Aina sanotaan, että auton sisätilanlämmitintä ei saa pitää vaakatasossa lattialla, koska on tulipalovaara ja koska laite ei lämmitä kunnolla koko autoa. Nyt meikäläisellä on alla auto, jossa ei ole lämmitintä ollut, ja ostin lämppärin, jonka laitoin lattialle, kumimaton päälle. Onko auto aamulla palanut tai kylmä, kun lähden töihin? Eli miten vaarallista tai haitallista lattialla vaakatasossa pitäminen todella on?
Sisälämmitin kumimaton päälle
27
5121
Vastaukset
- kerralla-kuntoon
Tuskin se auto palaa, vähän vähemmän sisätilat lämpenee, kun on noin laitettu. Mutta eikö se nyt sama olisi laittaa kunnolla, eikä jättää huonosti?
- 2352352
Ei se siitä pala (ainakaan jos ei oo mikään halpislämmitin, itseltä kärähti sellainen tänä talvena) mutta ikkunat todennäköisesti jäässä vaikka on ollut lämmitys päällä kun ei pääse puhaltamaan lämmintä ilmaa ylöspäin.
Kuinka vaikeaa voi olla asentaa se teline etumatkustaja vasempaan jalkatilan seinämään? Pari ruuvia ja meisseli riittää, asensin just omani ulkona pimeässä -25 asteen pakkasessa ja asennus kesti 1 min. Suoraan ylöspäin tai hitusen takaviistoon se teline etumatkustajan jalaktilanseinämään (jos Defa, Calixeilla on se lattiateline mukana)- EI-ruuveille
Minä en ainakaan halua porailla mitään telineitä mihinkään. Irrallinen sen pitää olla, jo ihan senkin takia, että saa heittää sen kesäksi tallin nurkkaan pois tieltä. Enkä halua katsella mitään ruuvinreikiä paneeleissa.
- päteväLaite
Calicilla on sellainen rautalankajalka jonka voi tyrkätä maton alle ja lämmitin jää pystyy ja sitä voi kallistaa, näin puhallus on ylöspäin.
- Juohua
Sisätilanlämmitin sinäänsä on jo pelkkä mukavuusvaruste, ei tulisi mieleenikään porailla mitään reikiä ko vempainta varten, jonka käyttöarvo lienee luokkaa "kerran vuoteen". Lopun aikaa vaan keräämässä pölyä.
- EI-ruuveille
Käyttöarvo marraskuusta maaliskuuhun luokkaa "päivittäin", ja erittäin hyvä mukavuusvaruste, mutta ei silti tulisi mieleenkään porailla mitään reikiä sitä varten saati katsella sitä kesälläkin pölyttymässä.
- 34737573
Miksi se reikien tekeminen matkustajan sivuseinämään pelottaa niin? Saahan sen lämmittimen irti siitä telineestä kesäksi iha vaan vetäisemällä, itse teline matala ja huomaamaton siellä matkustajan jalkatilan seinämässä. Mitä ihmettä se haittaa? Ja oikeasti, jos vaikka myy auton eteenpäin ja ottaa telinen pois, ketä haittaa jos siellä on 2 kpl millin suuruista reikää? Eihän niitä edes näe kun ovat niin pieniä.
Mutta omapa se on ongelmanne jos ei käytännöllisin ratkaisu kelpaa. Lattialla pitämällä ette edes saa hyötyjä lämmittimestä kun ei sulata jäitä ikunoista.- EI-ruuveille
Minun nykyinen ratkaisuni on minulle kaikista käytännöllisin, mutta omapa on ongelmasi, jos pitää omia ratkaisuja muille tyrkyttää parhaina ja ainoina oikeina. Minä olen tyytyväinen näin, sinä niin. Kummallakaan ei ole siis ongelmaa.
2kW lämmitin, ja ikkunat sulat vielä -25C pakkasellakin. -30:ssä joutui jo vähän raappaamaan kun oli ollut lunta auton päällä. - ymmärtäähänTuonHehee
Suomalaiselle muutaman vuoden vanha Toyota on kultaakin arvokkaampi ja pelko suuri ettei vaan "arvo" laske jos siihen tekee pari pientä reikää muoviosiin.
- Murtzzi
Turha vehje. Näillä pakkasilla lämmön siirtyminen tuulilasiin luokkaa yhtätyhjänkanssa, oven avaaminen vie viimeiset. Sarjassa "kilowatteja savuna ilmaan".
- EI-ruuveille
Eilen kun lähdin töihin, oli ulkomittarissa -27C, autossa sisällä siellä olevan sisälämpömittarin mukaan 17C, ja ikkunat tosiaan kirkkaat kuin Koskenkorva. Sarjassa "parhaimpia talvivarusteita autossa mitä voi olla". Mutta kukin tavallaan, ei se sinun 500W lehmänhenkäys tosiaan tuulilasia riitä sulattamaan edes -10C:ssä.
- Väärä_asennuspaikka
Itse pidän etupenkillä puhallus tuulilasiin suunnattuna.
- Kaikenmoisiarattimiehiä
EI-ruuveille kirjoitti:
Eilen kun lähdin töihin, oli ulkomittarissa -27C, autossa sisällä siellä olevan sisälämpömittarin mukaan 17C, ja ikkunat tosiaan kirkkaat kuin Koskenkorva. Sarjassa "parhaimpia talvivarusteita autossa mitä voi olla". Mutta kukin tavallaan, ei se sinun 500W lehmänhenkäys tosiaan tuulilasia riitä sulattamaan edes -10C:ssä.
Vaimon kotterossa ei ole mitään lämppäriä ja auto on taivasalla, siinäkin oli ikkunat ihan kirkkaat. Eli pelkkä mukavuusvaruste aistiyliherkille ja "neideille". Vai olitko kussut penkille että höyrystyi lasiin?
- AutoIndividualisti
EI-ruuveille kirjoitti:
Eilen kun lähdin töihin, oli ulkomittarissa -27C, autossa sisällä siellä olevan sisälämpömittarin mukaan 17C, ja ikkunat tosiaan kirkkaat kuin Koskenkorva. Sarjassa "parhaimpia talvivarusteita autossa mitä voi olla". Mutta kukin tavallaan, ei se sinun 500W lehmänhenkäys tosiaan tuulilasia riitä sulattamaan edes -10C:ssä.
Totta. Oikein mitoitettu ja sijoitettu sisätilalämmitin on kylläkin myös turvallisuus varuste eikä pelkästään mukavuus varuste. Nää ihmiset jotka väittävät että sisätilalämmitin on pelkkä mukavuus varuste ovat joko trolleja tai muuten erittäin tyhmiä ihmisiä. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että kaikki alle 1200w tehoiset sisätilalämmittimet on syytä jättää kaupan hyllylle erityisesti jos auto sattuu olemaan vähänkin Clioa tai Puntoa suurempi auto. Jos on autona iso farmari kuten v70 tai Mondeo niin silloin syytä katsoa sisätilalämmitintä jo vähintään 1500w teholuokasta. Sisätilalämmitin sulattaa hyvin lumen, jäät, kuivaten huurut pois tuulilasista ja etuovien ikkunoista.
Jos sisätilammitintä aikoo pitää lattialla kumimaton päällä eikä missään tapauksessa halua porata reikiä mihinkään sisätilalämmitintä varten. Niin oikea tapa on laittaa sisätilalämmitin lähelle ovea puhaltamaan kohti keskikonsolia ja tuulilasia. Syynä tähän on se että tällöin siihen lämmittimen eteen jää reippaaasti tyhjää tilaa jolloin mahdollisimman vähäinen osa lämmitetystä ilmasta kiertää takaisin lämmittimeen, samalla suurempi osa lämmiteystä puhaltuu kohti tuulilasiakin. Väärä tapa on laittaa sisätilalämmitin jalkatilaan puhaltamaan suoraan kohti jalkatilan seinämiä tai penkkiä tai penkin ja takamatkustajan tilojen väliseen rakoon koska tällöin osa lämmitetystä ilmasta ei lämmitä tuulilasia. Sisätilalämmitintä ei myöskään pitäisi laittaa mahdollisimman lähelle keskikonsolia koska tällöin lämmittimen ja keskikonsolin välinen tyhjä tila jää liian pieneksi jolloin suurempi osa lämmitetystä ilmasta kiertää takaisin lämmittimeen huijaten PTC elementtiä luulemaan että autossa on paljon enemmän lämpöä kuin mitä oikeasti on, tämä johtaa siihen että lämmitin säätää lämmitystehoa pienemmälle jolloin suurempi osa lämmittimen tehosta jää hyödyntämättä. Jotta sisätilalämmittimestä saadaan mahdolllisiman paljon hyötyä niin siinä lämmittimen edessä(mistä ilma tulee ulos lämmittimestä) pitää olla yli 17cm verran tyhjää tilaa oikean puhallus suunnan ja sijoituspaikan lisäksi. Myös lämmittimen ropellin ilmanottoaukon edessä pitää olla reippaasti tyhjää tilaa.
Autoon mennessä myöskin on syytä aina kopistella kenkiä yhteen ennen varpaiden ja kenkien nostamista auton sisäpuolelle. Näin isompi osa lumesta ja mahdollisesta liasta kuten hiekka yms. jää auton ulkopuolelle vähentäen auton sisäpuolisen ilman kosteutta auton sisäpuolella sitten kun auto lämpenee sisäpuolelta. Tämä myös vähentää jään määrää auton ikkunoiden sisäpuolelta.
- tyhmäEiLämmitä
Minä en yritä sulattaa ikkunoita, vaan haluan lähteä liikkeelle lämpimällä autolla, eikä jäiselle nahkapenkille istuminenkaan ole kovin mukava kokemus.
Kotona auto seisoo katoksessa, eikä siellä ikkunat jäädy kuin max pari kertaa talvessa, mutta työpaikalla taivasalla on mukavampi skrapata kevyesti tai vai harjata märät lumet pois laseilta, kun vaihtoehtona on hampaat irvessä tiukan jään hinkkaaminen. - sjfklfkljdjfks
Mulla on aina ollut sisälämmitin kumimaton päällä mutta laitoin kiinniketelineen lämmittimen pohjaan kiinni millä se tulisi johonkin muovipaneeliin kiinni. En uskalla porailla kun ei ikinä tiedä mitä siellä paneelin toisella puolella on. On tuo näinkin kohtuullisesti lämmittänyt, harmi vain että työpaikalla ei sallita sisätilanlämmitintä niin joutuu istumaan pakkasen syväjäädyttämälle penkille, todella inhottavaa. Kaikki hallintalaitteetkin on ihan kohmeessa ilman sisätilanlämmitintä, esim. lämmityslaitteen namikat, ym.
Nykyään kun autoissa on vain tehottomat säteilylämmittimet niin mielestäni sähkötolppien 2-tunnin aikarajoitus pitäisi poistaa tai ainakin jatkaa neljään tuntiin.- zxcxzxcxcx
Jo senkin takia lämmitin kannattaa nostaa lattiasta irti, ettei se kierrätä kengistä tullutta koiranpaskakatupölyä ympäri autoa.
Autoissa esim. kytkinpolkimet ovat muovia kauttaaltaan, pakkasella vastaa lujuudeltaan näkkileipää, sellaisen kun survaisee -30 asteessa pohjaan, ei voi olla varma mitä tapahtuu, sama tietysti muissakin "namikoissa". zxcxzxcxcx kirjoitti:
Jo senkin takia lämmitin kannattaa nostaa lattiasta irti, ettei se kierrätä kengistä tullutta koiranpaskakatupölyä ympäri autoa.
Autoissa esim. kytkinpolkimet ovat muovia kauttaaltaan, pakkasella vastaa lujuudeltaan näkkileipää, sellaisen kun survaisee -30 asteessa pohjaan, ei voi olla varma mitä tapahtuu, sama tietysti muissakin "namikoissa".Eivät kytkinpolkimet AUTOISSA muovia ole, jossain nykyajan paskassa voikin olla.
- sdjfskdljfkdljs
zxcxzxcxcx kirjoitti:
Jo senkin takia lämmitin kannattaa nostaa lattiasta irti, ettei se kierrätä kengistä tullutta koiranpaskakatupölyä ympäri autoa.
Autoissa esim. kytkinpolkimet ovat muovia kauttaaltaan, pakkasella vastaa lujuudeltaan näkkileipää, sellaisen kun survaisee -30 asteessa pohjaan, ei voi olla varma mitä tapahtuu, sama tietysti muissakin "namikoissa".Voisihan sitä autoa siivotakin välillä niin ei paska lentäisi tuulettimesta xD
- pyyhiPaskaPoisSilmistäsi
M1978 kirjoitti:
Eivät kytkinpolkimet AUTOISSA muovia ole, jossain nykyajan paskassa voikin olla.
Muovia on kytkinpolkimet olleet 1990-luvulta saksalaisissa työkaluissakin (hyötyajoneuvot) saati sitten jossakin muissa leluissa.
pyyhiPaskaPoisSilmistäsi kirjoitti:
Muovia on kytkinpolkimet olleet 1990-luvulta saksalaisissa työkaluissakin (hyötyajoneuvot) saati sitten jossakin muissa leluissa.
En aja 90-lukuisella vaan 70-80-lukuisilla.
- AutoIndividualisti
Ehkä joku halpa kiinalaisvalmisteinen lämppäri saattaa väärin sijoitettuna polttaa koko auton. Laadukaampi ja turvallisuusmääräysten mukainen sisätilalämmitin ei autoa polta. Vaan laadukkaampi sisätilalämmitin joko polttaa sisäisen sulakkeensa tai säätää lämmitystehoaan pienemmälle tai rupeaa toimimaan pelkkänä tuulettimena ilman minkäänlaista lämmitystä tai sammuu kokonaan.
- kokemus.sekin
Kyllä sen pienen pakettiauton aika lämpimäksi saa kun puhaltelee 2kW:n lämppärillä kosteuksia pois. Onneksi oli peltilattialla yläviistoon, niin lämpö meni sinne. Reippaan puhalluksen jälkeen kosteus oli pois, auto pölisevän kuiva ja peltiosat niin kuumia, että ei kärsinyt kosketella. Oli varmaan tullut jokin ajastusongelma, kun pääsi lämpenemään reilusti.
Lattialla puhalluspuoli hieman yläviistoon. Alle korokkeeksi jotain mikä pysyy paikallaan eikä pala. Ja riittävä ilma tila eteen tietysti.
Parhaitenhan lämpö lattialta autoon leviää kun se nousee ihan alhaalta.- Olav112234
Apumiehen vasemmalla puolella jalkatilan konsolissa lämppäri yläviistoon sulattaa ensin takimmaiset lasit ja jättää tuulilasin melkein sulattamatta.
Irrallinen lämmitin takajalkatilassa melko hyvä. Sulattaa mahdollisesti jäätyneet sivuoven mekanismitkin.
Olen pitänyt lämmitintä myös levyalustan päällä takapenkillä suunnattuna etuselkänojien välistä eteen. Täyttä tehoa en suosita, koska tuulilasi saattaa lämmetä liikaa. Omani napsahteli 50 m ajon jälkeen, ei rikkoutunut. - ownwfrjne
Takajalkatilaan sitten vasemmalle tehdyllä jatkojohdolla 24 vuotta vanha tehokas Defa josta lähtee vielä pöhinää kun ei kylmene lämmetessään ja ei mahtuisi muualle.
- defa
Kyllä se siellä lattialla toimii kunhan on kunnollinen, laadukas laite eikä mikään kiinanpaska ja sijoituksessa käyttää hieman järkeä. Itse pidän lämppäriä penkkien välissä pystyssä vaihdekeppiä vasten nojaten, ei ehkä toimi jossain muussa autossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822