Nonnii, palstan kreationisteille ja muille hihhuleille on löytynyt uusia uskonveljiä:
http://www.voice.fi/pop/ilmiot/simpansseilla-on-oma-uskonto-tutkija-huomasi-yllattavan-rituaalin-89799
Apinauskonto
12
68
Vastaukset
Ei kai se mahdotontakaan ole, mutta tuskin kannattaa tehdä mitään pikapäätelmiä. Itse näen enemmän uskonnon piirteitä norsujen tavassa tunnustella kuolleita lajitovereitaan.
- IlkimyksenTyöhevosenSetä
Norsut kärsivät hyvin taitavasti.
- tieteenharrastaja
Maallikosta näytti siltä kuin simpanssit haluaisivat kiivetä puuhun, mutta eivät oikein uskalla. Onkohan mehiläispesämahdollisuus tarkistettu?
Kiviä ja oksiahan ne taitavat paiskoa toisiaankin kohti uhitellessaan.- utti
Tuo tutkija itse kertoo täällä miten vastaavia puita löytyi monesta paikasta tietyillä saman alalajin populaatioilla. Tuossa on kyllä mielenkiintoista miten ihmiset näyttävät tehneen vastaavia. Tuolla on myös pari muuta esimerkkiä vähän vastaavista mahdollisista rituaaleista:
https://www.theguardian.com/science/2016/mar/06/chimps-more-human-than-we-think
"We searched the savannah extensively and found a number of sites where trees had similar markings, and in many places we found accumulations of stones inside hollow tree trunks. At least on a superficial level, these cairns are reminiscent of the piles of stones archaeologists have uncovered at our own ancestral sites."
"Our research was part of a bigger project that spanned the entire chimp range in sub-Saharan Africa. All of the other teams were asked to look for the same signs. We uncovered this mysterious behaviour in Guinea Bissau, Liberia and Ivory Coast but nothing east of this – despite searching from the western coasts of Guinea all the way to Tanzania. Interestingly, only the western African sub-species of chimpanzee (Pan troglodytes verus) was found indulging in this behaviour."
"Even more intriguingly, we may have uncovered evidence of chimps creating a kind of symbolic ritual. Man-made stone collections are commonly observed across the world, including indigenous west African people who have been found to have stone collections at “sacred” trees that look eerily similar to what we have discovered here. Such claims to the sacred must be treated with caution, and plausibility should not be mistaken for proof. However, if we have uncovered the first evidence of symbolic rituals in the wild, what does that mean for how we see the rest of the animal kingdom?"
"With each new discovery, the line that we have drawn between humans and animals fades. Many traits that we arrogantly assumed were uniquely human have been found in other species. We are not alone in our ability to feel joy or sorrow, mourn the loss of a loved one, act in altruistic ways, solve complex problems or hold unique personalities. But are we the only species with a sense of the sacred? The spiritual?"
"Goodall witnessed chimps performing a specific kind of swaying dance around large waterfalls, in thunderstorms, and during heavy rains. This dance suggests a sense of ceremony and appreciation of the natural world, which as Goodall speculates, might be “related to awe and wonder, that could lead to one of those early animistic religions where people worship water and sun and elements they can’t understand”." - utti
Täältä löytyy vielä tarkempia tietoja ja myös noiden populaatioiden sijainnit kartalla:
http://www.nature.com/articles/srep22219 - hggugougou
utti kirjoitti:
Täältä löytyy vielä tarkempia tietoja ja myös noiden populaatioiden sijainnit kartalla:
http://www.nature.com/articles/srep22219Ei tässä mitään Naturessa julkastuja tutkimuksia tarvita ku tieteenharrastaja päätti korkealla tietoisuudelllaan että simpanssit pelkää mehiläisiä. En mäkään väitä että toi välttämättä ois ainaskaan uskonnollinen rituaali mut on toi vähän huvittavaa että noin laaja huippuluokan tutkimus kuitataan noin hepposesti joksiki muuksi.
- EttetTuotakaanTiedä
hggugougou kirjoitti:
Ei tässä mitään Naturessa julkastuja tutkimuksia tarvita ku tieteenharrastaja päätti korkealla tietoisuudelllaan että simpanssit pelkää mehiläisiä. En mäkään väitä että toi välttämättä ois ainaskaan uskonnollinen rituaali mut on toi vähän huvittavaa että noin laaja huippuluokan tutkimus kuitataan noin hepposesti joksiki muuksi.
Eivät pelkää mehiläisiä vaan tykkäävät hunajasta.
- tieteenharrastaja
utti kirjoitti:
Täältä löytyy vielä tarkempia tietoja ja myös noiden populaatioiden sijainnit kartalla:
http://www.nature.com/articles/srep22219Mukava, kun nyt löytyi, vaikka ei vielä aloituksesta. Tuli annetuksi turha kommentti.
- he-he-heh
Joo selvästi kreationisteja ovat. Se yksikin näyttää ajattelevan, että sen korkea tietoisuus jotenkin kopioituu siihen puuhun säilöön ikuisesti sen kuoltua.
- Jaabes
Jos ihminen on apina, on se - siis ihminen - yhtä syyntakeettomassa tilassa, kuin nuo simpsanssit. Tosiasiassahan ateistit vain haluavat vääntää kaiken tukemaan evoluutioteoriaa.
- Hänenxalixprofeetansa
§ Oi suuri Shiva apinanjumala!
Tämä uskonto oli profetoitu jo vuoden 2014 alussa suomi24-keskustelupalstalla. Katsokaa kun apinat kehittyvät ja Shiva-jumala, joka on samalla Allah ja apinaprofeetan Isä, antavat jumalallisia voimia apinapopulaatiolle, josta tulee uusi syntiinlankeamaton muotokuva hänen Jumaluuksilleen. §
Tulette näkemään kun apina alkaa viljelemään maata ja seuraavan kolmen ihmissukupolven sisällä ja alkaa hyödyntämään luonnon antimia, lisääntymään ja täyttämään maa.
Tämä on apinajumalan aliprofeetan sana. Olkoot nyt ja ikuisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa108867"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71617
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483