Olemme ostamassa uutta autoa, mahdollisesti Mazda 3:n ja vanhasta VW:sta pitäisi päästä eroon. Vaihtoehtona on ollut myös Corolla ja Astra, mutta alkavat pikku hiljaa pudota kilpailusta.
Vanha automme on vm. -97 Polo Classic 1.4 (160t km) ja nyt sitten mietimme, että kenelle tämä auto olisi järkevintä myydä? Annammeko sen vaihdossa uuteen, myymmekö vaihtoautoliikkeelle vai yksityiselle? Mistä saisi vanhalle autolle ns. parhaimman hinnan?
Jos sen myisi yksityiselle, niin mikä olisi sille paras foorumi, keltainen pörssikö? Emme ole aikaisemmin myyneet käytettyä autoa, siksi kyselen ehkä jollekin itsestään selviä asioita. Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Kenelle myyn vaihtoauton
20
5316
Vastaukset
- Antti
autos vaikka tämmösessä paikassa ko http://www.nettiauto.com
Siellä on aikapaljon autoja myynnissä ja näet samalla omalle autollesi käyvän hinnan, jonka jälkeen voit miettiä kelle myyt ko tiedät suurinpiirtein autos hinnan.- autoista
näet myös kuinka kauan niitä on jo yritetty myydä. Tosin taitavat pudottaa listoilta kolmen viikon välein, jolloin sitkeimmät tuovat autonsa takaisin samoilla ylihinnoilla.
- jeps
Auton myynti on helppoa hinnan ollessa kohdallaan.
Jos ihan tulipalo kiirettä ei ole tekisin seuraavasti.
Kävisin muutamassa autoliikkeessä kysymässä vaihtotarjousta ja vertaisin sitä tarjoukseen ilman vaihtoautoa. Jos näin ok niin kaupat vaihtoauton kanssa. Jos ei vaihtotarjous miellytä, niin mitään ei häviä jos auton sitten pistää myyntiin. Hinta kannattaa miettiä kyllä linjaan muiden pyyntien kanssa. Ei yksityiseltä ihan mitä tahansa saa. Yleensä kauppahinta on alhaisempi kuin autoliikkeiden kauppahinnat.
Keltainenpörssi, nettiauto, kympinrivit jne... ilmoittelukanavia. Itse olen myynyt nyt viime aikoina autoni huuto.netissä siellä hinta kohtaa markkinahinnan ainakin suht tehokkaasti. Mielestäni olen saanut sopivan hinnan pohjahinnan ja hintavarauksen kanssa pelaten ja mikä parasta kaupat on syntyneet nopeasti.
Mutta kuuta ei kannata taivaalta odottaa käytetyn auton myynnissä. realisti pitää olla. - TT-Citikka
Yrittäisin itse ensin myydä auton itse. Levittäsin olennaiset tiedot autosta (merkki, malli, moottori, kilometrit) hintapyyntö ja yhteystiedot sisältäviä ilmoituksia yhteystietoineen lähiseudun kauppojen ilmoitustauluille. Tällöin ei tarvitse maksaa ilmoituksista mitään. Keino ei kyllä ole kovinkaan tehokas.
Hintapyynnön saatte selville parhaiten joltain käytettyjä autoja tarjoavalta nettipalstalta (esimerkiksi nettiauto, autotalli, a1autotori) ja asettamalla sen jälkeen oman hintapyynnön hivenen alle sen mitä vastaavasta liikkeessä pyydetään. Tämänkin jälkeen jälkeen on varauduttava tinkimään selvästi myyntitilanteessa. Ei ne autoliikkeetkään yleensä pyyntöään saa ja yksityinen myyjä on aina huonommassa asemassa puuttuvan kuluttajasuojan vuoksi.
Jos se ei tällä tavoin mene, niin sitten rivi-ilmoitus paikalliseen sanomalehteen, keltaiseen pörssiin tai nettiin. Voihan rivi-ilmoituksen laittaa samanaikaisestikkin levitettävien mainosten kanssa tai kokonaan niiden sijasta - ideahan on päästä autosta eroon.
Voihan sen jobbarillekkin myydä, mutta ne kyllä ostavat auton pilkkahintaan varsikin jos et osta sieltä autoa vaan haluat vain myydä niille auton.
Ja voihan sen antaa vaihdossakin. Se on vaivatonta, mutta tuskin kannattavaa. Todennäköisesti saat paremman hinnan myymällä auton itse ja ostamalla uuden auton suoralla kaupalla, jolloin voit saada yli 5 prosentinkin menevän käteisalennuksen, joka muutoin leivottaisiin vaihtoauton hintaan tai ehkä jaisi osittain tai kokonaan saamatta. - vaan
katsoisin katsoisin samasta korimallista & moottorista & kilometreista & ikäluokasta halvimman hinnan esimerkiksi autotalli.comista. Sitten sillä hinnalla ilmoitus esimerkiksi Keltaiseen Pörssiin tai muuhun vastaavaan mediaan. Sitten varauduttava tinkaamaan 3000e siitä pyynnistä. Jos olet hyvä myyjä tai ostaja on muuten vinksallaan voit saada paremman hinnan.
- Ihmettelijä
Meinaat siis, että katson jostain vastaavan auton myyntihinnan ja olen sitten valmis tinkaamaan siitä 3000e!!? (ks. auton lyhyt kuvaus 1. viestistäni)
Olen jo katsonut parista paikasta ja ko. autosta, vastaavalla km-määrällä pyydetään n. 6-7t, jos tuosta tinkii 1/2, niin ei hyvin mene. Oltiin ajateltu (realistisesti), että saataisiin autosta väh. 5000e...onko kovin realistista? - TT-Citikka
Ihmettelijä kirjoitti:
Meinaat siis, että katson jostain vastaavan auton myyntihinnan ja olen sitten valmis tinkaamaan siitä 3000e!!? (ks. auton lyhyt kuvaus 1. viestistäni)
Olen jo katsonut parista paikasta ja ko. autosta, vastaavalla km-määrällä pyydetään n. 6-7t, jos tuosta tinkii 1/2, niin ei hyvin mene. Oltiin ajateltu (realistisesti), että saataisiin autosta väh. 5000e...onko kovin realistista?Seuraava on puhdas ARVAUS!
Jos autoliike pyytää 6500 € autosta, niin se olettaa todennäköisesti saavansa siitä noin 6000 euroa tai jonkin verran alle. Ja lisäksi korjaavansa pari ilmennyttä vikaa kuluttajasuojan takia, jota yksityiskaupassa ei tunneta. Eli näin autoliike saa autosta EHKÄ tuollaiset 5500 euroa.
Eli tämän minun ARVAUKSENI perusteella tuo 5000 euroa yksityiskaupassa on mahdollinen, jos ao. yksilöstä todella kiinnostunut ostaja löytyy. Jos ei, niin silloin voi joutua vielä tinkimään. Siis tämä arvauspohjalta.
Itse en kyllä oikein suostuisi tuollaista autoa myymään 3000 eurolla, silloin voi olla kannattavampaa viedä auto merkkiliikkeeseen vaihtoautoksi - niinkin saattausi paremman kokonaishinnan (käteisalennuskin huomioiden). - vaan
TT-Citikka kirjoitti:
Seuraava on puhdas ARVAUS!
Jos autoliike pyytää 6500 € autosta, niin se olettaa todennäköisesti saavansa siitä noin 6000 euroa tai jonkin verran alle. Ja lisäksi korjaavansa pari ilmennyttä vikaa kuluttajasuojan takia, jota yksityiskaupassa ei tunneta. Eli näin autoliike saa autosta EHKÄ tuollaiset 5500 euroa.
Eli tämän minun ARVAUKSENI perusteella tuo 5000 euroa yksityiskaupassa on mahdollinen, jos ao. yksilöstä todella kiinnostunut ostaja löytyy. Jos ei, niin silloin voi joutua vielä tinkimään. Siis tämä arvauspohjalta.
Itse en kyllä oikein suostuisi tuollaista autoa myymään 3000 eurolla, silloin voi olla kannattavampaa viedä auto merkkiliikkeeseen vaihtoautoksi - niinkin saattausi paremman kokonaishinnan (käteisalennuskin huomioiden)."...Eli näin autoliike saa autosta EHKÄ tuollaiset 5500 euroa. ... Itse en kyllä oikein suostuisi tuollaista autoa myymään 3000 eurolla..."
Siis näinkö:
6500 - tinkausvara(500)- korjauskulut(500) = 5500
Unohdit:
5500 - myyjänkulut - toimitusjohtajanosuus - respanhymykulut - tilinpäätöksenvoittoOsuus = vaihtohyvityshinta = mahdollinen yksityisostajan käteishinta.
Tästä tulee sitten:
Lopullinen yksityisen käyttöönottohinta = mahdollinen yksityisostajan käteishinta korjauskulut itse tehden(500)
- suosittelen
Suosittelisin ensin kokeilemaan ilmoitusta paikallislehteen. Usein ilmoituksen saa uusia seuraavaan lehteen samalla hinnalla jos ei mene kaupaksi sitä ennen. Hyväksi havaittu keino on myös sukulaiset ja työkaverit joiden kautta tieto kulkee ja ostaja löytyy. Tietysti yksityiselle myyntiä helpottaa jos auto on hyvin pidetty yms...
Jos taas auto on "rämppääntynyt" niin sitten kannattaa kokeilla keltaista pörssiä tai viedä käytettyjä autoja ostavaan firmaan tai antaa vaihdossa. Aina pääsee käytetystä eroon kunhan hinta on kohdallaan ja ei ole kiire myydä alihintaan. - tapa...
No niin, neuvojia on monta ja neuvot sen mukaisia.
Jos et halua kuunnella turvaa vitt***a autosi kunnosts, hinnasta, karvanoppien väristä tai ilmastoinnin puutteesta -> anna autosi vaihdossa! Saatat hävitä muutaman satasen, tai sitten et, mutta tämä on EHDOTTOMASTI helpoin tapa itsesi kannalta.
Jos olet valmis "myymään" autoasi kenties kuukausia, kuuntelemaan kaiken mailman vikisiöitä, jotka kaiken lisäksi tarjoavat sinulle ruosteisia vaihdokkejaan, osamaksua, koeajelevat Poloasi ihan huvikseen ja vievät aikaasi turhaan, niin myy itse.
5.000.- €:n hintatavoitteesi lienee aika lähellä totuutta, saanet sen vaihdossakin! - Helppoheikki
Jos lähipiiristä löytyy joku nörtin vikaa omaava kaveri, teet siistin nettisivun kuvineen ja selotuksineen (ilmaista kotisivutilaa löytyy vaikka mtv3:lta; webbisivun teko luonnistuu esim. ilmaisella Mozillalla). Laitat sitten sopiville news-palstoille muutamana myynti-ilmoituksen, samoin Keltaiseen Pörssiin tarvittaessa. Ainakin netin ilmoituksissa riittää pelkkä linkki niille kotisivuille.
Kun hintapyyntö on jotakuinkin kohdallaan, pitäisi soittoja/meilejä alkaa tulla.
Noin on mukavasti mennyt kaupaksi niin autot kuin asunnotkin! Uskoisin kyllä itse myymisen olevan kannattavaa vaihtoon verraten. Uudesta autosta kun voi tinkiä hintaa pois ehkä 4 ... 7 %, kun ei ole sitä vaihtoautoa.
Kauppakirjalle ja luovutuskirjalle (jää myyjälle) löytyy malleja netistä, käsittääkseni molemmat on hyvä tehdä, jotta vapautuu vastuusta heti, jos sattuu välinpitämätön kaveri ostajaksi. Rekisteriotteen ilmoitusosaan tulee sekä ostajan että myyjän allekirjoitukset, ja se jää ostajalle. Ja paperit luovutetaan vasta kun rahat on kädessä tai tilillä. - entinen automyyjä
Ja menet autoliikkeeseen ilman vaihdokkia. Näin saat tehtyä omalta kannaltasi parhaat kaupat. Vanhaa myydessäsi tärkeintä onkin kohdallaan oleva hinta. Jos hinta on kohdallaan niin auto menee kyllä kaupaksi. Käy katsomassa pyyntejä vastavasta autoliikkeissä sekä yksityisten pyyntejä ja näiden perusteella laita kohtuullinen hintapyynti omallesi. Ja muista, ahneus iskee helposti ja muutaman satasen takia voit pilata hyvät kaupat.
Minusta KePö, nettiauto tms. ilmoita ilmaiseksi-paikat ovat siinä mielessä huonoja, että siellä on joukossa liikaa näitä "Varsinaisesti en ole myymässä mutta jos joku hullu noin paljon maksaa niin totta kai myyn"-tyyppejä niin että asialliset ilmoittelijatkin siitä kärsivät. Mutta jos joku viitsii maksaa 50 tai 100 euroa esim. ilmoituksesta Hesarissa niin silloin hän varmasti on tosissaan autoaan myymässä.- pyyntihinnat
Nettiauto ja keltainen pörssi on todellakin täynnä myyjiä, jotka
pitävät autoaan myynnissä ihan vain periaatteesta...jos
joku vaikka ostaisi. Olen pari viikkoa nyt etsinyt sopivaa autoa
niistä, eikä montaa reaalistisesti hinnoiteltua ole tullut vastaan.
Kehoitan katsomaan halvimman autoliikkeen pyytämän hinnan
vastaavasta kuin oma ja ottamaan sitten 20 pinnaa pois. Pistät
sitten ilmoitukseen, että nettohinnoiteltu. Saat autosta silti todennäköisesti enemmän, mitä liike hyvittäisi. Itse ainakin kiinnostun tällaisesta autosta heti. Voi siihen tietysti muutaman satasen varan jättää kaikkein innokkaimmille tinkijöille. - sov
pyyntihinnat kirjoitti:
Nettiauto ja keltainen pörssi on todellakin täynnä myyjiä, jotka
pitävät autoaan myynnissä ihan vain periaatteesta...jos
joku vaikka ostaisi. Olen pari viikkoa nyt etsinyt sopivaa autoa
niistä, eikä montaa reaalistisesti hinnoiteltua ole tullut vastaan.
Kehoitan katsomaan halvimman autoliikkeen pyytämän hinnan
vastaavasta kuin oma ja ottamaan sitten 20 pinnaa pois. Pistät
sitten ilmoitukseen, että nettohinnoiteltu. Saat autosta silti todennäköisesti enemmän, mitä liike hyvittäisi. Itse ainakin kiinnostun tällaisesta autosta heti. Voi siihen tietysti muutaman satasen varan jättää kaikkein innokkaimmille tinkijöille.Moni yksityinen myyjä todellakin hinnoittelee autonsa jopa yli liikkeiden pyyntöjen. Omakohtaiset kokemukset "oikeasta" hinnoittelusta ovat samansuuntaiset, autoliikkeiden vastaavista halvemman pään pyynneistä kun ottaa 15-20% pois, niin hinta alkaa olla tasolla jolla syntyy jo kauppojakin.
Toinen vaihtoehto myyntihinnan määritykselle on tietysti pyytää uudesta autosta tarjoukset vaihdokilla ja ilman vaihtoautoa, jolloin näkee liikkeen todellisen hyvityksen vaihdokista. Tuon päälle voi sitten lisätä auton hintaluokasta riippuen 500-1000 euroa.
- Ihmettelijä
Eiköhän näillä kommenteilla pääse asiassa eteenpäin, kiitos.
- Ihmettelijä
Sen verran täytyy mainita, että saatiin uusien autojen liikkeestä (Mazda) hinta-arvio meitin biilistä ja ne tarjos 4300€! Siis jos me ostetaan uusi auto tilalle ts. vaihtoauton hinta. Mikä on kyllä alakanttiin, koska auto on TODELLA hyvin pidetty ja kaiken lisäksi siinä on vielä tänä vuonna ostetut kesä- ja talvirenkaat...vieläpä jotain himputin testivoittajia tms.
Jos auton myisi yksityiselle, niin miten kuluttajansuoja silloin toimii? Miten kauan myynnin jälkeen ollaan autosta vastuussa eli jos ostaja tahallisesti/ tahattomasti rikkoo autosta jotain, niin voiko se vaatia kaupan purkamista?- eno
Kun myyt yksityiselle, ei sinulla ole mitään vastuuta tavaran kaupassa.
Mikään laki tai asetus ei velvoita sinua...tietysti herrasmiehenä kerrot kaikki tietämäsi viat ja ongelmat, mutta niitäkään ei ole pakko kertoa. - ei matsaa...
Tunnettu tosiaisia on, ettei matsakauppias tarjoa koskaan kunnollista vaihtohintaa.
- vaan
"...4300€! Siis jos me ostetaan uusi auto tilalle ts. vaihtoauton hinta. Mikä on kyllä alakanttiin, koska auto on TODELLA hyvin pidetty..."
Mietippä vaihtoautonostajan kuluja ko Polon kohdalla ja mitä olisit itse valmis maksamaan Polostasi. Oliko tarjous Mazdaan muuten listahinnat - vaihtohyvitys ?
Polosi ostaja miettii...
Renkaat 0e (tässä tapauksessa)
Alapaloonivelet raidetangon päät 100e työ
Laturi vaihtoon ( - Ihmettelijä
vaan kirjoitti:
"...4300€! Siis jos me ostetaan uusi auto tilalle ts. vaihtoauton hinta. Mikä on kyllä alakanttiin, koska auto on TODELLA hyvin pidetty..."
Mietippä vaihtoautonostajan kuluja ko Polon kohdalla ja mitä olisit itse valmis maksamaan Polostasi. Oliko tarjous Mazdaan muuten listahinnat - vaihtohyvitys ?
Polosi ostaja miettii...
Renkaat 0e (tässä tapauksessa)
Alapaloonivelet raidetangon päät 100e työ
Laturi vaihtoon (Kuten laitoin viestiini, niin auto on todella hyvin pidetty, joka tarkoittaa sitä, että siinä on tehty iso jarruremppa viime kesänä sekä putsattu KAIKKI ruosteet ja vedetty uudet massat, mahd. pikkuviat korjattu heti jne. No ei se ehkä kuulosta kovin ihmeelliseltä, mutta ei siinä tarvitse lähivuosina tehdä mitään kovin dramaattista. Ja kun me ollaan vielä tällaisia ei-mekaanikkoja, niin ollaan annettu huoltojen yhteydessä oikeiden mekaanikkojen korjata sen minkä keksivät...ja kyllähän ne keksii.
Ymmärrän, että mahdollinen ostaja spekuloi kaikkea mahdollista käytetystä autosta, mutta miten sitä sitten vakuuttaa, että kyseessä on oikeastikin ihan hyvä yksilö...mikä on toki suhteellinen käsite.
No oli miten oli, niin silti 5000€ on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen pyyntö meitin automobiilista. Alkaa tuntua, että tuo yksityissektori voisi toimia meidän tapauksessa paremmin.
Ps. Ko. auton hp yleisesti tuntuu olevan 5000-6000€ (siis yksityisillä), autoliikkeet pistää siihen tietty vielä ne omat kulunsa päälle, mutta tota luokkaa ne tuntuu olevan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759