Hevosen jalka on turvonnut! Mikä siinä on?

mä vaan...

Hevoseni jalka on ollut turvonnut jo aika pitkään. Se ei onnu ja se on lämpöinen 13w ex-ravuri.

Kun se tuli meille se kolautti jalkansa kuljetus koppiin ja siintä lähtien se on ollut meilkein aina turvoksissa.

Kesällä olen huuhellut sitä silloin tällöin kylmällä vedellä ja talvella olen laittanut siihen linimenttiä ja lämpö kääreen, mutta se ei ole vielä vienyt turvotusta kokonaan pois.

Annoin sille kolme päivää vapaata, kun tarkkailin jalkaa. Mutta olen nyt alkanut ratsastaa sillä kepoisasti ja tänään ratsastin pieniä esteitä.
Kun ratsastan sillä on pintelit kaikissa jaloissa.

Mikä sellä on? Voinko vielä kisata sillä pienissä este kisoissa?

7

5428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hevoshullu

      Hyyppyytä sitä, mut aluks vaa pieniä loikkia ettei jalka rasitu liikaa. Silloin sen lihakset venyy paremmin ja turvotuksen pitäisi laskea. Jos se vielä tämän jälkeen on turvonnut hyppyytä se makkaratehtaalle!

      • Sonja

        Älä tota hullua kuuntele! Ontuuko se? Sillä saattaa olla joku krooninen tulehdus eli kannattaa eläinlääkärin antaa tutkia jalka.


      • puupää

        Kylmäkääre jalkaan taluttelua soita eläinlääkärille¿¥


      • pliip™

        öö® µ


    • Pauliina

      Kyseessä on jo melko iäkäs heppa, vanhemmilla hevosilla kerääntyy nestettä helpommin kuin nuoremmilla ja tämä voi jossain määrin olla myös normaalia.

      Jos hevonen ei onnu, niin pitkät kävelylenkit laskevat turvotusta. Kevyt liikunta sopii hyvin. Tarkkaile myös sitä, että onko jalka turvonnut enemmän kovan rasituksen jälkeen. Ratsastuksen jälkeen on hyvä vilvoitella hevosen jalkaa/jalkoja (mitä kauemmin sen parempi, muutamasta minuutista ei ole mitään hyötyä). Linimentti lämpöpintelit kannattaa myös, jos niistä on todella apua.

      Musta ainakin tuntuu, ettei eläinlääkäriä tarvita, koska hevonen ei onnu. Jos jalassa olisi tulehdus, se ontuisi melko varmasti. Samoin jos kaviossa olisi jokin, se ontuisi. Tietenkin on hyvä kysyä eläinlääkäriltä neuvoa hoidossa yms...

    • nasu

      meillä oli myös nyt 12v ruunalla selittämätöntä turvotusta vas tjalassa n. kuukauden verran, välillä enemmän, välillä vähemmän. alkoi vuohisnivelen yläpuolelta ja levisi lopuksi koko sääreen. ei ontunut eikä arkonut mitenkään. lääkäri ei suostunut tulemaan edes katsomaan; ei siinä mitään vikaa o kun ei se ole kipeä. lomaillen ja kevyesti liikutellen homma helpotti, mutta jalka jäi toisia paksummaksi.

      en suosittele ketään diagnosoimaan jalkaa tuollaisen kuvauksen perusteella. voipi olla mitä vaan. toivottavasti olet puhunut el.lääkärinne kanssa? tai soita lähimmälle heppaklinikalle ja kysy neuvoa?

      jos kysymys on vaan vanhoihin jalkoihin kerääntyvästä nesteestä liikutus tekee kyllä kutaa. itsehän sinä sen parhaiten näet mitä se kestää ja mitä ei...

    • Anonyymi

      Vanhoilla ravureilla voi turvota jalat. Hiljallinen liikuttelu vie turvotusta pois, mutta joillaim hevosilla turpoaa liikutuksen jälkeen. Kovasta kolautuksesta on myös voinut muodostaa liikaluuta jalkaan, joka ei siitä laske. Silloin tarvitsee eläinlääkäriä, jos kohta muuttuu kipeäksi, kuumaksi tai hevoselle nousee lämpö. Itselläni on käytössä HorseAid ea pakkaus pahimman varalta. Sieltä löytyy käytännössä kaikki tarvittava. Löytyy osoitteesta www.horseaid.fi . Todennäköisesti jalassa ei kuitenkaan sen vakavampaa ole. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe