Robottiautoista...

Aiemmin oli joku aloitus robottiautojen vaikutuksesta, taisi olla kirjoittajalla ajatuksena, että muita ei pitäisi salliakaan. En jaksanut sitä ketjua silloin lukea, mutta rupesin miettimäään tällaista (en tiedä, onko siellä käsitelty).

Unohdetaan nyt mahdolliset tekniset ongelmat ja Suomen olosuhteet ja oletetaan yksinkertaisesti, että robottiautot toimivat jokseenkin virheettömästi. Varmaankin jokainen vähänkin asiaa ajatteleva on samaa mieltä siitä, että sellaisten kesken liikenneturvallisuus paranee eli onnettomuuksist tulee todella harvinaisia.

Mutta se mielenkiintoinen puoli on tässä: liikenteessä tulee väistämättä ainakin 10-15 vuoden olemaan SEKÄ robottiautoja ETTÄ manuaalisesti ohjattuja. Ja jälkimmäisiä ohjaavat ihmiset tekevät väistämättä virheitä, kuten nykyäänkin. Sekä tahallisia että tahattomia. Ja tästä seuraa iso ongelma robottiautojen ohjelmoinnille. Pitkän linjan tietotekniikka-ammattilaisena voin sanoa ns. vakaumuksen syvällä rintaäänellä, että ihmisten toiminnan ennustaminen täysin kattavasti on aivan mahdotonta, kukaan ei voi ohjelmoida automaattiohjausta varautumaan jokaiseen tempaukseen, jonka ihmiskuljettajat saattavat keksiä. Teknisessä mielessä loogisin ratkaisu on varmaankin tyyppiä "varo, väistä, jarruta aina kun toisen ajoneuvon liikkeet eivät sovi ohjelmoituihin vaihtoehtoihin". Mutta siitä taas seuraa, että tahalliset sääntöjen rikkojat, kaaharit, kiilarit jne. saavat etulyöntiaseman ja pääsevät entistä vapaammin häiritsemään muiden kulkua. En pidä erityisen hyvänä ajatuksena, että kusipäille tarjotaan vapaa temmellyskenttä. Nyt sentään oikeuksistaan kiinnipitävät pystyvät edes vähän panemaan kampoihin öykkäreille.

Oma juttunsa on sitten se, että kielletäänkö manuaaliohjaus jossain vaiheessa kokonaan? Se olisi täysin perusteltua siinä vaiheessa, kun automaattiohjatut alkavat saavuttaa jonkin 90-95% osuuden.

5

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täysin automaattisia autoja tuskin ikinä tulee, mutta sellaisia taatusti tulee jotka osaa ajaa itse isoilal teillä jne.

      Nythän lentokoneet menee jo vähän samalla taktiikalla, kapsteeni ajaa koneen terminaalilta kiitotien pähään vaikkapa Hellussa, ja painaa nappia... Seuraavan kerran hänen tarvitsee tarttua ohjaimiin esimerkiksi Espanjassa kun nopeus kiitotiellä on enää noin 80km/h

      Sama voisi autojen kanssa toimi, menen kotoota mökilleni Ouluun, ajan auton turun keskustasta kasitielle kunnes päästään "auto zonelle" jossain raision kohdilla ja seuraavan kerran pakko tarttua rattiin sitten kun aletaan lähestymään liittymää josta poistutaan

      • AivotVoittaaTietokoneen

        On vaan niin että lentokoneiden nousun hoitaa edelleen pilotit eikä automatiikka vaikka teoriassa senkin autopilot voisi hoitaa. Nousu ihmisen ohjaamana on edelleen kuitenkin turvallisempaa kuin tietokoneella. Lasku suoritetaan myös autopilotilla toisinaan. Näin kertoi Finnairin lentäjä taannoin haastattelussa. Eli tietokone on edelleen huonompi kuin ihmisaivot tilanteissa joissa on mahdollista tapahtua paljon arvaamattomia tapahtumia.


    • Öööörrrkkkkiiiii

      Robottiauto ei ole se mitä haluan autoilusta.... ...edes ESP ei ole sitä mitä haluan autooni ! Autooni riittää awd,turbo ja abs !

      • Yleisillä teillä tapahtuvassa autoilussa nyt kuitenkin on kyse liikkumisesta, ei hauskanpidosta.


    • Automaattiauto

      Vastuukysymykset onnettomuuksissa ja jenkkityyppiset miljoonakorvaukset tapauksissa, joissa automaattiohjaus on edes mahdollisesti voinut edesauttaa onnettomuuden tapahtumista, aiheuttavat sen, että kuljettajan on vielä kauan osallistuttava ajamiseen, niinkuin nykyiset kaistavahdit ym avustimet vaativat.

      Teknisesti automaattiautoilu on kohtapuoliin toteutettavissa ainakin kuivilla ja lumettomilla maanteillä, mutta nuo vastuujutut auheuttavat viiveen.

      Toinen juttu on sitten se, että kaikki eivät edes halua auton ajavan itseään. Vähän sama juttu kuin näköpuhelin aikanaan:se oli suuri teknologinen haave, mutta nyt kun se on teknisesti mahdollinen, on sen käyttö aika vähäistä. Onpa aika paljon kuskeja, jotka vieläkin haluavat ihan itse hämmentää vaihdekeppiä.

      Vaikka kaikki autot olisi automatisoitu, on liikenteessä aina jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja monia muita ryhmiä, joiden liikkeiden ennakointi on käytännössä mahdotonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      20
      3774
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      24
      3169
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2375
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2149
    5. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      22
      1990
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1642
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      41
      1621
    8. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1512
    9. Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta

      Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava
      Luterilaisuus
      502
      1463
    10. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1424
    Aihe