Jenkkiautoilu kallista?

hththt5

Monet kun tuntuvat pitävän jenkkiautolla ajamista kalliina kulutuksen takia niin laskeskelin taannoin mitä on tähän mennessä maksanut 80-luvun V8-koneisella GM-tuotteella ajelu, muutaman vuoden ajalta mitä se on itsellä ollut ja kun kaikki polttoaine-vakuutus-huolto yms. kulut ynnäilin yhteen, niin pääsin lukemaan 36 snt/km.

Täsmälleen saman verran kuin taannoisessa Kauppalehden jutussa jossa oli esitetty autoilun kustannuksia 1.2 TSI-koneisella VW Golfilla muutaman vuoden ajalta,

Että niin kallista se amerikkalaisella ajelu on, tosiaankin.

49

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chevy305

      Eihän se jenkkiautoilu ole sen kalliimpaa kuin muukaan autoilu. Polttoaineen hinta on autoilussa (varsinkin harraste) marginaalikulu. Kalliiksi (lue rahaa vieväksi) sen voi tehdä korjaus-/tuunauskulut. Mutta aivan yhtä kalliiksi tulee esim. ajelu 30-40 vuotta vanhalla Volvolla.

    • Yli30vJenkkiautoillut

      Eihän nuo polttoainekulut ikään suurinta kulunkia ole Jenkkiautoilussa edustanut ellei puhuta ns pimpparallin kiertämisestä tuntitolkulla viikonloppuisin arkiajot päälle kuten aikoinaan vielä 70-80 luvulla tehtiin kun naiset vielä ymmärsi hyvän päälle.
      Silloin niillä oli hyvinkin iso vaikutus kun kaasarit oli väljiä,säädöt oli mitä oli,autot painavia ja suuri osa kalustosta huonolla pidolla jo pidempäänkin olleita lauluautoja.

      Tässä ei tarkoiteta mitään 4pyttyisiä Nykyjenkkiautoja vaan ihan 6-8 sylinterisiä 60-70 lukuisia auton kokoisia näköisiäkin.

      Nuo 80-loppupuolet uudemmat V6 ja V8 on jo ruiskuvehkeitä ja vaikka niiden kulutuslukemat paljonkin pienempiä niin tekniikkaongelmia sitten muuten piisasi kun liian hienoja olivat ja vanhemmiten todellisia painajaisia kuten muutkin vanhat nykyautot.
      Harrastejenkki joka todella on harraste ja ajetaan silloin tällöin kelin niin salliessa tarkoittaa kilometreissä noin 500km-2000km varmaan suurimmalla osalla kesässä.
      Silloin ihan sama meneekö 10-20 vai 30kymppiä sadalla kun ylläpitokulut,investoinnit auton ostoon pitämiseen vakuutuksineen ynnä huolto-korjauksineen on aivan eri tasoa kuin bensakulut joita kauhistellaan.
      Hienot harrasteautot kuten orkkikset ja kunnostetutkin pidellään niin hyvin omistajiensa taholta että kilometrejä ei liikaa tahdo tulla kun ensihuuma menee ohi.
      Kukin ajanee sen verran kuin persus kestää ja jos lähistöllä tapahtumia jotka kiinnostaa niin sinne ja sekä kauppareissuja tietysti silloin tällöin että saa nautiskella pikkuajoinkin säännöllisesti.

    • JenkkiläinenLaiva

      Mihin meinasit saada jenkkilaivasi pysäköityä? Ei taida mahtua suomalaiseen parkkiruutuun...

      • grgrt

        Voi Teroa. No niihin samoihin ruutuihin kuin vaikka pakettiautot, maasturit yms.

        En ole muuten koskaan kuullut että joku Sprinteriä tms. haluava manaisi että mihin tämän saa parkkiin?


      • voiikku

        se varmaan harmittaa niitä kolmea muuta, kun tempasen neljä ruutua kerralla...


    • Yli30vJenkkiautoi

      Eipä ole ikinä moista ongelmaa ollut jos omaa yhtään älliä&pelisilmää ettei yritäkkään Prisman oven eteen kaikista ahtaimpaan rakoon ja mahdollisimman lähelle ulko-ovea kun sisälle ei per..le pääse ajamaan,joutuu siis kävellä muutaman metrin!
      Pikkuisen nenäänsä pidemmällä ajattelulla säästää myös naarmuja,kolhuja ja ei tarvi vekslata eestaas kaikkien ääliöiden kera jotka ajattelevat vain..niin...ei yhtään mitään!

    • oiniitäaikoja

      Täysin moraalitonta touhua pröystäillä amerikkalaisilla autoilla. Asiat oli vielä -70 luvulla kunnossa kun valtio ohjasi verotuksella hankkimaan Ladoja. Niillä pidettiin idänkauppa tasapainossa, eikä turhaa kateutta ja paheksuntaa ollut.
      Kumpa lailla voitaisiin kieltää kaikki amerikkalaiset tuotteet.

      • fefef

        No myönnä nyt vaan että oikeasti sillon 70-luvun kommariaikoina sinäkin kadehdit jokaista vastaantulevaa amerikan autoa mutta rohkeus ei riittänyt itselle laittaa. Silloinhan ei auta muu kuin kadehtia.


    • tuhlaavaan

      Nopein tapa köyhtyä on alkaa ajamaan V8 moottorilla varustetulla vanhalla lullalla.
      100 euroa hupenee joka tunti savuksi ilmaan.

      • Vitunurpot

        Ei muuten hupene. Ota asioista selvää ja laske uudelleen.


      • qrty533

        Mulla oli joskus 1972 - mallinen Range Rover v8 koneella , kaupunkikulutus oli vähintään 27 l/ 100 km, muuten kyyti oli varsin mukavaa. Jatkuva neliveto hyvä alusta.


      • blösösöösöös

        -70-luvulla bensa oli vielä halpaa, ei haitannut kulutus.


    • tuhlaavaanite

      Nopein tapa köyhtyä on ostaa uusi auto. 100 euroa hupenee joka tunti savuksi ilmaan.

    • Olohuonepyörillä

      Niin. Moni penttiperusautoilija ei taida uskaltaa laskea (oikein ) perusautonsa todellisia kustannuksia. Vanhan jenkin kun ostaa käteisellä ja itse huoltaa voidaan puhua edullisesta ja mukavasta tavasta liikkua.
      Normaali ruiskukasi ei sitä paitsi vie paljon mitään auton kokoon nähden.

      • grgrgrt

        Niin mutta mitä naapurit ja työkaverit siitä ajattelisi kun ostaa uuden skodan sijasta jotain muuta. Onko sillä ikäkriisi tai jotain? Ei, kyllä se on vaan säästettävä uuteen skodaan.


    • chevroletimpala

      Voi kun säästöillä nämä "Penat" saisikin sen sekottaja ocuttajan irti niin olisi hyvä. Hullut ostavat ne kokonaan velaksi pisimmällä maksuajalla mitä löytyy. Kun "auto" on maksettu niin uudestaan sama vuosien kituutus veloissa ja makoroonin kera alkaa alusta.

    • GrandCherokee

      Se on ryhmäkuria. Sen suomalaiset osaavat. Perua neuvostoliiton ajoilta. On tärkeintä olla sosiaalisesti hyväksytty joukkoon.

    • kalliiksikäy

      lasketaan uusiksi. dogde aspen v8 koneella. kulutus 12 litraa maantiellä, kaupungissä 22. talvella 25. keskikulutus on 17 litraa satasella läpi vuoden. ajat 15 000km vuodessa. tekee rahassa 3300 euroa

      tämä päälle vakuutus 500 euroa

      korjaukset 2000euroa vuosi

      verot 400 euroa

      yhteensä noin 6000 euroa vuodessa

      voihan tuon laittaa toimimaan myös etanolilla jolloin kulutus kasvaa 30% mutta sitä sa halvalla. säästöä syntyy vähän mutta etanoli pesee vanhan koneen ja öljysihti tukkeutuu. siitä seuraa koneremontti joka taas maksaa. dieselöinti maksaa myös

      ajo-ominaisuudet on aspenissa tietty maailman huippua mutta kannattaako siitä maksaa siksi että saa rehvastella muille luxusluokan autolla? minusta ei jos aidon GM tuotteen vaikka vanhan opel asconan saa 500 eurolla ja kuluttaa keskimäärin 8 litraa satasella. ascona on jo nykyainen auto suhteessa aspeniin joten siihen saa joka hyllystä osiakin eikä tarvi odottaa kuukausia että tilataan jenkeistä. toiseksi ihmiset tuomitsee jenkkiautoilun koska ne saastuttaa. jos ostat silti aspenin tai vastaavan niin takaluukkuun laittaisin tarran josta ilmenee että auto käy saasteettomalla etanolilla. kukaan ei tule silloin tuomitsemaan.

      • grgrgr3

        Miten Aspenin korjaamiseen saa menemään 2000 euroa vuodessa??? Haloo, eihän Aspenin osatkaan maksa juuri mitään.

        Ihmettelen myös kulutuslukemia, yli 20 litraa kaupungissa aivan liikaa tuon kokoiselle autolle. Lienee kaasarin säädöt tms. pielessä.

        Sinun tapauksessasi suosittelen kyllä Asconaan siirtymistä. Tai Carina II. Nykyaikaisesta en menisi sanomaan mutta halvalla pääsee..


      • höpöhöpöä

        Vain siellä tynnyrissä on tuollaisia lukemia. Ei taida olla mitään kokemusta autoista?


      • hthtth

        Tosin vaikka nuo kulutuslukemat pitäisikin paikkansa, niin 6000e/15000km tekee siltikin vain 40snt/km. Eli samanhintaista kun jollain uudehkolla perusautolla ajelu.


      • raivari

        Kyllä niitä Aspenin kulutusosia saa vähintään yhtä helposti ja nopeasti kuin Asconankin. Ja kahta tonnia ei saa joka vuosi menemään ylläpitoremontteihin mitenkään..


      • ongelmahnydinkohta

        saa menemään kun laatikko reistaa ja koneet ei kestä. eikai se 225 kutonenkaan peruskestävä kone ollut muistaakseni. ongelma on kuitenkin siinä että ihmiset pitää junttina kun aspenilla ajelee.


      • raivari

        Niin vanhaan autoon voi joutua tekemään kone- ja laatikkoremontin ja se kyllä maksaa tonneja. Mutta ei tosiaankaan joka vuosi.


    • rahaavain

      Kehtaako joku ajaa vielä romutusikäisellä autolla.
      Elämme vuotta 2016!!! Menestyvä ihminen ajaa aina uudella autolla, no köyhät korjaavat vanhoja romuja.

      • hthth

        Kehtaan kyllä, rahoita sinä vaan autotehtaita ja -kauppiaita jos siltä tuntuu. Itse en nykyautoja pidä yhtään minään, enempi vaan sääliksi käy niitä ketkä laittaa kymmeniä tuhansia euroja johonkin arvoaan menettävään kulutushyödykkeeseen.


      • autoeiruostuedes

        mitä ihmettä se auton ikä ratkaisee? kunto ratkaisee. 16 vuotias hyväkuntoinen auto voi olla vuosikymmenien päässä romutusiästä. jos auto aina huolletaan hyvin ja huolehditaan ettei se ruostu, niin auto ei juuri käytössä kulu. kuluvat osat vain vaihdetaan. auton keski-ikää pitäisi pyrkiä nostamaan eli ajaa autot loppuun ja huolehtia niistä. suuri osa autoja menee paaliin koska niistä ei huolehdita.


      • vanhassavaraparee

        pitäisikö minun viedä koko ajan ajossa oleva vuoden 88 saab 900 paaliin koska se on vanha vaikka onkin täysin ruosteeton ja täysin kuin uusi teknisesti? mitä järjeä siinä olisi? nuo on tehty kestämään ja kestämään. vaihda sinä vain uuteen ja laaduttomaan jonka arvo laskee. ei ihme jos köyhdyt.


    • Tyhjättynnyritkolisee

      Kalmista tai halpaa ihan sama, mutta metelin vuoksi ajo ja käynnistys aika lailla rjattava klo 7-22. Yörauha pitää suoda naapurustolle.

      • tyhjäpääkolisee

        Enempi lähtee mekkalaa noista kommareiden skodista.


      • Tyhjättynnyritkolisee

        No ainakin viime yönä meidän naapuri esitteli toiselle tyjäpäälle puolenyön jälkeen jenkkiromun pörinöitä herättäen nukkuvan naapuruston. Täällä muut ajelee saksalaisilla laatu autoilla.


      • fsfsf

        No voi harmin paikka. Käy sitten sanomassa meluapinalle suoraan mikä harmittaa, ei se täällä netissä kirjottelemalla parane. "Laatu auto" kirjoitetaan muuten yhteen, ja jos kyse on jostain VAG-tuotteesta niin se on suorastaan laatu-käsitteen halventamista puhua niistä samassa yhteydessä.


    • kallistaon

      Lentokonekin on halvempi matkustusmuoto kuin vanha jenkkiauto.
      Laskekaapa matkan hinta Helsingistä Rovaniemelle.

    • Lujaa_laatua_kuin_USSR

      Mulla oli kans 1976 Lincoln Continental, 7.5 l Bensa pikkulohkolla. Kyselivät kulutusta, niin kerroin rehellisesti, että viime vappuna vei 6 l.

      Kaverilla on samanlainen ja meinaa vaihtaa siihen iso-lohkon, Allison V-1710 V-12 moottorin. Kustannuset / ajettu km putoaa puolet tuosta.

      • rokkiaikäkaikki

        Älä huoli. Kun saavutat ajokortti-iän, kulkee autot ilman bensiiniä.


    • v8x2

      Suomessa on köyhiä sen verran,että täällä jenkit on vain harvojen herkkua.Mun puolesta sais bensan hinta nousta johonkin 10-15€/L hujakoille,niin sopis paremmin ajelemaan maanteillä.Menkää vinkujat töihin niin on vara ajella millä lystää.

      • faktatietoa

        Suurin osa jenkkien harrastavista käyvät sossun luukulla. Kouluja ei ole käyty, sivistys nolla.


      • Indian94
        faktatietoa kirjoitti:

        Suurin osa jenkkien harrastavista käyvät sossun luukulla. Kouluja ei ole käyty, sivistys nolla.

        Taidat itse käydä sossun luukulla, kun elämäm_koulusta olet valmistunut ja siksi sinulla ei ole varaa OIKEAAN autoon.

        Ja nyt nillität kateellisena siinä.


      • Vanhatotuus
        faktatietoa kirjoitti:

        Suurin osa jenkkien harrastavista käyvät sossun luukulla. Kouluja ei ole käyty, sivistys nolla.

        Kaikki autot Detroitista itään, ovat itäautoja.


    • grgrgra

      Hehehe kyllä se täälläkin tojota-teron katkeruus paistaa läpi. Niin tekis mieli omistaa pala Amerikkaa mutta kun ei ole munaa ostaa kuin uusi tojotahundai viiden vuoden välein.

    • oldies

      Kaikki on suhteellista ja tulee ottaa huomioon onko kyse harraste-kakkosautosta jolla ajellaan ja kruisailaan vain kesäisin, vai ympärivuotisesta käyttöautosta. Sekin vaikuttaa asiaan voiko itse vanhaa autoa huoltaa ja korjailla.

      Sitten monissa EU-maissa monien alueiden ja kaupunkien "ovet sulkeutuvat" tietyn iän tai sastearvon ylittäviltä autoilta ja siksi mm. ketjussa mainitulla hienossa tikissä olevalla Saabilla riskeeraisi olla vaikea tulla toimeen ko. olosuhteissa ja yhä vain tiukemmaksi on menossa päästöjen suhteen ja yhä useampi kaupunki luo rajoitteita.

      Kuitenkin on mukava nähdä vanhoka jenkkejä ja muitakin hienossa tikissä olevia oldies rattaita tien päällä, kunhan eivät tien tukoiksi ryhdy varsinkaan ruuhka-aikoina.

      Oheista rentoa ja ihan huaskan huumorin ohjelmaa on ollut mukava seurata, jossa laittavat vanhoja jenkkejä upeaan kuosiin.

      Fast N' Loud: http://www.discovery.com/tv-shows/fast-n-loud/

      Itse pidän monista 50-luvun jenkeistä, ja osasta vanhempia ja hieman nuorempiakin. Monet Mustagit ja Challagerit & Co ovat tietysti niitä mukavia classikoita.

      Onhan se jännä homma miten noista vanhoista raudoista voidaan tehdä uuden veroisia ja samaan aikaan niiden 'musoijat' itse vanhenevat vuosi vuodelta ja rappeutuvat päätyen vääjäämättä jossakin vaiheessa manan majoille ... ainakin ihmisten suhteen kierrätys on takuuvarmaa.

    • feafaeg

      Huoltokulut ovat jenkeissä edullisia, eikä niissä ole oikein paljon muitakaan kuluja. Suurimmat kulut tulee varmasti jos pitää korjata harvinaisemman osan. Esim meidän jenkissä piti katsastukseen vaihtaa joku etuakseliston 70cm tanko puslineen, maksoi 800e... Euroopassa oli tasan yksi paikka mistä pystyi tilaamaan, jenkeissäkään ei ollut saatavilla, olisi pitänyt lähettää vanha tanko sinne kunnostettavaksi... Eli aikamoinen hinta jostain 70cm tangosta missä pienet puslat päissä.

    • FF500

      Olen ajellut '64 mallisella V8 Fordilla kolmisen vuotta, huhtikuusta lokakuuhun, noin 6000 km sesonki. Yllättävän vähän ruuvaamista on ollut ,ja osat tosiaan edullisia. Siihen kun lisää sen että auton arvo ei laske senttiäkään vaan ennemminkin nousee, voi tosiaan ihmetellä Skoda miesten naljailua. Onhan mulla toki perusjapsi kans käyttöautona ympäri vuoden, siihenkin kertyy 30 tkm vuodessa. Mutta jos en ajelisi 10 tkm enempää vuodessa en koskisikaan uudempiin autoihin. Ainoa syy miksi Voortilla en ajele ympäri vuotta on tiesuola. Ei tuota vanhusta viitsi pilata. Eräs tuttu ajelee ympäri vuoden 80 lukulaisella Oldsilla , V8 siinäkin, ja kovasti meinaa että halvemmalla ei autoilu voi olla..kun kuitenkin tarvii kuljetuskapasiteettia.. Toimii aina. Se tosiaan ei sit Ja kuin se 10-15 vuodessa. Ja onhan kyyti mukavampaa kuin 90 lukulaisessa Toyotassa ..

    • V8puhuu

      Kallius on kateellisten silmissä.

    • rebby

      Pakostakin on kallista lystiä.
      Montako jenkkiautoa näit liikenteessä?
      Yhtä harvinaista kuin ladankin näkeminen nykyään.
      Vaikka niitä olisikin olemassa mutta niillä ei ajeta.
      Kallista ajaa.
      Rahat ei riitä nyky bensan hinnoilla.

    • sdvxzsdzvx

      Kaikki maksaa, so what= Elämä on, ei se haittaa vaikka viekin sen 11 litraa satasella.

      • takuuvarmasti

        Ei tuo haittaa, mutta jos viekin 30l sadalla niin takuulla haittaa.


    • Camaro3.4

      3.4 camaro automaatilla. Ostin 2012 ja oon ajanut sillä nyt 42tkm. Osiin mennyt arviolta n 700-800€ ja siinäkin yksi kalliimpi sähköosa
      ja bensaa Tämä ei syö maantiellä kuin 9litraa. Ei todellakaan kallista. Ihan helpoin vaivattomin Tämä ei ole mutta en vaihtaisi tätä 4000€ peliä mihinkään 2005 avensikseen....

    • Preemi

      Meillä on Audi ja rahaa tähän on mennyt n. 25t euroa kolmeen vuoteen. Ostakaa tekin huippulaadukas preemium maantiekiituri, niin ei arki käy tylsäksi. Nyt uskon kun sanovat että saksalaista ei köyhän kannata ostaa, pitää nimittäin korjauksiin sijoittaa pätäkkää oikeen urakalla. Tässä tekeleessä on ollut vikaa enemmän kuin meidän muissa autoissa yhteensä, ja niitä autoja on ollut paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3650
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      71
      1928
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1214
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      65
      1035
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe