70-luvun taloa ostamassa

pelokastalonostaja

Mitä kaikkia tarkistuksia kannattaa teettää tuollaista mahdollista pommia ostaessa ? Haluaisin kaikki tarkastukset kunnosta kosteuteen,mahdollisesti repiä muutamasta kohtaa seinää/lattiaa auki ja teettää mikrobitutkimukset.

4

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostat vanhan talon, joka tonnäköisesti on homeessa. Sitä eivät mitkään tutkimukset poista (näytepala saatetaan ottaa 50 cm päästä todellista ongelmasta yms), eli haluatko hometalon vai et, siis ostat tai et osta....

    • tutkitarkkaan

      Jos alkuperäisessä kunnossa niin on paljon remppaa edessä. Ei varmaan homejuttuja mutta muuta. Vaimoni veli osti 14 vuotta sitten 1971 valmistuneen täystiilitalon alkuperäiskunnossa. 110,000 meni remppoihin ennen kuin valmistui kaksi vuotta sitten. Nyt kyllä hieno mutta ei niin halpa enää kuin hankittaessa. Liki uuden hintainen...

    • BauHerr

      1970-luvulla rakennettiin myös hyvin. Minulla on yksi tuon ajan talo, jonka olen remontoinut kerran 90-luvulla. Eihän talo vastaa millään tavalla nykyisiä rakennusmääräyksiä, mutta on yllättävän energiatehokas ja mukava.

      Joitakin eroja nykyisiin rakennusmääräyksiin. (suluissa oma ratkaisu asiaan)

      - Ei salaojia (ei tarvitsekaan)
      - Ei rännejä (tein ne 90-luvulla)
      - Liian matala sokkeli
      - Nykymääräyksiin nähden liian vähän eristettä (kompensoin ILP:llä)
      - Kosteuseristys märkätiloissa tuli pakolliseksi vasta 1998 (tein uudet märkätilat)
      - Valesokkeli kiellettiin 1998 (minulla ei ole, enkä sellaista koskaan ostaisikaan)
      - Katossa ei aluskatetta
      - Seinissä usein lastulevyä, joa ei enää saa
      - Vesijohdot vanhentuneet (vaihdoin pintavetoihin)
      - Sähköasennukset vanhan standardin mukaan (esim "sukoja" on liian vähän)
      jne jne
      - Kiintokalusteet vaikeasti korjattavista materiaaleista (esim kennolevyä)

      Jos osaa itse päivittää talon, niin eivät nuo mitään suuria ongelmia ole.

      Paljon ole taloja ostanut ja myynyt. Minä en hometaloja pelkää. Yhden 30-luvun talon ostin sellaisessa tilassa, jossa sen katto vuosi jatkuvasti ja seinät olivat sekä homeessa että märkiä. Uusi katto ja seinien kuivatus ja pinnoistus ratkaisivat ongelman. Ei paha.

    • mekkk

      Tärkein asia on että vaadit myyjältä että ottaa piilovirhevakuutksen enen kaupan tekoja ja korvaa remontit johonkin 80 tonniin saakka niin helpottaa. Myyjälle vakuutus amksaa noin tonnin mutta pieni raha jos löytyy jotain erikoista vaikkavuoden jäkeen. Märkätiloista kosteusmittaukset siten että ei olla 2 vk käytetty niin saa jotain käsitystä. Olmanvaihto on hyvä tarkistaa ja jos talossa kosteutta niin hajusta voi päätellä jos sisäälä tunkkaista. Jos on takka talossa niin se pitää sisätilat kuivina jos ei mihinkään ole kostetutta vuotanut. Selvitäonko rakennusmuivita seinissä höyrysulkuna ja jos on niin pitäisi olla koneellinen ilmanvaihto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe