Onko muut AMK t muuttuneet kirjekurssikeskuksiksi

valtionrahaahassaamassa

Oon Turun AMKissa opiskelijana, ja tosi hämilläni tästä mitä täällä omassa koulussa tapahtuu. Koululla käydään kuulemassa opettajien tehtävien annot, ja tehtävänantoja paukutetaan monta kertaa viikossa optimaan. Ja niitä tehtäviä on sitten vailla mitään realiteetteja oppimisen suhteen. Samaan aikaan tenttikirjoiksi annetaan 1-2 vaihtoehtoa ettei varmasti luokasta saa kun muutama lainattua kirjastosta ja muut ostakoon kirjan. Koepäivät ryntätään parin viikon sisään niin ettei 600 - 1000 sivua vahingossakaan kerkiä sisäistämään, pelleilypowerpoint-esitysten laadinnan lomassa. Fokuksena just niin kus toi, että opettajat ei opeta mitään.

Siis mitä tääl Suomessa oikein tapahtuu ?!? Ei tämä ole enää mitään opetusta, tätä voisi jo hoitaa edullisemmin AKK iden kautta. Onko muuallakin Suomessa sama meno vai onk tää vaan tääl Turus ?

39

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valtionrahaahassaamassa

      lisään vielä ton et meijän Optimaan tungettiin pelkästään tällä viikolla 75 tiedostoa joista osa tehtäviä, osa puolen sivun pituisia linkkilistoja youtubeen ja osa lähdenippuja, à 3 -50 sivua...

    • MikäKoulu

      Kuulostaa vähän siltä, että olet ymmärtänyt AMK opiskelun pikkaisen väärin, tai sitten koulusi on ymmärtänyt opetusvelvoitteensa väärin. Joka tapauksessa, laadukkaassa AMK:ssa, on luentoja päivittäin! Luentojen lisäksi tehdään harjoitustöitä, joilla on deadlinet (tehtävä jos tahtoo läpi kurssista, tai tehtävä jos tahtoo enemmän kuin ykkösen arvosanaksi). Lisäksi kurssi päättyi yleensä tenttiin.
      Oman opiskeluajan keskimääräinen päivä oli suunnilleen aamu 9:stä iltaan, johonkin klo 20-22 asti. Olihan sitä työtä ihan v*tusti, mutta oppikin jotain! Ei siis pelkkää kirjekurssia. Kouluna oli MAMK.

      Teeppä meille kaikille palstalaisille palvelus ja kerro missä koulussa olet? Kuulostaa nimittäin systeemit pikkaisen pahalta.

      • MikäKoulu

        Anteeksi, siinähän se oli alussa.


      • lecture

        "laadukkaassa AMK:ssa, on luentoja päivittäin!"
        Ai että pelkkä luentojen pitäminen takaa laadun? Oletkohan sinä nyt ymmärtänyt jotain väärin?


      • Reinnox
        lecture kirjoitti:

        "laadukkaassa AMK:ssa, on luentoja päivittäin!"
        Ai että pelkkä luentojen pitäminen takaa laadun? Oletkohan sinä nyt ymmärtänyt jotain väärin?

        Et viitsisi ottaa kantaa ketjun teemaan. Jokainen sinua lukuun ottamatta varmaan ymmärtää, että luentoja pitää vähintäänkin olla, jotta ne ylipäänsä voisivat olla laadukkaita.


    • Laiskatopetko

      Aika erikoista ryntätä tenttipäivät parin viikon sisään. Jos ei ehdi lukea ja jättää menemättä, niin sitten voi varmaan osallistua tenttiin yleisenä tenttipäivänä joskus myöhemmin?

      Muuten kyllä teoria-asiat voi opiskella verkossa ja kirjoissa olevista materiaaleistakin. Yliopistoissakin on paljon kirjatenttejä. Eikä missään, ei edes Mamkissa, ole luentoja aamuyhdeksästä iltakymmeneen, vaan kyllä on tarkoitus että opiskelija enimmäkseen opiskelee itsenäisesti.

      Voisitte teidän kirjastonhoitajalle valittaa, että tenttikirjat loppuu kesken. Ehkä hän voi tehdä asialle jotain?

      • MikäKoulu

        Niin, kirjoitin että päivä loppui yleensä illalla, luennot loppuivat MAMK:ssa kyllä yleensä viimeistään klo 17 mennessä, jonka jälkeen oli sitten sitä omaa työtä. Valehtelin vähän, itseasiassa muistan tehneeni joskus töitä vielä puolen yön aikaan.


    • valtionrahaahassaamassa

      Ei minulla ole kovaa työtä ja pitkiä opiskelupäiviä vastaan mitään, vaan sellaista etä -ajopuu - opetustyyliä kummeksun, että kun on verovaroista maksettu koulu, luokat, palkatut opettajat sekä valitut oppilaat. Sitten opettajat toimivat kuin teini-ikäiset sählääjät. Sekavaa organisointia ja arvaamattomuutta jota "opintopolku" on täynnä. Sole Ops; ia ronkitaan kesken kurssin opettajan toimesta. Huomenna voi olla lisätty vaikka 2 kirjallista yllätystehtävää, lähteisiin linkki ja naulattu deadline torstaiyöhön mennessä vaikka kahden kokeen viikko on jo seuraavalla viikolla. En yhtään epäile, etteikö tietoa ole maailma täynnä, niitä tietopakettikansioita voi opettajat tykittää vaikka rannenivelet kipeäksi mutta ei se tarkoita että oppilaat ehtii niitä sisäistämään, etenkään kun selventävää opettajan opetusta ei ole missään. Vaikuttaa että käsite "oma-aloitteisuus" on otettu räikeään väärinkäyttöön opettajien toimesta. Muuta maailmaa vähän jo nähneenä kolmekymppisenä tämä on yksinkertaisesti systeemin väärää käyttöä oppilaiden näkökulmasta. Kaiken kuorrutteena, kun olen kysynyt paria käytännön asiaa opettajilta matkan vaarelta, olen ensivastaukseksi saanut; oletko kysynyt muilta luokassa?...
      Tällainen laadun alasajo tulee johtamaan siihen, että jos opettaja ei "opeta", tämä kirjekurssiohjeistus ulkoistetaan. Lopun alku AMKeille tulee olemaan se kun koko opetuskieli vaihdetaan englanniksi. Intialaiset lehtorit kiittää, tekeekö sitä Akavan 3000 e/kk etälöysäilyyn mökiltä läppäri kuistilla tottuneet opettajat, jäänee nähtäväksi.
      Parin vuoden opintojen perusteella vaikuttaisi että ammatti - instituutit ja aikuiskoulutuskeskukset voisivat operoida tällaisen kirjekurssifilosofian, ilman edes ponnisteluja. Tulisi veronmaksajille edullisemmaksi lopulta.

      • tättt

        Olet oikealla asialla. Tämä sähköinen kirjekurssiopetus vaan on nykyaikaa, eletään jo pitkällä 2010-lukua. Ja tahti tulee paranemaan.

        AMK:sta tulee korkeakoulutettuja, jotka eivät osaa mitään omasta alastaan. Varsinaiseen substanssiin ei ehdi panostaa sen enempää opettaja kuin oppilaskaan, kun voimavarat kuluvat tekniikan parissa häsläämiseen. Jatkuvat ryhmätyöt ovat myös sellaisia, että niissä pelkkä sovittelu ja neuvottelu vie voimat, kukaan ei opi mitään. Yksi on sairas, toinen äitiysneuvolassa, kolmas lomalla Thaimaassa jne.

        AMK on täydellinen fiasko! Se ei ole opettajien vika, vaan kaikkialla vallitsevan harhaluulon vika, että sähköisesti voidaan hoitaa kaikki. Toinen harhaluulo on vielä ryhmätöiden muka opettavuus. Tulos on paljon pelkkää hälinää, kun osaamattomat opettavat toinen toisiaan.

        Ammattikorkeakouluihin tarvittaisiin paljon ihan yksinkertaista, kunnon opettajajohtoista lähiopetusta. Olisi panostettava itse opetettavaan asiaan ja sisältöön, ei tietotekniikkaan ja ryhmähöpsötyksiin.


