Kitkarenkaat tappoivat taas

näitä.sattuu

36

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nastatollotaas

      Eipä ole renkaiden vika..

      • porot

        Aika hätäiset arviot kummallakin. Tuon jutun perusteella ei voi sanoa kumpaankaan suuntaan, ehkä molemmat syyt yhdessä lopultakin?
        Tai ehkä porotokka tiellä?


      • Ei ole kitkarenkaiden vika jos kännissä törmäillään.


    • RMB

      Kitkarenkaat pitäisi kieltää Lapin teillä. Renkaat ovat tyydyttävät kaupunkikeskuksissa silloin, kun käytetään runsaasti suolaa. Suola sulattaa jään, joka illalla jäätyy uudelleen ja kitkat ovat silloin hyvinkin tyydyttävät ja varsinkin hiljaisemmat kuin nastakumit.
      Sivuttaispito kitkoilla onneton. Vaikka kuskia epäillään rattijuopumuksesta, olisi nastat pelastaneet vastakkaiselle kaistalle liukumisen.
      Lapissa ei käytetä juurikaan suolaa ja varsinkin Poro-Lapissa hyvinkin vaarallista, koska porot tulevat herkemmin tielle nuolemaan sitä.

      • tasa-arvo

        Ehdotan, että nastarenkailla ajavan promilleraja nostetaan Lapissa yhteen promilleen ja kitkarenkailla ajavilta vaaditaan ehdoton nolla.


      • s.pike

        Hiljaisilla kitkarenkailla ajetaan yleensä lujempaa. Ulkomaalaisille saattaa tulla hiljaisuudesta väärä turvallisuuden tunne ja yllätyksenä se, että kitkarengas ei pidä yhtä hyvin kuin kesärengas.


    • mutkasuoriks

      Mamut ollu pontikka humalassa, ei silloin edes kitkakumit auta kurvissa! Neroja sheriffejä laplandissa!

    • kylkiedellä

      Nastavaippahousut taas huutamassa. Ei voi renkaita syyttää, jos kanttaa vastaantulijankaistaa!!

    • eivoienääjatkua

      Kitkat pitää kieltää kokonaan. Liian vaarallista, että kitkakuskit seikkailevat tuurilla muun liikenteen seassa ja vaarantavat muiden tiellä liikkujien hengen. Päättäjien pitää viimeistään nyt herätä. Aina kun kaksi kitkoilla liikkuvaa autoa kohtaa tulee ruumiita tai vähintään loukkaantuneita.

      • srynsyns

        Onko tuo ainoa ongelmasi???


      • 8kahdeksas

        Eihän alkoholi kuulu liikenteeseen. Jos kuski on humalassa, niin tuota kolaria ei oisi voinut välttää, vaikka oisi ollut ketjut rengaissa.


      • käkkärikäännös
        8kahdeksas kirjoitti:

        Eihän alkoholi kuulu liikenteeseen. Jos kuski on humalassa, niin tuota kolaria ei oisi voinut välttää, vaikka oisi ollut ketjut rengaissa.

        Fysiikan lait ovat samat oli kuski sitten selvin päin tai humalassa. Humalassa ollessa renkaiden erot vielä korostuvat. Jos alla olisi ollut lähinnä sirkkelin ääntä muistuttavaa meteliä pitävät nastarenkaat, niin tuskin kuski olisi ajanut shikaaniin niin lujaa.

        Auton ollessa täynnä porukkaa, niin siellä yleensä keskustellaan ja silloin ei huudateta edes radiota. Ajellaan hiljaisella volyymilla.

        Kitkarenkaiden vaarallisin ominaisuus on niiden tuoma väärä turvallisuuden tunne. Yleensä ne pitävät jotenkin, mutta pidon menetys tulee puskista yllättäen.

        Rengasvertailut pitäisi tehdä humalassa olevilla kuskeilla. Rengas jolla "selviää" parhaiten on pakko olla paras. Juomat vaikka Nokian renkaiden edustuskuluihin. Taksilla sitten testimaailmasta takaisin Saariselälle pettämään emäntiä.


      • lklkdoeiu

        Jälleen kerran vika ei koskaan ole renkaissa,vaan ratin ja penkin välissä.Jokaisen kuskin pitää tietää millä makkaroilla ajaa.Vuosia
        kitkoilla ja jopa takavedolla ajaneena.Välimatka,välimatkaa edellä ajavaan,ennakointia.


      • harhapelle

        Missä vaippahousu nastaurpo niitä ruumiit!


    • RMB

      Ollakko vai eikö olla? Kitkat vai nastat? Siinäpä pari pulmaa Hamletista.
      Kitkamieliset vinkuvat aina kun joku moittii kitkoja. Niin kuin tuossa vähän ylempänä joku vaipan vaihtaja.
      Kyllä kitkat saattavat toimia jotenkin Etelä-Suomen - 0 keleillä. Lapin tiet ovat vaan niin erilaisia. Pakkasta on. Pakkaslunta tuuli tuivertaa tien yli ja liippaa paltteisen ja uraisen tien yllätyksellisen niljakkaaksi. Tuuli tuiskuttaa tiet toisinaan lähes umpeen aukeakohdilla. Porotokka voi yhtäkkiä tulla mäet tai mutkan takaa eteen. Tähän kun lisää vielä vastaan tulevat autot. -30 - 40 °C pakkanen hohkaa tien pinnan lähes timantin kovaksi, johon pystyy vain renkaasta kovaa vauhtia törmäävä nasta, joka ylös noustessaan raappaa jäiseen tiehen jäljen.
      Näissä tilanteissa vaaditaan tarkkaavaisuutta, joka illan hämärtyessä ja yön pimetessä saattaa herpaantua väsymyksen muodossa. Kylien kohdalla katuvalojen tuomaa helpotusta ei pohjoisessa juurikaan anneta. Ajetaan satoja kilometrejä ilman yhtäkään savua.
      Yksi pelastavatekijä on hyvin toimiva ja hallittava auto kunnon nastarenkailla varustettuna jotain turvaa antaen. Se vain on näin.
      Kitkat, ei jatkoon Lapissa!
      Olisi hyvä jos eri mieltä olevat voisivat jotenkin perustella omaa väittämäänsä eikä mennä alapään haistatteluun, kun ei pystytä muuhunkaan mielipiteeseen.

      • mennään.ei.meinata

        Näinhän se on. Pakkasen kiristyessä kumikin kovenee, jolloin sen pito huononee. Nastan pito ei muutu lämpötilan funktiona. Eihän nastatkaan kesää tee, mutta on avannostakin mukavampi nousta naskaleiden avulla. Pelkillä kumirukkasilla saa vedessä polskutella pitkän aikaa.


      • NastaNiilo
        mennään.ei.meinata kirjoitti:

        Näinhän se on. Pakkasen kiristyessä kumikin kovenee, jolloin sen pito huononee. Nastan pito ei muutu lämpötilan funktiona. Eihän nastatkaan kesää tee, mutta on avannostakin mukavampi nousta naskaleiden avulla. Pelkillä kumirukkasilla saa vedessä polskutella pitkän aikaa.

        Pärjääkö lenkkareilla vesijäisellä jalkakäytävällä? Teräksisellä liukuesteellä varustettu Hilma liikkuu rollaattorin kanssa mukavasti. Tosin rollis liukuu kun ei ole nastoilla vasustettu.


      • KitKatMatKat

        Pohois-suomen vois myydä putinille.
        Kuollutta painoo raahattavana meille veroa maksaville.


      • Elämää_kehäkolmella
        KitKatMatKat kirjoitti:

        Pohois-suomen vois myydä putinille.
        Kuollutta painoo raahattavana meille veroa maksaville.

        Päästäisikö Putin etelän pellejä laskettelemaan tuntureille? Tai ruskaretkelle?


      • 17plus10

        Kitkojen ominaisuudet ovat heikoimmillaan juuri tuossa nollan tuntumassa tai pikkuisen pakkasella olevilla jäisillä tienpinnoilla. Se onkin juuri yksi merkittävä syy, että tiestö kyllästetään suolalla juuri tuolloin.
        Kun pakkanen kiristyy parinkymmenen tuntumaan, niin tienpinta ei enää ole yhtä liukas. Silloin ei tietysti suolatakaan, mutta nastatenkaat pitävät tienpinnan liukkautta kurissa, jos nastarengasliikennettä vain on.

        Kitkojen kannalta nastoihin verrattuna paras talvikeli on pehmoinen paksuhko lumipinta, jonka alla ei ole jäätä tai kovettunutta lumipintaa. Silloinhan nastoista ei juuri ole hyötyä. Tosin talvirengastesteissä näissäkään olosuhteissa ei ole pärjännyt nastarenkaille niiden parempien lumen purevan kuvioinnin vuoksi, mutta kokolailla tasavertaisia. Tällainen keli on melkoisen harvinainen muualla kuin auraamattomilla harvaan liikennöidyillä pikkusivuteillä. Olisikohan tänäkään talvena kuin pari kertaa.


    • Pelisilmää

      Turhia kuolemia oli. Ajettava korkeintaan nopeusrajoitusten mukaan, huomioimalla omat ja muiden ajotaidot, sekä omien renkaiden pitokyky. Jos lipsuu ajettava tietysti hiljempaa ja pitävilläkin korkeintaan sallittua maksimia. Tarvittaessa suosittelen poikkeamaan rengaskauppaan hakemaan kunnon nastarenkaat, halpa henkivakuutus. Kokemus auttaa valitsemaan merkin ja hyvä niin, koska "testivoittajiin" ei ole aina luottaminen.

    • urpoilenastat

      Eipä ole kitkarengas koskaan tiellä luistoon lähtenyt.. Jarutuskin hyvin pitänyt, kun olen liukkaan näköisesä kokeillut..Ajan kitkoilla varmemmin ja lujempaa, kuin ennen nastoilla..

      • lähtilapasesta

        Ja lehdet kertoo kuinka kitkakuskit joutuivat taas onnettomuuteen.


      • Laitapollaedeskuntoon

        Aivan, ja nimimerkillä "urpoilenastat" terveisiksi: Ne on just niitä kuuluisia viimeisiä sanoja, - Ei mulla koskaan oo...


      • tollotarvii
        Laitapollaedeskuntoon kirjoitti:

        Aivan, ja nimimerkillä "urpoilenastat" terveisiksi: Ne on just niitä kuuluisia viimeisiä sanoja, - Ei mulla koskaan oo...

        On tossa monen talven kokomus kitkoilla. Ei koskaan vaikeuksia. Törpöille nastat. Ei siksi, että paremmat. Mutta ropinan takia ajavat hiljempaa, joten kitkamiehen helpompi ne tumpeloterikseen ohittaa..


      • kitkattotuus
        lähtilapasesta kirjoitti:

        Ja lehdet kertoo kuinka kitkakuskit joutuivat taas onnettomuuteen.

        IHME ETTÄ MAINITTIIN JUTUSSA KITKARENKAAT.
        Onko nyt niin että prosentuaalisesti liukkaalla kitkat turhan monesti alla kun on vakava onnettomuus?


    • Lopultakin_kitkaviisas

      Asun Kehä I:n ja Kehä III:n välissä, suolansyömien ja nastoilla ajavien paljaaksi jauhamien asfalttiväylien alueella.

      Olen seikkaillut itsekin nastoilla 46 vuotta ja lähes koko ajan etuvetoisilla autoilla. Viime kesänä minulla oli lopultakin varaa ostaa takavetoinen oikea auto ja valitsin siihen vielä saman tien talvitassuiksi kitkarillat 205/60 R 16 (kesätöppösinä 225/50 R 17).

      Kauko-ohjattava Webasto vielä pisteeksi i:n päälle. Onpa ollut miellyttävä autoilutalvi! Hiljaista, eleettömän tanakanvarmaa kyytiä, ei vaikeuksia liikkeellepääsyissä, mäennousuissa saati jarrutuksissa.

      Puolentoista viikon päästä aion tulla Lapin porteille hiihtelehtimään suksilla. Murtomaasellaisilla, perinteisellä tyylillä. Ja pelkäätte te Pohjoisen ihmiset mitä pelkäättekin, niin luistella en aio autollanikaan vaan ojien välissä aion pysytellä niilläkin teillä ja säilyttää pellit ehjinä!

      • RMB

        Tervetuloa vaan tänne. Maltti liikenteessä on paras ase ajat sitten BMW:llä tai Mersulla. Luistonesto päälle niin kyllä se siitä. Luistavia hiihtokelejä sinulle ja perheellesi.


      • mitä.tapahtui

        Mitä tapahtui aikaisemmin viisaan miehen päässä kun noin pahasti hurahti?
        Kitkarenkaat ja takapotku auto on hengenvaarallinen yhdistelmä nimen omaan talvella. Ei ole tuulesta temmattu kun tällaista yhdistelmää nimitetään mustaksisurmaksi.


      • Lopultakin_kitkaviisas
        mitä.tapahtui kirjoitti:

        Mitä tapahtui aikaisemmin viisaan miehen päässä kun noin pahasti hurahti?
        Kitkarenkaat ja takapotku auto on hengenvaarallinen yhdistelmä nimen omaan talvella. Ei ole tuulesta temmattu kun tällaista yhdistelmää nimitetään mustaksisurmaksi.

        Sinullako se takavedosta ja kitkarenkaista paras tieto on? Oletko ajanut? Millä vuosikymmenellä?

        Minulla ainakin on tuoretta kokemusperäistä tietoa siitä, että yhdistelmä sopii minulle, ajotavalleni ja eniten käyttämälleni tiestölle erinomaisesti eikä luistoneston toiminnastakaan ole pahaa sanottavaa. Koska yhdistelmä on täysin luvallinen ja huomaan todellakin pitävästäni takavedosta ja kitkarenkaista enemmän kuin etuvedosta ja nastarenkaista, aion jatkaa samoilla linjoilla.

        Muut saavat ajaa puolestani millä ja miten huvittaa, kunhan eivät vain päälleni tule.


      • Lopultakin_kitkaviisas

        No niin – täällä Lapin porteilla on nyt oltu 14.–18.3. Matkaa sain taittaa kitkarenkailla lähemmäs 750 km pitkin täysin sulia teitä ennen kuin alkoi löytyä vähääkään lunta tai jäätä alle. Olisikin ollut tuskallista rapistella tuollainen matka nastoilla!

        Täällä Syötteellä olen nyt sitten ajellut kitkarenkailla päivittäin lumisilla ja jäisillä alustoilla ilman minkäänlaisia ongelmia. Ei todellakaan ole ollut ikävä nastoja sen enempää kuin etuvetoakaan!


    • Mustetuskinkuivunut

      Heh heh.Onkohan pojulla ollut korttia edes 4 kk !

      Milloin aiot suorittaa kakkosvaiheen?

    • HyvääMatkaaTiellä777

      Renkaat mitkä hyvänsä niin silloin kun se on lähdön paikka niin ihminen lähtee vaikka mikä olis. Elämä päättyy. Mutta kun uskoo Kristukseen ja ei ajele kännissä niin elää pidempää vaikkakin rajan tuolla puolen. Siellä se koti on. Siellä meitä odotetaan jo , Kiitos Jumala ja Kiitos Jumalan Poika Kristus kun minutkin noukitte tien poskesta Taivaan tielle .
      HALLELUYAH
      PRAISE THE LORD!
      YAHUSHUA HA MASHIACH

      MARANATHA!

    • Heinäskenkäs

      Onkos lappalaisilla olemassa joku romilleraja? Ei ne kuitenkaan pahemmin kolaroi, ku het ajavhat hankhen, josh tulhee tiukha tilanhe.

    • fghyio

      Ei renkaat ketään tapa vaan kuljettaja joka ei hallitse autoaan.

    • korvienväli

      Kumma, että vika renkaissa,, kun ei hallitse autoaan!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe