JoPo:n sivulla epätarkkaa "tietoa" kristikunnasta

UskoaTunnustavaKristitty

Arvostan monesta syystä Johanneksen pojan sivustoa. Hän on tuonut paljon esille Jehovan todistajien valehtelua ja pimitettyjä vääryyksiä yms.

Tällä kertaa kuitenkin petyin Johanneksen pojan tietämykseen kristikunnan opeista. Hän tuo uudessa kirjoituksessaan esille näkemyksiä, joista Jt-liikkeen vaikutus ja hämäävät opetukset kristikunnasta valitettavasti näkyvät.

Aluksi ehdin nyt lyhyesti puuttua pariin epätarkkuuteen/ virheeseen.

JoPo esittää vastakkainasetteluna, että J.todistajat opettavat pelastuvien ihmisten tulevaisuuden olevan maan päällä ja kristikunta puolestaan opettaa, että tulevaisuus on taivaassa.

Tästä tulee väärä kuva asiasta. Itseasiassa klassinen kristinusko opettaa jo uskontunnustuksissa, että me kristityt uskomme RUUMIIN YLÖSNOUSEMUKSEEN. Tästä jt-lahko ei todellakaan halua puhua. Klassinen kristinusko ei opeta, että ihmiskunnan lopullinen päämäärä on olla jotain henkiolentoja ilman ruumista jossain pilvien reunalla, EI!

Sen sijaan klassisen kristinuskon perusopetuksiin kuuluu, että lopulta pelastuvat ihmiset saavat ylösnousemuksessa KIRKASTETUN RUUMIIN sen tapaisen, jossa Jeesus liikkui ja toimi ylösnousemuksensa jälkeen opetuslapsiaan tavatessaan. Kyseessä on ihan oikea ruumis, mutta kirkastetussa tilassa uudessa paremmassa ruumiissa ihmisilläkin on uusia kykyjä ja toimintamahdollisuuksia. Aika tulee sitten näyttämään mitä.

Taivas taas ei kristikunnan opetuksen mukaan ole mikään kirjaimellinen tietty paikka vaan tila, jossa ihminen voi olla suorassa yhteydessä Jumalaan. Taivas on tavallaan kuin uusi ulottuvuus, mutta se, että ylösnoussut ihminen pääsee taivastilaan, tilaan/ulottuvuuteen, jossa voi ola Jumalaan yhteydessä suoraan, ei estä maan päällä elämistä ja toimimista. Kuten Ilmestyskirjassa opetetaan 21.luvussa Jumalan teltta laskeutuu ihmisten luokse maan päälle ja silloin taivas ja maa yhtyvät. Maan päällä asuessaan voi olla samalla taivaassa, yhteydessä Jumalaan.

Tämä on syvällinen asia ja monet jopa kristikunnan itsensä paimenet maalikoista puhumattakaan vetävät helposti mutkat suoriksi ja puhuvat pääasiassa vain taivaasta tarkentamatta mitä kaikkea siihen sisältyy.

David Pawson kirjoittaa paljon tästä taivaan ja maan yhtymisestä ja pahoittelee sitä, että maanpäällisestä paratiisista puhuminen on kirkoissa jätetty liiaksi pois ja tästä hyötyvät esim J.todistajat, jotka levittävät valhetta, että kristikunta ei muka usko maan päälliseen paratiisiin.

34

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UskoaTunnustavaKristitty

      Toinen virhe väittämä kristillisiä kirkkokuntia koskien: "Vain papeilla on velvollisuus saarnata."

      Ilmeisesti tässä tarkoitetaan saarnata-termiä Jehovan todistajien käyttämässä merkityksessä eli Raamatun opetusten kertomista toisille. Kristikunnassa tämän sanan sijaan käytetään evankelioimis-termiä yleensä.

      Kun kristikunta puhuu saarnaamisesta tarkoitetaan yleensä saarnojen pitämistä saarnapöntöstä tai vapaamuotoisemmin. Jehovan todistajat sen sijaan eivät sunnuntaikokoustensa yhteydessä käytä puhujien puheista termiä saarna vaan puhe.

      No terminologian erilaisuudesta itse asiaan:

      Kristikunnan eri kirkkokunnissa otetaan yleensä vakavasti Raamatun lähetyskäsky. Yleinen opetus on, että jokaisen kristityn tulee puhua uskostaan toisille ja auttaa muitakin Jeesuksen seuraajiksi. Parhaina keinoina ei yleensä pidetä ovelta ovella evankelioimista vaan mm sosiaalisessa mediassa evankelioimista, kaduilla ja puistoissa evankelioimista (esim Perjantai Kristukselle-evankelioiminen) ja erityisesti ns ystävä-evankelioimista eli jokaisen olisi kristillisen opetuksen mukaan hyvä todistaa uskostaan ystävilleen tahdikkaasti sopivissa tilanteissa ja yrittää auttaa heitä Jeesuksen seuraajiksi.

      Evankelioimistyötä tehdään myös kristillisessä mediassa, netti-televisiossa, televisiossa, radiossa jne. Puolisoni oli tässä kuussa kuuntelemassa Pasi Turusen puheen siitä kuinka sosiaalisessa mediassa voi evankelioida.

      Kaikki kristityt eivät ilmeisesti evankelioi, mutta se ei ole ihme, koska ns nimikristittyjä on paljon. Jehovan todistajissakin on aika paljon nimi-J.todistajia ja suurin osa heistäkään ei "saarnaa" ovelta ovelle tai muutenkaan. Aktiivi-J.todistajat "saarnaavat" oppirakennelmaansa ja samoin uskoa tunnustavat aktiivi-kristityt evankelioivat uskosta Jeesukseen ja Raamatun opetuksista.

      Kristikunnan kirkkokunnissa on myös eroja evankelioimisen korostamisen suhteen. Niissä seurakunnissa, joissa itse olen käynyt ja aktiivisesti käyn, korostetaan paljon evankelioimisen tärkeyttä ja tehdään yhdessä ns aktioita eli evankelioimismatkoja jopa ulkomaille asti. Myös omalla asuinalueellani ja läheisessä puistossa on evankelioimistapahtumia, telttakokouksia, kristillisiä lauluja ja todistuspuheenvuoroja uskoon tulosta ja uskossa elämisestä.Uskovat kristityt myös kutsuvat muita Jumalanpalveluksiin ja hengellisiin tilaisuuksiin. Kutsuja näihin on myös lehdissä, netissä ja postin kautta lehtisinä.

      Monet, kuten itsekin, ovat myös ulkomaitten lähetystyöntekijöiden tukirenkaissa. Olemme perheenä lähettämässä yhtä ihanaa avioparia Aasian yhteen maahan, jossa he ovat evankelioimassa ja istuttamassa uutta seurakuntaa.

      Kristillisten piirien ja kristittyjen evankelioiminen on hyvin laajaa ja monimuotoista nykyaikana. jehovan todistajat vain haluavat antaa sen kuvan, että vain heidän jäsenistönsä "saarnaa" eli evankelioi. Tämä ei kuitenkaan ole totta.

      Mitä taas varsinaisten saarnojen tai puheiden yms pitämiseen tulee eri kristillisissä tilaisuuksissa, niin nykyään suurimmassa osassa kirkkokuntia maalikotkin pitävät kristillisissä tilaisuuksissa puheita tai saarnoja yms. Meidänkin perheestä kolme on pitänyt puheita/saarnoja yms kristillisissä tilaisuuksissa ja Jumalanpalveluksissa.

      • UskoaTunnustavaKristitty

        Sitten ajatuksia seuraavasta JoPo:n väitteestä:
        "Kirkkojen opit eivät korosta "lopun aikoja"

        Kristikunnassa on monia eri kirkkokuntia. Raamatussahan selvästi puhutaan lopun ajoista ja Jeesuksen tulemisesta. Ei nyt tule yhtään kirkkokuntaa mieleen, jossa näitä asioita ei oteta esille. Toki joissakin kirkkokunnissa korostetaan enemmän Jeesuksen tulemisen läheisyyttä kuin toisissa.

        Onneksi suurimmassa osassa kirkkokuntia ei ole edes yritetty lähteä laskemaan ja ennustamaan tarkkaa ajankohtaa, jolloin Jeesus saapuisi. Sellainenhan itseasiassa kielletäänkin Raamatussa.

        (Jos turhiin ja jopa Raamatussa kiellettyihin tarkkoihin ajanlaskuennusteluihin lähtee ja korottaa omaa järjestöään tms joksikin Jumalan käyttämäksi ainoaksi puhetorveksi aikanamme, voi seurauksena olla Vääränä profeettana toimiminen kuten Jt-lahko on tehnyt.)

        Sen sijaan lukuisissa kirkkokunnissa tarkkaillaan innolla aikamme merkkejä ja ajatellaan, että Jeesuksen saapuminen voi olla hyvinkin lähellä. Niissä seurakunnissa, joissa minä käyn, on ollut näistäkin asioista paljon puhetta. Luterilaisen kirkon tilaisuuksissa olen Suomessa vähiten huomannut tämän asian korostamista, mutta muissa kirkkokunnissa ja ns herätyskristillisissä piireissä luterilaisen kirkon sisälläkin sen sijaan aika paljonkin.


      • UskoaTunnustavaKristitty

        Ajatuksia JoPo:n seuraavasta kommentista kristillisten kirkkojen opetuksena :"Ne jotka eivät pelastu, joutuvat helvettiin, jossa kidutetaan ihmisiä ikuisesti."

        Raamatussa opetataan, että on olemassa helvetti. Niinpä kristikunnan kirkkokunnissa yleisesti opetetaan ja uskotaan, että tälläinen helvetti on. Sen sijaan historian kuluessa ja tätänykyäkin kirkkokuntien ja yksittäisten kristittyjen ajattelussa on paljon vaihtelua sen ajattelun suhteen, mitä se helvetti sitten käytännössä tarkoittaa.

        1. Osa kristikunnan kirkkokunnista, esim adventistit, ajattelevat helvetin olevan sellainen tyhjiin raukeamisen tila kuin Jehovan todistajatkin ajattelevat. Näitä, jotka uskovat näin, pidetään kristittyinä kristikunnan jäseninä ja sitä millaiseksi tilaksi helvetin kukin tulkitsee ja uskoo ei kristikunnassa pidetä yleisesti minään kynnyskysymyksenä tai pelastuskysymyksenä.

        2. Kristikunnassa suuri osa uskoo, että ihminen on ikuisuusolento ja elää ikuisesti, joko yhteydessä Jumalaan (taivas-tila) tai erossa Jumalasta (helvetti-tila) Koska Jumala on kaiken rakkauden alkuperäinen lähde, ikuinen ero Hänestä ei olisi miellyttävä tila. Miten se sitten käytännössä ilmenee, on monien mielestä Raamatussa vertauskuvallisesti ilmaistu, ei kirjaimellisesti.

        3. Vain osa kristikunnan ihmisistä uskoo kirjaimellisesti noin kuten JoPo:n esittämästä lainauksesta käy ilmi.

        4. Sitten on myös kristittyjä, jotka uskovat, että loppujen lopuksi helvetistä voi päästä pois kaduttuaan ja/tai loppujen lopuksi helvetti jää tyhjksi ihmisistä jne monia muitakin näkemyksiä ja spekulaatioita.

        Summa summarum: Oppi helvetistä ei ole aikamme kristillisessä opetuksessa mikään korostettu ja yhtenäinen kristikunnan sisällä, vaikka Jehovan todistajat yrittävät antaa sellaisen kuvan, että se olisi jonkin erityisen oleellinen ja korostettu opetus kristikunnassa.

        Usein siitä kristikunnassa opetetaan, että helvetti on Raamatun mukaan olemassa, mutta mitä se sitten käytännössä on, on vaikea sanoa eikä välttämättä tarvitsekaan tänä aikana tietää. Uskova kristitty ja Jeesuksen seuraaja voi olla, vaikka tunnustaisi, ettei ole varma, miten tulkitsisi Raamatun kertomukset helvetistä.


      • uskoaTunnustavaKristitty

        Jokunen lisäkommentti vielä pikaisesti:

        Kannattaa muistaa, että Jehovan todistajat eivät pidä Jeesusta vain Jumalan poikana vaan myös enkelinä tarkemmin sanottuna enkeli Mikaelina.

        Kristityt eivät usko Jeesuksen olevan missään nimessä mikään enkeli.

        Toinen lisähuomio:
        Jos kristikunnan kristityt uskovat tämän maapallon tuhoutuvan , he uskovat Jumalan myös luovan uuden maan (uudet taivaat ja uuden maan), jonka paratiisillisissä olosuhteissa ihmisten on mahtava elää läheisessä yhteydessä Jumalaan. Tulevaisuudessahan Jumala on ihmisten luona ja taivas ja maa yhtyvät tilaksi, jossa on hienoa asua ja elää


      • Siis jeesulin liharuumis menee Kärsämäen bupiin kaljalle samalla kun henkiruumis ruätsinlaivalle risteilylle, kun sattui sen "kirkko kusettaa"-lehden arpajaisista voittamaan. Jessulia tuuraa taivaassa pääkerupi Vottonen kunnes jessuli selviää. Sitten alkavat lopunajat jälleen kerran, ja rakastava YHWH-setä pistää vartaaseen ihmiset yksitellen ja pistää kaikki ihmisen vaivalla rakentamat laitteet pask*ksi. Mutta sen jälkeen alkaa paratissi, jonne tyhmät uskikset kuvittelevat pääsevänsä. Mutta eihän se olisi silloin mikään paratissi.


    • UskoaTunnustavaKristitty

      https://www.youtube.com/watch?v=26VxzbMmjAE

      Yllä olevassa linkissä kristikunnan kristittyjen opetusta siitä, miten tulevaisuudessa pelastuvat ihmiset elävät maan päällä ja samalla taivaassa.

      "Raamatun mukaan Saatana pyrkii pääsemään taivaaseen. Syntiinlangennut ihminen on Baabelin tornista alkaen jakanut tämän pyrkimyksen hänen kanssaan. Sen sijaan Raamatun Jumala tahtoo tulla alas ihmisen luo ja elää ihmisen kanssa maan päällä.

      Kuningaskunnan paluu -ohjelmasarjan kertomus alkaa kolmentuhannen vuoden takaa, ja sen edetessä Vanhan ja myös Uuden Testamentin kirjoitukset alkavat löytää paikkansa. Ohjelmasarjassa selviää, minkä kuningaskunnan tuloa Jeesus opetti Isä meidän -rukouksessa rukoilemaan."

    • mbvkgkglk

      Itsekin olen sitä mieltä, että taivaaseen meno ei ole sitä mitä jt:t yleensä odottavat kristikunnan odottavan, että pilven raunalla soitellaan enkelinä harppua. No aina olen ajatellut, että se elämä ylösnousseena on ihan toisenlaista lähinnä tila joka on ns. täydellinen se voi olla itse kullekin esim. paratiisin kaltainen paikka tai yleensäkin paikka jossa ollaan täydellisiä. Joku voi kokea sen paratiisina maan päällä toinen taivaan kaltaisena se on todellakin tila joka on lähinnä eri ulottuvuudessa, mutta silti se voi olla jopa maan kaltainen.

      Luulen. että itse kukin saa elää sellaisessa olotilassa kuin parhaaksi itselleen näkee.

      • NäinNikkään

        On myös tärkeää tajuta, että Jehovan todistajat eivät tiedä (tai porukan johto ei halua alamaistensa tietävän) sitä, että kristilliset kirkot opettavat, että kuoleman jälkeen ihmiset menevät ns välitilaan (haades) ja vasta sitten myöhemmin, kun Jeesus saapuu Tuomarin ominaisuudessa, kuolleetkin saavat ylösnousemuksessa UUDEN RUUMIIN ja elävät ihan ruumiillisina ihmisinä sitten. Uskontunnustuksessakin puhutaan tosiaan RUUMIIN YLÖSNOUSEMUKSESTA:

        Tällä hetkellä Jeesuksen seuraajatkaan eivät ole vielä saaneet ylösnousemusta ja uutta kirkastettua (entistä parempaa) liharuumista.He odottavat ns Abrahamin helmassa tuota ylösnousemusta ja tulevaa elämää ruumiillisina ihmisinä maan päällä, tilassa, jolloin taivas on laskeutunut maan päälle ja Jumala asuu kanssamme kuten Ilmestyskirja opettaa.


      • NäinNikkään
        NäinNikkään kirjoitti:

        On myös tärkeää tajuta, että Jehovan todistajat eivät tiedä (tai porukan johto ei halua alamaistensa tietävän) sitä, että kristilliset kirkot opettavat, että kuoleman jälkeen ihmiset menevät ns välitilaan (haades) ja vasta sitten myöhemmin, kun Jeesus saapuu Tuomarin ominaisuudessa, kuolleetkin saavat ylösnousemuksessa UUDEN RUUMIIN ja elävät ihan ruumiillisina ihmisinä sitten. Uskontunnustuksessakin puhutaan tosiaan RUUMIIN YLÖSNOUSEMUKSESTA:

        Tällä hetkellä Jeesuksen seuraajatkaan eivät ole vielä saaneet ylösnousemusta ja uutta kirkastettua (entistä parempaa) liharuumista.He odottavat ns Abrahamin helmassa tuota ylösnousemusta ja tulevaa elämää ruumiillisina ihmisinä maan päällä, tilassa, jolloin taivas on laskeutunut maan päälle ja Jumala asuu kanssamme kuten Ilmestyskirja opettaa.

        Haades eli tuonele:

        "Sana ”tuonela” viittaa kuolleiden valtakuntaan, väliaikaiseen paikkaan, jossa kuolleet odottavat ylösnousemusta."

        lähde:http://www.gotquestions.org/Suomi/Jeesus-kolme-paivaa.html


      • NäinNikkään

        Mitä Jeesuksen seuraajille, uskoville ihmisille tapahtuu kuoleman jälkeen:


        " Uskoville kuoleman jälkeinen olotila on muuttamista pois ruumiista kotiin Herran luokse (2. Kor. 5:6-8; Fil. 1:23). Toisaalta tietyt raamatunkohdat (1. Kor. 15:50-54; 1. Tess. 4:13-17) kuvailevat, kuinka uskovat nousevat kuolleista ja saavat kirkastetun kehon. Jos uskovat menevät Kristuksen luokse välittömästi kuoleman jälkeen, mikä tarkoitus on silloin ylösnousemuksella? Onkin ilmeistä, että uskovan sielu/henki siirtyy heti Kristuksen tykö ja fyysinen keho pysyy haudassa. Uskovien ylösnousemuksessa fyysinen keho nousee ylös ja se kirkastetaan. Sen jälkeen se liittyy sieluun/henkeen. Tämä uudistettu ja kirkastettu keho-sielu-henki on uskovan maja iankaikkisesti uudessa taivaassa ja uudessa maassa (Ilm. 21-22)."


        http://www.gotquestions.org/Suomi/tapahtuu-kuoleman-jalkeen.html


      • NäinNikkään
        NäinNikkään kirjoitti:

        Mitä Jeesuksen seuraajille, uskoville ihmisille tapahtuu kuoleman jälkeen:


        " Uskoville kuoleman jälkeinen olotila on muuttamista pois ruumiista kotiin Herran luokse (2. Kor. 5:6-8; Fil. 1:23). Toisaalta tietyt raamatunkohdat (1. Kor. 15:50-54; 1. Tess. 4:13-17) kuvailevat, kuinka uskovat nousevat kuolleista ja saavat kirkastetun kehon. Jos uskovat menevät Kristuksen luokse välittömästi kuoleman jälkeen, mikä tarkoitus on silloin ylösnousemuksella? Onkin ilmeistä, että uskovan sielu/henki siirtyy heti Kristuksen tykö ja fyysinen keho pysyy haudassa. Uskovien ylösnousemuksessa fyysinen keho nousee ylös ja se kirkastetaan. Sen jälkeen se liittyy sieluun/henkeen. Tämä uudistettu ja kirkastettu keho-sielu-henki on uskovan maja iankaikkisesti uudessa taivaassa ja uudessa maassa (Ilm. 21-22)."


        http://www.gotquestions.org/Suomi/tapahtuu-kuoleman-jalkeen.html

        Tämä on se ajatus kuoleman jälkeen tapahtuvista asioista, jota suurin osa kristillisistä kirkkokunnista virallisesti opettaa.

        Kristikunnan kirkkokuntiin kuuluu kuitenkin miljoonia ihmisiä ja monilla heistä on näistä asioista epätarkka kuva ja moni vetää mutkat suoriksi ja puhuu vain siitä, että lopulta kuoltuaan pääsee taivaaseen. Eipä siis ihme, jos esim Jehovan todistajat voivat tarkoitushakuisesti helposti maalailla vääristyneen kuvan kristikunnan kirkkojen opetuksista.

        Toisaalta on hyvä muistaa, että kristikuntaan kuuluu lukuisia eri kirkkokuntia ja käsityksissä on jonkun verran variaatioita.

        Syvällisemmin Raamattuun ja kristillisyyteen perehtyneet tietävät, että tuo ylläoleva opetus on yleisin kristillinen käsitys tapahtumista kuoleman jälkeen.

        Kristikunnassa ei opeteta, että vain oman kirkkokunnan jäsenet voivat pelastua, vaan ajatellaan ,että Jeesuksen tosi seuraajia voi olla monissa eri kirkkokunnissa. Yleisesti hyväksytyt uskontunnustukset kertovat uskon ydinkysymykset kristikunnan ajattelun mukaan. Kaikkea ei tarvitsekaan tietää, eikä kaikesta voi olla varma.


    • oudoksuntosiaan

      Itsekin hieman kummeksun JoPo:n ylimalkaista yhteenvetoa kristikunnan uskoista.
      Tämä on sellaista ylimalkaista "mututietoa" jonka kaltaista en ole tottunut lukemaan hänen sivuiltaan.

      Tähän voi olla kaksi syytä.
      Toinen vaihtoehto voi olla se että hän on tehnyt diilin takaisinpääsystä lahkon jäseneksi.
      Diili johon sisältyy k.o. selvityksen tekeminen ja sen jälkeen sivustojen sulkeminen.

      Toinen vaihtoehto on se, että hän on vain aikansa kuluksi tehnyt tälläisen "selvityksen" ,"mutu" selvityksen. Hirmupakkasethan tahtoo pitää ihmisen neljän seinän sisällä ja jotain puuhasteltavaa täytyy löytyä.
      Ei kait hän nyt ihan tosissaan tuollaisia kirjoittele.

      Onkin syytä nyt JoPon ottaa lusikkaa kauniiseen käteen ja korjata juttuaan.
      Tulee muuten sellainen tunne, että mitähän huttua tänään on JoPon sivuilla.

      • Mitenlienee

        Voi olla, että Johanneksen poika on keskittynyt Jehovan todistajat uskontojen epäkohtien tarkasteluun, mutta kristikunnan kristillisten kirkkojen opetukseen ja käytääntöön perehtyminen on jäänyt pinnalliselle tolalle. Niinpä voi olla, että Johanneksen pojalla on vielä niitä Jehovan todistajien opettamia harhaanjohtavia käsityksiä kristillisten kirkkokuntien opetuksista vaikuttamassa. Sen, että Jt-opetukset ovat vielä vahvasti ajattelussa huomaa siitäkin, että hän käyttää J.todistajien omaa teokraattista termistöä eikä Suomessa yleisessä käytössä olevaa teologista termistöä esimerkkinä saarnaamis-sanan käyttö evankelioimis-sanan sijasta.


    • HippulatHei

      UskoaTunnustavaKristitty 20.1.2016 20:35

      "Arvostan monesta syystä Johanneksen pojan sivustoa."
      -Niin minäkin, tuo esiin lahkosta sellaista, mistä lahko mainoksessaan vaikenee.

      " J.todistajat opettavat pelastuvien ihmisten tulevaisuuden olevan maan päällä "
      -Tarkemmin ottaen vartiotorniseuran johtoelin antaa opetuksen, todistajat ovat velvollisia levittämään oppia ja antamaan levitystyöstä kirjallisen ns. kenttätyöraportin, ja jos sitä ei tee, joutuu alempaan lahkokastiin, ei-suotavaksi seuraksi.
      Tuon maanpäälle pelastumisen lanseerasi lahkopomo Rutherford, nähtyään ensin v. 1935 unta että taivaspaikat ovat täynnä, mikä täynnä oleminen otettiin sitten vartiotorniinkin, mutta on sitten joko unta näkemällä tai näkemättä muutettu niin, että jos kirjauttaa itsensä vartiotorniseuran pitämään kortistoon taivaaseen menijöistä, niin sitten pääsee. Kortistoimisella on myös mahdollisuus tehdä karrieeri sinne vartiotorniseuran johtoelimeen, ilman kortistointia säännöt estävät.

      Vartiotorni opettaa myös piirrostensa kautta, ja tosiaan haudasta nousevat aikanaan kuolleet, heitä on tullut hautuumaalle sukulaisia odottamaan, haudasta moustaan sitten tuon piirtämisaikaisen muodin mukaisesti vaatetettuina, elikkä ei olla Raamatun alkuperäisessä paratiisissa, ilkosillaan.

    • entäsitten

      Ruumiin ylösnousemukseen on mielestäni turhaa tarttua: eiväthän kirkot itsekään ole täsmentäneet, missä muodossa ikuinen elämä tullaan viettämään. Ihmisenä paratiisimaapallolla se ei kuitenkaan ole.

      • Pommeus

        entäsitten 21.1.2016 16:11
        "Ruumiin ylösnousemukseen on mielestäni turhaa tarttua"

        -Ehkäpä niinkin, vartiotornilta se on kuitenkin onnistunut pikemminkin perin koomisesti, sanoisiko hullunkurisesti. Ehkä sitten lahkolaiset nauravat hullunkurisuudelle, kun taas kristityt ilosanomalle.


      • NäinSeMenee

        Päinvastoin!

        Ihmisenä paratiisimaassa ja liharuumiissa ikuinen elämä tullaan Raamatun ja myös kristikunnan kirkkokuntien opetusten mukaan viettämään. Toki sitä aluksi kuoleman jälkeen taivaaseen (tässä vaiheessa vielä ilman liharuumista) menoa on liikaa monissa kirkkokunnissa korostettu, mutta kirkkokuntien virallisen opetuksen mukaan lopullinen päämäärä ja päätepysäkki pelastuvilla on RUUMIIN YLÖSNOUSEMUS ja ELÄMÄ MAASSA, KUN TAIVAS JA JUMALA LASKEUTUVAT SINNE! (kuten käy ilmi Ilmestyskirjasta)

        Jos kommentoijalla "entäsitten" on yleissivistyksessä aukkoja, niin se ei poista tätä tosiasiaa.

        Jehovan todistajat ovat yrittäneet omia käsityksen tulevasta paratiisimaasta vain itselleen. Esim David Pawson valittelee tätä yhdessä kirjassaan ja kannustaa kirkkoja ja kristittyjä tuomaan laajemmin esiin tätä pelastuvien tulevaisuutta maan päällä. Olen itsekin kuunnelut tästä teemasta saarnoja jumalanpalveluksissa ja hengellisissä tilaisuuksissa myös Suomessa.

        Ylösnousseitten liharuumis tulee olemaan sen kaltainen liharuumis kuin Jeesuksellakin oli hänen kuolemansa jälkeen hänen tavatessaan opetuslapsiaan. Ylösnousseet voivat uusissa liharuumissaan syödäkin kuten Jeesuskin teki kuolemansa jälkeen opetuslastensa seurassa.


    • suhteellinenkäsite

      No mitäs tämä teitin mielestänne tarkoittaa:
      "Kristillisen käsityksen mukaan kuolema on seurausta ensimmäisestä synnistä eli siitä, kun ihminen paratiisissa valitsi erkaantua Jumlasta. Jeesus toi ihmisen ja Jumalan taas yhteen, ja siksi ihmisellä on mahdollisuus ajallisen elämän päättyessä jatkaa elämää iankaikkisesti.

      Jos ihminen ei jatka iankaikkiseen elämään kuolemansa jälkeen, ajatellaan hänen olevan erossa Jumalasta, jota voidaan kutsua helvetiksi. Ihminen voi olla erossa Jumalasta jo ajallisessa elmässä. "
      http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kuolema
      "Kristinuskon mukaan Jeesukseen uskovat, ja hänen opetuksiaan seuraavat ihmiset saavat pelastuksen, eli he eivät joudu fyysisesti kuoltuaan kadotukseen, vaan elävät ikuisesti onnellisina Jumalan kanssa paremmassa paikassa, taivaassa. Tämä on kristinuskon mukaan ainoa tapa saavuttaa pelastus. "
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinusko

      • Kontsu

        Mikä tuossa on epäselvää ?
        Maallikkona muistelisi Raamatulta, omin sanoin kerronnalta
        Kristinopissa Raamattu on ilmoitus

        Vartiotorniuskonnossa vartiotorni on ilmoitus, mikä merkitsee myös että samasta asiasta on monta erilaista ilmoitusta.
        Esim. Room. 13 esivallat ilmoitetaan vuosien 1929 - 1962 vartiotorninumeroissa taivaallisiksi esivalloiksi, mutta muissa numeroissa maallisiksi esivalloiksi.
        No ainakin siinä on lukemista ja alleviivaamista valtakuntasalilaitokselle (salia ei saa sanoa kirkoksi, sen täytynee olla "laitos")


      • TälläinenTulevaisuus

        Mikä tuossa on sinulle epäselvää?

        Kristikunta opettaa, että pelastuvat ihmiset, Jeesuksen seuraajat, saavat liharuumiin ylösnousemuksen vasta sen jälkeen , kun Jeesuksen toinen tuleminen maan päälle on tapahtunut. Sitä ennen vain vain uskovaisen ihmisen henki/sielu pääsee taivaaseen Jumalan läheisyyteen. Tavallaan kyseessä on kuitenkin tässä vaiheessa välitila.

        Jeesuksen toisen tulemisen yhteydessä maan päälle, uskovat pääsevät Häntä vastaan , niin maan päällä olevat uskovat kuin kuolleetkin uskovaiset, ja he kaikki saavat siinä yhteydessä uuden ruumiin, paremman ruumiin, vastaavan kuin Jeesus sai kuolemansa jälkeen. Hänelläkin on edelleen liharuumis, todellinen ruumis, vaikkakin kirkastettu ja parempi kuin alkuperäinen ruumis. Kirkastetulla liharuumiilla on myös uusia ominaisuuksia entiseen liharuumiseen verrattuna.

        Kun uskovat ovat ottaneet Jeesuksen vastaan, taivas laskeutuu maan päälle. Taivas ja kaikki kuolleet pelastetut, jotka nyt ovat saaneet kokea ruumiin ylösnousemuksen ovat siis tässä vaiheessa laskeutuneet maan päälle. Näin TAIVAS JA MAA YHTYVÄT ja Jumala asuu ihmisten keskellä.

        Tuo parempi paikka, taivas, on ulottuvuus, jossa voi olla yhteydessä Jumalaan. Tuo taivas on siis lopulta maan päällä ja tällöin liharuumiissa, entistä ehommissa, pelastetut ihmiset jatkavat elämäänsä maan päällä ja samalla he ovat taivaassa, Jumalan ulottuvuudessa.

        On harmi, että tätä asiaa ei varsinkaan Suomessa kirkkoissa ole tarpeeksi korostettu ja jopa osa uskovista puhuu mutkat suoriksi vetäen vain taivaasta jättäen puhumisen tulevasta maan päällisestä ikuisesta elämästä.

        Siksi on mainiota, että yhä useampi uskova maalikko, paimen, puhuja, pappi ja opettaja ympäri maailmaa on alkanut korostaa tätä pelastuvien ihmisten lopullista päämäärää: maata, johon taivas on laskeutunut.


      • täysnselvää
        Kontsu kirjoitti:

        Mikä tuossa on epäselvää ?
        Maallikkona muistelisi Raamatulta, omin sanoin kerronnalta
        Kristinopissa Raamattu on ilmoitus

        Vartiotorniuskonnossa vartiotorni on ilmoitus, mikä merkitsee myös että samasta asiasta on monta erilaista ilmoitusta.
        Esim. Room. 13 esivallat ilmoitetaan vuosien 1929 - 1962 vartiotorninumeroissa taivaallisiksi esivalloiksi, mutta muissa numeroissa maallisiksi esivalloiksi.
        No ainakin siinä on lukemista ja alleviivaamista valtakuntasalilaitokselle (salia ei saa sanoa kirkoksi, sen täytynee olla "laitos")

        Ei mikään. Kirkon sivuilta otettu teksti ei mainitse ruumiin ylösnousemusta.


      • UskovatKylläNäin
        täysnselvää kirjoitti:

        Ei mikään. Kirkon sivuilta otettu teksti ei mainitse ruumiin ylösnousemusta.

        Luterilaisen kirkon käyttämästä uskontunnustuksesta lainaus:

        "Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen."


      • pohditaanlisää
        UskovatKylläNäin kirjoitti:

        Luterilaisen kirkon käyttämästä uskontunnustuksesta lainaus:

        "Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen."

        Onpas sekava. Joka tapauksessa, ruumiin ylösnousemuksesta näyttää olevan erilaisia käsityksiä. Jos lainataan katekismusta, ei voida puhua varsinaisesta ruumiin ylösnousemuksesta:
        "Mekin saamme uuden, kuolemattoman ruumiin, jonka esikuva on Jeesuksen ylösnousemusruumis. "

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/23.html

        Kyse ei voi olla liharuumiista, vai mitä. Ruumiin ylösnousemus tarkoittaa yleensä ylösnousemusta lihassa, ei hengessä


      • mukavuudenhaluinen

        Hautajaisissa lausutaan että ...on herättävä...
        Mutta eikös se mukavalta kuulosta kuitenkin ?


      • TälläinenTulevaisuus
        pohditaanlisää kirjoitti:

        Onpas sekava. Joka tapauksessa, ruumiin ylösnousemuksesta näyttää olevan erilaisia käsityksiä. Jos lainataan katekismusta, ei voida puhua varsinaisesta ruumiin ylösnousemuksesta:
        "Mekin saamme uuden, kuolemattoman ruumiin, jonka esikuva on Jeesuksen ylösnousemusruumis. "

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/23.html

        Kyse ei voi olla liharuumiista, vai mitä. Ruumiin ylösnousemus tarkoittaa yleensä ylösnousemusta lihassa, ei hengessä

        Jeesus söi opetuslastensa kanssa kuolemansa jälkeen ollessaan uudessa ylösnousemusruumiissaan. Kun meidät herätetään elämään kokonaisina ihmisinä ylösnousemusruumiissamme, se ruumis on samantapainen kuin Jeesuksenkin. Jeesus on edelleenkin sekä Jumala että myös täydellinen ihminen. Jeesus syntyi myös ihmiseksi (vaikka on myös Jumala) ja kuoli meidän syntisten ihmisten puolesta. Kuten hänkin mekin voimme saada uuden ruumiin, ylösnousemusruumiin, jolla on uusia entistä parempia ominaisuuksia, mutta silti se on myös ihan oikea tunnistettava ihmisruumis.


      • TälläinenTulevaisuus
        mukavuudenhaluinen kirjoitti:

        Hautajaisissa lausutaan että ...on herättävä...
        Mutta eikös se mukavalta kuulosta kuitenkin ?

        Niin, kuolleet, jotka elävät ns välitilassa elävät tavallaan varjomaista eloa eivätkä he voi esim kävellä maan päällä ja olla elävien ihmisten seurassa. Ylösnousemuksessa Jumala herättää kuolleet ihmiset tästä välitilasta taas elämään elämää kokonaisina persoonina, joilla on ruumiskin. Täyteen ihmiselämään kuuluu se, että ihmisen kokonaisuuteen kuuluu henki, sielu ja ruumis.


    • Kiintoisaa

      C. MITÄ ON KUOLEMAN JÄLKEEN, VÄLITILA

      Välitilalla tarkoitetaan siis olotilaa, jossa ihminen viettää aikaansa fyysisen kuolemansa ja ruumiin ylösnousemustapahtuman välillä. Välitilaa kutsutaan Raamatussa tuonelaksi (VT:ssa ’sheol’, UT:ssa "hades") tai uskovien kyseessä ollessa paratiisiksi eli kolmanneksi taivaaksi. (2 Kor. 12:2-4).

      Väärät käsitykset sielun nukkumisesta tai tiedottomuudesta

      Uni tai tajuttomuus ovat ilmiöitä, jotka kuuluvat biologiseen, ruumiilliseen olomuotoomme, ts. johtuvat sielun kytkemisestä ruumiintoimintoihimme. Puhuessaan "kuolemaan nukkumisesta’ Raamattu tarkoittaa aina ruumista, joka "lepää" ylösnousemuksen päivään saakka. Mm. adventistit ja Jehovantodistajat ovat virheellisesti omaksuneet opin sielun unitilasta ruumiin menettämisen jälkeen.

      Sielu kuitenkin jatkaa tietoista olemassaoloaan ruumiista eroamisen jälkeen, ks. Job 19:26; Jes. 14:9: Hes. 32:21; Luuk. 16:19-; Fil. 1:23; Ilm. 6:9-11.

      1. Välitila VT:ssa

      VT puhuu vain tuonelasta (sheol). VT:ssa ilmoitusta iankaikkisesta elämästä ei yleensäkään tunnettu kuin välähdyksenomaisesti. "Pelastus" tarkoitti yleensä pelastumista ruumiillisesta kuolemasta ja hädästä. Siksi VT:ssa ei puhuta erityisestä erotuksesta hurskaiden ja jumalattomien välillä tuonelassa. "Sheolissa" ei tunnettu uuden elämän toivoa, siellä ei ollut jumalasuhdetta - olemassaolo oli varjomaista (Saarn. 9:10; Ps. 6:6; 88:11-13). Kuitenkin tiedettiin se, että tuonelassa ollaan tietoisessa olotilassa, ks Jes. 14:9, 10.

      Hurskaiden pelastustoivo VT:ssa suuntautui odottamaan pelastusta kokonaan pois tuonelasta, (Ps.16:10-, Hoos. 14:14).

      "Tässä näemme Jumalan kasvatusta. Vanhassa testamentissa ei toivoa suunnata niinkään paljon ajattelemaan sielun olemassa oloa kuoleman jälkeen, kuin toivomaan kuoleman voittamista. Myöhempi profeetallinen ilmoitus osoittaa, että tämä kuoleman ja tuonelan voittaminen tapahtuu ylösnousemisessa ... Jes. 26:19.’ (0. Hallesby).

      Sielun autuasta olotilaa, johon kristitty pääsee heti kuoleman jälkeen, ei vielä VT:n ilmoituksessa siis tunnettu.

      2. Välitila UT.-ssa

      Maailmaan tullessaan Kristus toi: 1. uuden käsityksen tuonelasta ja 2. muutoksen itse tuonelaan.

      Jeesuksen opetus välitilasta: Rikas mies ja Lasarus

      Luuk.16:19-31

      - "vahvistettu juopa" uskovan ja jumalattoman välillä
      - silti yhteys kommunikoida keskenään
      - olotila ('tuska" tai "lohdutus’) riippuu tavasta, jolla ajallinen elämä on vietetty
      - uskovat saavat lohdutusta
      - jumalaton "näki’, ’huusi", koki "tuskaa"
      - jumalaton tunsi tuskaa myös pelastumattomista omaisistaan, siis oli jatkuvasti järjellisesti tietoinen elämästä ja sen totuuksista.

      Kristus astui itsekin alas tuonelaan (Room. 10:7; Ef 4:8,9; 1. Piet. 3:19). Ristinkuolemallaan Hän kukisti perkeleen, jolla oli kuolema vallassaan (Hebr. 2:14) ja nyt yksin Kristuksella on ’kuoleman ja tuonelan avaimet" (Ilm. 1:18) so. suvereeni hallintavalta näillä alueilla.

      Kristuksen astuttua kuoleman valtakuntaan välitila lakkasi merkitsemästä uskovalle entisen kaltaista tuonelassa oloa (Ef. 4:8; Hebr. 11:39-40) ja muuttui autuaaksi olotilaksi Herran yhteydessä taivaassa eli "paratiisissa ".

      UT.n opetus uskovan kuolemanjälkeisestä tilasta nyt:

      - Kuolemanjälkeinen olotila on UT:n uskovalle "kolmas taivas" (2. Kor. 12:2). Nimitys "taivas" kuvastaa tässä yhteydessä Jumalan asuinsijaa ’ylhäällä’, erotukseksi entisestä tuonelasta, joka oli alhaalla ("Isä meidän, joka olet taivaassa..."). Nimitys ’kolmas taivas’ on myös erotukseksi ensimmäisestä ja toisesta taivaasta eli pilvitaivaasta ja avaruuden tähtitaivaasta, jotka molemmat ovat tätä luomakuntaa.

      - Kuoleman jälkeinen olotila on uskovalle "paratiisi’ (2. Kor. 12:4). Nimitys johtuu siitä, että myös alkuperäinen maanpäällinen paratiisi oli ihmistä varten valmistettu ainoa täydellinen ja turmeltumaton paikka ja siellä oli elävä yhteys Jumalaan (1 Moos. 3:8).

      - Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa hän heti kuolemansa päivänä saa olla Jeesuksen kanssa paratiisissa (Luuk. 23:43).

      - Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa uskova on ’kotona Herran luona’ (2. Kor. 5:8).

      - Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa kuullaan "sanattomia sanoja’(2. Kor. 12:4).

      - Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa käyminen oli Paavalille ’erinomainen ilmestys’ (2. Kor. 12:7).

      - Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa "Kristuksen kanssa oleminen" on "monin verroin parempaa kuin elämä Jumalan yhteydessä maan päällä’. (Fil. 1:23).

      - Kuolemanjälkeinen olotila on paikka, jossa sielut keskustelevat Jumalan kanssa tuomioista Ilm. 6:9-11).

