Skitsofrenia vs. psykoosi

Osaisiko joku selittää, mitä eroa on skitsofrenialla ja psykoosilla?

43

1574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hksdkk
      • Myyteiltä_siivet

        Ja psykoosisairaus mielikuvituksen tuotetta.


    • En.siis.ole.alalla

      Skitsofrenia on pitkäaikainen (psykoositason) sairaus. Skitsofrenia sisältää taipumuksen psykoottisiin oireisiin.


      Psykoosi on tila, jossa realiteetti hämärtyy. Psykoottinen tila voi olla väliaikainen ja johtua monista eri syistä. Psykoositila voi tulla skitsofreniasta, syvästä masennuksesta, dementiaan liittyen, päihteisiin liittyen tai vaikka leikkauksen jälkeen heräämössä hetkellisesti.

      Skitsofrenia on siis sairaus.
      Psykoosi on oire.

      • Tämä vaikuttaisi hyvältä erittelyltä. Kiitos.


      • uiuiuiu34u8u8u8u

        Psykoosi ei ole oire vaan "vakava mielenterveyden häiriö, jossa ihmisen todellisuudentaju on heikentynyt ja hänellä on vaikeuksia erottaa, mikä on totta ja mikä ei."

        Yleisin psykoosisairauksista on skitsofrenia. Muita psykoosisairauksia ovat muun muassa harhaluuloisuushäiriö, lyhytkestoinen psykoosi ja skitsoaffektiivinen häiriö.

        Psykoosioireet voivat johtua myös päihteiden käytöstä tai ruumiillisesta sairaudesta, kuten dementiasta.


      • Ne_perusasiat_ne_perusas

        Ei ole skitsofrenia sairaus vaikka kuinka niin väittäisit. Alla olevasta linkistä pääset nopeasti perille perusasioista aiheeseen liittyen.

        Schizophrenia: A Nonexistent Disease
        Wayne Ramsay, J.D.
        http://www.wayneramsay.com/schizophrenia.htm


    • jotain_tämmöstä

      Mitä on psykoosi?
      >>
      Psykoosiriskin tunnistaminen perustuu vaiheittain esiin tuleviin psykiatrisiin oireisiin. Ensimmäisinä ilmenevät epäspesifiset oireet, kuten masennus ja ahdistus, seuraavaksi alkuvaiheen spesifiset (early initial tai basic) ja viimeksi välittömät spesifiset (late initial tai ultra high-risk) ennakko-oireet. Alkuvaiheen spesifiset oireet ovat outoja subjektiivisesti koettuja kognitiivisia ja aistitoimintojen häiriöitä, kun taas välittömät spesifiset oireet ilmenevät useimmiten vaimentuneina psykoottisina oireina, kuten harha-ajatuksina tai harha-aistimuksina, jotka potilas tunnistaa sairaiksi.
      Duodecim
      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo12228
      >>

      • Ne_perusasiat_ne_perusas

        Jessus mitä pseudotieteellistä mutua Duodecim jaksaa julkaista.... Hävettävää.


    • aivot_muuttuu

      Skitsofrenia - muutoksia kemiassa ja aivorakenteessa.
      >>
      Psykoosien neurobiologisista tekijöistä on parhaiten kuvattu skitsofreniaa sairastavien potilaiden dopamiinijärjestelmän herkistyminen, joka johtaa ulkoisten ärsykkeiden väärintulkintaan.
      Kliinisesti muun muassa orbitofrontaalisen aivokuoren harmaan aineen kato ja aivokammioiden laajeneminen saattaa vuoden seurannan aikana olla vastasairastuneella skitsofreniapotilaalla häkellyttävän voimakasta ja selvästi magneettikuvassa näkyvää jopa ilman kvantitatiivisia analyysejä.
      Duodecim
      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo12541
      >>

      • Ne_perusasiat_ne_perusas

        Sama pseudotieteellinen roska näköjään jatkuu tässäkin. Voi voi. Harmillisinta on, että ihmiset luottavat Duodecimiin, joten harhautus on aika vaikea ymmärtää. :/


      • hullu_paranemaan_päin

        Kerro ihmeessä mikä on parempi tietolähde kuin Duodecim.


      • kvalitatiivinen-uros

        kvantitatiivinen = https://fi.wikipedia.org/wiki/Määrällinen_tutkimus

        En tiedä tieteellisen tutkimuksen periaatteita, mutta tässä vaikuttaa olevan periaatteena että poikkeus vahvistaa säännön.


    • pro-truth

      "Skitsofrenia" on saksalainen kansansatu 1800-luvulta, psykoosi on stressiä ja unettomuutta seuraava tilanne jossa ihmisen aivojen unikeskus on aktiivinen hereillä ollessa.

      Ensimmäinen kohta on historiallinen fakta. Toinen kohta on tieteellisesti todistamatta, mutta kaiken järjen mukaan asian tosilaita.

      • pro-links

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5535911 https://www.jstor.org/stable/2776001 Sleep Deprivation: A Cause of Psychotic Disorganization
        "The evidence from sensory and slepp deprivation studies and from autobiographical accounts suggests that depersonalization, disordered thought, hallucinations, and delusions are normal experiences under certain sets of circumstances. Some of these circumstances, particularly sleep deprivation, appear to be characteristics of an individual on the brink of a psychotic break."

        http://www.indiana.edu/~p1013447/p101.html http://www.indiana.edu/~p1013447/dictionary/sleepdep.htm Chapter III. Sleep Deprivation.
        "If the sleep-loss is protracted beyond 100 or 200 hours, however, it appears that the symptoms intensify and begin to resemble psychosis."

        https://www.google.fi/webhp?hl=en#hl=en&q=sleep deprivation psychosis


      • täysin_hereillä

        Oletko itse kokenut psykoosin?
        Oletko skitsofreeninen?
        Jos, et, niin älä jatka tuota jauhantaan saduista ja järkeilyistä. Psykoosi pitää kokea itse ymmärtääkseen edes vähän alkuun mistä on kyse.
        Psykoosi muuttaa kerralla ja laakista ihmisen eliniäksi lopullisesti ja perusteellisesti, vaikka kaikki psykoottiset oireet poistuisivat.


      • jotain_siinepäin
        pro-links kirjoitti:

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5535911 https://www.jstor.org/stable/2776001 Sleep Deprivation: A Cause of Psychotic Disorganization
        "The evidence from sensory and slepp deprivation studies and from autobiographical accounts suggests that depersonalization, disordered thought, hallucinations, and delusions are normal experiences under certain sets of circumstances. Some of these circumstances, particularly sleep deprivation, appear to be characteristics of an individual on the brink of a psychotic break."

        http://www.indiana.edu/~p1013447/p101.html http://www.indiana.edu/~p1013447/dictionary/sleepdep.htm Chapter III. Sleep Deprivation.
        "If the sleep-loss is protracted beyond 100 or 200 hours, however, it appears that the symptoms intensify and begin to resemble psychosis."

        https://www.google.fi/webhp?hl=en#hl=en&q=sleep deprivation psychosis

        "If the sleep-loss is protracted beyond 100 or 200 hours, however, it appears that the symptoms intensify and begin to resemble psychosis."
        >>Oireet muistuttava psykoosia.
        Siinäpä se. Muistuttavat, mutta eivät ole.
        On ihan eri asia valvoa putkeen muutama päivä, viikkokin, kuin kokea oikea psykoosi.
        Valvomisen aiheuttamalla väsymyksellä ja sekavuudella, muistamattomuudella, järjenjuoksun hitaudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka ihmisen mieli ja ajatus toimii psykoosissa.
        Pelkästään valvottamalla ihmistä ei aitoa oikeaa psykoosia saa aikaan.


      • lukutaito

        Osaatko sinä lukea.


      • lukutaito
        täysin_hereillä kirjoitti:

        Oletko itse kokenut psykoosin?
        Oletko skitsofreeninen?
        Jos, et, niin älä jatka tuota jauhantaan saduista ja järkeilyistä. Psykoosi pitää kokea itse ymmärtääkseen edes vähän alkuun mistä on kyse.
        Psykoosi muuttaa kerralla ja laakista ihmisen eliniäksi lopullisesti ja perusteellisesti, vaikka kaikki psykoottiset oireet poistuisivat.

        siis. Osaatko sinä lukea.

        Olisi hyvä jos keskusteluun osallistujilla olisi jotain sanottavaa keskustelun aiheesta. Keskutelua ei ole toisten kimpuunkäyminen eikä muukaan väkivalta.


      • hiusfysiikkaa
        jotain_siinepäin kirjoitti:

        "If the sleep-loss is protracted beyond 100 or 200 hours, however, it appears that the symptoms intensify and begin to resemble psychosis."
        >>Oireet muistuttava psykoosia.
        Siinäpä se. Muistuttavat, mutta eivät ole.
        On ihan eri asia valvoa putkeen muutama päivä, viikkokin, kuin kokea oikea psykoosi.
        Valvomisen aiheuttamalla väsymyksellä ja sekavuudella, muistamattomuudella, järjenjuoksun hitaudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka ihmisen mieli ja ajatus toimii psykoosissa.
        Pelkästään valvottamalla ihmistä ei aitoa oikeaa psykoosia saa aikaan.

        intensify and begin to resemble = voimistuvat ja alkavat muistuttamaan


      • psykoottinen-

        ""Skitsofrenia" on saksalainen kansansatu 1800-luvulta, psykoosi on stressiä ja unettomuutta seuraava tilanne jossa ihmisen aivojen unikeskus on aktiivinen hereillä ollessa."

        Totta! Mutta laajentaisin stressi käsitteen virallisesta kaikkien ymmärtämästä stressistä niihinkin stressitekijöihin, joita vain yksilö itse ymmärtää. Eli ne elämäntapahtumat ja elämäntapahtuminen sisällöllinen tulkinta ihmisen ajattelussa, jotka ovat rakentuneet jo varhaisiällä tapahtuneiden asioiden tähden. Tämän tähden moni sanoo, ettei hänellä ole ollut "laukaisevaa tekijää" psykoosissa. Hän monesti silloin tulkitsee niitä muun maailman mukaan. Vastaus tosin löytyy sisältäpäin. Joillekin ihmiselle voi jonkun mielestä täysin vähäpätöinen asia siis laukausta psykoosin mutta se ei ole ollenkaan vähäpätöinen tälle sairastuneelle ihmiselle!

        Itsellä esimerkiksi toisten ihmisten valehtelu voi olla tällainen stressitekijä! Se taas tulee siitä, koska olen narsistien lapsi ja siis koko elämäni joutunut elämään valheiden keskellä ja olen lopulta siitä toipunut mutta en kestä valehtelevia ihmisiä vaan he sairastuttavat minut hyvin nopeasti uudelleen. Sentähden poistan sellaiset ihmiset elämästäni hyvin nopeasti, jos he eivät muuta tätä toimintatapaansa minun kohdallani. Annan siis kuitenkin katumisen mahdollisuuden sekä mahdollisuuden saada se anteeksi. Jos asiat toistuvat useampaan kertaan on ihminen toiminnallaan osoittanut, ettei hän välitä terveydestäni ja rakasta minua. Siis ei ole mitään syytä jättää tällaista ihmistä elämääni. En ala sairastumaan enään kenenkään ihmisen takia tai hänen valheidensa tähden. Ei varmaan moni ns. "terve" pidä valehtelua kovinkaan kummoisena stressitekijänä? Se on aika yleistäkin. Minulle totuus on terveyden ehto! Uskon, että monien psykoosien takana on yksinkertaisesti narsistit lähipiirissä ja heidän vaikea käytöksensä mm. valheet.

        Ja mä en ymmärrä niitä ihmisiä, jotka tässäkin ketjussa haluaa kiistä tosiasioita siitä, että myös unettomuus ja mikä tahansa stressi voi puhkaista psykoosin, sillä psykoosi on ihan samanlainen aiheuttaa sen mikä hyvänsä. Sen voi aiheuttaa joku aine esim. huume tai sen voi aiheuttaa valvominen monta vuorokautta putkeen. Huippu urheilijatkin kokevat ylettömän fyysisen rasituksen tähden "minipsykooseja". Ne on ihan samaa asiaa! Miksi ne halutaan erottaa toisiksi ilmiöiksi? Ne ilmenee täysin samalla tavalla, joten mitään logiikkaa ei tuossa asiassa ole. Psykoosi loppuu, kun sille altistava tekijä poistuu elämästä. Niin tapahtuu urheilijalle, kun hän lepää ja niin tapahtuu vaikka valheista kärsivälle mielenterveyspotilaalle, kun hän poistaa narsistin elämästään. Missä on looginen ajattelu? Ja minä en ymmärrä miksi ihmissuhteiden merkitys nykypsykiatriassa suorastaan kielletään kokonaan puhumalla jostakin aivosairaudesta, kun se ei sitä ole?

        Toinen minulle psykoosia aiheuttava stressitekijä on hylkääminen. Olen kokenut sitä elämässäni niin paljon niin henkistä hylkäämistä kuin myös lopullista yhteydestä erottamista eli hylkäämistä kokonaan. Olen täysin allergisoitunut sille ja jos huomaan ihmissuhteissani jotakin siihen viittaavaa, se alkaa ensin ahdistamaan minua (koska elämääni siinä hetkessä astuu ristiriita: hylätäänkö minut vai ei? Tämä siis niin kauan kuin valheesta ihminen jää kiinnni, toiset osaavat vedättää pitkiä aikoja ennen kuin totuus tulee julki! Moni tekee hylkäämisen ns. hienovaraisesti eikä sano suoraan, sekin olisi parempi minulle!) ja saattaa tulla psykoottisia pelkotiloja asian suhteen. Jos minut oikeasti hylätään taas se käy hyvin raskaasti psyykeni päälle ja saatan tulla joksikin aikaa harhaiseksi. Syy ei siis ole varsinaisesti minussa vaan ympäristössä, kun oirelua tulee. Miksi siis minun pitäisi olla se, joka on lääkityksellä? Ei varmasti tätäkään asiaa ns. "terveet" pidä kuin luonnollisena ikävänä tapahtumana elämässä stressitekijän sijaan. Olen elämäntapahtumien takia heikompi tietyille asioille kuin muut. Ei tilannettani osaa tulkita oikein kukaan muu kuin minä itse ihmisistä.

        Itsekin voi luoda itselleen stressitekijän. Minulla ainakin luontaisesti on kehittynyt sisääni armottomuus ja suuret vaatimukset itseä kohtaan. Tämä on tullut narsisti perheestäni. En saanut oikeaa rakkautta heiltä mutta sain kyllä vaatimuksia ja laiminlyöntejä, joten tavallaan opin vain tällaista "rakkautta" osoittamaan itseänikin kohtaan ennen kuin tajusin asian ja olen tehnyt siihen muutoksia. Jeesus on opettanut minulle oikeaa rakkautta sillä en tiennyt siitä juuri mitään aikaisemmin. Mutta töitä tämän kanssa on joutunut tekemään sillä se on niin "autopilotilla" toisin kuin uusi tapa elää pitää tietoisesti muistuttaa itseään. Omalle toiminalleen on sokea. Eli tarkoitan tällä sitä, että olen vaatinut itsekin itseltäni ihan mahdottomia tässä elämässä ja sillä on ollut se seuraus, että olen joutunut psykoosiin senkin tähden. Olisin voinut välttää osan psykooseistani, jos olisin osannut rakastaa itseäni aiemmin!

        Heittäkää jo ne psykiatrian puoskariopit roskapönttöön!


      • melkeintervejo

        On turha odottaa , että mielen sairauksia pystyisi käsittämään ihminen, joka ei sitä ole itse kokenut. Kommentit ovat tasoa ota itseäsi niskasta kiinni.


      • been_there
        melkeintervejo kirjoitti:

        On turha odottaa , että mielen sairauksia pystyisi käsittämään ihminen, joka ei sitä ole itse kokenut. Kommentit ovat tasoa ota itseäsi niskasta kiinni.

        Jep.
        Valvomalla viikon putkeen saa itsensä kyllä sekaisin, muistamattomaksi hölmöksi, harhaiseksi, mutta ei se oikeaa psykoosia ole.


      • RATTUSRATTUS
        psykoottinen- kirjoitti:

        ""Skitsofrenia" on saksalainen kansansatu 1800-luvulta, psykoosi on stressiä ja unettomuutta seuraava tilanne jossa ihmisen aivojen unikeskus on aktiivinen hereillä ollessa."

        Totta! Mutta laajentaisin stressi käsitteen virallisesta kaikkien ymmärtämästä stressistä niihinkin stressitekijöihin, joita vain yksilö itse ymmärtää. Eli ne elämäntapahtumat ja elämäntapahtuminen sisällöllinen tulkinta ihmisen ajattelussa, jotka ovat rakentuneet jo varhaisiällä tapahtuneiden asioiden tähden. Tämän tähden moni sanoo, ettei hänellä ole ollut "laukaisevaa tekijää" psykoosissa. Hän monesti silloin tulkitsee niitä muun maailman mukaan. Vastaus tosin löytyy sisältäpäin. Joillekin ihmiselle voi jonkun mielestä täysin vähäpätöinen asia siis laukausta psykoosin mutta se ei ole ollenkaan vähäpätöinen tälle sairastuneelle ihmiselle!

        Itsellä esimerkiksi toisten ihmisten valehtelu voi olla tällainen stressitekijä! Se taas tulee siitä, koska olen narsistien lapsi ja siis koko elämäni joutunut elämään valheiden keskellä ja olen lopulta siitä toipunut mutta en kestä valehtelevia ihmisiä vaan he sairastuttavat minut hyvin nopeasti uudelleen. Sentähden poistan sellaiset ihmiset elämästäni hyvin nopeasti, jos he eivät muuta tätä toimintatapaansa minun kohdallani. Annan siis kuitenkin katumisen mahdollisuuden sekä mahdollisuuden saada se anteeksi. Jos asiat toistuvat useampaan kertaan on ihminen toiminnallaan osoittanut, ettei hän välitä terveydestäni ja rakasta minua. Siis ei ole mitään syytä jättää tällaista ihmistä elämääni. En ala sairastumaan enään kenenkään ihmisen takia tai hänen valheidensa tähden. Ei varmaan moni ns. "terve" pidä valehtelua kovinkaan kummoisena stressitekijänä? Se on aika yleistäkin. Minulle totuus on terveyden ehto! Uskon, että monien psykoosien takana on yksinkertaisesti narsistit lähipiirissä ja heidän vaikea käytöksensä mm. valheet.

        Ja mä en ymmärrä niitä ihmisiä, jotka tässäkin ketjussa haluaa kiistä tosiasioita siitä, että myös unettomuus ja mikä tahansa stressi voi puhkaista psykoosin, sillä psykoosi on ihan samanlainen aiheuttaa sen mikä hyvänsä. Sen voi aiheuttaa joku aine esim. huume tai sen voi aiheuttaa valvominen monta vuorokautta putkeen. Huippu urheilijatkin kokevat ylettömän fyysisen rasituksen tähden "minipsykooseja". Ne on ihan samaa asiaa! Miksi ne halutaan erottaa toisiksi ilmiöiksi? Ne ilmenee täysin samalla tavalla, joten mitään logiikkaa ei tuossa asiassa ole. Psykoosi loppuu, kun sille altistava tekijä poistuu elämästä. Niin tapahtuu urheilijalle, kun hän lepää ja niin tapahtuu vaikka valheista kärsivälle mielenterveyspotilaalle, kun hän poistaa narsistin elämästään. Missä on looginen ajattelu? Ja minä en ymmärrä miksi ihmissuhteiden merkitys nykypsykiatriassa suorastaan kielletään kokonaan puhumalla jostakin aivosairaudesta, kun se ei sitä ole?

        Toinen minulle psykoosia aiheuttava stressitekijä on hylkääminen. Olen kokenut sitä elämässäni niin paljon niin henkistä hylkäämistä kuin myös lopullista yhteydestä erottamista eli hylkäämistä kokonaan. Olen täysin allergisoitunut sille ja jos huomaan ihmissuhteissani jotakin siihen viittaavaa, se alkaa ensin ahdistamaan minua (koska elämääni siinä hetkessä astuu ristiriita: hylätäänkö minut vai ei? Tämä siis niin kauan kuin valheesta ihminen jää kiinnni, toiset osaavat vedättää pitkiä aikoja ennen kuin totuus tulee julki! Moni tekee hylkäämisen ns. hienovaraisesti eikä sano suoraan, sekin olisi parempi minulle!) ja saattaa tulla psykoottisia pelkotiloja asian suhteen. Jos minut oikeasti hylätään taas se käy hyvin raskaasti psyykeni päälle ja saatan tulla joksikin aikaa harhaiseksi. Syy ei siis ole varsinaisesti minussa vaan ympäristössä, kun oirelua tulee. Miksi siis minun pitäisi olla se, joka on lääkityksellä? Ei varmasti tätäkään asiaa ns. "terveet" pidä kuin luonnollisena ikävänä tapahtumana elämässä stressitekijän sijaan. Olen elämäntapahtumien takia heikompi tietyille asioille kuin muut. Ei tilannettani osaa tulkita oikein kukaan muu kuin minä itse ihmisistä.

        Itsekin voi luoda itselleen stressitekijän. Minulla ainakin luontaisesti on kehittynyt sisääni armottomuus ja suuret vaatimukset itseä kohtaan. Tämä on tullut narsisti perheestäni. En saanut oikeaa rakkautta heiltä mutta sain kyllä vaatimuksia ja laiminlyöntejä, joten tavallaan opin vain tällaista "rakkautta" osoittamaan itseänikin kohtaan ennen kuin tajusin asian ja olen tehnyt siihen muutoksia. Jeesus on opettanut minulle oikeaa rakkautta sillä en tiennyt siitä juuri mitään aikaisemmin. Mutta töitä tämän kanssa on joutunut tekemään sillä se on niin "autopilotilla" toisin kuin uusi tapa elää pitää tietoisesti muistuttaa itseään. Omalle toiminalleen on sokea. Eli tarkoitan tällä sitä, että olen vaatinut itsekin itseltäni ihan mahdottomia tässä elämässä ja sillä on ollut se seuraus, että olen joutunut psykoosiin senkin tähden. Olisin voinut välttää osan psykooseistani, jos olisin osannut rakastaa itseäni aiemmin!

        Heittäkää jo ne psykiatrian puoskariopit roskapönttöön!

        "Psykoosi loppuu, kun sille altistava tekijä poistuu elämästä." Juuri näin! Minullekin nuo narsistit ja valehtelijat ovat aiheittaneet suurimmat heilahtelut psyykkeessä.
        Ok, olen kaksisuuntainen ja maniavoittoinen, mutta psykoosi ei oireile ilman näitä sankareita! Saivat aikaan päässäni sellaisen "maniahyrrän", että alkoi olla suunnattomia vaikeuksia saada ajatukset taas selkeiksi ja kun veti vielä unettomaksi, valvoessa ne ajatukset menivät ihan puuroksi ja..

        Ei koskaan voinut tietää, laukeaako psykoosi vai ei. Eräällä tavalla se oma totuus ja narsistin valheet sekoittuivat ajatuksissa ja "todellisuudentajun pettäminen"on
        juurikin oikea termi tuolle tilalle! Maniassa olen tehnyt paljonkin harkitsemattomia
        tekoja, mutta tämän narsun kanssa aloin jopa harkitsemaan asioita. Hyvin väkivaltaisia ajatuksia tuli. Outoja luonteenpiirteitä voi tulla esiin, sellaisia, joita
        ei luulisi olevan olemassakaan!

        No, vihelsin pelit poikki sen kanssa, ja vaikka mania jatkuisikin, on paljon helpompaa elää ilman noita lapsia:) Lääkitys nykyään ketipinor 800mg ja sillä nukutaan, psykoosi ei ole oireillut kahteen vuoteen:)


      • psy.esh
        täysin_hereillä kirjoitti:

        Oletko itse kokenut psykoosin?
        Oletko skitsofreeninen?
        Jos, et, niin älä jatka tuota jauhantaan saduista ja järkeilyistä. Psykoosi pitää kokea itse ymmärtääkseen edes vähän alkuun mistä on kyse.
        Psykoosi muuttaa kerralla ja laakista ihmisen eliniäksi lopullisesti ja perusteellisesti, vaikka kaikki psykoottiset oireet poistuisivat.

        Järkeistäminenhän ja kieltäminen ovat defenssejä, joka liittyy sairaudentunnottomuuteen, vaikkapa sch sairastavalle


    • Aboriginaali

      Kysymyksessä saattaa olla PMS oireyhtymä, joka tekee naisen ja perheen elämästä helvetin.
      Tässä 40 vuotiaan Marian kertomus miten PMS oireet tekivät hänen elämästään helvetin.

      http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000000191165.html
      ------------------------------------------------------------------------

      • Surullista

        Näköjään suosittelevat neurotoksiineja naikkosillekin. Pahoillani jo etukäteen niiden naisten puolesta, jotka vaurioittavat keskushermostonsa tietämättään.


    • siunatkaa

      DEMONIT PUHUU .RIIVAAJAT HUUTELEE. KUN IHMINEN SIKAILEE .. Joissain ihmisissä on riivaajia sen kuulee jo puheesta . Yleensä kun tulee uskoon demonit lähtee . YouTube dennyhinn demon posesses. Noitien seurustelu pimeyden henkien kanssa spritismi eläinten uhraaminen lävistely manaaminen satanismi ennustaminen jne.avaa ovet tietäjähengille mm.vainajilta kyselijät okkulttismi . Johtaa usein hullujenhuoneelle mutta onkin noituutta . Rukouksella voidaan murtaa kiroukset . Myös kundaliinkäärmehenkinen rajajoga astantajoga ovat noituutta okkulttismia joka TODELLISESTI SEKOITTAA KENEN TAHANSA AIVOT KUTEN HUUMEETKIN . Huumeet aiheuttaa pelkotiloja . Ristin pitäminen ja raamatunlauseiden lukeminen helpottaa . Isä meitää rukous päästä pahasta . Jeesuksen nimi auttaa . Virsien kuuntelu rauhoittaa sielua . Hormonit vaihdevuosissa tekee tepposia. Yleensä masennus tulee paitsi omista synneistä krapuloista niin muiden pahoista teoista . Sielunhoitoa voi kokeilla. Usein ihmiset masentuu heitä jatkuvasti loukataan puhutaan pahaa ja esim.huijataan. Huijatuksi ja petetyksi tuleminen masentaa. Noitien kanssa ei kannata seurustella niin että osallistuu niihin menoihin kuten woodoo . Yleensä pitää hakea apua Jeesukselta kääntymyksessä . Ihmisellä voi olla sielunhätä kuolemanjälkeisestä tilasta .Myös voi olla shokissa jonkun tapahtuman tähden tai pahan teon takia jonka itse ja toinen on tehnyt. Joillekin joku kolari tai katastrofi voi pelästyttää shokkiin eikä se oo psykoosi vaan järkytystila. Raiskattu ihminen voi vaikuttaa halvaantuneelta järkytykseltään pysty puhumaan. Pahan hengen läsnäolo tuo pelkoa . Jeesus tuo rauhan . Ihminen on syntiinlangenneessa tilassa. Hennamerkit pitää poistaa. Sekin helpottaa kun tunnustaa synnit tai polttaa noitavälineet ja esineet sekä noidutut esim.kankaat sormukset amuletit. Jeesus käski olla tuomitsematta koska kaikki tekevät samoja syntejä riippumatta kuka on. Jeesus Kristus on Tie totuus ja elämä. Nostaa katseensa Jeesukseen tulee toivon paikalle. On toivoa. Muutkin on tehnyt syntejä muillekin on tehty pahaa. Jeesus tuo lohdutuksen. Pääsen taivaaseen uskon kautta. Pelastun. Jeesus ei hylkää. Ihmiset hylkää Jeesus ei. Demonit tottelee Jeesusta.Terapeutit on väärässä nimittelemässä ihmisiä esim.miehen jätettyä terapeutti voi syyttää jätettyä kaksisuuntaiseksihäiriytyneeksi vaikka mies jätti lapset ja meni etsimään paremman näköistä. Älkää uskoko .Hengellinen maailma on totta myös taivas. Enkelit auttaa ihmistä. Pahat ihmiset kiroavat. Pitää puhua hyvää. Pitää siunata sillä sanoissa on voimaa.

      • Kokooklk

        Kätevintä on olla itse enkeli toisille. Jeesus on aika kaukainen ja epäselvä hahmo, samoin kuin Jumala. En siis harjoita uskonnollisia menoja. Olen siis itse enkelinä toisille ja se on ollut parasta terapiaa. En havittele mitään taivaspaikkaa. Elän ehkä jonkun näkökulmasta hyvinkin rietasta elämää, mutta enpä esitä mitään ja pysyn totuudessa. Parempi se niin kuin olla tekopyhä Jeesus-ihminen.


      • wtwttttttt

        Uskonnollinen paatoskin on yksi psykoosin muodoista.


      • rkyhr

        Psykoosi on katsojan silmissä. Ei sille ole mitään objektiivista määritelmää.


    • voi.olla.noin

      "psykoosi on stressiä ja unettomuutta seuraava tilanne jossa ihmisen aivojen unikeskus on aktiivinen hereillä ollessa."

      Ilmankos pahoinpitelivät (työtoverit) vuoroin tainnuttivat (lamauttimella/aivotärähdyksillä) ja sitten herättivät manipuloitavaksi halutessaan osoittaa olevani hullu skitsofreenikko. Tuntuikin että jonkinlainen unikeskus oli päällä mutta silti pystyin laittamaan vastaan ja sotkemaan heidän suunnitelmiaan.

      • Sellastase

        Eli käytännössä siis olit psykoosissa tai skitsofreeninen ja vainoharhoissasi kuvittelit että työkaverit kiusasivat sinua jollain lamauttimilla.


      • niinhän.luulet
        Sellastase kirjoitti:

        Eli käytännössä siis olit psykoosissa tai skitsofreeninen ja vainoharhoissasi kuvittelit että työkaverit kiusasivat sinua jollain lamauttimilla.

        Ei se tietenkään ole mikään huutoäänestysasia, mutta kyllä oikeasti kiusasivat ja kiduttivat. Yrittivät jo pahoinpitelyn aikana kiusata mm. puoskaroimalla minua skitsofreenikoksi vaikka eivät tullitarkastajina olleet mitään lääkäreitä. Sanoivat suoraan että minun olisi pitänyt vaihtaa työpaikkaa koska en kuulunut porukkaan. Sen jälkeen pahoinpitelivät ja taas kiusasivat useilla konsteilla, mm. viiltämällä keskisormesta pään halki mikä teki erittäin kipeää. Ja esimerkiksi päähän kohdistettiin väkivaltaa mm. kaatamalla tuolissa minut taaksepäin lattiaan ja myöhemmin maahan betoniin kun siinä vaiheessa kun yritin karata. Olin kuin nurkkaan ajettu koira kun minut saatiin sokkiin ja pelkotiloihin.


    • oioiu

      Sitä samaa niillä ainakin on, että molemmat laitetaan pakohoitoon.

    • titiyy

      psykoosi on ohimenevää parhaassa tapauksessa. skitsofrenia on sellainen mikä kestää suurimman osan eliniästä ja silloinkin voi jäädä pitkäaikaisoireita joihin yleensä uudet hoidot tai lääkkeet. negatiiviset oireet yleensä skitsofreenikoille jää sillä psyykelääkkeet auttavat pohjimmiltaan melkein pelkästään positiivisiin oireisiin. minä olen syönyt säännöllisesti psyykelääkkeitä 14,5 vuotta ja minulla on edelleen negatiivisia oireita (aloitekyvyttömyys, jaksamattomuus,) mutta ensi vuonna aika todennköisesti tulee negatiivisiin oireisiin lääke jos hyvin käy. se on tärkeää sillä skitsofrenia on biologinen sairaus ja hoidon ehdoton kulmakivi on lääkkeet ja muut hoidot mitä voidaan hyödyntää ja toteuttaa uusien tehokkaiden lääkkeiden ansiosta. nykyisin paras on pitkävaikutteiset injektiolääkkeet (esim. risperdal consta,) suurempi
      teho kuin tablettirisperdalissa ja lääke olkavarteen vain kahden viikon välein (psykoosin parempi välttäminen sillä psykoosi vie aina pahimmassa tapauksessa peruuttamattomasti taaksepäin. ikä yleensä auttaa skitosfeniaan mutta uudet hoidot
      mitä lääketeollisuus rahan perässä tekee auttaa vielä enemmän. ja uskon että tulevaisuudessa vuonna 2020-2025 on huomattavan paljon paremmat hoidot kuin
      tänä päivänä mikä on loistavaa kun miettii kuinka vaikea tämä sairaus on miten
      tärkeää on auttaa vaikeasti sairaita skitsofreniapotilaita. psykoosi väliaikainen (ei aina) ja skitsofrenia on periaatteessa (pitkittynyt psykoosi mikä kestää paljon
      pidemmän ajan. yleisesti ottaen skitsofreniaan sairastuneelta vaaditaan erittäin
      omistautunutta ajattelumallia sairautta kohtaan sillä tämä vie aikaa ja resursseja
      todella paljon elämästä mutta kannattaa nauttia elämän pienistä asioista sillä ne antavat toivoa elämään ja samoin kuin elämänhaaveet. päihteitä ei kannata käyttää
      sillä ne pienentävät psyykelääkkeiden tehoa mitä moni skitsofreenikko ei luultavasti
      tajua.

      toivottavasti selvensi asiaa nämä tiedot.

      • hreud

        Ootko mieluri? Miksi kirjoitit tämän viestin? Täynnä valheita ja propagandaa.


      • rkyhr

        Skitsofrenia on mielikuvituksen tuotosta. Sellaista sairautta ei lääketiede tunne, ainoastaan psykiatrian usko. "Psykoosilääkkeet" _ovat_ huumausaineita, joten miksi toista huumetta ei voisi siihen kylkeen ottaa, jos tykkää sekoittaa päätä kahdella kamalla? Psykoosi taasen on katsojan silmissä. Ei sille ole mitään objektiivista määritelmää. Itse asiassa myös käsite psykoosi on psykiatrian uskon termistöä. Sekulaarinen ilmaisu on traumareaktio, vääränlainen ajattelun, käytöksen tai tunteilun erilaisuus, tai hyvin epätarkasti ilmaistuna jonkinlainen "sekavuuden" tila, kun puhutaan huumausainein aikaan saadusta sekavuudesta jne.


      • Ylpeähullu
        rkyhr kirjoitti:

        Skitsofrenia on mielikuvituksen tuotosta. Sellaista sairautta ei lääketiede tunne, ainoastaan psykiatrian usko. "Psykoosilääkkeet" _ovat_ huumausaineita, joten miksi toista huumetta ei voisi siihen kylkeen ottaa, jos tykkää sekoittaa päätä kahdella kamalla? Psykoosi taasen on katsojan silmissä. Ei sille ole mitään objektiivista määritelmää. Itse asiassa myös käsite psykoosi on psykiatrian uskon termistöä. Sekulaarinen ilmaisu on traumareaktio, vääränlainen ajattelun, käytöksen tai tunteilun erilaisuus, tai hyvin epätarkasti ilmaistuna jonkinlainen "sekavuuden" tila, kun puhutaan huumausainein aikaan saadusta sekavuudesta jne.

        Psykiatria pn lääketieteen erikoisala. Missä lääketiede on kiistänyt skitsofrenian? Toisekseen yritetään erottaa lääkkeet ja huumeet, vaikkakin joillakin aineilla on huumaavia vaikutuksia, ei niitä luokitella huumeiksi (huumeet on laittomia). Ymmärrän että psykiatrian vastustajille on vaikea puhua lääkkeistä, mutta keskustelun kulun kannalta olisi kiva, että käytetään oikeita termejä.


      • psykoottinen-

        Ne negatiiviset oireet johtuu itse lääkkeistä ei sairaudesta! Sen takia esim. minä, joka olen syönyt todella vähän lääkkeitä, en kärsinyt negatiivisista oireista vaikka olenkin todella pahasti skitsofreenikko ollut aikanaan! Jaksamattomuus johtuu vielä tänäkin päivänä muista tekijöistä mm. muista sairauksista. Aloitekykyä multa ei ole puuttunut ikinä. Osittain tietysti myös maanisuudenkin takia mitä olin huomattavasti pidemmän aikaa kuin skitso. Se muutti koko persoonallisuuttani tietyllä tapaa, että en pelkää sosiaalisia tilanteita, vaikka olenkin pohjaluonteeltani hyvin ujo ihminen.

        Olen oppinut, manian takia, sosiaalista käyttäytymistä ja miten ihmisten kanssa tullaan toimeen. Pystyn hyödyntämään siitä opittuja asioita. Ja maniassa opitut käyttäytymismallit ovat enemmän käytössä kuin pohjaluonteeseeni liittyvät koska olen käyttänyt niitä niin paljon elämäni aikana. Niistä on syntynyt tapa toimia. Maniahan on selviytymismekanismi! Oikeastaan pohjaluonteeni ei näy muuta kuin yllättävissä tai täysin uusissa tilanteissa. Se siis, että olen ujo. Haluan ensin tarkkailla tilannetta, yleensä pitkään, ja vasta sitten ottaa jonkun suunnan asiassa. Tällä menetelmällä tietysti ei monesti saa aikaiseksi tuloksia, siihen voi mennä kauankin aikaa, mihin taas mania auttaa, että teet asioita enemmän impulsiivisesti, että pääset eteenpäin asioissa. Tällä tavoin se toimii myös selviytymismekanismina tällaiselle ihmiselle kuin minä olen. Olen monesti "jumissa" asioiden kanssa, enkä pääse eteenpäin. Tästä esimerkkinä voisi sanoa, että vuosia deitissä olleena en ole päässyt harkitsemisieni takia yhdellekään treffille! Maniassa sitten olen jahdannut miestä! Ilman ensimmäistä ei olisi toistakaan!

        En ole kärsinyt puheen köyhtymisestä enkä tahdottomuudesta, en edes pahimman psykoosin aikana. Tunne-elämäni ei ole latistunut minnekään mutta äärimmäisten pelkotilojen kanssa kamppailtuani vuositolkulla huomaan, että tunteetkin väsyvät. Tulee lopulta niin väsyneeksi kaikkeen, että ei vain enään jaksa välittää monestakaan asiasta enään. Tavallaan kirkastuu se mikä on oikeasti tärkeää ja mikä on turhaa. Suurin osa siitä mitä on ennen pitänyt tärkeänä on oikeasti turhaa höösäystä. Joku voisi pitää masennuksena vaikka en luokittelisi sitä masennukseksi, koska pidän sitä paljon enempänä. Olen ollut vuosia masentunut aiemmin ennen tätä viimeisintä psykoosiani. Ei tämä vielä täytä masennusolotilaa. Tunnen kyllä kaikkia tunteita niinkuin muut ihmiset! Niitä on vain vähemmän ja lievempiä kuin aiemmin. Tietysti tämä johtuu jo pelkästään siitä, että maniassa kaikki on potenssissa sata ja siihen ei voi verrata. Sitä olen ollut melkein koko elämäni. Luultavasti osa vähennyksestä johtuu siitäkin syystä epänormaalin vähäiseltä vaikka onkin itseasiassa normaalia. Eikä elämässäni tällä hetkellä muutenkaan ole mitään suuria tunteita järisyttäviä tapahtumia, joten se on normaalia, ettei tunteita tule tyhjiöön. Maniassa tulee ja kun ihminen tottuu siihen onhan se kummallista olla ilman niitä. Uskon, että kyseessä on osaksi parantumisen aiheuttamat vieroitusoireet. Toisaalta olen henkisesti uupunut. Toisaalta eikö se olekin hyvä asia, että elämästä karsitaan pois kaikki turha? Silloin voit keskittyä siihen mikä oikeasti on tärkeää!

        Uskon, että tässä on yksi tarkoitus koko kärsimykselle, se antaa täysin uudet näkökulmat koko elämään ja tekemisiin - ja karsii sen kaiken tyhjänpäiväisen pois mistä et muuten luopuisi. Arvaukseni on, että tässä on Jumalan käsi takana. Hän on mua muokannut tämän sairaudenkin kautta toisenlaiseksi ihmiseksi. Ja se mikä on lähtenyt pois - on ollut hyväkin lähteä pois. Mutta sitä ei tajua vasta kuin jälkikäteen itse!

        Mää olen ollut hyvin turhamainen ihminen - tajuamatta sitä ollenkaan itse aiemmin. Se on ollut narsistikodin perintöä - kotimalli. Koko mun naiseuden käsite on ollut vinoutunut - sitä tosin pitää yllä myös media ja tämä maailmakin. Olen tehnyt tästä parannuksen, kun olen tajunnut tämän. Tämä sairaus tosin auttoi mua näkemään sen. Miten sokea ihminen voi olla? Miten paljon ympäristö vaikuttaakaan ihmiseen. Mä tunnen itseni vapautetuksi! Se kaikki on ollut orjuutta, joka on kahlinnut mua. Ulkoapäin näyttää varmaan, että näytän kurjemmalta. Saahan näillä ulkoisilla tempuilla itsestään paljon kauniimman kuin onkaan. Sisäisesti olen onnellinen, kun mut on vapautettu kaikista ulkonäköpaineista olemaan oma itseni. Sellainen millaiseksi synnyin. Tämä on tietysti myös ollut sitä rakkauden suorittamista ja toisten miellyttämistä. Turhaa höösäystä! Onneksi pääsin vapauteen! Jos mua ei rakasteta tällaisena kuin olen niin antaa sitten olla koko juttu! Mää en enään suostu mihinkään korvikkeisiin!


      • tukka_lähti

        Risperdal.
        Aivan kamala lääke.
        Ei mitään apua.
        'Mahdolliset haittavaikutukset' todellisia ja kamalia.


      • oireet_ilmi_pahenee

        Lainaus:
        ". Risperdal aiheuttaa joskus kaksisuuntaisen mielialahäiriön oireiden pahenemista, syklisyyden nopeutumisen tai kaksisuuntaisen mielialahäiriön ilmenemisen. Joskus se paljastaa masennuspsykoosipotilaiden skitsofrenian, jota ei ollut aiemmin huomattu, tai pahentaa lievän depressiivisen skitsofrenian oireita. "
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Risperidoni

        Mitenkä tällaista lääkettä voidaan ylipäätään käyttää? Saati käyttää skitsofrenian hoitooon?


      • illlkjkkkk

        "Joskus se paljastaa masennuspsykoosipotilaiden skitsofrenian"

        Siis laittaa jonkun nupin täysin sekaisin kuten voi muukin tajuntaan vaikuttavat aineet tehdä. Täyttä sontaa tuo väite
        Hitto mitä sontaa on myös että esim sanotaan masennuslääkkeet paljastaa joillakin piilevän kaksisuuntaisen. Ne on eräänlaisia stimulantteja. Ne paljasta mitään piilevää sairautta. Toki ne voivat aiheuttaa erilaista oirehdintaa mutta se on lääkkeen syytä


    • höpönpöppöä

      Miten olisi:
      Psykoosissa ihminen uskoo ja luulee, että se vääristynyt todellisuus, mitä pää syöttää, onkin totta. Skitsofrenian asteelle päästäessä, järki tajuaa, että pään syöttämä vääristynyt kuva todellisuudesta ja pään sisäinen höpötys on hölynpölyä, sitä vaan ei saa loppumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      132
      2091
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      375
      1558
    3. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1166
    4. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      108
      972
    5. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      126
      969
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      92
      933
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      918
    8. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      848
    9. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      798
    10. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      20
      794
    Aihe