Kitkarenkaat eivät taaskaan pitäneet normaalissa talvikelissä, vaikka kuski oli ottanut rohkaisuakin.
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/ivalon-kuolonkolarin-aiheuttanutta-kuljettajaa-epaillaan-rattijuopumuksesta/721935/
"Molemmissa ajoneuvoissa oli poliisin mukaan niin sanotut kitkarenkaat."
Kitkarenkaat tappoivat taas
36
139
Vastaukset
- nastatollotaas
Eipä ole renkaiden vika..
- porot
Aika hätäiset arviot kummallakin. Tuon jutun perusteella ei voi sanoa kumpaankaan suuntaan, ehkä molemmat syyt yhdessä lopultakin?
Tai ehkä porotokka tiellä?
- RMB
Kitkarenkaat pitäisi kieltää Lapin teillä. Renkaat ovat tyydyttävät kaupunkikeskuksissa silloin, kun käytetään runsaasti suolaa. Suola sulattaa jään, joka illalla jäätyy uudelleen ja kitkat ovat silloin hyvinkin tyydyttävät ja varsinkin hiljaisemmat kuin nastakumit.
Sivuttaispito kitkoilla onneton. Vaikka kuskia epäillään rattijuopumuksesta, olisi nastat pelastaneet vastakkaiselle kaistalle liukumisen.
Lapissa ei käytetä juurikaan suolaa ja varsinkin Poro-Lapissa hyvinkin vaarallista, koska porot tulevat herkemmin tielle nuolemaan sitä.- tasa-arvo
Ehdotan, että nastarenkailla ajavan promilleraja nostetaan Lapissa yhteen promilleen ja kitkarenkailla ajavilta vaaditaan ehdoton nolla.
- s.pike
Hiljaisilla kitkarenkailla ajetaan yleensä lujempaa. Ulkomaalaisille saattaa tulla hiljaisuudesta väärä turvallisuuden tunne ja yllätyksenä se, että kitkarengas ei pidä yhtä hyvin kuin kesärengas.
- mutkasuoriks
Mamut ollu pontikka humalassa, ei silloin edes kitkakumit auta kurvissa! Neroja sheriffejä laplandissa!
- kylkiedellä
Nastavaippahousut taas huutamassa. Ei voi renkaita syyttää, jos kanttaa vastaantulijankaistaa!!
- eivoienääjatkua
Kitkat pitää kieltää kokonaan. Liian vaarallista, että kitkakuskit seikkailevat tuurilla muun liikenteen seassa ja vaarantavat muiden tiellä liikkujien hengen. Päättäjien pitää viimeistään nyt herätä. Aina kun kaksi kitkoilla liikkuvaa autoa kohtaa tulee ruumiita tai vähintään loukkaantuneita.
- srynsyns
Onko tuo ainoa ongelmasi???
- 8kahdeksas
Eihän alkoholi kuulu liikenteeseen. Jos kuski on humalassa, niin tuota kolaria ei oisi voinut välttää, vaikka oisi ollut ketjut rengaissa.
- käkkärikäännös
8kahdeksas kirjoitti:
Eihän alkoholi kuulu liikenteeseen. Jos kuski on humalassa, niin tuota kolaria ei oisi voinut välttää, vaikka oisi ollut ketjut rengaissa.
Fysiikan lait ovat samat oli kuski sitten selvin päin tai humalassa. Humalassa ollessa renkaiden erot vielä korostuvat. Jos alla olisi ollut lähinnä sirkkelin ääntä muistuttavaa meteliä pitävät nastarenkaat, niin tuskin kuski olisi ajanut shikaaniin niin lujaa.
Auton ollessa täynnä porukkaa, niin siellä yleensä keskustellaan ja silloin ei huudateta edes radiota. Ajellaan hiljaisella volyymilla.
Kitkarenkaiden vaarallisin ominaisuus on niiden tuoma väärä turvallisuuden tunne. Yleensä ne pitävät jotenkin, mutta pidon menetys tulee puskista yllättäen.
Rengasvertailut pitäisi tehdä humalassa olevilla kuskeilla. Rengas jolla "selviää" parhaiten on pakko olla paras. Juomat vaikka Nokian renkaiden edustuskuluihin. Taksilla sitten testimaailmasta takaisin Saariselälle pettämään emäntiä. - lklkdoeiu
Jälleen kerran vika ei koskaan ole renkaissa,vaan ratin ja penkin välissä.Jokaisen kuskin pitää tietää millä makkaroilla ajaa.Vuosia
kitkoilla ja jopa takavedolla ajaneena.Välimatka,välimatkaa edellä ajavaan,ennakointia. - harhapelle
Missä vaippahousu nastaurpo niitä ruumiit!
- RMB
Ollakko vai eikö olla? Kitkat vai nastat? Siinäpä pari pulmaa Hamletista.
Kitkamieliset vinkuvat aina kun joku moittii kitkoja. Niin kuin tuossa vähän ylempänä joku vaipan vaihtaja.
Kyllä kitkat saattavat toimia jotenkin Etelä-Suomen - 0 keleillä. Lapin tiet ovat vaan niin erilaisia. Pakkasta on. Pakkaslunta tuuli tuivertaa tien yli ja liippaa paltteisen ja uraisen tien yllätyksellisen niljakkaaksi. Tuuli tuiskuttaa tiet toisinaan lähes umpeen aukeakohdilla. Porotokka voi yhtäkkiä tulla mäet tai mutkan takaa eteen. Tähän kun lisää vielä vastaan tulevat autot. -30 - 40 °C pakkanen hohkaa tien pinnan lähes timantin kovaksi, johon pystyy vain renkaasta kovaa vauhtia törmäävä nasta, joka ylös noustessaan raappaa jäiseen tiehen jäljen.
Näissä tilanteissa vaaditaan tarkkaavaisuutta, joka illan hämärtyessä ja yön pimetessä saattaa herpaantua väsymyksen muodossa. Kylien kohdalla katuvalojen tuomaa helpotusta ei pohjoisessa juurikaan anneta. Ajetaan satoja kilometrejä ilman yhtäkään savua.
Yksi pelastavatekijä on hyvin toimiva ja hallittava auto kunnon nastarenkailla varustettuna jotain turvaa antaen. Se vain on näin.
Kitkat, ei jatkoon Lapissa!
Olisi hyvä jos eri mieltä olevat voisivat jotenkin perustella omaa väittämäänsä eikä mennä alapään haistatteluun, kun ei pystytä muuhunkaan mielipiteeseen.- mennään.ei.meinata
Näinhän se on. Pakkasen kiristyessä kumikin kovenee, jolloin sen pito huononee. Nastan pito ei muutu lämpötilan funktiona. Eihän nastatkaan kesää tee, mutta on avannostakin mukavampi nousta naskaleiden avulla. Pelkillä kumirukkasilla saa vedessä polskutella pitkän aikaa.
- NastaNiilo
mennään.ei.meinata kirjoitti:
Näinhän se on. Pakkasen kiristyessä kumikin kovenee, jolloin sen pito huononee. Nastan pito ei muutu lämpötilan funktiona. Eihän nastatkaan kesää tee, mutta on avannostakin mukavampi nousta naskaleiden avulla. Pelkillä kumirukkasilla saa vedessä polskutella pitkän aikaa.
Pärjääkö lenkkareilla vesijäisellä jalkakäytävällä? Teräksisellä liukuesteellä varustettu Hilma liikkuu rollaattorin kanssa mukavasti. Tosin rollis liukuu kun ei ole nastoilla vasustettu.
- KitKatMatKat
Pohois-suomen vois myydä putinille.
Kuollutta painoo raahattavana meille veroa maksaville. - Elämää_kehäkolmella
KitKatMatKat kirjoitti:
Pohois-suomen vois myydä putinille.
Kuollutta painoo raahattavana meille veroa maksaville.Päästäisikö Putin etelän pellejä laskettelemaan tuntureille? Tai ruskaretkelle?
- 17plus10
Kitkojen ominaisuudet ovat heikoimmillaan juuri tuossa nollan tuntumassa tai pikkuisen pakkasella olevilla jäisillä tienpinnoilla. Se onkin juuri yksi merkittävä syy, että tiestö kyllästetään suolalla juuri tuolloin.
Kun pakkanen kiristyy parinkymmenen tuntumaan, niin tienpinta ei enää ole yhtä liukas. Silloin ei tietysti suolatakaan, mutta nastatenkaat pitävät tienpinnan liukkautta kurissa, jos nastarengasliikennettä vain on.
Kitkojen kannalta nastoihin verrattuna paras talvikeli on pehmoinen paksuhko lumipinta, jonka alla ei ole jäätä tai kovettunutta lumipintaa. Silloinhan nastoista ei juuri ole hyötyä. Tosin talvirengastesteissä näissäkään olosuhteissa ei ole pärjännyt nastarenkaille niiden parempien lumen purevan kuvioinnin vuoksi, mutta kokolailla tasavertaisia. Tällainen keli on melkoisen harvinainen muualla kuin auraamattomilla harvaan liikennöidyillä pikkusivuteillä. Olisikohan tänäkään talvena kuin pari kertaa.
- Pelisilmää
Turhia kuolemia oli. Ajettava korkeintaan nopeusrajoitusten mukaan, huomioimalla omat ja muiden ajotaidot, sekä omien renkaiden pitokyky. Jos lipsuu ajettava tietysti hiljempaa ja pitävilläkin korkeintaan sallittua maksimia. Tarvittaessa suosittelen poikkeamaan rengaskauppaan hakemaan kunnon nastarenkaat, halpa henkivakuutus. Kokemus auttaa valitsemaan merkin ja hyvä niin, koska "testivoittajiin" ei ole aina luottaminen.
- urpoilenastat
Eipä ole kitkarengas koskaan tiellä luistoon lähtenyt.. Jarutuskin hyvin pitänyt, kun olen liukkaan näköisesä kokeillut..Ajan kitkoilla varmemmin ja lujempaa, kuin ennen nastoilla..
- lähtilapasesta
Ja lehdet kertoo kuinka kitkakuskit joutuivat taas onnettomuuteen.
- Laitapollaedeskuntoon
Aivan, ja nimimerkillä "urpoilenastat" terveisiksi: Ne on just niitä kuuluisia viimeisiä sanoja, - Ei mulla koskaan oo...
- tollotarvii
Laitapollaedeskuntoon kirjoitti:
Aivan, ja nimimerkillä "urpoilenastat" terveisiksi: Ne on just niitä kuuluisia viimeisiä sanoja, - Ei mulla koskaan oo...
On tossa monen talven kokomus kitkoilla. Ei koskaan vaikeuksia. Törpöille nastat. Ei siksi, että paremmat. Mutta ropinan takia ajavat hiljempaa, joten kitkamiehen helpompi ne tumpeloterikseen ohittaa..
- kitkattotuus
lähtilapasesta kirjoitti:
Ja lehdet kertoo kuinka kitkakuskit joutuivat taas onnettomuuteen.
IHME ETTÄ MAINITTIIN JUTUSSA KITKARENKAAT.
Onko nyt niin että prosentuaalisesti liukkaalla kitkat turhan monesti alla kun on vakava onnettomuus?
- Lopultakin_kitkaviisas
Asun Kehä I:n ja Kehä III:n välissä, suolansyömien ja nastoilla ajavien paljaaksi jauhamien asfalttiväylien alueella.
Olen seikkaillut itsekin nastoilla 46 vuotta ja lähes koko ajan etuvetoisilla autoilla. Viime kesänä minulla oli lopultakin varaa ostaa takavetoinen oikea auto ja valitsin siihen vielä saman tien talvitassuiksi kitkarillat 205/60 R 16 (kesätöppösinä 225/50 R 17).
Kauko-ohjattava Webasto vielä pisteeksi i:n päälle. Onpa ollut miellyttävä autoilutalvi! Hiljaista, eleettömän tanakanvarmaa kyytiä, ei vaikeuksia liikkeellepääsyissä, mäennousuissa saati jarrutuksissa.
Puolentoista viikon päästä aion tulla Lapin porteille hiihtelehtimään suksilla. Murtomaasellaisilla, perinteisellä tyylillä. Ja pelkäätte te Pohjoisen ihmiset mitä pelkäättekin, niin luistella en aio autollanikaan vaan ojien välissä aion pysytellä niilläkin teillä ja säilyttää pellit ehjinä!- RMB
Tervetuloa vaan tänne. Maltti liikenteessä on paras ase ajat sitten BMW:llä tai Mersulla. Luistonesto päälle niin kyllä se siitä. Luistavia hiihtokelejä sinulle ja perheellesi.
- mitä.tapahtui
Mitä tapahtui aikaisemmin viisaan miehen päässä kun noin pahasti hurahti?
Kitkarenkaat ja takapotku auto on hengenvaarallinen yhdistelmä nimen omaan talvella. Ei ole tuulesta temmattu kun tällaista yhdistelmää nimitetään mustaksisurmaksi. - Lopultakin_kitkaviisas
mitä.tapahtui kirjoitti:
Mitä tapahtui aikaisemmin viisaan miehen päässä kun noin pahasti hurahti?
Kitkarenkaat ja takapotku auto on hengenvaarallinen yhdistelmä nimen omaan talvella. Ei ole tuulesta temmattu kun tällaista yhdistelmää nimitetään mustaksisurmaksi.Sinullako se takavedosta ja kitkarenkaista paras tieto on? Oletko ajanut? Millä vuosikymmenellä?
Minulla ainakin on tuoretta kokemusperäistä tietoa siitä, että yhdistelmä sopii minulle, ajotavalleni ja eniten käyttämälleni tiestölle erinomaisesti eikä luistoneston toiminnastakaan ole pahaa sanottavaa. Koska yhdistelmä on täysin luvallinen ja huomaan todellakin pitävästäni takavedosta ja kitkarenkaista enemmän kuin etuvedosta ja nastarenkaista, aion jatkaa samoilla linjoilla.
Muut saavat ajaa puolestani millä ja miten huvittaa, kunhan eivät vain päälleni tule. - Lopultakin_kitkaviisas
No niin – täällä Lapin porteilla on nyt oltu 14.–18.3. Matkaa sain taittaa kitkarenkailla lähemmäs 750 km pitkin täysin sulia teitä ennen kuin alkoi löytyä vähääkään lunta tai jäätä alle. Olisikin ollut tuskallista rapistella tuollainen matka nastoilla!
Täällä Syötteellä olen nyt sitten ajellut kitkarenkailla päivittäin lumisilla ja jäisillä alustoilla ilman minkäänlaisia ongelmia. Ei todellakaan ole ollut ikävä nastoja sen enempää kuin etuvetoakaan!
- Mustetuskinkuivunut
Heh heh.Onkohan pojulla ollut korttia edes 4 kk !
Milloin aiot suorittaa kakkosvaiheen? - HyvääMatkaaTiellä777
Renkaat mitkä hyvänsä niin silloin kun se on lähdön paikka niin ihminen lähtee vaikka mikä olis. Elämä päättyy. Mutta kun uskoo Kristukseen ja ei ajele kännissä niin elää pidempää vaikkakin rajan tuolla puolen. Siellä se koti on. Siellä meitä odotetaan jo , Kiitos Jumala ja Kiitos Jumalan Poika Kristus kun minutkin noukitte tien poskesta Taivaan tielle .
HALLELUYAH
PRAISE THE LORD!
YAHUSHUA HA MASHIACH
MARANATHA! - Heinäskenkäs
Onkos lappalaisilla olemassa joku romilleraja? Ei ne kuitenkaan pahemmin kolaroi, ku het ajavhat hankhen, josh tulhee tiukha tilanhe.
- fghyio
Ei renkaat ketään tapa vaan kuljettaja joka ei hallitse autoaan.
- korvienväli
Kumma, että vika renkaissa,, kun ei hallitse autoaan!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä692221Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721742Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711430Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461427Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2421373- 831232
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421205- 1281175
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3661171Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3341123