Mirena - hormonikierukka (+40v)

Marianne1324

Ajattelin kirjoittaa kokemuksiani Mirenasta. Itse otin sen erittäin kivuliaisiin ja runsaisiin menkkoihin, oireita helpottaakseni ja erikoislääkärin suosituksesta.
En ole synnyttänyt ja olen 40 vee.
Laitto sattui tosi paljon, muttei kestänyt kauaa. Eli kivun kyllä kestää jos siitä saa 5 vuoden helpotuksen ettei tule menkkoja. Jouduin ottamaan sairaslomaa sen päivän ja lepäsin lämpöpeitto mahan päällä(lämpö auttoi kipuun). Kipu oli samankaltaista kuin menkkakipu, mutta kovempaa. Särkylääkkeitä otin ennen laittoa Panadolia ym., mutta olisi varmaan pitänyt ottaa tehokkaampaa Buranaa. Minua myös alkoi huippaamaan laiton jälkeen, jouduin lepäämään hetken laiton jälkeen ennen kuin uskalsin lähteä.
Seuraavana päivänä kivut olivat ainakin puolittuneet tuosta ja pystyin menemään töihin.
Pidin kierukkaa n 2kk, jolloin sain siitä tarpeekseni. Vuodin lähes joka päivä enemmän tai vähemmän ja kärsin lähes joka päivä alavatsakivuista(samankaltaista kipua kuin menkkakivut). Laitosta n. 3vkoa sain jonkun bakteeritulehduksen johon piti laittaa antibioottikapseleita viikon ajan ja sitten maitohappobakteereita kuuri sen viikon jälkeen.

Haitat itselläni:
-lähes jatkuvat alavatsakivut sekä erittäin kouristelevat krampit jos tuli stressitilanne esim. töissä tai muualla
-lähes jatkuvat vuodot(mitkä olisin kestänyt jos kipuja ei olisi ollut)
-mielialavaihtelut(en aluksi osannut yhdistää niitä kierukkaan)
-seksittömyys(ei vaan pystynyt olotilan ja kipujen takia vaikka haluja kyllä olisi ollut)
-jatkuva särkylääkkeiden syönti(tulehduskipulääkkeiden) mikä taas aiheutti mahalaukkuun oireita ja ärsytystä
-jatkuva side/pikkarisuojaralli ym.

Poistoa jännitin ihan hirveästi, koska laitto sattui ihan hirveästi ja tuntui kuin kuolisin. Jännitin ihan turhaan, otin varm.vuoksi puolikkaan buranan ennen poistoa ja itse poisto oli nopeampi toimenpide kuin papa-koe ja kivuttomampi. Se vain kerran nipsaisi ja siinä se(ei kestänyt sekuntiakaan). Meni jännittämiset ihan hukkaan. Olo oli suunnattoman helpottunut tämän jälkeen. Mielummin itse kestän 3 päivän kivuliaat ja runsaat menkat kuin kk:n joka päivä vuotoa ja alavatsakipua.

Halusin kertoa tämän, jos tästä on jollekin apua.
On tosi upeata että joillekin onnekkaille Mirenasta on apua, itse en osannut arvatakaan että tästä voi taas tulla näin paljon harmia ja kipuja.

7

1437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • io899090909

      Täällä synnyttämätön 45-vuotias harkitsemassa Mirenan laittoa. Ehkäisyn tarve on ja vuodot ovat kovat. Todennäköisesti päädyn kokeilemaan. Saa nähdä, miten käy. Kiitos, kun jaoit tarinasi.

    • kaikkihyvinu

      Olen 45 ja missään nimessä en kierukkaa halunnut. Lääkäri suorastaan suuttui kun halusin pillerit. Sain Qlaira nimiset yhdistelmäehkäisypillerit ja olen syönyt niitä nyt vuoden. Vuodot ovat minimaaliset ja tulevat laatan tiettyjen väristen pillerien aikaan. Alkuun toki meni muutamia kuukausia että elimistö tottui pillereihin. Turvoutus vatsan seudussa hävisi, olon on mainio. Mulla siis samat vaivat kuin aloittaneella ja myös vielä ehkäisyn tarve. Tuntuu että Mirenaa tyrkytetään kaikille ja mitään muuta ei edes tarjota. Ei kaikki halua kohtuonteloonsa vierasesinettä. Olkaa kovana ja kartoittakaa muutkin vaihtoehdot. Pillerit kyllä löytyy vanhemmallekin ikäluokalle jos on terve ja tupakoimaton.

    • asdflkjh

      Ikävää, että Mirena ei sopinut. Mulla meni toisin: laittaminen ei sattunut lainkaan, laiton jälkeen oli hyvin satunnaisesti pientä kipua parin viikon ajan. Sen jälkeen on ollut jo pari vuotta hyvin vaivatonta. Ei kuukautiskipuja, ei juuri lainkaan vuotoja eikä mitään vaivoja. Ennen Mirenaa kuukautiset pilasivat täydellisesti vähintään 2-3 päivää per kierto ja pahenivat koko ajan. (45 v. ja synnyttämätön)

      Tämän halusin kertoa, koska ennen Mirenan laittoa olin lukenut netistä lähinnä huonoja kokemuksia, ja rohkaisu olisi ollut tarpeen. Lääkärini kyllä totesi, että etukäteen ei voi tietää, miten kroppa reagoi hormonikierukkaa.

    • Marianne1324

      Kiva kuulla että kirjoituksestani oli apua :)
      Ihmiset ovat niin yksilöitä. Itse olen sittemmin kierukan poiston jälkeen taas tuntenut alkavani elää jälleen kun alakulo ja alavatsakivut ovat poissa.

      Sen verran tarvitsee vielä kertoa, että jos jollakin on kovat närästysvaivat tai refluksitauti ja et saa syödä Buranaa tai tulehduskipulääkkeitä, niin harkitsisin tarkkaan ottaisinko Mirenan vai enkö. Itse kärsin mahavaivoista pitkään ennen Mirenaa ja olin saanut oireet kuriin tarkalla ruokavaliolla, sekä välttämällä tulehduskipulääkkeitä kuten Buranaa.
      Kun otin Mirenan, niin alavatsakipuihini ei auttaneet muut lääkkeet kuin edellä mainitut ja nyt vasta vatsani alkaa toipua tuosta särkylääkeruljanssista ja vatsan epätasapainosta. Kuvittelin silloin että Panadolit ym. vastaavat olisivat auttaneet kipuihin, mutta eivät auttaneet tippaakaan.

      Aurinkoista kevään odotusta kaikille teille :)

    • Marja013

      Minä, 50v, kuparikierukoita käyttänyt, ei mitään ongelmaa paikalleen asettamisessa, paitsi nyt juuri kun olin vaihtamassa kuparikierukkaa Mirenaan...kahdesti kävin, ei onnistunut mittaaminen...tarkempi syyni paljasti kystan, joten munasarjojen poistoon... Mirena yhä pakkauksessaan...niin että jos joku tarttee eikä halua maksaa täyttä hintaa!!!

    • rautaa2016

      Itse täytän 42. Hankalan aiemman kuparikierukan asennuksen jälkeen pyysin hormonikierukan asennusta humautuksessa, mutta siihen ei kättäri suostunut, joten en ottanut kierukkaa. Ennätin alkaa epäillä ja katua muutenkaan. Ensimmäinen ehkäisyyn laitettu hormonikierukkani nuorena poistui itsestään ½ v päästä, ja vuodotkin alkoivat normaalisti. Kuparikierukan laitto oli h...llinen kokemus. Luonnollisesti siihen liittyy enemmän vuotoja ja kipuja kuin hormonikierukkaan. Kaikki eivät ole hormonikierukalla vuodottomia, joten sitä ei voi tietää ennakkoon. Tuskinpa olisin ollut nytkään.

      Itselläni vuodot ovat varsin säännölliset, mutta tiedän, etten ovuloi enää joka kuukausi (tunnen sen limasta ja oireista). Vuoto on lisääntynyt (hyytymiä), muttei ole sietämätöntä. Koetan siis hoitaa itseäni liikunnalla ja huolehtimalla riittävästä raudan saannista. Suvussamme jokainen nainen on anemisoitunut vaihdevuosi-iässä, vaikka vaihdevuosioireet ovat itsessään olleet varsin lievät. Joten kieltämättä hieman pelkään, etenkin kun olen ollut neljännesvuosisadan kasvissyöjä (ja aion pysyä loppuun saakka).

    • Anonyymi

      Pyydän! Älkää ottako hormonaalisia valmisteita! Ne ovat loppujenlopuksi myrkkyjä! Bayer on se Turun tehdas, joka aikoo valloittaa hormonivalmisteilla maapallon kehitysmaat! Vastustakaa edes sitä! Minne hajoamattomat hormonikemikaalit lopulta joutuvat? Suomen vesistöihin? Valtameriin kehitysmaiden naisten käyttöjäämistä! Ottakaan ensin selvää asioista ja käyttäkää lääkkeitä niukasti! Ei maailmaan mahdu loputtomasti hormoni- ja lääkejäämiä! AJATTELE, nainen!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2176
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2012
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      159
      1751
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      147
      1644
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1234
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe