Suomalainen sinnepäin tekemisen kulttuuri.

Näkyy hyvin talvikunnossapidossa. Illalla levitetään hiekkaa. Yöllä sataa lunta. Aamulla hiekka ja lumi tampataan auralla sivelemällä tiehen. Illalla taas sama uudestaan. Viikon kuluttua on saatu perunapelto aikaiseksi. Suolaaminen hoidetaan levittämällä suolaa sohjon päälle illalla. Aamulla sitten tampataan suola ja lumi perunapelloksi.
Nyt selitetään että talvi on ollut tavallista liukkaampi. Kyllä se ennenkin on auraa suolaa ja hiekkaa totellut. Sen verran olen omalla mökkitiellä ko. hommia tehnyt että tiedän mistä puhun. Kalustoa on kyllä liikkeellä siitä ei ole kiinni. Mutta kun sillä lähinnä ajellaan ympäriinsä.

4

152

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet_oikeassa

Maanteiden talvikunnossapitohan Suomessa ns. valtion teillä on ulkoistettu nyt vallan kokonaan. Ei ole enää yhtään missään sitä TVH:ta jossa riitti aina tarpeeksi henkilökuntaa hoitamaan maantiet kuntoon.

Ja nythän sitten nykyään nämä yksityiset urakoitsijathan jotka aurailevat noita maanteitä kilpailevat keskenään noista aurausurakoista.

Määräajoinhan valtion maanteistä vastaava Ely-keskus järjestää tarjouskilpailun valtion maanteiden talvikunnossapito töistä. ja aina se halvin tarjous on se paras tarjous,koska jos edes joskus Ely-keskus valitsisi hiukan kalliimman ja laadukkaamman tarjouksen, niin se halvimman tarjouksen tekijä valittaisi asiasta heti viranomaisille, ja voittaisi vielä sen kiistan.

On tämä Suomi todella erikoinen valtio joissakin asioissa. Näitä asioita ei aina tahdo käsittää tavallisella maalaisjärjellä.

• Hyvin tiivistetty koko yhteiskunnan infrastruktuurin hoidon rappiotila. Ei ennen ollut noita sähkökatkojakaan noin paljon. Silloin kunnallisilla sähköyhtiöillä oli vielä metsureita palkkalistoillaan. Nyt sitten rahat menevät kallispalkkaisiin johtajiin jotka selittlevät että ei voi tehdä mitään resurssipulan takia.
        Ongelma on se että nämä kilpailutukset ovat taas yksi esimerkki meidän sokeasta tottelevaisuudestamme EU:n suhteen.

• Raha-ratkaisee
        OikeistoSosDem kirjoitti:

Hyvin tiivistetty koko yhteiskunnan infrastruktuurin hoidon rappiotila. Ei ennen ollut noita sähkökatkojakaan noin paljon. Silloin kunnallisilla sähköyhtiöillä oli vielä metsureita palkkalistoillaan. Nyt sitten rahat menevät kallispalkkaisiin johtajiin jotka selittlevät että ei voi tehdä mitään resurssipulan takia.
        Ongelma on se että nämä kilpailutukset ovat taas yksi esimerkki meidän sokeasta tottelevaisuudestamme EU:n suhteen.

Nykyään kun pelkästään vain se pelkkä raha tai tarkemmin sanottuna työn hinta ratkaisee sen kuka aina saa sen työurakan.
        Työn laadunvalvonta kun sitten vielä on todella olematonta ja surkeaa.Niin työn tulokset sitten näkyvät erittäin selkeästi huonona työnlaatuna.

Olen itse ollut kerran paikalla paikallisessa kahvilassa kun eräs aurausurakoitsija jolla oli vastuualueenaan erään suuren kaupungin kaupunginosan teiden talvikunnossapito kertoi ihan pokalla että on paljon halvampaa jättää hommat tekemättä ja maksaa suosiolla siitä seuranneet sanktiot kuin hoitaa työnsa aina kunnolla.

• Raha-ratkaisee kirjoitti:

Nykyään kun pelkästään vain se pelkkä raha tai tarkemmin sanottuna työn hinta ratkaisee sen kuka aina saa sen työurakan.
        Työn laadunvalvonta kun sitten vielä on todella olematonta ja surkeaa.Niin työn tulokset sitten näkyvät erittäin selkeästi huonona työnlaatuna.

Olen itse ollut kerran paikalla paikallisessa kahvilassa kun eräs aurausurakoitsija jolla oli vastuualueenaan erään suuren kaupungin kaupunginosan teiden talvikunnossapito kertoi ihan pokalla että on paljon halvampaa jättää hommat tekemättä ja maksaa suosiolla siitä seuranneet sanktiot kuin hoitaa työnsa aina kunnolla.

Eikös noilla kuntien tiemestareilla vai mitä ne nykyään ovat ole mitään sananvaltaa. Tuosta hiekasta vielä. Se ei edes auta yhtään tuollaisen perunapellon päälle kylvettynä. Varsinkin jos se on vielä pehmeä. Sitten sitä saadaan Juhannukseen asti harjata pois. Kunnollinen auraaminen niin että vedetään niin että kipinät sinkoilevat olisi kaiken A ja O.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1566
    2. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      83
      1052
    3. Näin kaivattuni viimeksi...

...? Se tuntui kuin... ?
      Ikävä
      67
      967
    4. Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?

Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su
      Sinkut
      374
      966
    5. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      177
      914
    6. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      94
      841
    7. Se ei silloin ollut sattumaa

vaan tarkkaan suunniteltu juttu. 🪤
      Ikävä
      64
      623
    8. Olen pahoillani mies ihan kaikesta

Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on
      Ikävä
      60
      612
    9. Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin

Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta
      Ikävä
      165
      594
    10. Hei sinä rakas mies.

Milloinkaan kohdataan? Toivottavasti pian....❤️
      Ikävä
      37
      588
    Aihe