Ajattelin kokeilla masennukseeni luontaistuotekaupasta saatavaa 5htp-valmistetta. Otin lisäravinnetta 50 mg, eli puolet kapselista. Lisäravinteen oton jälkeen tuli kummallinen olo, jotenkin ihan epätodellinen ahdistunut olotila, joka on vieläkin päällä usean tunnin ottamisen jälkeen.
Mietin, että voisiko tällä olla jotain tekemistä kun syön rauhoittavia, että voisiko näillä olla joku yhteisvaikutus? Olen myös lopettanut Seroquelin 2 kk sitten.
Onko muilla tullut mitään tällaista kys. valmisteesta.. Oon joskus aiemmin vetäny kyseistä lisäravinnetta, enkä huomannut mitään negatiivista, saatika positiivista.
5htp lisäravinteesta outo reaktio
24
5377
Vastaukset
- Varottava_erityisesti
Luontaistuotteet eivät ole aina turvallisia käyttää vaikka niin luullaankin. Luontaistuotteilla voi olla voimakkaitakin yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa. Pitäisi aina ennen käyttöä kysyä apteekista tai lääkäriltä mahdollisista yhteisvaikutuksista. Luontaistuotteiden myyjällä ei todennäköisesti ole riittävää ammattitaitoa neuvoa yhteiskäyttöä.
Myös pelkkä luontaistuote ilman lääkkeiden yhteiskäyttöä voi aiheuttaa vaarallisiakin vaikutuksia joillekin henkilöille, koska tuotteiden vaikutuksia ei ole tutkittu kuten lääkkeillä.- Anonyymi
Ihan niin aina vaan on ihmisiä jotka luulee että sana
”Luontaistuote ”tarkoittaa että muka on varmoja pillereitä.
Ja uskotaan kiven kovaa niihin
Kunhan tietäisivät että ainoa hyöty niistä on valmistajan saama tienisti
Ei nykyaikana valistettu ihminen ostele näitä tuotteita kun tietää että se on ihan humbuukia koko luontaistouhotus
Kun menee lääkäriin vaivojensa kanssa niin saa tarvittavan avun ja lääkkeet.
Kuinka moni on saanut maksavaurioita ja muita haittoja näistä ns lääkkeistä joita ei aina ole tutkittu mitenkään
Akuutille näitä luontais ihmisiä joutuu kun Saavat vakavia haittoja . Niin että olis aika jokaisen ruveta ymmärtämään että kun on oireita niin otetaan yhteys terveyskeskukseen eikä tormata luontaikauppaan omatekoisten disgnoosiensa kanssa
- help-
Niinpä... Tätä käytin: http://www.sinunapteekki.fi/catalog/vida/vida-htp-p-4891.html
Yöllä heräsin outoon ahdistuneeseen tunteeseen, sydän vaan tykytti, tuntui että vapisin vähän ja jalat tuntui levottomalta(tää ongelma oli seroquelin aikana paha), enkä ole nukkunut neljän jälkeen eli lääke ei ainakaan auta unettomuuteen, miten sitä mainostettiin tai sitten se piristi niin paljon että en saanut unta enää. Ei ainakaa kroonisesta unettomuudesta kärsivänä kannata riskeerata vetämällä jotain lisäravinteita varsinki jos on saanu unet kuntoon, huoh. Otin sen päivällä eilen. Olo on ihan kamala, pökkyrä,väsyttää, mutta uniongelmista kärsivänä tuskin saan unta enää. Oli kyllä vika kerta, kun käytän kys. valmistetta, tajusin sentään ottaa puolikkaan kapselista enkä kokonaista. Mikäköhän tuon valmisteen puoliintumisaika on eli millon se on ulos kehosta...
Mietin olenko jotenkin herkistynyt, kun oli tuo Seroquel käytössä ja sen lopetin ja keskushermosto reagoi sitten serotoniiniin tosi voimakkaasti, kun on lyhyt aika lopetuksesta. Huomasin myös että rauhoittavan vaikutus oli illalla huomattavasti voimakkaampi. Luin netistä ennen käyttöä että 5htp:n pitäisi ilmeisesti lisätä sedatiivien unettavuutta eli jotain reaktiota niillä on ja minulla menee myös melatoniini ja se uni mitä nukuin oli kyllä hyvin syvää. Sain kahvistakin aamulla sydämentykytystä ja hermostuneen olon.
Jatkossa olen varovaisempi näiden luontaistuotteiden kanssa ja syön vaan vitamiinini vaikka rauhoittavilla ei pitäis olla ilmeisesti vaikutusta, näin luin vaan 5htp reagoi lähinnä esimerkiks serotoniinin takaisinottajien kanssa. Ajattelin että tämä valmiste voisi auttaa minua seroquelin jälkeisessä masiksessa. Niin yksilöllistähän tämä on. Jännä et mulla on tästä kokemusta ja aiemmin ei mitään ongelmia oo tullu. Onko muilla tullu negatiivista reaktiota tryptofaanista tai 5htp:sta?- Anonyymi
Vitamiinit ovat hyödyttömiä jos ei olla todettu puutosta joten varsinkin rasvaliukoiset vitamiinit voi olla pahasta kun ei niitä tarvitse
Ihmettelen miksi ihmiset yleensä ovat kärkkäitä uskomaan näihin vitamiini juttuihin niin herkästi ja juostaan luontaiskaupoissa ostamassa pillereitä vaikkei ole siihen mitään aihetta
- kehmi
Kuten sanoit, kannattaa lopettaa lääkkeen käyttö, jos se aiheuttaa noin voimakkaita sivuvaikutuksia. Tuskin mitään vaaraa olet itsellesi aiheuttanut.
Kannattaisi aina puhua lääkärin kanssa, ennenkuin aloittaa lisäravinteet.
Tuota melatoniinia ei kannata ottaa 5htp:n kanssa, koska se voi kohottaa serotoniinisyndrooman riskiä, vaikka se lievä onkin.
http://www.livestrong.com/article/479032-can-you-take-5-htp-with-melatonin/
Bentsodiatsepiinit, kuten mainitsit, voimistavat vaikutustaan jos yhdistät niitä tähän lisäravinteeseen ja sivuvaikutusten määrä kasvaa."They reduce the rate of elimination of the benzodiazepines that are metabolized by CYP450, leading to possibly excessive drug accumulation and increased side-effects"
"5-HTP may interfere with the way the body processes certain drugs using the liver's cytochrome P450 enzyme system. As a result, the levels of these drugs may be increased or decreased in the blood, and may cause increased or decreased effects or potentially serious adverse reactions. Patients using any medications should check the package insert and speak with a qualified healthcare professional, including a pharmacist, about possible interactions.
5-HTP may increase the amount of drowsiness caused by some drugs. Examples include benzodiazepines such as lorazepam (Ativan®) or diazepam (Valium®), barbiturates such as phenobarbital, narcotics such as codeine, some antidepressants, and alcohol. Caution is advised while driving or operating machinery.
5-HTP may interact with Alpinia zerumbet, antianxiety agents (such as St. John's wort), anticancer agents, antidepressants (including monoamine oxidase inhibitors [MAOIs] and selective serotonin reuptake inhibitors [SSRIs]), anti-inflammatories, antiobesity agents, antioxidants, antiseizure agents, antipsychotics, cannabinoids, cholesterol-lowering agents, chromium, herbs that lower the seizure threshold, hormonal herbs and supplements, jujubosides from Ziziphus jujuba Mill. var. spinosa (Bunge) Hu ex H.F.Chow, L-tyrosine, magnesium, melatonin, niacin, painkillers, protein, SAMe, sedatives, serotonin receptor antagonists, spinosin, theanine, thyroid herbs and supplements, tryptophan, tryptophan-containing foods, or vitamin B6." - help-
oon ihan huolissani kun 5 htp on samanlainen kuin tryptofaani ja löysin tällaisen http://www.emedicinehealth.com/l-tryptophan-page3/vitamins-supplements.htm
jossa yhteiskäyttöä ei suositella rauhoittavien kans koska unettava vaikutus voi olla liian voimakas.
http://www.letsdrug.com/meds_interaction/3445-6435-0/
ja että voi aiheuttaa jopa parkinsonin kaltaisia oireita tai liiallista väsymystä. o.O Vaikka luulis ettei gabaan vaikuttava aine ja serotoniiniin vaikuttava aine vaikuttas keskenään.
Koko päivä mennyt ihan sumussa ja pahassa depiksessä ahistuneena, vaikken valmistetta ottanutkaan tänään. Toivottavasti unet toimii tänään vähän paremmin ja huomenna parempi päivä. Purkki lensi roskiin tänään. - help-
En jaksa enää: ( Päivitystä: Olo on edelleen kamala ja pahentunut. En ole pystynyt nukkumaan 3:n päivään kuin kolmen tunnin unia, vaikka otan iltarauhoittavan. Tuntuu kuin olisin myrkyttänyt kehoni. Tähän saakka olen nukkunut hyvin.
Minulle on tullut outoa vapinaa kehoon, tärisen, paniikinkaltaisia tuntemuksia, lihaskipuja, lihasjäykkyyttä, pahaa ahdistusta ja tuntuu jotenkin kuin olisin jossain unimaailmasssa jatkuvasti. Kun syön, kehossa menee outoja paniikkimaisia tuntemuksia, lihaskipuja, ja ruokahalu 0. Ajattelu ei toimi päivällä. Olen väsynyt, vaan en pysty nukkumaan (ongelma ollut jo pitkään etten saa nukuttua päikkäreitä, öisin olen tosin voinut nukkua paitsi nyt). Herään klo 3 yöllä ahdistuskohtaukseen ja siihen loppuu unet. Toinen rauhoittava ei auttanut. Suorastaan rukoilen että tämä kauheus menee ohi, eikä pahene enää, olen aivan hermorauniona En voinut ikinä kuvitella lisäravinteesta tällaista oloa. En suosittele esim. masennuslääkkeitä tai psykoosilääkkeet lopettaneille tätä lääkettä.
Luin kaikenpäälle että 5htp voi aiheuttaa EMS-syndrooman, jota tämän luokan lisäravinteet voi aiheuttaa. https://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophilia–myalgia_syndrome Tämähän tästä puuttuikin...eräs mies sairastui kahdesta tryptofaanikapselista ja kirjoittanut kirjan:
https://books.google.fi/books?id=ViMDAwAAQBAJ&pg=PR26&lpg=PR26&dq=tryptophan induced ems book&source=bl&ots=KahKKXag9E&sig=BkUEx6paPPyH3P6CFRJJrcbTrLU&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwiWsZK7j5LLAhVFKA8KHcGYDk4Q6AEIRDAD#v=onepage&q=tryptophan induced ems book&f=false- MIAL
Itselläni ei ole ko asiasta kokemusta. Ahdituksesta kylläkin ja voin kuvitella, että olosi voi olla kauhea. Toivon sinulle kovasti, että pääset pian poissa näistä tuntemuksista ja kaikesta tuosta. Itsekin olen rukoillut voimia ja se on kyllä auttanut. Siunausta sinulle tähän tilanteeseen!
- help-
Kiitos, siunausta sinullekin ja ymmärrän sinua ja ahdistusta kuinka se on inhottavaa! Ahdistus on pahin olotila, minkä tiedän. Tätä ahdistusta ei voi edes kuvata ja itsesyytöstä, kun piti mennä nappasemaan yksi pilleri, joka aiheutti mulle näin pahan olon ja toi takasin unettomuuden, kun se ennen tätä oli vaan lievästi masentunut, mutta nukuin kuin tukki ja ahdistusta ei ollut. No sitäpä ei osaa arvostaa asioita, ennenkuin niitä menettää. Luontaistuotteet voi olla yhtä vaarallisia kuin lääkkeet.
Toivon että ensi yönä unet paranee ja heräisin virkistyneenä enkä tähän sumuun, mutta pahoin pelkään...näen lääkärin huomenna ja käyn juttelemassa tästä. Toivon että masislääkkeet/psykoosilääkkeet lopettaneet lukee tämän ketjun ja varovat ottamasta tätä 5-htp:tä, jos vähääkään on herkkä lisäravinteille ja keskushermosto on herkässä tilassa, koska tämä tuote voi aiheuttaa paradoksaalisen reaktion: unettomuuden paranemisen sijaan unettomuutta, masennusta ja ahdistuksen poiston sijaan ahdistusta. Enkä suosittele rauhottavia tämän lääkkeen kanssa myöskään, olo oli kuin tyrmätyllä tästä yhdistelmästä, ja se pahensi sitä epätodellista outoa tunnetta, mikä mulla oli. Uniongelmaisillekin neuvoisin harkitsemaan tarkkaan, koska tämä lääke voi rauhoittamisen sijaan viedä ylikierroksille. Rauhoittavat voi muuten reagoida yllättävän monen lisäravinteen kanssa ja aina reseptilääkkeitä käyttäessä kannattas vitamiineja lukuunottamatta jutella lääkärin kanssa, tiiän sen.. Luulin vaan että kun rauhottavia saa yhdistää masislääkkeisiin, niin mitä haittaa vois olla serotoniinin esiasteesta.Tuli kalliiksikin yksi pilleri, kun heitin purkin roskiin, 20 e. Mutta pienin huoli on rahanmeno tällä hetkellä, haluan vaan nukkua tän kaamean olon pois :( - help-
help- kirjoitti:
Kiitos, siunausta sinullekin ja ymmärrän sinua ja ahdistusta kuinka se on inhottavaa! Ahdistus on pahin olotila, minkä tiedän. Tätä ahdistusta ei voi edes kuvata ja itsesyytöstä, kun piti mennä nappasemaan yksi pilleri, joka aiheutti mulle näin pahan olon ja toi takasin unettomuuden, kun se ennen tätä oli vaan lievästi masentunut, mutta nukuin kuin tukki ja ahdistusta ei ollut. No sitäpä ei osaa arvostaa asioita, ennenkuin niitä menettää. Luontaistuotteet voi olla yhtä vaarallisia kuin lääkkeet.
Toivon että ensi yönä unet paranee ja heräisin virkistyneenä enkä tähän sumuun, mutta pahoin pelkään...näen lääkärin huomenna ja käyn juttelemassa tästä. Toivon että masislääkkeet/psykoosilääkkeet lopettaneet lukee tämän ketjun ja varovat ottamasta tätä 5-htp:tä, jos vähääkään on herkkä lisäravinteille ja keskushermosto on herkässä tilassa, koska tämä tuote voi aiheuttaa paradoksaalisen reaktion: unettomuuden paranemisen sijaan unettomuutta, masennusta ja ahdistuksen poiston sijaan ahdistusta. Enkä suosittele rauhottavia tämän lääkkeen kanssa myöskään, olo oli kuin tyrmätyllä tästä yhdistelmästä, ja se pahensi sitä epätodellista outoa tunnetta, mikä mulla oli. Uniongelmaisillekin neuvoisin harkitsemaan tarkkaan, koska tämä lääke voi rauhoittamisen sijaan viedä ylikierroksille. Rauhoittavat voi muuten reagoida yllättävän monen lisäravinteen kanssa ja aina reseptilääkkeitä käyttäessä kannattas vitamiineja lukuunottamatta jutella lääkärin kanssa, tiiän sen.. Luulin vaan että kun rauhottavia saa yhdistää masislääkkeisiin, niin mitä haittaa vois olla serotoniinin esiasteesta.Tuli kalliiksikin yksi pilleri, kun heitin purkin roskiin, 20 e. Mutta pienin huoli on rahanmeno tällä hetkellä, haluan vaan nukkua tän kaamean olon pois :(Ja jos kokeilee jotain luontaistuotevalmistetta, ellei nyt puhuta jostain c-vitamiinista, niin kannattaa ottaa murunen ensin ja katsoa miten reagoi, ei hoitavaa annosta heti niinkuin itse tein. Kapselihan ois ollu 100 mg, mutta otin 50, mutta ois voinut ottaa vielä vähempi.
- Anonyymi
help- kirjoitti:
Ja jos kokeilee jotain luontaistuotevalmistetta, ellei nyt puhuta jostain c-vitamiinista, niin kannattaa ottaa murunen ensin ja katsoa miten reagoi, ei hoitavaa annosta heti niinkuin itse tein. Kapselihan ois ollu 100 mg, mutta otin 50, mutta ois voinut ottaa vielä vähempi.
Miksi niitä edes pitäisi kokeilla kun niillä saattaa olla vakavia seurauksia ihmisen terveyteen
Tämä luontais vouhotus alkoi 60luvulls ja moni iskorn Aina vaan niihin tuotteisiin.
Eikä kyseenalaista edes mistä ne sisältää
Mutta jos on varaa leikkiä terveytensä kanssa niin siitä vaan
- tsemppiä-sinne
Hei! Enpä ole kuullutkaan moisesta lisäravinteesta. Oletpa saanut rajuja oireita. Tuskin olet saanut noin harvinaista syndroomaa. Olet saanut jonkun yliherkkyysreaktion, joka menee ohi, tietysti sitä maalailee päässään kaikkia pahoja skenaarioita. Kannattaisi varmaan käydä lääkärissä jos oireet pahenee,eikä aloittaa omin päin luontaistuotteita, varsinkin jos käyttää reseptilääkkeitä. Minä vieroittauduin SSRI-lääkkeistä, ja olin niin herkkä, että sain tosi herkästi reaktioita vaikka mistä, kahvi ja jopa b-vitamiinilisä pahensi ahdistusta muun muassa ja sain jopa kahvista paniikkikohtauksia.
Sanoit, että olet lopettanut Seroquelin. Sen lopettamiseen voi liittyä unioireita ja vapinaakin. On meinaan melkoinen lääke, varsinkin jos mennyt pitkään ja isolla annoksella. Ehkä kannattaisi nyt antaa kehon rauhoittua ja pysyttäytyä ihan vaan normaalissa terveellisessä ruoassa ja liikkua. Uniongelmiin itse käytän melatoniinia. Tuo on kyllä hirveää, kun ei pysty nukkumaan. - kehmi
Itse en valmisteeseen koskisi. 5-htp voi olla haitallisempaa kuin masennuslääkkeet, koska se pumppaa elimistöön (keskushermosto, aivot) sattumanvaraisesti serotoniinia, eikä sitä ole tutkittu, kuten masennuslääkkeitä, joiden toimintamekanismia ei myöskään täysin ymmärrettä, joten nekin nojaavat melko hataraan perustaan ja ovat joillekin täysin toimimattomia, jopa riski. Kuten mainitsit, 5-htp ei välttämättä ole edes täysin turvallinen (serotoniinisyndrooma, EMS hyviä syitä, miksi ei kannata koskea valmisteeseen). Miksi sotkea omia välittäjäaineita? Serotoniiniteoriakin on jo rikottu. Serotoniini ei ole hyödyllistä oikein missään mielessä ravintolisänä, ravinnosta saa tarpeeksi tryptofaania joka muuntuu aivoissa serotoniiniksi, kun syö terveellisesti. Ehkäpä joku uniongelmiinsa tryptofaanista voi saada hyötyä, mutta itse suosittelisin enemmän melatoniinia. Mielellään kuulisin, jos joku on 5-htp:stä edes hyötynyt. Liika serotoniini voi jopa haitata esim. kognitiivisia kykyjä, aivojen toimintaa ja kuten mainitsit, aiheutaa levottomuutta. http://www.encognitive.com/node/13652
There are no studies showing serotonin deficiency in healthy people. Just the opposite. Multiple studies of both animal and human subjects, show that serotonin levels do not decline throughout life. If anything they increase
When you take 5-HTP, however, you increase the total amount of brain serotonin. 5-HTP has no direct effect on other neurotransmitters
5-HTP works entirely differently. By increasing only serotonin, it down-regulates total brain function. From this action, we can predict that 5-HTP would be effective as a sleep aid, but ineffective for can't-get-out-of-bed, woe-is-me depressions, which are the most common forms.
About 99% of 5-HTP is converted to serotonin before it reaches the brain, and virtually none of that serotonin gets across the blood/brain barrier, because the serotonin molecule is too big.
Since SSRI have become the prescriptions of choice, a new man-made disease has entered the literature serotonin syndrome. The main cause is almost certainly interference with serotonin metabolism.
One symptom of this disorder is memory impairment and reduced learning ability. This is exactly the opposite to the improved brain function now being claimed for 5-HTP supplements. For twenty years we have known that stimulation of brain serotonin activity with a variety of drugs impairs memory and reduces learning in both animals and human subjects.( 12-15) We also know that drugs which reduce brain serotonin activity, enhance learning and memory.( 16, 17)
5-HTP floods the brain with serotonin which is then free to be taken up by nerve terminals. So it increases nerve serotonin activity big time, and down-regulates brain function. The evidence indicates that this action of 5-HTP is useful for sleep and for the anxious, agitated form of depression, and perhaps for the fibromyalgia and migraines that sometimes form part of this syndrome.( 22) But for the general blahs that beset most of us from time to time, for fat loss, motivation, learning, memory and mood, 5-HTP supplementation may just be an insidious way to gradually lose your mind. - mihin-syötte
En itse oikein ymmärrä tuota 5-htp:n syömistä. Kun siinä on hieman se ongelma, että kukaan ei oikein tarkalleen tiedä mihin sitä haluaa syödä, yleensä kait johonkin masennus-ahdistus akselin oireisiin. Kuitenkin jos serotonergisia valmisteita etsii, niin masennuslääkkeillä on kyllä parempi teho. Ahdistukseen löytyy parempia luontaistuotteita ainakin minun mielestäni. Ja ennen kuin joku tulee puolustamaan, että 5-htp on luontaistuote ja lääkkeet on lääkkeitä, niin heille totean, että minulle lääkkeen ja luontaistuotteen tai vaikkapa huumeen raja on häilyvä, enkä mielellään kategorioi niitä niin kuin lainsäädäntö tekee.
Mihin oireisiin syötte 5-htp:ta? Tai siis mitä yritätte edesauttaa tai mitä oireita yritätte lievittää?- mdma
Rollauksen jälkeen serotoniini tankkaukseen :D
- kehmi
Näin sanotaan erään 5-htp-purkin kohdalla: "Serotoniinin puute voi ilmetä unettomuutena, kroonisena väsymyksenä, masennuksena, levottomuutena, impulsiivisuutena ja aggressiivisena käyttäytymisenä. 5-HTP eli 5-hydroksitryptofaani on serotoniinin esiaste, joka B-vitamiinin avulla muuntuu aivoissa serotoniiniksi. Serotoniini piristää ja tasaa mielialaa ja saa olon tuntumaan paremmalta." Itse kritisoisin muutamaa väittämää kyseisestä sepostuksesta ja muutenkin kyseenalaistaisin koko serotoniini parantaa masennuksen myytin. Eikö serotoniini myöskin ole lisännyt aggressiota? Masennuslääkkeiden toimintamekanismi on täysin erilainen, joten niistä joillekin voi ollakin hyötyä. Ne eivät laita aivoja serotoniinitulvaan sattumanvaraisesti lisäten serotoniinipitoisuutta, vaan valikoivammin, estäen serotoniinin takaisinottoa. Monelle eivät toimi, vaan ovat lähinnä placeboa.
Näin sanoo wikipedia:
"5-Hydroksitryptofaania myydään ympäri maailmaa reseptivapaasti luontaistuotekaupoissa lisäravinteena masennuksen hoitoon, ruokahalua vähentämään ja unilääkkeeksi. Suomessa tuote luokitellaan lääkeaineeksi[1]."
"5-HTP:n on tutkimuksissa todettu auttavan vaivoihin, kuten primäärinen fibromyalgia[4], Friedreichin ataksia[5], masennus, ahdistus, lihavan ahmimishäiriö ja unettomuus"
Mielenkiintoinen uutinen on vanha itseasiassa ei paikkaansapitävä uutinen:
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/05/22/luontaistuotekaupat-myyvat-laitonta-tavaraa---ostajakin-rikkoo-lakia?ref=lssta
Uutisessa mainitaan:
"Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea on viime vuonna lisännyt aineen lääkeaineluettelossa samaan liitteeseen muuntohuumeiden kanssa. Lääkeaineluettelon kuvauksen mukaan "Liitteen 1 A aineet eivät ole lääkkeellisessä käytössä olevia aineita. Suurin osa niistä on terveydelle vaarallisia päihteenä käytettäviä aineita." Kuulostaa turvalliselta, eikö? Kannattaa siellä luontaistuotekaupassakin käyttää myös tervettä skeptismiä tuotteen turvallisuuden kohdalla. Moni purkki on täynnä täyteaineina jos vaikka minkälaista tavaraa kaikenpäälle.
"Listan aineet ovat reseptilääkkeisiin verrannollisia, joten niitä ei saa laillisesti luontaistuotekaupoissa myydä." Näin uutisessa myös mainittiin.
Epäilisin, että joku ekstaasilla aivonsa serotoniinit alas vetänyt hyötyy serotoniinibuustista. Siihen 5-htp:tä käytetään yleisesti.
Muuten en näkisi hyötyä siitä kenellekään, koska serotoniinivajauksesta ei kärsi melkeinpä kukaan. Lisäksi 5-htp:llä on useita interaktioita eri lääkeaineiden kanssa, mistä ei lue purkeissa varmasti, saatika serotoniinisyndrooman ja EMS:n riskistä.
Ja vielä pisteenä lopuksi aika paljon on tuotteella sivuvaikutuksiakin (tuskin lukee purkissa)
5-HTP may cause gastrointestinal disturbances, mood disturbances, seizure, or abnormal blood counts. Some side effects might result from contaminants in 5-HTP products.
Aloittajan oireille voi syy löytyä tästä:
"The neurological side effects of serotonin are caused by the action of serotonin on the central nervous system.
All the subclass of 5 HT receptors are found in the central nervous system where they control different neurological outcomes from mood and appetite to learning and memory.
The neurological side effects of 5 HT include headache, lethargy, fatigue, insomnia and restlessness.
The set of side effects experienced vary between individuals and also depends on the type of serotonin drugs taken. For example, when too much serotonin binds to most 5 HT receptors, it results in anxiety, nervousness and restless but on the serotonin receptors known as 5 HT5A, too much serotonin cause insomnia and restlessness." - kehmi
Lisäksi tällä valmisteella voi aiheutua seuraavat sivuoireet. Harvalla valmisteella on tällaisia sivuoireita, joita luontaistuotekaupasta saa:
Sexual Dysfunction (sama kuin ssri-lääkkeellä)
Drugs that increase the levels and activities of serotonin have also been known to cause sexual dysfunctions. This is especially true of SSRIs.
Side effects grouped under sexual dysfunction include reduced sex drive, difficulty reaching orgasm and difficulty getting and maintain erection in men.
Common Side Effects of 5-HTP
Diarrhea, nausea, or vomiting
Heartburn, gas, or bloating
Stomach discomfort or pain
Decrease in or lack of appetite
Serious Side Effects of 5-HTP
Eosinophilia myalgia syndrome, a condition in which a person may have sudden and severe muscle pain, cramping, trouble breathing, and swelling in the body. Although rare, this condition may take several months to appear.
A blood disorder known as asymptomatic eosinophilia, in which higher than normal levels of special white blood cells called eosinophils are present in the blood. This disorder can generally only be detected through laboratory analysis because patients with this disorder rarely show any symptoms. - help-
Päivitystä: Nyt heräsin kahdelta ja olen enemmän pöhnässä kuin ikinä. Tänään olen menossa lääkärin vastaanotolle, saa nähdä joudunko aloittamaan Seroquelin uudestaan oman typerän kokeiluni takia mitä en tahtoisi tehdä :( Josko sekään takaa unta. :( Toipumiseni unettomuudesta oli hyvässä vauhdissa ja olin alkanut nukkua tosi hyvin viime kuukausien aikana rauhoittavilla. Nyt: 3 tuntia unta normaalin 8 sijaan, joka antoi levänneen olon ja kirkkaan mielen. Jälleen kerran: ei apua rauhoittavista. Vapina on jatkunut edelleen ja semmonen kummallinen olo hermostossa,sekä epätodellinen olo.. Paniikit on vähän laantuneet, mutta olen edelleen tosi ahdistunut. Luin serotoniinisyndrooman oireita, ja minulla oli useita, ehkä olen erityisen herkkä serotoniinille.. Kaikki YHDEN lisäravinnepillerin takia. Oikeasti varoitan tästä lisäravinteesta, tästä voi saada reaktion, jopa 50mg:sta. kehmi: Tällä tietämyksellä en yrittäisi hoitaa alavireisyyttä serotoniinilla, typerä idea.
En jaksa enää! Unettomuus on kamalaa.
Jos seroquel ei toimi, en tiedä pitääkö minun siirtyä johonkin vielä vahvempaan mömmöön. - Anonyymi
Luin kommenttejanne ja ihan ensin, jos kokonaisuus käsittää 10 asiaa, ja niistä googlettaa vain yhden, tekee täydin vääriä johtopäätöksiä.
Ensinnäkin, masennuslääkkeet estää serotoniinin poistumisen elimistöstä, kun taas htp-5 edistää serotoniinin tuotantoa. Molemmissa riski, että serotoniinia elimistössä liikaa. Tästä syystä ei saa masennuslääkkeitä ja htp-5:ta ottaa samaan aikaan tai lähiaikoina.
Ensimmäinen asia On tärkeää ymmärtää, että sekä luontaistuotteita että lääkkeitä tutkitaan. Tutkimus tarkoittaa, että on esim. 2 ryhmää, toisille annetaan lääkeytä ja toisille ei, jos tulee hyötyä lääkkeen saaneille, lääke viedään markkinoille. Ei lääke tarkoita siyä, että lääkkeen vaikutus olisi hallittua tai edes syy-yhteyttä pystytty tunnistamaan. Jokaisen ihmisen elimistö on erilainen, ei vaikka masennusta voi mitata, eikä lääkkeen vaikutusta voi mitata. Jos koet, että lääke auttoi, se riittää lääkeyhtiölle, lääkärille ja potilaalle. Sama prosessi luontaistuotteissa. Näin ollen väitteet tutkimisesta tai tutkimattomuudesta on mielikuvaväitteitä, joilla voi vahvistaa halittua mielikuvaa, mutta se ei ole mikään totuus asiasta. - Anonyymi
Jatkan edellisyä viestiäni. Toisekseen luontaistuotteista ihan samoin kuin lääkkeistä voi saada yliannostuksen. Ihan kaikille tutun Buranankin haittavaikutuslista kannattaa lukea. Ne on ihan oikeita ihmisiä ja ihan oikeita vakavia eliniälsi invalidisoivia haittavaikutuksia, joita lääkkeestä ihan tutkimusten ja lääkeyhtiöiden havaintojen perusteella voi saada. Jos sinä sairastut lääkkeestä, voi olla, että lääkkeen lopettaminen poistaa oireet, mutta voi olla, että jää elinikäinen haitta tai lisäaltistus.
Kolmas asia. Joillain luontaistuotteilla on valmistusmenetelmästö johtuen se ominaisuus, että ainepitoisuus on vaikeasti hallittavissa, eli pillerissa voi olla eri määrä eri ainesosia. Lääkkeet kun valmistetaan kemiallisista synteettisistä yhdisteistä, pillerissä on aina sama määrä eri ainesosia. Onko tämä vaarallista? No syödäänhän me ihmiset ruokaakin, sekin on luontaistuote, jonka ainepitoisuus vaihtelee, eikä se ole vaarallista. Juodaan mehua,laimentamattomana tai ei. Jos ihminen söisi pelkkää synteettistä ruokaa, me kuolisimme. Vaikka lääkkeissä on aina sama määrä ainesosia, jokaisen ihmisen elimistö on erilainen. Esim. masennuslääkkeet tai se burana vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin Eli se, että ainesosien määrä vaihtelee, ei tee lääkkeestä turvallista ja luontaistuotteesta vaarallista. Eri asia on se, että jos luontaistuotepillerin ainesosa vaihtelee 0-100% ja ainesosalla on tappava vaikutus 100 %:n annoskoolla, on ongelma. Onhan lääkkeessäkin sama tilanne, jos ottaa lääkettä yhden pillerin tai koko purkin. Jos luontaistuotetta voi valmistaa kahdella eri prosessilla, 1) prosessissa ainesosat vaihtelee 30-100 % ja 2) prosessissa ainesosat vaihtelee 0- 40 %, jälkimmäinen on tehottomampi, mutta todennäköisesti vähäriskisempi. Se, miksi htp-5 vedettiin markkinoilta, liittyi tuotteen valmistisprosessiin. Poisvedetyt tuotteet saattoi prosessissa muodostua liian vahvioiksi. Tuotetta saa toisella valmistusprosessilla valmistettuna edelleen myydä, joska tämä toinen prosessi tuottaa lievempää koostumusta. - Anonyymi
Jatkan vielä viestiäni. On tärkeää ymmärtää, että lääkeyhtiöt, samoin kuin luontaistuotevalmistajat tekee businesta. Ei lääkeyhtiö lääkkeitä kehitä hyvää hyvyyttään. Lääkeyhtiöt tutkivat lääkkeiden vaikutuksia, eivät puolueettomat yliopistot. Ennen vanhaan yliopistot kehitti lääkkeitä ja tutki niitä. Nykyisin asia on toisin. Aivan sama tilanne luontaistuotteissa. Lääkärit ovat saaneet pitkän koulutuksen lääkkeistä ja lääkeyhtiöt järjestävät koulutustilaisuuksia vuosittain. Tieto luo käyttäjäkuntaa. Luontaistuotteiden kohdalla taas meillä kiinalaisessa lääketieteessä on vastaavasti saatu pitkä koulutus luontaistuotteista ja luontaistuotteista järjestetään koulutustilaisuuksia. Jos kysyt länsimaisen lääketieteen lääkäriltä luontaistuotteesta, saat tyrmäyksen. Jos kysyt kiinalaisen lääketieteen lääkäriltä lääkkeistä, saat tyrmäyksen. Et srn vuoksi, että ehdotus on väärä vaan sen vuoksi, ettei ole tietoa.
- Anonyymi
Aina, kun otatte lääkkeitä ja aina, kun otatte luontaistuotteita, kyse on teidän omasta ruumiistanne, josta teette päätöksen. Jos tulee haittavaikutuksia, kukaan ei teiltä niitä pois ota. Kannattaa lukea ne buranan haittavaikutukset, siellä on mm: parestesiot, kuulonalenena, sarveiskalvomuutokset, aivokalvontulehdus, haimatulehdus, SLE, suoliston kurouma, jne. Ei nämä mitään luuloja ole, vaan ne lukee siinä listassa sen vuoksi, että tutkimuksissa on niitä todettu ihan oikeasti jollain ihmisille aiheutuneen. Tässä kohtaa on hyvä ymmärtää, että jos luontaistuote, jota myös tutkitaan ennen markkinoille saattamista, aiheuttaisi minukö tahansa näistä, olisi luontaistuotekauppias jo tuomittuna rikoksesta. Lääke jos aiheuttaa vastaavan, sehän lukee lääkkeen haittavaikutusluettelossa, eihän siitä tuomita saati edes syyllistetä lääkäriä tai lääkeyhtiötä.
- Anonyymi
Eli terve järki nyt käteen. Jos väsyttää ja masentaa jaon ahdistusta, jotta ei aiheudu lääkkeistä tai luontaistuotteista haittavaikutuksia, aloittakaa ensin järjellä tämä hoito ja vasta, jos järki ei auta, niin siiten vasta mietitte lääkeitä ja luontaistuotteita. Eli ensin uni kuntoon. Samoin ravinto ja liikkuminen. Sinne ulos ihmisten ilmoille pitää mennä, se on mielenterveyen kannalta täysin haittavaikutukseton hoito. Ravitsemuksesta saa googlettamalla tietoa, aidot oikeat vihannekset ja kasvikset on se juttu. Meidän ihmisten elimistö on rakennettu syömään oikeaa ruokaa, ei prosessoitua ruokaa. Ymmärtäkää, että vihannes raakana tai kotona kypsennettynä sisältää paljon vitamiineja. Jos se vihannes on teollisesti prosessoitu, osa vitamiineista on poissa. Eli ruokavalio normaaliksi, pois höttöruoka ja tilalle alatte ihan itse sitä ruokaa valmistamaan perusraaka-aineista (löytyy vihannesosastolta). Kaikki lähtee kaupasta. Seuraa ostoskoriasi. Onko siinä 90% hevi-osastolta ja 9 % maito-osastolta? Jos ei, et syö terveellisesti. Kun käytte kaupassa itse, teette ruoan itse, myös mielenterveys kohenee. Jos ei vielä jaksa käydä kaupassa, aloita pienin askelin, pyydä tuomaan kaupasta vihanneksia. Ole sinä se, joka nr porkkanat keittää päivällisrn lisukkeeksi. Jne.
- Anonyymi
Terveellinen ruoka ja normaali liikkuminen sekä uni saattaa joskus muutos- ja stressitilanteissa tarvita tuekseen lääkkeitä tai luontaistuotteita. Jos mietit lääkkeitä, lue se paperi, mikä siellä pilleripurkissa on sisällä. Se on totta, tajua se. Sitten mieti, onko jokin luontaistuote mahdollisimman "harmiton". Länsimaisessa lääketieteessä, eli ne lääkärit ja käypähoitosuositukset, nekin suosittelevat c-vitamiineja (vesiliukoinen) ja d-vitamiinia (rasvaliukoinen) ja omega-3:ta. Perehdy, mitä ne ovat, mikä on liikaa, mitä voi seurata, jos ottaa liikaa (paha olo vai vatsakipu). Erityistä huolellisuutta ja perehtyneisyyttä vaatii, jos käytät lääkkeitä ja luontaistuotteita yhtä aikaa. Muista koko ajan: Jos otat lääkkeen, sinä itse kannat haittavaikutukset elimistössäsi. Jos otatluonyaistuotteen, sinä itse kannat haittavaikutukset elimistössäsi. Helppoa ratkaisua ei ole. Siksi, laita peruspohja aina kuntoon eli ravinto, liikunta ja lepo. Ja mene sinne ulos ihmisten ilmoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3612853Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151088Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849