Olen huomannut, että suurin osa kristityistä ei näytä tietävän aivan niin yksinkertaista asiaa kuin sitä; että "Miltä Jeesus tuli pelastamaan ihmiset; eli mistä ihmisten tulisi pelastua?" Olen kysynyt tätä asiaa jo aikaisemminkin täällä - ja useammalla palstalla - ja hyvin harva kristitty osasi vastata oikein. Itse asiassa jotkut ateistit osasivat vastata paremmin kuin kristityt.
.
.
Kysymys kuuluu siis:
Miltä/mistä Jeesus aivan ENSISIJAISESTI tuli ihmiset pelastamaan? (Tämä liittyy läheisesti siihen että: Mitä sellaista kristinuskolla; uskolla Jeesukseen - on tarjota ihmiselle jota millään MUULLA uskonnolla tai maailmankatsomuksella EI OLE?
[Jeesus tuli pelastamaan ihmiset _________, jonka mahdollistaa _______; ___________, mitä mikään muu uskonto ei voi tarjota.]
.
.
Yleisemmin vastataan, että "kadotukselta" - tai "helvetiltä", mutta voin jo tässä kohtaa sanoa että EI - se on väärä vastaus, Jeesus ei tullut ensisijassa pelastamaan ihmisiä kadotukselta tai helvetiltä, se on aivan väärä tulkinta ja lähtökohta; mikä antaa aivan vääriä mielikuvia Jumalasta...
.
.
Jos Jeesus olisi tullut pelastamaan ihmiset kadotukselta, se tarkoittaisi käytännössä tätä:
Oliko Jumalan päätarkoitus siis vain luoda kauhea vaihtoehto: järjestäää hirvittävä kohtalo, että saa itse pelastettua ihmiset siltä? Eli loiko Jumala ihmiskunnan; ihmiset ja helvetin vain saadakseen pelastaa ihmiset itse luomastaan paikasta? Jumala siis vain mielivaltaisesti luo ihmisen ja pahan paikan heittääkseen ihmiset sinne jos eivät usko Häneen? Loiko Jumala ihmisen periaatteessa vain rangaistakseen heitä? Ja sadistisesti sitten nauttii siitä kun ihmiset valitsevat väärin ja heitä rangaistaan siitä kun he eivät uskoneet Jeesukseen. Onko pääasiallinen tarkoitus siis vain pelastua kadotukselta uskomalla Jeesukseen? Jumala tavallaan uhkailisi ja pakottaisi, että: "Saat vapaasti valita uskotko minuun, MUTTA JOS ET silloin olet kadotettu."
.
.
Tämänlaisen väärän käsityksen monet kristityt valitettavasti ovat antaneet uskosta osattomille! Monet ateistit vertaavat asiaa esimerkiksi näin:
"Ryöstäjä pitää asetta uhrin ohimolla ja sanoo: 'Sinulla on vapaa tahto valita haluatko antaa lompakkosi, mutta jos et; niin silloin ammun aivosi pellolle'."
Tai:
"Jeesus pelastaa ihmisen Jumalalta, eli tavallaan häneltä itseltään. Jumala loi helvetin ja Jeesuksen kautta hän haluaa pelastaa ihmisiä joutumasta sinne. Jumala on jakomielitautinen ja Jeesus on tavallaan Jumalan sivupersoona."
Tai:
"Uskoisitko henkilöä, joka viiltää sinua jotta voi myydä sinulle sidetarpeita?"
.
.
Eli Jumala uhkailisi ihmistä uskomaan itseensä, mutta nämä käsitykset ovat seurausta siitä, että monet uskovatkaan eivät tunnu ymmärtävän mistä Jeesus pelastaa, kun eivät osaa sitä kunnolla välittää ihmisille. Asiasta näyttäisi olevan paljon eri vastauksia ja näkemyksiä - ja uskosta osattomille ei välity lainkaan mistä heidän tulisi pelastua.
.
.
Niin ei kuitenkaan ole, että Jumala uhkailisi tai pakottaisi ihmistä uskomaan itseensä! Miltä Jeesus siis tuli ihmiset pelastamaan?
Jeesus tuli pelastamaan - MUTTA MILTÄ?
29
<50
Vastaukset
- yliarvostat.palstan
Kaikella rakkaudella GL ei noin monimutkaisia aloituksia tälle roskapalstalle.
- PelastusOnLähellä
Synnistä. Jeesus Kristus tuli vapauttamaan kristityt perisynnistä.
Enää ihmiskuntaa ei vaivaa perisynti. Vaan meillä on valinnan vapaus. Me emme enää kanna Aadamin ja Eevan syntejä vaan omiamme. Meillä ei ole mahdollista valita ottaako vai eikö ota hyvän ja pahan tiedon puusta hedelmää. Meillä on mahdollisuus valita joka päivä uudestaan varastammeko, kadummeko, käännymmekö takaisin Jumalan luo vai mitä teemme. Kunnes kuolo korjaa...
Kiitos Jeesus Kristus, että annoit jokaiselle mahdollisuuden tehdä parannuksen erehdyksen jälkeen ja tulla taas Isän lapseksi.
Käytännössä omassa elämässäni olen kokenut sen olevan totta, koska uskoon tuloni jälkeen synti on jäänyt elämässäni päivä päivältä vähäisemmäksi.
Esim. ennen en nähnyt haureutta syntinä vaan ihmisten typeryytenä. Tunsin siis olevani fiksumpi kuin useat lajitoverini, koska en lähtenyt haureuden tielle. Nyt tiedän sen olevan Jumalan teko, ei omaa fiksuutta vaan sitä, että olin kutsuttu Jumalan lapseksi. Olihan minulla aina ollut pohjalla usko Jumalaan, mutta en ollut vielä silloin kristitty.
En siis ole vieläkään synnitön, mutta oikea valinta on päivä päivältä helpompaa. Siihen vaikuttaa Jumalan läsnäolo. En siis viehäty synnistä vaan se iljettää minua. En halua alkaa voimaan huonosti. Ensin tarvitsee tehdä päätös, että haluaa Jumalan läheisyyteen. Sen jälkeen Jumala alkaa vetämään puoleensa ja synti toisensa jälkeen putoaa pois. - näiltä
Jeesus tuli pelastamaan ihmisen synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta.
- keskustele.normaalisti
"George_L", jos sinulla on jotakin sanottavaa, sano se. Jos ei ole poistu.
Palstalla liikkuu toinenkin itsensäkorottaja. Siinä on jo tarpeeksi. Älä korota itseäsi esittämällä arvoituksia, vaan keskustele normaalisti.- utelias.kyselijä
Kuka on tämä mainitsemasi toinen itsensäkorottaja?
- tiedetään
utelias.kyselijä kirjoitti:
Kuka on tämä mainitsemasi toinen itsensäkorottaja?
Varmaankin tämä uudelleen aktivoitunut välimerkkihomottaja.
- utelias.kyselijä
tiedetään kirjoitti:
Varmaankin tämä uudelleen aktivoitunut välimerkkihomottaja.
En tiedä kuka on tämän palstan välimerkkihomottaja.
- keskustele
Kuinka Georgen kirjoituksen voi tulkita itsensä korottamiseksi? Tämä on mainio keskustelunavaus.
"Älä korota itseäsi esittämällä arvoituksia, vaan keskustele normaalisti."
- En korottanut itseäni? Kysyin ihan kristinuskon perusasiaa...- keskustele.normaalisti
George_L kirjoitti:
"Älä korota itseäsi esittämällä arvoituksia, vaan keskustele normaalisti."
- En korottanut itseäni? Kysyin ihan kristinuskon perusasiaa...Kaikkein tehokkain tapa korottaa itsensä on esiintyä sellaisena, etteivät muut sitä huomaa, ei edes itse.
Sitä paitsi, mitä sinulla on tekemistä luterilaisella palstalla? Jos sinulla on jotakin sanottavaa, mene kaduille ja turuille. Katso sitten, kuunnellakoon sinua. Tai mene niille palstoille, joihin mielipiteesi sopivat. Väittele siellä, kun sinulla kerran on tarve ylentää itsesi. Juuri siellähän sinua arvostetaan. Tai sitten ei. - rauhoitu.jooko
keskustele.normaalisti kirjoitti:
Kaikkein tehokkain tapa korottaa itsensä on esiintyä sellaisena, etteivät muut sitä huomaa, ei edes itse.
Sitä paitsi, mitä sinulla on tekemistä luterilaisella palstalla? Jos sinulla on jotakin sanottavaa, mene kaduille ja turuille. Katso sitten, kuunnellakoon sinua. Tai mene niille palstoille, joihin mielipiteesi sopivat. Väittele siellä, kun sinulla kerran on tarve ylentää itsesi. Juuri siellähän sinua arvostetaan. Tai sitten ei.Onko oma keskustelutapasi mielestäsi normaalia? Yrität häätää toista pois siksi, koska hänen mielipiteensä eivät mielestäsi tänne kuulu.
keskustele.normaalisti kirjoitti:
Kaikkein tehokkain tapa korottaa itsensä on esiintyä sellaisena, etteivät muut sitä huomaa, ei edes itse.
Sitä paitsi, mitä sinulla on tekemistä luterilaisella palstalla? Jos sinulla on jotakin sanottavaa, mene kaduille ja turuille. Katso sitten, kuunnellakoon sinua. Tai mene niille palstoille, joihin mielipiteesi sopivat. Väittele siellä, kun sinulla kerran on tarve ylentää itsesi. Juuri siellähän sinua arvostetaan. Tai sitten ei.Millä tavalla olen itseäni korottanut? Tiedätkö mitä se edes tarkoittaa? En ole sitä mieltä että olisin muiden yläpuolella tai parempi kuin muut... Joten miksi annat väärää todistusta? Miksen saa käydä asiallista keskustelua? Keskusteluun kuuluu myös kysymysten esittäminen...
"Sitä paitsi, mitä sinulla on tekemistä luterilaisella palstalla?"
- Miksi en saisi olla palstalla? Tämä on aivan vapaa keskustelu palsta.
"Väittele siellä, kun sinulla kerran on tarve ylentää itsesi."
- Ei ole tarvetta. Miksi olisi?rauhoitu.jooko kirjoitti:
Onko oma keskustelutapasi mielestäsi normaalia? Yrität häätää toista pois siksi, koska hänen mielipiteensä eivät mielestäsi tänne kuulu.
"mielipiteensä eivät mielestäsi tänne kuulu."
- Missä ja milloin olen sanonut "ettei jonkun mielipide kuulu tänne"? Ja ketä olen sen takia ollut häätämässä pois?
"Onko oma keskustelutapasi mielestäsi normaalia?"
- No kerro mikä siinä ei ole normaalia? Sanoisin että se ei ole normaalia ja rehellistä keskustelua, että muiden sanoja vääristellään.- rauhoitu.jooko
George_L kirjoitti:
"mielipiteensä eivät mielestäsi tänne kuulu."
- Missä ja milloin olen sanonut "ettei jonkun mielipide kuulu tänne"? Ja ketä olen sen takia ollut häätämässä pois?
"Onko oma keskustelutapasi mielestäsi normaalia?"
- No kerro mikä siinä ei ole normaalia? Sanoisin että se ei ole normaalia ja rehellistä keskustelua, että muiden sanoja vääristellään.Taisi mennä viestisi väärälle henkilölle. Viestini oli nimimerkille keskustele.normaalisti, ei sinulle.
Niinpä näyttääkin, anteeksi, ilmoitus viestistä tuli ja näytti kuin olisit kirjoittanut minulle; enkä huomioinut lainausta viestissäsi.
- rauhoitu.jooko
George_L kirjoitti:
Niinpä näyttääkin, anteeksi, ilmoitus viestistä tuli ja näytti kuin olisit kirjoittanut minulle; enkä huomioinut lainausta viestissäsi.
Sellaista sattuu. Oma kommenttini oli toiselle, mutta kosketti epäsuorasti myös sinua. En voinut käsittää mikä kirjoituksissasi oli muka itsesi korottamista ja millä valtuudella hän samaan hengenvetoon alkoi sinua sättimään ja komentelemaan. Syyttää sinua itsesi korottamisesta, mutta syylistyy siihen itse.
- keskustele.normaalisti
rauhoitu.jooko kirjoitti:
Sellaista sattuu. Oma kommenttini oli toiselle, mutta kosketti epäsuorasti myös sinua. En voinut käsittää mikä kirjoituksissasi oli muka itsesi korottamista ja millä valtuudella hän samaan hengenvetoon alkoi sinua sättimään ja komentelemaan. Syyttää sinua itsesi korottamisesta, mutta syylistyy siihen itse.
Itsensäkorotus näkyi siinä, että hän tunsi oikeutta arvoituksien esittämiseen. Jos et sitä huomannut, eipä hän huomannut sitä itsekään.
Erimielisyytensä voi esittää esittää myös korrektisti. Vaan en myöskään tiedä, mikä maaginen voima häntä vetää luterilaiselle palstalle, kun fundamentalistien palstoja on runsaasti. keskustele.normaalisti kirjoitti:
Itsensäkorotus näkyi siinä, että hän tunsi oikeutta arvoituksien esittämiseen. Jos et sitä huomannut, eipä hän huomannut sitä itsekään.
Erimielisyytensä voi esittää esittää myös korrektisti. Vaan en myöskään tiedä, mikä maaginen voima häntä vetää luterilaiselle palstalle, kun fundamentalistien palstoja on runsaasti.Miten "arvoituksien esittäminen" olisi itsensä korottamista? Enkä edes esittänyt arvoituksia - tai erimielisyyksiä? Kysyin miltä Jeesus ihmiset tuli ensisijassa pelastamaan, siihen pitäisi voida vastata ihan asiallisesti ja lyhyesti.
"Vaan en myöskään tiedä, mikä maaginen voima häntä vetää luterilaiselle palstalle, kun fundamentalistien palstoja on runsaasti."
- Fundamentalisti tarkoitti alunperin perimmäisten totuuksien puolustajaa; ja olen täällä puolustamassa Raamatun totuutta. Miksen saisi käydä keskustelua täällä? Siksikö että sinun mielestäsi on loukkaava jos toisilla on eri näkemyksiä?- keskustele.normaalisti
George_L kirjoitti:
Miten "arvoituksien esittäminen" olisi itsensä korottamista? Enkä edes esittänyt arvoituksia - tai erimielisyyksiä? Kysyin miltä Jeesus ihmiset tuli ensisijassa pelastamaan, siihen pitäisi voida vastata ihan asiallisesti ja lyhyesti.
"Vaan en myöskään tiedä, mikä maaginen voima häntä vetää luterilaiselle palstalle, kun fundamentalistien palstoja on runsaasti."
- Fundamentalisti tarkoitti alunperin perimmäisten totuuksien puolustajaa; ja olen täällä puolustamassa Raamatun totuutta. Miksen saisi käydä keskustelua täällä? Siksikö että sinun mielestäsi on loukkaava jos toisilla on eri näkemyksiä?Koetetaan nyt uudestaan.
a) Moitin sinua itsensä ylentämisestä.
b) Ei ole luokkaavaa olla eri mieltä, mutta teidän paljous ja monien fundamentalistien aggressiivisuus sotkee palstaamme. Fundamentalisteille tarkoitettuja palstoja on useita. Jos haluamme väitellä heidän kanssaan, tiedämme kyllä hakeutua sinne. Ei tarvitse tulla kintereille.
Jätän viimeisen sanan sinulle. Käytä, jos haluat. Minun puolestani asia on päättynyt. keskustele.normaalisti kirjoitti:
Koetetaan nyt uudestaan.
a) Moitin sinua itsensä ylentämisestä.
b) Ei ole luokkaavaa olla eri mieltä, mutta teidän paljous ja monien fundamentalistien aggressiivisuus sotkee palstaamme. Fundamentalisteille tarkoitettuja palstoja on useita. Jos haluamme väitellä heidän kanssaan, tiedämme kyllä hakeutua sinne. Ei tarvitse tulla kintereille.
Jätän viimeisen sanan sinulle. Käytä, jos haluat. Minun puolestani asia on päättynyt.Sanonpa sinulle vielä, että itsensä ylentäminen ei ole tarkoitukseni. Ja palstaa sotkevat kyllä aivan muut kuin "fundamentalistit".
- bmcogsojkg
Sitten kun on ihmisiä, jotka luulevat ettei ole mitään väliä miten elää, kun löytyy tyyppi, joka tuli syylliseksi puolestansa. Niinpä voi samalla unohtaa tyypin itsensä opetukset. Jos omantunnon ääni vähän kolkuttaakin, tulkitsevat nämä ihmiset senkin mukamas Raamatulla:"se on teidän syyttäjänne saatana, joka teitä syyttää". Eli....????
Olet hyvin tiivistänyt asianlaidan - ja tuollainen asenne tai toimintatapa on hyvin selkeästi läsnä tällä palstalla.
- sielläseonraamatussa
Kuolemalta.
- KTS--
Vastaus on Raamatussa: Kristus tuli pelastamaan meidät LAIN kiroukselta. Juutalaisen lain kiroukselta:
"Galatalaiskirje:
3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme" - työtön0
Näytti Tien Pelastukseen Synneiltä :) Kuka syntinsä ristiinnaulitsee "palkinnon" korjatkoot :) Niitä syntejä onkin sitten muutama jos toinenkin :I
Uudestisyntyminen ylhäältä on alku tälle :) Pyhä Henki Jonka Jumala antaa... ei mikään rituaali taikka Ihminen :P
Näin sen itse koen ERITTÄIN vahvasti :) - pelastaa
Synniltä. Mahdollistaa muutoksen. Vanha kuolee. Uusi alkaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174136
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842459Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731597Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231147Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42902- 171894
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74863- 104860
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72810