Voidaanko pappien tulo ilmaiseksi puhumaan uskonnottoman vainajan saattotilaisuuteen tai haudalle nähdä valtion hautaustoimeen antamien tukien väärinkäyttönä?
Kun valtio antaa budjetivaroista ev.lut. kirkolle 114 miljoonaa euroa tänä vuonna, suurinta osaa perustellaan hautaustoimen kuluilla. Ilmoitettuihin kuluihin ympätään tietenkin paljolti myös henkilöstökuluja, ei vain suntioiden, vaan myös pappien.
Mutta uskonnollisen rituaalin toimittaminen ilmaiseksi - niin kirkon jäsenlle kuin myös muille kuin ev.lut. kirkon jäsenille - ei ole mielestäni oikea hautaustoimen kuluerä, vaan tunnustuksellisen uskonnollisen toiminnan kulu.
Jos ilmaisia hautapuheita sen sijaan kustannetaan kirkon muista tuloista, kuten kirkolisvero, panostus kirkkoon kuulumattomien vainajien hautapuheisiin voidaan nähdä "lähetystyönä" saattoväen herkkänä surun hetkenä.
Miten kustannetaan ilmaiset saatto- ja hautapuheet
4
<50
Vastaukset
- SanonVaan
Ei ole ilmaisia lounaita eikä hautapuheita.
- tarkistusta
Onko niissä kirkon hautaustoimen kuluissa myös pappien palkkoja? Tuntuisi liian härskiltä käyttää budjettirahaa "sisälähetystyöhön"?
Ei pitäisi. Mutta kirkkohallitus on muuttanut ohjeistustaan s.e. viime vuoden tilinpäätöksissä pitäisi tarkentua se, mitä lasketaan hautaustoimen menoiksi. Syksyllähän valmistuu tilinpäätösyhteenveto.
- KysynVaaan
jori.mantysalo kirjoitti:
Ei pitäisi. Mutta kirkkohallitus on muuttanut ohjeistustaan s.e. viime vuoden tilinpäätöksissä pitäisi tarkentua se, mitä lasketaan hautaustoimen menoiksi. Syksyllähän valmistuu tilinpäätösyhteenveto.
Miten olikaan vuoden 2014 tilinpäätöksessä tältä osin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1562095Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3091786- 931587
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois801241Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001220- 671160
- 251091
- 481027
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73986Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei24972