vero rakennusindeksillä korjatusta myynnistä

huttty

eli kuvietellaan että asun 4v aossa, indeksi on noussut 1% tuona aikana. 400e olkoon nyt tuo prosentti. meneekö tuosta millainen vero?

14

3058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiveroa

      Ei mene veroa, jos itse asut. Sama pätee omistusasuntoon. Raja menee kahdessa vuodessa. Jos asuu alle kaksi vuotta, pitää maksaa myyntivoiton vero.

      • Ei todellakaan ole verovapaata. Verovapaus kun edellyttää kahden vuoden YHTÄJAKSOISTA asumista ja OMISTAMISTA samanakaisesti. Asoa ei omista kukaan muu kuin yhtiö, eli menee tietenkin luovutusvoittoveroa, ainakin teoriassa (sitä voittoa kun tulee olemattoman vähän käytännössä).


      • Eiveroa

      • Kiitos, aina oppii uutta ja etekin kun pyörii alueella josta tietää vähän. Osaomistusasunnoissahan tuo ei sitten päde. Aika mielenkiintoinen linjaus verottajalta.


      • Eiveroa

        Pätee myös osaomistusasunnon alkupääomaan ihan samalla tavalla. Ja jos sitten lunastaa asunnon itselleen, lunastushetkestä kahden vuoden kuluttua voi myydä verovapaasti, jos asui tuon ajan itse asunnossa.


      • Johdonmukaista

        Minusta verottajan linjaus on täysin johdonmukainen. Verottajan ohjeen mukaan "asunnoksi katsotaan verotuksessa ne osakkeet tai osuudet, jotka oikeuttavat huoneiston hallintaan sekä rakennus, kuten omakotitalo, tai sen osa".


      • Anonyymi00008
        Eiveroa kirjoitti:

        Nyt puhut vastoin parempaa tietoa. Verottaja rinnastaa asumisoikeusasunnon tässä mielessä omistusasuntoon. Asian voi tarkastaa verohallinnon syventävistä vero-ohjeista. Löytyy täältä (lue sivua alaspäin, löytyy sieltä):
        https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Oman_asunnon_myyntivoiton_verotus(12050)

        Asumis OIKEUS asunnot omistaa kiinteistön johto jotka nostaa myös palkkaa noin 300 000€ vuodessa per omistaja johtaja . Oikeus asua on asukkaan vuokraoikeus . Olet ostanut oikeuden vuokrata sen sinulle ja maksat vuokraa kuin alussa VUOKRAVAKUUS maksun sen Aso oikeuden maksun päälle vielä. Ne saat takaisin kun muutat pois . Erikseen on olemassa OsaOMISTUS asuntoja ja niissä on oikeus osta asunto omaksi kokonaan tai maksaa vuokraa. Asumisoikeus asunnossa olet vain vuokralla ja sen asumisen oikeuden hinta vaihtelee rakennusvuoden mukaan . Vanhoissa se on vähemmän. Ostat vain oikeuden asua mikä sinulla on kunnankin asunnoissa ilman eri maksua. Vuokrat on lähes samat saattaa olla 50-100€ kk eroa on vuokralla ei enempää. Se Aso maksu tulee takaisin kun kuolet myös josta maksetaan hautajaiset ja jää perinnöksi joku loppu summa tai asunnon vuokraus oikeus jos teet testamentin. Voit jättää vuokraus oikeuden elikkä siirtää sen Aso maksun sun sukulaiselle tai lapselle , muuten Aso asunnosta et omista mitään. Vuokravakuuden saa takaisin kun on maksanut vuokrat. OsaOMISTUS asuntoon pääsee pienellä pääomalla ja silti maksat siitä vuokraa ellet Lunasta omaksi . Asumisoikeus asuntoja ei voi lunastaa omaksi mitenkään. Erota sanat omistus ja oikeus asua.


    • TrolliNarahti

      Tässä taas hyvä esimerkki siitä, miten näissä keskusteluissa pyörii vakuuttavan tuntuisia muka asiantuntijoita, kuten tuo nimimerkki Välittäjä-LKV. Jäi nyt rysän päältä kiinni valehtelusta, kun käy lukemassa tuon verottajan ohjeen. Älkää hyvät ihmiset uskoko näitä anonyymien nettipalstojen asiantuntijoita, joukossa on niin paljon trolleja.

      • No, vertasin sitä osaomistusasuntoon verotuksen kannalta, olin väärässä. En kuitenkaan välitä asoja, ja aloittajan luovutusvoittovero olisi ollut 32 euroa. Tuskin kirpaisi...


      • VoiVoittaa

        Meillä on ollut asumisoikeusasunto vuodesta 1998. Oli uusi asunto, kun muutettiin. Maksoi silloin n. 80 000 markkaa. Nyt arvo on noin 21 000 euroa. Muutamme tässä lähiaikoina. Aika monta tuhatta euroa tulee tuottoa verovapaasti. Tuottomielessä emme asumisoikeusasuntoon muuttaneet, tuotto tuli vähän yllätyksenä. Tiesimme toki, että saamme panoksen takaisin rakennuskustannusindeksillä korotettuna, mutta emme ole sen kehitystä seuranneet.


      • Anonyymi00009
        VoiVoittaa kirjoitti:

        Meillä on ollut asumisoikeusasunto vuodesta 1998. Oli uusi asunto, kun muutettiin. Maksoi silloin n. 80 000 markkaa. Nyt arvo on noin 21 000 euroa. Muutamme tässä lähiaikoina. Aika monta tuhatta euroa tulee tuottoa verovapaasti. Tuottomielessä emme asumisoikeusasuntoon muuttaneet, tuotto tuli vähän yllätyksenä. Tiesimme toki, että saamme panoksen takaisin rakennuskustannusindeksillä korotettuna, mutta emme ole sen kehitystä seuranneet.

        No se nyt on noin 2000-5000€ mitä vuosien asumisesta saattaa saada enemmän kuin silloin kun sen osti sen oikeuden asua siinä. Siitä ei mene veroa kun se on oma asunto . Asuu itse siinä. Tai joku sukulainen. Sen voi siirtää sukulaiselle. Asunnossa pitää asua vähintään 2 vuotta itse muutenkin että verotusta ei ole .


    • Ihan uteliasuudesta ja uuden oppimisen kannalta. Mihin indeksiin nuo aso-maksut on sidottu? Aina puhutaan siitä, että on turvallinen vaihtoehto ja aina saa omansa pois. Ongelmaahan ei elinkustannusideksiin sidotullaikaan viimeisten 1,5 vuoden aikana tehneillä ole (jos siis on sidottu elinkustannusindeksiin), mikäli sopimuksessa on mainittu sijoitetun pääoman säilyminen indeksin laskiessa. Muuten se asoon sijoitettu pääoma menettää jatkuvasti arvoansa, elinkustannusindeksi kun on miinuksella ja deflaatio meneillään.

      • ratartartaras

        Alkuperäinen ASO-maksu on sidottu rakennuskustannusindeksiin. Ja sen alkuperäisen ASO-maksun saa takaisin vaikka indeksi olisi miinuksella ja jos indeksi on plussalla saa ASO-asukas poismuuttaessaan sen alkuperäisen aso-maksun lisäksi indeksikorotuksen itselleen.

        ASO-maksuun kuuluu myös muutostöiden arvo ja tämä arvo laskee ajan saatossa. Ja tämä arvonalenema näkyy myös takaisin maksettavassa ASO-maksussa.

        Sama koskee myös indeksikorotusta eli jos asukas on muuttanut vanhaan ASO-asuntoon ja maksanut indeksikorotusta vaikkapa 2te niin indeksin laskiessa ja asukkaan poismuuttaessa takaisin maksettava indeksikorouksen osuus on voinut alentua esim. 1700e:oon.
        ESIM:
        ASO-asukas muuttaa vanhaan ASO-asuntoon.
        Alkuperäinen ASO-maksu 10000e
        Indeksikorotus 2000e
        Muutostyöt 1000e
        Yhteensä:13000e

        Asukas muuttaa pois 10 kuluttua ja rakennuskustannusindeksi on alentunut 300e
        Palautettava ASO-maksu on
        Alkuperäinen ASO-maksu 10000e
        Indeksikorotus 1700e
        Muutostyöt 0e
        Yhteensä:11700e


      • Anonyymi00010
        ratartartaras kirjoitti:

        Alkuperäinen ASO-maksu on sidottu rakennuskustannusindeksiin. Ja sen alkuperäisen ASO-maksun saa takaisin vaikka indeksi olisi miinuksella ja jos indeksi on plussalla saa ASO-asukas poismuuttaessaan sen alkuperäisen aso-maksun lisäksi indeksikorotuksen itselleen.

        ASO-maksuun kuuluu myös muutostöiden arvo ja tämä arvo laskee ajan saatossa. Ja tämä arvonalenema näkyy myös takaisin maksettavassa ASO-maksussa.

        Sama koskee myös indeksikorotusta eli jos asukas on muuttanut vanhaan ASO-asuntoon ja maksanut indeksikorotusta vaikkapa 2te niin indeksin laskiessa ja asukkaan poismuuttaessa takaisin maksettava indeksikorouksen osuus on voinut alentua esim. 1700e:oon.
        ESIM:
        ASO-asukas muuttaa vanhaan ASO-asuntoon.
        Alkuperäinen ASO-maksu 10000e
        Indeksikorotus 2000e
        Muutostyöt 1000e
        Yhteensä:13000e

        Asukas muuttaa pois 10 kuluttua ja rakennuskustannusindeksi on alentunut 300e
        Palautettava ASO-maksu on
        Alkuperäinen ASO-maksu 10000e
        Indeksikorotus 1700e
        Muutostyöt 0e
        Yhteensä:11700e

        Aso asuntoa kannattaa hoitaa hyvin ja tehdä korjaukset niin sen arvo pysyy paremmin. Uusissa asunnoissa on ongelmia kuin on vanhoissakin . Ilmastointi kuin kodinkoneet pitää vaihtaa ja hoitaa . Kuin säätää . Kuin puhdistaa. Osa asunnoista on rakennettu ulkomaatyyliin puuttuu lämmitysoattereita erityisesti käytävillä kuin vessoissa. Vessan lämmitys kuuluu vuokraan . Samoin käytävien. Meillä on kylmää noin 6 kk vuodessa . Koska lämpö nousee ylöspäin liian kovalla oleva ilmastointi vetää lämmittävän huoneilman pois ja asunto tuntuu kylmältä. On paljon virheitä muumaalaiset rakennus tyylissä ilmastoon nähden.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1336
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1023
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      937
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      303
      824
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      793
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      633
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe