Löytyy tästä:
http://helsinginseurakunnat.fi/material/attachments/keskusrekisteri/vuositilastot/D5xnpWHwv/Vuositilasto_2015.pdf
Pikaisesti katsottuna Mikaelin seurakunta on 50,0 % eli se on kohta kolmas seurakunta alle 50 prossaa.
Raportissa kirkkoon kuuluu 55,5 %, minä sain tulokseksi 55,4 %.
Helsingin 2015 tilastot
9
56
Vastaukset
Kirkkoon kuuluminen prosentteina (s. 5): Suomenkieliset seurakunnat 56,9%, ruotsinkieliset 66,0%, yhteensä 55,5%. Eli mitä tuo "asuinpaikka tuntematon" käytännössä tarkoittaa? Eikö ihminen kuulu mihinkään seurakuntaan, jos osoitteena on postilokero?
Kirkkoon kuuluvien sarakkeessahan ei ole ketään jonka asuinpaikka olisi tuntematon. Tämä lienee tulkittavissa niin että vaikka osoitteena olisikin vaikka pelkkä poste restante, niin jos kuuluu kirkkoon, silloin kuuluu myös johonkin tiettyyn seurakuntaan. Sen sijaan Helsingin väkilukuun ilmeisesti kuuluu tietty määrä ihmisiä joilla on vain postilokero tai poste restante osoite, mutta eivät kuulu kirkkoon, jolloin he ovat vain helsinkiläisiä, mutta ei voida paikallistaa minkä seurakunnan alueen kirkkoon kuulumattomia he ovat.
- ToiveenaMieleen
Ehtiikö joku kokoamaan seurakuntakohtaista aikasarjaa, edes vuosista 2014-2015, tai pidempää?
- Hevarilta
Kastettujen lisäksi Helsingissä kirkkoon liittyi (eli liitettiin huoltajien toimesta)
0-14 -vuotiaita 639 henkilöa ja 15-17 -vuotiaita 84 henkilöä.
Kirkosta erosi (erotettiin huoltajien toimesta)
0-14 -vuotiaita 172 henkilöä ja 15-17 -vuotiaita 64 henkilöä.
Lapsia ja nuoria siis lliitettiin enemmän kuin heitä erotettiin.
Tämä osoittaa selvästi yhden asian, jossa kaivataan parannusta: Kirkosta eronneet lasten huoltajat eivät vielä tätä nykyä pääsääntöisesti pidä tapanaan erottaa lapsiaan, vaan lapset jäävät usein kirkon jäseniksi. Lasten huoltajiahan seuraavissa varmasti on:
18-29 -vuotiaita erosi 2336
30-39 -vuotiaita 1387
40-49 -vuotiaita 690.Tämä ei välttämättä ole ihan tarkkaan noin. Ainakin aiemmin "N-vuotias" eroaja on tarkoittanut "tilastointivuonna N vuotta täyttänyt tai täyttävä".
Tällähän on iso merkitys, kun rippikoulu osuus juuri tuohon tilastoinnin taitekohtaan. Toinen iso virhe tulee, jos lasketaan "18-19 -vuotiaiden" määrä, koska juuri 18 täyttävät ovat suurin yksittäinen eroajaryhmä.- LukijanKommentti
Kirkosta eronneet näköjään edelleen melko harvoin erottavat taannoin kastetut lapsensa. Tässä on selvästi isoja parantamisen mahdollisuuksia.
Paljonko Mikaelin seurakunnassa tarkkaan ottaen oli osuus? Voihan tuo 50,0% olla 49,99% pyöristettynä. Ja jos osuus oli yli 50, se on voinut jo nyt laskea alle.
Laskin sitten itse. Jos (ja kun) viisi ihmistä vähemmän on nyt jäseniä, on 50% raja alitettu.
Suomessa on nyt kolme sellaista evlut seurakuntaa, joiden alueella alle puolet on evlut kirkon jäseniä. Ja lisää tulee.- NoNiinOlisi
jori.mantysalo kirjoitti:
Laskin sitten itse. Jos (ja kun) viisi ihmistä vähemmän on nyt jäseniä, on 50% raja alitettu.
Suomessa on nyt kolme sellaista evlut seurakuntaa, joiden alueella alle puolet on evlut kirkon jäseniä. Ja lisää tulee.Hienoa. Kallion kirkkoherrakin kuulemma laskee henkilö henkilöltä. Jokainen olisi tärkeä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005378797Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo7375824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102252Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1751322Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17976Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40814- 51797
Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57762En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.37672