Kuinka nopeasti auton akku tyhjenee jos puhelimen USB-laturin LED jää palamaan autoon? USB-laturissa on led-merkkivalo, joka palaa aina kun laturissa on virta. Tupakansytyttimen pistokkeessa näyttää olevan aina virta, koska laturin led palaa ja puhelinta voi ladata vaikka autossa ei ole virta päällä. Ärsyttää kun tuo pitää muistaa joka kerta kun auton sammuttaa, repiä irti, koska led jää palamaan. Niin kuinka nopeasti auton akku tyhjenee jos laturin jättääkin paikoilleen ja sen merkkivalo jää palamaan? Vai kuluttaako itse laturikin jotain, vaikka ei ole kuormaa?
Auton akku näyttää olevan 86Ah.
USB-laturi ja akun tyhjenemisnopeus
25
10034
Vastaukset
- pikkujuttu
Ei sillä isoa merkitystä ole. Auto itse vie paljon enemmän. Jokatapauksessa merkitystä vasta, jos auto seisoo yli kuukauden.
- laturi-pötikkä
Akussa on siis 86.000 mAh ja palava led käyttää siitä kärpäsen paskan verran tunnissa eli merkityksetön.
Jos jätät kännyn autoon lataukseen niin kulutus on luokkaa 500 mA/h.
Loppu onkin sitten vaan jakolaskua .
Tai jos sattuu olemaan pad latauksessa, niin 2000 mA/h- erilaiset
Vaikuttaako energiasisältöön akkujen jännite? Autossahan on 12V ja puhelimessa taitaa olla 3,8V. Vai onko ampeerit identtisiä, vaikka jännite poikkeaisi?
- ohmi-käämi
Ampeerit on toistensa klooneja ei identtisiä kaksosia.
A/h olisi joku virran kasvunopeus. Ampeeri jo sinällään ilmaisee virran kulutuksen coulombeina sekunnissa. Siksi energian yksikkö on ampeeritunti. Samaa mokaa esiintyy wattien kanssa ja porukka puhuu wateista tunnissa. Jotenkin tuo aikamääreen asettamien tuntuu toisille pakolta.
- voima.virtaa
okaro kirjoitti:
A/h olisi joku virran kasvunopeus. Ampeeri jo sinällään ilmaisee virran kulutuksen coulombeina sekunnissa. Siksi energian yksikkö on ampeeritunti. Samaa mokaa esiintyy wattien kanssa ja porukka puhuu wateista tunnissa. Jotenkin tuo aikamääreen asettamien tuntuu toisille pakolta.
Mielenkiintoista selvitystä ja mahdollisesti jopa paikkansapitävää snobbailua.
Mutta luitko kysymystä ja annoitko siihen vastausta ? - TheKöle
erilaiset kirjoitti:
Vaikuttaako energiasisältöön akkujen jännite? Autossahan on 12V ja puhelimessa taitaa olla 3,8V. Vai onko ampeerit identtisiä, vaikka jännite poikkeaisi?
Kyllä energia kannalta jännite ja virta vaikuttavat suhteessa toisiinsa. 12V akusta tuo ottaa noin 1/3 virtaa, mitä akkuun menee.
Jos joku ei usko, menkää katsomaan pihalle. Siellä on niitä 20kV/400V muuntajia siksi, että mitä suurempi virta, sitä suurempi jännite/energiahäviö on siirtokaapelissa.
Kun esim omakotitalon 25A siirretään 20kV verkossa, virtaa kulkee 0,5A - elektroniikkamies_
erilaiset kirjoitti:
Vaikuttaako energiasisältöön akkujen jännite? Autossahan on 12V ja puhelimessa taitaa olla 3,8V. Vai onko ampeerit identtisiä, vaikka jännite poikkeaisi?
Riippuu toteutuksesta. JOS jännite-ero poltetaan hukkalämmöksi vastuksessa, niin jännite-ero ei vakuta virran määriin.
Toki, jos on hakkurivirtalähde, silloin jännite-ero tulee ottaa huomioon, tyypillinen hyötysuhde 80%, eli suunnilleen näin:
Oletetaan kännyakun latausjännitteeksi 5V ja auton akun jännitteksi 12V.
Älypuhelimen akku esim 2000 mAh = 2 Ah.
muutetaan mAh -> Wh:
2 Ah * 5V = 10 Wh
80% hyötysuhteella:
X * 0.8 = 10 Wh.
X = 10 Wh / 0.8 = 12.5 Wh
Akusta kuluu siis 12.5 Wh 2000 mAh kännyakun lataamiseen hakkuriteholähteeseen perustuvalla laturilla:
12.5 Wh / 12 V = 1,05 Ah.
(Pyöristetty tahallaan ylöspäin, jottei ainakaan aliarvioida akusta otettua energian määrää).
- mielenkiintoinenKehitys
Jos akun kunto on huono tai lataustila alhainen, niin kyllä jokaisella ylimääräisellä kulutuksella on merkitystä kun autoa pitää polkea käyntiin -25 pakkasessa.
- eitarvitsepolkea
millä lie mopolla ajat mutta autot yleensä käynnistyy ihan virta avaimella. mopoissa tällaista ominaisuutta ei kaikissa ole joten voi olla että joutuu polkemaan käyntiin.
Sitten asiallinen vastaus
Auton akussa "ylimääräistä" noin 70ah
LED ja muuntaja kuluttaa noin 0,00003a
Eli se voi olla pistokkeessa 2333333 tuntia ennen kuin akku on niin tyhjä että ei jaksa käynnistää kuin hädin tuskin
Eli käytännössä jos auto on ajamatta 266 vuotta ja laturi kiinni niin voi tulla ongelmia...
Toki akun käyttöikä on vain noin 5-10 vuotta joten... Ei huolta- re-calculate
Virta-arvio taisi mennä hitusen pieleen? Low-current ledi vie virtaa about 2mA, eli 0,002A.
- eisenytnoinmene
Jos 86ah nimelliskapasiteetin akusta on purettu 70ah ja se on yhtään vanha niin ei varmasti lähde käyntiin ainakaan pakkasella, tuskin vaikka olisi uusi ja lämmin akku.
Ensinnäkin ajoneuvokäytössä akun varaustila jää johonkin 80% tuntumaan koska mitä täydemmäksi akku tulee sen hitaammin se latautuu. Jos hyväkuntoinen akku on reilusti vajaa ja lämmin niin latausvirta on helposti kymmeniä ampeereita ja enemmänkin. Mutta lähes täyteen akkuun ei mene paria ampeeriakaan.
Eli 86ah akussa on kapasiteettia oikeasti vain jotain 68ah käytettävissä ja akkua ei voi purkaa missään tapauksessa ihan tyhjäksi ettei se vaurioidu ja nyt puhutaan siitä että sen pitäisi jaksaa käynnistää moottori joten alle puolen varauksen ei kannata purkaa.
Ehkä n 20-30ah maksimissaan on realistisempi ja sekin voi olla optimistista etenkin pakkasella. Huonokuntoisella akulla webasto puoli tuntia päällä niin eipä starttaa ja sinä aikana akusta on kuitenkin purettu alle 10ah jos virta olisi vajaa 20 ampeeria (sisältää sisäpuhaltimen). - ei-kysytty-sinulta
Sinulta idiootilta ei ole taaskaan kysytty mitään. Koita nyt ymmärtää, että se kerrotaan erikseen jos sinulta idiootilta kysytään jotain. Nytkään vastauksessasi ei ollut mitään asiallista tai mitään mikä olisi edes mennyt oikein. Älä siis idiootti vastaile jos ei sinulta kysytä.
eisenytnoinmene kirjoitti:
Jos 86ah nimelliskapasiteetin akusta on purettu 70ah ja se on yhtään vanha niin ei varmasti lähde käyntiin ainakaan pakkasella, tuskin vaikka olisi uusi ja lämmin akku.
Ensinnäkin ajoneuvokäytössä akun varaustila jää johonkin 80% tuntumaan koska mitä täydemmäksi akku tulee sen hitaammin se latautuu. Jos hyväkuntoinen akku on reilusti vajaa ja lämmin niin latausvirta on helposti kymmeniä ampeereita ja enemmänkin. Mutta lähes täyteen akkuun ei mene paria ampeeriakaan.
Eli 86ah akussa on kapasiteettia oikeasti vain jotain 68ah käytettävissä ja akkua ei voi purkaa missään tapauksessa ihan tyhjäksi ettei se vaurioidu ja nyt puhutaan siitä että sen pitäisi jaksaa käynnistää moottori joten alle puolen varauksen ei kannata purkaa.
Ehkä n 20-30ah maksimissaan on realistisempi ja sekin voi olla optimistista etenkin pakkasella. Huonokuntoisella akulla webasto puoli tuntia päällä niin eipä starttaa ja sinä aikana akusta on kuitenkin purettu alle 10ah jos virta olisi vajaa 20 ampeeria (sisältää sisäpuhaltimen).Aijaa, että webasto voi kuluttaa akun tyhjäksi :D Eihän tietenkään se webaston viiden kilowatin poltin tuota YHTÄÄN sähköä, ei WATTIAKAAN, vaan ainoastaan kuluttaa akkua :D
Kerro vähän lisää viisauksia, eiks juu?- VajaatTiedotSulla
Laskusi ei käytännössä toimi koska siinä ei ole otettu huomioon auton oman järjestelmän ottamaa virran kulutusta mikä on normaalisti enintään noin 50 milliampeeria tunnissa valmiustila/Standby tai muistivirtaa kun auto ei ole käytössä. 2000 luvun autojen tietokonejärjestelmä ei sammu 100% vaikka virtalukosta kääntäisitkin virrat pois päältä.
Lisäksi sellainen auton akku mikä on kauan alle 75% varauksessa yleensä poikkeuksetta sulfatoituu pilalle ennen aikojaan. Alle 9.6V jännite on jo 12v akulla sellainen raja että auto ei välttämättä enää lähde käyntiin. 12v akulla auton käynnistämisen aikana alle 9.6v jännite yleensä myös tarkoittaa sitä että akku on heikkokuntoinen ja on aika ostaa uusi akku. Kerran tyhjäksi päässyt auton akku ei yleensä enää koskaan lataudu uudelleen maksimivaraukseensa. - tyhmä.olet
Bussissa kirjoitti:
Aijaa, että webasto voi kuluttaa akun tyhjäksi :D Eihän tietenkään se webaston viiden kilowatin poltin tuota YHTÄÄN sähköä, ei WATTIAKAAN, vaan ainoastaan kuluttaa akkua :D
Kerro vähän lisää viisauksia, eiks juu?Ensimmäinen kerta kun kuulen, että Webasto käynnissä ollessaan samalla lataisi myös auton akkua. Ei tosin ihme etten ole kuullut, koska ihan itse keksimäsi höpöhöpö-juttuhan se olikin. Ehkä se periaatteessa olisi mahdollistakin, mutta valitettavasti Webastossa ei sellaista toimintoa kuitenkaan ole. Kerro lisää samanlaisia ideoita!
tyhmä.olet kirjoitti:
Ensimmäinen kerta kun kuulen, että Webasto käynnissä ollessaan samalla lataisi myös auton akkua. Ei tosin ihme etten ole kuullut, koska ihan itse keksimäsi höpöhöpö-juttuhan se olikin. Ehkä se periaatteessa olisi mahdollistakin, mutta valitettavasti Webastossa ei sellaista toimintoa kuitenkaan ole. Kerro lisää samanlaisia ideoita!
Niin. Niinhän minä sanoin että webasto ei lataa lainkaan akkua vaan ainostaan kuluttaa sitä.
Kuka siis väitti että se se Webasto myös tekisi sähköä?
- juhsls
Autossa on muutakin sähköä kuluttavaa kuin ledi. Ledi ei käytännössä vie "mitään" - monessa varashälyttimessäkin on sellainen vilkkumassa.. Eli ei sitä tarvitse repiä pois...
- vilkkuledin-salaisuus
Varashälyttimen vilkuledin "salaisuus" onkin se, että se ei pala jatkuvasti, vaan vilahtaa sen 0,1 sekunnin ajan 2-3 sekunnin välein ja kuluttaa virtaa tosiaan vain sen välähdyksen aikana, eikä jatkuvasti.
- tyhjän.saa.pyytämättä
vilkkuledin-salaisuus kirjoitti:
Varashälyttimen vilkuledin "salaisuus" onkin se, että se ei pala jatkuvasti, vaan vilahtaa sen 0,1 sekunnin ajan 2-3 sekunnin välein ja kuluttaa virtaa tosiaan vain sen välähdyksen aikana, eikä jatkuvasti.
Ja sen ledin vilkuttamisen ohjauselektroniikka kuluttaa virtaa enemmän kuin ledin jatkuva polttaminen.
- vilkkuledin-salaisuus
tyhjän.saa.pyytämättä kirjoitti:
Ja sen ledin vilkuttamisen ohjauselektroniikka kuluttaa virtaa enemmän kuin ledin jatkuva polttaminen.
Ei siellä ole mitään erillistä ohjauselektroniikkaa ledin vilkuttamiseen. Vilkutuksen hoitaa varashälyttimen ohjausyksikkö, joka kuluttaa saman verran sähköä vilkutti se lediä tai ei. Joten vilkkuvalla ledillä saadaa virrankulutusta vähän pienemmäksi kuin jatkuvasti palavalla ledillä.
- palataan-asiaan
Mutta paljonko virtaa kuluttaa USB-laturin sisäinen vastus, sillä ledin kulutus tuossa ympäristössä lienee lähes merkityksetöntä.
- eimerkitystä
Varkauseston valokin vilkkuu aina!
- elektroniikkamies
Oletetaan että akussa riittää tuhlattavaksi enintään 40 Ah.
Oletetaan, että LED kuluttaa mkasimin mahdollisen, eli n. 20 mA.
40 Ah = 40000 mAh.
40000 mAh / 20 mA = 2000 h
Eli kun aikaa kuluu 2000 tuntia, niin 20 mA kulutuksella akusta on energiaa kulunut 40 Ah.
Tässä oletetaan vielä, että laturi kehittäisi LEDin tarvitseman virran lineaarisäädöllä (myös se huonoin tapaus).
2000 h = 83,3 vrk.
Eli reilut 83 vuorokautta voisit polttaa 20 mA LEDiä niin akusta kuluisi 40 Ah.
Monessa autossa on tietysti muitakin energiantuhlareita, kuten mekaanisilla viisareilla toteutettu kello kojelaudassa.
Parempi olisi LCD -näytöllä oleva kello, taustavalo kytkettynä niin, että se valaisee vain mittarivalojen ollessa päälle kytkettynä.
LCD -näytössä kun suurin energiankuluttaja on se taustavalo (moderneissa LED, vanhoissa hehkulamppu).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781