Sisälämmitin kumimaton päälle

Kamiina

Aina sanotaan, että auton sisätilanlämmitintä ei saa pitää vaakatasossa lattialla, koska on tulipalovaara ja koska laite ei lämmitä kunnolla koko autoa. Nyt meikäläisellä on alla auto, jossa ei ole lämmitintä ollut, ja ostin lämppärin, jonka laitoin lattialle, kumimaton päälle. Onko auto aamulla palanut tai kylmä, kun lähden töihin? Eli miten vaarallista tai haitallista lattialla vaakatasossa pitäminen todella on?

27

5142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerralla-kuntoon

      Tuskin se auto palaa, vähän vähemmän sisätilat lämpenee, kun on noin laitettu. Mutta eikö se nyt sama olisi laittaa kunnolla, eikä jättää huonosti?

    • 2352352

      Ei se siitä pala (ainakaan jos ei oo mikään halpislämmitin, itseltä kärähti sellainen tänä talvena) mutta ikkunat todennäköisesti jäässä vaikka on ollut lämmitys päällä kun ei pääse puhaltamaan lämmintä ilmaa ylöspäin.

      Kuinka vaikeaa voi olla asentaa se teline etumatkustaja vasempaan jalkatilan seinämään? Pari ruuvia ja meisseli riittää, asensin just omani ulkona pimeässä -25 asteen pakkasessa ja asennus kesti 1 min. Suoraan ylöspäin tai hitusen takaviistoon se teline etumatkustajan jalaktilanseinämään (jos Defa, Calixeilla on se lattiateline mukana)

      • EI-ruuveille

        Minä en ainakaan halua porailla mitään telineitä mihinkään. Irrallinen sen pitää olla, jo ihan senkin takia, että saa heittää sen kesäksi tallin nurkkaan pois tieltä. Enkä halua katsella mitään ruuvinreikiä paneeleissa.


      • päteväLaite

        Calicilla on sellainen rautalankajalka jonka voi tyrkätä maton alle ja lämmitin jää pystyy ja sitä voi kallistaa, näin puhallus on ylöspäin.


    • Juohua

      Sisätilanlämmitin sinäänsä on jo pelkkä mukavuusvaruste, ei tulisi mieleenikään porailla mitään reikiä ko vempainta varten, jonka käyttöarvo lienee luokkaa "kerran vuoteen". Lopun aikaa vaan keräämässä pölyä.

      • EI-ruuveille

        Käyttöarvo marraskuusta maaliskuuhun luokkaa "päivittäin", ja erittäin hyvä mukavuusvaruste, mutta ei silti tulisi mieleenkään porailla mitään reikiä sitä varten saati katsella sitä kesälläkin pölyttymässä.


    • 34737573

      Miksi se reikien tekeminen matkustajan sivuseinämään pelottaa niin? Saahan sen lämmittimen irti siitä telineestä kesäksi iha vaan vetäisemällä, itse teline matala ja huomaamaton siellä matkustajan jalkatilan seinämässä. Mitä ihmettä se haittaa? Ja oikeasti, jos vaikka myy auton eteenpäin ja ottaa telinen pois, ketä haittaa jos siellä on 2 kpl millin suuruista reikää? Eihän niitä edes näe kun ovat niin pieniä.

      Mutta omapa se on ongelmanne jos ei käytännöllisin ratkaisu kelpaa. Lattialla pitämällä ette edes saa hyötyjä lämmittimestä kun ei sulata jäitä ikunoista.

      • EI-ruuveille

        Minun nykyinen ratkaisuni on minulle kaikista käytännöllisin, mutta omapa on ongelmasi, jos pitää omia ratkaisuja muille tyrkyttää parhaina ja ainoina oikeina. Minä olen tyytyväinen näin, sinä niin. Kummallakaan ei ole siis ongelmaa.

        2kW lämmitin, ja ikkunat sulat vielä -25C pakkasellakin. -30:ssä joutui jo vähän raappaamaan kun oli ollut lunta auton päällä.


      • ymmärtäähänTuonHehee

        Suomalaiselle muutaman vuoden vanha Toyota on kultaakin arvokkaampi ja pelko suuri ettei vaan "arvo" laske jos siihen tekee pari pientä reikää muoviosiin.


    • Murtzzi

      Turha vehje. Näillä pakkasilla lämmön siirtyminen tuulilasiin luokkaa yhtätyhjänkanssa, oven avaaminen vie viimeiset. Sarjassa "kilowatteja savuna ilmaan".

      • EI-ruuveille

        Eilen kun lähdin töihin, oli ulkomittarissa -27C, autossa sisällä siellä olevan sisälämpömittarin mukaan 17C, ja ikkunat tosiaan kirkkaat kuin Koskenkorva. Sarjassa "parhaimpia talvivarusteita autossa mitä voi olla". Mutta kukin tavallaan, ei se sinun 500W lehmänhenkäys tosiaan tuulilasia riitä sulattamaan edes -10C:ssä.


      • Väärä_asennuspaikka

        Itse pidän etupenkillä puhallus tuulilasiin suunnattuna.


      • Kaikenmoisiarattimiehiä
        EI-ruuveille kirjoitti:

        Eilen kun lähdin töihin, oli ulkomittarissa -27C, autossa sisällä siellä olevan sisälämpömittarin mukaan 17C, ja ikkunat tosiaan kirkkaat kuin Koskenkorva. Sarjassa "parhaimpia talvivarusteita autossa mitä voi olla". Mutta kukin tavallaan, ei se sinun 500W lehmänhenkäys tosiaan tuulilasia riitä sulattamaan edes -10C:ssä.

        Vaimon kotterossa ei ole mitään lämppäriä ja auto on taivasalla, siinäkin oli ikkunat ihan kirkkaat. Eli pelkkä mukavuusvaruste aistiyliherkille ja "neideille". Vai olitko kussut penkille että höyrystyi lasiin?


      • AutoIndividualisti
        EI-ruuveille kirjoitti:

        Eilen kun lähdin töihin, oli ulkomittarissa -27C, autossa sisällä siellä olevan sisälämpömittarin mukaan 17C, ja ikkunat tosiaan kirkkaat kuin Koskenkorva. Sarjassa "parhaimpia talvivarusteita autossa mitä voi olla". Mutta kukin tavallaan, ei se sinun 500W lehmänhenkäys tosiaan tuulilasia riitä sulattamaan edes -10C:ssä.

        Totta. Oikein mitoitettu ja sijoitettu sisätilalämmitin on kylläkin myös turvallisuus varuste eikä pelkästään mukavuus varuste. Nää ihmiset jotka väittävät että sisätilalämmitin on pelkkä mukavuus varuste ovat joko trolleja tai muuten erittäin tyhmiä ihmisiä. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että kaikki alle 1200w tehoiset sisätilalämmittimet on syytä jättää kaupan hyllylle erityisesti jos auto sattuu olemaan vähänkin Clioa tai Puntoa suurempi auto. Jos on autona iso farmari kuten v70 tai Mondeo niin silloin syytä katsoa sisätilalämmitintä jo vähintään 1500w teholuokasta. Sisätilalämmitin sulattaa hyvin lumen, jäät, kuivaten huurut pois tuulilasista ja etuovien ikkunoista.

        Jos sisätilammitintä aikoo pitää lattialla kumimaton päällä eikä missään tapauksessa halua porata reikiä mihinkään sisätilalämmitintä varten. Niin oikea tapa on laittaa sisätilalämmitin lähelle ovea puhaltamaan kohti keskikonsolia ja tuulilasia. Syynä tähän on se että tällöin siihen lämmittimen eteen jää reippaaasti tyhjää tilaa jolloin mahdollisimman vähäinen osa lämmitetystä ilmasta kiertää takaisin lämmittimeen, samalla suurempi osa lämmiteystä puhaltuu kohti tuulilasiakin. Väärä tapa on laittaa sisätilalämmitin jalkatilaan puhaltamaan suoraan kohti jalkatilan seinämiä tai penkkiä tai penkin ja takamatkustajan tilojen väliseen rakoon koska tällöin osa lämmitetystä ilmasta ei lämmitä tuulilasia. Sisätilalämmitintä ei myöskään pitäisi laittaa mahdollisimman lähelle keskikonsolia koska tällöin lämmittimen ja keskikonsolin välinen tyhjä tila jää liian pieneksi jolloin suurempi osa lämmitetystä ilmasta kiertää takaisin lämmittimeen huijaten PTC elementtiä luulemaan että autossa on paljon enemmän lämpöä kuin mitä oikeasti on, tämä johtaa siihen että lämmitin säätää lämmitystehoa pienemmälle jolloin suurempi osa lämmittimen tehosta jää hyödyntämättä. Jotta sisätilalämmittimestä saadaan mahdolllisiman paljon hyötyä niin siinä lämmittimen edessä(mistä ilma tulee ulos lämmittimestä) pitää olla yli 17cm verran tyhjää tilaa oikean puhallus suunnan ja sijoituspaikan lisäksi. Myös lämmittimen ropellin ilmanottoaukon edessä pitää olla reippaasti tyhjää tilaa.

        Autoon mennessä myöskin on syytä aina kopistella kenkiä yhteen ennen varpaiden ja kenkien nostamista auton sisäpuolelle. Näin isompi osa lumesta ja mahdollisesta liasta kuten hiekka yms. jää auton ulkopuolelle vähentäen auton sisäpuolisen ilman kosteutta auton sisäpuolella sitten kun auto lämpenee sisäpuolelta. Tämä myös vähentää jään määrää auton ikkunoiden sisäpuolelta.


    • tyhmäEiLämmitä

      Minä en yritä sulattaa ikkunoita, vaan haluan lähteä liikkeelle lämpimällä autolla, eikä jäiselle nahkapenkille istuminenkaan ole kovin mukava kokemus.
      Kotona auto seisoo katoksessa, eikä siellä ikkunat jäädy kuin max pari kertaa talvessa, mutta työpaikalla taivasalla on mukavampi skrapata kevyesti tai vai harjata märät lumet pois laseilta, kun vaihtoehtona on hampaat irvessä tiukan jään hinkkaaminen.

    • sjfklfkljdjfks

      Mulla on aina ollut sisälämmitin kumimaton päällä mutta laitoin kiinniketelineen lämmittimen pohjaan kiinni millä se tulisi johonkin muovipaneeliin kiinni. En uskalla porailla kun ei ikinä tiedä mitä siellä paneelin toisella puolella on. On tuo näinkin kohtuullisesti lämmittänyt, harmi vain että työpaikalla ei sallita sisätilanlämmitintä niin joutuu istumaan pakkasen syväjäädyttämälle penkille, todella inhottavaa. Kaikki hallintalaitteetkin on ihan kohmeessa ilman sisätilanlämmitintä, esim. lämmityslaitteen namikat, ym.
      Nykyään kun autoissa on vain tehottomat säteilylämmittimet niin mielestäni sähkötolppien 2-tunnin aikarajoitus pitäisi poistaa tai ainakin jatkaa neljään tuntiin.

      • zxcxzxcxcx

        Jo senkin takia lämmitin kannattaa nostaa lattiasta irti, ettei se kierrätä kengistä tullutta koiranpaskakatupölyä ympäri autoa.

        Autoissa esim. kytkinpolkimet ovat muovia kauttaaltaan, pakkasella vastaa lujuudeltaan näkkileipää, sellaisen kun survaisee -30 asteessa pohjaan, ei voi olla varma mitä tapahtuu, sama tietysti muissakin "namikoissa".


      • zxcxzxcxcx kirjoitti:

        Jo senkin takia lämmitin kannattaa nostaa lattiasta irti, ettei se kierrätä kengistä tullutta koiranpaskakatupölyä ympäri autoa.

        Autoissa esim. kytkinpolkimet ovat muovia kauttaaltaan, pakkasella vastaa lujuudeltaan näkkileipää, sellaisen kun survaisee -30 asteessa pohjaan, ei voi olla varma mitä tapahtuu, sama tietysti muissakin "namikoissa".

        Eivät kytkinpolkimet AUTOISSA muovia ole, jossain nykyajan paskassa voikin olla.


      • sdjfskdljfkdljs
        zxcxzxcxcx kirjoitti:

        Jo senkin takia lämmitin kannattaa nostaa lattiasta irti, ettei se kierrätä kengistä tullutta koiranpaskakatupölyä ympäri autoa.

        Autoissa esim. kytkinpolkimet ovat muovia kauttaaltaan, pakkasella vastaa lujuudeltaan näkkileipää, sellaisen kun survaisee -30 asteessa pohjaan, ei voi olla varma mitä tapahtuu, sama tietysti muissakin "namikoissa".

        Voisihan sitä autoa siivotakin välillä niin ei paska lentäisi tuulettimesta xD


      • pyyhiPaskaPoisSilmistäsi
        M1978 kirjoitti:

        Eivät kytkinpolkimet AUTOISSA muovia ole, jossain nykyajan paskassa voikin olla.

        Muovia on kytkinpolkimet olleet 1990-luvulta saksalaisissa työkaluissakin (hyötyajoneuvot) saati sitten jossakin muissa leluissa.


      • pyyhiPaskaPoisSilmistäsi kirjoitti:

        Muovia on kytkinpolkimet olleet 1990-luvulta saksalaisissa työkaluissakin (hyötyajoneuvot) saati sitten jossakin muissa leluissa.

        En aja 90-lukuisella vaan 70-80-lukuisilla.


    • AutoIndividualisti

      Ehkä joku halpa kiinalaisvalmisteinen lämppäri saattaa väärin sijoitettuna polttaa koko auton. Laadukaampi ja turvallisuusmääräysten mukainen sisätilalämmitin ei autoa polta. Vaan laadukkaampi sisätilalämmitin joko polttaa sisäisen sulakkeensa tai säätää lämmitystehoaan pienemmälle tai rupeaa toimimaan pelkkänä tuulettimena ilman minkäänlaista lämmitystä tai sammuu kokonaan.

      • kokemus.sekin

        Kyllä sen pienen pakettiauton aika lämpimäksi saa kun puhaltelee 2kW:n lämppärillä kosteuksia pois. Onneksi oli peltilattialla yläviistoon, niin lämpö meni sinne. Reippaan puhalluksen jälkeen kosteus oli pois, auto pölisevän kuiva ja peltiosat niin kuumia, että ei kärsinyt kosketella. Oli varmaan tullut jokin ajastusongelma, kun pääsi lämpenemään reilusti.


    • Lattialla puhalluspuoli hieman yläviistoon. Alle korokkeeksi jotain mikä pysyy paikallaan eikä pala. Ja riittävä ilma tila eteen tietysti.

      Parhaitenhan lämpö lattialta autoon leviää kun se nousee ihan alhaalta.

    • Olav112234

      Apumiehen vasemmalla puolella jalkatilan konsolissa lämppäri yläviistoon sulattaa ensin takimmaiset lasit ja jättää tuulilasin melkein sulattamatta.

      Irrallinen lämmitin takajalkatilassa melko hyvä. Sulattaa mahdollisesti jäätyneet sivuoven mekanismitkin.
      Olen pitänyt lämmitintä myös levyalustan päällä takapenkillä suunnattuna etuselkänojien välistä eteen. Täyttä tehoa en suosita, koska tuulilasi saattaa lämmetä liikaa. Omani napsahteli 50 m ajon jälkeen, ei rikkoutunut.

    • ownwfrjne

      Takajalkatilaan sitten vasemmalle tehdyllä jatkojohdolla 24 vuotta vanha tehokas Defa josta lähtee vielä pöhinää kun ei kylmene lämmetessään ja ei mahtuisi muualle.

    • defa

      Kyllä se siellä lattialla toimii kunhan on kunnollinen, laadukas laite eikä mikään kiinanpaska ja sijoituksessa käyttää hieman järkeä. Itse pidän lämppäriä penkkien välissä pystyssä vaihdekeppiä vasten nojaten, ei ehkä toimi jossain muussa autossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      105
      6378
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      222
      3595
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3415
    4. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3338
    5. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      33
      2872
    6. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2565
    7. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2534
    8. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2383
    9. Onko 172cm lyhyt?

      Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      274
      2181
    10. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1796
    Aihe