      - Kuolemanjälkeinen olotila on uskovalle paikka, jossa sielu voidaan pukea ja vaatettaa ylösnousemusta odoteltaessa (Ilm. 6:9-11; 2. Kor.5:1-8).

      Mikään Raamatun asiaa koskevista opetuksista ei sovellu näkemykseen sielun ’unitilasta’ tai sen tyhjiin häviämisestä kuoleman jälkeen."

      • Kiintoisaa

        http://lindell.netmission.fi/sielu.htm

        Tuolla on kiintoisaa pohdintaa kuoleman jälkeisestä tilanteesta.

        Vielä yksi lainaus:

        "MITÄ ON RUUMIIN YLÖSNOUSEMUS

        ’Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen."

        - "haudoissa ovat"; ylösnousemus koskee siis fyysistä ruumista
        - ruumis on voitu hävittää vaikka atomeiksi – silti "Jumalaa on tuova esiin poisnukkuneet", siis ylösnousemuksessa ihmisen kolminaisuuspersoona, henki, sieluja ruumis, kootaan jälleen yhdeksi persoonaksi tuomiota ja palkanmaksua ja ikuista olotilaansa varten. IHMISEN LOPULLINEN OLOTILA ON SIIS HENKIRUUMIILLINEN - ei pelkästään "henkinen" tai "hengellinen", kuten kreikkalaisessa dualismissa ja muussa pakanallisessa filosofiassa opetetaan. "


      • HimmiS

        Jumala on ilmoittanut jo valinneensa pelastukseen kaikki, jotka puoleltaan valitsevat Kristuksen ja jotka hänessä pysyvät. Jumalan valintaan vaikuttaa siis ihmisen oma sydämen asenne ja usko. Tämä korostuu selkeästi kaikkialla Raamatussa, missä vain Jumalan valinnasta puhutaan (esim. 5 Moos 7:7-9; Ps 33:12-22); Jumalan aivoituksen mukaan taivaalliseen toivoon oli kutsuttu ne, jotka häntä rakastavat (Room 8:27-39);
        Jumala valitsi ne, jotka uskoivat (1 Piet 2:4-9) jne... Omaan valintaamme voimme
        vaikuttaa itse pysymällä lujina Kristuksessa (2 Piet 1:10,11; 2 Tess 1:11). Kaikki
        perustuu ihmisen vapaasti valitsevaan tahtoon:"...joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi" (Ilm 22:17). Ks. myös Matt 23:37; Joh 6:67,68

        Raamattu osoittaa, että jumalattomina kuolleiden sielut joutuvat kärsimään
        häpeää ja kauhistusta (Dan 12:2), tuskaa ja ahdistusta (Room 2:5-11), ahdistusta (2 Tess 1:6-9), iankaikkista vaivaa (Ilm 20:10), itkua ja hammasten kiristystä (Matt 8:12;13:42).


    • RuumiinYlösnousemuksesta

      "Ruumiin ylösnouseminen

      Minä uskon ... ruumiin ylösnousemisen.

      244.
      Mitä Raamattu opettaa ruumiin ylösnousemisesta?

      Raamattu opettaa, että viimeisenä päivänä Jumala herättää minut ja kaikki kuolleet. Hän tekee silloin tämän saman ruumiin, jossa olemme eläneet ja kuolleet, jälleen eläväksi.

      Joh. 5:28-29: Hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat tehneet hyvää, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat tehneet pahaa, tuomion ylösnousemukseen."

      http://www.luterilainen.com/fi/kristinoppi/toinen-luku/kolmas-uskonkappale,-pyhityksestä/ruumiin-ylösnouseminen

    • h.elvettikauppiaat

      "Summa summarum: Oppi helvetistä ei ole aikamme kristillisessä opetuksessa mikään korostettu ja yhtenäinen kristikunnan sisällä, vaikka Jehovan todistajat yrittävät antaa sellaisen kuvan, että se olisi jonkin erityisen oleellinen ja korostettu opetus kristikunnassa. "

      Vaikuttaa tuo h.elvettioppi olevan monille yhtä vaikea asia kuin VT-Seuran Suomen edustajalle karttamisen todellisuus, jossa kiemurtelu ja vähättely ovat vahvaa valuuttaa.

      ******

      "Helvetti on kristinuskon mukaan paikka tai tila, johon ihminen saattaa joutua kuolemansa jälkeen tekemiensä rikkomusten vuoksi."

      VALTAOSA

      "Valtaosa kristinuskon suuntauksista uskoo, että helvetti on ikuinen kärsimyksen paikka, jossa asuu myös Saatana."

      "Kristinuskon helvetti perustuu kouralliseen Uuden testamentin kohtia, joista varhaiset kirkkoisät rakensivat opillisen järjestelmän. Nykyajan kristillinen teologia jakautuu pääosin perinteisen piinahelvetin ja tyhjiinraukeamisen kesken. Näiden lisäksi löytyy näkemys kaikkien pääsemisestä taivaaseen."

      - https://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti_kristinuskossa

      Myös palstalla ahkerasti siteerattu Pasi Turunnen markkinoi kärsimyksen h.elvettioppia.

      • LahkostaTotuus

        Olen jehovalahkon itsenäinen raamatunlukija ja kerron että:
        Tuonela kuvataan Raamatussa myös väliaikaisena olotilana: "Herra vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen" (1 Sam 2:6).
        Tuonelassa he odottivat lunastuksen päivää. Jumalattomat nousevat tuonelasta
        tuomiolle, iankaikkiseen kauhistukseen (Dan 12:1-3).
        Tuonela ja helvetti ovat Raamatussa kaksi täysin erilaista paikkaa. Kun "seol" on
        tuonela, tietoinen välitila, ja "gehenna" on helvetti, iankaikkinen kadotus, pysytään
        sopusoinnussa Raamatun ilmoituksen kanssa.
        Job ei toivonut Jumalan kätkevän häntä helvettiin, vaan tuonelaan, siihen saakka, kunnes Jumalan "viha" häntä kohtaan olisi laantunut.

        Ilmestyskirjan peto ja väärä profeetta tulevat olemaan ensimmäiset, jotka
        heitetään "gehennaan", tuliseen järveen (Ilm 19:20), sitten perkele (Ilm 20:10), ja vasta sen jälkeen heidän seuraajansa (Ilm 20:14, 15). "Sillä ei ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat..." (Room 8:1)


      • UTK

        A Osa kristikunnan uskovista kristityistä uskoo helvetin olevan ikuinen ero Jumalasta ja se on epämiellyttävä olotila tavalla tai toisella.

        B Osa kristikunnan kristityistä uskoo helvetin tarkoittavan vain tyhjiin raukeamista.

        C Osa kristikunnan kristityistä uskoo, että Jumala toimii niin , että lopulta yksikään ihminen ei enää ole helvetissä.

        D Osa kristikunnan kristityistä uskoo, ettei Raamattua lukemalla voi oikein olla varma, mitä se helvetti käytännössä tarkoittaa ja sitä ei tarvitsekaan tietää ja ymmärtää ollakseen Jeesuksen seurajaa. Sitä voi vain uskoa, että maailmankaikkeuden suvereeni ratkaisee asiat niinkuin parhaaksi näkee ja oikein on. Ja se ei välttämättä ole sama ratkaisu, johon ihminen luonnostaan päätyisi. Jumalan ajatukset ja äly ovat suunnattomasti korkeammalla tasolla kuin ihmisen.

        Jehovan todistajat yrittävät antaa sen kuvan, että mikäli aiot ja haluat olla kristikuntaan kuuluva kristitty, sinun on pakko uskoa tuliseen kidutuspaikka-helvettiin. Sitten he yrittävät perustella, ettei sellaista voi olla ja näin ei sitten muka oikein jää muita mahdollisuuksia kuin kuulua Jt-lahkoon, mikäli ei ole ateisti.
        Ei se näin mene. Kristikunnan kristityille ei ylhäältä päin sanella miten on pakko ajatella ja tulkita Raamatussa esiintyvää helvetti-termiä yms. Myös ne, jotka uskovat, että helvetti tarkoittaa tyhjiinraukeamisen tilaa, voivat olla kristikuntaan kuuluvia kristityitä kuten esim adventistit. Yksilön ajattelutapaa helvetti-termistä ei pidetä yleisesti minään kynnyskysymyksenä tai pelastuskysymyksenä.

        Sen sijaan kristikuntaan ei voi kuulua, mikäli pitää Jeesusta enkeli Mikaelina.


      • h.elvettikauppiaat
        UTK kirjoitti:

        A Osa kristikunnan uskovista kristityistä uskoo helvetin olevan ikuinen ero Jumalasta ja se on epämiellyttävä olotila tavalla tai toisella.

        B Osa kristikunnan kristityistä uskoo helvetin tarkoittavan vain tyhjiin raukeamista.

        C Osa kristikunnan kristityistä uskoo, että Jumala toimii niin , että lopulta yksikään ihminen ei enää ole helvetissä.

        D Osa kristikunnan kristityistä uskoo, ettei Raamattua lukemalla voi oikein olla varma, mitä se helvetti käytännössä tarkoittaa ja sitä ei tarvitsekaan tietää ja ymmärtää ollakseen Jeesuksen seurajaa. Sitä voi vain uskoa, että maailmankaikkeuden suvereeni ratkaisee asiat niinkuin parhaaksi näkee ja oikein on. Ja se ei välttämättä ole sama ratkaisu, johon ihminen luonnostaan päätyisi. Jumalan ajatukset ja äly ovat suunnattomasti korkeammalla tasolla kuin ihmisen.

        Jehovan todistajat yrittävät antaa sen kuvan, että mikäli aiot ja haluat olla kristikuntaan kuuluva kristitty, sinun on pakko uskoa tuliseen kidutuspaikka-helvettiin. Sitten he yrittävät perustella, ettei sellaista voi olla ja näin ei sitten muka oikein jää muita mahdollisuuksia kuin kuulua Jt-lahkoon, mikäli ei ole ateisti.
        Ei se näin mene. Kristikunnan kristityille ei ylhäältä päin sanella miten on pakko ajatella ja tulkita Raamatussa esiintyvää helvetti-termiä yms. Myös ne, jotka uskovat, että helvetti tarkoittaa tyhjiinraukeamisen tilaa, voivat olla kristikuntaan kuuluvia kristityitä kuten esim adventistit. Yksilön ajattelutapaa helvetti-termistä ei pidetä yleisesti minään kynnyskysymyksenä tai pelastuskysymyksenä.

        Sen sijaan kristikuntaan ei voi kuulua, mikäli pitää Jeesusta enkeli Mikaelina.

        Tuon "osa" hokeminen sekin tuo mileen VT-Suran hallintoelimen, joka puolestaan käyttää kiemurtelutermiä "jotkut" silloin kun sen tulisi ottaa vastuu edesottamuksistaan.

        Todellisuudessa tuo vähättely- ja kiemurtelutermi "osa" merkitsee valtaosaa.

        *****

        VALTAOSA

        "Valtaosa kristinuskon suuntauksista uskoo, että helvetti on ikuinen kärsimyksen paikka, jossa asuu myös Saatana."

        - - https://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti_kristinuskossa

        *****

        Myös tällä palstalla toistamiseen kuin itse oppi-isänä siteerattu Pasi Turunen markkinoi piina-h.elvettiä todellisena ... ja jopa oikeudenmukaisena.

        Kuka tervehenkinen moista sadistista kiduttaja-jumalaa edes haluaisi palvella.

        "Ei se näin mene. Kristikunnan kristityille ei ylhäältä päin sanella miten on pakko ajatella ja tulkita Raamatussa esiintyvää helvetti-termiä yms."

        Väärin. Mikäli aikamme ns. kristitty ilmaisee erimileisyytensä klassillisena nimetyn kristillisyyden uskontuunuksien ytimestä, jotka ovat vanhan ajan kirkonisien totalitärisesti kabineteissaan sorvaamia ja uskovalle kansalle väellä ja (kidutus-h.elvetinkin) uhalla aikanaan pakottamia, niin hän tulee luokitelluksi ei kritityksi aivan todistajien ja mormoonien & Co tapaan.

        Juuri tuohon ylhäältä saneluun on perustunut myös toisinajattelijoiden kuten areijolaisten väkivaltaiset ja erityisen epäinhimilliset vaintot ja tappamiset, keskiajan lahtaamisista puhumattakaan. Kaikki tämä täysin ihmisvetoisen AOT-kristillisyyden nimissä.

        Nykykritillisyys on taustaltaan alistamalla, vihalla ja verenvuodatuksella vietyä ja pakolla käännyttämisen tulosta.

        Suurin osa vanhoista ja edelleen pystyssä olevista kirkoistakin on orjatyöllä ja uupumuksen kuoleman verellä rakennettuja.

        "Sen sijaan kristikuntaan ei voi kuulua, mikäli pitää Jeesusta enkeli Mikaelina."

        Tuokin fanatia-AOT- tuominta perustuu juurikin ylhäältä pappikratian saneluun, jossa uskova ei saa omia aivojaan käyttää. Kolmiyhteisyys ja sen siältö on pakolla saneltu ja alkukristittyihin nähden täysin jälkijättöinen / myöhemmin sorvattu täysin ihmisvetoinen dogmi.

        Juutalaisista ja heidän yksijumaluudestaan lahkoutuneet alkukristityt, Jeesuken seuraajiksi lähteneet eivät ko. mantroja opettaneet, vaan ne ovat pappikratian jälkikäteen itse sorvaamia ja uskoville massoille alistamalla ja tappamisenkin uhalla pakottamia.

        Raamattu itsekin sanoo osuvasti, että ihminen hallitsee ihmistä hänen vahingokseen.

        Kristillisyys, nykykristillisyys ja sen historia vahvistavat tämän.

        Tätä on kautta aikain harrastettu ja harastetaan erittäin kryptisen ja monitulkintaisen Raamatun perusteella ... ja tämä hengellis-henkistä väkivaltaa harrastavien sanelevien kirkonisien ym. uskonkiihkoilijoiden toimesta.

        Kumarra ihmisvetoisia kirkonisien uskontunnustuksia tai tulet kelvottomana kadotukseen tuomituksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10500
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3615
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3381
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2895
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      221
      2281
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2223
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1658
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1486
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe