Mikähän voisi olla syynä kun jossain vaiheessa uudesta asti omistamaani autoon on ilmaantunut ominaisuus että ratti ei enää olekaan suorassa suoraan ajaessa vaan hieman oikealle vinossa. Autoa ei ole kolaroitu mihinkään, tiedän sen kun tällä ei aja kukaan muu kuin minä. Vielä ihan joku aika sitten ratti oli suorassa suoraan ajaessa.
Pakko olla jotain kuluneisuutta jossain mutta missä? Nämä Suomen tiethän eivät kunnoltaan juurikaan poikkea keski-eurooppalaisista autojen alustatestiradoista...
Ratti vinossa suoraan ajaessa
24
17257
Vastaukset
- jhyt22
Renkaat laahaa maata ja siks vinos
- 1Urpo
Ei pieni 5-10 asteen ratin vinous suoraan ajettaessa ole kuin silmää häritsevä esteettinen vika. Mikäli auton ohjaus muutoin toimii moitteettomasti eivätkä renkaat kulu epätasaisesti, niin ei syytä huoleen. Omassa autossani on noin 7 astetta ratti vinossa suoraan ajettaessa. Ohjaus on vakaa eikä kädet irti ratista tasaisella tiellä puolla tai vie autoa puoleen tai toiseen., vaan kulkee tasaisen suoraan eikä ohjatessa tärise tai ravista. Vaihdatin alatukivarren pallonivelen kun oli kulunut, mutta eivät korjaamolla vaivautuneet rattia suoristamaan, vaikka siitä ennen nivelen vaihtoa mainitsin. Tuntuu siltä että joko korjaamolla vähättelivät vikaa tai sitten ei ratin suoristus onnistu tai on liian vaativa työ.
- Anonyymi
1Urpo kirjoitti:
Ei pieni 5-10 asteen ratin vinous suoraan ajettaessa ole kuin silmää häritsevä esteettinen vika. Mikäli auton ohjaus muutoin toimii moitteettomasti eivätkä renkaat kulu epätasaisesti, niin ei syytä huoleen. Omassa autossani on noin 7 astetta ratti vinossa suoraan ajettaessa. Ohjaus on vakaa eikä kädet irti ratista tasaisella tiellä puolla tai vie autoa puoleen tai toiseen., vaan kulkee tasaisen suoraan eikä ohjatessa tärise tai ravista. Vaihdatin alatukivarren pallonivelen kun oli kulunut, mutta eivät korjaamolla vaivautuneet rattia suoristamaan, vaikka siitä ennen nivelen vaihtoa mainitsin. Tuntuu siltä että joko korjaamolla vähättelivät vikaa tai sitten ei ratin suoristus onnistu tai on liian vaativa työ.
Tehtaalta tulleiden autojen ratti on aina suorassa.
Pitää osata vaatia samanlaita tarkkuutta, ei lepsuilua. Ei ihme, että huollot ei laita rattia suoraan, kun on tuollaisia välinpitämättömiä ihmisiä.
- ratti.j
Onko ratti ollut välillä irti ja mennyt takaisin laittaessa booreilla vähän väärään kulmaan? Vinouman saa ainakin korjattua siten, että laittaa renkaat suoraan ja irroittaa ratin ja laittaa sitten suorassa sen takaisin ohjausakselille.
- rattivinossa4noreason
Tietääkseni huollossa ei ole rattia irroitettu, ainakaan siitä ei ole ollut mitään puhetta. Ellei sitten ole ollut jokin kampanjatyö jota ei ole edes mainittu mulle?
Ratissa on airbag joten en ainakaan itse mene sitä irrottelemaan. - heppoisetAASIALAISET
Vai onko rattia irroitettu, milloin sellaista tehdään ja miksi?
Ratin asento säädetään ihan jostain muualta kuin ratin päästä booreja hakemalla.
Nivelissä pahasti väljää tai sitten ajetu kiville vähän reilummin ja rengas vinossa. lienee aasialainen auto kyseessä. - niinpäniinjoo
heppoisetAASIALAISET kirjoitti:
Vai onko rattia irroitettu, milloin sellaista tehdään ja miksi?
Ratin asento säädetään ihan jostain muualta kuin ratin päästä booreja hakemalla.
Nivelissä pahasti väljää tai sitten ajetu kiville vähän reilummin ja rengas vinossa. lienee aasialainen auto kyseessä."Nämä Suomen tiethän eivät kunnoltaan juurikaan poikkea keski-eurooppalaisista autojen alustatestiradoista..."
Tuostako päättelit? Veikkaisin Fordia. - koko.auto.vinossa
Ei kun ratti oli ainut mikä pysyi paikallaan, kaikki muu irtosi:
https://www.youtube.com/watch?v=IWJ5pHiLVZM&feature=youtu.be&t=7s
- autoharrastaja
vie huoltoon voi olla vika hammastangossa.
- jkgd
Onks se Skooda?
- Aurauskulmatpäinvittua
Onko vaihdettu joskus raidetangonpää tai alapallonivel? Jos korjaaja ei ole tarkkana missä asennossa ratti on niin se voi jäädä vinoon.
- Vanh.asentaja
Nivelenvaihdossa tai muuten säädetty aurausta tai sitten jäänyt säätämättä vaikka olisi pitänyt. Mittauta ja säädätä auraus kohdalleen ja samalla ratti suoraan. Alle puolen tunnin työ.
- tukivarret
Vanh.asentaja kirjoitti:
Nivelenvaihdossa tai muuten säädetty aurausta tai sitten jäänyt säätämättä vaikka olisi pitänyt. Mittauta ja säädätä auraus kohdalleen ja samalla ratti suoraan. Alle puolen tunnin työ.
Nissanissa ainakin menee helpoti säädöt pieleen kun vaihtavat tukivarsia, puoltaa tai ratti vinossa eivätkä osaa välttämättä joka paikassa laittaa kohdalleen. Edellisellä kerralla kului rengas toiselta puolelta, sääti pitkaan ja jäi sitten puoltamaan. Viimeksi hävisi puoltaminen, mutta ratti jäi taas vähän vinoon, en viitinyt käydä valittamassa.
- ihan.normaalia
Kaikissahan se on vinossa, pysty ja vaakasuoraan kun katsoo. Pystykallistumaa saa säädettyä hiukan
- camber-caster
Pieni vinous ei tarvi muuta kuin ajamisen huolimattomasti vinoparkin kivetyksen reunaan tai sopivaan kuoppaan. Hyvinkin pieni virhe ohjauskulmissa aiheuttaa pientä vetoa ratissa ja sitten alkaa renkaat pikkuhiljaa kulua vinoiksi. Mulla oli viimeiksi 0,011' ja 0,009' ja se jo tuntui hieman ajaessa, mutta ei ehtinyt kuluttaa renkaita.
- pystykulmat
Aurauksen säädöllä saadaan ratti oikeaan asentoon!
- farangkhiinok
Aurauksen säädöllä saadaan renkaat oikeaan kulmaan jonka jälkeen ratti on myös laitettava oikeaan kulmaan. Huoltoon mars .pikku homma...
- ajat_sivakoiden
Voihan olla että ajat vain pää vinossa kuin "harri kirvesniemi". Käy neurologilla. Saattaa olla että hän löytää vian parhaiten.
- sjflkflksdkljkds
Sinun maailmassasi on jokin vinossa mutta et vaan keksi että mikä...
- RMB
Edellä oli "Vanha asentaja" kommentti. Tarkennan vähän hänen tietoa.
Nelipyöräsuuntaus lähtee takapään aurauksen säädöstä. Sen jälkeen ratti suorana ja laitetaan etukulmat kohdalleen.
Turhaa on etukulmien säädöllä yrittää saada rattia suoraan, kun takarenkaat kääntävät perää jos taka-auraus vähän pielessä. Kun perä kääntyy, joutuu ratilla vastaamaan. Näin se jää vinoon.
Aikoinaan1970 - 80-luvulla, kun kepillä säädettiin aurausta ja ratti jäi vinoon, korjattiin vinous vastapuolen raidetankoa lyhentämällä jos hammastanko oli takapuolella etunapaa ja jatkamalla jos etupuolella napaa.
Ota siitä nyt selvää.- talkkarimiettii
Joo uusissa ja vanhemmissa takapään väljyydet vaikuttaa eteenAuto kulkee vinossa.Alusta tutkiminen ja nelipyöräsuuntaus.
- shellistä
Apusimpukassa voi olla väljää.
- sjflkjfkljsdllkdjsdk
Apukuljettajasi penkin selkänojan ja kojetaulun välillä on pimpukka väljä...
- Anonyymi
sjflkjfkljsdllkdjsdk kirjoitti:
Apukuljettajasi penkin selkänojan ja kojetaulun välillä on pimpukka väljä...
Sitä pitääkin säätää oikein huolella ja lisäksi rasvata.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733