Kuinka selität tämän vertauksen?

mummikainuusta

Kuuntelin yhden evankelistan opetusta seuraavasta vertauksesta. Hän opetti, että talentti on sama kuin armolahja. Eli kun luet vertausta, laita talentin paikalle armolahja.
Matt. 25:14 "On tapahtuva niin kuin silloin, kun mies oli lähdössä matkalle. Hän kutsui palvelijansa ja uskoi omaisuutensa heidän haltuunsa.
15. Yhdelle hän antoi viisi talenttia, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan. Sitten hän lähti matkalle.
16. Se, joka oli saanut viisi talenttia, lähti heti käymään niillä kauppaa ja voitti toiset viisi talenttia.
17. Samoin teki se, joka oli saanut kaksi talenttia, ja voitti toiset kaksi.
18. Mutta se, joka oli saanut yhden talentin, lähti pois, kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa hopean.
19. Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijoiden herra palasi ja rupesi tilintekoon heidän kanssaan.
20. Silloin se, joka oli saanut viisi talenttia, tuli ja toi toiset viisi ja sanoi: 'Herra, viisi talenttia sinä uskoit minun haltuuni. Katso, minä olen saanut voittoa toiset viisi.'
21. Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvin tehty, sinä hyvä ja uskollinen palvelija! Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'
22. Myös se, joka oli saanut kaksi talenttia, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi talenttia sinä uskoit minun haltuuni. Katso, minä olen saanut voittoa toiset kaksi.'
23. Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvin tehty, sinä hyvä ja uskollinen palvelija! Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'
24. Sitten myös se, joka oli saanut yhden talentin, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin, että sinä olet ankara mies. Sinä niität sieltä, minne et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, minne et ole siementä viskannut.
25. Peloissani minä menin ja kätkin talenttisi maahan. Katso, tässä on omasi.'
---
Tähän asti hän selitti vertausta ja lopetti siihen. Mielestäni vertauksia ei voida jättää kesken, joten voit jatkaa lukemista laittaen talentin paikalle armolahjan.
---
26. Mutta hänen herransa vastasi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä niitän sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä viskannut.
27. Sinunhan olisi pitänyt jättää rahani rahanvaihtajille, niin että tullessani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
28. Ottakaa häneltä pois se talentti ja antakaa sille, jolla on kymmenen talenttia!
29. Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on.
30. Heittäkää tuo kelvoton palvelija uloimpaan pimeyteen. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'"
----
Loppupäätelmäni: armolahjan käyttämättä jättäminen vie kadotukseen!

20

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauhan_mies

Totean vain, että johan on epäoikeudenmukainen ja julma herra!

• TalentitOnJUmalanSana

Harhaopit leviää näköjään joka joukossa, kuin kulovalkea.

Talenttien tapauksessa on kyse siitä, että ME joille Jumala on PELASTAVAN SANANSA uskonut, asumaan elävänä ja autuaaksi tekevänä sydämissämme, veisimme tuota sanaa edelleen eteenpäin, aina maan ääriin saakka.

Niin että mahdollisimman moni tulisi julistamamme sanan kautta tuntemaan syntinsä ja löytäisi Kristuksen, syntiensä sovittajan. Ja pelastuisivat iankaikkiseen elämään.

Tuo talentti on siis Jumalan oma sana! Kun näitä talentteja eli Jumala sanoja käytetään oikein, niin sana synnyttää pelastavan uskon sanaa kuulevien ja uskovien sydämissä. Näin syntyy jatkuvasti lisää sanan todistajia, evankeliumi kuuluu kaikkialle ja synnyttää uusista tulevista sukupolvista lapia Jumalalle.

• mummikainuusta

Näin minäkin olen sen ymmärtänyt. Huvittavaa oli, kun puhuin asiasta niiden ystävien kanssa, jotka olivat kuuntelemassa opetusta, he eivät olleet kuunnelleet tai ymmärtäneet selitystä. Ainoa asia, mikä oli tärkeää, oli päästä kys. evankelistan rukoiltavaksi ja saada jokin profetia/tiedonsana.
        Ajattelen, että tämä yhden talentin saanut palvelijia ei omistanut sitä pelastuksen lahjaa eli uskoa, itselleen. Siis sydämen uskoa ei ollut. Siksi hänet hyljättiin.

• luetaankosanaa2
        mummikainuusta kirjoitti:

Näin minäkin olen sen ymmärtänyt. Huvittavaa oli, kun puhuin asiasta niiden ystävien kanssa, jotka olivat kuuntelemassa opetusta, he eivät olleet kuunnelleet tai ymmärtäneet selitystä. Ainoa asia, mikä oli tärkeää, oli päästä kys. evankelistan rukoiltavaksi ja saada jokin profetia/tiedonsana.
        Ajattelen, että tämä yhden talentin saanut palvelijia ei omistanut sitä pelastuksen lahjaa eli uskoa, itselleen. Siis sydämen uskoa ei ollut. Siksi hänet hyljättiin.

Minulla on se käsitys, että KAIKKI mitä ihmisellä on, on Jumalalta saatua lahjaa, ja kaikella sillä mitä ihminen on saanut lahjaksi, tulisi varsinkin uskovan toimia ja käyttää oikein !

Se yksi talentti on ihmisen elämä itse, eli sillä elämällä ja sen kautta tulisi löytää Jumala ja pelastus !

Siksi kun se ihminen ei käyttänyt edes sitä elämäänsä siihen, mihin Jumala oli sen tarkoittanut, hän menetti senkin, eli Elämän !

26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
        27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;

Siis talentit ovat nähdäkseni paljon laajempi käsitteisiä, näiden Raamatun Sanojen mukaan, eli uskovankin tulisi käyttää ihan kaikki Jumalalta saamansa, niin Hengelliset, kuin maalliset siunaukset Jumalan tahdon mukaan !

Rahanvaihtajien pöytä siis puhuu niiden Jumalan siunauksian käyttöön laittamisesta, eikä vain itselään hilloamisesta itsekkyydessä, eli peltoon jemmaamisesta, ja peltohan olemme me:

1. Kor. 3:9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.

Siis KAIKELLA omistamallaan, uskovan tulee toimia Jumalan tahdon mukaan ja niitä siunakusia käyttää KAIKKIEN hyväksi !

• Mitenlie

Mielestäni ei kenekää pidä lukita "oikeaa" vastausta faktaksi. Vertauksilla voi olla montakin näkökulmaa tai jotain jota emme ymmärrä. Esimerkiksi yhden talentin saanut, sanoi pelänneensä. Mutta hänen herransa paljasti todellisen syyn. Se oli laiskuus ja pahuus. Laiskuus Herran työssä on meillä monilla vaarana. Esim. mielummin Suomalainen mies hakkaa vaikka motin halkoja, kuin rukoilee tunnin. Minä uskonkin, että talenteissa on kyse muustakin kuin Jumalan Sanasta. Meidän tulee kantaa hedelmää, kuka 100 kertaisen, tai 60 kertaisen, kuten Jeesus sanoi hyvästä sydämen maaperästä. Sehän on Jeesus, joka sitä hedelmää saa aikaa, jos saa. Yhden talentin saaneen kohdalla, Jeesus ei saanut korkoa.
        Kyse varmaankin on siitä, kuinka käytämme pelastuksemme. Kyllä meidän tulee olla ahkeria Jumalan työssä, kuitenkin vapaudessa eikä lakihenkisesti. Vai mitä muuta se hedelmän kantaminen sisältää? Onhan se toki: rakkaus, ilo, rauha jne., mutta myös hyvin käytännöllistä toimista Jumalan valtakunnan hyväksi. Hedelmästähän kolossalaiskirjeen 1 luku sanoo:
        10. vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä t y ö s s ä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta
        Vertaus kymmenestä neitsyestä puhuu mielestäni enemmän siitä, säilytämmekö uskon loppuun asti.

• luetaankosanaa2
        Mitenlie kirjoitti:

Mielestäni ei kenekää pidä lukita "oikeaa" vastausta faktaksi. Vertauksilla voi olla montakin näkökulmaa tai jotain jota emme ymmärrä. Esimerkiksi yhden talentin saanut, sanoi pelänneensä. Mutta hänen herransa paljasti todellisen syyn. Se oli laiskuus ja pahuus. Laiskuus Herran työssä on meillä monilla vaarana. Esim. mielummin Suomalainen mies hakkaa vaikka motin halkoja, kuin rukoilee tunnin. Minä uskonkin, että talenteissa on kyse muustakin kuin Jumalan Sanasta. Meidän tulee kantaa hedelmää, kuka 100 kertaisen, tai 60 kertaisen, kuten Jeesus sanoi hyvästä sydämen maaperästä. Sehän on Jeesus, joka sitä hedelmää saa aikaa, jos saa. Yhden talentin saaneen kohdalla, Jeesus ei saanut korkoa.
        Kyse varmaankin on siitä, kuinka käytämme pelastuksemme. Kyllä meidän tulee olla ahkeria Jumalan työssä, kuitenkin vapaudessa eikä lakihenkisesti. Vai mitä muuta se hedelmän kantaminen sisältää? Onhan se toki: rakkaus, ilo, rauha jne., mutta myös hyvin käytännöllistä toimista Jumalan valtakunnan hyväksi. Hedelmästähän kolossalaiskirjeen 1 luku sanoo:
        10. vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä t y ö s s ä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta
        Vertaus kymmenestä neitsyestä puhuu mielestäni enemmän siitä, säilytämmekö uskon loppuun asti.

Voimme tutkia yhtä Raamatun kohtaa muun Raamatun ilmoituksen kautta ja avulla !

Uudestisyntyneen Jumalan lapsen ei tarvitse pelätä, mutta tuo yhden talentin omaava pelkäsi Jumalaa ja piti siis Jumalaa julmana ja ankerana ja kohtuuttomana vain !

24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
        25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'

Siis Jumalan ja Jumalan Armon tuntemus puutuu kokonaan, eli ei ole kyse uskovasta ollenkaan !

Jumala ei myöskään omaa lastaan tuomitse kadotukseen !

29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
        30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'

Tuossa sanotaan, että tällä ei ollut, eli hän oli uskosta osaton, ja siten häneltä meni Elämäkin, ja kadotus oli edessä !

• lukutaitoinen

Talentti näkyy olevan raha tai rahayksilkkö. Eikö se siinä jälkiosassa ihan selvästi tule esille.

• kunmikääneiolevarmaa

Siinä jo menee pieleen kun evankelista alkaa esiintyä opettajana seurakunnassa.

SE EI ole evankelistan paikka eikä työ alkuunkaan koska evankelistalla erittäin harvoin on opetuksen sanaa seurakunnalle ihan vaan siksi koska hän on evankelistan armoituksella varustettu.

jos on.

• Mitenlie

Aiheeseen liittyen tulee mieleen, että evankelistankin tehtävä on talenttinsa käyttämistä. Varmaankin.

• mummikainuusta

Tilaisuus ei ollut srk:n tiloissa, vaan ihan muualla. Paikalla oli lähinnä uskovia eri srk:sta. Ja kuten aikaisemmin sanoin, hänen rukoiltavaksi pääseminen oli etusijalla. Tämä on tietenkin minun subj. näkemys.
        Olen kuunnellut/katsellut muutamia hänen tilaisuuksiaan ja opetus pettää pahasti. Mutta kun ne armolahjat näyttävät toimivan, ihmiset uskovat häntä. Moni on kokenut parantuneensa, kun hän on rukoillut. Tai päässyt vapaaksi demoneista.
        Ei voi kuin rukoilla, että Jumala tekisi oman tahtonsa tämän evankelistan kohdalla. Ja avaisi ihmisten silmät näkemään sen, missä oikein mennään.

• luetaankosanaa2

Tilaisuus ei ollut srk:n tiloissa, vaan ihan muualla. Paikalla oli lähinnä uskovia eri srk:sta. Ja kuten aikaisemmin sanoin, hänen rukoiltavaksi pääseminen oli etusijalla. Tämä on tietenkin minun subj. näkemys.
        Olen kuunnellut/katsellut muutamia hänen tilaisuuksiaan ja opetus pettää pahasti. Mutta kun ne armolahjat näyttävät toimivan, ihmiset uskovat häntä. Moni on kokenut parantuneensa, kun hän on rukoillut. Tai päässyt vapaaksi demoneista.
        Ei voi kuin rukoilla, että Jumala tekisi oman tahtonsa tämän evankelistan kohdalla. Ja avaisi ihmisten silmät näkemään sen, missä oikein mennään.

Evankelistan tehtävä on evankelioida uskosta osattomia !

Siis ei siunailla uskovia seurakunnan sisällä !

Paimen/opettajan tehtävä sen sijaan on auttaa ja tukea ja opettaa seurakunnan sisällä uskovia !

On selvästi sekaisin tehtävät ja toiminta !

Kyllä Jumalan asettaman evankelistan tulisi tietää ja ymmärtää edes oma tehtäväkenttänsä !

Jos evankelistaksi itseään tituleeraava ei vielä käsitä omaa tehtäväkenttäänsä, minä ainakin kyseenalaistan sellaisen "evankelistan" !

Ihmeet ja merikit eivät tässä lopun ajassa ole mikään vakuus oikeasta toiminnasta eikä oikeasta hengestä !

21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Huomatkaa tuossa lopussa Herran sanat, EN OLE KOSKAAN teitä tuntenut, eli kyllähän Herra omat lapsensa toki on tuntenut ja tuntee !

Nuo siis olivat niitä, jotka olivat vain tekeytyneet Jumalan palvelijoiksi, ja heitä siis on paljon tässä lopun ajassa eksyttämässä !

• mummikainuusta
        luetaankosanaa2 kirjoitti:

Evankelistan tehtävä on evankelioida uskosta osattomia !

Siis ei siunailla uskovia seurakunnan sisällä !

Paimen/opettajan tehtävä sen sijaan on auttaa ja tukea ja opettaa seurakunnan sisällä uskovia !

On selvästi sekaisin tehtävät ja toiminta !

Kyllä Jumalan asettaman evankelistan tulisi tietää ja ymmärtää edes oma tehtäväkenttänsä !

Jos evankelistaksi itseään tituleeraava ei vielä käsitä omaa tehtäväkenttäänsä, minä ainakin kyseenalaistan sellaisen "evankelistan" !

Ihmeet ja merikit eivät tässä lopun ajassa ole mikään vakuus oikeasta toiminnasta eikä oikeasta hengestä !

21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Huomatkaa tuossa lopussa Herran sanat, EN OLE KOSKAAN teitä tuntenut, eli kyllähän Herra omat lapsensa toki on tuntenut ja tuntee !

Nuo siis olivat niitä, jotka olivat vain tekeytyneet Jumalan palvelijoiksi, ja heitä siis on paljon tässä lopun ajassa eksyttämässä !

No noinhan minäkin olen asian käsittänyt. Kait siitä evankelista tulee, jos joskus on paikalla ei-uskova.
        Uskovat juoksevat nykyään ihmeiden perässä. Ja jos ei tapahdu "ihmeitä ja merkkejä" ei evankelista/opettaja/paimen ole edes, heidän mielestään, uskossa. Tähänhän moni näyttää vetoavan, kun kertoo, että jonkun opetus on pielessä. Riittää, kun parantumisia ja kuolleista heräämisiä tapahtuu. Olkoon ne sitten suulla suuremmalla puhuttuja ja valheiksi todettuja. Niihin uskotaan.
        Ihan tämä on sekaisin koko uskonsarka. Kun yrittää pysyä Raamatun Sanan pohjalla, on melkoinen kummajainen. Toivottavasti meitä kummajaisia löytyy vielä paljon suomenniemeltä!

• luetaankosanaa2

No noinhan minäkin olen asian käsittänyt. Kait siitä evankelista tulee, jos joskus on paikalla ei-uskova.
        Uskovat juoksevat nykyään ihmeiden perässä. Ja jos ei tapahdu "ihmeitä ja merkkejä" ei evankelista/opettaja/paimen ole edes, heidän mielestään, uskossa. Tähänhän moni näyttää vetoavan, kun kertoo, että jonkun opetus on pielessä. Riittää, kun parantumisia ja kuolleista heräämisiä tapahtuu. Olkoon ne sitten suulla suuremmalla puhuttuja ja valheiksi todettuja. Niihin uskotaan.
        Ihan tämä on sekaisin koko uskonsarka. Kun yrittää pysyä Raamatun Sanan pohjalla, on melkoinen kummajainen. Toivottavasti meitä kummajaisia löytyy vielä paljon suomenniemeltä!

Ikävä kyllä olen hyvin harvoin tavannut uskovia, jotka perustaisivat kunnolla Sanaan !

Jo Raamatun tuntemus on monella uskovalla niin heikkoa, että ei eroteta tökeröitäkään harhaoppeja ja opettajia, vaan kaikki jotka vain mainitsevat sanan Jeesus otetaan vastaan, opettavat he sitten kuinka pieleen tahansa !

Mutta siksi eksytys menee niin helposti läpi, ja sen kautta paljastuvat ne jotka valvovat ja kuuntelevat sitä mitä Henki Seurakunnalle sanoo !

Vain harva näyttää valvovan !

Vain harva kuulee ja kuuntelee, vaan korvat ja silmät on suljettu !

Olen ainakin itse tosi surullinen ja huolissani nyky uskovien tilasta !

Toisaalta sain kauan aikaa sitten jo näyn, jossa minulla oli soihtu kädessä ja katsoin ikäänkuin Suomea, ja edessäni oli ensin ihan pimeää.

Mutta kun tarkemmin katsoin, niin oli siellä muutamia pieniä valoja siellä täällä, mutta vain hyvin harvassa.

Tämän näyn olen sitten ymmärtänyt ja sen sanoman käytännössäkin nähnyt, eli harvassa on lamput palamassa Suomessa !

Ja suru siitä minulle tuli ja yhä tulee ! :(

• Massanyksikkö

Raamatun mitat ja rahat: Talentti 3000 sekelia 35-40 kg. (2Moos.38:24.

• Sanojen.siivilöintiä

Eikö USKO ole LAHJA, joka saatu ARMOSTA, kun syntisenä nöyrrytty PELASTAJAN Jeesuksen eteen?
      Kun USKO on saatu ARMOSTA, eikö uskonlahja yhtälailla ole ARMOLAHJA?

Jotkut jopa uskookin voimallisemmin..niin että he sen uskon kautta(joka Jeesukselta lahjaksi saatu, uudestisyntymän yhteydessä) tekevät monia voimallisia tekoja!(ei tark sirkustemppuja, vaan tekoja jotka myös RAKKAUDEN motivoimia..)

• TotuuttaRakkaudessa

Jumala on RAKKAUS.

• selitänpähyvinkin

Vain sinun oma käsityksesi ilmaisee mitä sanoma sinulle on.
      Vaikka minä (opettaja) puhuisin millaisella selityksellä jokainen kuulija kuitenkin kuule omin korvin, omin ajatuksin.
      Kannattaa muistaa että taivasten valtakunta on sinulla mielessäsi. Omasta mielestäsi saat vastaukset, selityksistä .... kin

• Mitenlie

Kyllä se on Pyhä Henki, joka voi avata Sanaa, kuten myös Raamatun muut kohdat. Käsityksille pitää löytää vahvistusta muualtakin Raamatusta. Kyllä esimerkiksi armolahjat ovat aivan eri asia kuin uudestisyntyminen. Uudestisyntyneethän ovat Kristuksen ruumis, jossa jokaisella jäsenellä on oma tehtävänsä. Jeesus jakaa armolahjojakin yhteiseksi hyödyksi, kuten profetoimisen, terveeksitekemisen jne. Jokaisella tulisi olla jotain annettavaa Kristuksen ruumiille.

• YksinArmosta

Jokainen luotu syntyy uudesti yksin Armosta..Jeesuksen Uhrityön tähden.

• evankeli

Minun käsitys on, että ne vertauksen talentit tarkoittavat kaikkia Jumalalta saatuja kykyjä ja lahjoja, niin luonnollisia kuin yliluonnollisiakin ja että vertauksen tarkoituksena ei suinkaan ole juuttua saivartelemaan talenttien yksittäisistä merkityksistä vaan käsitellä yleistä palveluhalukkuutta.

Mitä evankelistan toimenkuvaan tulee, tässä ollaan oltu pielessä jo pitkään. Evankelistahan pitäisi olla henkilöä, joka pääasiassa kohdistaa sanomaansa uskomattomille. Näin harvoin kuitenkaan on. Eivät he mene turuille ja toreille kadonneita lampaita etsimään vaan heidän mielestään heidän vastuunsa evankeliumin levittämiseen päätty jos syntisparat itse eivät hakeudu rukoushuoneisiin evankelistan saarnoja kuuntelemaan. Käytännössä evankelistat toimivat seurakuntien sisällä opettaen jo valmiiksi uskossa olevia.

Evankelistoina on paljon naisia. Syy on se, että koska naisia ei ole voitu nimittää pastoreiksi tai opettajiksi, on heitä kutsuttu evankelistoiksi, vaikka käytännössä tekisivät täsmälleen samaa tehtävänkuvaa kuin pastorit. Tämä on tällainen sana-huijaus, joka on hellareissa hyvin yleinen käytäntö. Jos jotain asiaa ei koeta oikeaksi, mutta ei sitä kieltääkään haluta tai kyetä, niin nimitetään asiaa toisella nimellä ja kas, ongelma on sillä ratkaistu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2390
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2303
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      36
      1716
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1668
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      27
      1049
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe