Lue ja kuuntele presidentti Niinistön puhe

"Ette varmasti tienneet, vuosi sitten aloittaessanne, mitä vastaanne tulee. Yhtä lailla vähän kaikista vastaan jo tulleesta tiesin minä, silloin, toimikauteni alussa.

On sanottu, että tämä vuosikymmenen puolivälin aika jää historiaan; elämme murroksen aikaa. Että se, mitä nyt päätetään tehdä, on oleva ratkaisevaa tulevaisuudellemme.

On myös sanottu, että olemme viime vuodet kohdanneet olemistamme järisyttäneitä ilmiöitä, toinen toisensa perään ja että sama meno jatkuu. Että tänä vuonna vain tulisimme sitten näkemään sen seuraavan vaiheen, jota emme yhtään olleet osanneet odottaa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1454405792417.html

Näihin sanomisiin te täällä, minä, hallitus tahollaan, joudumme vastaamaan. Että miten juuri Suomi ja juuri suomalaiset tulevaisuutensa kohtaavat. Viime kädessä vain me itse vastaamme siitä."
-
Kuuntele kerrankin asiaa tuolla tasolla.
En jatka pidempään.
Tuo jo ottaa aikansa.

Sepä siitä nyt.

34

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suvakit.raivossa

Haloska Tavja
      vahvisti pakolaissopimuksen ja poisti suomen varaumat, hyvä muistaa..

Nyt ei mene suvakeilla hyvin. Lunta tulee porstuaan eikä kukaan auta. Itsehän vasemman laidan kulkijat eivät osaa itseään auttaa.

• hcfswa

Hankkiudu hoitoon helvetin haloskahullu.

• ämmä.esille
        hcfswa kirjoitti:

Hankkiudu hoitoon helvetin haloskahullu.

haloskasta aletaan puhumaan oikein.
        miksi edes salailtu toimiaan.

• Kerrohan_miksi
        ämmä.esille kirjoitti:

haloskasta aletaan puhumaan oikein.
        miksi edes salailtu toimiaan.

Mikäs siinä Halosessa nyt niin ihmeellistä on? Samat edut kuin muillakin pressoilla, Koivistolla ja Ahtisaarella ja kohta elätiksi tulee vielä Niinistökin. Miksei ne ole hampaissasi?

• Kerrohan_miksi kirjoitti:

Mikäs siinä Halosessa nyt niin ihmeellistä on? Samat edut kuin muillakin pressoilla, Koivistolla ja Ahtisaarella ja kohta elätiksi tulee vielä Niinistökin. Miksei ne ole hampaissasi?

Näin yleisesti sanottuna se taitaa olla se ihmeellinen asia että Presidentti Halonen on nainen. Valitettavasti vuonna 2016 tämä tuntuu olevan merkityksellinen asia. Tämä ihan yleisesti sanottuna. Samanlaista kielenkäyttöä on muistakin naispoliitikoista. Poliitikkojen tekemisiä saa ja pitää arvostella kovallakin kädellä. Mutta tekemisiä. Ja kyllä Presidentit ja Tasavallan Presidentti verolle niinkuin muutkin. Mutta enempää en ota asiaan kantaa. Mutta jonkun tämäkin on sanottava.

• OikeistoSosDem kirjoitti:

Näin yleisesti sanottuna se taitaa olla se ihmeellinen asia että Presidentti Halonen on nainen. Valitettavasti vuonna 2016 tämä tuntuu olevan merkityksellinen asia. Tämä ihan yleisesti sanottuna. Samanlaista kielenkäyttöä on muistakin naispoliitikoista. Poliitikkojen tekemisiä saa ja pitää arvostella kovallakin kädellä. Mutta tekemisiä. Ja kyllä Presidentit ja Tasavallan Presidentti verolle niinkuin muutkin. Mutta enempää en ota asiaan kantaa. Mutta jonkun tämäkin on sanottava.

Mutta nyt täytyy mennä lepäilemään. Lennämme huomenna Washington D.C:stä Suomeen. Nykissä oli sen verran hauskaa. Vanhemmiten moraalinen kankkunen on pahempi kuin fyysinen. Ja olut oli kylmää jenkkityyliin.

• Paha.vääryys
        Kerrohan_miksi kirjoitti:

Presidentti Niinistön palkkio on 126 000 €
        ex presidenttin palkkio on 160 000 € josta eläkkeensä lasketaan.
        Ihan väärin.
        Tuo kyllä pitää korjata, ja heiden palauttaa liikaa maksettu eläke.
        Ja kun vielä verotonta, se kertautuu sen mukaan, verrattuna verollisiin.

Ei uskoisi, että demari presidentit edes tuollaista vilunkia harjoittavat
        Mutta, uskottava se on, kun itse sen näkee.

• Pitäis.olla.selvää
        Paha.vääryys kirjoitti:

Presidentti Niinistön palkkio on 126 000 €
        ex presidenttin palkkio on 160 000 € josta eläkkeensä lasketaan.
        Ihan väärin.
        Tuo kyllä pitää korjata, ja heiden palauttaa liikaa maksettu eläke.
        Ja kun vielä verotonta, se kertautuu sen mukaan, verrattuna verollisiin.

Ei uskoisi, että demari presidentit edes tuollaista vilunkia harjoittavat
        Mutta, uskottava se on, kun itse sen näkee.

Halonen jäi eläkkeelle 126 000 € palkkiolllaan.
        Eikä suinkaan 160 000 €.
        Niinistö laski ensitöikseen palkkionsa Halosen tasolle 126 tonniin.
        Kun vaihdossa se nostettiin 160 tonniin.
        20 400 € maksetaan liikaa eläkettä heille, se kun muutetaan verolliseksi, se oli 40 tonnia.
        Selvääkin selvempi vilunki.

• Pankkomajuri

Oikeastaan ei viitsisi edes pidemmälle jatkaa. Enkä jatkakkaan !

Sepä siitä.

En jatka tästä pidempään.

Nyt saunaan ja sitten veistämään uutta puukokardia

• Velkaannutaan.liikaa

Viisaita sanoja viisaalta mieheltä.
      Onneksi Niinistöstä tuli Presidentti, sillä olisimme todellisessa liemessa, jos Halonen olisi vielä virassa.

Jossain vaiheessa jonkun on tunnustettava, että emme kykene - juuri tässä ja nyt - täyttämään kaikkia kansainvälisten sopimusten velvoitteita", presidentti Niinistö näki hienossa puheessaan. Juuri näin! Tällaista realistista ja moniulotteista puheenvuoroa on odotettu ja nyt se tuli itse tasavallan presidentiltä valtiopäivien avajaisissa. Toivottavasti kaikki kansanedustajat - myös ns. suvaitsevaiset - ymmärsivät presidentin ohjeistuksen. Ei sitä juuri paremmin olisi voinut rautalangasta vääntää.

• Eroa-Sipilä

Sipilä kuunteli vaivautuneena

• OnpaHauskaa

Majurilla on vilkas nikkikuvien vaihtoviikko. Vanhaa miestä lapsettaa. Upseerimiehen pitäisi rohkaistua laittamaan nikilleen oma kuvansa majurin puvussa. Vaikka kasvot peitettynä. Vai eikö hänellä satu olemaan sellaista kuvaa?

• VoiSinuaKapi

Ota sinäkin tampio kantaa asiaan äläkä jauha tuota loputonta paskaasi jonkun univormusta. Vai onko asia liian vaikea ymmärryksellesi?

• VoiSinuaTampio
        VoiSinuaKapi kirjoitti:

Ota sinäkin tampio kantaa asiaan äläkä jauha tuota loputonta paskaasi jonkun univormusta. Vai onko asia liian vaikea ymmärryksellesi?

Kun käyttää nikkiä majuri, pitäisi näyttää että sellainen on. Ei majurissa hävettävää ole. En ole kapi, mutta ei se kapi ole hävennyt näyttää itseään kapteenin vaatteissa.

• Hänestä.viis
        VoiSinuaTampio kirjoitti:

Kun käyttää nikkiä majuri, pitäisi näyttää että sellainen on. Ei majurissa hävettävää ole. En ole kapi, mutta ei se kapi ole hävennyt näyttää itseään kapteenin vaatteissa.

Kapi jo horisee, sehän näyttää kaikki todistuksensakin.
        Luullen niissä nyt jotain olevankin 50-60 luvuilta.

• VoiSinuaKapi
        VoiSinuaTampio kirjoitti:

"...ei se kapi ole hävennyt näyttää itseään kapteenin vaatteissa...."

Ei ole niin. Eikä kapi ole hävennyt näyttää itseään etenkään ilman vaatteita

• VoiSinuaTampio kirjoitti:

Heh heh! Enpä tosiaan hävennyt esiintyä kapteenin ”vaatteissa” silloin, kun niitä ”vaatteita” käytin. En ole hävennyt täälläkään näyttää kuvia itsestäni niissä ”vaatteissa”, mutta olisi kai pitänyt olla näyttämättä, kun muutamat ovat saaneet siitä sellaisen trauman. On tuolla profiilillanikin yksi kuva minusta niissä ”vaatteissa”:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/12508757_10153905059959182_1091679747586833116_n.jpg?oh=93b325db17d4267ed1b638fc3e9ec454&oe=57421A82

Mutta on jo hetki aikaa siitä, kun tuo kuva otettiin, 37 vuotta. Eräille täällä tuo aika näkyy kyllä olevan ihan tätä päivää, vaikka tuon ajan jälkeen olen elänyt jo lähes puolet elämästäni, aikuiselämästäni paljon suuremmankin osan. Toisaalta ihan tätä päivää tuo menneisyyteni on varmaan ollut tuollekin, joka näkyy muistavan, että täällä niin suurta kiinnostusta saaneissa todistuksissani monia on jo 1950-60 luvuilta.

Vanhushan jo olen. Varmaan se myös näkyy minusta, ja täällä olen saanut kuulla ulkonäöstäni kovin suorasukaisia mielipiteitä. Toisaalta ne mielipiteen hämmästyttävät, kun ilmeisesti samoilta tahoilta minun ulkoiseen olemukseeni osoitetaan suorastaan kiihkeää - ellei kiimaistakin - kiinnostusta.

Kyllä ulkonäölläkin on merkitystä, ja koetan kohtuullisesti huolehtia myös ulkoisesta olemuksestani. Mutta sisäinen olemus on sittenkin ihmisessä tärkeintä. Sen ylläpidosta koetan huolehtia enemmän niin itsenikin kuin läheisteni ja muiden elävässä elämässä kanssani yhteyksissä olevien ihmisten vuoksi.

Sisäiseen olemukseensa tyytyväinen ihminen ei häpeä näyttää ulkoistakaan olemustaan. Ei edes tällaisena vanhuksena, 80-vuotispäivänäni Kroatian Dubrovnikissä otetussa kuvassa, josta varmaan näkyy myös sisäiseen olemukseensa tyytyväinen ihminen (profiilillani tuokin kuva):

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/v/t1.0-9/12565441_10153921099044182_155006221459000303_n.jpg?oh=fb6a8dd0cd2e1ac84bd03c0b5f31709a&oe=573CD61F

Ps.

Aikomukseni oli tehdä avaus tuosta presidentti Niinistön erinomaisen hyvästä puheesta, mutta kun näin siitä jo avauksenkin tehdyn ja paljon muutenkin puhutun, en välitä siihen puheeseen osallistua. Mieleni tekisi puhua myös tuosta Matti Vanhasen kiinnostavasta näkemyksestä Ruotsin ja Suomen unionista - eli jälleenyhdistymisestä - mutta puhun siitä vasta sitten kun olen hankkinut ja lukenut tuon Vanhasen kirjan. Joten nyt tyydyin puhuin näin eräitä paljon kiinnostavammasta aiheesta, kun huomasin tälle ”tilauksen”.

• TärkeäKysymys
        kapi_ kirjoitti:

Heh heh! Enpä tosiaan hävennyt esiintyä kapteenin ”vaatteissa” silloin, kun niitä ”vaatteita” käytin. En ole hävennyt täälläkään näyttää kuvia itsestäni niissä ”vaatteissa”, mutta olisi kai pitänyt olla näyttämättä, kun muutamat ovat saaneet siitä sellaisen trauman. On tuolla profiilillanikin yksi kuva minusta niissä ”vaatteissa”:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/12508757_10153905059959182_1091679747586833116_n.jpg?oh=93b325db17d4267ed1b638fc3e9ec454&oe=57421A82

Mutta on jo hetki aikaa siitä, kun tuo kuva otettiin, 37 vuotta. Eräille täällä tuo aika näkyy kyllä olevan ihan tätä päivää, vaikka tuon ajan jälkeen olen elänyt jo lähes puolet elämästäni, aikuiselämästäni paljon suuremmankin osan. Toisaalta ihan tätä päivää tuo menneisyyteni on varmaan ollut tuollekin, joka näkyy muistavan, että täällä niin suurta kiinnostusta saaneissa todistuksissani monia on jo 1950-60 luvuilta.

Vanhushan jo olen. Varmaan se myös näkyy minusta, ja täällä olen saanut kuulla ulkonäöstäni kovin suorasukaisia mielipiteitä. Toisaalta ne mielipiteen hämmästyttävät, kun ilmeisesti samoilta tahoilta minun ulkoiseen olemukseeni osoitetaan suorastaan kiihkeää - ellei kiimaistakin - kiinnostusta.

Kyllä ulkonäölläkin on merkitystä, ja koetan kohtuullisesti huolehtia myös ulkoisesta olemuksestani. Mutta sisäinen olemus on sittenkin ihmisessä tärkeintä. Sen ylläpidosta koetan huolehtia enemmän niin itsenikin kuin läheisteni ja muiden elävässä elämässä kanssani yhteyksissä olevien ihmisten vuoksi.

Sisäiseen olemukseensa tyytyväinen ihminen ei häpeä näyttää ulkoistakaan olemustaan. Ei edes tällaisena vanhuksena, 80-vuotispäivänäni Kroatian Dubrovnikissä otetussa kuvassa, josta varmaan näkyy myös sisäiseen olemukseensa tyytyväinen ihminen (profiilillani tuokin kuva):

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/v/t1.0-9/12565441_10153921099044182_155006221459000303_n.jpg?oh=fb6a8dd0cd2e1ac84bd03c0b5f31709a&oe=573CD61F

Ps.

Aikomukseni oli tehdä avaus tuosta presidentti Niinistön erinomaisen hyvästä puheesta, mutta kun näin siitä jo avauksenkin tehdyn ja paljon muutenkin puhutun, en välitä siihen puheeseen osallistua. Mieleni tekisi puhua myös tuosta Matti Vanhasen kiinnostavasta näkemyksestä Ruotsin ja Suomen unionista - eli jälleenyhdistymisestä - mutta puhun siitä vasta sitten kun olen hankkinut ja lukenut tuon Vanhasen kirjan. Joten nyt tyydyin puhuin näin eräitä paljon kiinnostavammasta aiheesta, kun huomasin tälle ”tilauksen”.

Kömmit sitten puskasta palstalle paskalle, iltapaska tuli väännettyä. Oliko puskassa liian kylmä ripulin ruikkaamiseen?

• TärkeäKysymys kirjoitti:

Kömmit sitten puskasta palstalle paskalle, iltapaska tuli väännettyä. Oliko puskassa liian kylmä ripulin ruikkaamiseen?

Huojennan huoltasi; en ole kylmettynyt ollenkaan, kun täällä kodin mukavassa lämmössä olen iltaani viettänyt, muutaman lämmittävän drinkinkin ottaen. En siis ole ollut siellä puskassa, jossa sinä olet ja ilmeisesti olet vilusta hytissyt palstaa päivystäessäsi ja minua odottaen.

Mutta nyt olen jo käynyt iltapesuilla ja olen jo pyjamassa vuoteeseen menossa, mutta sinä varmaan jäät vielä päivystyspaikallesi. Koeta kestää tärkeässä ja vaativassa tehtävässäsi!

• tautinsakuvastaja
        TärkeäKysymys kirjoitti:

Kapihan on mieleltään sairas, joten ymmärtäkäämme häntäkin.

• SOSSOSDEM
        kapi_ kirjoitti:

Ps.

Pahus majuri ennätti ensin, sitähän tarkoitit Kait?
        Mikä viha sulla kapi on majureille? Höykkyä antaneet ?
        Osa ei varmaan resmaj tavoin käsitä, että upseeri parhaassa iässä istuu toimettomana toimistossa. Oliko joku majuri häätämässä kentälle?
        SOSdem kapteenia. Joka oli kovin ajamassa upseereiksi aliupseereita.

• Mitäväärääsiinä
        SOSSOSDEM kirjoitti:

Osa ei varmaan resmaj tavoin käsitä, että upseeri parhaassa iässä istuu toimettomana toimistossa. Oliko joku majuri häätämässä kentälle?

"SOSdem kapteenia. Joka oli kovin ajamassa upseereiksi aliupseereita".
        Eikö ihmiset saa pyrkiä elämässä eteenpäin? Sellaista tapahtuu kaikissa ammateissa. Kai kaikilla aloilla myös politiikan avulla, jos siihen on mahdollisuutta.
        Ei kai muuten siellä esikunnissa olla toimettomina, sieltä johdetaan joukkoja. Eikä sieltä häädetä pois sellaisia jotka on niin hyviksi nähty että on sinne päässeet.

• opelius
        SOSSOSDEM kirjoitti:

ettelo tunnetuista siviilipalveluksen käyneistä

Tämä on luettelo tunnetuista siviilipalveluksen käyneistä henkilöistä.
        Jussi Halla-aho.
        Mikko Alatalo.
        Mathias Rust.
        Oras Tynkkynen.
        Pelle Miljoona.
        Nimi Syntymä- ja kuolinaika Ammatti tai toimi Lähde
        Keijo Ahlqvist s. 1955 sarjakuvapiirtäjä [1]
        Marko Ahtisaari s. 1969 brändijohtaja [2]
        Mikko Alatalo s. 1951 laulaja-kansanedustaja [3]
        Paavo Arhinmäki s. 1976 kansanedustaja [4]
        Peter von Bagh 1943–2014 elokuvaohjaaja [5]
        Kalle Chydenius s. 1970 muusikko, tuottaja [6]
        Jörn Donner s. 1933 kirjailija [7]
        Otto Donner 1939–2013 muusikko-säveltäjä [8]
        Jarkko Eve s. 1963 basisti [9]
        Pekka Haavisto s. 1958 poliitikko [8]
        Jussi Halla-aho s. 1971 kansanedustaja, kielitieteilijä [10]
        Joel Hallikainen s. 1961 laulaja [8]
        Heikki Harma (Hector) s. 1947 laulaja [8]
        Marko Hietala (Marco Hietala) s. 1966 muusikko [11]
        Matti Inkinen 1958–2009 laulaja [12]
        Timo Juurikkala s. 1958 kansanedustaja [13]
        Hannu Kahakorpi s. 1946 televisio-ohjaaja [8]
        Shaka Kampara (Shaka) s. 1981 muusikko [14]
        Mikko Kivinen s. 1957 näyttelijä-ohjaaja [8]
        Jon Korhonen (Juno) s. 1987 muusikko [15]
        Samae Koskinen s. 1978 laulaja-lauluntekijä [16]
        Mikko Kotamäki s. 1984 laulaja [17]
        Sami Kukkohovi s. 1975 muusikko [18]
        Jorma Kukkonen s. 1950 kansanedustaja [19]
        Mikko Kuoppala (Pyhimys) s. 1981 muusikko [20]
        Jaakko Laakso s. 1948 kansanedustaja [8]
        Pertti "Pepe" Laaksonen s. 1961 muusikko-ääninäyttelijä [9]
        Juuso Lahtinen s. ? Aivolävistys-yhtyeen laulaja [21]
        Jukka Leppilampi s. 1954 gospel-muusikko [22]
        Jyrki Liikka s. 1961 humoristi-rumpali, Alivaltiosihteeri-huumoriryhmän jäsen [23]
        Ralf-Henrik Lindholm (Dave Lindholm) s. 1952 kitaristi [8]
        Tommy Lindgren s. 1977 Don Johnson Big Band-yhtyeen artisti [24]
        Jarkko Martikainen s. 1970 muusikko [25]
        Petri Tiili (Pelle Miljoona) s. 1955 muusikko [26]
        Husein Muhammed s. 1980 juristi, poliitikko [27]
        Kari Mäkinen s. 1955 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa [28]
        Samer el Nahhal (OX) s. 1975 muusikko, Lordi-yhtyeen basisti [29]
        Reijo Paananen s. 1964 poliitikko [30]
        Asko Pakkanen s. ? rumpali [22]
        Jukka Rousu (Jukka Poika) s. 1980 reggae-muusikko [31]
        Tomi Putaansuu (Mr. Lordi) s. 1974 muusikko, taidemaalari, graafikko, Lordi-yhtyeen laulusolisti [32]
        Mikko Roiha s. 1971 teatteriohjaaja [33]
        J. P. Roos s. 1945 yhteiskuntatieteilijä [34]
        Miikka Ruokanen s. 1953 dogmatiikan professori [28]
        Mathias Rust s. 1968 entinen harrastajalentäjä [35]
        Pekka Ruuska s. 1958 laulaja [8]
        Esa Saarinen s. 1953 filosofi-valmentaja [8]
        Eppu Salminen s. 1965 näyttelijä-juontaja [36]
        Matti Salo (Asa) s. 1980 muusikko [8]
        Olli Salonen s. 1983 Ripsipiirakka-yhtyeen laulaja [37]
        Harri Saukkomaa s. 1957 liikemies [38]
        Pekka Sauri s. 1954 Helsingin apulaiskaupunginjohtaja [38]
        Heikki Silvennoinen s. 1954 muusikko-näyttelijä [8]
        Aki Sirkesalo 1962–2004 muusikko [8]
        Karri Siren (Karri Koira) ? muusikko [39]
        Markku Soikkeli s. 1963 tutkija, kirjailija [40]
        Alpo Suhonen s. 1948 jääkiekkovalmentaja [41]
        Ilkka Taipale s. 1942 poliitikko [42]
        Petri Tiainen s. 1973 muusikko [25]
        Kari S. Tikka 1944–2006 finanssioikeuden professori [43]
        Jari Tervo s. 1959 kirjailija [44]
        Markku Toikka s. 1955 näyttelijä-muusikko [45]
        Matti Toivonen s. 1964 toimittaja-humoristi, Alivaltiosihteeri-huumoriryhmän jäsen [23]
        Oras Tynkkynen s. 1977 kansanedustaja [46]
        Valtteri Tynkkynen s. 1971 basisti [25]
        Kari Urpilainen s. 1951 valtiopäiväneuvos [47]
        Jouni "Jonttu" Virta s. 1956 basisti [9]
        Pertti "Veltto" Virtanen s. 1951 muusikko-kansanedustaja [48]
        Kari Välimäki s. 1954 Merimieseläkekassan toimitusjohtaja, fil. kand. [49]
        Raimo Väyrynen

• Miksi-otat-kantaa
        Mitäväärääsiinä kirjoitti:

"SOSdem kapteenia. Joka oli kovin ajamassa upseereiksi aliupseereita".
        Eikö ihmiset saa pyrkiä elämässä eteenpäin? Sellaista tapahtuu kaikissa ammateissa. Kai kaikilla aloilla myös politiikan avulla, jos siihen on mahdollisuutta.
        Ei kai muuten siellä esikunnissa olla toimettomina, sieltä johdetaan joukkoja. Eikä sieltä häädetä pois sellaisia jotka on niin hyviksi nähty että on sinne päässeet.

Et tunne näitä vanhoja armeija sääntöjä, miten epäkurantti aines laitettiin sivuun. Oli ennen enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että näille etsittiin jokin suojatyö. He oli sitten varsinaisten armeija kouluttajien sivussa, pois silmistä haittaamasta.
        Sosdemit ajoi kapteeneiksi, että pitäähän heitäkin olla, kouluttamattomia. Siihen värkättiin jotain kurssia, niitähän todistuksia ollaa täällä nähty. Todistuksia tehtiin, muttei osaamista varsinaiseen tarkoitukseen.

• MiljoonaPelle
        opelius kirjoitti:

Jussi Halla-aho.
        Mikko Alatalo.
        Mathias Rust.
        Oras Tynkkynen.
        Pelle Miljoona.
        Jyrki Liikka s. 1961 humoristi-rumpali, Alivaltiosihteeri-huumoriryhmän jäsen [23]
        Tomi Putaansuu (Mr. Lordi) s. 1974 muusikko, taidemaalari, graafikko, Lordi-yhtyeen laulusolisti [32]
        Matti Toivonen s. 1964 toimittaja-humoristi, Alivaltiosihteeri-huumoriryhmän jäsen [23]
        Raimo Väyrynen

Ethän vain kopioinut?

heh--heh--he

• Miksi-otat-kantaa kirjoitti:

Et tunne näitä vanhoja armeija sääntöjä, miten epäkurantti aines laitettiin sivuun. Oli ennen enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että näille etsittiin jokin suojatyö. He oli sitten varsinaisten armeija kouluttajien sivussa, pois silmistä haittaamasta.
        Sosdemit ajoi kapteeneiksi, että pitäähän heitäkin olla, kouluttamattomia. Siihen värkättiin jotain kurssia, niitähän todistuksia ollaa täällä nähty. Todistuksia tehtiin, muttei osaamista varsinaiseen tarkoitukseen.

Puhut armeijan vanhoista säännöistä. Kansallisrunoilijaamme tukeutuen sanon: ”jotakin ehkä tietäisin, olinhan siellä minäkin”, mutta en kyllä tunne tarkoittamasi kaltaisia sääntöjä enkä käytäntöjä. Kyllä sieltä kentältä pois alkoi pyrkiä useampi siellä vuosikausia tahkottuaan, ja useimmat lopulta pääsivätkin pois. On tylsistyttävää opettaa aina samoja varsin yksinkertaisia asioita joka ikäluokalle, muutaman kuukauden välein toistuvasti. Niissä touhuissa on melkoisesti fyysistäkin rasitusta, mutta enemmän henkistä vireälle miehelle, joka uskoo pystyvänsä kehittymään laaja-alaisemminkin.

En tiedä yhtään tapausta, jossa joku olisi laitettu niihin esikuntatöihin vastoin tahtoaan. Minä ainakin pääsin aina anomuksestani toimeen ja tehtävään, johon oli muitakin hakijoita.

”Jotakin kurssia” siellä sotaväessä tosiaan aliupseereillekin ”värkättiin”, monenlaisia, ja pääsykokeiden kautta niille mentiin. Tietyn kurssin hyväksytty suorittaminen oli edellytys tietyille vakansseille pääsemiseksi ja tiettyyn arvoon ylentämiseksi, sellaisia kursseja olivat mm. mestari- ja myöhemmät luutnanttikurssit. Kursseilta saadun todistuksen ”laadulla” oli painoarvoa myös urallaan menestymisessä, jossa kyllä eniten painoi työssään annettu näyttö.

Joo, vai suojatöissä minä olin, niissä esikunnissa, opettajana, kurssin johtajana, rauhanturvatehtävissä ym. Mitäpä siitä, kun niissä ”suojatöissä” etenin paljon nopeammin ja korkeammalle kuin niissä ”arvokkaimmissa” toissä, ja ne ”suojatyöt´” ja niistä saamani todistukset painoivat paljon hyväkseni saadessani 45-vuotiaana eläkeläisenä hyvän siviilityöpaikan, jossa palvelemastani 18 vuodesta olen saanut jo 17,5 vuotta eläkettä ”lisukkeeksi” sille eläkkeelle, jota olen jo runsaat 35 vuotta nauttinut 25 vuoden palveluksesta siellä sotaväen suojatyöpaikoissa;))

• Heikompisaattoinen
        kapi_ kirjoitti:

Puhut armeijan vanhoista säännöistä. Kansallisrunoilijaamme tukeutuen sanon: ”jotakin ehkä tietäisin, olinhan siellä minäkin”, mutta en kyllä tunne tarkoittamasi kaltaisia sääntöjä enkä käytäntöjä. Kyllä sieltä kentältä pois alkoi pyrkiä useampi siellä vuosikausia tahkottuaan, ja useimmat lopulta pääsivätkin pois. On tylsistyttävää opettaa aina samoja varsin yksinkertaisia asioita joka ikäluokalle, muutaman kuukauden välein toistuvasti. Niissä touhuissa on melkoisesti fyysistäkin rasitusta, mutta enemmän henkistä vireälle miehelle, joka uskoo pystyvänsä kehittymään laaja-alaisemminkin.

En tiedä yhtään tapausta, jossa joku olisi laitettu niihin esikuntatöihin vastoin tahtoaan. Minä ainakin pääsin aina anomuksestani toimeen ja tehtävään, johon oli muitakin hakijoita.

”Jotakin kurssia” siellä sotaväessä tosiaan aliupseereillekin ”värkättiin”, monenlaisia, ja pääsykokeiden kautta niille mentiin. Tietyn kurssin hyväksytty suorittaminen oli edellytys tietyille vakansseille pääsemiseksi ja tiettyyn arvoon ylentämiseksi, sellaisia kursseja olivat mm. mestari- ja myöhemmät luutnanttikurssit. Kursseilta saadun todistuksen ”laadulla” oli painoarvoa myös urallaan menestymisessä, jossa kyllä eniten painoi työssään annettu näyttö.

Joo, vai suojatöissä minä olin, niissä esikunnissa, opettajana, kurssin johtajana, rauhanturvatehtävissä ym. Mitäpä siitä, kun niissä ”suojatöissä” etenin paljon nopeammin ja korkeammalle kuin niissä ”arvokkaimmissa” toissä, ja ne ”suojatyöt´” ja niistä saamani todistukset painoivat paljon hyväkseni saadessani 45-vuotiaana eläkeläisenä hyvän siviilityöpaikan, jossa palvelemastani 18 vuodesta olen saanut jo 17,5 vuotta eläkettä ”lisukkeeksi” sille eläkkeelle, jota olen jo runsaat 35 vuotta nauttinut 25 vuoden palveluksesta siellä sotaväen suojatyöpaikoissa;))

Minäpä tiedän montakin. Iso joukkoosasto jota putsattiin näin. Heikompisaattoiset laitettiin toimistoihin, en jatka mihin muualle, kun se menisi liian yksityiskohtaiseksi. Jos yhden ottaisi "polkupyörämekaanikoiksi".

Tapauksia ainakin kymmenen tiedossani. Turha edes löydä siihen kiilaa.

Kapi, sotialasansiomitalin numeroa kaivattu, yks ja toinen.
        Miksi nyt salaat sitä ?

• Kuka.olet-
        opelius kirjoitti:

Jussi Halla-aho.
        Mikko Alatalo.
        Mathias Rust.
        Oras Tynkkynen.
        Pelle Miljoona.
        Raimo Väyrynen

Miten kehtaat laittaa tällaisia listoja tänne ?
        Itsekkin olen siviilipalvelusmies, ja ihan laillisesti.
        KÄY PYYTÄMÄÄN ANTEEKSI!

• KapiSotilaana
        kapi_ kirjoitti:

Epäkuranttiaines aliupseereista siirrettiin hallintoon. Sotilaallisesti pätevä aines eteni sieltä kenttäkouluttajasta erilaisiin vaativiin järjestelmä- ym. asiantuntijatetäviin.

Tunnen parikin evp toimiupseerikapteenia, jotka ovat vastanneet koko maan laajuisista teknisistä valvontajärjestelmistä. Vaikka olivat ilmavoimien joukoissa, alkujaan molemmat olivat jalkaväen koulutushaaroilla sotilasammatin perustan luoneet. Toinen muistaakseni krh:sa ja toinen pioneerina. Osaaminen ja uuden omaksuminen mahdollisti molemmille nousun maan arvostetuimmiksi asiantuntijoiksi alallaan. Siviilipuolikin käytti kyseisiä järjestelmiä, joten ihan turhia kavereita ei moisiin tehtäviin päästetty. Reserviin päästyään herrat ovat toimineet tahoillaan mm. asuinkaupunkiensa kunnallispolitiikassa jopa valtuuston puheenjohtajana. Luonnollisesti molemmat ovat reservin majureita.

Edellä kerrottu vain esimerkkinä siitä, miten ali/toimiupseereille oli on on aina ollut kyllä tarjolla hyvinkin vaativia sotilastehtäviä, rupusakki siirrettiin esikuntiin ja lahjakkaimmat jatkoivat noihin asiantuntijatehtäviin.

Miksi sinä sitten jouduit esikuntaan. Oliko puuhastelusi ay-aktiivina syynä, että sinut otettiin "valvontaan". Esiintyminen SDP:n listoilla kun voidaan tulkita maanpetokselliseksi toiminnaksi.

• Moni.kouluttautui.lisää

"Tunnen parikin evp toimiupseerikapteenia, jotka ovat vastanneet koko maan laajuisista teknisistä valvontajärjestelmistä"
      -tuonne kapi ? Voi kristus mitä tulisi.

Kyllä pääosin päteviä olivat nämä alkupäänkin toimikapteenit, ei kieltäminen. Monilla oli armeija -tekniikka hallussa, kuten mainitsemillasikin. Mutta kun työntyy joukkoon näitä itsensä kehujia, näitä tahtoi aina löytyä joukkoon. Mihin he sitten sijoitetaan armeija-organisaatiossa. Paikkojan silloin oli, rursaine armeijan eri elimiä.
      Että meeppä sinne odottamaan eläkeikää...Joku saattoi päteäkkin siellä, vähäisine työvaateineen. Eräskin tulee mieleen, oli hyvinkin pätevä ja tarkka siinä uudessa toimistotyössään. Mutta koulutettu sotilas nyt toimistoon naisten seuraan "päälliköksi". Paljon mieluummin vaikka mihin, jossa armeijan "kovaa" tavaraa. Tuskin nyt sodanaikaan nuori salskea kapteeni pääsee naisten kanssa toimistooon, jos ei nyt ihan ole kättä/jalkaa poikki.
      SDP alkoi sekottaan sitäkin pakkaa.

• Miksi ihmeessä sotilasasiat ovat tulleet pääpuheenaiheiksi eräille täällä keskustan palstalla? Nimenomaan minun sotilasurani näkyy olevan heille kaikkein kiinnostavinta ja tärkeitä. Sotilasurani, jonka päättymisen jälkeen olen elänyt jo lähes puolet elämästäni, aikuiselämästäni paljon enemmän kuin puolet.

Miksi yhtä kiinnostava heistä ei ole esim. myöhempi, pitkä siviilityöurani, jolla pääsin kai korkeammallekin kuin sotilaana, ainakin palkalla mitaten. Tai yksityiselämäni, jossa oli mm. sotilasurani päättymisen jälkeen solmimani 21 vuotta kestänyt avioliittokin, josta jo yli 11 vuotta olen ollut leskenä. Ja hyvin paljon muuta sellaista, jonka koen määrittävän minua ihmisenä enemmän kuin tuo sotilasurani, vaikka edelleen olen mukana noissa evp- ja rauhanturvaajayhteisöissä.

Miksi se ammoinen sotilasurani kiinnostaa eniten niitä, jotka eivät tiedä eivätkä ymmärrä yhtään mitään niistä asioista? Ei kerro asioiden ymmärtämisestä yleisemminkään tuollainen esitetty lausunto, että hallintoon siirrettäisiin vain epäkurantein aines. Niin sotaväessä kuin muuallakin työelämässä nimenomaan henkilöstöhallinto on hyvin tärkeää, sillä ”ihminen on työpaikan tärkein voimavara”, kuten kuului erään Johtamistaidon opistossa käymäni kurssin motto ja samanniminen oppikirjakin sillä kurssilla oli.

Kyllä ne esikuntatehtävät olivat niin arvostettuja ja haluttuja ammattikuntamme keskuudessa, että ei niihin ketään tarvinnut pakkosiirtää, anomuksistamme niihin pääsimme, eivätkä suinkaan kaikki halukkaat päässeet. Ja parhaiksi tietämiään toimiupseereita komentajatkin niihin tehtäviin halusivat. Toimivathan nimenomaan henkilöstöhallinnon ekspertit joukon komentajan ”oikeana kätenä” työaikalakien ja monien muiden hallinnollisten säännösten myötä kovin monimutkaisiksi tulleissa henkilöasioissa, joihin upseerit eivät olleet paljonkaan perehtyneet. Alettiin noita asioita tosin jo aikanani opettaa Kadettikoulussakin, mutta kovin vaatimaton oli se opetuspaketti verrattuna luutnanttikurssien tai mestarikurssienkaan vastaavaan, tiedän, kun toimin opettajan myös siellä Kadettikoulussa.

Onhan se liikuttavaa, että tuollaisille sotaväen asioista mitään tietämättömille ja ymmärtämättömille sotilasarvot ovat yli kaiken niin, että tuossa edellä eräs ikään kuin minua vähätelläkseen kertoo kahdesta evp-toimiupseerista, jotka eläkkeelle jäätyään olisi ylennetty majureiksi. Tietääkseni ei yhtäkään minun ikäluokkani toimiupseeria ole ylennetty kapteenia korkeampaan sotilasarvoon. Myöhemmistä opistoupseereista aivan muutama on kai ylennetty reservissä majuriksi.

Minun ikäluokastani on kyllä tullut eläkeläisenä yhdestä (R.T) sotakamreeri, yhdestä (A.K) asessori ja yhdestä (K.K) filosofian tohtorikin. Sotakamreeri, evp-yhdistyksemme ensimmäinen pj oli luutnanttikurssitoverini, asessori, Päällystöliiton entinen pj oli oppilaani luutnanttikurssilla ja tuo tohtori, ilmavoimien mies, on ali-, toimi- ja opistoupseerien perinneyhdistyksen (ATOP) perustaja ja pitkäaikainen puheenjohtaja. Esikuntapuolella palvelleita nuokin kaikki ovat.

Jokainen noista mainituista on siis toiminut ammatillisissa järjestöissä, kuten minäkin aikoinaan vähän vaatimattomammalla tasolla, ovat toimineet myös kunnallispolitiikassa, jossa minä en ole toiminut. Olin vain kuntavaaliehdokkaana v. 1972, jolloin olin vielä ylivääpeli, mutta sain sotilasmestarin toimen ja arvon v. 1973 alusta, joten kai minut palkittiin noin siitä pelkästä ehdokkuudestanikin;))

Ei se res.majurin arvo ollut minun eikä varmaan muidenkaan ikäluokassani ammatilliseen kärkeen päässeiden mielissä mitenkään, se ei merkinnyt yhtään mitään eläkkeelle jäädessämme, kun hyvin paljon tärkeämpiä olivat monet muut asiat. Ilmeisesti tuollaisella arvolla on hohtoa vain niille, jotka siellä sotaväessä aikoinaan jäivät ehkä vain saunamajurin arvoon.

Huvittavaa, että niin kiihkeä kiinnostus noihin asioihin on juuri niillä, joilla tiedot ja ymmärrys noista asioista on niin olematon. Toimivatkohan he noin hupaisasti vain minun vuokseni? Onko niin, että heidän avauksensa eivät saisi noin paljon huomiota, jollei niissä alettaisi puhua minusta? Ei varmaan ole niin, näyttää vain siltä. Mutta ”niin on, jos siltä näyttää”, sanoi Kekkonen. Olisiko Kekkonen voinut olla väärässä?

• Kyllä.se.siinä.on

Eikö ylpeys anna laittaa sotilasansiomitalin numeroa ?
        Laitappa se numero siitä kunniakirjasta.
        Saisi adjutanttisikin kuulla sen, kun olette niin rääveltäneet muitten vastaavalla. Ettei mukamas ole numeroa.

• OlePPaHyvä

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
        Valitse tuosta yläpuolelta ihan haluamasi numerot, tuntuu olevan sulle elämää suurempi asia, melkein ajaa ohi Halosen lakisääteisistä eläke eduista.

• Taisipa.jo.mainitakin
        OlePPaHyvä kirjoitti:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
        Valitse tuosta yläpuolelta ihan haluamasi numerot, tuntuu olevan sulle elämää suurempi asia, melkein ajaa ohi Halosen lakisääteisistä eläke eduista.

120

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      165
      9582
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4944
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      4732
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      4092
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      3722
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3643
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3528
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3253
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      44
      3039
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2754
    Aihe