Mitä kaikkia tarkistuksia kannattaa teettää tuollaista mahdollista pommia ostaessa ? Haluaisin kaikki tarkastukset kunnosta kosteuteen,mahdollisesti repiä muutamasta kohtaa seinää/lattiaa auki ja teettää mikrobitutkimukset.
70-luvun taloa ostamassa
4
200
Vastaukset
Ostat vanhan talon, joka tonnäköisesti on homeessa. Sitä eivät mitkään tutkimukset poista (näytepala saatetaan ottaa 50 cm päästä todellista ongelmasta yms), eli haluatko hometalon vai et, siis ostat tai et osta....
- tutkitarkkaan
Jos alkuperäisessä kunnossa niin on paljon remppaa edessä. Ei varmaan homejuttuja mutta muuta. Vaimoni veli osti 14 vuotta sitten 1971 valmistuneen täystiilitalon alkuperäiskunnossa. 110,000 meni remppoihin ennen kuin valmistui kaksi vuotta sitten. Nyt kyllä hieno mutta ei niin halpa enää kuin hankittaessa. Liki uuden hintainen...
- BauHerr
1970-luvulla rakennettiin myös hyvin. Minulla on yksi tuon ajan talo, jonka olen remontoinut kerran 90-luvulla. Eihän talo vastaa millään tavalla nykyisiä rakennusmääräyksiä, mutta on yllättävän energiatehokas ja mukava.
Joitakin eroja nykyisiin rakennusmääräyksiin. (suluissa oma ratkaisu asiaan)
- Ei salaojia (ei tarvitsekaan)
- Ei rännejä (tein ne 90-luvulla)
- Liian matala sokkeli
- Nykymääräyksiin nähden liian vähän eristettä (kompensoin ILP:llä)
- Kosteuseristys märkätiloissa tuli pakolliseksi vasta 1998 (tein uudet märkätilat)
- Valesokkeli kiellettiin 1998 (minulla ei ole, enkä sellaista koskaan ostaisikaan)
- Katossa ei aluskatetta
- Seinissä usein lastulevyä, joa ei enää saa
- Vesijohdot vanhentuneet (vaihdoin pintavetoihin)
- Sähköasennukset vanhan standardin mukaan (esim "sukoja" on liian vähän)
jne jne
- Kiintokalusteet vaikeasti korjattavista materiaaleista (esim kennolevyä)
Jos osaa itse päivittää talon, niin eivät nuo mitään suuria ongelmia ole.
Paljon ole taloja ostanut ja myynyt. Minä en hometaloja pelkää. Yhden 30-luvun talon ostin sellaisessa tilassa, jossa sen katto vuosi jatkuvasti ja seinät olivat sekä homeessa että märkiä. Uusi katto ja seinien kuivatus ja pinnoistus ratkaisivat ongelman. Ei paha. - mekkk
Tärkein asia on että vaadit myyjältä että ottaa piilovirhevakuutksen enen kaupan tekoja ja korvaa remontit johonkin 80 tonniin saakka niin helpottaa. Myyjälle vakuutus amksaa noin tonnin mutta pieni raha jos löytyy jotain erikoista vaikkavuoden jäkeen. Märkätiloista kosteusmittaukset siten että ei olla 2 vk käytetty niin saa jotain käsitystä. Olmanvaihto on hyvä tarkistaa ja jos talossa kosteutta niin hajusta voi päätellä jos sisäälä tunkkaista. Jos on takka talossa niin se pitää sisätilat kuivina jos ei mihinkään ole kostetutta vuotanut. Selvitäonko rakennusmuivita seinissä höyrysulkuna ja jos on niin pitäisi olla koneellinen ilmanvaihto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531449- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231208- 1401034
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602