miten käyttäytyy persoonallisuushäiriöinen ihminen?

Persoonallisuushäiriästä?

Heippa kaikille! Minulla on suuri syy olettaa tutustuneeni persoonallisuushäiriöiseen mieheen ja haluaisin asialle vahvistusta? Miten käyttäytyy? Kertokaa te joilla on omakohtaisia kokemuksia. Suhteestanne, tai jos muuten tunnette.

41

5144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikäläinen

Yksi mieheni oli patologinen pettäjä. Hänellä oli pakonomainen tarve kerätä naiskokemuksia vaikka olimme pariskunta. Hän syyllisti minua epäilyksistäni ja väitti minua vainoharhaiseksi. Pahinta olikin usean vuoden henkisen mollaamiseni jälkeen kuulla, että olin vaistonnut oikein ja tunteeni olivat oikeita. Loukkasi se, että hän oli murskannut uskoni itseeni, yhteyden omiin tunteisiini.En vain ollut tiennyt että hänellä oli ollut niitä muita naisia kymmenittäin.

Toinen mieheni (seurustelimme) omasi narsistisen luonnehäiriön. Osasi muiden aikana käyttäytyä mallikelpoisesti kyllä. Oli vainoharhainen; uskoi minun haluavan itselleen vain pahaa, ei halunnut keskustella asioista paitsi niistä jotka itse valitsi soveliaiksi, hän koki ettei hänessä ole mitään vikaa koskaan, syyllisti minua kaikesta,ei sitoutunut aikuisena suhteeseemme, käytti minua seksuaalisesti ja tunnetasolla hyväkseen, oli luulosairas terveytensä suhteen, maailmassa oli vain hänhän ja hän. Enempää en jaksa kertoa. Raskas henkilö rakastaa. Ja siksi onkin hyvä, että hän ei enää kuulu elämääni, vaikka ties mistä syystä häntä vieläkin rakastan.
      Ehkä on olemassa tasapainoiseenkin suhteeseen kykeneviä aikuisia miehiä, itse olen vain niin rikki kokemuksieni jälkeen, etten usko pystyväni enää itse parisuhteeseen miehen kanssa. Jottei minua enää satutettaisi.

Miten tuntemasi miehen mahdollinen persoonallisuushäiriö ilmenee?

• Näitä piirteitä löytyy häne...

Tutustuin tähän mieheen pari kuukautta sitten. Olen eronnut ja minulla on lapsia. Hän soitti minulle yllättäen eräänä perjantai iltana ja sanoi pitävänsä minusta ja hän lauloi puhelimessa minulle lauluja. Oli hiukan maistissa. Hänen syntymäpäiviä, kun juhlimme oli hän huomionkipeä ja mustasukkainen. Pitää kovaa ääntä ja arvostelee helposti. Ihmisiä ja kaikkea. Se ilta meni muuten mukavasti paitsi hän ei olisi millään halunnut minun lähtevän omaan kotiini. Selitin hänelle useaan kertaan, että minulla on lapset kotona hoitajan kanssa ja hänkin haluaa päästä omaan kotiinsa nukkumaan. Seuraavana aamuna hän soitti minulle ja halusi nähdä taas... Näimme ja pörräsimme itiksessä yhdessä. Illalla oli puhe mennä yhdessä elokuviin, mutta isäni sairastui ja lähdin viemään häntä lääkäriin. Hän otti tästä todella pahasti nokkiinsa. Oli pistänyt asunnossaan hujan hajan. kaikki lattialla ja rikki. sanoi turhautuneensa.. Olin lievästi yllättynyt. Selvänä hän on todella rauhallinen, huomaavainen ja todella älykäs.. Olemme samalla alalla. Joo on hän todella komeakin ei voi myöntää, mutta ei se ole minulle niin tärkeä asia ihmisessä. Hän on ollut aikaisemmin avoliitossa 3 vuotta ja eronnut. Vaimo teki abortin ja jätti.Nyt hän on soitellut joka päivä ja tekee tikusta asiaa jotta voisimme nähdä toisemme. selvänä ihana ja hauskaa seuraa, mutta viina ei sovi yhtään. eilen olin yötä hänen luonaan. HUH HUH! Hän haukkui minua kokoajan. Arvosteli älyllyyttäni, ulkonäköäni, tapaani laulaa... Vaikka en kyllä ole mikään ruma, vaan kauniiksi sanottu. ja karaokessa olen voittanut jopa palkintoja. mistä moinen hänellä? onko niin mustis? Eikä antanut mun nukkua lainkaan. kokoajan olisi pitänyt olla hänen kanssaan. Olimme yksi ilta laulamassa karaokea ja sanoi minun kyttäävän kaikkia miehiä sillä silmällä. heh no mä olen kaukana sellaisesta. kokoajan kyselee koska olen ajatellut löytää elämäni miehen? Hän sanoo, että ei ole kiinnostunut minusta ja olemme, vain ystävä pohjalla, mutta käyttäytyy toisin täysin. kännissä haluaa halailla ja kosketella. Mitään seksiin viittaavaa ei ole tapahtunut..Olen todella sekaisin. Miksi hän haluaa loukata minua? Olen ollut hänelle todella ystävällinen ja avulias... Itki minulle, että älä jätä mua koskaan ja ei päästäisi millään kotiin.. Olen tosi kiltti ihminen. Liiankin! En halua luopua hänen ystävyydestään, mutta mietin kokeekohan hän omistavansa minut? Vastaa! Olen todella kiitollinen.

• meikäläinen
        Näitä piirteitä löytyy häne... kirjoitti:

Tutustuin tähän mieheen pari kuukautta sitten. Olen eronnut ja minulla on lapsia. Hän soitti minulle yllättäen eräänä perjantai iltana ja sanoi pitävänsä minusta ja hän lauloi puhelimessa minulle lauluja. Oli hiukan maistissa. Hänen syntymäpäiviä, kun juhlimme oli hän huomionkipeä ja mustasukkainen. Pitää kovaa ääntä ja arvostelee helposti. Ihmisiä ja kaikkea. Se ilta meni muuten mukavasti paitsi hän ei olisi millään halunnut minun lähtevän omaan kotiini. Selitin hänelle useaan kertaan, että minulla on lapset kotona hoitajan kanssa ja hänkin haluaa päästä omaan kotiinsa nukkumaan. Seuraavana aamuna hän soitti minulle ja halusi nähdä taas... Näimme ja pörräsimme itiksessä yhdessä. Illalla oli puhe mennä yhdessä elokuviin, mutta isäni sairastui ja lähdin viemään häntä lääkäriin. Hän otti tästä todella pahasti nokkiinsa. Oli pistänyt asunnossaan hujan hajan. kaikki lattialla ja rikki. sanoi turhautuneensa.. Olin lievästi yllättynyt. Selvänä hän on todella rauhallinen, huomaavainen ja todella älykäs.. Olemme samalla alalla. Joo on hän todella komeakin ei voi myöntää, mutta ei se ole minulle niin tärkeä asia ihmisessä. Hän on ollut aikaisemmin avoliitossa 3 vuotta ja eronnut. Vaimo teki abortin ja jätti.Nyt hän on soitellut joka päivä ja tekee tikusta asiaa jotta voisimme nähdä toisemme. selvänä ihana ja hauskaa seuraa, mutta viina ei sovi yhtään. eilen olin yötä hänen luonaan. HUH HUH! Hän haukkui minua kokoajan. Arvosteli älyllyyttäni, ulkonäköäni, tapaani laulaa... Vaikka en kyllä ole mikään ruma, vaan kauniiksi sanottu. ja karaokessa olen voittanut jopa palkintoja. mistä moinen hänellä? onko niin mustis? Eikä antanut mun nukkua lainkaan. kokoajan olisi pitänyt olla hänen kanssaan. Olimme yksi ilta laulamassa karaokea ja sanoi minun kyttäävän kaikkia miehiä sillä silmällä. heh no mä olen kaukana sellaisesta. kokoajan kyselee koska olen ajatellut löytää elämäni miehen? Hän sanoo, että ei ole kiinnostunut minusta ja olemme, vain ystävä pohjalla, mutta käyttäytyy toisin täysin. kännissä haluaa halailla ja kosketella. Mitään seksiin viittaavaa ei ole tapahtunut..Olen todella sekaisin. Miksi hän haluaa loukata minua? Olen ollut hänelle todella ystävällinen ja avulias... Itki minulle, että älä jätä mua koskaan ja ei päästäisi millään kotiin.. Olen tosi kiltti ihminen. Liiankin! En halua luopua hänen ystävyydestään, mutta mietin kokeekohan hän omistavansa minut? Vastaa! Olen todella kiitollinen.

Itselleni tulee ainakin mieleen, että hänellä on erittäin huono itsetunto, jonka vuoksi hän kokee tarvetta mollata toisia ja olla epäluuloinen. Ehkä hänellä on ristiriitaisia ajatuksia sinustakin: on ehkä hyvinkin ihastunut sinuun, toisaalta pelkää ihastumistaan(rakastuminen kun on itsensä likoon laittamista ja siksi "vaarallistakin"), alitajuisesti ehkä käytöksellään yrittääkin siksi häätää sinut pois elämästään. Vaikea sanoa.

Aika vaikealta ihmiseltä vaikuttaa. kovin omistushaluinen tuntuu olevan. Oletko yrittänyt keskustella näistä asioista hänen kanssaan silloin kun hän on selvänä? Kannattaisi yrittää.
        Jos hän ei suostu keskustelemaan sinulle tärkeistä asioista, niin itse ainakin yrittäisin irrottautua hänestä. Ihminen joka ei kykene tuntemaan empatiaa itselleen tärkeää ihmistä kohtaan on hyvin raskas rinnallakulkija. Henkisesti tukahduttava jopa.

Voit sanoa myös, että pitäydytte nyt ystävyydessä ja että sinulla ei ole mahdollisuutta joka päivä olla hänen kanssaan, koska sinulla on lapset ym oma muukin elämäsi. Jos hän ei sitä ymmärrä, niin se kertoo jo aika paljon-eikä mitään hyvää siis. Näin tuntuu minusta.

• geel

Omasta kokemuksesta sanon, että juokse ja lujaa pois suhteesta. Ystävyys on eri asia, mutta tee selväksi, että et seurustele hänen kanssaan.

Olen elänyt neljännesvuosisadan vastaavantyyppisen ihmisen kanssa. Seurusteluaikana piirteet eivät tulleet esille, pystyi niitä hallitsemaan, mutta sitten.
        Se elämä, mitä hänen kanssaan olen elänyt, on lähinnä verrattavissa häiriintyneiden eläinten elämäksi. Vasta monien vaikeiden kriisien jälkeen hän on suostunut terapiaan. Terapiassa hän kävikin vuosikaudet.

Terapian jälkeen elämä on vasta sujunut mukiinmenevästi. Olen oppinut minäkin jo ns. luovimaan, että kyllä tämä tästä jo nyt menee.

Kun tossa alkuvaiheessa on jo noin paljon sosiaalisia ongelmia, juokse tosiaan ja lujaa. Sinulla on lapset, älä uhraa lapsiasi tämän miehen kanssa ellei mies ymmärrä hakeutua terapiaan ja hoitosuhteeseen. Sekin vie vuosia, ennenkuin siitä alkaa tulla kunnon tuloksia.

• pinenpieni hullu

Onko hän muuten sanonut sinulle avoimesti, että hänellä on persoonallisuushäiriö?

Vaikuttaa käytökseltään hyvin mustasukkaiselta alkoholismin pilaamalta mieheltä...
        Joillekkin alkoholi ei sovi yhtään, eikä tarvitse olla persoonallisuushäiriöinen.

Itse elin mustasukkaisen ja alkoholisti jätkän kanssa joka haukkui minut lyttyyn lähes joka ilta. Ei ymmärtänyt, että minun piti käydä kotona silloin tällöin ja elätteli suuria haaveita. Hän ei ollut persoonallisuushäiriöstä kärsivä, vaan muuten vaan alkoholisti suomalainen.

• Alli-liina

http://www.kakspy.com/kakspy/kirj_kn_9.html

tuolta voi löytyä jotain mitä sitten etsitkin.

Itselläni on tunne-elämältä epävakaa persoonallisuus (rajatila-persoonallisuus). Mitä olen terapian kautta käynyt läpi, hyvin monilla persoonallisuushäiriöihin liittyy "musta-valkoinen" näkeminen. Eli asiat näkee joko hyvinä, tai pahoina. Minulla se oli voimakas ongelma, kunnes muiden kautta huomasin, asioissa olevan toisenlaisen näkökulman. Siitä, että tunteeko ihminen sinut hyväksi tai pahaksi, vaikuttaa hänen käytökseensä, jota kyseinen ihminen välttämättä edes tajua. Hyvän ja pahan raja vaihtelee, se ei pysy samana...

Tämä on tämmöinen yleinen asia... loppua en osaa kertoa.

• tietää

käyttäytymisestä, niitä on nimittäin monenmoista persoonallishäiriöitä.
      Jos seuraavia piirteitä ilmenee juoksisin lujaa.
      On erittäin mustasukkainen (omistamishaluinen), sanoo sen johtuvan, kun rakastaa niin paljon.
      Hyvä seuramies, mutta kotona alistava.
      Valehtelee usein, pieniä tyhmiäkin juttuja.
      Ei todella osaa pyytää anteeksi tarkoittaen sitä,
      useimmiten sanoo, että kun en päässyt, niin en päässyt (tämä tarkoittaa jo pitempää suhdetta ja esim. ruoka-aikaa, mitään soittoa ei myöskään tule).
      Joku sanoi joskus minusta hyvin, osaavat oikeissa tilanteissa käyttää sanoja rakastaa, olen pahoillani, tunnen surua jne, mutta eivät tiedä sanojen merkitystä.
      Nämä ihmiset ovat todella karismaattisia ja mukavia, kunnes joutuu elämään heidän kanssaan.
      Uskottomuustilanteissa ovat katuvaisia ja vannovat rakkautta ja kahden päivän päästä sanovat, että mitä sä tosta, sehän on vanha juttu,
      siis kykenemättömiä selvittämään asioita.

• yksi

Älä "sotke" itseäsi tuollaiseen ihmiseen,pysy kaukana kun vielä voit.

• Alli-liina

Jos ruvetaan sanomaan, että pitää pysyä kaukana persoonallisuushäiriöistä kärsivistä. Niin kysyn, mitä heille sitten pitäisi tehdä? Heilläkin oikeasti aitoja tunteita, he eivät ole aivan tunteettomia!
        Tolla asenteella, että heistä pitäisi pysyä kaukana, se on rasismia sairaita ihmisiä kohtaan! Kukaan ei ole täydellinen, vai onko?
        Jos persoonallisuushäiriö todetaan, siihen aloitetaan automaattisesti terapia. Suurin osa meistä "kummajaisista" on ihan hyviä ihmisiä.

• oikeassa olet
        Alli-liina kirjoitti:

Jos ruvetaan sanomaan, että pitää pysyä kaukana persoonallisuushäiriöistä kärsivistä. Niin kysyn, mitä heille sitten pitäisi tehdä? Heilläkin oikeasti aitoja tunteita, he eivät ole aivan tunteettomia!
        Tolla asenteella, että heistä pitäisi pysyä kaukana, se on rasismia sairaita ihmisiä kohtaan! Kukaan ei ole täydellinen, vai onko?
        Jos persoonallisuushäiriö todetaan, siihen aloitetaan automaattisesti terapia. Suurin osa meistä "kummajaisista" on ihan hyviä ihmisiä.

Asahan on niin minusta, että kyllä tällaisen ihmisen kanssa todella voi olla hyväkin ystävä.
        Mutta jos ajattelee parisuhdetta, eikä toinen edes tunnista itsessään näitä piirteitä, ei hakeudu apua saamaan, niin kyllä pitää osata juosta lujaa.
        Et varmaan kehottaisi ketään perustamaan perhettä alkoholistin tai väkivaltaisen ihmisen kanssa, mikäli nämä eivät "tunnustaisi" ongelmaa ja hakisi apua.
        Erittäin usein persoonallishäiriöiset eivät tunnista käyttäytyvänsä mitenkään vahingollisesti toisia ihmisiä kohtaan, saati että saavat jotain apua.

• Alli-liina
        oikeassa olet kirjoitti:

Asahan on niin minusta, että kyllä tällaisen ihmisen kanssa todella voi olla hyväkin ystävä.
        Mutta jos ajattelee parisuhdetta, eikä toinen edes tunnista itsessään näitä piirteitä, ei hakeudu apua saamaan, niin kyllä pitää osata juosta lujaa.
        Et varmaan kehottaisi ketään perustamaan perhettä alkoholistin tai väkivaltaisen ihmisen kanssa, mikäli nämä eivät "tunnustaisi" ongelmaa ja hakisi apua.
        Erittäin usein persoonallishäiriöiset eivät tunnista käyttäytyvänsä mitenkään vahingollisesti toisia ihmisiä kohtaan, saati että saavat jotain apua.

Tietääkseni suurempi prosentti saa apua persoonallisuushäiriöön, kuin kieltäytyisivät siitä. Minä voisin tapella tästä asiasta vaikka kuinka kauan, mutta annan sinulle luvan olla rasisti. Joillakin ihmisillä on vikaa päässään, mutta eivät ole käyneet minkäänlaisissa tutkimuksissa. He luulevat vain olevansa tietoisia tilastaan ja ympäristöstään... mutta se siitä

voitit "oisittain oikeassa olet" rasisti

p.s. Olen elänyt pienen ikäni alkoholismin ja hakkaamisen keskellä, mikä minulle aiheuttikin persoonallisuushäiriön, joten tiedän kyllä mitä alkoholismin parissa on elää! *niin monesti hakattu*

• meikäläinen
        Alli-liina kirjoitti:

Tietääkseni suurempi prosentti saa apua persoonallisuushäiriöön, kuin kieltäytyisivät siitä. Minä voisin tapella tästä asiasta vaikka kuinka kauan, mutta annan sinulle luvan olla rasisti. Joillakin ihmisillä on vikaa päässään, mutta eivät ole käyneet minkäänlaisissa tutkimuksissa. He luulevat vain olevansa tietoisia tilastaan ja ympäristöstään... mutta se siitä

p.s. Olen elänyt pienen ikäni alkoholismin ja hakkaamisen keskellä, mikä minulle aiheuttikin persoonallisuushäiriön, joten tiedän kyllä mitä alkoholismin parissa on elää! *niin monesti hakattu*

Jos narsistisen luonnehäiriön omaava tyyppi on osannut pilata elämäni, niin kai minulla on edes oikein omien kokemuksieni kautta varoittaa muita samantyylisistä ihmisistä.
        Ei kenelläkään ole kuitenkaan oikeutta vahingoittaa toisen ihmisen elämää (kuten totesit itsekin alkoholismiperheen lapsena olemisesta).

Jaa ja miksikö sitten minullekkin sattui näin onnettomasti käymään? satuin vain rakastumaan väärään ihmiseen, joka kyllä tietenkin alussa osasikin käyttäytyä eritavalla, kunnes ajan kanssa päästi todellisen luonteensa esiin. Tiesi kyllä käyttäytymisnormit, eikä halunnut hoitoon. "eihän minussa ole mitään vikaa"-tyyliin.

Kyllä: olen katkera ja kyyniseksi muuttunut paskiainen hänen jälkeensä. Kun vain keksisi keinon kostaa....no, jospa edes osaltani voin auttaa muita varomaan kyseisiä tyyppejä, niin hyvä sekin.

Ja katkeruus: se tosiaan syö ihmistä rotan lailla.

• Alli-liina
        meikäläinen kirjoitti:

Jos narsistisen luonnehäiriön omaava tyyppi on osannut pilata elämäni, niin kai minulla on edes oikein omien kokemuksieni kautta varoittaa muita samantyylisistä ihmisistä.
        Ei kenelläkään ole kuitenkaan oikeutta vahingoittaa toisen ihmisen elämää (kuten totesit itsekin alkoholismiperheen lapsena olemisesta).

Jaa ja miksikö sitten minullekkin sattui näin onnettomasti käymään? satuin vain rakastumaan väärään ihmiseen, joka kyllä tietenkin alussa osasikin käyttäytyä eritavalla, kunnes ajan kanssa päästi todellisen luonteensa esiin. Tiesi kyllä käyttäytymisnormit, eikä halunnut hoitoon. "eihän minussa ole mitään vikaa"-tyyliin.

Kyllä: olen katkera ja kyyniseksi muuttunut paskiainen hänen jälkeensä. Kun vain keksisi keinon kostaa....no, jospa edes osaltani voin auttaa muita varomaan kyseisiä tyyppejä, niin hyvä sekin.

Ja katkeruus: se tosiaan syö ihmistä rotan lailla.

Voi sitä aina varoittaa, mutta minusta pitäisi ensin sen ihmisen, joka on ihastunut/rakastunut toiseen ihmiseen jolla on tämä vaiva.
        Jos hän huomaa piirteitä, jotka tulevat häntä vahingoittamaan, hän voi siinä hetkessä sanoa, ettei tästä tule mitään.
        Täällä nyt kielletään jyrkästi suhdetta tähän henkilöön, mikä minusta ei ole oikein.

Kuka tuntee tämän kyseisen henkilön? Onko hänellä oikeasti tommoisia oireita, vai kerrotaanko täällä vaan noi huonot asiat, miten voi olla?

Persoonallisuushäiriöitä on kumminkin useampaa lajia, eikä kaikki ole pahoja ihmisiä!
        Kannattaa tutustua henkilöön, ennen kuin tämän tuomitsee jonkun keskustelupalstan haukkumisilla.

• Luokiteltu
        Alli-liina kirjoitti:

Tosta sun kirjoitukses alusta olen samaa mieltä. Kukaan ei ole ole täydellinen ja aivan tunteeton. Ei edes psykopaatti.

Mulla todettiin hiljakkoin useita persoonallisuushäiriöitä. Päällimmäisenä tuli esiin assosiaalinen persoonallisuus. Tälle termillehän löytyy useita synonyymeja, kuten esim. epämoraalinen persoona ja psykopaatti. (F60.2)

Automaattisesti ei todellakaan ole aloitettu terapiaa minun kohdallani huolimatta mm. siitä että on todettu työkyvyttömäksi.

Johtuneeko sitten siitä, että usein ammattikallonkutistajat ovat sitä mieltä ettei terapia auta tämän tyyppisiä ihmisiä.

Kysynkin "tuomion" kuultuani joka päivä itseltäni, mitä minun nyt pitäisi tehdä?

• Alli-liina
        Luokiteltu kirjoitti:

Tosta sun kirjoitukses alusta olen samaa mieltä. Kukaan ei ole ole täydellinen ja aivan tunteeton. Ei edes psykopaatti.

Mulla todettiin hiljakkoin useita persoonallisuushäiriöitä. Päällimmäisenä tuli esiin assosiaalinen persoonallisuus. Tälle termillehän löytyy useita synonyymeja, kuten esim. epämoraalinen persoona ja psykopaatti. (F60.2)

Automaattisesti ei todellakaan ole aloitettu terapiaa minun kohdallani huolimatta mm. siitä että on todettu työkyvyttömäksi.

Johtuneeko sitten siitä, että usein ammattikallonkutistajat ovat sitä mieltä ettei terapia auta tämän tyyppisiä ihmisiä.

Kysynkin "tuomion" kuultuani joka päivä itseltäni, mitä minun nyt pitäisi tehdä?

Terapiaa voi lääkäri määrätä, tai maksuttomiin terapia istuntoihin voi mennä vapaasta halusta.

Se on nähtävästi asuin alueesta kiinni, haluavatko lääkärit tätä hoitaa. Useimmissa kaupungeissa on kumminkin sosiaalipsykiatrinen säätiö, jolla on erillaisia toiminta keskuksia. Sinne kannattaa hakeutua toimimaan, etenkin jos on työkyvyttömyyseläkkeellä. Sieltä he voivat auttaa tarvittaessa lääkinnälliseen terapiaan, jos he näkevät siitä olevan apua.

Uskon että sinä pystyt siihen! Sinulla on tunteita ja taitoja. Sitähän sanotaan, että vain fiksut hakevat hoitoa :)
        jos tarvit apua kyselyissä, niin kirjoita sähköpostia [email protected]

• kks
        Alli-liina kirjoitti:

Ei se ole mitään rasisimia, jos pysyttelee erossa toisia tuhoavasta ihmisestä!

On myös sellaisia ihmisiä, jotka hakeutuvat nimenomaan "vaikeiden tapausten" pariin, jotta voivat seurata jotain hoivaamisviettiä tai holhota tms. Nämä ihmiset vain menettävät tässä oman itsensä ja katkeroituvat.

On eri asia pysyä kaverina ja auttaa, mutta esim. pienten lasten äitinä ei ole fiksua sekaantua kaikenmaailman tasapainottomiin ihmisiin.

Tämä on vapaa maailma ja jokainen luo kohtalonsa, ainakin tällaisissa tapauksissa, että kannattaako olla tietyntyyppisten ihmisten kanssa. Ei tartte olla mikään sairaus tai häiriö, ei kaikenlaisia ihmisiä tartte sietää! Yleensä ihminen kyllä sietää kaikenlaisia muita poikkeavuuksia, mutta itsetuhoisuus ja toisia tuhoava käytös ei ole kenellekään terveellistä.

• Alli-liina
        kks kirjoitti:

Ei se ole mitään rasisimia, jos pysyttelee erossa toisia tuhoavasta ihmisestä!

On myös sellaisia ihmisiä, jotka hakeutuvat nimenomaan "vaikeiden tapausten" pariin, jotta voivat seurata jotain hoivaamisviettiä tai holhota tms. Nämä ihmiset vain menettävät tässä oman itsensä ja katkeroituvat.

On eri asia pysyä kaverina ja auttaa, mutta esim. pienten lasten äitinä ei ole fiksua sekaantua kaikenmaailman tasapainottomiin ihmisiin.

Tämä on vapaa maailma ja jokainen luo kohtalonsa, ainakin tällaisissa tapauksissa, että kannattaako olla tietyntyyppisten ihmisten kanssa. Ei tartte olla mikään sairaus tai häiriö, ei kaikenlaisia ihmisiä tartte sietää! Yleensä ihminen kyllä sietää kaikenlaisia muita poikkeavuuksia, mutta itsetuhoisuus ja toisia tuhoava käytös ei ole kenellekään terveellistä.

Nyt on kyse siitä että onko kaikki PERSOONALLISUUSHÄIRIÖISET haukkuvia, mistään mitään tietämättömiä, haukkuvia alkoholisteja.

Persoonallisuushäiriö on sairaus, eikä sitä todellakaan tarvitse yleistää KAIKKIIN ihmisiin.

• meikäläinen
        Alli-liina kirjoitti:

Nyt on kyse siitä että onko kaikki PERSOONALLISUUSHÄIRIÖISET haukkuvia, mistään mitään tietämättömiä, haukkuvia alkoholisteja.

Persoonallisuushäiriö on sairaus, eikä sitä todellakaan tarvitse yleistää KAIKKIIN ihmisiin.

Ei kai tässä keskustelussa kukaan olekaan leimannut kaikkia persoonallisuushäiriöistä kärsiviä? Eiköhän tarkoitus ollut lähinnä puhua alkuperäisen aloittajan miestuttavasta ja siitä, olisiko hän mahdollisesti persoonallisuushäiriöinen. Ja hyvinkin hän SAATTAA olla, kuten kuka tahansa meistä. Toisilla persoonan häiriöt (jotka vaikeuttavat tavalla tai toisella esim normaalia elämää) vain ovat näkyvämpiä ja enemmän esiin tulevia. Ei kukaan meistä ole tasapaksusti joka päivä samanlainen, mutta jos käyttäytyminen on hyvin paljon ihmissuhteita häiritsevää, ei voida luultavammin kuitenkaan olettaa, että "vika" olisi vaan muissa ihmisissä.

On tosiaan erilaisia persoonallisuushäiriöitä ja niiden diagnooseja. Omilla ph-ryhmillä on omat määritelmät diagnoosin vahvistamisen mahdollistamiseksi, siinä suhteessa usein kuitenkin oireet voivat olla saman ph-otsikon alaisilla ihmisillä hyvinkin yhteneviä.

• meikäläinen
        Alli-liina kirjoitti:

Voi sitä aina varoittaa, mutta minusta pitäisi ensin sen ihmisen, joka on ihastunut/rakastunut toiseen ihmiseen jolla on tämä vaiva.
        Jos hän huomaa piirteitä, jotka tulevat häntä vahingoittamaan, hän voi siinä hetkessä sanoa, ettei tästä tule mitään.
        Täällä nyt kielletään jyrkästi suhdetta tähän henkilöön, mikä minusta ei ole oikein.

Kuka tuntee tämän kyseisen henkilön? Onko hänellä oikeasti tommoisia oireita, vai kerrotaanko täällä vaan noi huonot asiat, miten voi olla?

Persoonallisuushäiriöitä on kumminkin useampaa lajia, eikä kaikki ole pahoja ihmisiä!
        Kannattaa tutustua henkilöön, ennen kuin tämän tuomitsee jonkun keskustelupalstan haukkumisilla.

Eikös tässä just ole kyseessä case, jossa alkup kirjoittaja TUNTEE miehen, EI PIDÄ kaikista hänessä esiintulevista käyttäytymismalleista jne
        Ei tässä muut olekaan väittäneet tuntevansa miestä muuten kuin tän casen perusteella. Sen pohjalta tässä on jokaisen ollut pakko kommentoida. Saat olla omaa mieltäsi aivan vapaasti, mutta jos toisilla on kokemuksia jostain vastaavasta kuin alkuperäisellä kirjoittajalla, niin meilläkin on oikeus omien kokemustemme julkituomiseen. Aliarvioit varmaan pahasti alkuperäisen ketjun aloittajan oman ymmärryksen ja vastuun itsestään. Hän tuskin elää elämäänsä kenenkään meidän ohjeiden mukaan, vaan osaa tehdä omatkin päätöksensä, mutta saa hän kuitenkin mielipiteitä kuulla. Sitäpaitsi jokainen järkevä ihminen osaa kyllä seuloa täältäkin asioita, eikä uskoa sokeasti jokaista mielipiteen esittäjää.

• Matsoni,
        Luokiteltu kirjoitti:

Olen eläkkeellä ja saman kriteerit täyttävä. kuulemma ei terapia vaikuta. Sitten mitä on ollut , paperien mukaan ne ovat loppuneet splittiin. Olen ollut 15 vuotta eläkkeellä ja olen reilusti alle viiskymppinen.
        Olen työkyvytön ihminen, koska en kuulemma saavuta koskaan sellaista sosiaalista tasoa joka tarvitaan työelämässä. Nuo ei ole tuosta nuon tehtyjä juttuja vaan klinikalla tehty elämän pitkittäis ja poikittais leikkauksia. Monen alan asiantuntijan lausunnot.

Mitä on ollut työsuhteita, niin puolitoista päivää, kolme päivää ym.

Jotenkin täällä muutama vajaa kirja on joidenkin elämän ohjenuora joka sanoo punaisena lankana; " persoonallisuuden häiriöiset, niille piikki pyllyyn ja kaksi metriä multaa päälle."

Sitten tuo pillittäjien joukko joka ruinaa, että heidän elämä on mennyt jonkun takia pilalle. Voi olla, että joku on hankala mutta miksi kiertää vastuu omasta käytöksestä? Ei kaikki ole kuulkaa ruikuttajat jonkun toisen vika vaan mitä jos sinä olet se syyllinen?

• meikäläinen
        Matsoni, kirjoitti:

Olen eläkkeellä ja saman kriteerit täyttävä. kuulemma ei terapia vaikuta. Sitten mitä on ollut , paperien mukaan ne ovat loppuneet splittiin. Olen ollut 15 vuotta eläkkeellä ja olen reilusti alle viiskymppinen.
        Olen työkyvytön ihminen, koska en kuulemma saavuta koskaan sellaista sosiaalista tasoa joka tarvitaan työelämässä. Nuo ei ole tuosta nuon tehtyjä juttuja vaan klinikalla tehty elämän pitkittäis ja poikittais leikkauksia. Monen alan asiantuntijan lausunnot.

Mitä on ollut työsuhteita, niin puolitoista päivää, kolme päivää ym.

Jotenkin täällä muutama vajaa kirja on joidenkin elämän ohjenuora joka sanoo punaisena lankana; " persoonallisuuden häiriöiset, niille piikki pyllyyn ja kaksi metriä multaa päälle."

Sitten tuo pillittäjien joukko joka ruinaa, että heidän elämä on mennyt jonkun takia pilalle. Voi olla, että joku on hankala mutta miksi kiertää vastuu omasta käytöksestä? Ei kaikki ole kuulkaa ruikuttajat jonkun toisen vika vaan mitä jos sinä olet se syyllinen?

Jos viittaat minuun "rukuttavana pillittäjänä", niin voin todeta, että aika lopulta kuitenkin parantaa omat haavani; korjaavien kokemusten(mm ystävien) ja itseni kanssa tekemäni työn tuloksena. Nyt vain olen niin alussa ollut, kaikki niin akuuttia, kun vasta hiljan pääsin irrottautumaan "omasta narsististani=miehestä". Tunteet tarvitsevat aikaa eheytyäkseen ja minä itse aikaa hyväksyäkseni ilman katkeruutta, rakkautta, vihaa tai muita sellaisia suuria tunteita sen tosiasian, että ylipäätään annoin tehdä itselleni niin, kuin ko mies teki.
        Tiedän, että sillä miehellä menee huonosti, ei hänkään kykene työhön jne. Itselläni on kuitenkin siis paljon paremmin asiat: pääsin pois siitä tilanteesta ja todellisuudesta, missä hän joutuu luultavammin elämääm koko lopun elämänsä.

Kuvaavaa on se, ettet pysty vastaanottamaan toisen ihmisen kokemuksia hänen omasta elämästään, hänen omien kokemustensa kautta. Sairauteesi liittyvää empatiakyvyn puutetta? Tiedän, että olen syyllinen siihen, että roikuin suhteessa niinkin kauan, annoin asioiden tapahtua näinollen. Se ei kuitenkaan poista toisen ihmisen vastuuta hänen omista teoistaan. Jos niin olisi, niin se vasta olisikin kyseisenkin miehen aliarvioimista. Sitä et kai sinäkään halua?

• Matsoni,
        meikäläinen kirjoitti:

Jos viittaat minuun "rukuttavana pillittäjänä", niin voin todeta, että aika lopulta kuitenkin parantaa omat haavani; korjaavien kokemusten(mm ystävien) ja itseni kanssa tekemäni työn tuloksena. Nyt vain olen niin alussa ollut, kaikki niin akuuttia, kun vasta hiljan pääsin irrottautumaan "omasta narsististani=miehestä". Tunteet tarvitsevat aikaa eheytyäkseen ja minä itse aikaa hyväksyäkseni ilman katkeruutta, rakkautta, vihaa tai muita sellaisia suuria tunteita sen tosiasian, että ylipäätään annoin tehdä itselleni niin, kuin ko mies teki.
        Tiedän, että sillä miehellä menee huonosti, ei hänkään kykene työhön jne. Itselläni on kuitenkin siis paljon paremmin asiat: pääsin pois siitä tilanteesta ja todellisuudesta, missä hän joutuu luultavammin elämääm koko lopun elämänsä.

Kuvaavaa on se, ettet pysty vastaanottamaan toisen ihmisen kokemuksia hänen omasta elämästään, hänen omien kokemustensa kautta. Sairauteesi liittyvää empatiakyvyn puutetta? Tiedän, että olen syyllinen siihen, että roikuin suhteessa niinkin kauan, annoin asioiden tapahtua näinollen. Se ei kuitenkaan poista toisen ihmisen vastuuta hänen omista teoistaan. Jos niin olisi, niin se vasta olisikin kyseisenkin miehen aliarvioimista. Sitä et kai sinäkään halua?

En tarkoittanut sinua mitenkään. Puhuin ihan yleisesti osoittamatta ketään.

• kks
        Alli-liina kirjoitti:

Ei todellakaan olekaan kyse kuin siitä henkilöstä, josta tämän keskustelun ensimmäisessä viestissä kerrotaan.

Mutta itsehän sinä erottelet persoonallisuush'iriöiset ja kaikki ihmiset eri kastiin..

Mielestäni se, ettei tarvitse tietyntyyppisiä ihmisiä kestää, pätee KAIKKIIN IHMISIIN! Oli se sitten "normaali", hullu tai häiriöinen. Itsesuojeluvaiston pitäs pelata niin, että välttää sellasia ihmisiä, joista on liikaa haittaa omalle kehitykselle.

• ei ikinä enää
        meikäläinen kirjoitti:

Eikös tässä just ole kyseessä case, jossa alkup kirjoittaja TUNTEE miehen, EI PIDÄ kaikista hänessä esiintulevista käyttäytymismalleista jne
        Ei tässä muut olekaan väittäneet tuntevansa miestä muuten kuin tän casen perusteella. Sen pohjalta tässä on jokaisen ollut pakko kommentoida. Saat olla omaa mieltäsi aivan vapaasti, mutta jos toisilla on kokemuksia jostain vastaavasta kuin alkuperäisellä kirjoittajalla, niin meilläkin on oikeus omien kokemustemme julkituomiseen. Aliarvioit varmaan pahasti alkuperäisen ketjun aloittajan oman ymmärryksen ja vastuun itsestään. Hän tuskin elää elämäänsä kenenkään meidän ohjeiden mukaan, vaan osaa tehdä omatkin päätöksensä, mutta saa hän kuitenkin mielipiteitä kuulla. Sitäpaitsi jokainen järkevä ihminen osaa kyllä seuloa täältäkin asioita, eikä uskoa sokeasti jokaista mielipiteen esittäjää.

Itse olen rukoillut 20 vuotta äitiäni lopettamaan viinan juonnin. Rukoillut, itkenyt, puhunut, pyytänyt, estänyt - tehnyt kaiken. Mikään ei auttanut. Nyt kun tätä mietin, se mitä olisi pitänyt tehdä on, ei YHTÄÄN MITÄÄN. Elää omaa elämää ja keskittyä siihen (ettei nyt kärsisi jatkuvista syyllisyydentuskista ja masennuksesta). Ainoa minkä psykologit sanovat alkoholistiin auttavan on turvaverkkojen poistaminen, jatkuva heidän puolestaan valehteleminen ja auttaminen.

Yhden mahdollisuuden voit antaa hakeutua hoitoon. Jos ei tehoa, jätä välittömästi äläkä ikinä ota takaisin.

(Muistakaapa, että tällaiset taudit ovat myös usein itsekkäitä tauteja, äitini ei esim. koskaan edes harkinnut hoitoonmenoa vaikka aiheutti juomisellaan pari keskenmenoa ja särki autoja humalassa lapset kyydissä.)

• tosi pahalta
        Alli-liina kirjoitti:

tuo sinun elämäsi hakkaamisen ja alkoholismin keskellä
        surkuttelee päivi, kolmen lapsen äiti

• heartti

olisiko kyse ihmisen "erilaisuudesta" joka koetaan persoonallisuushäiriöksi.

Itse ainaskin tunnistin osan itsestäni kun luin erään kirjoituksen/tutkimuksen.

Eli kai olen yksi heistä joilla persoonallisuushäiriö :)

Onkohan meitä montakin? ...ilman "diagnoosia"....

• fdg5

Tuossa on joitakin veistejä joidenka ensimäisissä lauseissa luki pettävä ja valehteleva mies. Erillaisuuden käsitys jne.. menee yksiin ihmisen luontaisen käytöksen kanssa. Mikäli kymmeneltä ihmiseltä kysytään käsitystä yksilöstä, niin kaikilla on oma käsityksensä. Eroavuuksiin vaikuttaa tarkastelijan oma yksilöllinen näkökanta asioihin, joten näkökannallaan ihminen kertoo itsestään enemmän jota tarkastelun kohteelta.

Ristiriitaiset näkemyserot voidaan pahimmillaan nähdä riistiriitaisena yksilönä ja joissakin tapauksissa poikkeaavilla näkemyksillä ja kohtelulla saadaan ihminen myös käyttäytymään poikkeaavasti. Poikkeaavana kohteleva ihminen voi kokea itsensä ala-arvosemmaksi ja huonolla kohtelullaan pyrkiä tuomaa muista huonoja puolia esille.

Poikkeavaana esiintyminen on joillekin tapa selviytyä samasta tilanteesta josta toinen selviytyy ilman ongelmia.

Se keskustelu jota tulee pettävän miehen osalta, niin olisi kovasti helpompaa kysyä itseltään, että mitä kumppaniltaan haluaa. Mikäli haluaa kahdenkeskistä elämää, niin eikös se olisi helpompaa pitää kumppani niin tyytyväisenä, että pettämiseen ei ole tarvetta taikka sitten antaa jopa lupa muihin suhteisiin taikka hankkia näkemystään vastaavaa seuraa toisaalta.

• meikäläinen
        fdg5 kirjoitti:

Tuossa on joitakin veistejä joidenka ensimäisissä lauseissa luki pettävä ja valehteleva mies. Erillaisuuden käsitys jne.. menee yksiin ihmisen luontaisen käytöksen kanssa. Mikäli kymmeneltä ihmiseltä kysytään käsitystä yksilöstä, niin kaikilla on oma käsityksensä. Eroavuuksiin vaikuttaa tarkastelijan oma yksilöllinen näkökanta asioihin, joten näkökannallaan ihminen kertoo itsestään enemmän jota tarkastelun kohteelta.

Ristiriitaiset näkemyserot voidaan pahimmillaan nähdä riistiriitaisena yksilönä ja joissakin tapauksissa poikkeaavilla näkemyksillä ja kohtelulla saadaan ihminen myös käyttäytymään poikkeaavasti. Poikkeaavana kohteleva ihminen voi kokea itsensä ala-arvosemmaksi ja huonolla kohtelullaan pyrkiä tuomaa muista huonoja puolia esille.

Poikkeavaana esiintyminen on joillekin tapa selviytyä samasta tilanteesta josta toinen selviytyy ilman ongelmia.

Se keskustelu jota tulee pettävän miehen osalta, niin olisi kovasti helpompaa kysyä itseltään, että mitä kumppaniltaan haluaa. Mikäli haluaa kahdenkeskistä elämää, niin eikös se olisi helpompaa pitää kumppani niin tyytyväisenä, että pettämiseen ei ole tarvetta taikka sitten antaa jopa lupa muihin suhteisiin taikka hankkia näkemystään vastaavaa seuraa toisaalta.

Tekstisi sisälsi asiaakin, mutta et voi tietää paremmin kuin itse asianomainen, miten asianomainen mm itsensä kokee. Vrt tekstiisi "eikös olis helpompaa pitää kumppani niin tyytyväisenä..."
        Kyseinen kumppani kyllä tiedosti lopulta "sairautensa" ja on tehnyt eromme jälkeen paljon työtä itsensä kanssa muuttuakseen. Paljon on kehitystä tullutkin. Eli kyse ei ollut pihtarimuijasta/kerran viikossa peiton alla pimeessä antavasta ämmästä (mitä lienet tarkoittanut minuun viitaten) vaan sairaalloisesta pakonomaisesta käyttäytymisestä miehellä, joka sen osasi aikanaan itselleenkin myöntää.

Kaikenlaiset psycholoogit sitä rupeaakin elvistelemään: onkin niin helppo luottaa stereotypioihin kun ei ole mitään muuta tietoa, etenkään sitä kyseisen ihmisen omaa itsetuntemusta. Sillä esim kyseinen mies ei nauttinut teoistaan (paitsi sexuaalisesti useimmiten) vaan ne teot tekivät hänet hyvin ahdistuneeksi.

Kolme ensimmäistä kappalettasi olivat toki jopa mielenkiintoisia, mutta kapeakatseisuutesi ja ylemmyydentuntosi paistoi selvästi läpi viimeisestä kappaleestasi.

Analyysiasi on sinun hyvä peilata myös omaa kannanottoasi silmälläpitäen:)...

• fdg5
        meikäläinen kirjoitti:

Tekstisi sisälsi asiaakin, mutta et voi tietää paremmin kuin itse asianomainen, miten asianomainen mm itsensä kokee. Vrt tekstiisi "eikös olis helpompaa pitää kumppani niin tyytyväisenä..."
        Kyseinen kumppani kyllä tiedosti lopulta "sairautensa" ja on tehnyt eromme jälkeen paljon työtä itsensä kanssa muuttuakseen. Paljon on kehitystä tullutkin. Eli kyse ei ollut pihtarimuijasta/kerran viikossa peiton alla pimeessä antavasta ämmästä (mitä lienet tarkoittanut minuun viitaten) vaan sairaalloisesta pakonomaisesta käyttäytymisestä miehellä, joka sen osasi aikanaan itselleenkin myöntää.

Kaikenlaiset psycholoogit sitä rupeaakin elvistelemään: onkin niin helppo luottaa stereotypioihin kun ei ole mitään muuta tietoa, etenkään sitä kyseisen ihmisen omaa itsetuntemusta. Sillä esim kyseinen mies ei nauttinut teoistaan (paitsi sexuaalisesti useimmiten) vaan ne teot tekivät hänet hyvin ahdistuneeksi.

Kolme ensimmäistä kappalettasi olivat toki jopa mielenkiintoisia, mutta kapeakatseisuutesi ja ylemmyydentuntosi paistoi selvästi läpi viimeisestä kappaleestasi.

Analyysiasi on sinun hyvä peilata myös omaa kannanottoasi silmälläpitäen:)...

Kuten viestissäni kirjoitin, niin teksti alkoi tyylillä.... En siis lukenut koko tekstiä laisinkaan ja mikäli vastauksestasi oikein ymmärsin, niin erohan käytöksestä oli seurannut ja mitä luultavammin oikeasta ja perustellusta syystä. Omassa viestissä tarkoitin juuri konkreettista toimenpidettä ongelman ratkaisemiseksi. Te ratkaisitte ongelman eroamalla.

Tuot esille "sairauden" ja pyrkimyksen muutokseen. Edelleen mielipiteeni on, että käytöksen takana on jokin kokreettinen ja luonnollinen syy. Anonyymien alkoholistien tyyppinen elämämntavan parantaminen ei varmaankaan johda muuhun kuin huonoon itsetuntoo ja luuloon, että oikeasti sairastaa jotakin. Kyseessä voi olla hyvin kevytmielinen asennoituminen, jolloin vieläkin kevyemmin elettäessä pääsee mielessään korkeammalle. Toisaalta kyse voi olla äärettömästä ahdistuksesta, jota pyritään purkamaan käytöksellä. Itse lähtisin liikenteeseen todellisuudesta ja siitä konkreettisesta syystä joka ahdistaa taikka miksi kotiolosuhteissa ei voi elää riittävän keveästi. Mikäli asiat ei ota mennäkseen kohdalleen, niin vaihtoehdoksi edelleen jää hankkia haluama elämä sieltä ja niillä keinoin kun asiat ottavat luonnistuakseen.

• heartti
        fdg5 kirjoitti:

itse tarkoitin sairautena monipersoonallisuutta josta luin yhden linkistä..en siis valehtelemisesta ja pettämisestä!

• meikäläinen
        fdg5 kirjoitti:

Kuten viestissäni kirjoitin, niin teksti alkoi tyylillä.... En siis lukenut koko tekstiä laisinkaan ja mikäli vastauksestasi oikein ymmärsin, niin erohan käytöksestä oli seurannut ja mitä luultavammin oikeasta ja perustellusta syystä. Omassa viestissä tarkoitin juuri konkreettista toimenpidettä ongelman ratkaisemiseksi. Te ratkaisitte ongelman eroamalla.

Tuot esille "sairauden" ja pyrkimyksen muutokseen. Edelleen mielipiteeni on, että käytöksen takana on jokin kokreettinen ja luonnollinen syy. Anonyymien alkoholistien tyyppinen elämämntavan parantaminen ei varmaankaan johda muuhun kuin huonoon itsetuntoo ja luuloon, että oikeasti sairastaa jotakin. Kyseessä voi olla hyvin kevytmielinen asennoituminen, jolloin vieläkin kevyemmin elettäessä pääsee mielessään korkeammalle. Toisaalta kyse voi olla äärettömästä ahdistuksesta, jota pyritään purkamaan käytöksellä. Itse lähtisin liikenteeseen todellisuudesta ja siitä konkreettisesta syystä joka ahdistaa taikka miksi kotiolosuhteissa ei voi elää riittävän keveästi. Mikäli asiat ei ota mennäkseen kohdalleen, niin vaihtoehdoksi edelleen jää hankkia haluama elämä sieltä ja niillä keinoin kun asiat ottavat luonnistuakseen.

Luit vain alun ja sen perusteella siis kommentoit. Jaahas, onkin varmaan turha tässä sen enempää kirjoittelemaan. NO, jos nyt tämän kerran. Turha kuitenkaan yrittää muuttaa stereotypistä analyysiasi asiasta. Ero tosiaan tuli, mutta se lienee sivuseikka tässä ketjussa.
        Itse olen sitä mieltä että esim alkoholismi on sairaus, jonka saamiseen/kehittymiseen joillakin ihmisillä on geneettinen alttius. Laukaisevia tekijöitä voi olla monia. Ihminen on pohjimmiltaan lähinnä biologinen. Psyykkisyys on paljon nuorempaa, etenkin tässä mittakaavassa kuin nykyään ajatellaan.

• fg5
        meikäläinen kirjoitti:

Luit vain alun ja sen perusteella siis kommentoit. Jaahas, onkin varmaan turha tässä sen enempää kirjoittelemaan. NO, jos nyt tämän kerran. Turha kuitenkaan yrittää muuttaa stereotypistä analyysiasi asiasta. Ero tosiaan tuli, mutta se lienee sivuseikka tässä ketjussa.
        Itse olen sitä mieltä että esim alkoholismi on sairaus, jonka saamiseen/kehittymiseen joillakin ihmisillä on geneettinen alttius. Laukaisevia tekijöitä voi olla monia. Ihminen on pohjimmiltaan lähinnä biologinen. Psyykkisyys on paljon nuorempaa, etenkin tässä mittakaavassa kuin nykyään ajatellaan.

Miehesi paneskelut voi johtua lähes mistä tahansa, mutta selkeätä on se ettet hyväksy tätä, joten miksi jäädä kierimään tuskassa kun tuskasta (miehestä) pääsee eroon. Enemmän kuin usein ihmiset kokevat hyvää olo päästesään hankalasta kumppanista eroon.

Krapulaan juominen tasoittaa tuskaa ja ihminen voi jopa juoda kuluttaakseen paremmin aikaa. Juomisen tuottama hyvänolo ´muuttuu hetkeksi huonovointisuudeksi. Moni vain unohtaa kuinka hyvän olon päihteettömyys tuo.

• fg5
        meikäläinen kirjoitti:

Sinä olet ehkä näkivinäsi jotakin stereioita, mutta mínä havaitsen sinussa heti ensinäkemältä huonovointisuutta ja negatiivisuutta. Sinä tulkitset minut ja kommenttini negatiivisena ja lähdet välittömästi puolustautumaan. Vaikkakin kumppanisi valehtelee ja pettää, niin selkeää on se, että sinä kärsit, jolloin sinulle jää mahdollisuudeksi hankkia itsellesi apua ja taikka hankkiutua häriötekijöistä eroon.

• fg5
        meikäläinen kirjoitti:

Lisätään vielä, että esim. aa-kerhojen käsitellessä alkoholia negatiivisena asiana (sairautena) samalla kun ihminen pyrkii eroon jumisesta, niin kokonaisuus voi tuntua tuskan maksimoinnilta. Päihteettömyydestä pitäisi löytää positiivisia puolia esim. päihteettömyys tuo hyvän olon ja säästynyttä rahaa voi käyttää edelleen hyvinvointiin ja esim. matkailuun taikka muuhun terveydenhoitoon. Joillakin on juomisesta "hyvä vastaan paha" näkemyksiä ja toisinaan yksilö halutaan jopa mieltää päihteen käyttäjäksi ja huonoksi ihmiseksi, jolloin negatiivinen ympäristö tarkoituksenmukaisesti ajaa ihmisen ongelmiin.

• meikäläinen
        fg5 kirjoitti:

Sinä olet ehkä näkivinäsi jotakin stereioita, mutta mínä havaitsen sinussa heti ensinäkemältä huonovointisuutta ja negatiivisuutta. Sinä tulkitset minut ja kommenttini negatiivisena ja lähdet välittömästi puolustautumaan. Vaikkakin kumppanisi valehtelee ja pettää, niin selkeää on se, että sinä kärsit, jolloin sinulle jää mahdollisuudeksi hankkia itsellesi apua ja taikka hankkiutua häriötekijöistä eroon.

Et ole varmaan lukenut ketjun viestejäni. OLEN eronnut, OLEN siitä tyytyväinen, HALUAISIN vain säästää toiset kokemasta mahdollisesti samaa, kuin ITSE olen kokenut. Ketjun aloittaja ei vaikuttanut kovin tyytyväiseltä suhteeseensa myöskään. Tiedätkö edes mistä koko ketju alkoi? Miten voit kommentoida, vaivautumatta edes syventymään tarkemmin siihen, mitä kommentoit. Joo-o: hyvin näytät pystyvän. Kukapa ei.

En näe stereioita, olohuoneessani on kyllä stereot, mutta en katso niitä nytkään.

Nyt on oikeasti hyvä olo, en kärsi. Päinvastoin juuri nyt olen erittäin tyytyväinen, koska voin koska tahansa lopettaa omalta osaltani tällaisen tyhjän keskustelunkin. Saat mieluusti viimeisen puheenvuoron, jos haluat sellaisen esittää. Ei tällaista "ei mihinkään rakentavaan johtavaa"-keskustelua jaksa enää käydä. Heippa vaan, koitahan jaksella.

• fg5
        meikäläinen kirjoitti:

Et ole varmaan lukenut ketjun viestejäni. OLEN eronnut, OLEN siitä tyytyväinen, HALUAISIN vain säästää toiset kokemasta mahdollisesti samaa, kuin ITSE olen kokenut. Ketjun aloittaja ei vaikuttanut kovin tyytyväiseltä suhteeseensa myöskään. Tiedätkö edes mistä koko ketju alkoi? Miten voit kommentoida, vaivautumatta edes syventymään tarkemmin siihen, mitä kommentoit. Joo-o: hyvin näytät pystyvän. Kukapa ei.

En näe stereioita, olohuoneessani on kyllä stereot, mutta en katso niitä nytkään.

Nyt on oikeasti hyvä olo, en kärsi. Päinvastoin juuri nyt olen erittäin tyytyväinen, koska voin koska tahansa lopettaa omalta osaltani tällaisen tyhjän keskustelunkin. Saat mieluusti viimeisen puheenvuoron, jos haluat sellaisen esittää. Ei tällaista "ei mihinkään rakentavaan johtavaa"-keskustelua jaksa enää käydä. Heippa vaan, koitahan jaksella.

Viestiketjun aiheena oli persoonallisuushäiriö. Entisen miehesi persoonallisuus on voinut olla vapaamuotoisempi jota sinä olet odottanut, joten sinun odotuksesi ja käytöksesi on luonut ristiriitaisen kuvan tilanteesta. Entisellä miehelläsi ei siis välttämättä ole ollut ongelmia persoonallisuuden kanssa vasta kun sen jälkeen kun olet tuonut esille tyytymättömyytesi hänen käytökseen.

• iahnvaanihmettelen
        fdg5 kirjoitti:

Minusta terveeseen parisuhteeseen juuri ei sovi,että toisen (yleensä naisen)pitää miellyttää toista.Juuri tällä manipuloiva henkilö saakin kiristettyä,koska syy ilkeyteen tai pettämiseen on aina siinä toisessa.
        Olen sitä mieltä,että jos henkilöllä oikeasti on narsistinen persoonallisuuden häiriö,niin parasta lähteä.Tällaiselta henkilöltä puuttuu kyky itsekritiikkiin ja myötätuntoa tai huonoa omaatuntoa aidosti ei ole.Näytellä hän osaa uskomattoman hyvin.
        Kahden suurinpiirtein normaalin tuntevan ihmisen parisuhde on eri asia.
        Mutta tässä kysytään vakavasta häiriöstä,jota on vaikea huomata.

• Fiikus

Persoonallisuushäiriöitä(mm. narsistinen, histroninen, aggressiivis-passiivinen, rajatila jne.) on monia ja niistä löydät tietoa vaikkapa kirjasta Achte: Psykiatriaa meille kaikille. Sanaa käytetään liian usein ja liian heppoisesti solvauksena moderneissa valtataistoissa. Persoonallisuushäiriö on kuitenkin suhteellisen pysyvä/ pitkäikäinen yksilöä ja hänen ympäristöään häiritsevä/ vammauttava ja hoitoa vaativa häiriö. Yleisimmin erilaisia persoonallisuushäiriöitä luonnehtivat kommunikaatio- ja sosiaaliset ongelmat; kyvyttömyys ymmärtää/kunnioittaa toisten tarpeita/ tunteita ja toimia asianmukaisesti eri tilanteissa.

• skitsoidi

Taitaapi se raja "normaalin" ja persoonallisuushäiriöisen välillä olla veteen piirretty viiva, ja mikä se "normaali" sitten on, sen kun joku osaisi tyhjentävästi kertoa.

Tuolla voi itsekukin käydä testaamassa mikä persoonallisuushäiriö itsellä on:
      http://quizilla.com/users/rosiekins/quizzes/Which Personality Disorder Do You Have?/

• Mie

...Sama tulos, ku psykiatreilla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4652
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1947
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1630
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      132
      1186
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1121
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1056
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      953
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      916
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      882
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      848
    Aihe