      • KirjanLukenut

        Ei pidä kuitenkaan yleistää ja sanoa että kaikista ammattikorkeakouluista tulee pelkkää soopaa pihalle. Koulujen ryppäässä on erittäin laadukkaita, ja sitten näitä lillukanvarsiin sotkeutuvia laitoksia kuten Turun AMK. Tämä on epäkohta ja ongelma, joka ei ratkea mikäli maksaja eli valtio, ei ala vaatia KAIKILTA korkeakouluilta samaa laatutasoa. Eipä silti, sama ilmiö, eli laadun ja yhtenäisyyden puute on nähtävissä myös yliopistojen ryppäässä. Ehkä valtio on oikealla tiellä, kun on päätetty, että nyt pitää alkaa supistaa ja tehostaa korkeakoulujen toimintaa. Esimerkiksi tästä käy Helsingin yliopisto.

        Ammattikorkeakouluja, samoin kun yliopistoja on liikaa. Yliopistoista voi helposti poistaa 5-6 kpl ja AMK ryppäästä 10-12 kpl. Jos yritysmaailman opit pitävät paikkansa, niin kilpailu työpaikosta ja opiskelupaikoista ajaa laadun ylös. Samalla korkeakoulututkinnon arvostus nousee. Ei ole tarkoituksenmukaista, että 50% suomen populaatiosta saa joko yliopisto tai AMK tutkinnon.


      • kokemuspuhuu69

        HAHA! mikään ei ole muuttunut 2000 luvun taitteesta. Ekaks syödään paskaa ja tulee tietoiseks et pitäis mennä muualle mut ei pääse tai enää vaa kykene kun amk on vienyt elämänhalun ja sitte kortistoon tai paska duuniin siivoojaks


      • ex.amk-opiskelija
        kokemuspuhuu69 kirjoitti:

        HAHA! mikään ei ole muuttunut 2000 luvun taitteesta. Ekaks syödään paskaa ja tulee tietoiseks et pitäis mennä muualle mut ei pääse tai enää vaa kykene kun amk on vienyt elämänhalun ja sitte kortistoon tai paska duuniin siivoojaks

        Noh, noh. Itsekin olen eronnut ammattikorkeakoulusta, mutta ei se niin huono paikka ollut, että elämänhalu olisi mennyt. Jos noin oli, niin siinä täytyi sinulla olla jo muitakin ongelmia taustalla. Itse jatkoin muihin opintoihin.
        Mutta alkuperäiseen asiaan. Ammattikorkeakoulu vaatii myös itsenäistä opiskelua, mutta ei koko homma saa olla pelkästään sitä.


      • kokemuspuhuu69

        Taidat olla opettaja jolla oma lehmä ojassa.☻


    • valtionrahaahassaamassa

      Veit sanat suustani. Tekninen hupsuttelu on viety suorastaan tieteelliselle tasolle omatoimiopiskelun ja kollektiivisen oppimisen illuusion nimissä

    • Mätäomena

      Sähköisisen oppimisympäristön oikeanlainen käyttö on opiskelijan etu. Se tuo opiskelijan ajankäyttöön joustavuutta ja tehokkuutta, kun ei tarvitse pikku asioitten takia matkustella mihinkään. Valitettavan paljon on kuitenkin huonoja opettajia, jotka ei niitä osaa käyttää. Rynttäävät vaan materiaalia ja tehtäviä sinne verkkotyötilaan kesken kurssin, tehtävät on yksin puurrettavia yksilötehtäviä, eivätkä osaa edes mitoittaa työmäärää oikein.

      Minimivaatimuksena ptäisi olla, että tenttipäivät kerrotaan ennen kurssin alkua Solessa tms. tai jos ne sovitaan ryhmän kanssa, se tehdään heti ensimmäisellä tapaamiskerralla. Myös kaikki pakolliset materiaalit pitää olla tiedossa heti kurssin alussa, niin että opiskelija osaa varata kalenteriinsa sopivasti aikaa materiaalin läpikäymiseen ja tehtävien suorittamiseen. Jos kurssin aikana lisäillään jotain materiaaleja, niiden pitää olla vapaaehtoisia lisämateriaaleja, jotka hyödyntää, kuka ehtii. Jos koulutuksen tavoitteena on kehittää myös sosiaalisia taitoja, niin kaikki tehtävät ei voi olla yksilötehtäviä, vaan osan tehtävistä pitää olla yhdessä suoritettavia pienryhmä- tai paritehtäviä.

      Teillä on Turussa huonoja opettajia. (On niitä huonoja kyllä varmasti muuallakin, tuskin on vain Turun amk:n ongelma.) Eikö teillä kuitenkin ole oppilaskunnan edustaja AMK:n hallinnossa? Valittakaa ja viekää vaatimuksia eteenpäin!

    • totta4477733

      Aika samanlaisia kokemuksia mullakin, eri kaupunki vaan kyseessä. Eipä se toisaalta haittaa, mikäs tässä kotisohvalla on nyhrätä tehtäviä optimaan. Aika helposti saa nykyään noi paperit kouraan kun millään opintojaksoilla ei oo läsnäolopakkoja. Pari tehtävää optimaan ja tentissä käynti riittää. Voi sitten itse päättää, mistä asioista haluaa oikeasti oppia ja mistä ei ja sen mukaan lukea sitä kirjallisuutta.

    • PekkaKaunis

      Turku taitaa valitettavasti olla aika vahvoilla kirjekurssimaisuudessa. Opetus hoidetaan niin paljon halvemmalla kuin monessa muussa amkissa.

      • Turhaakitkuttelua

        Monessa muussa onkin yt:t. Maksuton koulutus pitää toteuttaa sillä rahalla, mitä OKM suostuu maksamaan.

        Jos halutaan laatua, on periaatteessa kolme vaihtoehtoa:

        1. Vähennetään valtakunnan tasolla aloituspaikkoja, jolloin voi jakaa käytettävissä olevan kakun suurempiin paloihin. Haittapuolena on, että iso osa hakijoista jää jo nyt ulkopuolelle, ja ilman koulutusta ei pärjää. Koulutus on tehokkain syrjäytymistä estävä keino ja yhteiskunnalle on halvempi järjestää koulutus kuin maksaa syrjäytymisestä aiheutuneet kulut.

        2. AMK perustaa tytäryhtiön, joka antaa maksulllista koulutusta maksukykyisille opiskelijoille. Maksuton koulutus toteutetaan OKM:n ehdoilla tehokkaasti ja maksulllinen laadukkaammin. Lähtökohtaisesti ratkaisu suosii rikkaita. Tasa-arvoa voi lisätä stipendijärjestelmän avulla sekä antamalla maksuttoman puolen opiskelijoille mahdollisuuden suorittaa joitakin kursseja "paremmalla puolella".

        3. Avataan tutkintoon johtava opiskelu kaikille, laitetaan aineistot verkkoon ja annetaan kaikkien oppiskella maksuttomasti. Jos haluaa ohjausta, suorituksen tai todistuksen, niin siitä pieni maksu, joko kertaluonteisesti tai lukukausittain. Laatua pitää yllä kysynnän ja tarjonnan laki ja koulutusvienti hoituu siinä sivussa, jos tarjoaa muitakin kuin suomenkielisiä kursseja.

        Nykykyinen vaihtoehto 4. kannattaa haudata, koska se ei tuota laatua, jättää ison osan hakijoista ulkopuolelle ja lisäksi käy silti kalliiksi yhteiskunnalle.


    • Rillutellen

      Itsekin vanhan opistotekun aikana tein harjoitustöitä iltaisin joskus öisin ja viikonloppuisinkin. Pakko oli tehdä, kun päivällä oli läsnäolopakko luennoilla. Ei ollut silloinkaan opiskelu helppoa. Jos tuli vähänkään liikaa hylsyjä niin jätettiin luokalle. Toki joskus opettajat katsoivat sormien läpi jos pienestä oli kiinni oma elämä.Osa joutui ulosliputetuksi insinööripuolelta teknikkokoulutukseen, jos ei pärjännyt muiden mukana. Moni 20v nuori on vielä niin pentu AMK vaiheessa, että vapaamuotoinen opiskelu on tuhoontuomittua pelleilyä. Perinteinen luokkaopetus pakottaa pysymään matkassa mukana silloinkin, kun maailma houkuttelee ja mieli tekisi vaan rillutella.

      • teekkari

        Aika hyvin yliopistossa 19-20v porukka pärjää vaikka meno on huomattavasti AMK:ta vapaampaa eikä missään ole pakko käydä kunhan pitää itse huolen että tekee töitä.


      • auskultantti

        No itse asiassa aika huonosti pärjää. Esimerkiksi Aallon tekniikan puolella alle puolet valmistuu ja yli puolet jää ikiteekkareiksi. Monessa muussa maassa yliopisto-opiskelu on tiukempaa ja koulumaisempaa, ja on Suomessakin eroja eri yliopistojen ja laitosten välillä. Itse ainakin arvostin Helsingin yliopistossa ensimmäisenä syksynä ollutta tutorointia, jossa tehtiin ihan päiväkohtaiset lukujärjestykset.


    • Nuorenarillutellut

      Aikuisopiskelijoille, työssä käyville alanvaihtajille ja perheellisille, verkko-opiskelu on kyllä aivan luojan lahja. En ymmärrä miten muuten aika riittäisi. Töissä on tottunut, että taskeja tipahtelee ja nakkeja napsahtaa - ne vaan tehdään pois kuleksimasta eikä valiteta.

      Ei tietenkään silti ole hyvä, jos nuoriso tippuu kelkasta. Pitää antaa tarpeeksi ohjausta niille, jotka sitä tarvitsee. Silti olen sitä mieltä, että jos mieli tekee enemmän rilllutella kuin opiskella, niin silloin pitää rillutella, ja opiskelupaikan voi antaa jollekin motivoituneemmalle. Ehkä tulee itsellekin vielä sekin aika,e tekee mieli opiskella.

      Opiskelen Laureassa ja täällä ohjausta kyllä tulee riittämiin, välillä liiankin kanssa. Tuntuu, että ei tarvitsisi ihan joka asiaa vääntää rautalangasta, mutta onhan se silti parempi liikaa kuin liian vähän. Opintojen edetessä on myös oppinut jättämään väliin turhia ohjeistustilaisuuksia. Monelle riittää, että ohjeet on intrassa, ja siihen kannattaa pikku hiljaa totutella jo koulussakin, koska niin se on töissäkin.

      • rillutteluchattoisaalla

        Ammattikorkeakoulun tarkoitus on kasvattaa asiantuntijoita, eikä mitään "nakkikioskin näppäriä juoksupoikia hoitamssa taskejaan kuleksimasta". Huomaa hyvin, että nimimerkki nuorena rillutellut ei tiedä mistä puhuu, ja on napannut Laurean ammattikorkeakoulutiedonkin jostain työvoimatoimiston aulan esitekojusta.
        Ei ole tarkoitus että suuri osa voimavaroja opiskelussa menee "arvailuun" mitä tulisi osata, vaan on olemassa tasan tarkkaan asioita joita työelämässä tarvitaan ja hyvä opettaja tietää ne, ja avaa niitä luennoilla. Helppoheikit, aikuiskouluttajat, amiskouluttajat, elämäntapakonsultit ja muut "pennillä satasia" elämänkatsomuksen omaavat lusmu-spedet mielellään ajattelee että kaikki on itse selvitettävä, sovellettava ja hyvä tulee. Siitä ei tule kuin satunnaisia tuloksia, joiden hyötyarvo työelämässä til´pahtaa kuin lehmän häntä.


      • Nuorenarillutellut
        rillutteluchattoisaalla kirjoitti:

        Ammattikorkeakoulun tarkoitus on kasvattaa asiantuntijoita, eikä mitään "nakkikioskin näppäriä juoksupoikia hoitamssa taskejaan kuleksimasta". Huomaa hyvin, että nimimerkki nuorena rillutellut ei tiedä mistä puhuu, ja on napannut Laurean ammattikorkeakoulutiedonkin jostain työvoimatoimiston aulan esitekojusta.
        Ei ole tarkoitus että suuri osa voimavaroja opiskelussa menee "arvailuun" mitä tulisi osata, vaan on olemassa tasan tarkkaan asioita joita työelämässä tarvitaan ja hyvä opettaja tietää ne, ja avaa niitä luennoilla. Helppoheikit, aikuiskouluttajat, amiskouluttajat, elämäntapakonsultit ja muut "pennillä satasia" elämänkatsomuksen omaavat lusmu-spedet mielellään ajattelee että kaikki on itse selvitettävä, sovellettava ja hyvä tulee. Siitä ei tule kuin satunnaisia tuloksia, joiden hyötyarvo työelämässä til´pahtaa kuin lehmän häntä.

        Hei, oikeasti opiskelen Laureassa, ja kuten jo totesin, niin täällä kyllä saa ohjausta ihan tarpeeksi. Opettajatkin ovat erittäin päteviä ohjaamaan, mutta aina on pystynyt myös jo ennen kurssin alkua tarkistamaan Solesta, että mitä pitää osata. Kertaakaan ei ole tarvinnut yksinään arvailla.

        Turhilla ohjeistustilaisuuksilla tarkoitin esim. sitä, kun järjestettiin kasvokkainen luokkatilaisuus uusintatentteihin ilmoittautumisesta, mihin on hyvät ohjeet olemassa. Ehkä kuitenkin intraohjeiden etsiminen ja lukeminen voi olla nuorisolle uutta tai vaikeaa, ja haluttiin varmistaa, ettei asia jää kenellekään epäselväksi.

        Nakkejen suhteen minulle on muodostunut elämässä toisenlainen kokemus kuin sinulle. Odota vaan, kun olet oikeasti työelämässä, niin huomaat, että asiantuntijakin joutuu tuon tuostakin ottamaan koppeja ja napostelemaan ylemmän johdon heittelemiä nakkeja. Ero alempaan duunariin on vain sinä, kuka ne nakit heittelee. Ja väitän, ettei auta, vaikka alkaisit yrittäjäksi, koska silloin nappaat koppeja asiakkailtasi. Yleensä pärjää parhaiten, kun tarttuu töihin rivakasti ja tekee ne pois alta, eikä valita turhia.

        Muuten, aikuisouluttajat ovat yleensä ammattilaisia eikä kyllä samassa kategoriassa kuin helppoheikit. Sitä paitsi, mitä väliä, kun elämäntapakonsulteillakin näyttää menevän ihan hyvin elämässä - ainakin paljon paremmin kuin työttömillä katkerilla valittajilla, joiden hyötyarvo työelämässä on ja pysyy tasan nollatasolla?


    • Gipspyöli

      Alun perin AMK:in tarkoitus oli tuottaa osaajia, mutta onkohan se unohtunut tässä matkan varrella. Ammattikkorkeakoulu yrittää välillä liikaa leikkiä yliopistoa ja teoretisoi asioita aivan liikaa. Tietty määrä teoriaa tarvitaan tietysti , mutta tärkeintä on että asioita osaa hoitaa käytännössä.
      Sillä vähäisellä kokemuksella mitä minulla on AMK-opiskelusta, niin todella paljon riippuu opettajasta. Toiset osaavat hommansa ja toiset eivät. Varmasti ovat tiukoilla kun kaikkea leikataan ja osa opiskelijoista ovat vielä täysin kakara-asteella, mutta siitäkin huolimatta.

      • tekemisenilo

        "Tietty määrä teoriaa tarvitaan tietysti , mutta tärkeintä on että asioita osaa hoitaa käytännössä."

        Mikään ei ole käytännöllisempää kuin hyvä teoria. Sen varassa käytäntö sujuu ja syntyy siistiä tulosta kerralla tarvitsematta kokeilla, yrittää ja erehtyä ja taas kokeilla, yrittää ja... Nykyään - ikävä sanoa - aivan liian harvoin saa kerralla sitä, mitä tilaa, kun kaikki tehdään vähän sinne päin ilman teoriaa ja suunnittelua.


      • Oneritapoja

        Ilman yritystä ja erehdystä olisi tuskin syntynyt matkapuhelimia, läppäreitä, pädejä tai sähköautoja. Uutta ei saa aikaan pelkästään sillä, että soveltaa käytäntöön olemassa olevaa teoriaa. Kunn haetaan lisäarvoa, niin tarvitaan innovaatiota. Se edellyttää epävarmuuden sietämistä, kokeilemista, erehtymistä ja uudelleen uudelleen yrittämistä. Lopulta voi syntyä taas jotain uutta. Kaikille se ei sovi, koska epävarmuuden sietokyky puuttuu.

        Totean tämän kaikella kunnioituksella teoreetikkoja kohtaan, joita myös arvostan. Pohjalle tarvitaan kuitenkin se teoria, josta lähdetään räpeltämään.


    • exlaurea

      Itselläni on samoja kokemuksia. Jo opiskelijamateriaalista pitäisi karsia puolet. Lastentarhatouhua kun ei osata kirjoittaa, laskea, lukea tai edes ajatella.

      Opetuksen taso kärsii valtavasti edellisen kouluasteen huonon opetus- ja vaatimustason takia. Homma onkin lähinnä ryhmätöitä ja epämääräisiä nettitehtäviä, usein lopulta yhden tai kahden ihmisen tekemänä.

      Oli siellä hyviä ja osaaviakin opettajia, mutta näkihän sen ettei apinalauman paimentaminen herkkua ollut niillekään.

    • rahaahassaamassa

      Olen niin katkeran-pettynyt käymäni AMKin koulutuksen pilailutasoon, että odotan minä viikkona hyvänsä opettajan tuovan väriliidut ja ehdottaa jotain hippa-ideointia jota tehdään huopasaappaat jalassa ja pupujussipuku päällä, webkameroiden välityksellä keskenään - eri luokkien välillä. Kaikkia järjettömyyksiä ei mielestäni ole vielä nähty. Opettajattomuus, kirjekurssitehtävät ja "optimakansio- konekivääri" oli vasta alkulämmittelyä oppilaiden halveeraukselle, turhautumiselle, oppilaiden aktiivisten elämänvuosien haaskaukselle ja erheelliselle optimismi-istutusmukuloille koulutuksen "uusimmista brittiläisistä tuulista". En anna itselleni koskaan anteeksi jos kevään jälkeen jatkan tätä koulua. Liityn helpottuneena niiden 24 % joukkoon jotka keskeyttävät AMKin. Sairaasta mielenkiinnosta kuinka pitkälle veronmaksajien rahan hassauksessa ollaan nykyään menossa AMKissa, katson kevään vielä ennen kun laitan rukkaset naulaan koulusta.

    • Shkoulutus

      Ei ne amkit ole kirjekursseja vaan oppiminen tapahtuu oikeasti alustoilla. On itsenäistä työtä.

      • Turkuntautikuriin

        Sh-koulutuksesta 90 op on harkkoja, joten harkkapaikat on myös oleellisia oppimisympäristöjä. Tottakai teoriajuttuja voi opiskella itsenäisestikin, eikä sähköisen alustan käyttö tarkoita, etteikö töitä voisi tehdä myös ryhmissä tai parin kanssa. Tutkimusten mukaan verkkokurssillla oppii enemmän kuin luennolla. Luento on kaikkein tehottomin oppimisen kannalta.

        Aloittaja on trade, joten hänellä on eri tilanne, koska tradeilla ei ole yhtä paljon käytännön ympäristöissä tapahtuvaa oppimista. Eikä valituksen kohteena tainnnut sinänsä olla alustan käyttö vaan se, miten sitä käytetään, eli että tehtävät ja vaatimukset ei ole etukäteen selvillä, niitä paukutellaan randomisti kesken kurssia, eikä voi sen takia suunnitella ajankäyttöä etukäteen. Aiheellinen valitus aloittajalta, viekää eteenpäin vaan. Kuriin tuollaiset opettajat!


      • öööööööäö

        Jokaisella AMK linjalla pitäisi olla yritys jota hoidetaan ja se edistyisi opintojen kanssa. Siihen kuuluisi kaikki osa-alueet ja roolit teoriassa ja käytännössä. Siihen päälle alan teoriaa yrittäjän, johdon ja esimiehen näkäkulmasta. Muuta ei tarvita. AMK vaatisi enemmän rahoitusta jotta tämä olisi mahdollista. Asiantuntijoita ei randomeillä ryhmätehtävillä synny.


    • Hyvähomma

      Verkko-opiskelu ja monimuoto mahdollistavat sh koulutuksen suorittamisen yhdessä tai korkeintaan 1.5 vuodessa, jos on työssä myös koulu aikana.

      • beentheredoneit

        Kyllä verkossa menee oppimiseen ihan sama aika kuin luokassa istumalla. Yhtä paljon aikaa vie videonluennon katsominen kuin live-esityksen kuuntelu ja saman ajan ottaa lukea aineistoja verkosta kuin kirjaa kirjastosta. Lisäksi pälle tehtävien tekemiset ja harkkatöiden kirjoittamiset.

        Verkkoalustan etu on siinä, että videon voi katsoa aina uudelleen ja uudelleen silloin kun itselle sopii. Luento on vain sen kerran kuin se on, ja jos et pääse paikalle niin menetät sen.

        Oikeassa olet kuitenkin, että verkko voi nopeuttaa valmistumista. Verkossahan voi opiskella myös iltaisin ja viikonoppuisin, jos jaksaa. Ihan vuodessa ei silti voi valmistua.

        Ekaan harjoitteluun pääsee vasta sitten kun on tehnyt ensimmäisen lukukauden teoriaopinnot. Kesällä ei myöskään yleensä voi tehdä harjoitteluita, koska opettajat on lomilla eikä työpaikoillakaan ole aina sopivia ohjaajia. Eikä kaikki opinnot ole verkossa, koska ihan kaikkia asioita ei voi harjoitella muuten kuin paikalla olemalla. Jos on ahkera, opiskelee illat, viikonlopput ja kesät, eikä käy töissä samalla, niin voi säästää vuoden ja tehdä tutkinnon 2,5 vuodessa nykyisen 3,5 vuoden sijaan.


    • dfdgh765456

      Harjoittelut on kokemukseni mukaan puhdasta ilmaistyövoiman käyttöä ja "alustat" on opettajien keino välttää opetus kokonaan. Sen kun copy pastaa joka vuosi hiukan eri kansioita optimaan ja jatkaa facebookissa roikkumista ja kahvittelua. Jos opetusta ei osata järjestää, tulisi järjestelmä ajaa alas ja laskea samalla summalla yhteiskunnan palkkaverotusta.

      • ExPupu

        "Alustat" ei ole opettajien vika, ainakaan 40 täyttäneet ja oikeaa opetusta nuorempana tehneet eivät niitä hirveästi rakasta. (Kaksvitoset uraohjukset tietysti on opettajankoulutuksessa manipuloitu verkon autuaaksitekeveää sanomaa julistamaan melkoisen yksisilmäisesti.)

        Ongelma on pari esimiestasoa ylempänä: kun joku selvitys tai mietintö väittää ja esittää, että Suomi on jäljessä ja ihan pihalla, niin hirveä rage ja angsti iskee näihin ylempiin pomoihin, jotka sitten pomottavat alempia pomoja ja yhdessä keksivät mitä ihmeellisempiä järjestelyjä Suomen nostamiseksi eturintamaan. Oppimisen laatu jatkuvasti huononee. Sähläystä ja säätöä vain syntyy.

        Joskus nuorempana tuli selvitettyä mistä noita opetushallituksen sekä kaikenlaisten komiteoiden ohjeistuksia tuli. Aina jostain paperista lopulta löytyi maagiset kirjaimet OECD, se instanssi oli sanonut jotain, suoraan tai rivien välissä, ja sen mukaan Suomessa sitten hypättiin kuin säikky sähköjänis.


    • MOTto11323

      Joku MOT ohjelma sais mehevän jutun näistä huuhaa - AMK eista

      • ElämäonD

        Enpä usko että saisi. Suomalaiset amkit on kuitenkin kansainvälisesti ottaen kaikki aika hyvätasoisia, heikoimatkin on eurooppalaisessa vertailussa keskitason yläpuolella.

        Verkkoalustan käyttö ei tee opetuksesta sen huonompaa tai parempaa kuin ennenkään. Päinvastoin, on paljon parempi lukea materiaalit verkkoalustalta kuin saada ne haisevina monisteina.

        Eniten verkkoalustan käytöstä valittaa ikääntyvät opettajat, jotka ei itse jaksa opetella uusia asioita. Uskokaa pois, vanhat kävyt, kyllä muissakin työpaikoissa työnantaja päättää, mitä ohjelmia käytetään, ja voi velvoittaa myös lukemaan sähköpostia ja olemaan tavoitettavissa on-line.


    • OngelmaHuonotOpet

      Verkkoalustan käyttö on kestävää kehitystä. Se vähentää paperimonisteita ja turhaa matkustamista. Fiksu ope osaa käyttää verkkoalustaa niin että siitä on hyötyä.

      Ei tietenkään saa tykittää mitään kauheita materiaalimääriä yhtäkkiä, koska niitten opiskeluun menee aikaa. Ongelma ei liity verkkoalustaan, vaan huono ope voi jakaa myös luokassa yhtäkkiä kauheita monistenippuja ja käskee opiskella ne ja tehdä yllättäviä tehtäviä, joita ei ole merkitty Soleen. Ongelma on vaan siirtynyt verkkoon ja ope on sama huono p kuten ennenkin.

      Turun amkin ongelma ei ole verkkoalustan käyttö vaan huonot opettajat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2988
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1900
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1572
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1360
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      78
      1231
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      263
      1172
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      971
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      831
    Aihe