Virtsaaminen muiden katsellessa

Diorion

Onko kellään jaettavaksi kokemuksia miten voisi päästä yli tällaisesta vaikeasta tilanteesta. Eli aina kun olen sosiaalisesti pissaamassa niin siitä ei tule mitään.
Olen ensi viikolla menossa urologille asian johdosta ja siellä tehdään tähystys sun muut jutut että sitten ainakin saa tietää onko fyysinen vai psyykkinen ongelma.

Oon ollut joskus yli kymmenen vuotta samassa operaatiossa eikä se siitä mihinkään ole muuttunut, joten aikas kivaa olisi jos joltain tulisi jotain kommenttia asian tiimoilta.

Olen lueskellut kaikenlaisia lehtijuttuja / artikkeleita ja todettavasti se on usean miehen ongelma! Miksi näistä jutuista ei voi puhua enempää? No onhan se itsellenikin ollut joskus aikoinaan hieman kipeämpi asia käsitellä avoimesti, mutta nyt 30-kymppisenä olen sen verran jo kypsynyt siihen että olisihan se kivaa saada jotain tuloksiakin aikaiseksi.

Välittäjäaineet on yksi mahdollinen syy mielestäni, mutta näiden lääkkeiden tiimoilta en ole oikein saanut mitään konkreettista infoa.
Virtsarakon lihaksiston toimintaan on olemassa lääkkeitä, mutta ne eivät aina toimi toivotunlaisesti.
Miehien eturauhanen on yksi oikea luonnonoikku =)

20

5899

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkki_

Onpa sullakin sitten iso ongelma... Olisipa omatkin ongelmani vain tuota luokkaa. :)

Itse "kärsin" kyllä ihan samasta ilmiöstä, ja tähän on erittäin yksinkertainen lääke: yksinään virtsaaminen! Eli valitettavasti en voi harrastaa pissitalkoita muiden miesten kanssa, mutta aika hyvin olen tästä järkyttävästä kohtalosta selvinnyt...

• Diorion

Kiitos vastauksestasi. No eikö sua sitten yhtään kiinnostaisi tietää että jos olisi täsmällinen hoito tarjolla?
        Olen kyllä itsekin pärjännyt ihan hyvin asian kanssa, mutta nykyinen avopuolisoni on kannustanut minua eteenpäin, koska olen sanonut tämän asian vaivaavan minua jossain määrin kuitenkin.
        Eli olen todella motivoitunut nyt tilanteestani ja haluan antaa vinkkejä yms. tietoja muiden käyttöön, jos niistä on jotain apua muille.

• sama vaiva

Ei onnistu jos joku on oven takana,ja tietää et se jonottaa vessaan,ainut joka vähän auttaa on jos vesi hanan laittaa juoksemaan,ei auta sekään aina.

• Diorion

Olen kyllä ollut tuossakin tilanteessa muutamia kertoja =). Itse olen istahtanut pytylle ja avot ei tartte kauaa odotella kun jo "lorisee".
        Jossain vaiheessa kun olen tutkiskellut noita kaikenmaailman opuksia liittyen näihin vaivoihin, niin eteeni tuli tuo istuen pissaaminen helpompaa. No siinä rakko on hieman eriasennossa, jonka johdosta kaikkein v..mäisimmässäkin tilanteessa aina saa kuitenkin tehtyä tarpeet! Kandee koklata

• mies#

Mistä lie johtuukaan. Muiden läsnäollessa virtsaaminen ei onnistu. Ei myöskään aina silloinkaan kun seinä tai ovi on välissä. Helppoohan se olisi jos virtsaaminen alkaisi heti kun yrittää. Mutta niin vain ei ole, siinä sitten tuskastuu lisää vain.

Tilanne ei tunnu yhtään helpottuvan. Jos ei jostain syystä ala parantua, niin turha tässä jatkaa elämää, kun joka paikassa alkaa vain ahdistaa kusihädän tullessa.

• Diorion

Kiitos viestistäsi. No samat sanat, ei onnaa ja onnaa. Joskus tuntuu että lottoomistahan se homma on.
        Laitoin tuohon edelliseen vastaukseen yhden jipon eli istualteen asiat toimitettuna rakko on eriasennossa ja se tutkitusti avautuu paremmin, vaikka jännittääkin.. ja toinen hyvä juttu mulla on ollut se, kun tykkään aika paljon kuunnella musiikkia, niin ostin mp3 soittimen ja ihme ja kumma. Se auttaa kun ei tarvitse kokoajan kuunnella pienintä rasausta tai vessan oven avaamista ynnämuita ihmisten jorinoita. Voi todellakin keskittyä ihan siihen tilanteeseen. Se kuitenkin toimii ainoastaan silloin kun on soitin messissä ja tämähän ei todellakaan esim. toimi baari iltoina,,joten puoliapu tämäkin vaan. Kandee kokeilla.
        Ei hei kannata luopua hädän tullen. Mulla on ihan samanlaista ollut ja todella pahalta tuntunut. Ei voinut nuorempana edes käydä missään turnauksissa kun ahisti eli lajin vaihto. No sitten armeija nyt olikin ihan p..stä, mutta se on jotenkin vaan mennyt ohi. No silloin kävin kyllä tutkimuksissa sitten juuri mutta eipä silloin ollut vielä vastauksia ongelmiin.
        Nyt kuitenkin olen päättänyt käydä huomenna lääkärissä, urologin kanssa käydään historia läpi, mitä pillereitä on syötetty ja mitä kaikkea nykyään voidaan sen suhteen tehdä.
        Siis mua on alkanut tää juttu toden teolla kiinnostaa vasta nyt, kun olen saanut puhua avopuolisoni kanssa avoimesti näistä TODELLA vaikeista henk.koht.asioista.
        Eli tässä on kolmas asia minkä voin sanoa todellakin auttavan henkisesti! Kiitos siitä puolisolleni =).
        Laitan matskua tänne enemmän kun olen huomenissa käynyt tohtorilla..

• myös

Vaiva on psykologinen, enkä luule että lääkäri pystyy auttamaan ainakin kirurgialla. Minulle tuli sama ongelma 2-kymppisenä, mutta se on nyt mennyt ohi.

Virtsarakon tyhjentäminen toimii niin että siinä on koko ajan lihas jännittyneenä. Kun virtsaa niin lihas veltostuu ja virtsa valuu ulos. Jos jännittää kun on miuden ympäröimä lihas ei rentoudu eikä virtsaaminen onnistu. Asia vain pahenee kun alkaa jännittää virtsaamista enemmän ja enemmän. Jotenkin pitää vain yrittää olla mahdollisimman rentoutuneena yleisessä vessassa. Netistä löytyy varmaan paljon lisää tietoa asiasta.

• hyvin yleistä

Tahko Pihkalan "herätyskello" vinkki.
        Juodaan litra vettä, auttaa hiukan estoisesa
        tilanteessa.
        Sairaalassa pyysin refleksejä vapauttavaa
        pilleriä, liri tulee vaiika katsomon edessä.
        Uskon, että tk-lääkäri, ainakin yksityinen
        voisi kirjoittaa reseptin.

• Diorion

Kiva kuulla että joku todellakin on voittanut tämän vaivan.
        Eli sinä olit sitkeästi pissalaarilla vaikka puolituntia niin sait kuin saitkin lopulta kurottua ajan ihan normaaliin vai=)!?

Joo eli sulkijalihas joka sijaitsee ihan eturauhasen lomassa. Siihen varmasti on myös hyviä lääkkeitä nykyään keksitty, jotka todellakin auttavat.

Listasin itselleni ranskalaisin viivoin kaikki tärkeät asiat yms. jutut jotka esitän urologille ja todella toivon että hän on yksi ratkaiseva tekijä tässä prosessissani.

Onhan se niin että psykologisestihan tämä on myös ratkaistava ja siinä auttaa oma avopuolisoni, joka on ensimmäinen henkilö jolle olen voinut tästä asiasta sanoa avoimesti. Aika vaikea asia puhua kenenkään kanssa. Tai siis oli. Nyt voin asiasta puhua aika vapautuneesti, mikä on todella psykologisesti merkittävää.

Onneksi kuten mainitsit netistä saa mukavasti jo yleisesti tietoa, mutta juuri nämä muiden vastaavassa tilanteessa olevien/oltujen ihmisten kokemukset ovat mielenkiintoista luettavaa.
        Itse asiassa tänään koko päivän odotin että pääsisin tietokoneen kimppuun ja katsomaan mitä kommentteja tänne on tippunut aiheesta.
        Kiitos vielä kerran sinulle.

• Diorion
        hyvin yleistä kirjoitti:

Tahko Pihkalan "herätyskello" vinkki.
        Juodaan litra vettä, auttaa hiukan estoisesa
        tilanteessa.
        Sairaalassa pyysin refleksejä vapauttavaa
        pilleriä, liri tulee vaiika katsomon edessä.
        Uskon, että tk-lääkäri, ainakin yksityinen
        voisi kirjoittaa reseptin.

vinkki kuulosti kivalta ja varmasti tuntee ainakin täyden virtsarakon =).
        Muistatko minkä merkkistä lääkettä sait? Oliko se ubretid tms..
        Joo eli sinäkin olet siis voittanut tämän vaivan, onneksi olkoon=)!

Joo eli itse olen huomenna menossa urologille selvittämään asiaa..

• uro-diagnosoitu

"Uro (subst./adj.):
      Henkilö, joka ei kykene pissaamaan muiden läsnäollessa."

Lähde: Elimäen tarkoitus -kirja

Mua on vaivannut "uro" niin kauan kuin voin muistaa (olen 24v nainen). Kun tuo hauska kirja ilmestyi ja luin siitä tuon "määritelmän" niin meinasin revetä naurusta ja itse asiassa koko perheenikin nauroi itsensä tärviölle (ongelmani ei ole ollut mikään salaisuus siis). Uro on siis oikeasti paikkakunnan nimi ja itse asiassa asun aika lähellä sitä ja naurattaa tietenkin aina kun ajan autolla paikan suuntakyltin ohi :)

Voin muuten kertoa että istuvalteen pissaaminen ei tuo naisille yhtään helpotusta tuohon ongelmaan, sillä naiset pissaavat aina istuvalteen! Vuosien saatossa olen oppinut pissaamaan helpommin, kun ihmisiä on "kuuntelemassa". Painajaismaisin tilanne on kuitenkin yhä se, jos menee vessaan jossa on monta koppia vierekkäin (ja jotka eivät ole umpinaisia katosta lattiaan), mutta paikalla ei ole ketään muita kuin itse ja joku yksi toinen ihminen. Siinä ei pissa tule kirveelläkään ennen kuin se toinen ihminen on häipynyt! Paitsi tietenkin jos se toinen ihminen on kaveri, joka ystävällisesti jää odottelemaan "valmistumistani" niin silloin sitä vasta ollaankin kivassa pulassa ;)

Vähän lievemmässä sosiaalisessa pissaustilanteessa käytän seuraavia apukeinoja (ei missään järjestyksessä):

1. Melun luominen:
      a) yskimällä
      b) paperia kovaäänisesti telineestä repimällä (tämän voi toistaa vaikka kuinka useasti, luulkoon vaikka että kakkasin ja tartten paljon paperia)
      c) laukun kaivamista äänekkäästi (muka etsin sidettä tai tamponia)
      d) vetämällä pytty (turhaan siis tietenkin)
      e) odottelen että muut ihmiset aiheuttavat melua, esim. alkavat pissata loristen, pesevät käsiä, rapistelevat paperia, vetävät pytyn ja silloin yritän raivolla saada aloitettua pissaamisen melun aikana (kun kerran pääsee alkuun niin sitten pääsee loppuunkin)

2. Itsensä psyykkaaminen
      a) baarissa ainakin naisten vessassa on niin kova melu, että kukaan ei huomaa kun mutisen vessakopissa itsekseni omiani tyyliin "no niin, antaa mennä vaan, ei ne sua kuule" :D
      b) baarissa jos olen humalassa niin saatan jopa puhua kopin ulkopuolella odottelevalle kaverille niitä näitä ja näin harhautan itseni ajattelemaan että tässä minä vaan huvikseni istun enkä pissaa ollenkaan. Se rauhoittaa ja rentouttaa lihaksia ja pissa tulee helpommin.
      c) selvin päin vessassa hiljaa päässäni hoen itselleni "kyllä sä siihen pystyt kun toi toinenkin pystyy (joku toinen siis on aloittanut lirittämisen ensin) ja kaikki muutkin ihmiset" tai "ei haittaa vaikka joku kuuleekin, en tunne niitä enkä enää koskaan uudestaan törmää niihin" jne.. Siinä tilanteessa auttaa erityisesti jos toinen ihminen pieraisee (kyllä, jotkut pystyvät sellaiseen julkisissa vessoissa!!!).

Tulipa paljon tekstiä, mutta vielä olisi paljon kerrottavaa! Olen aina yrittänyt suhtautua vaivaani huumorilla, se auttaa :) Toivon, että jonain päivänä vielä pystyisin kakkaamankin yleisessä vessassa, vaikka nykyään vielä pissa hyytyy puolitiehen jos joku rynkyttää ovenkahvaa kokeillakseen onko kopissa joku. Toistaiseksi suurin "saavutukseni" on se, kun kerran pystyin pissaamaan "ekana" eli meitä oli kaksi ihmistä vessassa ja pystyin aloittamaan ennen sitä toista (vaikutti siltä että sillä oli vielä pahempi uro kuin mulla) :D

Tsemiä sulle Diorion!

• UCCELLO

Minullakin on vastaava ongelma. Se alkoi noin 15-vuotiaana eikä ole 50 vuodessa helpottanut kuin vähän. Armeija ja turistimatkat ovat olleet helvetillisimpiä tämän alan muistoissa.
        Luin jostain, että ujorakkoisia auttaa keskittymään kun miettii päässään kertolaskutehtäviä. Tarpeeksi vaikeita tietenkin, esin kaksinumeroisilla luvuilla. helpompi versio on miettiä jonkin teknisen laitteen rakennetta: polkupyörän osia, vaihdelaatikkoa tai jotain sopivampaa.
        Vaikka istualtaan pissiminen voi antaa miehellekin aikaa rentoon keskittymiseen, minä olen huomannut, että se seisaaltaan voi sittenkin olla miehelle luontaista. Jos siisteissä kotioloissa on hankalaa osua pyttyyn, voi ostaa halpahallista mitta-asteikollisen kannun ja lirauttaa siihen. Voi samalla nähdä tuotoksen määrän, koska siitäkin voi tulla ahdistus. Kannu väliajaksi piiloon jonnekin.
        Joskus onnistuu paremmin viileässä ulkoilmassa. Jos tämän järjestäminen on mahdollista, kannattaa kokeilla.

• Diorion

Kiitos todella hyvistä kommenteistasi =). Hienoa että pystyt suhtautumaan näinkin arkaan asiaan huumorilla. Mä en ole tätä asiaa kyllä ottanut ollenkaan tuoltakannalta, mutta nyt äänikellossa muuttuu ja alan pähkäilemään kaikenlaisia humoristisia juttuja joilla todella voi olla merkittäväkin osa.

Sanoit, että sinua on uro vaivannut niinkauan kuin voit muistaa. Muistatko yhtään koska se olisi alkanut?
        Itselläni se alkoi siinä 16-17v ja nyt 29-vuotiaana ei niistä aloitusvuosien vaikeuksista enää tahdo niin paljon muistaakaan,hmm.. Olisikohan viisasta laittaa ainakin joitain asioita ylös itselle?

Hah tulee kyllä nauru kun luen tuota sinun tekstiäsi. Se on kyllä samanlaista hölmöilyä kun mulla itselläni, mutta jännää kun olet nainen =),, joten hieman eroavuuksia löytyy.

"Valmistujaisissa" olen itsekin viettänyt aikaani,,sillä menestyksellä että kaverini ovat kyllästyneet odottelemaan oven ulkopuolella ja menneet joko tilailemaan drinkkiä tms. tai kyllä nuo miesten vessat on siinä kunnossa "haju/näky" että sieltä kyllä mielellään lähtee äkkiä pois.

"silloin yritän raivolla saada aloitettua pissaamisen melun aikana (kun kerran pääsee alkuun niin sitten pääsee loppuunkin)"

ja usein se niagaranputous valahtaa vetoketjuun eikä se sieltä enää ulostule, mutta eipä siinä muuta voi kuin pakata kimpsut ja tulla uudestaan puolentunnin kuluttua että "jaahas tällainen vessahan täällä, empäs olekkaan ennen käynyt" tyylillä,)

Sun psyykkaustyylit varmasti toimivat, aivan mahtavasti pystyt suhtautumaan asiaan =). Täytyy kokeilla noita
        "kyllä sä siihen pystyt kun toi toinenkin pystyy ja kaikki muutkin ihmiset" tai "ei haittaa vaikka joku kuuleekin, en tunne niitä enkä enää koskaan uudestaan törmää niihin" jne..

Voin jo nyt todeta että on tästä hei ihan kiva jutella näin humoristisestikin. Ja jos vaan viitsit niin kerro ihmeessä ihan laidasta laittaan kaikkea.

Onneksi olkoon muuten saavutuksestasi. Leveä hymy kasvoillasi poistuit vessasta ja mitä kummaa mahtoivat ihmiset tuosta ajatellakaan =).

Laitoit kommenttia myös kakkaamisen vaikeudesta! Itselläni ei taas ole mitään vaikeuksia sen suhteen. Eli aina on se tullut tuupattua ulos..
        Se varmasti selittyy sillä, että pojat "esittävät" kaiken pieruilun sun muun ylpeänä koko kuuliakunnalle ja vielä kertauksena että kaikki aivan varmasti kuuli että täällähän on oikein MIES isolla hädällä =).

Mun yksi vanha kämppis oli kiva sellainen sympaattinen,aina iloinen likka. Sillä oli aina vaikeuksia kakalla käynnissä. Me puheltiin siitä ihan avoimesti ja se taisikin osaltaan auttaa häntä siinä tilanteessa.
        Sulla on muuten hieno tilanne kun teidän perheessä on niin avoin suhtautuminen tuohon.

Niin ni muistan kyllä että hän ei tainnut käydä edes yhtä kertaa viikossa joskus vessassa ja aina vatsa kiersi.. No kuitenkin hän lisäsi ruoan määärää ja liikunnan määrää ja se auttoikin tähän ummetukseen.
        Mutta siitä ei kyllä ollut puhe, että vaikuttaisiko sosiaalinentilanne että ei tahdo oikein tulla ulos!

Tänään kävin sitten urologilla ja sain aika paljon puhuttua tilanteestani oikein asiantuntijalle, joten se jo helpotti hieman ahdistuneisuuttani.
        Sovimme tähystyksen ja kuulemma nykypäivänä on ihan eri lääkkeet tms. kuin 10 vuotta sitten näihin vaivoihin.
        Joten here we go eteenpäin ja hienompaan tulevaisuuteen.
        Kaikein merkittävin ensimmäisen päivän muutos on nyt sitten ollut tuo kahvin juonnin vähentäminen.
        Olen juonut noin 2 litraa (ei juma ei voi uskoa että noin paljo) ja nyt vähennän 3 kuppiin eli noin 8-9 dl:aan. Se on yksi asia oikeaan suuntaan.
        Jipii olen niiiiiin onnellinen

• uro-diagnosoitu
        Diorion kirjoitti:

Kiitos todella hyvistä kommenteistasi =). Hienoa että pystyt suhtautumaan näinkin arkaan asiaan huumorilla. Mä en ole tätä asiaa kyllä ottanut ollenkaan tuoltakannalta, mutta nyt äänikellossa muuttuu ja alan pähkäilemään kaikenlaisia humoristisia juttuja joilla todella voi olla merkittäväkin osa.

Sanoit, että sinua on uro vaivannut niinkauan kuin voit muistaa. Muistatko yhtään koska se olisi alkanut?
        Itselläni se alkoi siinä 16-17v ja nyt 29-vuotiaana ei niistä aloitusvuosien vaikeuksista enää tahdo niin paljon muistaakaan,hmm.. Olisikohan viisasta laittaa ainakin joitain asioita ylös itselle?

Hah tulee kyllä nauru kun luen tuota sinun tekstiäsi. Se on kyllä samanlaista hölmöilyä kun mulla itselläni, mutta jännää kun olet nainen =),, joten hieman eroavuuksia löytyy.

"Valmistujaisissa" olen itsekin viettänyt aikaani,,sillä menestyksellä että kaverini ovat kyllästyneet odottelemaan oven ulkopuolella ja menneet joko tilailemaan drinkkiä tms. tai kyllä nuo miesten vessat on siinä kunnossa "haju/näky" että sieltä kyllä mielellään lähtee äkkiä pois.

"silloin yritän raivolla saada aloitettua pissaamisen melun aikana (kun kerran pääsee alkuun niin sitten pääsee loppuunkin)"

ja usein se niagaranputous valahtaa vetoketjuun eikä se sieltä enää ulostule, mutta eipä siinä muuta voi kuin pakata kimpsut ja tulla uudestaan puolentunnin kuluttua että "jaahas tällainen vessahan täällä, empäs olekkaan ennen käynyt" tyylillä,)

Sun psyykkaustyylit varmasti toimivat, aivan mahtavasti pystyt suhtautumaan asiaan =). Täytyy kokeilla noita
        "kyllä sä siihen pystyt kun toi toinenkin pystyy ja kaikki muutkin ihmiset" tai "ei haittaa vaikka joku kuuleekin, en tunne niitä enkä enää koskaan uudestaan törmää niihin" jne..

Voin jo nyt todeta että on tästä hei ihan kiva jutella näin humoristisestikin. Ja jos vaan viitsit niin kerro ihmeessä ihan laidasta laittaan kaikkea.

Onneksi olkoon muuten saavutuksestasi. Leveä hymy kasvoillasi poistuit vessasta ja mitä kummaa mahtoivat ihmiset tuosta ajatellakaan =).

Laitoit kommenttia myös kakkaamisen vaikeudesta! Itselläni ei taas ole mitään vaikeuksia sen suhteen. Eli aina on se tullut tuupattua ulos..
        Se varmasti selittyy sillä, että pojat "esittävät" kaiken pieruilun sun muun ylpeänä koko kuuliakunnalle ja vielä kertauksena että kaikki aivan varmasti kuuli että täällähän on oikein MIES isolla hädällä =).

Mun yksi vanha kämppis oli kiva sellainen sympaattinen,aina iloinen likka. Sillä oli aina vaikeuksia kakalla käynnissä. Me puheltiin siitä ihan avoimesti ja se taisikin osaltaan auttaa häntä siinä tilanteessa.
        Sulla on muuten hieno tilanne kun teidän perheessä on niin avoin suhtautuminen tuohon.

Niin ni muistan kyllä että hän ei tainnut käydä edes yhtä kertaa viikossa joskus vessassa ja aina vatsa kiersi.. No kuitenkin hän lisäsi ruoan määärää ja liikunnan määrää ja se auttoikin tähän ummetukseen.
        Mutta siitä ei kyllä ollut puhe, että vaikuttaisiko sosiaalinentilanne että ei tahdo oikein tulla ulos!

Tänään kävin sitten urologilla ja sain aika paljon puhuttua tilanteestani oikein asiantuntijalle, joten se jo helpotti hieman ahdistuneisuuttani.
        Sovimme tähystyksen ja kuulemma nykypäivänä on ihan eri lääkkeet tms. kuin 10 vuotta sitten näihin vaivoihin.
        Joten here we go eteenpäin ja hienompaan tulevaisuuteen.
        Kaikein merkittävin ensimmäisen päivän muutos on nyt sitten ollut tuo kahvin juonnin vähentäminen.
        Olen juonut noin 2 litraa (ei juma ei voi uskoa että noin paljo) ja nyt vähennän 3 kuppiin eli noin 8-9 dl:aan. Se on yksi asia oikeaan suuntaan.
        Jipii olen niiiiiin onnellinen

Juu, huumorilla minä vaan pusken eteen päin :) En kyllä millään pysty muistamaan, mistä saakka mulla on ollut uro. Tarhasta ei ole mitään traumaattisia muistoja, joten siellä ongelmaa ei varmaan ole ollut. Eka ja tokaluokalla kyllä koulussa oli tyttöjen vessa sellainen, että vain yhdessä kopissa oli ovi ja muissa ei ollenkaan! Olisi siis pitänyt käydä pytyllä siinä kaikkien muiden silmien alla. Arvaa vaan kuinka pientä ekaluokkalaista pelotti odottaa ja toivoa vessassa, että isot tytöt päästäisivät sinne ainoaan ovelliseen vessaan (tämä oli siis muuten 80-luvun loppua). Tuossa voisi siis olla yksi syy uroon...

Yhden vähän nolon esimerkkitapauksen muistan hyvin, kun pääsin joskus 13-vuotiaana äidin ja hänen ystäviensä kanssa konserttiin. Siellä sitten väliajalla tumppauduttiin koko naisporukalla invavessaan ja jokaisen piti käydä vuorollaan pytyllä muiden meikatessa jne. Itse tietenkin odottelin, että muut käyvät ekaksi ja sitten oli pakko kakistella että voitteko mennä ulkopuolelle kun en pysty seurassa pissaamaan ;) Ne löi sen onneksi ihan leikiksi (kilttiin tapaan ei siis pilkallisesti), äitini tuossa tilanteessa muistaakseni mainitsikin jotain että täähän on jo vanha tuttu juttu.

Yksi keskeinen vessassakäyntineuvo muuten unohtui mainita! Se on se, että ottaa paljon vessapaperia ja tiputtaa sen pyttyy peittämään sitä vesialuetta. Tämä estää lorinaääntä. Lisäksi kannattaa (naisten siis) istua ihan niin eteen kuin vain voi ja silloin pissa osuu pytyn etureunaan eikä myöskään lorise. Miehillä on helppoa kun voi tähdätä itse "suihkun" suunnan ;)

Mulle siis isoimman ongelman aiheuttaa se, että ajattelen sitä että muut kuulevat tai oikeammin kuuntelevat (heh, ihan kuin ne sitä oikeasti muka tekis). Joskus kun asuin kotona, niin meillä mentiin sellaisesta isosta eteisestä vessaan. Siskolla ja äidillä oli usein tapana meikata ja peilailla siinä eteisessä ja jos itse olin vessassa niin joskus oli pakko huutaa, että "mene pois siitä kuuntelemasta!" kun ei meinannut suoritus onnistua :D Ei mua siis uro yleensä kotona vaivaa, mutta joskus kuitenkin. Pahempaa on, kun parhaan ystäväni luona vessaan mennään suoraan olohuoneesta. Siinä tekee joskus tiukkaa saada toimitukset toimitettua...yleensä kunnon läjä paperia pyttyyn auttaa ;)

Kakkaaminen julkisissa vessoissa on kyllä mulle ongelma, koska mulla ei vatsa yleensäkään toimi nopeasti. Tosin silloin yleensä toimii jos tulee ihan armoton hätä ja on pakko mennä julkisiin vessoihin. Pelkään että muut kuulee pieruäänet tai plötsähtelyt ja nauraa tms. ja lisäksi pelkään että ne arvaa millä asioilla olen kun kestää tavallista kauemmin. Vaikka eihän kukaan niin oikeasti toisille naura. Paitsi itseasiassa minä! :D Mua alkaa aina ihan hirveästi naurattaa, jos kuulen toisen kakkivan äänekkäästi julkisessa vessassa. Johtuu kai siitä, että se on mun mielestä vähän noloa. Useammin kuin mitä kahden käden sormilla pystyy laskemaan olen joutunut tunkemaan nyrkkiä suuhun tai puremaan poskia ettei nauru karkaa ulos, kun naapurikopista kajahtaa!

Jeps, tässä oli nyt taas jotain. Kysy vaan lisää, jos tulee mieleen :)

• Diorion
        uro-diagnosoitu kirjoitti:

Juu, huumorilla minä vaan pusken eteen päin :) En kyllä millään pysty muistamaan, mistä saakka mulla on ollut uro. Tarhasta ei ole mitään traumaattisia muistoja, joten siellä ongelmaa ei varmaan ole ollut. Eka ja tokaluokalla kyllä koulussa oli tyttöjen vessa sellainen, että vain yhdessä kopissa oli ovi ja muissa ei ollenkaan! Olisi siis pitänyt käydä pytyllä siinä kaikkien muiden silmien alla. Arvaa vaan kuinka pientä ekaluokkalaista pelotti odottaa ja toivoa vessassa, että isot tytöt päästäisivät sinne ainoaan ovelliseen vessaan (tämä oli siis muuten 80-luvun loppua). Tuossa voisi siis olla yksi syy uroon...

Yhden vähän nolon esimerkkitapauksen muistan hyvin, kun pääsin joskus 13-vuotiaana äidin ja hänen ystäviensä kanssa konserttiin. Siellä sitten väliajalla tumppauduttiin koko naisporukalla invavessaan ja jokaisen piti käydä vuorollaan pytyllä muiden meikatessa jne. Itse tietenkin odottelin, että muut käyvät ekaksi ja sitten oli pakko kakistella että voitteko mennä ulkopuolelle kun en pysty seurassa pissaamaan ;) Ne löi sen onneksi ihan leikiksi (kilttiin tapaan ei siis pilkallisesti), äitini tuossa tilanteessa muistaakseni mainitsikin jotain että täähän on jo vanha tuttu juttu.

Yksi keskeinen vessassakäyntineuvo muuten unohtui mainita! Se on se, että ottaa paljon vessapaperia ja tiputtaa sen pyttyy peittämään sitä vesialuetta. Tämä estää lorinaääntä. Lisäksi kannattaa (naisten siis) istua ihan niin eteen kuin vain voi ja silloin pissa osuu pytyn etureunaan eikä myöskään lorise. Miehillä on helppoa kun voi tähdätä itse "suihkun" suunnan ;)

Mulle siis isoimman ongelman aiheuttaa se, että ajattelen sitä että muut kuulevat tai oikeammin kuuntelevat (heh, ihan kuin ne sitä oikeasti muka tekis). Joskus kun asuin kotona, niin meillä mentiin sellaisesta isosta eteisestä vessaan. Siskolla ja äidillä oli usein tapana meikata ja peilailla siinä eteisessä ja jos itse olin vessassa niin joskus oli pakko huutaa, että "mene pois siitä kuuntelemasta!" kun ei meinannut suoritus onnistua :D Ei mua siis uro yleensä kotona vaivaa, mutta joskus kuitenkin. Pahempaa on, kun parhaan ystäväni luona vessaan mennään suoraan olohuoneesta. Siinä tekee joskus tiukkaa saada toimitukset toimitettua...yleensä kunnon läjä paperia pyttyyn auttaa ;)

Kakkaaminen julkisissa vessoissa on kyllä mulle ongelma, koska mulla ei vatsa yleensäkään toimi nopeasti. Tosin silloin yleensä toimii jos tulee ihan armoton hätä ja on pakko mennä julkisiin vessoihin. Pelkään että muut kuulee pieruäänet tai plötsähtelyt ja nauraa tms. ja lisäksi pelkään että ne arvaa millä asioilla olen kun kestää tavallista kauemmin. Vaikka eihän kukaan niin oikeasti toisille naura. Paitsi itseasiassa minä! :D Mua alkaa aina ihan hirveästi naurattaa, jos kuulen toisen kakkivan äänekkäästi julkisessa vessassa. Johtuu kai siitä, että se on mun mielestä vähän noloa. Useammin kuin mitä kahden käden sormilla pystyy laskemaan olen joutunut tunkemaan nyrkkiä suuhun tai puremaan poskia ettei nauru karkaa ulos, kun naapurikopista kajahtaa!

Jeps, tässä oli nyt taas jotain. Kysy vaan lisää, jos tulee mieleen :)

Hei mä kanssa muistan että ala-asteella meillä oli kanssa poikien vessassa sellaisia ovettomia koppeja kaikki. Mä voin hyvin kuvitella että tyttöjen vessassa ja vielä tyttöjen kesken toimituksien tekeminen on aika julkista puuhaa. Miksiköhän joku "höpö" on joskus suunnitellut sellaisia vessoja:/?
        Alitajunnassa varmasti on paljon tilanteita tuoltakin ajalta mitä ei muista mutta ne kuitenkin on siellä.
        Mulla on ala-asteelta taas sellainen asia muistissa, että meidän liikuntamaikka oli sellainen "natsi", että kaikkien oli aina käytävä tunnin jälkeen suihkussa ja siitä kovin moni ei tuntunut pitävän. Mitä mieltä tuosta?

Tuo sinun nuoruuden konsertti juttu. Tällain sivullisesta se kuulostaa ihan tavalliselta naisten vessassa käynniltä eli kaikki menee samalla kertaa vessaan ja mahdollisesti vielä samaan koppiinkin. Joskus nuorempana me "pojat" sitä ihmettelimme, että mikä siinä voi olla niin kivaa että samaan koppiin mennään kikattelemaan.
        Ehkä jotkut nuoret on vaan niin epävarmoja itsestä että hakee kaikin tavoin tukea ja turvaa toisista tai jotain..
        No kuitenkin että sun tapauksessa äitisi osasi kuitenkin rauhoitella tytärtään aika hyvin =).
        Oliko teillä paljon keskusteluita tuohon aikaan juuri noista asioista vai oletko vasta myöhemmin ottanut ne puheeksi esim. juuri äitisi kanssa!?

Itse jouduin ottamaan ne puheeksi. Porukat kun eivät olleet huomanneet mitään (eli ne muut ihmiset jotka itse kuvittelen niiden tietävän tasan tarkkaan että mikä "sairaus" minulla on =)).
        Ja ihan hyvinhän ne oli siinä tukemassa sun muuta. Olin silloin n.16-17 vuotias joten aika haavoittuvassa tilassa. No eipä niistä sen enempää ole sen jälkeen juteltu, ainoastaan tuossa muutama vuosi sitten kun isäni oli käynyt tarkastuksella kun oli pissannut verta, niin äitini taisi kysellä minulta että onko mulla kaikki ok. Joten voisin kyllä muuten sanoa, että olisin itse halunnut kyllä että omat vanhemmat olisivat olleet paljon avoimempia ja oltaisiin juteltu nämä jutut moneen kertaan läpi..Dam =(..

No tuo sinun mainitsemasi vessassakäyntineuvo on kyllä naisille hyvä. Olen käyttänyt itse kyllä tuota "suihkun" suuntausta =).

Sanoit -> "Mulle siis isoimman ongelman aiheuttaa se, että ajattelen sitä että muut kuulevat tai oikeammin kuuntelevat (heh, ihan kuin ne sitä oikeasti muka tekis)."
        No veit prikulleen sanani suustani =). Meillä uroilla taitaa kaikilla olla tuo sama paha ongelma mikä tekee tästä ongelmasta paljon suuremman mitä se muuten edes olisi. Siihen kun keksisi hyvän ratkaisun. Nyt kun olen taas ottanut tämän asian ratkaistavien asioiden listalleni, niin tuli mieleen että kuinkahan paljon joku hyvä / alan tunteva psykiatri voisi juuri näitä pinttyneitä psyykkisiä tekijöitä parantaa. Varmasti sieltä puolelta löytyisi joitain konsteja myös. Mitä mieltä olet? Onko ideoita?
        No hyvä ettei sua uro vaivaa kotona käydessäsi!
        Heh kun sanoit että teillä oli eteisessä vessa ja kavereillasi mennään olohuoneesta sinne, niin voin vain todeta, että mun vanhempien luona on vessa aivan p..maisessa paikassa eli takkahuoneesta (missä katsotaan aina telkkaria) mennään suoraan vessaan ja kaikki asiointi kuuluu todella hyvin läpi!

No onneksi siellä on toinenkin vessa alakerrassa, joten nöyränä täytyy siellä sitten asioida =). Ei haittaa enää.
        Siinä on kyllä sellainen suunnitteluvirhe taas että voihan nenä..
        Tästä tuli mieleen, että ravintoloiden vessoissa on myös paljon eroja. Joissakin miesten vessoissa on hiton hyvät kopit ja ovet, joissakin taas ne suruisan kuuluisat hökkelit ja puoliksi irti olevat ovet. No yleensä puollan menoa sellaisiin yökerhoihin missä on laadukkaat vessat. Entä sulla=0?

Sulla on mun mielestä ehottomasti samaan aikaan tosi estoton ja taas estoinen kakkaamisvietti =).
        Sanoit että sitten kun latinki tulee ja hätä on suuri niin sitten se tulee ja pam.. eli sulla ei tässä suhteessa ole mitään hätää.
        No sitten sanoit että mielestäsi se on vähän noloa hommaa jos kuuluu pamauttelua etkä saa hillittyä nauruhermojasi =) ja tällöin se omaakaan kakka ei tahdo tulla. Olet kuitenkin henkisesti hyvinvoiva koska osaat suhtautua siihen nauraen etkä esim. pahoita siitä mieltäsi ja ala itkeä vaikka!
        Uskoisin tähän auttavan sen että todellakin kiinnität huomioita siihen mitä olet syönyt silloin kun teet asioita julkisissa vessoissa. Itse asiassa siis mietit tarkkaan että syöt oikein ja sen jälkeen menet ihan sitä varten julkiseen. Eli saat asiointivarmuutta =) asioiden hoitoon.
        Empä ole kyllä itsekään mennyt julkiseen ihan harjoitellaakseni pisulla käyntiä, mutta mun mielestäni tuo kakkaaminen isolla H:llä ja ilman paukkuja voisi tuoda juuri niitä onnistumisia!!
        "Naapurikopista kajahtaa" =))

Hei sellainen asia että kun mä olen huomannut tässä vuosien varrella että aina kun olen lähdössä jonnekin niin jotenkin alitajuisesti esim. vähennän juomista jos tiedän että voi olla vaikeuksia saada pissattua!
        Toinen asia on se että valitsen paikkoja joissa tiedän olevan paremmat vessat ja voin käydä niissä!
        Mitäs mieltä näistä?
        Urheiletko sä muuten paljon? Oletko huomannut mitään eroavuuksia esim. virtsantulossa tiettyjen juomien suhteen?

Mä harrastan aika paljon hölkkää&salia. Onneksi niissä on aika lyhyt kesto, joten eipä tartte niiss yleensä miettiä noita juttuja että missäs sitä pääsis pissailemaan.
        Itseasiassa nyt kun kirjoittelen, niin tuli mieleen että voisihan siinäkin olla psykologisesti hyviä aineksia. Eli että saisi siis koottua itselleen mahdollisimman paljon tällaisia hyviä tekemisiä/juttuja missä ei kohtaisi näitä vaivojen tuomia hankaluuksia ja siten siis välttyisi ajattelemastakin koko asiaa!
        Hip hei tämähän kuulostaa kivalta=)

Taidan uppoutua seuraavaksi syömisen pariin, joten kirjoittelemisiin Shrink =)

• Shrink (=uro-diagnosoitu)
        Diorion kirjoitti:

Hei mä kanssa muistan että ala-asteella meillä oli kanssa poikien vessassa sellaisia ovettomia koppeja kaikki. Mä voin hyvin kuvitella että tyttöjen vessassa ja vielä tyttöjen kesken toimituksien tekeminen on aika julkista puuhaa. Miksiköhän joku "höpö" on joskus suunnitellut sellaisia vessoja:/?
        Alitajunnassa varmasti on paljon tilanteita tuoltakin ajalta mitä ei muista mutta ne kuitenkin on siellä.
        Mulla on ala-asteelta taas sellainen asia muistissa, että meidän liikuntamaikka oli sellainen "natsi", että kaikkien oli aina käytävä tunnin jälkeen suihkussa ja siitä kovin moni ei tuntunut pitävän. Mitä mieltä tuosta?

Tuo sinun nuoruuden konsertti juttu. Tällain sivullisesta se kuulostaa ihan tavalliselta naisten vessassa käynniltä eli kaikki menee samalla kertaa vessaan ja mahdollisesti vielä samaan koppiinkin. Joskus nuorempana me "pojat" sitä ihmettelimme, että mikä siinä voi olla niin kivaa että samaan koppiin mennään kikattelemaan.
        Ehkä jotkut nuoret on vaan niin epävarmoja itsestä että hakee kaikin tavoin tukea ja turvaa toisista tai jotain..
        No kuitenkin että sun tapauksessa äitisi osasi kuitenkin rauhoitella tytärtään aika hyvin =).
        Oliko teillä paljon keskusteluita tuohon aikaan juuri noista asioista vai oletko vasta myöhemmin ottanut ne puheeksi esim. juuri äitisi kanssa!?

Itse jouduin ottamaan ne puheeksi. Porukat kun eivät olleet huomanneet mitään (eli ne muut ihmiset jotka itse kuvittelen niiden tietävän tasan tarkkaan että mikä "sairaus" minulla on =)).
        Ja ihan hyvinhän ne oli siinä tukemassa sun muuta. Olin silloin n.16-17 vuotias joten aika haavoittuvassa tilassa. No eipä niistä sen enempää ole sen jälkeen juteltu, ainoastaan tuossa muutama vuosi sitten kun isäni oli käynyt tarkastuksella kun oli pissannut verta, niin äitini taisi kysellä minulta että onko mulla kaikki ok. Joten voisin kyllä muuten sanoa, että olisin itse halunnut kyllä että omat vanhemmat olisivat olleet paljon avoimempia ja oltaisiin juteltu nämä jutut moneen kertaan läpi..Dam =(..

No tuo sinun mainitsemasi vessassakäyntineuvo on kyllä naisille hyvä. Olen käyttänyt itse kyllä tuota "suihkun" suuntausta =).

Sanoit -> "Mulle siis isoimman ongelman aiheuttaa se, että ajattelen sitä että muut kuulevat tai oikeammin kuuntelevat (heh, ihan kuin ne sitä oikeasti muka tekis)."
        No veit prikulleen sanani suustani =). Meillä uroilla taitaa kaikilla olla tuo sama paha ongelma mikä tekee tästä ongelmasta paljon suuremman mitä se muuten edes olisi. Siihen kun keksisi hyvän ratkaisun. Nyt kun olen taas ottanut tämän asian ratkaistavien asioiden listalleni, niin tuli mieleen että kuinkahan paljon joku hyvä / alan tunteva psykiatri voisi juuri näitä pinttyneitä psyykkisiä tekijöitä parantaa. Varmasti sieltä puolelta löytyisi joitain konsteja myös. Mitä mieltä olet? Onko ideoita?
        No hyvä ettei sua uro vaivaa kotona käydessäsi!
        Heh kun sanoit että teillä oli eteisessä vessa ja kavereillasi mennään olohuoneesta sinne, niin voin vain todeta, että mun vanhempien luona on vessa aivan p..maisessa paikassa eli takkahuoneesta (missä katsotaan aina telkkaria) mennään suoraan vessaan ja kaikki asiointi kuuluu todella hyvin läpi!

No onneksi siellä on toinenkin vessa alakerrassa, joten nöyränä täytyy siellä sitten asioida =). Ei haittaa enää.
        Siinä on kyllä sellainen suunnitteluvirhe taas että voihan nenä..
        Tästä tuli mieleen, että ravintoloiden vessoissa on myös paljon eroja. Joissakin miesten vessoissa on hiton hyvät kopit ja ovet, joissakin taas ne suruisan kuuluisat hökkelit ja puoliksi irti olevat ovet. No yleensä puollan menoa sellaisiin yökerhoihin missä on laadukkaat vessat. Entä sulla=0?

Sulla on mun mielestä ehottomasti samaan aikaan tosi estoton ja taas estoinen kakkaamisvietti =).
        Sanoit että sitten kun latinki tulee ja hätä on suuri niin sitten se tulee ja pam.. eli sulla ei tässä suhteessa ole mitään hätää.
        No sitten sanoit että mielestäsi se on vähän noloa hommaa jos kuuluu pamauttelua etkä saa hillittyä nauruhermojasi =) ja tällöin se omaakaan kakka ei tahdo tulla. Olet kuitenkin henkisesti hyvinvoiva koska osaat suhtautua siihen nauraen etkä esim. pahoita siitä mieltäsi ja ala itkeä vaikka!
        Uskoisin tähän auttavan sen että todellakin kiinnität huomioita siihen mitä olet syönyt silloin kun teet asioita julkisissa vessoissa. Itse asiassa siis mietit tarkkaan että syöt oikein ja sen jälkeen menet ihan sitä varten julkiseen. Eli saat asiointivarmuutta =) asioiden hoitoon.
        Empä ole kyllä itsekään mennyt julkiseen ihan harjoitellaakseni pisulla käyntiä, mutta mun mielestäni tuo kakkaaminen isolla H:llä ja ilman paukkuja voisi tuoda juuri niitä onnistumisia!!
        "Naapurikopista kajahtaa" =))

Hei sellainen asia että kun mä olen huomannut tässä vuosien varrella että aina kun olen lähdössä jonnekin niin jotenkin alitajuisesti esim. vähennän juomista jos tiedän että voi olla vaikeuksia saada pissattua!
        Toinen asia on se että valitsen paikkoja joissa tiedän olevan paremmat vessat ja voin käydä niissä!
        Mitäs mieltä näistä?
        Urheiletko sä muuten paljon? Oletko huomannut mitään eroavuuksia esim. virtsantulossa tiettyjen juomien suhteen?

Mä harrastan aika paljon hölkkää&salia. Onneksi niissä on aika lyhyt kesto, joten eipä tartte niiss yleensä miettiä noita juttuja että missäs sitä pääsis pissailemaan.
        Itseasiassa nyt kun kirjoittelen, niin tuli mieleen että voisihan siinäkin olla psykologisesti hyviä aineksia. Eli että saisi siis koottua itselleen mahdollisimman paljon tällaisia hyviä tekemisiä/juttuja missä ei kohtaisi näitä vaivojen tuomia hankaluuksia ja siten siis välttyisi ajattelemastakin koko asiaa!
        Hip hei tämähän kuulostaa kivalta=)

Taidan uppoutua seuraavaksi syömisen pariin, joten kirjoittelemisiin Shrink =)

Otin nyt tuon mulle antamasi nicin käyttöön, tänks siitä ;)

"Mulla on ala-asteelta taas sellainen asia muistissa, että meidän liikuntamaikka oli sellainen "natsi", että kaikkien oli aina käytävä tunnin jälkeen suihkussa ja siitä kovin moni ei tuntunut pitävän.Mitä mieltä tuosta?"

Kaipa tuollainenkin voi joillekin olla stressaavaa, mutta musta tuntuu että jokaikinen suomalainen peruskoululainen on puolipakolla tungettu suihkuun koulun liikuntatuntien jälkeen. Siksi en itse sitä ole ottanut mitenkään ihmeellisenä asiana, vaikka olihan se toki kuudennella luokalla jo aika kiusallista kun alkoi murrosiän merkit näkymään ja kaikki kyttäs toisten kehittymistä :) Asian toinen puoli varsinkin nyky-Suomessa on se, että se liikuntatunnin jälkeinen suihkussakäynti on joillekin pikkukoululaisille se viikon ainoa peseytyminen! Olen itse työskennellyt kouluavustajana ja ala-asteilla näkee nykyään todella surullisia lapsikohtaloita. Kotona ei opeteta henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimista saatika pukeutumaan kunnolla (esim. 15'C pakkasessa tullaan ilman sukkia kouluun!).

"Oliko teillä paljon keskusteluita tuohon aikaan juuri noista asioista vai oletko vasta myöhemmin ottanut ne puheeksi esim. juuri äitisi kanssa!? "

En muista mitään keskusteluja käydyn, mutta arvaan että homma on joskus muinaisuudessa mennyt jotenkin näin:

(alkutilanne: itse istun pytyllä kylppärissä ja äiti lajittelee pyykkejä koneeseen)
        Minä: Mene pois siitä, mä en pysty pissaamaan jos sä oot siinä.
        Äiti: Miten niin et pysty?
        Minä: No en vaan pysty kun sä kuuntelet!
        Äiti: En mä mitään kuuntele, mähän laitan pyykkejä.
        Minä: Kyl sä silti kuulet, mene pois!
        Äiti: Enkä kuule!
        Minä: Mene pois silti!
        Äiti: Okei, okei... (menee pois)

Jatkossa on sitten toimittu saman kaavan mukaan, kunnes suoritusrauhan on saanut itsestäänselvyytenä, kotona sekä muualla :)

"Nyt kun olen taas ottanut tämän asian ratkaistavien asioiden listalleni, niin tuli mieleen että kuinkahan paljon joku hyvä / alan tunteva psykiatri voisi juuri näitä pinttyneitä psyykkisiä tekijöitä parantaa. Varmasti sieltä puolelta löytyisi joitain konsteja myös. Mitä mieltä olet? Onko ideoita?"

Vaikea sanoa, kaipa niistä psykiatreista on apua vaivaan kuin vaivaan. Voihan olla keskustellessa että sieltä taustalta omasta elämästä löytyy joku syy koko ongelmaan. Kävin itse asiassa itse pari vuotta psykologilla, mutta ihan muusta syystä (tiivistettynä: ns. kympintyttö-syndrooma eli ylisuorittaminen). Siellä en koko uroa ole koskaan edes maininnut, ei edes koskaan tullut mieleen mainita. Kaipa siksi etten pidä sitä isona ongelmana, koska mulla on ollut paljon isompiakin :)

Palatakseni wc-osastoon:
        Siis ei se julkinen paskominen siis missään nimessä helppoa ole mulle, koska vaikka olisi jumalaton hätä niin (kuten pissa) se kyllä hyytyy puolitiehen siinä vaiheessa jos joku renkuttaa kopin ovenkahvaa :D Useammin kuin kerran olen "nautiskellut" tuskallisesta tilanteesta, kun mahassa vääntää mutta mitään ei saa ulos. Siinä vaiheessa ei ole mitään väliä sillä mitä on aiemmin syönyt :D En muutenkaan kyttää turhan tarkkaa mitä syön, paitsi jos esim. on juhlat tiedossa niin silloin vältän sitä ennen hernesoppaa, ruisleipää, näkkileipää jne. tuotteita jotka laittaa mun mahan aina totaalisen sekaisin (vaikka ah niin hyviä ovat!). Liikuntaakaan en pahemmin harrasta, koska mulla on niin paljon muita ns.kulttuuriharrastuksia, jotka vie jo kaiken mun ajan.

Juomista olen huomannut, että suurin piirtein ainoat normaalit on vesi ja maito. Mehut, limsat ja siiderit juoksuttaa vessassa alituiseen. Kahvia tai teetä en juo, mutta eikö nimenomaan kahvi ole diureetti eli nestettä poistava eli pissattava juoma?

Vaikka kotikaupunkini kuuluukin suomen top5 isoimpiin kaupunkeihin, niin täällä on kaupungilla hirveän vähän julkisia vessoja. Mielessäni olen jakanut ne kategorioihin sen mukaan, millaiset kopit niissä on (onko umpinaiset vai avoimet ylhäältä ja alhaalta), toimiiko lukot hyvin (näkyykö se punainen merkki), tuleeko jonoa helposti, onko mukava pytty jne. Sitten hädän mukaan valitsen itselleni sopivan vessan :D Baareissa on yleensä naisten vessat aika hyvässä kunnossa, paitsi ihan loppuillasta saattaa oksennusta ilmestyä lattialle... Jos pytyn siisteys vaikuttaa epäilyttävältä (useimmiten ulkomailla vain) niin asettelen istuinrenkaan päälle paperia :D

Jeps, tässä taas oli jotain hajatelmia uron tiimoilta :)

• Diorion
        Shrink (=uro-diagnosoitu) kirjoitti:

Otin nyt tuon mulle antamasi nicin käyttöön, tänks siitä ;)

"Mulla on ala-asteelta taas sellainen asia muistissa, että meidän liikuntamaikka oli sellainen "natsi", että kaikkien oli aina käytävä tunnin jälkeen suihkussa ja siitä kovin moni ei tuntunut pitävän.Mitä mieltä tuosta?"

Kaipa tuollainenkin voi joillekin olla stressaavaa, mutta musta tuntuu että jokaikinen suomalainen peruskoululainen on puolipakolla tungettu suihkuun koulun liikuntatuntien jälkeen. Siksi en itse sitä ole ottanut mitenkään ihmeellisenä asiana, vaikka olihan se toki kuudennella luokalla jo aika kiusallista kun alkoi murrosiän merkit näkymään ja kaikki kyttäs toisten kehittymistä :) Asian toinen puoli varsinkin nyky-Suomessa on se, että se liikuntatunnin jälkeinen suihkussakäynti on joillekin pikkukoululaisille se viikon ainoa peseytyminen! Olen itse työskennellyt kouluavustajana ja ala-asteilla näkee nykyään todella surullisia lapsikohtaloita. Kotona ei opeteta henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimista saatika pukeutumaan kunnolla (esim. 15'C pakkasessa tullaan ilman sukkia kouluun!).

"Oliko teillä paljon keskusteluita tuohon aikaan juuri noista asioista vai oletko vasta myöhemmin ottanut ne puheeksi esim. juuri äitisi kanssa!? "

En muista mitään keskusteluja käydyn, mutta arvaan että homma on joskus muinaisuudessa mennyt jotenkin näin:

(alkutilanne: itse istun pytyllä kylppärissä ja äiti lajittelee pyykkejä koneeseen)
        Minä: Mene pois siitä, mä en pysty pissaamaan jos sä oot siinä.
        Äiti: Miten niin et pysty?
        Minä: No en vaan pysty kun sä kuuntelet!
        Äiti: En mä mitään kuuntele, mähän laitan pyykkejä.
        Minä: Kyl sä silti kuulet, mene pois!
        Äiti: Enkä kuule!
        Minä: Mene pois silti!
        Äiti: Okei, okei... (menee pois)

Jatkossa on sitten toimittu saman kaavan mukaan, kunnes suoritusrauhan on saanut itsestäänselvyytenä, kotona sekä muualla :)

"Nyt kun olen taas ottanut tämän asian ratkaistavien asioiden listalleni, niin tuli mieleen että kuinkahan paljon joku hyvä / alan tunteva psykiatri voisi juuri näitä pinttyneitä psyykkisiä tekijöitä parantaa. Varmasti sieltä puolelta löytyisi joitain konsteja myös. Mitä mieltä olet? Onko ideoita?"

Vaikea sanoa, kaipa niistä psykiatreista on apua vaivaan kuin vaivaan. Voihan olla keskustellessa että sieltä taustalta omasta elämästä löytyy joku syy koko ongelmaan. Kävin itse asiassa itse pari vuotta psykologilla, mutta ihan muusta syystä (tiivistettynä: ns. kympintyttö-syndrooma eli ylisuorittaminen). Siellä en koko uroa ole koskaan edes maininnut, ei edes koskaan tullut mieleen mainita. Kaipa siksi etten pidä sitä isona ongelmana, koska mulla on ollut paljon isompiakin :)

Palatakseni wc-osastoon:
        Siis ei se julkinen paskominen siis missään nimessä helppoa ole mulle, koska vaikka olisi jumalaton hätä niin (kuten pissa) se kyllä hyytyy puolitiehen siinä vaiheessa jos joku renkuttaa kopin ovenkahvaa :D Useammin kuin kerran olen "nautiskellut" tuskallisesta tilanteesta, kun mahassa vääntää mutta mitään ei saa ulos. Siinä vaiheessa ei ole mitään väliä sillä mitä on aiemmin syönyt :D En muutenkaan kyttää turhan tarkkaa mitä syön, paitsi jos esim. on juhlat tiedossa niin silloin vältän sitä ennen hernesoppaa, ruisleipää, näkkileipää jne. tuotteita jotka laittaa mun mahan aina totaalisen sekaisin (vaikka ah niin hyviä ovat!). Liikuntaakaan en pahemmin harrasta, koska mulla on niin paljon muita ns.kulttuuriharrastuksia, jotka vie jo kaiken mun ajan.

Juomista olen huomannut, että suurin piirtein ainoat normaalit on vesi ja maito. Mehut, limsat ja siiderit juoksuttaa vessassa alituiseen. Kahvia tai teetä en juo, mutta eikö nimenomaan kahvi ole diureetti eli nestettä poistava eli pissattava juoma?

Vaikka kotikaupunkini kuuluukin suomen top5 isoimpiin kaupunkeihin, niin täällä on kaupungilla hirveän vähän julkisia vessoja. Mielessäni olen jakanut ne kategorioihin sen mukaan, millaiset kopit niissä on (onko umpinaiset vai avoimet ylhäältä ja alhaalta), toimiiko lukot hyvin (näkyykö se punainen merkki), tuleeko jonoa helposti, onko mukava pytty jne. Sitten hädän mukaan valitsen itselleni sopivan vessan :D Baareissa on yleensä naisten vessat aika hyvässä kunnossa, paitsi ihan loppuillasta saattaa oksennusta ilmestyä lattialle... Jos pytyn siisteys vaikuttaa epäilyttävältä (useimmiten ulkomailla vain) niin asettelen istuinrenkaan päälle paperia :D

Jeps, tässä taas oli jotain hajatelmia uron tiimoilta :)

Hello Shrink..
        "Kahvia tai teetä en juo, mutta eikö nimenomaan kahvi ole diureetti eli nestettä poistava eli pissattava juoma?"
        Joo kahvi kuivattaa elimistöä eli pissattaa ja kofeiini on myös aine joka osaltaan vaikeuttaa pissaamista.

"Kaipa siksi etten pidä sitä isona ongelmana, koska mulla on ollut paljon isompiakin :) "
        Niin sanoit että olit käynyt psykiatrilla, mutta et ko.asian tiimoilta.Kerrohan mitä isompia sulla voisi sitten olla? Tai niin oikeastaan voihan niitä olla tietty, mun näkemys nyt on aika suppea =0.

"Juomista olen huomannut, että suurin piirtein ainoat normaalit on vesi ja maito."
        Mä alan kanssa tutkimaan mikä juoma pissattaa ja miten se "käyttäytyy" elimistössä.
        Voihan niissä tosiaan olla eroja, että mikä tulee miten esim.ulos =/.
        Niin ja se urologi kyllä pyysi pitämään pari päivää virtsa aikataulua että mitä on juonut ja koska ja kuinka paljon on pisutellut=)!

• nainen

katsellessa, eikö voi mennä ovelliseen koppiin? Tutuissa paikoissa kannattaa vielä valita WC, jossa on umpinaiset seinät ympärillä, jos tähän mahdollisuus. Vaiva on varmasti yhtälailla miesten kuin naistenkin, intimiteettisuojaa tarvitaan, jos ei ole tässä asiassa rento tyyppi.

• uro-diagnosoitu

• Diorion

Heips vaan kaikille teille ketä luette tämän jutun.
      Lupasin kertoa myöhemmin siitä tähystystoimenpiteestä täällä ja tässä tietoja siitä!

Eli toimenpide oli varsin simppeli, kesti valmisteluineen tasan 40 minuuttia (otin aikaa=)).

Lääkäri oli kiva ja avustaja myös. Ekaksi siinä riisuttiin vaatteet ja asetuttiin sängylle (jalat pidikkeisiin)
      Ainoastaan mun piti huolehtia siitä että en jännittäisi jalkoja,pakaroita ja alaselkää. Eli itse siinä ei muuta joudu tekemään.

No sitten lääkäri desinfio vehkeet ja ruiskutti virtsajohtimeen nestemäistä puudutusainetta.
      Tämä ei sattunut yhtään (jännitin tätä kaikkein eniten). Voisin parhaiten luonnehtia sitä hieman epämielyttäväksi, ei sen kummenpaa.
      Sitten heti perään suoritettiin se tähystys, jossa lääkäri tutkii putken kautta virtsarakon.
      Tämäkään ei satu. Epämielyttävä ns. venytyksen tuntu ehkä kuvaisi parhaiten, mutta missään vaiheessa se ei sattunut.
      Sitten lääkäri vielä täyttää nesteellä rakon ja tarkastelee samalla kuinka rakko täyttyy ja millä paineella sitä nestettä sinne menee.
      Kysyin häneltä että saako hän sen myös tyhjäksi =), johon hän vastasi että hänellä on hanat letkuissa ja silloin kun hän haluaa niin rakko saadaan tyhjäksi, joten ei huolta jos vaikeutena on mahdoton virtsaaminen maaten =).
      Eli siinä ei tosiaankaan tarvitse tehdä mitään.

Ja sitten se olikin jo ohi. Hämmästyneenä kyselin sitä ja totesin iloisesti että ei olisi kannattanut jännittää.

Itselläni todettiin ahtaumaa virtsarakon ja virtsaputken yhtymäkohdassa ja tähän sain lääkkeitä jotka pienentävät virtausvastusta yms..

3 kertaa operaation jälkeen kun kävin vessassa, niin kirvesi ihan vähän, mutta nyt on suu messingillä =).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe