Koeajoin Toyota Rav4 -hybridin etuvetoversiona kitkarenkailla, kelin ollessa sopivan liukas ja tiet muhkuraisia. Epäilin ensin auton olevan neliveto, kun ei tullut kysyttyä myyjältä asiasta, mutta vasta jäisessä risteyksessä lievään ylämäkeen tuli tuntu, että raapii turhan pitkään.
Vaikutelma oli kuitenkin hyvin lähellä niitä nelivetoja mitä on tullut ajettua ja kun mainitsin asiasta myyjälle, vieressä ollut vanhempi mieshenkilö kertoi ajavansa Prius -hybridillä ja todenneen vuosien kokemuksella saman asian.
Myyjä tietenkin komppasi ja selitti hybridi -yhdistelmän tuottavan tasaisen väännön niissä tilanteissa kun pitoa tarvitaan.
Onko muilla hybridikuskeilla vastaavia kokemuksia, eli onko neliveto turha hybridiautossa?
Tarvitseeko hybridi nelivetoa?
24
3154
Vastaukset
- Jarruin800vs1650
Rav4 hybridi tarvii AWDn jos isompaa vetomassaa kaipaa. Liukkaalla pinnalla sutimaton / nopea liikkeelle lähtö ja lumessa eteneminen on aina parempia, kun kaikki pyörät vetävät.
- Siinäsitäonmuovia
Rav4 on muovinen nahkaverhoilua myöten ja vanhanaikainen. Silti sikakallis. Miksi 50 tonnin autossa on vielä 150 heppanen kone ja 0-100 menee aikaa varmaan yli 10 sekuntia joka on ikuisuus tänäpäivänä. 100 jälkeen kone huutaa hoosiannaa ja korviin sattuu. Kulku hidastuu vaan satasen jälkeen. Kyllä tuon hintasessa autossa pitää jo olla 400-500 nm vääntöä ja about 200 heppaa niin sillä on jo kiva edetä. Ei mitään urheilullista silläkään mutta lähinnä ettei nyt ihan tehottomuudesta tarvi kärsiä. Volvolla esim hyviä vaihtoehtoja ja bemarilla.
- automatti
No, kysymykseni koski nelivedon tarpeellisuutta hybridissä noin yleensä, Koeajamani auto maksoi 39500 euroa, oli siis etuveto, kiihtyvyys 0-100 8,3 sekuntia, varusteina mm. led-ajovalot, sähköinen takaluukku, avaimeton sis.käynti ja käynnistys, liikennemerkkien tunnistus, tutkat edessä ja takana, kamera, mukautuva vakkari yms.
Todella kattava varustus siis ja hiljainenkin oli. Enää siis pähkäilen otanko etu- vai nelivedon. - moottorista
Puhut ilmeisesti valvematic 2.0 151hv bensamoottorista mikä ei ole hybridi. Johtuu siitä että Toyota ei jostakin syystä tuonut lainkaan Suomeen parempaa 2.0l 6ar-fse 165hv bensamoottoriaan.
Jos kuitenkin tarkoitat tuota tuota RAV4 hybridin 2.5l moottoria. Niin unohdit laskea mukaan sähkömoottorien tehon. Polttomoottori on täysin tarkoituksella jätetty matalaviritteiseksi noin 155hv bensamoottoriksi koska kyseessä on hybridiauto minkä pääpaino sijaitsee taloudellisuudessa, eli mahdollisimman suuressa polttoaineensäästämisessä ja matalissa päästöissä. Toki tuosta 2.5l moottorista olisi helposti voitu ottaa 184-280hv, mutta se olisi erittäin typerä teko koska silloin koko hybridin päätarkoitus jäisi toteutumatta. Kun lasketaan yhteen RAV4 hybridijärjestelmän 2.5l bensamoottorin ja sähkömoottorin teho, niin saadaan yhteistehoksi noin 197hv. - automatti
Puhun hybridi etuvedosta (197 hv), ja olisin kiinnostunut kuulemaan muiden hybridillä ajavien mielipidettä siitä, onko etuvetohybridillä jo tarpeeksi veto- ja pito-ominaisuuksia, niin ettei tarvetta nelivedolle olisi.
- Toyota-palstan
trollipoju oksentelee tännekin. Tietämättä tai edes tajuamatta mistään mitään. Mopoikäiseltä alisuorittajalta ei sellaista tietenkään kannata edes vaatia.
- Tojo223
automatti kirjoitti:
Puhun hybridi etuvedosta (197 hv), ja olisin kiinnostunut kuulemaan muiden hybridillä ajavien mielipidettä siitä, onko etuvetohybridillä jo tarpeeksi veto- ja pito-ominaisuuksia, niin ettei tarvetta nelivedolle olisi.
Kylmä laittaisin nelivedon jollei aivan viimeisia killinkejä tartte pirssiin kiinni laittaa. On se vaan niin kiva. Kokemusta on sekä Toyotan etuvetohybrideistä että Lexuksen nelivetohybrideistä.
Mitään oikeita maastoautojahan nuo eivät nelivetoisena ole mutta toisaalta et varmasti semmoista ole hakemassakaan. Kumminkin käytännön kiihtyvyys esim. talviliukkailla on nelivedolla paljon parempi kuin kaksivedolla ja kyllä ne melko syvässä hangessakin vielä kahlaa.
- Merkkivaihtui
Tiedä hänestä, ajoin etuvetoisen ja tilasin nelivedon. Nelivetoa tarvitaan jos ajelee teillä joilla ei ole talvikunnossapitoa tai ovat hyvin mäkisiä. Itselle auto tulee metsästys, marjastus ja luontoretkeilyyn. Nelivedolla on kyllä mukavaa lähteä valoistakin kunhan edestä menevät kerkiävät alta pois.
- 5345345
Minäkin ajoin etuvetoisen RAV4 hybridin ja ei se kyllä sen paremmin liukkaalla edennyt kuin 3-sarjalainen takaveto. RAV4 oli suuntavakaampi mutta se ohjaus on kamala. Paljon hunompi kuin alkupään Aveissa.
Melukin oli aika kova. Ergonomista ei viitsisi edes puhua. Ratissa kun ei ole etäisyyssäätöä kuin kaukana ja hiton kaukana.
Mutta miksi melkein 50ke hintainen auto pitää olla sisustaltaan kuin 23ke Auris? - pösö_pökötti
Hyvä hybridi, esim. Peugeot, on nelivetoinen. Tavallinen polttomoottorin käyttämä voimalinja on edessä kuten ennenkin ja sähkömoottorit pyörittävät tarvittaessa takarenkaita.
Kun vielä akusto sijoitetaan auton peräpäähän, niin painojakaumassakin päästään lähelle ihanteellista 50:50-suhdetta.
Hybridi on siis neliveto, jos se suunnitellaan järkevästi ja yksinkertaisella tekniikalla, vältellen samalla uuden teknologian sudenkuoppia. - Rav4x4x4
Jos olet tähän asti pärjännyt ongelmitta ilman nelivetoa, niin t.n. pärjäät samoissa olosuhteissa etuveto hybridillä. Kuitenkin 3500 euron sijoituksesta AWDhen saat reilun siivun takaisin parempana jälleenmyyntiarvona.
Asiapitoista keskustelua Toyotan hybridi SUVeista:
http://www.autostadium.fi/index.php?topic=2511.0
http://www.autostadium.fi/index.php?topic=1511.0 - Viisukuppila
AWD hybrid taitaa olla ok.
https://youtu.be/eCsV-jfouxI- automatti
Aika vakuuttava testi RAV4:n puolesta tuolla videolla. Tosin vertailussa olivat nelivedot. Alan kallistua kuitenkin etuvedon puolelle kitsauttani, vaikka jälleenmyyntiarvo voi laskea enemmän etuvedolla.
- 23434234
Jos ns. ergonomia sopii sinun korpallesi niin ei mikään huonoin valinta mutta itse tiputin tuon pois pääasiassa ergonomian vuoksi ja toinen syy oli moottori melu ja sitten se hintaan nähden aika onneton sisusta.
Lyhyen etuvedon koeajon perusteella bensaa paloi 8L paitti kaupunfissa sitä meni viitisen litraa. Tuo kaupunkikulutus on kyllä uskomaton.
Tuo 8L johtui pitkälti koneen lämpiämisvaiheesta. Jos olisi kaupunki/taajama ajoa se ensimmäiset 5km niin nousisi sekin kulutus aika paljon korkeammaksi.
Maantielle lähdettäessä kylmällä koneella, lämpiäminen oli aika mukavaa eli yhtä hyvää kuin BMWn dieseleissä (ilman webastoja tms.).
Vertaan BMWhen koska X1 on hinnaltaa samoissa kuin tuo hybridi ja se tarjoaa huomattavasti viimeistellymmän sisustan, paremmat penkit ja ergonomian kuin RAV4 mutta jos haluaa bensakoneen niin silloin RAV4 on varmaan valinta. - KivaRengastesti
Suomessa tuollaista vertailua on tavattu kutsua rengastestiksi. Itse autolla on hyvin vähän tekemistä lopputulosten kanssa.
- hmhmhm
automatti kirjoitti:
Aika vakuuttava testi RAV4:n puolesta tuolla videolla. Tosin vertailussa olivat nelivedot. Alan kallistua kuitenkin etuvedon puolelle kitsauttani, vaikka jälleenmyyntiarvo voi laskea enemmän etuvedolla.
Tuo on Toyotan mainos, joten kannattaa suhtautua siihen sillä mielin.
Vaikka toki Toyota hyvä auto onkin. - Mainoksenuhri
automatti kirjoitti:
Aika vakuuttava testi RAV4:n puolesta tuolla videolla. Tosin vertailussa olivat nelivedot. Alan kallistua kuitenkin etuvedon puolelle kitsauttani, vaikka jälleenmyyntiarvo voi laskea enemmän etuvedolla.
Toi videohan oli Toyota Rav 4 mainosvideo! Se ei siis todellakaan yhtään mitään nelivetoisten välisestä paremmudesta. Ei kai kukaan ole sentään niin tyhmä että uskoo maksettuihin mainoksiin? Vastaavia löytyy muiltakin merkeiltä.
Toi Rav4 neliveto ei ole koskaan kuulunut katumaastureiden nelivetojen parhaimmistoon. Maavarakin on aika onneton18,7cm. autossa jota markkinoidaan huonontien autoksi.
Luotettavuus on hyvä ja tilat ok. - Oqndkdmwlf
Joo. Testin tilaajan tunnistaa. Sähköisen neliveto edut näkyvät selvästi tuloksissa.
- Luotettavaafaktaako
Oqndkdmwlf kirjoitti:
Joo. Testin tilaajan tunnistaa. Sähköisen neliveto edut näkyvät selvästi tuloksissa.
Siis tarkoitat mainoksen " tuloksissa".
- hmhmhm
Ei se sen turhempi ole kuin polttomoottoriautossakaan.
- Nelivetoparempi
Riippuu että missä päin pääasiassa ajat autollasi. Jos ajat pääsiassa asfaltilla niin silloin etuveto on ihan hyvä valinta. Mutta jos ajat usein maaseudun epätasaisilla teillä missä on myös vähän pidempiä ylämäkiä niin silloin kannattaa ehdottomasti hankkia nelivetoversio tuosta RAV4. Tällöin pääset täysin varmasti mäet ylös lähtiessäsi paikaltasi liikkeelle tai tarvittaessa pystyt ajamaan todella hitaasti mäkiä ylös. Pelkällä etuvedolla tulee helposti ongelmia talvella ylämäissä jos joudut jostakin syystä ajamaan todella hitaasti jyrkkään ylämäkeen. Itselläni on muutaman kerran tapahtunut maaseudulla kaverin luota lähdettyäni niin etten päässyt mäen päälle pelkällä etuvetoisella autolla rauhallisella nopeudella, vaan jouduin pakittamaan takaisin mäen alapäähän ja ajamaan lievällä ylinopeudella mäen ylös. Neliveto on myös paras valinta kaupungissakin jos joudut usein parkkeeraamaan autosi ylämäkeen.
- Toyota-palstan
trollipoju ehti tähänkin keskusteluun oksentelemaan. Sillä on tyypillisen skitsofreenikon tapaan suuri joukko sivupersoonia joiden nimissä se kirjoittelee vääristellen tosiasioita osaamatta edes hävetä.
- 2wdylämäessä
Dadaa.. https://youtu.be/tPpwWvcEX_k
- automatti
Hyvältä näytti ylämäkilähtö etuvetoiseltakin. Olen jo muuten tilannut RAV4 Hybridin etuvetoisena, joten nyt on jo pakko uskoakin sen toimivan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1114967Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493282Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle853019- 811757
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku201589Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411520450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1151396Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1151083- 161079
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431047