Ilopilleri vanhenemispelkoiselle! Valinnanvapaus!!

ilonpilleri

Ei huolen häivää ☺ elämme iloisna tätä päivää ☺ tietysti tänään ja huomenna ja ylihuomenna ja... kunnostamme ja hoikkuudestamme huolta pidämme. Jotta tulee komia ruumis ☺
Kun tarvitsemme terveydenhuollon palveluita, niin nyt jo voimme valita terveysaseman. Sitten, kun sairaalaa tai vanhainkotia tarvitsemme. Me valitsemme sopivimman hoitopaikan. Juuri minua miellyttävän ja minua ystävällisesti ja ammattitaidolla hoitavan henkilökunnan saan. Ihmissuhteita on kaiken ikää ja se, millainen ihmissuhde on hoitohenkilökunnan kanssa, on väliä. Voin valita hoitavan sairaalan lasteni lähelle toiselle puolen Suomea.
"Potilas voi valita terveysaseman, joka vastaa hänen perusterveydenhuollon palveluistaan. Terveysasemaa voi vaihtaa kirjallisella ilmoituksella enintään vuoden välein."
"Erikoissairaanhoidon hoitopaikka valitaan yhdessä lähetteen antavan lääkärin tai hammaslääkärin kanssa.
Potilaalla on hoitopaikan käytäntöjen mahdollistamissa rajoissa oikeus valita myös häntä hoitava lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattilainen."
http://stm.fi/hoitopaikan-valinta
http://yle.fi/uutiset/taysin_ovi_kay_kahteen_suuntaan__valinnanvapauspotilaiden_maarat_tuplaantuivat/8577740
http://www.ksml.fi/kotimaa/Valinnanvapaus-laajeni-Tuhannet-suomalaiset-vaihtoivat-sairaalaa/363134
http://valinnanvapaus.fi/fi/valinnanvapaus/10-kysymysta

12

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

      Valinnanvapaus on toki hyvä asia.
      Sanoisin, että kyseessä on hoidon valinnanvapauteen laajentuminen. Siinähän on kuitenkin käytäntöjen asettamia rajoituksia.
      Itse, kun tarvitsin korvalääkäriä, sain valita kahdesta paikasta. Eli niistä, joiden kanssa kunnallisella oli sopimus. Ei siis ketä vaan.
      Ainoa mahdollinen kulkuväline oli oma auto, 100km suuntaansa, niin kela korvasi 8 euroo.
      Pidin sitä pienenä.

      • Maksaja_saa_valita

        Ja minä sain valita itse hammaslääkärin, kun kunnalliseen olisi joutunut jonottamaan varmaankin vuosikausia Helsingissä. Veloitti kela-korvauksen jälkeen 4-500 euroa vajaan tunnin työstä, kun puhdistaa ienrajoja. Kun tehdään esimerkiksi 4D-kopiona valettu kuori parin alahampaan paikalle, yhden oman hampaan katkettua, kuittiin kirjoittetaan jo viisinumeroinen luku.


      • eppu2
        Maksaja_saa_valita kirjoitti:

        Ja minä sain valita itse hammaslääkärin, kun kunnalliseen olisi joutunut jonottamaan varmaankin vuosikausia Helsingissä. Veloitti kela-korvauksen jälkeen 4-500 euroa vajaan tunnin työstä, kun puhdistaa ienrajoja. Kun tehdään esimerkiksi 4D-kopiona valettu kuori parin alahampaan paikalle, yhden oman hampaan katkettua, kuittiin kirjoittetaan jo viisinumeroinen luku.

        Rahalla saa.
        Itse olen menossa suuhygienistille parin viikon päästä, käyn kerran vuodessa hammaskiven poistossa.
        Oli juuri tänään lehdessä, että sen käyntimaksu on 9,20€.


      • eikiveä

        ei oe paljon, kannattaa käydä


      • kylmätotuus
        eppu2 kirjoitti:

        Rahalla saa.
        Itse olen menossa suuhygienistille parin viikon päästä, käyn kerran vuodessa hammaskiven poistossa.
        Oli juuri tänään lehdessä, että sen käyntimaksu on 9,20€.

        Minä kävin suuhygienistillä tammikuussa poistattamassa hammaskiven.
        Käyntimaksu 10,30€ ja toimenpidemaksu 38,00€. Koko lysti siis maksoi 48,30€. Korotusta viime vuoteen n.10,00€.
        Minulle varattu aika 1 tunti.

        Hinta on edullinen verrattuna yksityiseen puoleen ja mielelläni sen maksan huolellisesta työstä.


      • eppu2
        kylmätotuus kirjoitti:

        Minä kävin suuhygienistillä tammikuussa poistattamassa hammaskiven.
        Käyntimaksu 10,30€ ja toimenpidemaksu 38,00€. Koko lysti siis maksoi 48,30€. Korotusta viime vuoteen n.10,00€.
        Minulle varattu aika 1 tunti.

        Hinta on edullinen verrattuna yksityiseen puoleen ja mielelläni sen maksan huolellisesta työstä.

        Tuossa lehtijutussa ei lue mitään toimenpidemaksua erikseen täällä.
        Siinä lukee vaan, hammaslääkärin maksu 11,90 ja suuhygienistin maksu 9,20.
        Saa nähdä sitten onko siinä muuta.


      • hintaa.kertyy
        eppu2 kirjoitti:

        Tuossa lehtijutussa ei lue mitään toimenpidemaksua erikseen täällä.
        Siinä lukee vaan, hammaslääkärin maksu 11,90 ja suuhygienistin maksu 9,20.
        Saa nähdä sitten onko siinä muuta.

        Nuo ovat käyntimaksuja, toimenpiteet laskutetaan sen päälle. Esim. hammaslääkäri laskuttaa erikseen puudutuksen, röntgenin, paikkauksen jne.


      • eppu2
        hintaa.kertyy kirjoitti:

        Nuo ovat käyntimaksuja, toimenpiteet laskutetaan sen päälle. Esim. hammaslääkäri laskuttaa erikseen puudutuksen, röntgenin, paikkauksen jne.

        Tuossa kun muistelin, että viime vuonna olisin maksanut jotain nafti 30.
        Pitäisi vissiin soittaa lehteen, että on vähän harhaanjohtava kirjoitus.
        Vaikka eihän se sittenkään mikään kamala hinta ole.


    • iloista-valitsijaa-jne

      ...ja ilolinnun ja ilotalon ja ilotytön ja ilolintupillerinkin voi valita varmaan-kin? Edelleenkin. Ken valintaan ryhtyy.

    • Ilopillerini on omalääkärini ja omahoitajani, en ainakaan näillä sairauksilla vielä vaihda mihinkään.

      • kylmätotuus

        Samat sanat. Ei ole aikomustakaan vaihtaa nykyistä hoitotiimiäni.
        Kaikki pelaa kuin rasvattu. Vuosia jatkunut hoitosuhde on kullanarvoinen asia, josta en hevillä luovu.
        Osaan arvostaa näin hienoa ja saumatonta systeemiä. Toivottavasti molemmat miehet pysyvät terkkarissamme vielä kauan!


    • att2

      Rikkaassa Suomessa on kaikki lähes ilmaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe