Negatiivisesta energiasta

Paloma.se.co

ja siitä miten pysäyttää senleviäminen ja etenkin miten estää se että omaan psyykeeseen imeytyy toisten ihmisten negatiivinen energia on kestosuosikki sarjassa miten elää ja pysyä terveenä.

(Facebookin sivulleni tulee jatkuvasti näitä tämän tyyppisiä juttuja, olen kai laikannut jotain sivuja joissa jaetaan elämänohjeita ja tää on nyt yksi niistä. Ajattelin että mulla on ehkä hitusen tota huonoa puolta että otan asiat liian vakavasti ja alankantaa paitsi omiani varsinkin muiden murheita. Ja negatiivista energiaa on täälläkin ollut paljon.)

No.1- Lopeta oleen ihmisille mieliksi. Sinuun kohdistunut kritiikki ja pahat puheet kertovat aina enemmän niiden antajasta kuin niiden kohteesta. Älä omi toisten problematiikkaa.
No.2-Pidä vampyyrit loitolla. Tiedäthän että on ihmisiä jotka imevät voimiasi, jotka tyhjentävät henkiset resurssisi, jotka jättävät sinut aivan tyhjiksi ja voimattomiksi. Jos lähdet mukaan myötäelämään kaikkien muiden draamoja tulet huomaamaan että olet jäänyt vangiksi heidän maailmaansa.
No-3-Opettele sanomaan ei, stop. Aseta omat rajasi ja pidä kiinni omista periaatteistasi.
No. 4-Ota itsellesi omaa aikaa. Kun tunnet olevasi kuormitettu tai ahdingossa mene ulos ja tee pitkä kävelylenkki.
No.5-Ota vastuu omista tunteistasi. Kukaan muu ei niitä omista. On ok itkeä.

Jännää miten jenkkiläiset tarvii opetella noin ilmiselviä asioita jotka jokainen yli kuuskymppinen pohjoismaalainen hallitsee.

Vapaasti suomennettu, lyhennelty ja tulkittu alkuperäisestä teksistä by me :))

http://dailyhealthpost.com/how-to-stop-absorbing-other-peoples-negative-energy/

39

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sentraalisantra

Jos sä surffailet tietyillä sivuilla naamakirjassa niin se rekisteröi sun mieltymyksiä ja taipumuksia siks se lähettää sulle räätälöityjä mainoksia ja juttuja jotka sua vois kiinnostaa. Peukuta kaikkia mitä näät niin sit se ei voi erotella sun mieltymyksiä niin tarkkaan. Siitä on tehty oikein tutkimuskin englannissa miten naamakirja toimii.
      Tee niinkuin määkin, et mä meen torille aamuisin suureen ääneen huutaan mun kaikki asiat julki, - ei siinä enempää naamakirjaa tarvi.

• santraalisentra

On se hyvä että sinulla on niin kova ääni että kuuluu kirkolta kotia, ja kaupungista toiseen. Vieläpä maasta toiseenkin. Voihan tietysti olla että kaikki ystäväsi ovat siellä torilla aamutuimaan. Eikä niitä muualla olekaan.

• Joo paitsi että mun asiat leviää siellä vain hiukan alle sadan sukulaisen, ystävän, tuttavan, kaverin jne tietoisuuteen joista ehkä noin kymmenkunta seuraa aktiivisesti mitä mulle tapahtuu ja noin kolmekymmentä käy vilkasemassa mun valokuvia ja peukuttaa tai ei.
      En varsinaisesti protestoi: mulle nuo valmiiksi räätälöidyt sivut (suggested pages) useimmiten sivuavat aiheita jotka kiinnostavat.
      Jos menisin torille ja nousisin vihanneslaatikon tai parin päälle ja alkaisin kailottaa mitä mä aion laittaa ruokaa illalla tai että voi että mun orkidea alko TAAS kukkimaan niin luulen että vielä vähemmän mun juttujani kukaan pysähtyis kuuntelemaan.

• Siis korjaus: hiukan alle kahdensadan.

• Korppis1

Minulla ei ole ongelmia facebookissa. Tajusin, mitä sentraalisantra tarkoitti. Sen millä sivuilla liikut sellaiset linkit seuraa sinua.

Kun olin autoa vaihtamassa kaikkiin paikkoihin minne kirjauduin sisään tuli automainoksia, samoin jos etsin matkoja alkaa matkojen tarjonta rehoittaa sivustojen reunoissa.

En juurikaan seuraa terveyspalstoja muuten kuin Hesarin linkeistä, joita saan facebookkiini.

Minä tykkään kokata ja kertoa kokkauksistani facebookissa. Tänäänkin sen tein, et kai vain käynyt tiirailemassa minun itämaista kanapataani ; ) Mun kamuni myös tykkäävät kokata. Yhdellä on ruokablogi.

Siis sellaiset ystävät millaiset mieltymykset.

• Korppis1 kirjoitti:

Minulla ei ole ongelmia facebookissa. Tajusin, mitä sentraalisantra tarkoitti. Sen millä sivuilla liikut sellaiset linkit seuraa sinua.

Kun olin autoa vaihtamassa kaikkiin paikkoihin minne kirjauduin sisään tuli automainoksia, samoin jos etsin matkoja alkaa matkojen tarjonta rehoittaa sivustojen reunoissa.

En juurikaan seuraa terveyspalstoja muuten kuin Hesarin linkeistä, joita saan facebookkiini.

Minä tykkään kokata ja kertoa kokkauksistani facebookissa. Tänäänkin sen tein, et kai vain käynyt tiirailemassa minun itämaista kanapataani ; ) Mun kamuni myös tykkäävät kokata. Yhdellä on ruokablogi.

Siis sellaiset ystävät millaiset mieltymykset.

En minä koe sitä mitenkään ongelmalliseksi että sivulleni tulee ehdotuksia aiheista jotka minua muutenkinkiinnostavat. Olikohan aloitus jotenkin sitten kuitenkin väärin muotoiltu? Minun tarkoitukseni oli avata keskustelua negatiivisesta energiasta ja miten sulkea ovi sille.

• Korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

En minä koe sitä mitenkään ongelmalliseksi että sivulleni tulee ehdotuksia aiheista jotka minua muutenkinkiinnostavat. Olikohan aloitus jotenkin sitten kuitenkin väärin muotoiltu? Minun tarkoitukseni oli avata keskustelua negatiivisesta energiasta ja miten sulkea ovi sille.

Hyvin yksinkertaista sulje ovi negatiivisia tunteita pintaan tuoviin artikkeleihin. Esimerkiksi tiedät, että en ole pakoilaisfanittaja, joten en lue kaikkea mitä eteeni tulee ja jos tulee olen kylmettänyt tunteeni, sitä saa mitä tilaa.

Tänään sattui outo tapaus. Tulin ulos Lidlistä ja näin pariskunnan kuin sinä ja lutunen sekä heidän seurassaan toinen nainen. Jäin seisomaan ja tuijotin koska olin jo tulossa moikkaamaan sua, sitten nainen nosti päänsä ja huomasin, että et se ollutkaan sinä. Lutunen oli kyllä ilmetty lutunen otsanauhoineen ; )

• Korppis1 kirjoitti:

Hyvin yksinkertaista sulje ovi negatiivisia tunteita pintaan tuoviin artikkeleihin. Esimerkiksi tiedät, että en ole pakoilaisfanittaja, joten en lue kaikkea mitä eteeni tulee ja jos tulee olen kylmettänyt tunteeni, sitä saa mitä tilaa.

Tänään sattui outo tapaus. Tulin ulos Lidlistä ja näin pariskunnan kuin sinä ja lutunen sekä heidän seurassaan toinen nainen. Jäin seisomaan ja tuijotin koska olin jo tulossa moikkaamaan sua, sitten nainen nosti päänsä ja huomasin, että et se ollutkaan sinä. Lutunen oli kyllä ilmetty lutunen otsanauhoineen ; )

:))
        Lutusella ei ole enää pantaa pitämässä tukkaa pois silmiltä. Nyt sen tukka on koulittu ja pysyy nätisti taaksepäin kammattuna. Se pitää sitä löysässä solmussa takaraivolla jonne ylettää tukka otsaltakin.

Minä olen huono sulkemaan ovea toisten tunteilta varsinkin jos he ovat läheisiä. Minulla on ystävätär josta olenkin kertonut joka soittaa aina kun voi huonosti, purkaa omaa huonoa oloaan koska " sinä olet ainoa joka häntä ymmärtää täysin" joo...laitan kuulokkeen pöydälle ja kaiuttimen päälle ja annan hänen kertoa... koska tunnen hänen tarvitsevan sitä että joku kuuntelee. Koemme asiat eri tavoin, minä olen pikemminkin sellainen joka ei mielellään luo mitään draamaa eikä tee myrskyä vesilasissa vaan yrittää pikemminkin luoda harmoniaa ja logiikkaa ympäristöönsä. Eli hänen suhteensa olen onnistunut irroittamaan itseni hänen probleemistaan ja negatiivisesta energiastaan jota jakaa, mutta koska pidän hänestä ja olen tuntenut hänet niin kauan anna hänen kertoa. Joskus tosin turhaudun ja alan pyörittelemään silmiäni ja Lutunen sanoo no ei se taaskaan antanut sun sanoa mitään väliin.

• Paloma.se.co kirjoitti:

:))
        Lutusella ei ole enää pantaa pitämässä tukkaa pois silmiltä. Nyt sen tukka on koulittu ja pysyy nätisti taaksepäin kammattuna. Se pitää sitä löysässä solmussa takaraivolla jonne ylettää tukka otsaltakin.

Minä olen huono sulkemaan ovea toisten tunteilta varsinkin jos he ovat läheisiä. Minulla on ystävätär josta olenkin kertonut joka soittaa aina kun voi huonosti, purkaa omaa huonoa oloaan koska " sinä olet ainoa joka häntä ymmärtää täysin" joo...laitan kuulokkeen pöydälle ja kaiuttimen päälle ja annan hänen kertoa... koska tunnen hänen tarvitsevan sitä että joku kuuntelee. Koemme asiat eri tavoin, minä olen pikemminkin sellainen joka ei mielellään luo mitään draamaa eikä tee myrskyä vesilasissa vaan yrittää pikemminkin luoda harmoniaa ja logiikkaa ympäristöönsä. Eli hänen suhteensa olen onnistunut irroittamaan itseni hänen probleemistaan ja negatiivisesta energiastaan jota jakaa, mutta koska pidän hänestä ja olen tuntenut hänet niin kauan anna hänen kertoa. Joskus tosin turhaudun ja alan pyörittelemään silmiäni ja Lutunen sanoo no ei se taaskaan antanut sun sanoa mitään väliin.

Minulla on myös sellainen maratonipuheluja soittava ystävä. Viimeksi Petze nauroi käsi suun edessä kun katsoi minua keskustelun timmellyksessä sillä panin puhelimen olohuoneen pöydälle ja kaiuttimen päälle samalla aloin tekemään meille iltapalaa keittiössä. Kävin välillä mutisemassa puhelimeen, että joo kiva jne.

• vahingossa.avasin

Sairasta, narsismia, get a life.

• vahingossa.avasin

Olen huomannut itselläni tuota narsismia. Sen vuoksi kommentoin tähän aloitukseen, get a life.

• vahingossa.avasin kirjoitti:

Olen huomannut itselläni tuota narsismia. Sen vuoksi kommentoin tähän aloitukseen, get a life.

Voisitko ystävällisesti kertoa mitä tarkoitat. Aloitus on edelleen negatiivisesta energiasta. Narsistinen ihminen luo kyllä tuota negatiivista energiaa ja jakaa sitä ympäristöönsä, mutta get a life? Kenelle sitä toivotat? Minulleko? Vai itsellesi? Vai narsistille?

• sentraalisantra

Kyllä täällä kovin paljon kommentoidaan, mutta hyvin harvoin kerrotaan mitä niillä kommentoinneilla tarkoitetaan. Mahtaakohan kommentoija edes itse tietää mitä kommentillaan tarkoittaa.

• sentraalisantra kirjoitti:

Kyllä täällä kovin paljon kommentoidaan, mutta hyvin harvoin kerrotaan mitä niillä kommentoinneilla tarkoitetaan. Mahtaakohan kommentoija edes itse tietää mitä kommentillaan tarkoittaa.

Voisitko täsmentää, sillä tässä aloituksessa on antanut äänensä vain sinä, Paloma, minä ja tää narsistiksi lituleeraava.

• eppu2

Täällä tosiaan on pyörinyt negatiivista energiaa enemmän, kuin lähimenneisyydessä aiemmin, vai tuntuuko minusta vaan siltä.
      Muistan työajoiltani, kun piti olla työparina sellaisen henkilön kanssa, jonka koki energiasyöpöksi, sen työ vuoron jälkeen oli paljon väsyneempi, kuin sellaisen kanssa työskennellessä, jonka kanssa ´synkkasi.´
      Samalla tavalla ´henki´ väsyy, kuin kehokin.
      Esim. hyvä uni korjaa kumpaakin.

• Tuo eka kohta oli hyvä. Toisen kohdan kohdalla (ehhe) olen ottanut sellaisen lähestymisen, että kaikki paha mitä tapahtuu ihmiselle EI ole pahasta. Päin vastoin. Ne saattaa olla siunauskin, ne saattaa olla juuri se läksy mitä toinen tarvitsee. Ei siis tarvitse auttaa, eikä varsinkaan tarvitse ottaa toisen läksyä niskaansa. Jos sen on itse jo läpäissyt.
      Joskus ihminen saa enemmän läksyjä kuin ansaitsee, mutta ei sekään välttämättä pahasta ole.
      Kolmas liittyy vähän yhteen tuon nelosen kanssa.

• Aika rohkeasti sanot, että jokainen yli kuuskymppinen pohjoismaalainen hallitsee nuo ilmiselvät asiat ja että moiset olisivat vain amerikkalaisten ohjeistusta.
      Kaikki kohdat ovat tuttuja omassa elämässä ja niiden kanssa saan rimpuilla päivittäin, joskus vain tiedostaminen voi olla vaikeaa. Eikä kukaan tahallaan halua sairastua jos noiden asioiden ja sairauden yhteyden.
      Aika moni suomalainen kuuskymppinen juoksee lääkäriltä lääkärille kun ei oikein tiedä mikä elämässä mättää ja se voi olla juuri joku noista kohdista mikä mätää.

• Joo, luulen että tämä on tauti johon sairastuu uudestaan iän mukana. Jos mietin yli 75 vuotiaat minun suvussa, kukaan heistä ei enää jaksa kuulla jos menee jossain huonosti. He haluavat jo että kaikilla on asiat hyvin eikä tarvitse olla huolissaan.
        Tavallaan ovat omaksuneet sen rajanasettamisen hyvin, osaavat painaa stoppinappulaa, mutta toisaalta antavat maailman paineet lytätä hartioita ihan liikaa. Ottavat omikseen ne kaikki huonot asiat, eivätkä näe että maailmassa on edelleen kaikkea kaunista.
        Ehkä tämä liittyy ihan toiseen ongelmaan. Miten säilyttää positiivisen mielen kun keho muistuttaa kuolevaisuudestaan.

• "tarvii opetella noin ilmiselviä asioita jotka jokainen yli kuuskymppinen pohjoismaalainen hallitsee" oli tarkoitetettu tahallisesti yliampuvaksi ja irooniseksi. Jenkithän rakastavat näitä self-help-juttuja.

Minä taas en jaksanut suomentaa koko juttua ja otin vain keskeiset asiat. Itse kamppailen jatkuvasti kaikkien viiden alueen kanssa: olen mieliksi kun en haulua pahoittaa toisen ihmisen mieltä, en osaa sanoa stop vaikka oikeesti en haluaisi enkä jaksaisi, olen aina rakentamassa siltoja, tekemässä asioita helpoksi muille, silittämässä polkua lapsillenikin aidon curling-vanhemman esimerkin mukaan. Minulla on omat vampyyrini jotka imevät energiani tyhjiin.
      Kaikkein eniten kärsin luultavasti siitä että omat mielialani ja henkinen vireeni ovat niin tiukasti sidottu lähimpieni mielialoihin.

• Sijaiskärsijä?
        Taisin olla myös, kunnes perehdyin koirankasvatukseen. Yksi koirankasvatuksen keskeisimpiä juttuja on se, että jos sillä on jotain traumoja ja pelkoja, sitä ei voi auttaa sen yli. Se palaa silloin aina samaan pelkotilaan kun tilanne tulee uudestaan päälle.
        Sitä pitää rohkaista ja vähän pakottaakin kohti vaikeutta, niin että se joutuu itse pähkäilemään miten tilanteesta pääsee. Silloin se muistaa miten piti toimia.
        Olin onnessani kun sain itse kokeilla tämän. Ja vielä iloisempi kun huomasin että näin se toimii laajemmin ihmisilläkin. Siitä tuli vapauttava fiilis.
        Siltojen rakentaminen ei välttämättä auta ketään. Jos osoitat missä hyvän sillan paikka voisi olla, loput heidän on tehtävä ite. Teet heille suuremman palveluksen niin, kun oppivat ite tekemään perustukset, laittamaan kaiteet ja keskiviivat. Ihminen tulee laiskaksi. Jos teet heidän eteen kaiken, mitä he tekevät kun sinua ei enää ole?

• hmp.f kirjoitti:

Sijaiskärsijä?
        Taisin olla myös, kunnes perehdyin koirankasvatukseen. Yksi koirankasvatuksen keskeisimpiä juttuja on se, että jos sillä on jotain traumoja ja pelkoja, sitä ei voi auttaa sen yli. Se palaa silloin aina samaan pelkotilaan kun tilanne tulee uudestaan päälle.
        Sitä pitää rohkaista ja vähän pakottaakin kohti vaikeutta, niin että se joutuu itse pähkäilemään miten tilanteesta pääsee. Silloin se muistaa miten piti toimia.
        Olin onnessani kun sain itse kokeilla tämän. Ja vielä iloisempi kun huomasin että näin se toimii laajemmin ihmisilläkin. Siitä tuli vapauttava fiilis.
        Siltojen rakentaminen ei välttämättä auta ketään. Jos osoitat missä hyvän sillan paikka voisi olla, loput heidän on tehtävä ite. Teet heille suuremman palveluksen niin, kun oppivat ite tekemään perustukset, laittamaan kaiteet ja keskiviivat. Ihminen tulee laiskaksi. Jos teet heidän eteen kaiken, mitä he tekevät kun sinua ei enää ole?

Tää aikuisen lapsen kotona asuminen ja täältä käsin opiskeleminen on asettanut minulle uudestaan samat haasteet kuin silloin kun hän oli kouluikäinen. Sillä erolla että olemme molemmat nyt aikuisia ja hän tykkää että minun pitäisi vain nukkua rauhassa aamulla eikä maata valveilla pidättäen hengitystä siihen saakka kun kuulen oven kolahtavan ja tiedän että hänellä on ne kahdeksan minuuttia aikaa mitkä hän tarvitsee junalle ehtiäkseen.Ei hän kyllä ole koskaan myöhästynyt ja ainoostaan kerran olen joutunut tukka putkella ja yöpaidassa ajamaan hänet asemalle aamuisessa lumisateessa.
        Näen unia jotka heijastavat riippuvaisuutani jälkikasvustani: napanuora jota ei koskaan kokonaan katkaistu vaikka lapset kasvoivat ja hankkivat oman elämän. Sisaren ja veljen välillä on sama sidonnaisuus: he soittvat toisilleen päivittäin ja jos esimerkiksi minulla ja pojalla on joku pieni mielipide-eroavaisuus niin tunnin sisällä tyttäreni soittaa ja kysyy mitä siellä on oikein mensossa. Toisaalta taas veli ja sisar tukevat toinen toisiaan edelleenkin.

• de-meter
        hmp.f kirjoitti:

Sijaiskärsijä?

Tuossa on varmasti paljon viisautta, hmp.f. Meille ylihuolehtiville vanhemmille, jollainen olen itsekin ollut.
        Katson kuitenkin, että tapa olla vanhempi on sidoksissa omaan luonteeseen ja ikävä kyllä myös omaan problematiikkaan, eikä sitä paljon voi muuttaa väärentämättä itseään. Yrittåä tietysti voi, nähdä omat puutteet ja niiden vaikutukset. Ja yrittää silti olla armollinen itselleen...

• de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

Tää aikuisen lapsen kotona asuminen ja täältä käsin opiskeleminen on asettanut minulle uudestaan samat haasteet kuin silloin kun hän oli kouluikäinen. Sillä erolla että olemme molemmat nyt aikuisia ja hän tykkää että minun pitäisi vain nukkua rauhassa aamulla eikä maata valveilla pidättäen hengitystä siihen saakka kun kuulen oven kolahtavan ja tiedän että hänellä on ne kahdeksan minuuttia aikaa mitkä hän tarvitsee junalle ehtiäkseen.Ei hän kyllä ole koskaan myöhästynyt ja ainoostaan kerran olen joutunut tukka putkella ja yöpaidassa ajamaan hänet asemalle aamuisessa lumisateessa.
        Näen unia jotka heijastavat riippuvaisuutani jälkikasvustani: napanuora jota ei koskaan kokonaan katkaistu vaikka lapset kasvoivat ja hankkivat oman elämän. Sisaren ja veljen välillä on sama sidonnaisuus: he soittvat toisilleen päivittäin ja jos esimerkiksi minulla ja pojalla on joku pieni mielipide-eroavaisuus niin tunnin sisällä tyttäreni soittaa ja kysyy mitä siellä on oikein mensossa. Toisaalta taas veli ja sisar tukevat toinen toisiaan edelleenkin.

Minusta tuntuu, että yhden vanhemmat perheessä perheen jäsenten keskinäinen riippuvuus korostuu, Paloma. Sillä paikataan sitä aukkoa, minkä poistunut vanhempi jätti laakseen. Ruotsissa asuva veljeni laskee myös menetetyn kotimaan, tietyn juurettomuuden, aiheuttavan samaa hitsautumista.
        Eli tavallaan perheyhteisö toimii ihan terveesti, palvelee jäsentensä hyvinvointia
        paikkaamalla repeämiä suojaverkossa.
        Tietysti sitä voi yliarvioida oman merkityksensä lastensa elämässä ja kiinnittyä heihin tavalla, mikä estää heidän kasvuaan, kuten hmp.f esitti, mutta mitä virkaa vanhemmalla sitten on, ellei hän huolenpidollaan, omalla esimerkillään, välitä viestiä siitä, miten elämässä selvitään, opitaan luottamaan ja toimimaan muiden kanssa ?

• de-meter kirjoitti:

Tuossa on varmasti paljon viisautta, hmp.f. Meille ylihuolehtiville vanhemmille, jollainen olen itsekin ollut.
        Katson kuitenkin, että tapa olla vanhempi on sidoksissa omaan luonteeseen ja ikävä kyllä myös omaan problematiikkaan, eikä sitä paljon voi muuttaa väärentämättä itseään. Yrittåä tietysti voi, nähdä omat puutteet ja niiden vaikutukset. Ja yrittää silti olla armollinen itselleen...

Ei se mun mielestä ole sidonnainen luonteeseen, kysehän on edelleen auttamisesta ja sen kautta huolehtimisesta, vaikkakin enemmän siitä, millä tavalla auttaa paremmin pitkällä tähtäimellä.
        Kyllä minäkin huolehdin, ja myös ylihuolehdin. En saa nukuttua ennen kuin lapset kotiutuu hunningolta. Kai me kaikki äidit ollaan siinä samanlaisia.
        Mutta, tuo mun kasvatustapa on tässä aika vapaa. Olen tavannut vanhempia jotka kauhistelevat sitä, ja myös lapsia joille sellainen ei olisi sopinut.

• de-meter kirjoitti:

Minusta tuntuu, että yhden vanhemmat perheessä perheen jäsenten keskinäinen riippuvuus korostuu, Paloma. Sillä paikataan sitä aukkoa, minkä poistunut vanhempi jätti laakseen. Ruotsissa asuva veljeni laskee myös menetetyn kotimaan, tietyn juurettomuuden, aiheuttavan samaa hitsautumista.
        Eli tavallaan perheyhteisö toimii ihan terveesti, palvelee jäsentensä hyvinvointia
        paikkaamalla repeämiä suojaverkossa.
        Tietysti sitä voi yliarvioida oman merkityksensä lastensa elämässä ja kiinnittyä heihin tavalla, mikä estää heidän kasvuaan, kuten hmp.f esitti, mutta mitä virkaa vanhemmalla sitten on, ellei hän huolenpidollaan, omalla esimerkillään, välitä viestiä siitä, miten elämässä selvitään, opitaan luottamaan ja toimimaan muiden kanssa ?

Tuossa on muuten varmaan hyvä pointti. Pitää ottaa kahden vanhemman vastuut päällensä, ikään kuin.
        Ja tuli mieleen että on mullakin rajani vapaudessa, jolloin ylihuolehtiminen astuu kuvioon. Toimin bufferina lasten ja heidän isän välillä, siloitan tietä ja ohjaan liikennettä jotta yhteys säilyy. Just viikonloppuna sanoin pojalle että ei enää vastaa isänsä soittoihin, niistä oli pelkkää harmia. Jos aina tekisin niin kuin ite saarnaan, niin jättäisin ne hoitamaan välejään. Mä en näe että sellainen on mahdollista. Olkoon nämä tilanteet sarnaajan vapauksia.

• de-meter

Tietää ja pystyä toimimaan tietonsa pohjalta, ovat usein hyvin kaukana toisistaan.

Sen verran näitä asioita, listassa mainittuja, on jauhettu vuosien varrella, että yksikään lukutaitoinen ja mediaa seuraava ei voi olla niistä tietämätön, Mutta silti ne tuottavat ongelmia, masennusta, uupumista, ristiriitoja.

Minusta riittämättömät suojavarustukset, eräänlainen yliherkkyys, on syntymässä saatu, eikä sitä poista mikään. Rajanveto, irtiotto potentiaalisista vaikeuksista on tietysti viisasta, mutta entä sitten, jos sitä negatiivista energiaa välittääkin oma läheinen: puoliso, lapsi, sisarus, ystävä ? Mitenkä silloin suojaudut ?

Ja kuten toinen kirjoittaja totesi jo pitkä yhteinen historia velvoittaa. Hylkäänkö ystäväni, läheiseni, jos hän ei enää minua viihdytä vaan kyllästyttää ?

Itse olen hakenut omat eettiset elämänohjeeni Raamatusta, tai en ole niitä hakenut, ne ovat tarttuneet minuun. "Kantakaa toistenne kuormia, toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa", kehotti Paavali. Harva tuohon pystyy, minä en ainakaan, mutta tavoitteena tuota voisi hyvin pitää...

• "de-meter"

Voisitko tulla myös minun aloitukseeni kertomaan miten miehesi suhtatui
        tunteillen tyttäriinsä, kun tytöt alkoivat olla vuosillaan läheisempiä.
        Saa kertoa myös naapuri-miehistä, jos on varmaa tietoa :)
        -
        Tässä Jessen lausahdus raamatullisesta suojasta:
        -
        "Koska ihminen et voi tietää tulevasta, valitse suojista ohuin."

H.

• de-meter
        hunksz kirjoitti:

"de-meter"

Voisitko tulla myös minun aloitukseeni kertomaan miten miehesi suhtatui
        tunteillen tyttäriinsä, kun tytöt alkoivat olla vuosillaan läheisempiä.
        Saa kertoa myös naapuri-miehistä, jos on varmaa tietoa :)
        -
        Tässä Jessen lausahdus raamatullisesta suojasta:
        -
        "Koska ihminen et voi tietää tulevasta, valitse suojista ohuin."

H.

Ai että portsarista onkin tullut sisäänheittäjä, hunksi ?:))
        Toisten asioihin en puutu. Enkä omiinikaan kovasti. Kun suoja on ohut, varjelus toimii ilman esteitä. Ainakin joskus...

• de-meter kirjoitti:

Toisten asioihin en puutu. Enkä omiinikaan kovasti. Kun suoja on ohut, varjelus toimii ilman esteitä. Ainakin joskus...

"de-meter"

No ei...
        Naisena olisin kait vaikeasti laulava seireeni.
        Se siitä sitten.

"Tiedät suojasi olevan oikein kun sinuun sattuu"

H.

• de-meter kirjoitti:

hahaha eikun hunksz on vain huolissaan siitä että kirjoitatte muiden ketjuihin, ette hänen omaansa....hän on hyvin, hyvin mustasukkainen omasta (kuvitellusta) asemastaan palstan pääasiallisena ketjuseppona.

• Paloma.se.co kirjoitti:

hahaha eikun hunksz on vain huolissaan siitä että kirjoitatte muiden ketjuihin, ette hänen omaansa....hän on hyvin, hyvin mustasukkainen omasta (kuvitellusta) asemastaan palstan pääasiallisena ketjuseppona.

"Paloma.se.co"

Koskee ainoastaan de-meteriä.
        En halua laskea häntä vääriin hukkiin.

H.

• tulkaa.mun.tyköni
        hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Koskee ainoastaan de-meteriä.
        En halua laskea häntä vääriin hukkiin.

H.

Hehhee mikä valhe :)))))

• att2

Hyviä neuvoja kaikki. Tänä aikana maailmassa on paljon negatiivistä ajattelua niin valtioilla kuin ihmisilläkin.

Itselläni ei ole paljon tuttavia tietenkin vanhoja työkavereita tapaan ulkona silloin tällöin. Tuttavat valitsen itse, lähes yksin on parasta elää.

• vghimshh

No onhan noita auringonnousun ja - laskujenkin puolueita
      - vaikkei aurinko mihinkään "laske" - ?
      Ja pimeät puolet muillaki kappaleilla - mimmoisia kuvajaisia - kummoisia unelmia? Runosta lainaus - kuvastuu ne taivaan tähdet maailman kuralätäköihinkin.

• Uudempi tulkinta "paistaa aurinko risukasaankin" ? Toi kuralätäkkö?

• eppu2

Kaikkien ihmisten tulisi muistaa se perhosen siiven isku.
      Ajatukset, sanat, teot, kaikki ovat energiaa. Niinkuin kaikki muukin maailmankaikkeudessa.
      Positiivista energiaa luomalla voidaan vähentää maailmasta negatiivisuutta.
      Niin voi itse kukin tehdä, kykyjensä mukaan. Myös muistuttaa asiasta itseään.
      Pahan sanan sijasta voi sanoa hyvän.

• Eppu sinusta tulee posittivista energiaa kiitos siitä. :)

• tööttt

Uutisoíntien synkkyys masentaa ja vaikuttaa mielialaan
      - veroparatiisi- eläkeyhtiöt - eu-alueella 1000 miljardia euroa jää valtioilta saamatta verotuloja/v.. - humanitääristä kriisiä pelätään jo lähipäiviksi Kreikan alueella, maailmaan on muodostunut jopa satojen tai tuhansien alaikäisten lasten kyliä - paljonko turvallisuusuhkia, kärsimystä, inhimillistä hätää - hyvin paljon uskoisin. Tiettyä diplomatiaa palstalla tarvitaan ilmeisesti myös "herkkäin sfäärein porukoille" - mitkään ongelmat eivät tosin katoa sillä että ei haluta nähdä tai kuulla - jakselkaa silti kaikki - politiikan palstat ovat toisaalla ja jotain hienoakin joka aikakaudessa - kulttuuriinhan aina kuuluu joku sivistysosiokin
      - vaikkei se kaikkien ihmisten osa ole - maailmankuvia muokatessaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe