Ahmatovan viimeiset vuodet ovat sairauksista huolimatta myös seestyneempiä ja onnellisempia kuin vuosikymmeniin.
Runo Neljä vuodenaikaa. ( Vuodelta 1959)
Tänään palaan sinne,
missä olin keväällä.
En tunne kiihkoa, en odotusta,
ja vain pimeys on kanssani.
Kuinka se on syvä ja samettinen,
se on aina koti kaikkien,
kuin lehti puun leijuva,
kuin tuulen ujellus yksinäinen
jäisellä peilipinnalla.
Anna Ahmatovan kuolemasta on tänään 50 vuotta
5
93
Vastaukset
Tämä on niitä harvoja ronoja, joita olen elämäni aikana lukenut.
En pidä runoista, ei tämäkään minulle auennut, mutta se on minun vika, en pystysamaistumaan runoilijan aatusmaailmaan,
Kirjoja olen lukenut paljon, ja niissä pääsen helposti kirjailijan tunnelmaan.
Tuossa runossa puhutaan samettisesta pimeydestä ja samaan hengevetoon tuulen ujelluksesta jäänpinnalla. Aika laila vastakkaisia olomoutoja.Tää oli runo, jota luin 16-vuotiaana kirjastossa.
Samoihin aikoihin ihastuin Spoon River Antologiaan, Edgar Lee Mastersin kirjoittamaan.
Siinä kuljetaan hautausmaalla, ja kiven alta kuuluu aina kunkin vainajan hiljainen ääni, joka kertoo elämästään maan päällä.
- - -
Lämpenevää kevättä!Kiva kun teit aloituksen Anna Ahmatovasta, hän on suosikkirunoilijani. Huomaan , että pidetään samoista kirjoista , tykkään myös Spoon River Antologiasta, siihenkin on niin helppo palata aina yhden tai muutaman 'hautakiven ääreen.
Anna Ahmatovasta on vast ikään ilmestynyt uusi Kootut Runot 1904 - 1966. Kirjan nimi on "Olen äänenne", se on paksu yli 800 sivua, Siinä on paljon kuvia ja hänen historiaansa. Tykkään lukea sitä ja se on jo täynnä lippuja ja lappuja. Enkä osaa sanoa, mikä ihme hänen runoissaan kiehtoo.
Hänen runoistaan voi helposti erottaa aforismejakin, esim. pieni pätkä erästä runoa, "Sitä onni odottaa, joka vapaana vaeltaa." on puhutellut viime aikoina kovasti. "Kosketit kevyesti lumottua. Elämääni noiduttua."
Ihana runoilija. monia hänen runoistaan on sävellettykin.
- Ei-enää-kuin-ennen-
Lukeminen nykyisin vähäisempää kuin ennen monilla, mistä johtuu?
- Ennenriittikirja
On niiin paljon kaikenlaista muuta: harrastukset, netit, älypuhelimet, tv-toosat, matkat ja muut menot ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,614834Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk223657Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699223320- 762232
- 241879
Tekeekö hän
Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.271551Laine voitti oikeudessa
Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?401492Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa
kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois3111384Puistotyöntekijät
Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔131380Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?
Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?321269