Muuttaisinko mieleni?
Oletko koskaan elämäsi aikana muuttanut käsityksiäsi uskonasioissa? Minä olen. Monta kertaa. Varmaan joudun muuttamaan niitä jatkossakin, jos ja kun Raamatusta avautuu lisää valoa, jota en tällä hetkellä ymmärrä tai tiedä olevan edes olemassa. Olenkin viimeaikoina pohtinut sitä, miten hyvin todella ymmärrän Raamattua. Meidän tulisi haluta oppia koko ajan lisää. Paavali nuhteli heprealaisia kristittyjä siitä, että heille piti jälleen kerran opettaa uskon alkeita, maitoa, vaikka heidän olisi pitänyt jo olla muiden opettajia. Silti meitä kutsutaan tavoittelemaan myös sitä maitoa, ei vain vahvaa ruokaa. Tasapaino kevyen ja vahvan ruoan välillä lienee paras vaihtoehto. Teini-ikäisenä poikana lepopäiväkysymys askarrutti minua. Tiesin että juutalaiset viettivät sapattia ja luterilaiset menivät kirkkoon sunnuntaina. Luin Raamatusta, että viikon seitsemäs päivä on sapatti. Ajattelin, että sittenhän me luterilaiset teemme oikein, koska sunnuntai on viikon viimeinen päivä ja asia jäi siihen. Näin siis ennen kuin minusta tuli adventisti. Vuosia myöhemmin opin että sunnuntai ei olekaan viikon seitsemäs päivä. Se onkin raamatullisen viikon ensimmäinen päivä. Valtio on vain muokannut suomalaista viikkojärjestystä vuoden 1973 alussa alkamaan maanantaista, vaikka sen pitäisi alkaa sunnuntaista, kuten suurimmassa osassa maailman maita. Muutin mieleni ja liityin eri vaiheiden jälkeen adventtikirkkoon. Lisääntynyt totuuden valo tarkoitti muutoksia käsityksissäni. Teologian opintojen myötä olen vuosien varrella oppinut paljon uutta ja joutunut arvioimaan käsityksiäni uudestaan. Tässäkin suhteessa Raamattu on mielenkiintoinen kirja. Se on niin yksinkertainen, että lapsikin voi oppia sieltä pelastuksen perusasiat Jeesuksesta. Kuitenkin Raamattu on samalla niin ehtymätön aarreaitta, ettei paraskaan teologi pysty selittämään sitä tyhjentävästi. Aina voi oppia uusia ja syvällisempiä näköaloja vanhoihin totuuksiin. Kaiken tämän keskellä onkin hyvä muistaa, että emme kaikki ajattele samalla tavalla. Jokainen meistä on omalla kohdallaan uskonvaelluksessamme. Osa on päässyt pidemmälle Raamatun ymmärtämisessä kuin muut. Yksi näkee saman Raamatun tekstin eri näkökulmasta kuin toinen. Molemmat voivat olla oikeassa tai väärässä, vaikka näennäisesti näkemykset eroavat toisistaan. Joskus näkemyksemme poikkeavat huomattavastikin toistemme näkemyksistä. Silloin on parasta turvautua kristillisen rakkauden ja armollisuuden periaatteeseen, siten että sopu säilyy eriävistä näkemyksistä huolimatta, kunhan vain Raamatun selkeitä totuuksia ei unohdeta. Minulla on ystäviä, jotka ajattelevat monesta asiasta samalla tai eri tavalla kuin minä, koska Raamatussa on paljon sellaista, mikä ei ole yksiselitteistä tai helposti ymmärrettävää. Eniten olen oppinut niiltä, jotka ovat kanssani eri mieltä. Ellen G. White mukautti käsityksiään samalla kun hänen henkilökohtainen suhteensa Jeesukseen kasvoi ja syventyi. (Lyhennetty versio Nykyajan pääkirjoituksesta no.2/ 2016)
Nykyajan pääkirjoitus: Timo Flink
153
474
Vastaukset
- iloinen_naurajaa
Raamattuko "ehtymätön aarreaitta"? Täyttä paskaahan se kirja on HAHAHAHAHAHAHAHAHAAA!!! :-):-):-)
- näkeehänsenheti
Eli et ole koskaan lukenut sanaakaan etkä tiedä mitään mitä Raamatussa on ....
- iloinen_naurajaa
näkeehänsenheti kirjoitti:
Eli et ole koskaan lukenut sanaakaan etkä tiedä mitään mitä Raamatussa on ....
Kyllä, olen lukenut Raamattua riittävän paljon tietääkseni, että se on täynnä lapsellisia satuja ja käsittämättömän typerää paskaa. En väitä lukeneeni PALJON, sillä ymmärsin pian, ettei sellaiseen paskaan kannata tuhlata aikaansa HAHAHAHAAHAHA!!! :-):-):-)
- näkeehänsenheti
Eli et ymmärtänyt mitään lukemastasi, koska olet asennevammainen.
- iloinen_naurajaa
näkeehänsenheti kirjoitti:
Eli et ymmärtänyt mitään lukemastasi, koska olet asennevammainen.
Kyllä ymmärsin ja siinä se ongelma olikin. Tajusin heti, että tämä kirjahan on kasa paskaa!!! :-):-):-)
- näkeehänsenheti
Eli et ymmärtänyt mitään. Sitä se paskan polttelu teettää ...
- siismitähäh
Miksi teksti on lyhennetty?
##Molemmat voivat olla oikeassa tai väärässä, vaikka näennäisesti näkemykset eroavat toisistaan. Joskus näkemyksemme poikkeavat huomattavastikin toistemme näkemyksistä. Silloin on parasta turvautua kristillisen rakkauden ja armollisuuden periaatteeseen, siten että sopu säilyy eriävistä näkemyksistä huolimatta, kunhan vain Raamatun selkeitä totuuksia ei unohdeta. ##
Juuri näin se on - Raamatussa on sen oma perusta. jota ei saa poistaa tai unohtaa.
alex- Ellenluste
Juu vehnä ja valhevehnä näyttää aluksi samalta mutta tähkä on erilainen.
Ellenluste kirjoitti:
Juu vehnä ja valhevehnä näyttää aluksi samalta mutta tähkä on erilainen.
## Juu vehnä ja valhevehnä näyttää aluksi samalta mutta tähkä on erilainen.##
Niin voi tehdäkin - mutta jos jatkaa asioiden tutkimista niin voi ehkä ymmärtää mistä Raamatussa on kysymys .. jos on ymmärtääkseen ..
Ensimmäinen asia mikä ihmisen pitäisi panna kyseen alaiseksi on tämä niin monen kirkon opettama syntisen ihmisen kuolemattomuus..
alex
- myyntipuhe
Tyypillistä Timo Flinkkiä. Minä oikeassa muut väärässä ja liittykää ihmeessä adventtikirkkoon.
- siismitähäh
Eihän tuossa missään tuollaista sanottu.
Ai että mikä tässä nyt oli taas tyypillistä :)) .. olisikohan tuo keksimäsi kritiikki ..
Yleensähän se on niin että kun ei oikein löydä mitään mistä kritisoida niin .. keksitään jotain .
alex- sunnuntai.ja.sapatti
Niin, hän kertoi raamatunlöydöistä, mitä monet eri suunnilta on myös löytäneet, viitaten tähän lepopäivän raamatullisuuteen.
Siksi kohdaltani samassa asiassa kirkossani näytettiin ystävällisesti ovea. Todettiin, että menee samanmielisten joukkoon.
En ole adventtikirkossa, mutta uskovien yhteisössä, jossa sapatti nähdään sellaiseksi lepopäiväksi, jonka Jumala on pyhittänyt.
Tämä vain kommentoimaan aloitusta, ettei näkemys ole pelkästään adventistinen. Toivoisin maahamme Apostolista srk. mikä muualla on olemassa. Mutta, voidaan me toimia näinkin.
Tämä lepopäivän hapate- sunnuntaille on Lutterin aikaansaannosta ja sitä kautta perinnäisoppia isienpuolelta, jota niin rakastetaan.
Rakastetaan siksi, että se on puettu valkeuden vaatteisiin.
Nyt jo edesmennyt entisen kirkkoni pastori ja tavallaan yhteisöjensä piispa, totesi sanaa mitattaessa, että sapatinsuhteenkin olen oikeassa.
Mutta, entisen kirkkoni opetukseen sitä ei voi sisällyttää, koska juuret opetuksessa on syvässä mullassa. Se haastaisi niin asioita, ettei lähdetä sitä lustetta leikkaamaan pois. Rauha hänen sielulleen.
Itse tein valinnat ja olen tällä tiellä. En kiellä Jumalan tahtoa tässä asiassa. sunnuntai.ja.sapatti kirjoitti:
Niin, hän kertoi raamatunlöydöistä, mitä monet eri suunnilta on myös löytäneet, viitaten tähän lepopäivän raamatullisuuteen.
Siksi kohdaltani samassa asiassa kirkossani näytettiin ystävällisesti ovea. Todettiin, että menee samanmielisten joukkoon.
En ole adventtikirkossa, mutta uskovien yhteisössä, jossa sapatti nähdään sellaiseksi lepopäiväksi, jonka Jumala on pyhittänyt.
Tämä vain kommentoimaan aloitusta, ettei näkemys ole pelkästään adventistinen. Toivoisin maahamme Apostolista srk. mikä muualla on olemassa. Mutta, voidaan me toimia näinkin.
Tämä lepopäivän hapate- sunnuntaille on Lutterin aikaansaannosta ja sitä kautta perinnäisoppia isienpuolelta, jota niin rakastetaan.
Rakastetaan siksi, että se on puettu valkeuden vaatteisiin.
Nyt jo edesmennyt entisen kirkkoni pastori ja tavallaan yhteisöjensä piispa, totesi sanaa mitattaessa, että sapatinsuhteenkin olen oikeassa.
Mutta, entisen kirkkoni opetukseen sitä ei voi sisällyttää, koska juuret opetuksessa on syvässä mullassa. Se haastaisi niin asioita, ettei lähdetä sitä lustetta leikkaamaan pois. Rauha hänen sielulleen.
Itse tein valinnat ja olen tällä tiellä. En kiellä Jumalan tahtoa tässä asiassa.No, samalla tiellä ollaan :) askel kerrallaan .. oppia ikä kaikki ..
alex
- Pohdintojani
>>Silloin on parasta turvautua kristillisen rakkauden ja armollisuuden periaatteeseen, siten että sopu säilyy eriävistä näkemyksistä huolimatta, kunhan vain Raamatun selkeitä totuuksia ei unohdeta.>>
Saattaa olla että ymmärrän tämän jotenkin väärin mutta mielestäni tuo viimeinen lause "kunhan vain Raamatun selkeitä totuuksia ei unohdeta" kumoaa koko aiemman tekstin.
Sapatistahan on väännettu ja käännetty tällä foorumilla ja muilla kristillisillä foorumeilla varmaankin kymmenissä eri keskusteluissa ja olen lähes varma että tullaan vääntämäänkin. Tämäkin kirjoitus liittyi ja korosti adventistien sapattia josta he puhuvat ylivoimaisesti eniten verrattuna muihin opinkohtiin, tämä tuntuu korostuvan enkä sano sitä pilkallisessa mielessä. Mutta mikä siis on Raamatun selkeä opinkohta ja kuka sen määrittelee selkeäksi? Kuka määrittelee Ellen Whiten profeetaksi? Minä en määrittele enkä myöskään jätä määrittelemättä profeetaksi mutta uskon kuitenkin henkilökohtaisesti apostoliseen traditioon siinä että synagogiin kokoonnuttiin jo uuden liiton alussa Kristuksen ylösnousemuspäivänä, viikon ensimmäisenä päivänä sunnuntaina. Toisaalta se jos joku toinen kristitty haluaa viettää lauantaisapattia niin hän viettäköön. Voidaan sanoa että olen tämän suhteen välinpitämätön enkä sano sitäkään pahalla. Lyhykäisyydessään sanoisinkin että adventisteja kokemuksieni mukaan häiritsee sunnuntain pyhittäjät enemmän kuin sunnuntain pyhittäjiä adventistit jotka viettävät sapattia.
Tästä palataankin sitten alkuperäiseen kysymykseen "Mikä siis on Raamatun selkeä opinkohta ja kuka sen määrittelee selkeäksi?" Minä en määrittele kenenkään tulkintoja vääriksi enkä omiani absoluuttisen oikeiksi, mikä minut erottaisi Raamatun fariseuksista jos näin tekisin. Ei mikään.- Toinenpohdiskelija
Tuossa Pohdintojani nimimerkki: Sanoo sapattia adventistien sapatiksi, minä kun olen lukenut raamattua niin en ole viellä löytänyt sieltä sanaa adventistien sapatti, vaan Herran sinun Jumalasi Sapatti sieltä kyllä on löytynyt.
Kristuksen ylösnousemus päivästä en ole nähnyt myöskään raamatussa, koska siitä olisi tullut sapatti, kyllähän kristityt viettää ylösnousemus päivää pyhänään, mutta se ei ole Jumalan määrämä sapatti, se on vain ihmistekele, jolla ei ole arvoa taivaassa. Jeesus sanookin: Turhaan he palvelevat minua, opettaen oppeja jotka ovat vain ihmissääntöjä. - pyhpyh
" apostoliseen traditioon siinä että synagogiin kokoonnuttiin jo uuden liiton alussa Kristuksen ylösnousemuspäivänä"
Eli uskot valheeseen. - Sanosinä
pyhpyh kirjoitti:
" apostoliseen traditioon siinä että synagogiin kokoonnuttiin jo uuden liiton alussa Kristuksen ylösnousemuspäivänä"
Eli uskot valheeseen.Eli uskot elleniin?
- pyhpyh
Ennemmin Elleniä kuin valheeseen nimeltä apostolinen traditio.
- niinminkälaisen
pyhpyh kirjoitti:
Ennemmin Elleniä kuin valheeseen nimeltä apostolinen traditio.
No minkälaisen Raamatullisen perustan löydät ellenille?
- pyhpyh
Vaikka kuinka monta.
- Esimerkkejäkehiin
pyhpyh kirjoitti:
Vaikka kuinka monta.
No pistäpä vaikka yksi esimerkki vai meneekö liian vaikeaksi?
- luuletkoettä
Esimerkkejäkehiin kirjoitti:
No pistäpä vaikka yksi esimerkki vai meneekö liian vaikeaksi?
Luuletko että pyhpyhin kaltainen otus osaa tämmöiseen kysymykseen vastata?
Yksi kysymys : Kumpi on tärkeämpää? sekö kuka sanoo .. tai sekö mitä sanotaan ..?
Kannattaa miettiä ennen kuin vastaa ... itselleen.
alex
- Exap
"Muuttaisinko mieleni?
Oletko koskaan elämäsi aikana muuttanut käsityksiäsi uskonasioissa?"
No joo, kyllä olen. Pääsin eroon adventismin itsepetoksesta johon Timppa tuntuu vajoavan yhä syvemmälle ja syvemmälle.
Jos kertoo että on entinen adventisti niin kyllä ihmiset säälistä katsovat, melkein yhtä paha kuin jos sattuu olemaan entinen turkulainen.
Tästä videosta voi saada käsitystä kuinka vakavasta asiasta on kyse...
https://www.youtube.com/watch?v=tXcs6OlHxiM- paljon.pahempi.kokemus
"Jos kertoo että on entinen adventisti niin kyllä ihmiset säälistä katsovat, melkein yhtä paha kuin jos sattuu olemaan entinen turkulainen."
https://www.youtube.com/watch?v=tXcs6OlHxiM
Entinen adventisti on hyvin paljon traumatisoidumpi, kuin esim. entinen turkulainen. Ex-adventistin häpeä siitä, että on ollut jonkun niin sairaan ja omituisen lahkon ja kultin piirissä, mitä adventtikirkko edustaa, on kyllä monin verroin tuskallisempi, kokemus, mitä ex-turkulaisena oleminen voi koskaan olla. - pyhpyh
Ex-adventisti on myynyt itsensä perkeleelle ja siksi se on traumatisoitunut. Siitä on tullut totuuden vihollinen, eikä sellaisella ole rauhaa.
- omalehmä
pyhpyh kirjoitti:
Ex-adventisti on myynyt itsensä perkeleelle ja siksi se on traumatisoitunut. Siitä on tullut totuuden vihollinen, eikä sellaisella ole rauhaa.
<
Niin minkä totuuden? - Jasinäkö
omalehmä kirjoitti:
<
Niin minkä totuuden? Ja sinä olet esimerkki terveestä ihmisestä?
- omalehmä
Jasinäkö kirjoitti:
Ja sinä olet esimerkki terveestä ihmisestä?
100 %:sti väärin!
Minä taas en välitä Raamattua lukiessani mistään muista kirjoista kuin Raamatusta - siis en anna minkään kirjan ottaa evankeliumia itselleen Raamatun sijaan .. ja siksi voin omasta puolestani sanoa, että kyllä Raamatussa on Herran sapatti ja sapatti käsky on yksi kymmenestä käskystä.
Olisi aika kummallista kieltää Raamatun sapatti - ja tehdä se vain siksi että on olemassa kirkko joka korostaa Herran sapattia yhtenä evankeliumin osana ... ja kaikkein kummallisinta olisi tehdä se Raamattuun vetoamalla - jotenkin että "Juu, Raamatussa kyllä on "Herran sapatti" -- mutta ei ole kuitenkaan .. koska .. ??
Raamatun mukaan Herran sapatti on osa evankeliumia - itse olen siitä vakuuttunut - ja se ei ole adventismia - vaan Raamatun opetus.
Luulisi, että ainakin siitä voisi olla yhtä mieltä - mutta ei .. ja samaan aikaan kirkot jotka ovat hylänneet sapatin kuitenkin puhuvat niistä Raamatun kohdista joissa joissa sapatista kerrotaan .. MUTTA SOVELLUTTAVAT NIITÄ SUNNUNTAILLE - JOKA TULEE SAPATIN JÄLKEEN .. ja silloin se on liian myöhäistä viettää Herran sapattia. Eikö edes tämä selvä ristiriita herätä minkäänlaisia ajatuksia sinussa?
Minusta Timo oli ihan oikeassa kirjoittaessaan, että opittavaa on meillä kaikilla (hänet => itsensä <= mukaan lukien) ja että tämä on tie jota kuljetaan ja pääasia on että ollaan menossa oikeaan suuntaan.. samalla sitä kulkiessa täytyy kuitenkin muistaa että kun olet oppinut jotain Raamatun totuuksista - niitä ei tietenkään saa unohtaa .. ja tämä sapatti asiakin on yksi sellainen asia Raamatun totuus ..
Kukaan ei voi rehellisesti kieltää että Raamatussa on "Herran sapatti" ja että siitä esimerkiksi muistutetaan yhdessä 10:stä käskyistä ja että kysymys ei ole sunnuntaista .. Siksi ei niitä Raamatunpaikkoja joissa kerrotaan Herran sapatista pitäisi käyttää minkään muun päivän pyhittämiseen .. silloin se ei enää ole vain Raamatun opetusta vaan jonkinlaista sekaoppia ..
Siksi - ainakin minusta - on viisasta yrittää ymmärtää mikä on Herran sapatin osa evankeliumissa - eikä vain olla sitä vastaan ja niitä vastaan jotka ottavat asian vakavasti.
Minä muistan oman aikaisemman välinpitämättömyyteni kun oli kyse Herran sapatista - ja kuinka asia alkoi askel kerrallaan valjeta - ei siten että sapatti sellaisenaan ketään pelastaisi vaan siten että tänään näen senkin osana Raamatun evankeliumia.
Tajusin että Jeesus on sapatin Herra ..
alex- Pitimennä
omalehmä kirjoitti:
100 %:sti väärin!
Piti mennä tuo kysymys pyhpyhille.
- omalehmä
pyhpyh kirjoitti:
>>Ex-adventisti on myynyt itsensä perkeleelle ja siksi se on traumatisoitunut. Siitä on tullut totuuden vihollinen, eikä sellaisella ole rauhaa.>>
Miten ja koska tuollainen on tapahtunut? Onko ex-adventisti myynyt itsensä perkeleelle jo adventistina ollessaan vai vasta senjälkeen kun hän on alkanut ex-adventistiksi? - eremitth
alex.kasi kirjoitti:
Minä taas en välitä Raamattua lukiessani mistään muista kirjoista kuin Raamatusta - siis en anna minkään kirjan ottaa evankeliumia itselleen Raamatun sijaan .. ja siksi voin omasta puolestani sanoa, että kyllä Raamatussa on Herran sapatti ja sapatti käsky on yksi kymmenestä käskystä.
Olisi aika kummallista kieltää Raamatun sapatti - ja tehdä se vain siksi että on olemassa kirkko joka korostaa Herran sapattia yhtenä evankeliumin osana ... ja kaikkein kummallisinta olisi tehdä se Raamattuun vetoamalla - jotenkin että "Juu, Raamatussa kyllä on "Herran sapatti" -- mutta ei ole kuitenkaan .. koska .. ??
Raamatun mukaan Herran sapatti on osa evankeliumia - itse olen siitä vakuuttunut - ja se ei ole adventismia - vaan Raamatun opetus.
Luulisi, että ainakin siitä voisi olla yhtä mieltä - mutta ei .. ja samaan aikaan kirkot jotka ovat hylänneet sapatin kuitenkin puhuvat niistä Raamatun kohdista joissa joissa sapatista kerrotaan .. MUTTA SOVELLUTTAVAT NIITÄ SUNNUNTAILLE - JOKA TULEE SAPATIN JÄLKEEN .. ja silloin se on liian myöhäistä viettää Herran sapattia. Eikö edes tämä selvä ristiriita herätä minkäänlaisia ajatuksia sinussa?
Minusta Timo oli ihan oikeassa kirjoittaessaan, että opittavaa on meillä kaikilla (hänet => itsensä <= mukaan lukien) ja että tämä on tie jota kuljetaan ja pääasia on että ollaan menossa oikeaan suuntaan.. samalla sitä kulkiessa täytyy kuitenkin muistaa että kun olet oppinut jotain Raamatun totuuksista - niitä ei tietenkään saa unohtaa .. ja tämä sapatti asiakin on yksi sellainen asia Raamatun totuus ..
Kukaan ei voi rehellisesti kieltää että Raamatussa on "Herran sapatti" ja että siitä esimerkiksi muistutetaan yhdessä 10:stä käskyistä ja että kysymys ei ole sunnuntaista .. Siksi ei niitä Raamatunpaikkoja joissa kerrotaan Herran sapatista pitäisi käyttää minkään muun päivän pyhittämiseen .. silloin se ei enää ole vain Raamatun opetusta vaan jonkinlaista sekaoppia ..
Siksi - ainakin minusta - on viisasta yrittää ymmärtää mikä on Herran sapatin osa evankeliumissa - eikä vain olla sitä vastaan ja niitä vastaan jotka ottavat asian vakavasti.
Minä muistan oman aikaisemman välinpitämättömyyteni kun oli kyse Herran sapatista - ja kuinka asia alkoi askel kerrallaan valjeta - ei siten että sapatti sellaisenaan ketään pelastaisi vaan siten että tänään näen senkin osana Raamatun evankeliumia.
Tajusin että Jeesus on sapatin Herra ..
alex"raamattu ei ole mitään eikä minkäänlaista evankeliumia; vaan se on kirjaan vietyä opettelua miten sadeistiseen rikokseen ja murhaamisee ihmiset saadaan parhaiden organisoitua, ja miten juutalainen idea tässä mielessä kehittyy sen aikaiseen loistoonsa. Raamattu on julma ja verellä täytetty/vuodatettu äärimmäisen julma historia jonka päänä toimi hyonojen tavoin:<<< veren-janoinen kauhujen sankari (jahve). Ja samainen veren punaama jahven henki ja sielun saastaisuus siellä vallitsee tänäkin päivänä, ja tuon myrkkynsä se on tartuttanut adventismiin kaikkine raakuuksineen.
Ja onhan se ainakin johtanut monet monet ihmispolioiset jos'ei muuta niin ainakin henkiseen kuolemaan. Koska eihän adventismi suinkaan ole edes kristin-oppia, vaan perimältään juutalaista beduiini paimentolaisten kirjoitus perinteisiin sopivasti sisällytetty kirjallinen kuvaelma julmista tavoista jotka vielä hallitsivat ihmisen kehitys-vaiheen aikana, mutta Uuden-testamentin kirjoihin viennin aikoihin ihminen oli ehtinyt sivistyä 2000-3000 vuoden jälkeen, että oli eläin ihmisestä kasvanut tuskallisten kasvukipujen jatkona oppinut hieman kontroloimaan persoonaansa, ja siten rakentamaan sosiaallisempaa yhteisöä. paljon.pahempi.kokemus kirjoitti:
"Jos kertoo että on entinen adventisti niin kyllä ihmiset säälistä katsovat, melkein yhtä paha kuin jos sattuu olemaan entinen turkulainen."
https://www.youtube.com/watch?v=tXcs6OlHxiM
Entinen adventisti on hyvin paljon traumatisoidumpi, kuin esim. entinen turkulainen. Ex-adventistin häpeä siitä, että on ollut jonkun niin sairaan ja omituisen lahkon ja kultin piirissä, mitä adventtikirkko edustaa, on kyllä monin verroin tuskallisempi, kokemus, mitä ex-turkulaisena oleminen voi koskaan olla.Tarkoitatko, että säälivät ihmistä joka on alkanut uskomaan ikuisesti luotujaan piinaavaan Luojaan. No, kyllä siinä jo säälin paikka olisikin ..
alexeremitth kirjoitti:
"raamattu ei ole mitään eikä minkäänlaista evankeliumia; vaan se on kirjaan vietyä opettelua miten sadeistiseen rikokseen ja murhaamisee ihmiset saadaan parhaiden organisoitua, ja miten juutalainen idea tässä mielessä kehittyy sen aikaiseen loistoonsa. Raamattu on julma ja verellä täytetty/vuodatettu äärimmäisen julma historia jonka päänä toimi hyonojen tavoin:<<< veren-janoinen kauhujen sankari (jahve). Ja samainen veren punaama jahven henki ja sielun saastaisuus siellä vallitsee tänäkin päivänä, ja tuon myrkkynsä se on tartuttanut adventismiin kaikkine raakuuksineen.
Ja onhan se ainakin johtanut monet monet ihmispolioiset jos'ei muuta niin ainakin henkiseen kuolemaan. Koska eihän adventismi suinkaan ole edes kristin-oppia, vaan perimältään juutalaista beduiini paimentolaisten kirjoitus perinteisiin sopivasti sisällytetty kirjallinen kuvaelma julmista tavoista jotka vielä hallitsivat ihmisen kehitys-vaiheen aikana, mutta Uuden-testamentin kirjoihin viennin aikoihin ihminen oli ehtinyt sivistyä 2000-3000 vuoden jälkeen, että oli eläin ihmisestä kasvanut tuskallisten kasvukipujen jatkona oppinut hieman kontroloimaan persoonaansa, ja siten rakentamaan sosiaallisempaa yhteisöä.No jopas taas väitöksen sai kuulla. Että Raamatussa ei muka olisi evankeliumia?
Jos nyt hetkeksi unohdetaan tuo väitteesi että :
ja katsotaan tuota väitettäsi että mitään evankeliumia ei muka ole -niin totean vain että on siellä evankeliumi .. vaikka sinä et sitä ehkä siellä näekään.
##
se on kirjaan vietyä opettelua miten sadeistiseen (tarkoitat kai "sadistiseen") rikokseen ja murhaamiseen ihmiset saadaan parhaiden organisoitua, ja miten juutalainen idea tässä mielessä kehittyy sen aikaiseen loistoonsa.
##
Tässä olet ehkä erään asian jäljillä .. nimittäin että Raamattu periaatteessa kertoo minkälaisia me ihmiset olemme - sen karun totuuden että me olemme vajavaisia ja teemme pahaa - mutta meidän tulisi ymmärtää että se ei tarkoita, että Jumala olisi paha. Siitä esimerkiksi Jeesus antoi oikein hyvän esimerkin.
Nyt olen oppinut tuntemaan sinua sen verran näiden kirjoituksiesi perusteella että tiedän sinun uskovan omaan kuolemattomuuteesi ja jonkinlaiseen kuolemattoman sielusi kehitykseen kuolemasi jälkeen - ja siksi kai nämä pasmat sinulla niin sekaisin meneekin - uskoasi voisi kuvitella jonkinlaiseksi ateistiseksi kuolemattomuusopiksi .. eikö vain?
Eräänlainen välimuoto ateismin ja uskonnon välillä.
alex
- Naurunmäärä
#Entinen adventisti on hyvin paljon traumatisoidumpi, kuin esim. entinen turkulainen.#
Nyt repesin!- Naurunmäärä
Mutta mitenkäs joku entinen turkulainen ja entinen adventisti samassa paketissa? Miettikääpä sitä!
- advariveli
Itseläni on on ystävinä entisiä adventisteja eikä meillä ole riitaa keskenämme vaan me siunaamme toisiamme.
- Ei.kiinnosta.lainkaan
Ex-adventistina en halua yhtään adventistia ystäväkseni. Se adventistiystävyys on tullut nähtyä ja sitä en kaipaa enää lainkaan. Ystäväpiirissäni ei ole enää yhtään minkään lahkon edustajaa. Siitä pidän huolen jatkossakin, ettei yhtään lahkon jäsentä pääse ystäväpiiriini luikahtamaan. Mikäli joku alkaa ystäväpiirissäni puhua uskonasioista ilmaisenvälittömästi selvästi, että minun läsnä ollessani ei puhuta uskonnosta, eikä politiikasta.
- pyhpyh
Eli olet sitten myynyt sielusi paholaiselle ja muuttunut Jumalan vastustajaksi. Just. Noinhan siinä käy kun hylkää totuuden. Menee täyteen pimeyteen.
- Ei.kiinnosta.lainkaan
pyhpyh kirjoitti:
Eli olet sitten myynyt sielusi paholaiselle ja muuttunut Jumalan vastustajaksi. Just. Noinhan siinä käy kun hylkää totuuden. Menee täyteen pimeyteen.
En ole samanlainen typerys kuin sinä pyhpyh, joka vielä uskot satuolentoihin, joita mielikuvitusystäväsi paholainen edustaa. Tunnut olevan hyvissä väleissä mielikuvitusystäväsi?
No olipas .. :) jaa että sinun läsnä ollessasi ei puhuta uskonnosta, eikä politiikasta .. Ja odotatko jopa että ihmiset tottelevat sinua ?
Vähän ihmetyttää että kuitenkin itse kirjoittelet näillä eri nimimerkeilläsi täällä Adventismi palstalla - jotain tässä nyt on pielessä .. :))
Ja sitä paitsi - mikä on mielestäsi politiikkaa ja mikä ei .. esimerkiksi puhua puuta heinää ihmisistä köyhissä maissa .
Onko se politiikkaa ?
alex- iloinen_naurajaa
alex.kasi kirjoitti:
No olipas .. :) jaa että sinun läsnä ollessasi ei puhuta uskonnosta, eikä politiikasta .. Ja odotatko jopa että ihmiset tottelevat sinua ?
Vähän ihmetyttää että kuitenkin itse kirjoittelet näillä eri nimimerkeilläsi täällä Adventismi palstalla - jotain tässä nyt on pielessä .. :))
Ja sitä paitsi - mikä on mielestäsi politiikkaa ja mikä ei .. esimerkiksi puhua puuta heinää ihmisistä köyhissä maissa .
Onko se politiikkaa ?
alexEn minäkään jaksa kuunnella mitään juttua uskonnosta. Ainakaan puolustelua siis. Jos joku haukkuu uskontoa niin siitä nautin tietenkin. :-):-):-)
- pyhpyh
Ei.kiinnosta.lainkaan kirjoitti:
En ole samanlainen typerys kuin sinä pyhpyh, joka vielä uskot satuolentoihin, joita mielikuvitusystäväsi paholainen edustaa. Tunnut olevan hyvissä väleissä mielikuvitusystäväsi?
Ateistina menet kadotukseen.
- 123094904
Kiinnostaisi tietää mistä adventismin opeista Flink on nykyään eri mieltä? Ainiin, eihän näin voi kysyä...
- ei.voi.livetä
Palkkaa nauttivan pitää olla palkanmaksajan kanssa samaa mieltä, muuten palkanmaksu saattaa lopahtaa ja Flinkillä on vielä perhe elätettävänä. Voi lapsiraukkoja siinä perheessä!
Saa kysyä :) Vastaus on, että 28 virallisesta opinkohdasta olen samaa mieltä kuin tähänkin asti (uskon niiden pitävän paikkansa).
Juttuni tarkoitus oli ottaa kantaa siihen, että raamattutunneilla keskustellessamme jostain vaikeammasta Raamatun tekstistä ja sen soveltamisesta nykypäivään eteen tulee toisinaan tilanne, jossa useampi ihminen näkee tekstin hieman eri tavalla. Ns. "oppi ja ikä kaikki", kuten vanha sananlasku sanoo.- sesiitä
TimoFlink kirjoitti:
Saa kysyä :) Vastaus on, että 28 virallisesta opinkohdasta olen samaa mieltä kuin tähänkin asti (uskon niiden pitävän paikkansa).
Juttuni tarkoitus oli ottaa kantaa siihen, että raamattutunneilla keskustellessamme jostain vaikeammasta Raamatun tekstistä ja sen soveltamisesta nykypäivään eteen tulee toisinaan tilanne, jossa useampi ihminen näkee tekstin hieman eri tavalla. Ns. "oppi ja ikä kaikki", kuten vanha sananlasku sanoo.Niinpä niin...
- Vaikeitatekstejä
TimoFlink kirjoitti:
Juttuni tarkoitus oli ottaa kantaa siihen, että raamattutunneilla keskustellessamme jostain vaikeammasta Raamatun tekstistä ja sen soveltamisesta nykypäivään eteen tulee toisinaan tilanne, jossa useampi ihminen näkee tekstin hieman eri tavalla. Ns. "oppi ja ikä kaikki", kuten vanha sananlasku sanoo.Tekstit voidaan nähdä monella eri tavalla. Toinen voi nähdä "oppi ja ikä kaikki", kun taas joku toinen voi nähdä "oppia ikä kaikki".
- tutkittutuomio
Minun mielestäni Timo Flink saa jatkaa adventtikirkon palkkalistoilla ja on sille hyvä lammas mutta väristä en tiedä.
- Exap
TimoFlink kirjoitti:
Juttuni tarkoitus oli ottaa kantaa siihen, että raamattutunneilla keskustellessamme jostain vaikeammasta Raamatun tekstistä ja sen soveltamisesta nykypäivään eteen tulee toisinaan tilanne, jossa useampi ihminen näkee tekstin hieman eri tavalla. Ns. "oppi ja ikä kaikki", kuten vanha sananlasku sanoo.Toit esille hyvän pointin:
"Saa kysyä :) Vastaus on, että 28 virallisesta opinkohdasta olen samaa mieltä kuin tähänkin asti (uskon niiden pitävän paikkansa).
Juttuni tarkoitus oli ottaa kantaa siihen, että raamattutunneilla keskustellessamme jostain vaikeammasta Raamatun tekstistä ja sen soveltamisesta nykypäivään eteen tulee toisinaan tilanne, jossa useampi ihminen näkee tekstin hieman eri tavalla."
Nimittäin sen, että 28 opinkohtaahan on ihan selvä juttu, mutta se Raamatun tutkiskeleminen aiheuttaa aina sen että asioista ollaan eri mieltä.
Toki ne 28 opinkohtaa on helpompi kun ne ei edellytä Raamatun kanssa samaa mieltä olemista - tai ei voikaan edellyttää, koska niissä tulee joitakin asioita joita Raamattu ei yksinkertaisesti mainitse sanallakaan. :)
Joten ymmärrän hyvin kantasi - Raamatusta voi keskustella ja olla eri mieltä, mutta 28 opinkohtaa vaatii ihan hulvatonta uskoa johonkin Raamatun ulkopuoliseen lähteeseen.
Se on muuten justiinsa näin. - peukuttäältä
TimoFlink kirjoitti:
Juttuni tarkoitus oli ottaa kantaa siihen, että raamattutunneilla keskustellessamme jostain vaikeammasta Raamatun tekstistä ja sen soveltamisesta nykypäivään eteen tulee toisinaan tilanne, jossa useampi ihminen näkee tekstin hieman eri tavalla. Ns. "oppi ja ikä kaikki", kuten vanha sananlasku sanoo.Minun mielestäni vaikka täällä sinulle aika paljon lokaa niskaan kaadetaankin niin olet suoraselkäinen kannanotoissasi. Vaikken itse adventisti olekaan enkä jaa samaa oppillista tulkintaa niin täytyy sanoa että kuitenkin kunnioitan kaikkia suoraselkäisiä kristittyjä jotka pysyvät kannassaan. En tosin kunnioita niitä jotka tällä palstalla naulaavat ja tuomitsevat kaikki muut kristityt vääräoppisiksi kuten loistavana esimerkkinä nimimerkki "pyhpyh". Tuskinpa tämmöinen toiminta on sinunkaan mielestäsi adventismin mukaista toimintaa, kerro jos olen oikeassa ja korjaa jos olen väärässä.
Toinen kysymykseni taas sitten noihin adventtikirkon 28 viralliseen opinkohtaan liittyen. Sanoit että uskot niiden pitävän paikkansa. Ok, I respect that. Täsmentävänä kysymyksenä kuitenkin haluan kysyä että uskotko että on kuitenkin mahdollista että jokin yksittäinen tai useampi noista 28 opinkohdasta voisi olla virheellinen. Eli ts. Väitätkö että ne pitävät kaikki varmuudella paikkansa. Ymmärsin että et väitä että olisivat 100% varmuudella oikeaoppisesti paikkansa pitävät mutta halusin vielä varmistaa ettei tule väärinkäsitystä. Exap kirjoitti:
Toit esille hyvän pointin:
"Saa kysyä :) Vastaus on, että 28 virallisesta opinkohdasta olen samaa mieltä kuin tähänkin asti (uskon niiden pitävän paikkansa).
Juttuni tarkoitus oli ottaa kantaa siihen, että raamattutunneilla keskustellessamme jostain vaikeammasta Raamatun tekstistä ja sen soveltamisesta nykypäivään eteen tulee toisinaan tilanne, jossa useampi ihminen näkee tekstin hieman eri tavalla."
Nimittäin sen, että 28 opinkohtaahan on ihan selvä juttu, mutta se Raamatun tutkiskeleminen aiheuttaa aina sen että asioista ollaan eri mieltä.
Toki ne 28 opinkohtaa on helpompi kun ne ei edellytä Raamatun kanssa samaa mieltä olemista - tai ei voikaan edellyttää, koska niissä tulee joitakin asioita joita Raamattu ei yksinkertaisesti mainitse sanallakaan. :)
Joten ymmärrän hyvin kantasi - Raamatusta voi keskustella ja olla eri mieltä, mutta 28 opinkohtaa vaatii ihan hulvatonta uskoa johonkin Raamatun ulkopuoliseen lähteeseen.
Se on muuten justiinsa näin.Selvennetään sen verran, että 28 virallista opinkohtaa ovat lyhyt kuvaus siitä, miten adventisteina ymmärrämme Raamatun opetuksen. Voisi sanoa niin, että opinkohdat ovat tiivistelmä Raamatun suurten teemojen perusajatuksista, kuten me asian ymmärrämme.
En usko niiden olevan varsinaisesti virheellisiä, mutta jos joku keksii paremman tavan ilmaista niiden asiasisältö, niin silloinhan noita opinkohtien tekstejä voidaan muuttaa. Näin tehtiin viime kesänä pääkonferenssin yleiskokouksessa muutaman opinkohdan kohdalla, jotta asiasisältö olisi helpompi ymmärtää. Jokaisen opinkohdan kohdalla on luettelo Raamatun teksteistä, jotka ovat opinkohdan tekstin pohjana. Uudet tekstimuodot julkaistiin edellisessä Nykyajassa.
Otan tähän esimerkin, joka saattaa ehkä kiinnostaa ainakin joitakuita:
18. Profetoimisen lahja
Raamatun mukaan yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja me uskomme, että se ilmeni Ellen G. Whiten palvelutehtävässä. Hänen kirjoituksillaan on profeetallinen arvovalta, ja ne tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta. Ne myös ilmaisevat selvästi, että Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava. (4. Moos. 12:6; 2. Aik. 20:20; Aam. 3:7; Joel 3:1-2; Ap. t. 2:14-21; 2. Tim. 3:16-17; Hepr. 1:1-3; Ilm. 12:17; 19:10; 22:8-9.)
Opinkohdan keskiosa on kirjoitettu käytännössä kokonaan uusiksi, koska aikaisempi teksti ymmärrettiin väärin.- iloinen_naurajaa
TimoFlink kirjoitti:
Juttuni tarkoitus oli ottaa kantaa siihen, että raamattutunneilla keskustellessamme jostain vaikeammasta Raamatun tekstistä ja sen soveltamisesta nykypäivään eteen tulee toisinaan tilanne, jossa useampi ihminen näkee tekstin hieman eri tavalla. Ns. "oppi ja ikä kaikki", kuten vanha sananlasku sanoo.Olet pelkkä kirottu eksyttäjä.
- kysynvain
iloinen_naurajaa kirjoitti:
Olet pelkkä kirottu eksyttäjä.
Mikäs se iloinen_nauraja on ethän sinä kirjoituksesi mukaan usko Jumalaan mikä sinä olet arvostelemaan että olet eksyttäjä.
TimoFlink kirjoitti:
Selvennetään sen verran, että 28 virallista opinkohtaa ovat lyhyt kuvaus siitä, miten adventisteina ymmärrämme Raamatun opetuksen. Voisi sanoa niin, että opinkohdat ovat tiivistelmä Raamatun suurten teemojen perusajatuksista, kuten me asian ymmärrämme.
En usko niiden olevan varsinaisesti virheellisiä, mutta jos joku keksii paremman tavan ilmaista niiden asiasisältö, niin silloinhan noita opinkohtien tekstejä voidaan muuttaa. Näin tehtiin viime kesänä pääkonferenssin yleiskokouksessa muutaman opinkohdan kohdalla, jotta asiasisältö olisi helpompi ymmärtää. Jokaisen opinkohdan kohdalla on luettelo Raamatun teksteistä, jotka ovat opinkohdan tekstin pohjana. Uudet tekstimuodot julkaistiin edellisessä Nykyajassa.
Otan tähän esimerkin, joka saattaa ehkä kiinnostaa ainakin joitakuita:
18. Profetoimisen lahja
Raamatun mukaan yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja me uskomme, että se ilmeni Ellen G. Whiten palvelutehtävässä. Hänen kirjoituksillaan on profeetallinen arvovalta, ja ne tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta. Ne myös ilmaisevat selvästi, että Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava. (4. Moos. 12:6; 2. Aik. 20:20; Aam. 3:7; Joel 3:1-2; Ap. t. 2:14-21; 2. Tim. 3:16-17; Hepr. 1:1-3; Ilm. 12:17; 19:10; 22:8-9.)
Opinkohdan keskiosa on kirjoitettu käytännössä kokonaan uusiksi, koska aikaisempi teksti ymmärrettiin väärin.Onko nämä opinkohtien uudet tekstimuodot tulossa milloin kirkon nettisivuille?
Heti kun saamme uudet nettisivut tehtyä. Ne ovat valitettavasti aika pahasti vielä kesken. Voi olla, että meidän täytyy laittaa nuo uudet tekstit vanhoille sivuille siksi aikaa.
- eiolenäkynytkuulunut
peukuttäältä kirjoitti:
Minun mielestäni vaikka täällä sinulle aika paljon lokaa niskaan kaadetaankin niin olet suoraselkäinen kannanotoissasi. Vaikken itse adventisti olekaan enkä jaa samaa oppillista tulkintaa niin täytyy sanoa että kuitenkin kunnioitan kaikkia suoraselkäisiä kristittyjä jotka pysyvät kannassaan. En tosin kunnioita niitä jotka tällä palstalla naulaavat ja tuomitsevat kaikki muut kristityt vääräoppisiksi kuten loistavana esimerkkinä nimimerkki "pyhpyh". Tuskinpa tämmöinen toiminta on sinunkaan mielestäsi adventismin mukaista toimintaa, kerro jos olen oikeassa ja korjaa jos olen väärässä.
Toinen kysymykseni taas sitten noihin adventtikirkon 28 viralliseen opinkohtaan liittyen. Sanoit että uskot niiden pitävän paikkansa. Ok, I respect that. Täsmentävänä kysymyksenä kuitenkin haluan kysyä että uskotko että on kuitenkin mahdollista että jokin yksittäinen tai useampi noista 28 opinkohdasta voisi olla virheellinen. Eli ts. Väitätkö että ne pitävät kaikki varmuudella paikkansa. Ymmärsin että et väitä että olisivat 100% varmuudella oikeaoppisesti paikkansa pitävät mutta halusin vielä varmistaa ettei tule väärinkäsitystä.Eipä ole kysymyksiisi vastattu.
TimoFlink kirjoitti:
Heti kun saamme uudet nettisivut tehtyä. Ne ovat valitettavasti aika pahasti vielä kesken. Voi olla, että meidän täytyy laittaa nuo uudet tekstit vanhoille sivuille siksi aikaa.
Kiitos vastauksestasi. Eihän nuo nykyiset sivut ole olleet monta vuotta käytössä. Mutta sitten on hyvä muuttaa päivitetyt opinkohdat myös paikallisseurakuntien sivuille.
- Exap
Stork7 kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Eihän nuo nykyiset sivut ole olleet monta vuotta käytössä. Mutta sitten on hyvä muuttaa päivitetyt opinkohdat myös paikallisseurakuntien sivuille.
"Mutta sitten on hyvä muuttaa päivitetyt opinkohdat myös paikallisseurakuntien sivuille."
Se on todella tärkeää. Nythän adventistit eivät tiedä mihin uskovat, kun kuvittelevat uskovansa niihin vanhentuneisiin opinkohtiin, mutta todellisuudessa uskovatkin näihin uusiin eikä niihin vanhoihin.
Tämän ajatukseni pohjaan Timon sanoihin: "Selvennetään sen verran, että 28 virallista opinkohtaa ovat lyhyt kuvaus siitä, miten adventisteina ymmärrämme Raamatun opetuksen.", sekä siihen että Timo on aika selkeästi antanut ymmärtää että näihin nyt vaan pitää uskoa tai muutoin voi katsella uutta seurakuntaa.
Sinänsä tuo Timon esimerkki uusista opinkohdista on ihan mielenkiintoinen... "Hänen [EGW] kirjoituksillaan on profeetallinen arvovalta, ja ne tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta."
No onhan tämä jo siis aiva HURJASTI Raamatullisempi kuin se entinen sananmuoto, jossa suoraan sanottiin että ne ovat "arvovaltainen totuuden lähde". Nythän adventtikirkollekin on jo alkanut vähitellen selvitä ihan virallisesti, että yksikään profeetta ei ole täydellinen eikä kenenkään profeetan kaikkia kirjoituksia voi siis pitää totuuden lähteenä - totuutena.
Jess - nyt EGW:llä on siis lupa olla väärässä.
Se, että hänen kirjoituksillaan olisi jokin "profeetallinen arvovalta", on kuitenkin puhdasta humpuukia eli adventistista mytologiaa, koska sillä yritetään väittää että jokainen hänen kirjoituksensa olisi jotenkin arvovaltainen.
Raamattuhan nimenomaan KIELTÄÄ tämän, koska :
"Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;"
.. eli tässä sanotaan että puhujat OVAT profeettoja (tiedetty profeetoiksi) ja SILTI JOKAINEN heidän puheensa on ERIKSEEN arvosteltava ! Näin ollen kaikkien Ellun kirjoituksien julistaminen profeetallisesti arvovaltaiseksi on suoraan Raamatun vastaista.
Vaikka joku uskoisikin, että jotkut hänen kirjoituksistaan olisivat "profeetallisia", fakta nyt vaan on sen että tädin ennustuksista on totaalisesti epäonnistunut melko moni, joten EGW:n tarinoilla yleensä ei voida katsoa olevan "arvovaltaa" vain siksi että ne on lähteneet Ellun kädestä. Toisaalta, Elluhan kopioi laajoja osioita toisten kirjoituksia väittäen niitä omikseen, mitä nyt oikeat profeetat eivät aikuisen oikeasti tee.
No, hienoa että askel kohti raamatullisempia opinkohtia on otettu. Odotan ilolla niiden julkaisemista niin voin laskea montako Raamatunvastaisuutta on korjattu, ja montako Raamatunvastaista tekstiä on vain pehmitelty, kuten tämäkin. Exap kirjoitti:
"Mutta sitten on hyvä muuttaa päivitetyt opinkohdat myös paikallisseurakuntien sivuille."
Se on todella tärkeää. Nythän adventistit eivät tiedä mihin uskovat, kun kuvittelevat uskovansa niihin vanhentuneisiin opinkohtiin, mutta todellisuudessa uskovatkin näihin uusiin eikä niihin vanhoihin.
Tämän ajatukseni pohjaan Timon sanoihin: "Selvennetään sen verran, että 28 virallista opinkohtaa ovat lyhyt kuvaus siitä, miten adventisteina ymmärrämme Raamatun opetuksen.", sekä siihen että Timo on aika selkeästi antanut ymmärtää että näihin nyt vaan pitää uskoa tai muutoin voi katsella uutta seurakuntaa.
Sinänsä tuo Timon esimerkki uusista opinkohdista on ihan mielenkiintoinen... "Hänen [EGW] kirjoituksillaan on profeetallinen arvovalta, ja ne tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta."
No onhan tämä jo siis aiva HURJASTI Raamatullisempi kuin se entinen sananmuoto, jossa suoraan sanottiin että ne ovat "arvovaltainen totuuden lähde". Nythän adventtikirkollekin on jo alkanut vähitellen selvitä ihan virallisesti, että yksikään profeetta ei ole täydellinen eikä kenenkään profeetan kaikkia kirjoituksia voi siis pitää totuuden lähteenä - totuutena.
Se, että hänen kirjoituksillaan olisi jokin "profeetallinen arvovalta", on kuitenkin puhdasta humpuukia eli adventistista mytologiaa, koska sillä yritetään väittää että jokainen hänen kirjoituksensa olisi jotenkin arvovaltainen.
.. eli tässä sanotaan että puhujat OVAT profeettoja (tiedetty profeetoiksi) ja SILTI JOKAINEN heidän puheensa on ERIKSEEN arvosteltava ! Näin ollen kaikkien Ellun kirjoituksien julistaminen profeetallisesti arvovaltaiseksi on suoraan Raamatun vastaista.
Vaikka joku uskoisikin, että jotkut hänen kirjoituksistaan olisivat "profeetallisia", fakta nyt vaan on sen että tädin ennustuksista on totaalisesti epäonnistunut melko moni, joten EGW:n tarinoilla yleensä ei voida katsoa olevan "arvovaltaa" vain siksi että ne on lähteneet Ellun kädestä. Toisaalta, Elluhan kopioi laajoja osioita toisten kirjoituksia väittäen niitä omikseen, mitä nyt oikeat profeetat eivät aikuisen oikeasti tee.
No, hienoa että askel kohti raamatullisempia opinkohtia on otettu. Odotan ilolla niiden julkaisemista niin voin laskea montako Raamatunvastaisuutta on korjattu, ja montako Raamatunvastaista tekstiä on vain pehmitelty, kuten tämäkin.Joopa joo.... Tässä lainaus viimeisimmästä Nykyajasta, mitä muutoksia opinkohtiin on tehty:
"Adventtikirkko uudisti perusluonteisia opinkohtiaan
Viime kesänä pääkonferenssin yleiskokous San Antoniossa hyväksyi muutoksia useisiin perusluonteisiin opinkohtiimme. Esimerkiksi luomista koskevaan opinkohtaan lisättiin lause, joka ilmaisee nyt selkeämmin kirkon uskovan luomiseen kirjaimellisena kuutena päivänä.
Kristillistä elämää koskevaan opinkohtaan lisättiin kappale, joka koskee uskovan sosiaalista elämää. Avioliittoa koskevaa tekstiä tarkennettiin siten, että se rajaa sukupuolineutraalit suhteet pois.
Kristuksen ylösnousemusta koskevaan tekstiin lisättiin tarkoituksella maininta ruumiin ylösnousemuksesta.
Pyhän Hengen persoonallisuutta korostettiin uudella lauseella.
Ellen G. Whitea koskeva opinkohta koki huomattavia muutoksia ja teksti on nyt yksiselitteisempi ja helpommin ymmärrettävissä. Uuden tekstin mukaan hän puhuu profeetan arvovallalla seurakunnalle.
Pyhäkköä koskevaan opinkohtaan lisättiin tarkennuksia ja selvennyksiä.
Kirkkonna emme ole koskaan ajatelleet opinkohtiemme tekstien olevan kiveen hakattuja, ja niitä on aika ajoin muutettu tekstin ymmärtämisen helpottamiseksi. Olemme kääntäneet opinkohdat uudestaan suomeksi niiltä osin kuin pääkonferenssin yleiskokouksen tekemät muutokset sitä edellyttivät. Olemme tehneet myös joitakin pienempiä kielellisiä parannuksia muiden opinkohtien joihinkin vanhentuneisiin sanamuotoihin."
Nyt jäädään odottamaan, että opinkohdat tulevat kirkon nettisivulle. Viimeisimmässä (helmikuun) Nykyajassa ne on jo luettavissa.iloinen_naurajaa kirjoitti:
Olet pelkkä kirottu eksyttäjä.
Sinä taas olet aika pelkkä "surkea pakkaus".. :>) .. ja sitä ei tämä pelleilysi voi peittää .. Luulisi sinunkin jo tajuavan että et viisastu pilveilemällä (niinkuin aina välillä väität) siitä on nämä kirjoituksesi ovat erittäin selviä todistuksia.
alex- Exap
Stork7 kirjoitti:
Joopa joo.... Tässä lainaus viimeisimmästä Nykyajasta, mitä muutoksia opinkohtiin on tehty:
"Adventtikirkko uudisti perusluonteisia opinkohtiaan
Viime kesänä pääkonferenssin yleiskokous San Antoniossa hyväksyi muutoksia useisiin perusluonteisiin opinkohtiimme. Esimerkiksi luomista koskevaan opinkohtaan lisättiin lause, joka ilmaisee nyt selkeämmin kirkon uskovan luomiseen kirjaimellisena kuutena päivänä.
Kristillistä elämää koskevaan opinkohtaan lisättiin kappale, joka koskee uskovan sosiaalista elämää. Avioliittoa koskevaa tekstiä tarkennettiin siten, että se rajaa sukupuolineutraalit suhteet pois.
Kristuksen ylösnousemusta koskevaan tekstiin lisättiin tarkoituksella maininta ruumiin ylösnousemuksesta.
Pyhän Hengen persoonallisuutta korostettiin uudella lauseella.
Ellen G. Whitea koskeva opinkohta koki huomattavia muutoksia ja teksti on nyt yksiselitteisempi ja helpommin ymmärrettävissä. Uuden tekstin mukaan hän puhuu profeetan arvovallalla seurakunnalle.
Pyhäkköä koskevaan opinkohtaan lisättiin tarkennuksia ja selvennyksiä.
Kirkkonna emme ole koskaan ajatelleet opinkohtiemme tekstien olevan kiveen hakattuja, ja niitä on aika ajoin muutettu tekstin ymmärtämisen helpottamiseksi. Olemme kääntäneet opinkohdat uudestaan suomeksi niiltä osin kuin pääkonferenssin yleiskokouksen tekemät muutokset sitä edellyttivät. Olemme tehneet myös joitakin pienempiä kielellisiä parannuksia muiden opinkohtien joihinkin vanhentuneisiin sanamuotoihin."
Nyt jäädään odottamaan, että opinkohdat tulevat kirkon nettisivulle. Viimeisimmässä (helmikuun) Nykyajassa ne on jo luettavissa.No, varmaan lukaisen niitä joskus niiden tultua nettiin.
Mutta en vain ole jaksanut oikein ymmärtää miksi noita opinkohtia joita ei voi vuorenvarmasti Raamatulla perustella ylipäätään on koskaan kutsuttu "perusluonteisiksi" - kun niiltä nyt vaan sattuu puuttumaan se "perusta". Luonteisia ne varmaan ovatkin.
Monilla seurakunnilla on vastaavia "tähän me uskomme" - tyylisiä kokoelmia, jotka ovat lähtökohtaisesti jo paljon terveemmällä pohjalla. Jotain tutkivia tuomioita, tempauksia, kielilläpuhumisia, profeettoja tai muuta tulkinnanvaraista kun ei pitäisi nimetä mitenkään "perusluonteisiksi" sitten alkuunkaan.
Perusluonteisesti vain (pieni) osa adventisteista uskoo 100% perusluonteisista opinkohdista. Ne ovat vain tapa koettaa väkisin erottaa seurakunta muista ja varoittaa oman seurakunnan jäseniä edes kuuntelemasta "muita vaihtoehtoja".
Sanotaan nyt vaikka näin että jos adventtikirkko haluaa väittää sapatista että sellainen jolle adventistinen mytologia on julistettu mutta silti pitää sunnuntaita lepopäivänä, ei tule pelastumaan - niin se olisi sitten asia joka pitäisi mainita "perusluonteisena" - sellaisiksi pitäisi sanoa ainoastaan niitä joiden perusteella sitä pääsee sinne parempaan tai joutuu sinne huonompaan paikkaan.
Mutta sellaisia on tosi vähän. Tässä uusi ehdotus:
Exapin Perusluonteiset opinkohdat
1. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
2. joka uskoo Jeesukseen, ei ikinä kuole, mutta hekumoitseva on jo eläessään kuollut.
3. Yksin Raamattu. Lue myös edellisten perusluonteisten opinkohtien perustelut sieltä.
No niin, tässä ne perusluonteiset. Muuta ei tarvitse tietää pelastuakseen, mutta toki lopusta voidaan aina keskustella. - pyhpyh
Exap kirjoitti:
No, hienoa että askel kohti raamatullisempia opinkohtia on otettu. Odotan ilolla niiden julkaisemista niin voin laskea montako Raamatunvastaisuutta on korjattu, ja montako Raamatunvastaista tekstiä on vain pehmitelty, kuten tämäkin.Fakta on, että sinä valehtelet.
>>> Oletko koskaan elämäsi aikana muuttanut käsityksiäsi uskonasioissa? Minä olen. >>>
Hyvä. Minäkin olen ja enää ei tarvitse, ja aion pitää kantasi siihen saakka, kunnes edes yksi jumala uskaltaa kurkistaa piilopaikastaan.
Timon ja minun uskonnottomuuden erottaa enää yksi ainoa jumala ja se on aika vähän se. Minä olen 100 % uskonnoton ja Timo on 99.9 % uskonnoton.
Jos uskova kokee tuhannet ja taas tuhannet jumalat niin naurettaviksi ja taikauskon synnyttämiksi, että ei enää usko niihin, niin minusta on hyvin kummallista uskoa enää siihen yhteenkään jumalaan, koska ihan samasta puusta ne kaikki on veistetty.
Siinä minusta uskovaisten logiikka on kummallista, että toisin uskovia tai toiseen uskontoon kuuluvia pilkataan ja heidän uskoaan pidetään naurettavana ja epäuskottavana, mutta niitä samoja asioita, jotka tekevät toisen uskonnosta naurettavan ja epäuskottavan, ei nähdä omassa uskonnossa.Logiikkasi on virheellinen. Minä olen 100% uskova. Asia on niin, että uskon epäjumalien oleva juuri sitä, epäjumalia (=eivät ole jumalia lainkaan). Siihen yhteen ainoaan oikeaan elävään Jumalaan uskon 100%.
Väität, että meitä erottaa 0,1%. Todellisuudessa meitä erottaa 100%. Ja jos oletat, että minä olisin joskus uskonut useampaan jumalaan (="enää usko"), niin olet siinäkin oletuksessasi väärässä.
Minä en usko näiden tuhansien epäjumalien olevan naurettavia. Minä uskon niiden olevan paholaisen keksimää tietoista eksytystä, jolla hän on saanut ihmiset valtansa alle. Siinä ei ole mitään naurettavaa. Se merkitsee kadotustuomiota niille ihmisille, jotka näihin epäjumaliin sotkeutuvat. Se on surullista ja hirvittävää.TimoFlink kirjoitti:
Logiikkasi on virheellinen. Minä olen 100% uskova. Asia on niin, että uskon epäjumalien oleva juuri sitä, epäjumalia (=eivät ole jumalia lainkaan). Siihen yhteen ainoaan oikeaan elävään Jumalaan uskon 100%.
Väität, että meitä erottaa 0,1%. Todellisuudessa meitä erottaa 100%. Ja jos oletat, että minä olisin joskus uskonut useampaan jumalaan (="enää usko"), niin olet siinäkin oletuksessasi väärässä.
Minä en usko näiden tuhansien epäjumalien olevan naurettavia. Minä uskon niiden olevan paholaisen keksimää tietoista eksytystä, jolla hän on saanut ihmiset valtansa alle. Siinä ei ole mitään naurettavaa. Se merkitsee kadotustuomiota niille ihmisille, jotka näihin epäjumaliin sotkeutuvat. Se on surullista ja hirvittävää.Sellainen pieni ongelma tässä on, että ne muut ajattelevat sinun jumalastasi samoin kuin sinä muiden jumalista.
Heidän ajatuksissaan sinä palvot väärää jumalaa ja olet matkalla sen toisen uskonnon kadotukseen.
Sen toisen uskonnon suunnasta katsottuna sinun jumalasi ei ole jumala lainkaan, mutta heidän oma jumalansa on.
Siksi sinä olet enää 0.01 % uskova ja 99.9 % ateisti kun ei se sinun jumalasi ole yhtään kummempi kuin ne johon sinä et enää kykene uskomaan.
Sinä et usko toisen uskonnon jumalaan aivan samoista syistä kun sen toisen uskonnon edustaja ei usko sinun jumalaasi.Timo Flink tuossa alla jo sanoutuikin irti siitä, että muiden uskontojen jumalat olisivat naurettavia. Tämä selvä.
Mutta muistan, miten Toivonlinnassa Onni Määttänen opetti muista uskonnoista. Hän oli avoimen pilkallinen ja ylimielinen niitä kohtaan. Se tuntui minusta pahalta ja typerältä. Sellainen asenne tulee takaisin kuin valonsäde peilistä ja paljastaa onttouden, jonka varassa itsevarmuus lepää. Jälkeenpäin sitten löysin useita asiavirheitä ja karkeita väärinkäsityksiä tuosta hänen opetuksestaan.
Mutta laimennan kritiikkiäni: "de mortuis nil nisi bene" – ei hän ollut kovin poikkeuksellinen sen ajan adventistien joukossa tuossa suhteessa, jos kohta muuten olikin varsin persoonallinen ja temperamenttinen ihminen.bushmanni kirjoitti:
Sellainen pieni ongelma tässä on, että ne muut ajattelevat sinun jumalastasi samoin kuin sinä muiden jumalista.
Heidän ajatuksissaan sinä palvot väärää jumalaa ja olet matkalla sen toisen uskonnon kadotukseen.
Sen toisen uskonnon suunnasta katsottuna sinun jumalasi ei ole jumala lainkaan, mutta heidän oma jumalansa on.
Siksi sinä olet enää 0.01 % uskova ja 99.9 % ateisti kun ei se sinun jumalasi ole yhtään kummempi kuin ne johon sinä et enää kykene uskomaan.
Sinä et usko toisen uskonnon jumalaan aivan samoista syistä kun sen toisen uskonnon edustaja ei usko sinun jumalaasi.Onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoa vai mistä moinen ryöpytys?
Minä olen 0% ateisti ja 100% uskova omassa uskossani. Enkä ole ateisti niiden muiden uskontojen edustajien keskuudessa, ainakaan kaikkien. Heidän näkökulmastaan olen toisinuskova, en ateisti.
Miksi väität etten *enää* kykene uskomaan johonkin? En ole koskaan uskonut epäjumaliin. Olen uskonut Jeesukseen niin pienestä pojasta kuin jaksan muistaa. Oletat jotain mikä ei pidä paikkaansa.
Väität, että Jumala ei ole Jumala jonkin toisen uskonnon näkökulmasta. Tämäkään ei pidä paikkaansa, kun tarkastellaan useita polyteistisia uskontoja. Esimerkiksi monille buddhalaisuuden kannattajille Jeesus on yksi jumala muiden joukossa, eikä suinkaan olematon.
Virheellinen on muuten viimeisen kappaleesikin väittämä. Syyt eivät ole samat kaikissa uskonnoissa.
Siksi luulenkin, ettei tällä ryöpytykselläsi ole oikeasti tekemistä minun uskoni kanssa, vaan sinun oman uskonnottomuutesi kanssa.v.aari kirjoitti:
Timo Flink tuossa alla jo sanoutuikin irti siitä, että muiden uskontojen jumalat olisivat naurettavia. Tämä selvä.
Mutta muistan, miten Toivonlinnassa Onni Määttänen opetti muista uskonnoista. Hän oli avoimen pilkallinen ja ylimielinen niitä kohtaan. Se tuntui minusta pahalta ja typerältä. Sellainen asenne tulee takaisin kuin valonsäde peilistä ja paljastaa onttouden, jonka varassa itsevarmuus lepää. Jälkeenpäin sitten löysin useita asiavirheitä ja karkeita väärinkäsityksiä tuosta hänen opetuksestaan.
Mutta laimennan kritiikkiäni: "de mortuis nil nisi bene" – ei hän ollut kovin poikkeuksellinen sen ajan adventistien joukossa tuossa suhteessa, jos kohta muuten olikin varsin persoonallinen ja temperamenttinen ihminen.vaari: ##Timo Flink tuossa alla jo sanoutuikin irti siitä, että muiden uskontojen jumalat olisivat naurettavia.##
Ehkä asia ei ole ihan noin, Timo luullakseni tarkoittaa että ihmisten usko Raamatun Jumalaan voi vaihdella - mutta se ei johdu Jumalasta vaan ihmisistä. Toisin sanoen Jumala On se mikä Jumala On - mutta ihmisten vajavaisuus tekee sen että me emme voi nähdä koko totuutta Jumalasta ja jo siksikin meidän ei tule tuomita toisiamme .. vaan oppia lisää Jumalan sanaa lukemalla ja ehkä keskustelemalla toistemme kanssa.
Suunnilleen tätä minä Timo varmaan tarkoitti tässä kirjoituksessaan.- nytpuhutasiaa
alex.kasi kirjoitti:
vaari: ##Timo Flink tuossa alla jo sanoutuikin irti siitä, että muiden uskontojen jumalat olisivat naurettavia.##
Ehkä asia ei ole ihan noin, Timo luullakseni tarkoittaa että ihmisten usko Raamatun Jumalaan voi vaihdella - mutta se ei johdu Jumalasta vaan ihmisistä. Toisin sanoen Jumala On se mikä Jumala On - mutta ihmisten vajavaisuus tekee sen että me emme voi nähdä koko totuutta Jumalasta ja jo siksikin meidän ei tule tuomita toisiamme .. vaan oppia lisää Jumalan sanaa lukemalla ja ehkä keskustelemalla toistemme kanssa.
Suunnilleen tätä minä Timo varmaan tarkoitti tässä kirjoituksessaan."ihmisten vajavaisuus tekee sen että me emme voi nähdä koko totuutta Jumalasta ja jo siksikin meidän ei tule tuomita toisiamme"
No näinhän se on mutta tämä koko palsta ja muutkin kristityt palstat ovat täynnä tuomitsevia fariseuksia. Minulle on aivan sama mikä on jonkun toisen ihmisen vakaumus kunhan hän ei puutu minun vakaumukseeni. bushmanni kirjoitti:
Sellainen pieni ongelma tässä on, että ne muut ajattelevat sinun jumalastasi samoin kuin sinä muiden jumalista.
Sinä et usko toisen uskonnon jumalaan aivan samoista syistä kun sen toisen uskonnon edustaja ei usko sinun jumalaasi.Bushmanni: ##Sellainen pieni ongelma tässä on, että ne muut ajattelevat sinun jumalastasi samoin kuin sinä muiden jumalista.##
Ainoa todellinen "ongelma" on tämä sinun täysin tahallisesti käyttöön ottamasi (ymmärtämätön) ajatuksenjuoksusi .. :))) Käytät sitä koska olet yksinkertaisesti päättänyt seurata tuota linjaasi kuin raitiovaunu raiteitaan - ei tarvitse ajatella ... Ja valitettavasti sen seurauksena syytät ihmisiä väärin - se on ikäänkuin koko kirjoittelusi idea .. "jonkinlainen yksiraiteinen syyttäminen" - yrität hakea vikaa .. ja jos et sitä satu juuri nyt löytämään, niin keksit jotain josta voit syyttää ..
Oikeastaan tämä on niin surkuhupaisaa kun sitä on muutaman vuoden seurannut. Kirjoitat näistä jumalistasi suunnilleen samalla tavalla nyt, ja muista ihmisistä, ja sama jatkuu, niin nyt kuin muutama vuosi sitten - ja teet sen jopa samalla tavalla ottamatta minkäänlaista kantaa siihen mitä muut kirjoittavat ja ajattelevat asioista. Olet tietäväsi paremmin jopa sen miten muut ajattelevat .. siis :))
Mutta jos, siis JOS, ymmärtäisit, että TODISTETTAVASTI on olemassa vain YKSI täydellinen Jumala .. JA YKSI täydellinen Jumaluus, niin ehkä näistä jutuistasikin tulisi hieman toisenlaisia. Juuri siksi että näin on - ei Jumala koskaan voi kadota olemattomiin - yhtä vähän kuin mikään muukaan katoamaton totuus katoaisi.
Muistatko että 5 5=10 - aina. :)
Mietihän bushmanni kerran asiaa jonkun toisen näkökulmastakin katsoen (yritä ymmärtää miten ja miksi joku ajattelee siten kuin tekee) eikä vain tuosta omasta kieltäymyksestäsi.
On olemassa vain YKSI Jumalan täydellisyys ja siksi itse Jumalaa ei pidä sekoittaa ihmisten usein niin VAJAVAISIIN käsityksiin siitä mitä Jumala todellisuudessa On - ihmiset kun valitettavasti kehittelevät kaikenlaisia teorioitaan - etsiessään sitä Todellista .
On paljon parempi ETSIÄ sitä yhtä "todellista Jumalaa" kuin kehitellä omia jumalia itselleen - ja niin juuri niin monet ihmiset tekevätkin he ETSIVÄT Jumalaa .. joskus kompuroiden pahastikin mutta etsivät silti - ja siitä Timokin tässä käsittääkseni kirjoitti - että yhden etsijän ei pidä alkaa syyttämään toista vaan mieluimminkin etsiä yhdessä .
Se mikä toistuvasti tulee esiin näissä kirjoituksissasi, on että entisenä adventistina olet erittäin pettynyt adventisteihin ja se on sitten sokaissut sinut siinä määrin että olet ajautunut tähän yksiraiteiseen kieltäymyksen politiikkaasi jossa toistellaan vuosi toisen jälkeen samoja asioita joihin ei kukaan Jumalaan uskova yhdy.
alex- ehdotanvain
v.aari kirjoitti:
Timo Flink tuossa alla jo sanoutuikin irti siitä, että muiden uskontojen jumalat olisivat naurettavia. Tämä selvä.
Mutta laimennan kritiikkiäni: "de mortuis nil nisi bene" – ei hän ollut kovin poikkeuksellinen sen ajan adventistien joukossa tuossa suhteessa, jos kohta muuten olikin varsin persoonallinen ja temperamenttinen ihminen.Onko v.aarikin entisiä adventisteja,tällä palstallahan tuntuu että kaikki exadventistit ovat kokoontuneet tänne mukamas nyt tulleet ateistiksi.
Eikös tämän palstan nimeksi sopisi sitten vaikka EXADVENTTI. - Exap
ehdotanvain kirjoitti:
Onko v.aarikin entisiä adventisteja,tällä palstallahan tuntuu että kaikki exadventistit ovat kokoontuneet tänne mukamas nyt tulleet ateistiksi.
Eikös tämän palstan nimeksi sopisi sitten vaikka EXADVENTTI.No, koska adventistien jäsenmäärä on koko ajan laskussa, ja kirkossakin käy enää murto-osa menneiden hyvien aikojen tasosta, kyllä adventismi Suomessa on muuttumassa hyvää vauhtia kohti exadventismia. Eiköhän se palstalla kirjoittelevien jakauma kokolailla vastaa todellisuutta kirkoissa käyneistäkin; jotkut ovat aktiivijäseniä, passiivijäseniä suurin osa, suuri osa jättänyt adventistisen mytologian taakseen, ja ainahan kirkossakin on käynyt niitä joista ei koskaan adventistia tullut - esimerkiksi adventistien lapsia.
Adventismilla on jo vuosikymmenet ollut edessään yhä loistavampi menneisyys. TimoFlink kirjoitti:
Onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoa vai mistä moinen ryöpytys?
Minä olen 0% ateisti ja 100% uskova omassa uskossani. Enkä ole ateisti niiden muiden uskontojen edustajien keskuudessa, ainakaan kaikkien. Heidän näkökulmastaan olen toisinuskova, en ateisti.
Miksi väität etten *enää* kykene uskomaan johonkin? En ole koskaan uskonut epäjumaliin. Olen uskonut Jeesukseen niin pienestä pojasta kuin jaksan muistaa. Oletat jotain mikä ei pidä paikkaansa.
Väität, että Jumala ei ole Jumala jonkin toisen uskonnon näkökulmasta. Tämäkään ei pidä paikkaansa, kun tarkastellaan useita polyteistisia uskontoja. Esimerkiksi monille buddhalaisuuden kannattajille Jeesus on yksi jumala muiden joukossa, eikä suinkaan olematon.
Virheellinen on muuten viimeisen kappaleesikin väittämä. Syyt eivät ole samat kaikissa uskonnoissa.
Siksi luulenkin, ettei tällä ryöpytykselläsi ole oikeasti tekemistä minun uskoni kanssa, vaan sinun oman uskonnottomuutesi kanssa.<<
>>
Timo on siitä hauska että se esittää jotain maltillista rakkauden apostolia mutta kun sitä vähän kutittaa, se todellinen apostoli tulee aina esiin.
Jos nyt mennään itsetuntoon, niin minun omassani ei ole mitään sellaista, että minä tarvitsisin jonkin jumalan mielitiettynä olemista, vaan miten sinulla?
<<>>
Tarkennetaan että niiden muiden näkökulmasta sinä olet epäjumalan palvoja ja ehkäpä ihan jonkin sarvipään lumoissa ja matkalla sen toisen uskonnon kadotukseen.
Mutta miten ihmeessä sinä voit väittää että toisen ukonnon edustaja on sinun suunnalta epäjumalanpalvoja mutta sinä pidät itseäsi toisen uskonnon suunnasta katsottuna vain toisinuskovana?
Eikö sen toisen uskonnon edustajakin voisi olla vain toisinuskova eikä suinkaan epäjumalanpalvoja?
<<
Jos sinä kykenisit uskomaan toisen uskonnon dogmeihin niin sitten sinä olisit sen uskonnon kannattaja.
Kuten sen toisen uskonnon kannattaja alkaisi palvoa sinun jumalaasi, jos se olisi edes hitusen uskottava.
Minäkin palvoisin mitä tahansa jumalaa, jos edes pieni pilkahdus niistä vesseleistä jossain pilkahtaisi.
<<
Ikuinen pikkupoika! Suloista. Minä lakkasin uskomasta kun kasvoin aikuiseksi. En usko enää joulupukkiinkaan vaikka pikkupoikana uskoin.
<<<>>>>
Ahaa. Yksi jumala muiden joukossa.
Samaa mieltä olen minäkin. Sinun jumalasi on vain yksi jumala muiden joukossa ja käyttäytyy kuten ne muutkin, eli on hyvä pysymään piilossa. Buddhalaiset saattavat olla hyvinkin oikeassa.
<<>>
Jos se sinun jumalasi uskaltaisi heilauttaa edes sormeaan piilopaikastaan niin toki minä siihen uskoisin. Oveni on aina auki jumalille, mutta kengät eteiseen ja pitää osata käyttäytyä, vaikka olisi vihanhallinnassa ongelmia, kuten sinun jumalallasi on.
>>>>Virheellinen on muuten viimeisen kappaleesikin väittämä. Syyt eivät ole samat kaikissa uskonnoissa <<<
Miten viimeinen huomautukseni oli virheellinen?
Kirjoitin että muiden jumalien kannattajat eivät kykene uskomaan sinun jumalaasi samoista syistä kuin sinä et kykene uskomaan heidän jumaliinsa niin mikä siinä oli väärin?nytpuhutasiaa kirjoitti:
"ihmisten vajavaisuus tekee sen että me emme voi nähdä koko totuutta Jumalasta ja jo siksikin meidän ei tule tuomita toisiamme"
No näinhän se on mutta tämä koko palsta ja muutkin kristityt palstat ovat täynnä tuomitsevia fariseuksia. Minulle on aivan sama mikä on jonkun toisen ihmisen vakaumus kunhan hän ei puutu minun vakaumukseeni.alex: "" ihmisten vajavaisuus tekee sen että me emme voi nähdä koko totuutta Jumalasta ja jo siksikin meidän ei tule tuomita toisiamme ""
Johon nimimerkki "nytpuhutasiaa " vastasi :
## No näinhän se on mutta tämä koko palsta ja muutkin kristityt palstat ovat täynnä tuomitsevia fariseuksia. Minulle on aivan sama mikä on jonkun toisen ihmisen vakaumus kunhan hän ei puutu minun vakaumukseeni.##
Mutta ?
Ensiksikin: Kuinka kukaan edes voisi puuttua jonkun sellaisen ihmisen "vakaumukseen" joka kirjoittelee kaiken aikaan vaihtuvalla nimimerkillä.
Eihän se käy ..
Toinen asia on: että eikös täällä olla keskustelemassa - joten yritetään keskustella asioista - ja jättää henkilöt sivuun.
alexbushmanni kirjoitti:
<<
>>
Timo on siitä hauska että se esittää jotain maltillista rakkauden apostolia mutta kun sitä vähän kutittaa, se todellinen apostoli tulee aina esiin.
Jos nyt mennään itsetuntoon, niin minun omassani ei ole mitään sellaista, että minä tarvitsisin jonkin jumalan mielitiettynä olemista, vaan miten sinulla?
<<>>
Tarkennetaan että niiden muiden näkökulmasta sinä olet epäjumalan palvoja ja ehkäpä ihan jonkin sarvipään lumoissa ja matkalla sen toisen uskonnon kadotukseen.
Mutta miten ihmeessä sinä voit väittää että toisen ukonnon edustaja on sinun suunnalta epäjumalanpalvoja mutta sinä pidät itseäsi toisen uskonnon suunnasta katsottuna vain toisinuskovana?
Eikö sen toisen uskonnon edustajakin voisi olla vain toisinuskova eikä suinkaan epäjumalanpalvoja?
<<
Jos sinä kykenisit uskomaan toisen uskonnon dogmeihin niin sitten sinä olisit sen uskonnon kannattaja.
Kuten sen toisen uskonnon kannattaja alkaisi palvoa sinun jumalaasi, jos se olisi edes hitusen uskottava.
Minäkin palvoisin mitä tahansa jumalaa, jos edes pieni pilkahdus niistä vesseleistä jossain pilkahtaisi.
<<
Ikuinen pikkupoika! Suloista. Minä lakkasin uskomasta kun kasvoin aikuiseksi. En usko enää joulupukkiinkaan vaikka pikkupoikana uskoin.
<<<>>>>
Samaa mieltä olen minäkin. Sinun jumalasi on vain yksi jumala muiden joukossa ja käyttäytyy kuten ne muutkin, eli on hyvä pysymään piilossa. Buddhalaiset saattavat olla hyvinkin oikeassa.
<<>>
Jos se sinun jumalasi uskaltaisi heilauttaa edes sormeaan piilopaikastaan niin toki minä siihen uskoisin. Oveni on aina auki jumalille, mutta kengät eteiseen ja pitää osata käyttäytyä, vaikka olisi vihanhallinnassa ongelmia, kuten sinun jumalallasi on.
>>>>Virheellinen on muuten viimeisen kappaleesikin väittämä. Syyt eivät ole samat kaikissa uskonnoissa <<<
Kirjoitin että muiden jumalien kannattajat eivät kykene uskomaan sinun jumalaasi samoista syistä kuin sinä et kykene uskomaan heidän jumaliinsa niin mikä siinä oli väärin?Bushmanni:#Eikö sen toisen uskonnon edustajakin voisi olla vain toisinuskova eikä suinkaan epäjumalanpalvoja?##
Riippuu tietenkin mihin uskoo .. sillä eihän se "että uskoo" takaa että on oikeassa .. jos uskoo johonkin mihin ei oikeastaan voi uskoa - esimerkiksi uskoo että jokin kuva on jumala.
Mutta jos ihminen sanoo uskovansa Raamatun sanomaan .. niin eikö se silloin tarkoita että hänen silloin uskoa siihen sanomaan mikä Raamatussa kerrotaan?
On eri asia uskoa Jumalan armoon ja tunnustaa olevansa sen tarpeessa - kuin kiven kovaa väittää että Raamattu opettaa jotain mitä se ei opeta .. esimerkiksi syntisen luontaista kuolemattomuutta.
Jos Raamattu sanoo että "Synnin palkka on kuolema", mutta ihminen ei usko että näin on - onko kyseessä silloin (tässä suhteessa) usko joka perustuu Raamattuun ? Ei minusta - ei tässä asiassa ja kaikessa sitä seuraavissa asioissa.
Mutta jos sama ihminen uskoo Jumalan armoon, joka ehdottomasti on Raamatullinen oppi, eräänlaisena käsitteenä Raamatussa .. Silloin SE USKO on raamatullinen usko - siis siinä asiassa hän on raamatullinen uskova. Kysymys onkin milloin usko on pelastavaa uskoa .. ja siitä päättää vain Jumala ..
Nyt on kuitenkin niinkin, että Raamattu todella on kuin eräänlainen henkinen "aarre aitta" josta löytyy kaiken aikaa uutta sitä lukevalle .. siksi jos ihminen uskoo Jumalaan, mutta ei Raamatun ilmoitukseen Jumalasta, jää hän paljosta vaille - ja meidän teoillamme on aina seuraukset jotka me joudumme kantamaan - jos niitä ei kanna joku toinen ..
Onneksi meillä on Jumala.. joka on armollinen .. ja Jeesuskin kehoitti meitä rukoilemaan jopa vihamiestemme puolesta.
Matt. 5:44 > 48
Mutta minä sanon teille: rakastakaa VIHOLLISIANNE ja rukoilkaa NIIDEN PUOLESTA , jotka teitä VAINOAVAT, että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
Tässä siis tuli esiin "Jumalan täydellisyys" tässä valossa.
alex- Näin.suomeksi
bushmanni kirjoitti:
<<
>>
<<>>
<<
<<
<<<>>>>
<<>>
Kirjoitin että muiden jumalien kannattajat eivät kykene uskomaan sinun jumalaasi samoista syistä kuin sinä et kykene uskomaan heidän jumaliinsa niin mikä siinä oli väärin?"Timo on siitä hauska että se esittää jotain maltillista rakkauden apostolia mutta kun sitä vähän kutittaa, se todellinen apostoli tulee aina esiin."
Kun paskaa hivenen tonkii, niin se rupeaa haisemaan.
- merkillepantavaa
Oletteko muuten huomanneet että tämä adventismipalsta on ainoa kristinuskon palsta näillä foorumeilla missä seurakunnan papisto osallistuu keskusteluihin ja väittelyihin?
- merkillepantavaa
Myöskin kun pappi sanoo jollekin "Onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoa" niin hän saa ihmiset miettimään että mikähän se tämmöinen seurakunta on. On aivan eri asia jos bushmanni tai joku muu sanoo täällä jollekin jotain vähän röyhkeämmin mutta papisto edustaa omaa seurakuntaansa aivan eri tavalla koska ovat eri asemassa kuin rivijäsenet. Ihmiset muodostavat pitkälti mielipiteensä mistä tahansa seurakunnasta papiston perusteella joten heidän jutustelutyyliltä vaaditaan enemmän tai ainakin pitäisi vaatia.
merkillepantavaa kirjoitti:
Myöskin kun pappi sanoo jollekin "Onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoa" niin hän saa ihmiset miettimään että mikähän se tämmöinen seurakunta on. On aivan eri asia jos bushmanni tai joku muu sanoo täällä jollekin jotain vähän röyhkeämmin mutta papisto edustaa omaa seurakuntaansa aivan eri tavalla koska ovat eri asemassa kuin rivijäsenet. Ihmiset muodostavat pitkälti mielipiteensä mistä tahansa seurakunnasta papiston perusteella joten heidän jutustelutyyliltä vaaditaan enemmän tai ainakin pitäisi vaatia.
Höh - papin tehtävä on tuoda esiin totuutta ja se siitä..
alex- merkillepantavaa
alex.kasi kirjoitti:
alexNo millä tavoin se kun kysyy "onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoa" tuo esiin sitä totuutta ja lisääkö se ihmisten intoa tutustua adventtikirkkoon? Minulle tuommoinen jutustelu kertoo provosoitumisesta ja sillä on päinvastainen luotaan poistyöntävä vaikutus ja kun se tapahtuu sosiaalisessa mediassa niin vaikutusalue on laaja. Niinkuin sanoin, papilta vaaditaan enemmän ja pysyn kannassani.
- iloinen_naurajaa
alex.kasi kirjoitti:
alexAlex, papit ovat maksettuja VALEHTELIJOITA. Heidän saaastaiseen työhönsä kuuluu kusettaa kansalaisia. Pastorit ja papit tekevät uhreistaan avuttomia aivo-orjia. He vievät rahat ja mielenterveyden!!!
- pyhpyh
Puhut taas kerran täyttä potaskaa.
- pyhpyh
No millä tavoin se kun kysyy "onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoa" tuo esiin sitä totuutta ja lisääkö se ihmisten intoa tutustua adventtikirkkoon? Minulle tuommoinen jutustelu kertoo provosoitumisesta ja sillä on päinvastainen luotaan poistyöntävä vaikutus ja kun se tapahtuu sosiaalisessa mediassa niin vaikutusalue on laaja. Niinkuin sanoin, papilta vaaditaan enemmän ja pysyn kannassani.
No pysy sitten poissa. Oma on häpeäsi.
- iloinen_naurajaa
pyhpyh kirjoitti:
Puhut taas kerran täyttä potaskaa.
Puhuin vain KARUN TOTUUDEN!!!! :-):-):-)
No millä tavoin se kun kysyy "onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoa" tuo esiin sitä totuutta ja lisääkö se ihmisten intoa tutustua adventtikirkkoon? Minulle tuommoinen jutustelu kertoo provosoitumisesta ja sillä on päinvastainen luotaan poistyöntävä vaikutus ja kun se tapahtuu sosiaalisessa mediassa niin vaikutusalue on laaja. Niinkuin sanoin, papilta vaaditaan enemmän ja pysyn kannassani.
###No millä tavoin se kun kysyy "onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoa" tuo esiin sitä totuutta ja lisääkö se ihmisten intoa tutustua adventtikirkkoon? Minulle tuommoinen jutustelu kertoo provosoitumisesta ja sillä on päinvastainen luotaan poistyöntävä vaikutus ja kun se tapahtuu sosiaalisessa mediassa niin vaikutusalue on laaja. Niinkuin sanoin, papilta vaaditaan enemmän ja pysyn kannassani.###
No yleensähän on niin että jos pappi (tai oikeastaan kuka vain) puhuu totta - se on hyvä asia ..
Ja jos joku esimerkiksi tahallaan vääristelee asioita, ei siitä pitäisi vain vaieta.. Esimerkiksi on ihan selvä asia että bushmannilla on oma tarkoituksensa, kun hän kirjoittelee palstalla - ja sen verran olen minäkin bushmannin kanssa keskustelut että tiedän hänen usein tahallaan tulkitsevan ihmisten uskoa ja ajatuksia väärin.. joten ei tuosta kannattaisi paljon alkaa valittamaan .. Ihan aiheellinen kysymys ..
Joten tuo kysymys "onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoasi" ei mielestäni ole kovinkaan "KARMEA" tässä yhteydessä. Me olemme keskustelleet paljon kovemminkin sanoin bushmanni ja minä.
alex- merkillepantavaa
alex.kasi kirjoitti:
###No millä tavoin se kun kysyy "onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoa" tuo esiin sitä totuutta ja lisääkö se ihmisten intoa tutustua adventtikirkkoon? Minulle tuommoinen jutustelu kertoo provosoitumisesta ja sillä on päinvastainen luotaan poistyöntävä vaikutus ja kun se tapahtuu sosiaalisessa mediassa niin vaikutusalue on laaja. Niinkuin sanoin, papilta vaaditaan enemmän ja pysyn kannassani.###
No yleensähän on niin että jos pappi (tai oikeastaan kuka vain) puhuu totta - se on hyvä asia ..
Ja jos joku esimerkiksi tahallaan vääristelee asioita, ei siitä pitäisi vain vaieta.. Esimerkiksi on ihan selvä asia että bushmannilla on oma tarkoituksensa, kun hän kirjoittelee palstalla - ja sen verran olen minäkin bushmannin kanssa keskustelut että tiedän hänen usein tahallaan tulkitsevan ihmisten uskoa ja ajatuksia väärin.. joten ei tuosta kannattaisi paljon alkaa valittamaan .. Ihan aiheellinen kysymys ..
Joten tuo kysymys "onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoasi" ei mielestäni ole kovinkaan "KARMEA" tässä yhteydessä. Me olemme keskustelleet paljon kovemminkin sanoin bushmanni ja minä.
alex"Joten tuo kysymys "onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoasi" ei mielestäni ole kovinkaan "KARMEA" tässä yhteydessä. Me olemme keskustelleet paljon kovemminkin sanoin bushmanni ja minä."
Ilmaisen eriävän mielipiteeni asiasta. Sinä ja bushmanni varsinkaan ette kumpikaan ole pappeja. Minä yhdyn tässä bushmanniin että kyse oli provosoitumisesta. Sinulla on oikeus toki olla eri mieltä. - pyhpyh
Jahas. Ja papillako ei ole oikeutta sanoa suoraan mitä ajattelee toisen valheista?
- pyhpyh
iloinen_naurajaa kirjoitti:
Puhuin vain KARUN TOTUUDEN!!!! :-):-):-)
Etkä sanonut. Sanoit vain tyhjäpäisen hokemasi.
- iloinen_naurajaa
pyhpyh kirjoitti:
Etkä sanonut. Sanoit vain tyhjäpäisen hokemasi.
Kyllä kerroin täysin rehellisesti KARUN TOTUUDEN välittämättä uskonnon aivo-orjien levittämistä saastaisista Raamatun valheista. Olen hyvin rehellinen mies. :-):-):-)
- merkillepantavaa
pyhpyh kirjoitti:
Jahas. Ja papillako ei ole oikeutta sanoa suoraan mitä ajattelee toisen valheista?
Mielestäni tuo "onko sinulla jokin pakottava tarve pönkittää itsetuntoasi" liittyy johonkin aivan muuhun kun asialliseen keskusteluun. Pappi saa toki ottaa kantaa ja jos kokee arvollensa ja kiinnostuksellensa sopivaksi tämän suomi24-palstan niin nämähän ovat preferenssikysymyksiä. Muiden kristillisten kirkkokuntien papit eivät ilmeisesti ainakaan näillä foorumeilla ole näin kokeneet.
Toki on siis oikeus kirjoittaa mutta niinkuin sanoin niin mielestäni papilla tulisi olla erityisen tarkka sanomisissaan verrattuna rivijäseniin ja etenkin sosiaalisessa mediassa. Toisin sanoen sinun sanomisten perusteella uskoakseni harva muodostaa minkäänlaista ajatusmallia adventtikirkosta mutta papin sanomisilla ja jutustelutyylillä on aivan erilainen, suuri vaikutusarvo ihmisten mielikuviin.
- liskonpoikanen
Flink kirjoittaa: >>>Luin Raamatusta, että viikon seitsemäs päivä on sapatti. Ajattelin, että sittenhän me luterilaiset teemme oikein, koska sunnuntai on viikon viimeinen päivä ja asia jäi siihen. Näin siis ennen kuin minusta tuli adventisti. >>>
Tuota mietin, että miksi lähteä poikkeamaan hyvistä omaksutuista tavoista, jolla ei kuitenkaan ole mitään elämän ja kuoleman välistä kysymystä, kuin vain "omia" jännitteitä tuomaan?
Jos kirjaimmellinen sapatti on niin tärkeä kuin pastori ilmentää, miksei muuta Israeliin ja ala harjoittamaan juutalaisuutta siellä? Paavali pakanain apostoli tuli käännyttämään roomalaisia ( eurooppalaisia) kristinuskoon, eikä juutalaisuuteen. Tottakai kymmenen käskyä on ohjenuorana hyvä, mutta miksi sunnuntai olisi huonompi päivä kuin lauantai, kun kuitenkin 7 :ssä päivässä se yksi lepopäivä( sunnuntai) toteutuu näinkin kymmenen käskyn mukaisesti( viikkorytmitys)?- Näinseonraamatussa
Kyllä Paavali oli pakanain apostoli, mutta ei hän koskaan opettanut pakanain tapoja pakanoille, vaan hän opetti mitä Jeesuskin opetti sapatista.Että sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten ja Jeesus sanoi olevansa Sapatin Herra.
- päivänpyhyys
Sunnuntailta puuttuu Jeesuksen siunaus ja pyhitys.
Sunnuntain pyhyys tulee Paavilta. - nosiksiettä
Siksi että Jumala on ilmoittanut mikä päivä on sapatti. Sunnuntai ei siihen kelpaa.
liskonpoikanen kirjoitti:
##
Tuota mietin, että miksi lähteä poikkeamaan hyvistä omaksutuista tavoista, jolla ei kuitenkaan ole mitään elämän ja kuoleman välistä kysymystä, kuin vain "omia" jännitteitä tuomaan?
Jos kirjaimmellinen sapatti on niin tärkeä kuin pastori ilmentää, miksei muuta Israeliin ja ala harjoittamaan juutalaisuutta siellä? Paavali pakanain apostoli tuli käännyttämään roomalaisia ( eurooppalaisia) kristinuskoon, eikä juutalaisuuteen. Tottakai kymmenen käskyä on ohjenuorana hyvä, mutta miksi sunnuntai olisi huonompi päivä kuin lauantai, kun kuitenkin 7 :ssä päivässä se yksi lepopäivä( sunnuntai) toteutuu näinkin kymmenen käskyn mukaisesti( viikkorytmitys)?
##
Mutta mutta - eikö tarkoitus ole että Raamattuun uskova, myös ottaa Raamatun opetuksen vakavasti ja silloin meidän täytyy rehellisesti myöntää että se ei ole oikein (niinkuin monet kirkot tekevät) että käytetään niitä raamatunpaikkoja joissa Raamattu puhu Herran sapatista jonkun muun päivän pyhittämiseen. Ja että Herran sapatti Raamatussa on lauantai - siitä ei kai kellään ole eriäviä mielipiteitä - kymmenissä kielissä lauantaita kutsutaan yhä nimellä sapatti ja sunnuntaita esimerkiksi nimellä "ylösnousemuspäivä"..
Siis on väärin käyttää Raamatun kohtia joissa puhutaan Herran sapatista kuvaamaan ylösnousemuspäivää - koska se ei ole totta - sillä ne Raamatun kohdat tarkoittavat sapattia .. eikä sunnuntaita. Jokainen ihminen joka ajattelee asiaa tietää tämän ..
Se että monet kirkot hylkäsivät Herran sapatin ei tietenkään poista sitä Raamatusta.
Samalla tavalla on väärin väittää että synnissä olisi kuolemattomuutta - sillä Raamattu sanoo että se ei ole totta. Synnin palkka on kuolema ei elämä missään tai minkäänlaisissa olosuhteissa ..
alex- liskonpoikanen
Näinseonraamatussa kirjoitti:
Kyllä Paavali oli pakanain apostoli, mutta ei hän koskaan opettanut pakanain tapoja pakanoille, vaan hän opetti mitä Jeesuskin opetti sapatista.Että sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten ja Jeesus sanoi olevansa Sapatin Herra.
Eipäs pidä antaa väärää todistusta. Paavalin kirjeissä ei ole opetusta sapatista roomalaisille (pakanakansoille). Jeesus itse oli juutalainen ja siksi noudatti Mooseksen lakia myös eli sen mukaisesti. Sapatti kuuluu juutalaisille sellaisenaan ,joille se annettiinkin Jumalan toimesta. Muut kuin juutalaiset voivat soveltaa kymmentä käskyä ohjenuorana hyvään elämään. Ei mitään esteitä jatkossakaan viettää lepopäivää sunnuntaisin ja juutalaiset puolestaan sapattiaan lauantaisin. Eihän sunnuntain tarkoitus olekkaan olla sapatti, vaan lepopäivä ( sapatin sijainen). Sapatin vaatimus elämän ja kuoleman kysymykseksi on EGW ja muutamien muun henkilön kuvittelun tuotosta. Johon adventtikirkossa edelleen uskotaan.
- pyhpyh
Sunnuntain pyhittäminen on saatananpalvontaa ja Jeesuksen hylkäämistä. Ettäs tiedät.
Eipäs pidä antaa väärää todistusta. Paavalin kirjeissä ei ole opetusta sapatista roomalaisille (pakanakansoille). Jeesus itse oli juutalainen ja siksi noudatti Mooseksen lakia myös eli sen mukaisesti. Sapatti kuuluu juutalaisille sellaisenaan ,joille se annettiinkin Jumalan toimesta. Muut kuin juutalaiset voivat soveltaa kymmentä käskyä ohjenuorana hyvään elämään. Ei mitään esteitä jatkossakaan viettää lepopäivää sunnuntaisin ja juutalaiset puolestaan sapattiaan lauantaisin. Eihän sunnuntain tarkoitus olekkaan olla sapatti, vaan lepopäivä ( sapatin sijainen). Sapatin vaatimus elämän ja kuoleman kysymykseksi on EGW ja muutamien muun henkilön kuvittelun tuotosta. Johon adventtikirkossa edelleen uskotaan.
##Jeesus itse oli juutalainen ja siksi noudatti Mooseksen lakia myös eli sen mukaisesti. Sapatti kuuluu juutalaisille sellaisenaan ,joille se annettiinkin Jumalan toimesta. Muut kuin juutalaiset voivat soveltaa kymmentä käskyä ohjenuorana hyvään elämään. ##
Tässä laki asiassa olemme eri linjalla sinä ja minä ..
Ainakin sikäli, että minä olen itsessäni VARMA että 10 käskyä kuuluu evankeliumiin.. on osa sitä ..
Sitä paitsi kymmenen käskyn laki on kaikkien kirkkojen tunnustama (vaikka käskyjä toisinaan onkin myöhemmin väännelty paremmin kirkkojen oppeihin sopivaksi) .
liskonpoikanen:
## Eihän sunnuntain tarkoitus olekaan olla sapatti, vaan lepopäivä ( sapatin sijainen).##
Aivan oikein - kyse todella on Herran sapatin hylkäämisestä .. olet ihan oikeassa. Monet kirkot hylkäsivät sapatin kristinuskon alkuvuosisatoina - joskus 300 luvulla katolinen kirkko kielsi sapatin vieton ja luterilaisen kirkon historia kertoo että sapatti periaatteessa oli poissa kirkkojen opeista viimeistään joskus 800 luvulla..
Mutta kuitenkin kirkot käyttävät sapattia koskevia Raamatun paikkoja sunnuntain pyhittämiseen - ja se ei luonnollisesti ole Raamatun tarkoitus, koska sen seurauksena peittyy se totuus että sapatilla on aivan erilainen (kauaskantoinen) merkitys evankeliumissa kuin mitä sunnuntailla on.
Sapatti ei pelasta - mutta minä uskon että Jeesus pelastaa sinä suurena sapattina (seitsemäntenä 1000 vuotis aikana) josta Ilm. 20: ... kertoo ja josta Paavalikin kertoo 1. Kor 15: 20 ja eteenpäin .. Sinä aikana kuolema voitetaan .. vihollisista viimeisenä.
Ja jos ajattelee asiaa - on aivan luonnollista että se tapahtuu "vihollisista viimeisenä" ennen kuin Jeesus luovuttaa valtakunnan Isälle .. kuinka se muuten voisi ollakaan .. sillä mikään vajavainen ei voi seistä täydellisen Jumalan kasvojen edessä ja jäädä eloon .. siksi kaikki synnin turmellus täytyy olla poissa ennen sitä.
2. Moos. 33:20 Ja hän sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon".
Raamattu kertoo myös 1. Tim. 6: .. kuinka Jeesus on aikanansa antava meidän nähdä Jumala..
1. Tim. 6: 13 >16
Jumalan edessä, joka KAIKKI eläväksi TEKEE, ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehoitan sinua, että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka, jonka AIKANANSA on ANTAVA meidän NÄHDÄ se AUTUAS ja AINOA VALTIAS , kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla AINOALLA ON kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei KUKAAN taida tulla; jota YKSIKÄÄN ihminen ei ole nähnyt - eikä voi nähdä - HÄNEN olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.
Mikä päivä tulee sapatin jälkeen ?
Juu, ylösnousemuspäivä ja silloin nousevat Raamatun mukaan kuolleista ne jotka eivät olleet mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa. He ovat siis Raamatun mukaan nukkuneet kuolemassa ne 1000 vuotta .. heidät HERÄTETÄÄN ..
Näin katsoen on Herran sapatilla siis oma tärkeä ja täysin erikoinen tarkoituksensa evankeliumissa jonka sen hylkääminen poistaa ..
Ilm. 20 kertoo saman asian ja myös mitä tapahtuu sen ajan jälkeen.
alex- omalehmä
nosiksiettä kirjoitti:
Siksi että Jumala on ilmoittanut mikä päivä on sapatti. Sunnuntai ei siihen kelpaa.
No, ei ainakaan Raamatussa sitä ole ilmoitettu. Raamatun mukaan kai viikon seitsemäs päivä on sapatti mutta missään Raamattu ei ilmoita mistä päivästä viikko alkaa. Viikon alkamispäivän määrittäminen on jätetty ihmisten vastuulle: he voivat aloittaa sen mistä päivästä haluavat kuten on tapahtunutkin: onhan viikon alkamispäivää siirrelty mm. työvoimapoliittisista syistä.
- Exap
omalehmä kirjoitti:
No, ei ainakaan Raamatussa sitä ole ilmoitettu. Raamatun mukaan kai viikon seitsemäs päivä on sapatti mutta missään Raamattu ei ilmoita mistä päivästä viikko alkaa. Viikon alkamispäivän määrittäminen on jätetty ihmisten vastuulle: he voivat aloittaa sen mistä päivästä haluavat kuten on tapahtunutkin: onhan viikon alkamispäivää siirrelty mm. työvoimapoliittisista syistä.
Niin, ja on taas toinen asia kenelle sapatti annettiin, ja miksi se annettiin. Annettiinko se kristityille merkiksi siitä että Jumala oli heidän isänsä tai isiensä isät tuonut pois Egyptistä.
Mutta Raamattu sanoo suoraan ja kristallinkirkkaasti että me olemme Aabrahamin lapsia - siis ikäänkuin Iisakin rinnalla. Ja kuten tiedämme, sapattia ei annettu Aabrahamille noudatettavaksi. Eikä Jaakobille. Eikä Joosefille, eikä ... - omalehmä
Exap kirjoitti:
Niin, ja on taas toinen asia kenelle sapatti annettiin, ja miksi se annettiin. Annettiinko se kristityille merkiksi siitä että Jumala oli heidän isänsä tai isiensä isät tuonut pois Egyptistä.
Mutta Raamattu sanoo suoraan ja kristallinkirkkaasti että me olemme Aabrahamin lapsia - siis ikäänkuin Iisakin rinnalla. Ja kuten tiedämme, sapattia ei annettu Aabrahamille noudatettavaksi. Eikä Jaakobille. Eikä Joosefille, eikä ...Muinaisheprealaiset omaksuivat melko oletettavasti sapatin joltakin naapurikansalta kuten monet muutkin juttunsa. - Tuohon aikaan hallitsijoiden ja papiston ohjeet ja määräykset annettiin lähes aina jumalan nimissä. Niinhän monien uskovaisten joukossa on paljolti nytkin: kun lahkosaarnaaja tai omatekoinen profeetta saa omasta mielestään tai yhteisönsä peloista ja odotuksista nousevia mielensä sisältöjä (näkyjä, unia, tuntemuksia...), hän toitottaa: "Näin sanoo Herra (Suomen kansalle: Venäjä miehittää Suomen siihen ja siihen päivään mennessä; Konginkankaalla tulee suuri herätys; Turkki hyökkää Abessiiniaan; Jeesus tulee syksyllä; Sapattikäsky loistaa kirkkaimpana Jumaloanpalvelijoiden merkkinä; jne,...".
- liskonpoikanen
alex.kasi kirjoitti:
##Jeesus itse oli juutalainen ja siksi noudatti Mooseksen lakia myös eli sen mukaisesti. Sapatti kuuluu juutalaisille sellaisenaan ,joille se annettiinkin Jumalan toimesta. Muut kuin juutalaiset voivat soveltaa kymmentä käskyä ohjenuorana hyvään elämään. ##
Tässä laki asiassa olemme eri linjalla sinä ja minä ..
Ainakin sikäli, että minä olen itsessäni VARMA että 10 käskyä kuuluu evankeliumiin.. on osa sitä ..
Sitä paitsi kymmenen käskyn laki on kaikkien kirkkojen tunnustama (vaikka käskyjä toisinaan onkin myöhemmin väännelty paremmin kirkkojen oppeihin sopivaksi) .
liskonpoikanen:
## Eihän sunnuntain tarkoitus olekaan olla sapatti, vaan lepopäivä ( sapatin sijainen).##
Aivan oikein - kyse todella on Herran sapatin hylkäämisestä .. olet ihan oikeassa. Monet kirkot hylkäsivät sapatin kristinuskon alkuvuosisatoina - joskus 300 luvulla katolinen kirkko kielsi sapatin vieton ja luterilaisen kirkon historia kertoo että sapatti periaatteessa oli poissa kirkkojen opeista viimeistään joskus 800 luvulla..
Mutta kuitenkin kirkot käyttävät sapattia koskevia Raamatun paikkoja sunnuntain pyhittämiseen - ja se ei luonnollisesti ole Raamatun tarkoitus, koska sen seurauksena peittyy se totuus että sapatilla on aivan erilainen (kauaskantoinen) merkitys evankeliumissa kuin mitä sunnuntailla on.
Sapatti ei pelasta - mutta minä uskon että Jeesus pelastaa sinä suurena sapattina (seitsemäntenä 1000 vuotis aikana) josta Ilm. 20: ... kertoo ja josta Paavalikin kertoo 1. Kor 15: 20 ja eteenpäin .. Sinä aikana kuolema voitetaan .. vihollisista viimeisenä.
Ja jos ajattelee asiaa - on aivan luonnollista että se tapahtuu "vihollisista viimeisenä" ennen kuin Jeesus luovuttaa valtakunnan Isälle .. kuinka se muuten voisi ollakaan .. sillä mikään vajavainen ei voi seistä täydellisen Jumalan kasvojen edessä ja jäädä eloon .. siksi kaikki synnin turmellus täytyy olla poissa ennen sitä.
2. Moos. 33:20 Ja hän sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon".
Raamattu kertoo myös 1. Tim. 6: .. kuinka Jeesus on aikanansa antava meidän nähdä Jumala..
1. Tim. 6: 13 >16
Jumalan edessä, joka KAIKKI eläväksi TEKEE, ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehoitan sinua, että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka, jonka AIKANANSA on ANTAVA meidän NÄHDÄ se AUTUAS ja AINOA VALTIAS , kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla AINOALLA ON kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei KUKAAN taida tulla; jota YKSIKÄÄN ihminen ei ole nähnyt - eikä voi nähdä - HÄNEN olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.
Mikä päivä tulee sapatin jälkeen ?
Juu, ylösnousemuspäivä ja silloin nousevat Raamatun mukaan kuolleista ne jotka eivät olleet mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa. He ovat siis Raamatun mukaan nukkuneet kuolemassa ne 1000 vuotta .. heidät HERÄTETÄÄN ..
Näin katsoen on Herran sapatilla siis oma tärkeä ja täysin erikoinen tarkoituksensa evankeliumissa jonka sen hylkääminen poistaa ..
Ilm. 20 kertoo saman asian ja myös mitä tapahtuu sen ajan jälkeen.
alexVoit vapaasti harjoittaa sapattia omien käsitystesi ja valintasi mukaan. Ei se minua haittaa. Vaikka kuinka haluttaisiin niin sapattia ei ole koskaan määrätty muille kuin juutalaisille tooran mukaan (Jumalan merkiksi omistuksestaan).
Se mitä tulevaisuudessa sapatin suhteen taas tulee. Jeesus tarkentaa käsityksiään täällä ollessa mikäli siihen sitten tarvetta tulee. Jessen odotusta sinne :)
- Kyselenpähän
Monet vilpittömät kristityt uskovat että ennen lain antamista Siinailla sapatista ei ollut annettu sitovaa käskyä ja ettei sitä vietetty. Raamattu kuitenkin todistaa että ennen Siinaita sapatista oli annettu sitova käsky ja että sitä vietettiin. 2. Moos. 16. luku kertoo että kansa oli nälissään ja Herra lupasi antaa "sataa - - ruokaa ( mannaa ) taivaasta ". Lisäksi hän sanoi panevansa heidät koetukselle nähdäkseen, " noudattavatko he minun lakejani vai eivät " (2. Moos. !6:4 )
Mitä lakia ? Tähänastisessa raamatullisessa historiassa ei ollut mainittu lain antamista. Juutalaisten oli kuitenkin täytynyt tuntea laki, sillä miten Jumala olisi muuten voinut koetella heidän kuuliaisuuttaan?
Herran nuhde: " Kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani? " osoittaa ettei heidän tottelemattomuutensa ollut uusi ilmiö.
Kysymys : " Kuinka kauan? " antaa ymmärtää, että lain rikkominen oli ollut jatkuva ongelma. Israelilaisen oli jo täytynyt tuntea laki, miksi muuten Jumala olisi rangaissut heitä sen jatkuvasta rikkomisesta?
On väistämätöntä, että laki tunnettiin ennen Siinain ukkosenjyrinää ja salamoita. Vai eikö tuona ajanjaksona joka kesti noin 2000 vuotta ollut lainkaan oikean ja väärän mittapuuta? Antoiko Jumala kaikkien noiden vuosien ajan joita oli yhtä paljon kuin koko kristikunnan historiassa tähän asti ihmisten tehdä mitä tahtoivat, varoittamatta heitä pahasta?
Miten sodomalaiset ja vedenpaisumuksessa hukkuneet olisi voitu tuomita ilman lakia? Raamattu sanoo että synti merkitsee Jumalan lain rikkomista (1. Joh. 3:4 ). Ilman lakia ei siis voi olla syntiä.- Exap
"Lisäksi hän sanoi panevansa heidät koetukselle nähdäkseen, " noudattavatko he minun lakejani vai eivät " (2. Moos. !6:4 )
Mitä lakia ? Tähänastisessa raamatullisessa historiassa ei ollut mainittu lain antamista. Juutalaisten oli kuitenkin täytynyt tuntea laki, sillä miten Jumala olisi muuten voinut koetella heidän kuuliaisuuttaan?"
Höpöhöpö. Luepa ajatuksella uudelleen tuo koko kohta ja ota ne ellenrillit silmiltä.
Olet toki oikeassa, että Jumala antoi sapatin nimen omaan mannan antamisen yhteydessä... mutta on täysin järjetöntä väittää että laki olisi annettu ennen mannaa. Miksi ?
No itsepä sen totesit: "Lisäksi hän SANOI PANEVANSA heidät koetukselle nähdäkseen, " noudattavatko he minun lakejani vai eivät"
No jos se laki olisi annettu ENNEN mannaa, niin johan Jumala olisi ihan reaaliajassa nähnyt sen pitävätkö Israelilaiset Hänen lakejaan vai ei !!! Itse nyt todistit 100% varman kohdan jossa näemme että lakia ei ollut annettu ennen mannaa. Jos se olisi annettu satoja vuosia ennen, kysynpä myös että miksei Raamattu kertaakaan mainitse kenenkään noudattaneen sitä ?
Jos luet tuon 2 Moos 16 kohdan läpi ilman ennakko-oletuksia, huomaat, että siitähän juuri oli kysymys että Jumala antoi heille yhden heille IHAN UUDEN asian noudatettavaksi ENNEN kuin antoi koko lakia, juuri nähdäkseen (sen minkä edeltä tiesi) että Israelilaiset eivät tule lakia noudattamaan. Sitä tarkoittaa sanat "sanoi panevansa heidät koetukselle".
Jos sinä kertoisit minulle tänään, että sinä aiot kokeilla totteleeko poikasi kotiintuloaikoja ja kerrot siitä nyt minulle, minä voisin palstalle kirjoittaa sen kuultuani vaikka näin sanoin: "Kyselenpähän SANOI PANEVANSA poikansa koetukselle nähdäkseen, noudattaako hän kotiintuloaikoja vai ei".
Raamatun sanoma on kristallinkirkas. Lakia ei annettu ennen Siinaita, eikä sapattia ennen kuin mannan antamisen yhteydessä.
Kirjoitit "Monet vilpittömät kristityt uskovat että ennen lain antamista Siinailla sapatista ei ollut annettu sitovaa käskyä ja ettei sitä vietetty."
Juuri näin asia on. Itse asiassa JOKAINEN vilpitön kristitty ajattelee näin - asiaan tarkemmin tutustuttuaan. Liity sinäkin vilpittömien ja rehellisten mukaan todistamaan, että lakia ei annettu ennen Siinaita eikä sapattia ennen mannan antamista. - uppiniskaisuutta
Exap kirjoitti:
"Lisäksi hän sanoi panevansa heidät koetukselle nähdäkseen, " noudattavatko he minun lakejani vai eivät " (2. Moos. !6:4 )
Mitä lakia ? Tähänastisessa raamatullisessa historiassa ei ollut mainittu lain antamista. Juutalaisten oli kuitenkin täytynyt tuntea laki, sillä miten Jumala olisi muuten voinut koetella heidän kuuliaisuuttaan?"
Höpöhöpö. Luepa ajatuksella uudelleen tuo koko kohta ja ota ne ellenrillit silmiltä.
Olet toki oikeassa, että Jumala antoi sapatin nimen omaan mannan antamisen yhteydessä... mutta on täysin järjetöntä väittää että laki olisi annettu ennen mannaa. Miksi ?
No itsepä sen totesit: "Lisäksi hän SANOI PANEVANSA heidät koetukselle nähdäkseen, " noudattavatko he minun lakejani vai eivät"
No jos se laki olisi annettu ENNEN mannaa, niin johan Jumala olisi ihan reaaliajassa nähnyt sen pitävätkö Israelilaiset Hänen lakejaan vai ei !!! Itse nyt todistit 100% varman kohdan jossa näemme että lakia ei ollut annettu ennen mannaa. Jos se olisi annettu satoja vuosia ennen, kysynpä myös että miksei Raamattu kertaakaan mainitse kenenkään noudattaneen sitä ?
Jos luet tuon 2 Moos 16 kohdan läpi ilman ennakko-oletuksia, huomaat, että siitähän juuri oli kysymys että Jumala antoi heille yhden heille IHAN UUDEN asian noudatettavaksi ENNEN kuin antoi koko lakia, juuri nähdäkseen (sen minkä edeltä tiesi) että Israelilaiset eivät tule lakia noudattamaan. Sitä tarkoittaa sanat "sanoi panevansa heidät koetukselle".
Jos sinä kertoisit minulle tänään, että sinä aiot kokeilla totteleeko poikasi kotiintuloaikoja ja kerrot siitä nyt minulle, minä voisin palstalle kirjoittaa sen kuultuani vaikka näin sanoin: "Kyselenpähän SANOI PANEVANSA poikansa koetukselle nähdäkseen, noudattaako hän kotiintuloaikoja vai ei".
Raamatun sanoma on kristallinkirkas. Lakia ei annettu ennen Siinaita, eikä sapattia ennen kuin mannan antamisen yhteydessä.
Kirjoitit "Monet vilpittömät kristityt uskovat että ennen lain antamista Siinailla sapatista ei ollut annettu sitovaa käskyä ja ettei sitä vietetty."
Juuri näin asia on. Itse asiassa JOKAINEN vilpitön kristitty ajattelee näin - asiaan tarkemmin tutustuttuaan. Liity sinäkin vilpittömien ja rehellisten mukaan todistamaan, että lakia ei annettu ennen Siinaita eikä sapattia ennen mannan antamista.Hyvä ja paha on ollut tiedossa alusta asti.
Vai eikö Kain tienyt tehneensä väärin/syntiä, kun Kai hyökäsi veljensä Aabelin kimppuun ja tappoi hänet.
1Joh. 3:12 eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli pahasta ja tappoi veljensä. Ja minkätähden hän tappoi hänet? Sentähden, että hänen tekonsa olivat pahat, mutta hänen veljensä teot vanhurskaat.
Sapatti on annettu luomisessa, kun Herra siunasi ja pyhitti sen.
Sen jälkeen sapatti on ollut pyhä. - Exap
uppiniskaisuutta kirjoitti:
Hyvä ja paha on ollut tiedossa alusta asti.
Vai eikö Kain tienyt tehneensä väärin/syntiä, kun Kai hyökäsi veljensä Aabelin kimppuun ja tappoi hänet.
1Joh. 3:12 eikä olla Kainin kaltaisia, joka oli pahasta ja tappoi veljensä. Ja minkätähden hän tappoi hänet? Sentähden, että hänen tekonsa olivat pahat, mutta hänen veljensä teot vanhurskaat.
Sapatti on annettu luomisessa, kun Herra siunasi ja pyhitti sen.
Sen jälkeen sapatti on ollut pyhä.Saat ihan vapaasti uskoa vaikka että Aku Ankka oli Metuselahin rakas leikkikaveri. Mutta sille sen paremmin kuin sapatin antamiselle ei ole mitään Raamatun perusteita - päinvastoin Raamattu osoittaa ettei sapattia annettu ennen mannaa. Myönnettäköön että Raamattu ei kiistä etteikö Aku olisi ollut Metuselahin leikkikaveri. Usko mieluummin sitä - koska se olisi edes sellainen asia jota Raamatun pohjualta ei voisi kiistää ... ?
- valehtelijalle
Valheesi sapatista tulee esille tuomiopäivänä.
- siismitähäh
Exap kirjoitti:
Juuri näin asia on. Itse asiassa JOKAINEN vilpitön kristitty ajattelee näin - asiaan tarkemmin tutustuttuaan. Liity sinäkin vilpittömien ja rehellisten mukaan todistamaan, että lakia ei annettu ennen Siinaita eikä sapattia ennen mannan antamista.1. Moos. 26:5 "koska Abraham oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä, mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni, määräykseni ja lakini."
2. Moos. 16:22 "Näin on Herra sanonut: Huomenna on lepopäivä, Herran pyhä sapatti."
2. Moos. 16:28 "Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani?""
IHAN SELKEÄSTI LAKI ON OLLUT OLEMASSA ENNEN SIINAITA. - Exap
siismitähäh kirjoitti:
1. Moos. 26:5 "koska Abraham oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä, mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni, määräykseni ja lakini."
2. Moos. 16:22 "Näin on Herra sanonut: Huomenna on lepopäivä, Herran pyhä sapatti."
2. Moos. 16:28 "Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani?""
IHAN SELKEÄSTI LAKI ON OLLUT OLEMASSA ENNEN SIINAITA."1. Moos. 26:5 "koska Abraham oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä, mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni, määräykseni ja lakini.""
Olen joskus poiminut kaikki Aabrahamille annetut ohjeet, käskyt, lait tai miksi niitä haluatkaan nimittää. Ne eivät olleet sama kuin 10 käskyä. Sen todistaa Raamattu ihan suoraan: Gal 3
"16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei NELJÄNSADAN KOLMENKYMMENEN VUODEN PERÄSTÄ TULLUT LAKI voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
19 Mitä varten sitten on LAKI? Se ON RIKKOMUSTEN TÄHDEN JÄLJESTÄPÄIN LISÄTTY olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä."
Laki annettiin 430 vuotta jälkeenpäin. Piste.
- todellaummessa
Kyllä tuon Exap silmät ovat todella ummessa, ei ihme että hän on Exap.
- pyhpyh
Hän on Saatanan orja.
- Exap
Kuljen mieluummin silmät ummessa sydän palavana uskoen Jeesukseen ja Raamattuun, kuin sydän oksettavan haaleana uskoen kaiken maailman mytologioihin.
Jeesus elää eikä yksikään joka Häneen uskoo, ikinä kuole. Uskotko sen ? - pyhpyh
pyhpyh kirjoitti:
Hän on Saatanan orja.
Timo Flink tarkoitin.
- pyhpyh
pyhpyh kirjoitti:
Timo Flink tarkoitin.
Flink on ruumiillistunut saatana kirkossamme. Hän lietsoo eripuraa ja vaikuttaa siten, että väki kaikkoaa kirkostamme.
- Tätäminäihmettelen
pyhpyh kirjoitti:
Flink on ruumiillistunut saatana kirkossamme. Hän lietsoo eripuraa ja vaikuttaa siten, että väki kaikkoaa kirkostamme.
Kuinka on mahdollista että joku voi kirjoittaa toisen nikillä?
- omalehmä
Exap kirjoitti:
Kuljen mieluummin silmät ummessa sydän palavana uskoen Jeesukseen ja Raamattuun, kuin sydän oksettavan haaleana uskoen kaiken maailman mytologioihin.
Jeesus elää eikä yksikään joka Häneen uskoo, ikinä kuole. Uskotko sen ?>>Jeesus elää eikä yksikään joka Häneen uskoo, ikinä kuole. Uskotko sen ?>>
Jos noin on, niin eipä kahteen tuhanteen vuoteen, ainakaan tähän mennessä, kukaan näytä Jeesukiseen uskoneen, koska tiettävästi kaikki ovat kuolleet.
- Eivätkös nuo Raamatun sanat, joihin viittasit, muuten kuulu: "...joka uskoo minuun, ..." ? - tästävähänasiaa
pyhpyh kirjoitti:
Timo voi lohduttautua tällä tekstillä:
Luuk. 6:22 "Autuaita olette te, kun ihmiset teitä Ihmisen Pojan tähden vihaavat ja erottavat teidät yhteydestään, herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikään kuin jonkin pahan." - ei.jää.juurta.ei.oksaa
tästävähänasiaa kirjoitti:
Timo voi lohduttautua tällä tekstillä:
Luuk. 6:22 "Autuaita olette te, kun ihmiset teitä Ihmisen Pojan tähden vihaavat ja erottavat teidät yhteydestään, herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikään kuin jonkin pahan.""Timo voi lohduttautua tällä tekstillä:"
Timo ei voi lohduttautua millään. Hän kokee kerran itkun ja hammasten kristyksen omalla kohdallaan. Ne, jotka tieten johtavat ihmisiä harhaan, ovat kerran suurimassa vastuussa ja heidät polttaa se päivä. - Tätäminäihmettelen
Tätäminäihmettelen kirjoitti:
Kuinka on mahdollista että joku voi kirjoittaa toisen nikillä?
Tätä minäkin ihmettelen.
- Exap
omalehmä kirjoitti:
>>Jeesus elää eikä yksikään joka Häneen uskoo, ikinä kuole. Uskotko sen ?>>
Jos noin on, niin eipä kahteen tuhanteen vuoteen, ainakaan tähän mennessä, kukaan näytä Jeesukiseen uskoneen, koska tiettävästi kaikki ovat kuolleet.
- Eivätkös nuo Raamatun sanat, joihin viittasit, muuten kuulu: "...joka uskoo minuun, ..." ?"Jos noin on, niin eipä kahteen tuhanteen vuoteen, ainakaan tähän mennessä, kukaan näytä Jeesukiseen uskoneen, koska tiettävästi kaikki ovat kuolleet.
- Eivätkös nuo Raamatun sanat, joihin viittasit, muuten kuulu: "...joka uskoo minuun, ..." ?"
Kirjoitin lauseen omin sanoin ja asia on yhtäpitävä kyseisten Jeesuksen sanojen kanssa. Tuossa ei ollut lainausmerkkejä.
Mutta tosiaankin, ovatko kaikki pelastuneet sitten kuolleet vai ei ? No, jos Alexin tulkintaa ajattelee - että kuolema olisi aina elämän loppumista - Tämä lause olisi suorassa ristiriidassa kokemustemme ja muiden Raamatun kohtien kanssa. Siksi tuo tulkinta "kuolema" -sanasta ja adventistisen mytologian ajatus "kuoleman tilasta" onkin väärä tai vähintäänkin ristiriitainen.
Kuolema on aina ero jostakin; fyysinen kuolema on ruumiin ja sielun ero. Sielua ei voi ihminen tappaa vaikka ruumiin voi - Jeesuksen mukaan - joten pelastuneet sielut eivät siis ole kuolleet - vaan ne Jeesuksen lupauksen mukaisesti elävät tänäkin päivänä.
Tämä on ihan selvä asia kun ymmärtää "kuolema" -sanan merkityksen oikein. Alexilta sen sijaan ei kunnollista vastausta kysymykseesi voisi odottaa ikinä tulevan hänen tulkinnallaan. - Pamejanaamaan
pyhpyh kirjoitti:
Hän on Saatanan orja.
Ja sinä olet mielialalääkkeiden orja?
- pyhpyh
ei.jää.juurta.ei.oksaa kirjoitti:
"Timo voi lohduttautua tällä tekstillä:"
Timo ei voi lohduttautua millään. Hän kokee kerran itkun ja hammasten kristyksen omalla kohdallaan. Ne, jotka tieten johtavat ihmisiä harhaan, ovat kerran suurimassa vastuussa ja heidät polttaa se päivä."Ne, jotka tieten johtavat ihmisiä harhaan, ovat kerran suurimassa vastuussa ja heidät polttaa se päivä."
Siksi sinulla ei ole toivoa.
- kyselenpähän
Jos Jumalan laki oli olemassa jo Siinaita edeltävinä vuosituhansina, miksi hän ei ilmoittanut sitä Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa?
Ensinnäkin Ensimäinen Mooseksen kirja ei käsittele lakia, vaan esittää lyhyen yhteenvedon Herran palveluksen alkuperästä ja historiasta Eedenistä Egyptiin. Se kertoo Jumalan uskollisten seuraajien ketjusta pienestä ryhmästä joka lopulta supistui yhdeksi ainoaksi perheeksi, joka sukupolvien ajan palveli Luojaa yleismaailmallisen luopumuksen keskellä. Toiseksi Ensimäinen Mooseksen kirja kattaa noin kahdentuhannen vuoden historian viidessäkymmenessä lyhyessä luvussa eli noin neljäkymmentä vuotta lukua kohti. Näin pieneen tilaan ei mahdu yksityiskohtia.
Heprealaiskirje sanoo, että Abraham valmistautui uhraamaan Iisakin tietäen, "että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen" Abraham tunsi kuolleiden ylösnousemuksen, mutta mistä hän sen tiedon sai? Tuota oppia ei mainita ensimäisessä Mooseksen kirjassa. Kolmanneksi Jumalan laki oli nin tunnettu etenkin hänen seuraajiensa keskuudessa, ettei Pyhällä Hengellä ollut mitään tarvetta inoittaa Moosesta kirjoittamaan siitä ensimmäisessä kirjassaan. Lain äkillinen ilmaantuminen Toisen Mooseksen kirjan 16. luvussa-"kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani?" jae 28-ilman mitään selitystä siitä, mikä laki oli tai mistä se tuli, todistaa, että se tunnettiin jo. Jollakin tavalla, vaikka Ensimäinen Mooseksen kirja ei kerro miten, Jumalan laki oli tehty tunetuksi muinaisessa maailmassa kauan ennen kymmenen käskyn lain antamista siinailla. Kun Jumala teki Israelista liiton kansan, hän ei pyytänyt sitä saattamaan voimaan uutta, ennestään tuntematonta lakia.Minä näen tämän asian hieman eri näkökulmasta .. Nimittäin siten että oikeudenmukaisuus ja rakkaus ovat ikuisia Jumalan ominaisuuksia - ei niiden kirjoittaminen kiveen tai paperille tarkoita, että niitä ei olisi ollut ennen kirjoittamista . Koko sellainen ajatus olisi aivan hassu .. koska sen mukaan Jumala ikäänkuin keksisi oikeudenmukaisuuden sitä kirjoittaessaan ..
Asiaa näin ajatellen sillä ei ole mitään väliä milloin ihminen oppi jotain Jumalan tahdosta (esimerkiksi - oikeudenmukaisuudesta jossa rakkaus on) oli se sitten ennen tai jälkeen käskyjen kirjoittamista .. ja tämä sama liittyy luonnollisesti myös 10 käskyyn jotka on luonnollisesti kirjoitettu samojen Jumalan oikeudenmukaisten ja rakkaudellisten periaatteiden mukaan ... se mikä tapahtui on että niiden kirjoittaminen toi niissä olevat asiat esiin siten, että ne sen jälkeen liittyvät myöskin evankeliumiin ... osana sitä.
Olisihan aivan kummallista ajatella, että oikeudenmukaisuus ja rakkaus olisi keksitty vasta kun se kirjoitettiin kiveen..
Siis käskyt ovat osa evankeliumia ja niissä muistutetaan myös sapatista .. Miksi ? Juu koska "Herran sapatti" on osa evankeliumia - siksi. Sillä on oma tärkeä osansa evankeliumissa ja siis ihmisen vapauttamisessa tästä pahuuden kyllästämästä tilastaan. Sapatti esikuvaa sitä 1000 vuotis aikaa josta esimerkiksi Ilmestyskirjassa kerrotaan ja jona sapatin Herra Jeesus hallitsee.
On mielestäni aivan hassua kun jotkut ikäänkuin sanovat, että ennen käskyjä ei muka Jumalan oikeudenmukaisuutta ja rakkautta olisi ollut olemassa. Tietenkin oli .. nehän ihminen paratiisissa juuri unohti .. seuraukset ovat sitten näkyvissä..
alex- liskonpoikanen
alex.kasi kirjoitti:
Minä näen tämän asian hieman eri näkökulmasta .. Nimittäin siten että oikeudenmukaisuus ja rakkaus ovat ikuisia Jumalan ominaisuuksia - ei niiden kirjoittaminen kiveen tai paperille tarkoita, että niitä ei olisi ollut ennen kirjoittamista . Koko sellainen ajatus olisi aivan hassu .. koska sen mukaan Jumala ikäänkuin keksisi oikeudenmukaisuuden sitä kirjoittaessaan ..
Asiaa näin ajatellen sillä ei ole mitään väliä milloin ihminen oppi jotain Jumalan tahdosta (esimerkiksi - oikeudenmukaisuudesta jossa rakkaus on) oli se sitten ennen tai jälkeen käskyjen kirjoittamista .. ja tämä sama liittyy luonnollisesti myös 10 käskyyn jotka on luonnollisesti kirjoitettu samojen Jumalan oikeudenmukaisten ja rakkaudellisten periaatteiden mukaan ... se mikä tapahtui on että niiden kirjoittaminen toi niissä olevat asiat esiin siten, että ne sen jälkeen liittyvät myöskin evankeliumiin ... osana sitä.
Olisihan aivan kummallista ajatella, että oikeudenmukaisuus ja rakkaus olisi keksitty vasta kun se kirjoitettiin kiveen..
Siis käskyt ovat osa evankeliumia ja niissä muistutetaan myös sapatista .. Miksi ? Juu koska "Herran sapatti" on osa evankeliumia - siksi. Sillä on oma tärkeä osansa evankeliumissa ja siis ihmisen vapauttamisessa tästä pahuuden kyllästämästä tilastaan. Sapatti esikuvaa sitä 1000 vuotis aikaa josta esimerkiksi Ilmestyskirjassa kerrotaan ja jona sapatin Herra Jeesus hallitsee.
On mielestäni aivan hassua kun jotkut ikäänkuin sanovat, että ennen käskyjä ei muka Jumalan oikeudenmukaisuutta ja rakkautta olisi ollut olemassa. Tietenkin oli .. nehän ihminen paratiisissa juuri unohti .. seuraukset ovat sitten näkyvissä..
alex>>>Siis käskyt ovat osa evankeliumia ja niissä muistutetaan myös sapatista>>>
Höpö! Höpö! Evankeliumiin ei kuulu laki. Laki ja evankeliumi kulkee rinnan ihan niinkuin Luther aikoinaan sen myös ymmärsi ja osasi erottaa nämä kaksi. Legalistit olivat jo Paavalin aikoina liikkeellä sekoittaen lain evankeliumin yhteen. Paavali joutui useaan otteeseen kirjeissä nuhtelemaan legalisteja, jotka sitoivat vääränlaiseen Moosesaikaiseen kurimukseen. Alex on ex luterilaisena langennut harjoittamaan lakiuskonta ja sitonut omatuntonsa palvelemaan lainkirjainta hengen sijaan . Eli alex on EGW laki uskossa adventtikirkon linjan mukaisesti. Suosittelen lukemaan galatalaiskirjeitä, vaikka Lutherin selitystä kirjeestä. Evankeliumi on ilosanomaa. Huomaa sanan ILOSANOMAA!, eikä siihen kuulu laki. Häpäiset UT sanomaa kirjoituksillasi. - kyselenpähän
Koko patriarkallisen kauden ajalta ei kuitenkaan ole yhtään mainintaa suorasta käskystä pyhittää seitsemäs päivä. Emme myöskään löydä suoraa käskyä,joka kieltäisi varastamisen aviorikoksen tai epäjumalanpalveluksen. Viidennestä Mooseksen kirjasta Toiseen kuninkaiden kirjaan-jakso,joka kattaa erämaavaelluksen, Kanaanin valloituksen,tuomarien ajan,Saulin,daavidin ja Salomon hallituskauden,juutalaisten valtakunan jakaantumisen jne.-ei kertaakaan mainita sapatinviettoa, vaikka koko tuonna aikana se oli pakollista kuolemanrangaistuksen uhalla.Joosuasta Nehemiaan saakka lähes tuhat vuotta vietettiin varmasti myös lehtimajanjuhlaa, vaikkei sitä kertaakaan mainita. Vaikeneminen ei siis todista mitään, paitsi korkeintaan sen,että näitä käskyjä pidettiin itsestään selvinä. Patriarkat ilmeisesti tunsivat seitsenpäiväisen viikon. Seitsemän päivän jakso mainitaan Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa useita kertoja 1.Moos. 7:4,10, 8:10,12 lisäksi Jaakobin häiden yhteydessä puhutaan hääviikosta. ToisenMooseksen kirjan 16.luvun kertomus manasta -"kuutena päivänä viikossa voitte sitä kerätä,mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti,eikä sitä silloin ole" jae 26-todistaa,että seitsemän päivän viikko tunettiin ja että se huipentui sapattiin. Koska sapatti oli luomisen symboli,Luojalle uskolliset olivat varmasti viettäneet sitä. Jos kerran sapatti asetettiin luomisessa luomistyön muistoksi,olisiko se pantu jäihin kahdeksituhanneksi vuodeksi ja vasta Egyptistä lähdön jälkeen otettu varoituksetta esiin sitä rikkovien juutalaisten kiusaksi? Oliko Herra kaikki nuo vuosisadat ilman luomisen ja lunastuksen symbolia? Eivätkö nuo ihmiset saaneet nauttia viikottaisen lepopäivän siunauksista?
Seuraavan kahdentuhannen vuoden ajan Jumalan valittu kansa, juutalaiset,vietti sapattia,sitä seuraavan kahdentuhannen vuoden aikana kristityt ovat, enemmän tai vähemmän laiskasti viettäneet sapattia tai ainakin tunnustaneet sen olemassaolon. Entä maailmanhistorian kaksituhatta ensimmäistä vuotta? Eikö Jumalalla silloin ollut pyhäpäivää? liskonpoikanen kirjoitti:
>>>Siis käskyt ovat osa evankeliumia ja niissä muistutetaan myös sapatista>>>
Höpö! Höpö! Evankeliumiin ei kuulu laki. Laki ja evankeliumi kulkee rinnan ihan niinkuin Luther aikoinaan sen myös ymmärsi ja osasi erottaa nämä kaksi. Legalistit olivat jo Paavalin aikoina liikkeellä sekoittaen lain evankeliumin yhteen. Paavali joutui useaan otteeseen kirjeissä nuhtelemaan legalisteja, jotka sitoivat vääränlaiseen Moosesaikaiseen kurimukseen. Alex on ex luterilaisena langennut harjoittamaan lakiuskonta ja sitonut omatuntonsa palvelemaan lainkirjainta hengen sijaan . Eli alex on EGW laki uskossa adventtikirkon linjan mukaisesti. Suosittelen lukemaan galatalaiskirjeitä, vaikka Lutherin selitystä kirjeestä. Evankeliumi on ilosanomaa. Huomaa sanan ILOSANOMAA!, eikä siihen kuulu laki. Häpäiset UT sanomaa kirjoituksillasi.liskonpoikanen: ##Höpö! Höpö! Evankeliumiin ei kuulu laki.##
Ai. ei kuulu?
Luehan mitä Jeesus sanoi:
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan". Matt. 5:17
-----
Jos Jeesus itse sanoi, että hän ei tullut lakia kumoamaan .. niin silloin se on niin sanoo kuka tahansa mitä tahansa. Ja että Jumalan laki on ikuinen - sen ymmärtää jos ajattelee asiaa ..
Kuka kumosi lain - mielestäsi? Olisi mukava tietää .
alexkyselenpähän kirjoitti:
Koko patriarkallisen kauden ajalta ei kuitenkaan ole yhtään mainintaa suorasta käskystä pyhittää seitsemäs päivä. Emme myöskään löydä suoraa käskyä,joka kieltäisi varastamisen aviorikoksen tai epäjumalanpalveluksen. Viidennestä Mooseksen kirjasta Toiseen kuninkaiden kirjaan-jakso,joka kattaa erämaavaelluksen, Kanaanin valloituksen,tuomarien ajan,Saulin,daavidin ja Salomon hallituskauden,juutalaisten valtakunan jakaantumisen jne.-ei kertaakaan mainita sapatinviettoa, vaikka koko tuonna aikana se oli pakollista kuolemanrangaistuksen uhalla.Joosuasta Nehemiaan saakka lähes tuhat vuotta vietettiin varmasti myös lehtimajanjuhlaa, vaikkei sitä kertaakaan mainita. Vaikeneminen ei siis todista mitään, paitsi korkeintaan sen,että näitä käskyjä pidettiin itsestään selvinä. Patriarkat ilmeisesti tunsivat seitsenpäiväisen viikon. Seitsemän päivän jakso mainitaan Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa useita kertoja 1.Moos. 7:4,10, 8:10,12 lisäksi Jaakobin häiden yhteydessä puhutaan hääviikosta. ToisenMooseksen kirjan 16.luvun kertomus manasta -"kuutena päivänä viikossa voitte sitä kerätä,mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti,eikä sitä silloin ole" jae 26-todistaa,että seitsemän päivän viikko tunettiin ja että se huipentui sapattiin. Koska sapatti oli luomisen symboli,Luojalle uskolliset olivat varmasti viettäneet sitä. Jos kerran sapatti asetettiin luomisessa luomistyön muistoksi,olisiko se pantu jäihin kahdeksituhanneksi vuodeksi ja vasta Egyptistä lähdön jälkeen otettu varoituksetta esiin sitä rikkovien juutalaisten kiusaksi? Oliko Herra kaikki nuo vuosisadat ilman luomisen ja lunastuksen symbolia? Eivätkö nuo ihmiset saaneet nauttia viikottaisen lepopäivän siunauksista?
Seuraavan kahdentuhannen vuoden ajan Jumalan valittu kansa, juutalaiset,vietti sapattia,sitä seuraavan kahdentuhannen vuoden aikana kristityt ovat, enemmän tai vähemmän laiskasti viettäneet sapattia tai ainakin tunnustaneet sen olemassaolon. Entä maailmanhistorian kaksituhatta ensimmäistä vuotta? Eikö Jumalalla silloin ollut pyhäpäivää?Minä näen "Jumalan laki" - asian siten että "Jumalan laki" kuvaa ennen kaikkea täydellisen Jumalan ominaisuuksia ja siten se on "täydellisyyden laki".
Käskyt taas - vaikka nekin ovat Jumalan tahdon ja lain mukaisia - eivät ole "koko Jumalan laki" - mikä selviää jos myönnetään, että koko jumalan laki kuvaa Jumalan olemusta.
Käskyt ovat siis osa evankeliumia - ne tekevät evankeliumin ymmärrettäväksi - ja siksi on minun mielestäni aika turha kinastella siitä milloin ihmiselle annettiin sapatti - että sapatti oli mukana Siinailla sen voi jokainen lukea Raamatusta .. mutta pääasia on että Herran sapatti on yksi käskyistä jotka ovat osa evankeliumia.
Sapatti kuvaa minulle sitä tulevaa 1000 vuotista aikakautta jolloin Jeesus hallitsee ja johdattaa omansa perille Jumalan valtakuntaan ja josta tapahtumasta Raamattu sanoo muun muassa:
# ... hän (Jeesus) on "aikanansa" (siis Jeesuksen aikana) ANTAVA meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, (siis Jumala) jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin EI KUKAAN TAIDA TULLA ; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen. / 1. Tim. 6: 15 ...
Raamattu sanoo että kukaan syntinen ei voi nähdä Jumalaa ja jäädä eloon ja siksi tarvitaan tämä parantumisen aika - jolloin synnin vaikutukset poistetaan .. ennen kuin toteutuu se mistä Paavali kirjoitti 1. Kor. 15: 28 ""että Jumala olisi kaikki kaikissa.""
Kannattaa muuten lukea koko luku ..
alex- Exap
alex.kasi kirjoitti:
liskonpoikanen: ##Höpö! Höpö! Evankeliumiin ei kuulu laki.##
Ai. ei kuulu?
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan". Matt. 5:17
-----
Jos Jeesus itse sanoi, että hän ei tullut lakia kumoamaan .. niin silloin se on niin sanoo kuka tahansa mitä tahansa. Ja että Jumalan laki on ikuinen - sen ymmärtää jos ajattelee asiaa ..
alex"Jos Jeesus itse sanoi, että hän ei tullut lakia kumoamaan .. niin silloin se on niin sanoo kuka tahansa mitä tahansa. Ja että Jumalan laki on ikuinen - sen ymmärtää jos ajattelee asiaa ..
Kuka kumosi lain - mielestäsi? Olisi mukava tietää ."
Vaikka Jumalan laki on ikuinen, se ei tarkoita että kristityt olisivat lain alaisia. En viitsi edes luetella niitä kohtia, joissa tästä lain alaisuudesta puhutaan. Otan vain Room 7:6 "mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa."
Ei tässäkään sanota että laki olisi lakannut olemasta. Otetaanpa vielä toinen tarkennus, Gal 3, jonka toivon vihdoin lukevan ajatuksella, ettei sinun tarvitse vähääkään epäillä asiaa:
"19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty OLEMAAN SIIHEN ASTI, KUNNES OLI TULEVA SE SIEMEN, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä. [Eli: lailla oli tarkoitus siihen asti kunnes Kristus vapautti meidät lain alaisuudesta lapseuteen]
20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta USKON TULTUA EMME ENÄÄ OLE KASVATTAJAN ALAISIA." Exap kirjoitti:
"Jos Jeesus itse sanoi, että hän ei tullut lakia kumoamaan .. niin silloin se on niin sanoo kuka tahansa mitä tahansa. Ja että Jumalan laki on ikuinen - sen ymmärtää jos ajattelee asiaa ..
Kuka kumosi lain - mielestäsi? Olisi mukava tietää ."
Vaikka Jumalan laki on ikuinen, se ei tarkoita että kristityt olisivat lain alaisia. En viitsi edes luetella niitä kohtia, joissa tästä lain alaisuudesta puhutaan. Otan vain Room 7:6 "mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa."
Ei tässäkään sanota että laki olisi lakannut olemasta. Otetaanpa vielä toinen tarkennus, Gal 3, jonka toivon vihdoin lukevan ajatuksella, ettei sinun tarvitse vähääkään epäillä asiaa:
"19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty OLEMAAN SIIHEN ASTI, KUNNES OLI TULEVA SE SIEMEN, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä. [Eli: lailla oli tarkoitus siihen asti kunnes Kristus vapautti meidät lain alaisuudesta lapseuteen]
20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta USKON TULTUA EMME ENÄÄ OLE KASVATTAJAN ALAISIA."Exap: ##Vaikka Jumalan laki on ikuinen, se ei tarkoita että kristityt olisivat lain alaisia.##
Mietihän nyt mitä minä kirjoitan ja vastaa siihen ilman että väännät sitä muuksi.
Siis onko ihminen lain alainen vai ei ?
Minä sanon että on .. ja miksi sanon .. Koska me kuolemme ilman lunastusta, siis olemme sen lain alaisia joka sanoo että meidän tekojemme seuraus on kuolema ja me kuolemme. Mitä siis lunastus tarkoittaa? Juu, että joku joka itse täytti lain elämässään ja joka siksi itse ei ollut kuolemaa ansainnut - kuoli meidän puolestamme - meidän rikkomustemme tähden (se on meidän lain vastaisten tekojemme tähden).
Siis olemmeko me vapaat laista - vai lain seurauksista ?
Jos vastaus olisi me olemme vapaat laista - se tarkoittaisi että Jumalan laki olisi mitätöity - mikä ei ole mahdollista ..
Jos taas vastaamme että olemme vapaat lain seurauksista - koska Jeesus joka täytti lain (Jumalan tahdon) kuoli puolestamme - silloin emme sano, että laki ei meitä enää koskaan koskisi .. Sillä ei Jeesus meitä laittomuuteen pelastanut ..
alex- liskonpoikanen
alex.kasi kirjoitti:
liskonpoikanen: ##Höpö! Höpö! Evankeliumiin ei kuulu laki.##
Ai. ei kuulu?
-----
alexVaikea keskustella kanssasi koska et osaa asiayhteyksiä nähdä oikein, vaan sinulle on kaikki yhtä adventismiin sisältyvää EGW:n pohjaista pötköä (litaniaa). Uskon enemmän Lutherin näkemystä lain ja evankeliumin erosta. Et nähtävästi kye asioita hahmottamaan omin päin, oletko noin johdateltavissa?
- Exap
alex.kasi kirjoitti:
Exap: ##Vaikka Jumalan laki on ikuinen, se ei tarkoita että kristityt olisivat lain alaisia.##
Mietihän nyt mitä minä kirjoitan ja vastaa siihen ilman että väännät sitä muuksi.
Siis onko ihminen lain alainen vai ei ?
Minä sanon että on .. ja miksi sanon .. Koska me kuolemme ilman lunastusta, siis olemme sen lain alaisia joka sanoo että meidän tekojemme seuraus on kuolema ja me kuolemme. Mitä siis lunastus tarkoittaa? Juu, että joku joka itse täytti lain elämässään ja joka siksi itse ei ollut kuolemaa ansainnut - kuoli meidän puolestamme - meidän rikkomustemme tähden (se on meidän lain vastaisten tekojemme tähden).
Siis olemmeko me vapaat laista - vai lain seurauksista ?
Jos vastaus olisi me olemme vapaat laista - se tarkoittaisi että Jumalan laki olisi mitätöity - mikä ei ole mahdollista ..
Jos taas vastaamme että olemme vapaat lain seurauksista - koska Jeesus joka täytti lain (Jumalan tahdon) kuoli puolestamme - silloin emme sano, että laki ei meitä enää koskaan koskisi .. Sillä ei Jeesus meitä laittomuuteen pelastanut ..
alex"Siis onko ihminen lain alainen vai ei ?
Minä sanon että on .. ja miksi sanon .. Koska me kuolemme ilman lunastusta, siis olemme sen lain alaisia joka sanoo että meidän tekojemme seuraus on kuolema ja me kuolemme. "
Juu, ihan varmasti me olemme erilaisten lakien alaisia. Otetaan nyt vaikka painovoimalaki. Tai oman maamme rikoslaki. Tai ihan mikä laki vaan. Luuletko että tässä keskustelussa puhutaan noista ?
"sen lain alaisia"... ai minkä lain ? Kerro missä tuo Raamatussa määritetään "laiksi" tai omaksi laikseen ?
Tiedät varsin hyvin mitä tarkoitan, eli 10 käskyä tai koko Moodeksen lakia - saat ihan itse valita. Mutta älä tule selittämään noita omia sekoilujasi kaiken maailman "laeista" muka kommentoidessasi minun kirjoitustani jossa puhutaan... laista.
Emme ole lain alla. Se mistä sinä taas puhut on syy-seuraussuhde synnin ja Jumalasta eroamisen välillä.
"Siis olemmeko me vapaat laista - vai lain seurauksista ?"
No, katsotaan mitä Raamattu sanoo: Room
"7:6 mutta nyt me olemme IRTI LAISTA JA KUOLLEET POIS SIITÄ MIKÄ MEIDÄT PITI VANKEINA, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on VAPAUTTANUT SINUT SYNNIN JA KUOLEMAN LAISTA."
Kyllä. Olemme VAPAAT laista, IRTI laista ja KUOLLEET POIS laista.
Oliko muuta kysyttävää ? Luepa vielä ihan varmuudeksi uudelleen tuo Gal 3. Ja luepa vielä Gal 4 siihen perään, erityisesti jakeet 21-31. Kyllä niistä jo tyhmempikin tajuaa että me emme kerta kaikkiaan ole lain alaisia. - Muussaolet
Exap kirjoitti:
"Siis onko ihminen lain alainen vai ei ?
Minä sanon että on .. ja miksi sanon .. Koska me kuolemme ilman lunastusta, siis olemme sen lain alaisia joka sanoo että meidän tekojemme seuraus on kuolema ja me kuolemme. "
Juu, ihan varmasti me olemme erilaisten lakien alaisia. Otetaan nyt vaikka painovoimalaki. Tai oman maamme rikoslaki. Tai ihan mikä laki vaan. Luuletko että tässä keskustelussa puhutaan noista ?
"sen lain alaisia"... ai minkä lain ? Kerro missä tuo Raamatussa määritetään "laiksi" tai omaksi laikseen ?
Tiedät varsin hyvin mitä tarkoitan, eli 10 käskyä tai koko Moodeksen lakia - saat ihan itse valita. Mutta älä tule selittämään noita omia sekoilujasi kaiken maailman "laeista" muka kommentoidessasi minun kirjoitustani jossa puhutaan... laista.
Emme ole lain alla. Se mistä sinä taas puhut on syy-seuraussuhde synnin ja Jumalasta eroamisen välillä.
"7:6 mutta nyt me olemme IRTI LAISTA JA KUOLLEET POIS SIITÄ MIKÄ MEIDÄT PITI VANKEINA, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on VAPAUTTANUT SINUT SYNNIN JA KUOLEMAN LAISTA."
Oliko muuta kysyttävää ? Luepa vielä ihan varmuudeksi uudelleen tuo Gal 3. Ja luepa vielä Gal 4 siihen perään, erityisesti jakeet 21-31. Kyllä niistä jo tyhmempikin tajuaa että me emme kerta kaikkiaan ole lain alaisia.Olet täysin oikeassa kaikessa muussa paitsi siinä että tyhmempikin tajuaisi. Onhan tuo jo tällä foorumilla nähty ja varmaan juutalaissapattia viettävät vääntävät tällä samalla foorumilla vielä 10 vuoden päästäkin samasta asiasta. Jos on aivopesty niin näinkään helpot asiat eivät mene jakeluun.
- pyhpyh
>>>Siis käskyt ovat osa evankeliumia ja niissä muistutetaan myös sapatista>>>
Höpö! Höpö! Evankeliumiin ei kuulu laki. Laki ja evankeliumi kulkee rinnan ihan niinkuin Luther aikoinaan sen myös ymmärsi ja osasi erottaa nämä kaksi. Legalistit olivat jo Paavalin aikoina liikkeellä sekoittaen lain evankeliumin yhteen. Paavali joutui useaan otteeseen kirjeissä nuhtelemaan legalisteja, jotka sitoivat vääränlaiseen Moosesaikaiseen kurimukseen. Alex on ex luterilaisena langennut harjoittamaan lakiuskonta ja sitonut omatuntonsa palvelemaan lainkirjainta hengen sijaan . Eli alex on EGW laki uskossa adventtikirkon linjan mukaisesti. Suosittelen lukemaan galatalaiskirjeitä, vaikka Lutherin selitystä kirjeestä. Evankeliumi on ilosanomaa. Huomaa sanan ILOSANOMAA!, eikä siihen kuulu laki. Häpäiset UT sanomaa kirjoituksillasi.Ja sinä häpäiset Jumalan lakivihallasi.
- pyhpyhpyh
pyhpyh kirjoitti:
Ja sinä häpäiset Jumalan lakivihallasi.
Ei ihminen voi häpäistä Jumalaa, se on mahdotonta. Sinä tosin häpäiset itsesi joka kerta kun kirjoitat tänne.
- pyhpyh
Jumalan itsensä mukaan ihminen häpäisee häntä synneillään. Lue Raamatusta.
- Nolueitse
Lue itse. Ihminen voi vaan olla häväistys Jumalalle mikä on täysin eri asia. Mene peruskouluun uudestaan niin opit lukemaan.
- pyhpyh
Opettele itse lukemaan.
Hes. 13:19 "Oman kansani edessä te olette häpäisseet minut parista kourallisesta ohria ja muutamasta leivänkannikasta."
Hes. 20:39 "Israelin kansa! Näin sanoo Herra Jumala: Menkää kaikin mokomin palvomaan epäjumalianne! Vaikka te nyt ette tottelisikaan minua, niin vastedes te ette uhreillanne ja epäjumalillanne häpäise minun pyhää nimeäni."
Room. 2:23 "Kuinka sinä, joka ylpeilet laista, häpäiset Jumalaa rikkomalla lakia?
Kyllä tuossa Jumala sanoo ihan suoraan, että synnintekijät ovat häpäisseet hänet. - liskonpoikanen
pyhpyh kirjoitti:
Opettele itse lukemaan.
Hes. 13:19 "Oman kansani edessä te olette häpäisseet minut parista kourallisesta ohria ja muutamasta leivänkannikasta."
Hes. 20:39 "Israelin kansa! Näin sanoo Herra Jumala: Menkää kaikin mokomin palvomaan epäjumalianne! Vaikka te nyt ette tottelisikaan minua, niin vastedes te ette uhreillanne ja epäjumalillanne häpäise minun pyhää nimeäni."
Room. 2:23 "Kuinka sinä, joka ylpeilet laista, häpäiset Jumalaa rikkomalla lakia?
Kyllä tuossa Jumala sanoo ihan suoraan, että synnintekijät ovat häpäisseet hänet.Toorassa on kaiken kaikkiaan 613 erilaista käskyä . Miksei pypyh noudata kaikkia ja täytä lakia?? Taidat olla lainrikkojan lisäksi toisten tuomitsija.
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; Matt. 7 - pyhpyh
Taidat olla potaskanpuhuja, joka toistelee myyttejä.
- pamiaposkeen
Taidat olla työtön pamin popsija jolla on liikaa aikaa ja liian vähän tekemistä ja joka on häpeäksi koko adventtikirkolle kutsuessaan ihmisiä kusipäiksi jotka ovat matkalla helvettiin.
- Opettelelukemaan
pyhpyh kirjoitti:
Opettele itse lukemaan.
Kyllä tuossa Jumala sanoo ihan suoraan, että synnintekijät ovat häpäisseet hänet.Häpäistä Jumalaa ja häpäistä Jumala ovat kaksi eri asiaa samoin kuin häpäistä pyhää nimeä on eri asia kuin häpäistä pyhä nimi. Sinulle se voi toki tuottaa vaikeuksia sisäistää.
- pyhpyh
Jumalan häpäiseminen on Jumalan häpäisemistä, väität sinä mitä muuta tahansa. Jumalan lain rikkojat häpäisevät Jumalaa, eikä Jumala heitä hyväksy.
- Opettelelukemaan
En minä jaksa sinulle vääntää rautalangasta mallia enkä siinä edes onnistuisikaan kun ottaa huomioon vastapuolen älykkyyden.
Exap kirjoitti:
"Siis onko ihminen lain alainen vai ei ?
Oliko muuta kysyttävää ? Luepa vielä ihan varmuudeksi uudelleen tuo Gal 3. Ja luepa vielä Gal 4 siihen perään, erityisesti jakeet 21-31. Kyllä niistä jo tyhmempikin tajuaa että me emme kerta kaikkiaan ole lain alaisia.alex: .. me KUOLEMME ILMAN LUNASTUSTA , siis olemme sen lain alaisia joka sanoo, että meidän TEKOJEMME SEURAUS on kuolema ja me kuolemme...
Exap:"
#Juu, ihan varmasti me olemme erilaisten lakien alaisia. Otetaan nyt vaikka painovoimalaki. Tai oman maamme rikoslaki. Tai ihan mikä laki vaan. LUULETKO ETTÄ TÄSSÄ PUHUTAAN NOISTA ? #
-----
??? ?? Lunastettu painovoimalaista ??? ?? mitä sinä nyt oikein höpiset .. että Jeesus kuoli lunastaakseen ihmiset painovoimalaista ?? ???
Jeesus lunasti meidät meidän tekojemme seurauksista. ja meidän kuolemaan vievät tekomme ovat Jumalan lain rikkomista.
Siis ilman Lunastajaa ja lunastusta olisimme kuoleman omia Jumalan lain mukaan .. ei lunastus poista Jumalan lakia - eikä meitä lunastettu laista eroon - vaan eroon meidän rikkomuksistamme ..
alex- Oliniintainäin
En tiedä ymmärrätkö exap:n kirjoituksia tahallasi väärin vai etkö siis oikeasti vaan ymmärrä mutta oli niin tai näin niin tuosta teidän dialogista ei tule yhtään mitään. Minä olen tässä kyllä exap:n kanssa tulkinnallisesti samoilla linjoilla ja ymmärrän mitä hän tarkoittaa.
- Exap
alex.kasi kirjoitti:
alex: .. me KUOLEMME ILMAN LUNASTUSTA , siis olemme sen lain alaisia joka sanoo, että meidän TEKOJEMME SEURAUS on kuolema ja me kuolemme...
Exap:"
#Juu, ihan varmasti me olemme erilaisten lakien alaisia. Otetaan nyt vaikka painovoimalaki. Tai oman maamme rikoslaki. Tai ihan mikä laki vaan. LUULETKO ETTÄ TÄSSÄ PUHUTAAN NOISTA ? #
-----
??? ?? Lunastettu painovoimalaista ??? ?? mitä sinä nyt oikein höpiset .. että Jeesus kuoli lunastaakseen ihmiset painovoimalaista ?? ???
Jeesus lunasti meidät meidän tekojemme seurauksista. ja meidän kuolemaan vievät tekomme ovat Jumalan lain rikkomista.
Siis ilman Lunastajaa ja lunastusta olisimme kuoleman omia Jumalan lain mukaan .. ei lunastus poista Jumalan lakia - eikä meitä lunastettu laista eroon - vaan eroon meidän rikkomuksistamme ..
alex"Siis ilman Lunastajaa ja lunastusta olisimme kuoleman omia Jumalan lain mukaan"
Ai haluat vielä vääntää. No kerropa, missä tuollainen "Jumalan laki" on määritelty ? Etkö uskokaan adventistien opinkohtia, jossa sanotaan ihan kristallinkirkkaasti ja suoraan että Jumalan laki on sama kuin 10 käskyä. Tosin, Itse katson että termi "laki" yleensä UT:ssä sisältää koko Mooseksen lain.
Synti erottaa meidät Jumalasta. Ei se ole mikään oma lakinsa, vaan Jumalan ominaisuus, että Jumala ei voi olla tekemisissä synnin kanssa, eikä syntinen siis myöskään voi nähdä Jumalaa ja jäädä eloon, koska valkeudella ja pimeydellä ei ole mitään yhteistä. Jeesus lunasti meidät pois synnin vallasta omakseen.
Ja jos saan tarkentaa, niin meitä ei ole lunastettu tästä Jumalan ominaisuudesta, vaan Raamatun mukaan me olemme kuolleet pois synnistä, ja olemme Hänen edessään pyhiä ja nuhteettomia. (Ai niin mutta sinähän et ymmärrä mitä "kuolema" Raamatussa tarkoittaa; eli kuolema oli aina se ero jostakin; joten "kuollut pois synnistä" = "erotettu pois synnistä").
No, lue Room 6 muutamaan kertaan, eiköhän tämä selviä.
Koska meidät on erotettu pois synnistä, voimme elää Hänen yhteydessään. Niin helppoa se on, ihan ilman lakiakin.
Laki vain määrittelee synnin, ei sen seurausta. - Näin.on
Aamen.
- pyhpyh
Exap kirjoitti:
"Siis ilman Lunastajaa ja lunastusta olisimme kuoleman omia Jumalan lain mukaan"
Ai haluat vielä vääntää. No kerropa, missä tuollainen "Jumalan laki" on määritelty ? Etkö uskokaan adventistien opinkohtia, jossa sanotaan ihan kristallinkirkkaasti ja suoraan että Jumalan laki on sama kuin 10 käskyä. Tosin, Itse katson että termi "laki" yleensä UT:ssä sisältää koko Mooseksen lain.
Synti erottaa meidät Jumalasta. Ei se ole mikään oma lakinsa, vaan Jumalan ominaisuus, että Jumala ei voi olla tekemisissä synnin kanssa, eikä syntinen siis myöskään voi nähdä Jumalaa ja jäädä eloon, koska valkeudella ja pimeydellä ei ole mitään yhteistä. Jeesus lunasti meidät pois synnin vallasta omakseen.
Ja jos saan tarkentaa, niin meitä ei ole lunastettu tästä Jumalan ominaisuudesta, vaan Raamatun mukaan me olemme kuolleet pois synnistä, ja olemme Hänen edessään pyhiä ja nuhteettomia. (Ai niin mutta sinähän et ymmärrä mitä "kuolema" Raamatussa tarkoittaa; eli kuolema oli aina se ero jostakin; joten "kuollut pois synnistä" = "erotettu pois synnistä").
No, lue Room 6 muutamaan kertaan, eiköhän tämä selviä.
Koska meidät on erotettu pois synnistä, voimme elää Hänen yhteydessään. Niin helppoa se on, ihan ilman lakiakin.
Laki vain määrittelee synnin, ei sen seurausta.Puhut taas pötyä, mutta niinhän kaikki adventisteja vihaavat ex-adventistit tekevät. Luopio mikä luopio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17710224Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523445Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493203- 642845
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032199- 1162173
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252003Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671618Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221396Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121366