Jehovan todistajien ja adventisen kiusaksi Job meni möläyttämään omituisia?...KÖ?
Job 19:26,27.
"Ja sitten kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan, saan katsella Häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: Hän ei ole minulle outo."
Älkää nyt sitten Jehovan todistajat väittäkö että ei Job tarkoittanut ,että hän olisi kuollut.
Aika sairasta ajattelua olisi ollut jos hän olisi luullut että hänestä lähtee lihat irti ja silti hän olisi elossa.
Job siis uskoi että kuolemansa jälkeen hän näkee Jumalan, ennen uuden ruumiin saamista ja ylösnousemusta.
Tätähän kaikki uskovat odottavat paitsi Jehovan todistajat ja adventistit.
Job 19:27."Tätä minun sydämeni kaipaa".
Puhuiko Job omiaan?
19
<50
Vastaukset
- L.Oo
Hyvän ja valaisevan Raamatun kohdan nostit esiin mnaat!
Tuossa käsittääkseni Job puhuu nimenomaan siitä tilanteesta, kun kuoleman jälkeen uskovaiset pääsevät ensin ns Aabrahamin helmaan vielä ruumiittomassa välitilassa. Sitten vasta myöhemmin on se ruumiillinen ylösnousemus, jolloin Jobkin saa uuden kirkastetun liharuumiin, entistäkin paremman ylösnousemusruumiin. Se on Jeesuksen ylösnousemusruumiin kaltainen. Jeesushan pystyi halutessaan syömäänkin , kun opetuslapset näkivät Hänet Hänen ylösnousemuksensa jälkeen.
Mutta joo. Jehovan todistajat eivät tajua sitä, että heti kuoleman jälkeen ihmiset menevät ns välitilaan eli tuonelaan. Tosin Jeesuksen ristin kuoleman jälkeen vain jumalattomat ovat käsittääkseni siinä välitilan tuonelaosastossa ja Jeesuksen omat ovat ns Aabrahamin helmassa , jota paratiisiksikin kutsutaan eli Jumalan läheisyydessä.
Tässä on mielestäni hyvin kuoleman jälkeistä tilannetta valaiseva linkki:
http://lindell.netmission.fi/sielu.htm
Yksi kiinnostava kohta:
"Tarkoittivatko Jeesuksen sanat "tänä päivänä" paratiisissa olemista?
Jeesus lohdutti katuvaa ryöväriä ristillä tunnetuksi tulleilla sanoilla: "Totisesti Minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman Minun kanssani paratiisissa." (Luuk. 23:43). Ne, jotka väittävät kuolleiden olevan joka tiedottomia tai olemattomia, asettavat lauseen välimerkit siten, että sanat 'tänä päivänä" tarkoittaisivat noiden sanojen olevan vain sinä päivänä lausuttuja, eikä että ryöväri olisi vielä sinä päivänä päässyt paratiisiin. Sanat kuuluisivat heidän käännöksensä mukaan suunnilleen tähän tapaan: "Totisesti Minä sanon sinulle tänä päivänä: olet oleva kanssani paratiisissa.’
Tarkastellessamme esillä olevia sanajärjestyksiä ja verratessamme niitä toisiinsa näyttävät nuo sanat ’tänä päivänä’ viimeksi mainitussa järjestyksessään olevan kovin köyhät, aivan tarpeettomat ja vastoin kaikkea käytäntöä. Miksi Jeesuksen olisi pitänyt mainita se päivä, jona Hän jotakin sanoi? Hänen sanansahan ovat iankaikkisia joilla on aina sama arvo. Jos Hän olisi sanonut: "Totisesti Minä sanon sinulle: olet oleva kanssani paratiisissa", olisi asia ollut aivan sama. Ne, jotka muuttavat välimerkkejä, tekevät siis nuo sanat "tänä päivänä’ aivan tarpeettomiksi.
Mutta kokonaan toiseksi muuttuu niiden arvo, jos annamme sanojen olla siinä järjestyksessä kuin ne ovat Raamatussamme. Silloin niille tulee äärettömän suuri merkitys. Ei Jeesus antanut tuolle päivälle erikoista arvoa sen tähden, että Hän sinä päivänä puhui, vaan siksi, että se kauhea päivä oli sittenkin päättyvä ihmeelliseen voittoon. Hän lohdutti ryöväriä. Nämä sanat todistivat ryövärille ensiksikin sen, että kaikki on anteeksi annettu, ja toiseksi että vielä samana päivänä he kulkisivat yhdessä paratiisissa. Tämä oli täydellinen lohdutus siinä tilassa olevalle ryövärille. Vain Jeesus voi sellaisen antaa.
Jeesus tiesi myös ryövärin Hänen lähtönsä jälkeen jäävän riippumaan ristille vitkallista kuolemaa tehden, ja ymmärsi, mikä mielen apeus ja sielun pimeys saattoikaan vallata ryövärin hänen ollessaan ilman Herransa ruumiillista läsnäoloa, heikkenevässä ja kuolemaa lähestyvässä ruumiissaan. Ristiinnaulituthan saattoivat kestää toistakin vuorokautta tuota kauheaa kidutusta. Ajatelkaamme, mitä lohtua toivat silloin ryövärille nuo sanat ’tänä päivänä’. - Niin, vielä tänä päivänä olen oleva Hänen kanssaan paratiisissa, tänään loppuu minunkin kärsimykseni, ja saan nähdä Vapahtajani, joka vielä viimeisillä hetkillä antoi anteeksi koko Jumalalle kelpaamattoman elämäni ja otti minut, kaikkien hylkäämän, rakastavaan suojaansa. - Totisesti tämä on paras kuolevalle annettu synninpäästötapaus, mistä olen koko elämässäni kuullut.
Oli hyvä, etteivät nuo välimerkkien muuttajat eläneet silloin, kun ryöväri ristillä teki kuolemaa. He olisivat pian menneet selittämään hänelle noiden 'tänä päivänä"-sanojen todellista merkitystä ja vieneet häneltä sen ilon, jota hän odotti. - Me tiedämme, että ryöväri pääsi pois sinä päivänä, niin kuin Jeesus oli hänelle luvannut, ja sai käydä paratiisin iloon.
Mutta koska ryöväri oli Herran lupauksen mukaan Hänen kanssaan sinä päivänä paratiisissa, todistaa sekin Raamatun perustotuuden, että tietoinen olemassaolomme jatkuu ruumiistamme erottuamme."- L.Oo
Ihan joka asiasta kristikunnan kristitytkään eivät ole samaa mieltä, muttei tarvitsekaan olla. On uskon kannalta olleellisia pelastuskysymyksiä ja sitten ns kehällisiä kysymyksiä, jotka eivät ole ns.pelastuskysymyksiä ja joissa erinevät kannat eivät ole niin iso asia..
Eli esim lopun tapahtumien ja tuhatvuotisen valtakunnan tapahtumien tarkkaa järjestystä koskevissa asioissahan on vaihtelua siinä, miten kristitytkin ajattelevat asioitten kulun menevän. Ihan kaikkeahan meidän kristittyjen ei edes tarvitse tarkkaan tietää. I
Kuitenkin jotkut kysymykset kuten Kristuksen persoonaan liittyvät kysymykset ovat erittäin oleellisia. On elintärkeää esim ymmärtää, ettei Jeesus ole enkeli Mikael.
Tälläinen kuva minulle on syntynyt. "Mutta joo. Jehovan todistajat eivät tajua sitä, että heti kuoleman jälkeen ihmiset menevät ns välitilaan eli tuonelaan. Tosin Jeesuksen ristin kuoleman jälkeen vain jumalattomat ovat käsittääkseni siinä välitilan tuonelaosastossa ja Jeesuksen omat ovat ns Aabrahamin helmassa , jota paratiisiksikin kutsutaan eli Jumalan läheisyydessä."
"Ei Daavid ole noussut taivaisiin" (Ap 2:34)
Tämä ns. "Aabrahamin helman" tyhjentäminen kuuluu esim. Helluntalaiseen käsitykseen mutta ei vastaa raamatun totuutta ja on esim. ristiriidassa 1 Tess 4 luvun kanssa !
ja Vrt myös esim. http://otakoppi.webnode.fi/news/daavid-ei-ole-noussut-ylos-taivaaseen/
Tuonelasta lyhyesti:
Tuonela on henkimaailmallinen ihmisen minuuden ja tietoisuuden säilyttävä kuolleitten sielujen ns. "Välitila", "Aabrahamin helma" (Luuk 16:19-31) "Alttarin alla" (Ilm:6:9-11) "Paratiisi",(Luuk 23:43) "Kolmas taivas /Paratiisi" ( 2Kor 12:3-4)
Tuonelaa, tuonpuoleista maailmaa eli hebreaksi "Sheol" ja Kreikaksi "Hades" ei voi suoranaisesti konkretisoida ja sijoittaa mihinkään vaikkapa "maan alle" kuin vertauskuvallisesti eli tiettyyn paikkaan, koska henkimaailmassa emme ole enää samalla tavalla sidottuna aikaan ja paikkaan !
Tämä Tuonelan "välitila" ei kuitenkaan ole se lopullinen tila mihin ihmiset menevät maailman lopulla kun "kirjat" avataan...
Silloin ihmiset erotetaan lopullisesti ja uskovat saavat ns. "Kirkastetun ylösnousemusruumiin" joka on erilainen kuin tämä nykyinen lihallinen ruumiimme ja Kristukseen uskovat sielut saavat myös "uudet taivaat ja uuden maan" sillä kaikki entinen on mennyt ! (Ilm:21:1)
Kuolema ("ero jostakin") ja Tuonela ("kuolleitten sielujen valtakunta) poistetaan "limnēn puros" eli "Tuliseen järveen" eli "roskiin" eli "gehennaan" ja näitä ei tulevassa maailmassa ikuisuudessa enää tarvita ! (Ilm 20:14)
http://biblehub.com/greek/3857.htm
Luuk 23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: TÄNÄ PÄIVÄNÄ pitää sinun oleman MINUN KANSSANI PARATIISISSA."
2 Kor 12:4 TEMMATTIIN PARATIISIIN ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua
Ilm 2:7 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, JOKA VOITTAA, minä annan syödä elämän puusta, joka on JUMALAN PARATIISISSA.
Vrt. http://fi.wikipedia.org/wiki/Eedenin_puutarha
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paratiisi
VT:ssa Sana “paratiisi”= “Pardes”mainitaan 3x
1) Laul 4:12 "Suljettu yrttitarha on siskoni, morsiameni, suljettu kaivo, lukittu lähde.
4:13 Sinä versot kuin PARATIISI (“Pardes”), jossa on granaattiomenia ynnä kalliita hedelmiä, koofer-kukkia ja narduksia,"
Tässä paratiisin merkitys on selvästi vertauskuvallinen ja kuvailee morsiamen ihanuutta ! Paratiisi voi siis olla nainenkin... ;D
2) Neh 2:7 Ja minä sanoin kuninkaalle: "Jos kuningas hyväksi näkee, niin annettakoon minun mukaani kirjeet Eufrat-virran tuonpuoleisen maan käskynhaltijoille, että he sallivat minun kulkea sen kautta perille Juudaan asti,
2:8 samoin kirje Aasafille, kuninkaan puiston (“Pardes”)vartijalle, että hän antaa minulle hirsiä temppelilinnan porttien kattamista varten sekä kaupungin muuria ja sitä taloa varten, johon menen asumaan". Ja kuningas myönsi minulle sen, koska minun Jumalani hyvä käsi oli minun päälläni.
Tässä Paratiisi on selvästi vain Park = puisto !
3 ) Saar 2:5 Minä laitoin itselleni puutarhoja (“Pardes”)ja puistoja ja istutin niihin kaikkinaisia hedelmäpuita.
Ja tässä paratiisi on taas vain puutarha
http://biblehub.com/hebrew/6508.htm
_________
Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/- HiemanVariaatioita
Kopittelija007 kirjoitti:
"Mutta joo. Jehovan todistajat eivät tajua sitä, että heti kuoleman jälkeen ihmiset menevät ns välitilaan eli tuonelaan. Tosin Jeesuksen ristin kuoleman jälkeen vain jumalattomat ovat käsittääkseni siinä välitilan tuonelaosastossa ja Jeesuksen omat ovat ns Aabrahamin helmassa , jota paratiisiksikin kutsutaan eli Jumalan läheisyydessä."
"Ei Daavid ole noussut taivaisiin" (Ap 2:34)
Tämä ns. "Aabrahamin helman" tyhjentäminen kuuluu esim. Helluntalaiseen käsitykseen mutta ei vastaa raamatun totuutta ja on esim. ristiriidassa 1 Tess 4 luvun kanssa !
ja Vrt myös esim. http://otakoppi.webnode.fi/news/daavid-ei-ole-noussut-ylos-taivaaseen/
Tuonelasta lyhyesti:
Tuonela on henkimaailmallinen ihmisen minuuden ja tietoisuuden säilyttävä kuolleitten sielujen ns. "Välitila", "Aabrahamin helma" (Luuk 16:19-31) "Alttarin alla" (Ilm:6:9-11) "Paratiisi",(Luuk 23:43) "Kolmas taivas /Paratiisi" ( 2Kor 12:3-4)
Tuonelaa, tuonpuoleista maailmaa eli hebreaksi "Sheol" ja Kreikaksi "Hades" ei voi suoranaisesti konkretisoida ja sijoittaa mihinkään vaikkapa "maan alle" kuin vertauskuvallisesti eli tiettyyn paikkaan, koska henkimaailmassa emme ole enää samalla tavalla sidottuna aikaan ja paikkaan !
Tämä Tuonelan "välitila" ei kuitenkaan ole se lopullinen tila mihin ihmiset menevät maailman lopulla kun "kirjat" avataan...
Silloin ihmiset erotetaan lopullisesti ja uskovat saavat ns. "Kirkastetun ylösnousemusruumiin" joka on erilainen kuin tämä nykyinen lihallinen ruumiimme ja Kristukseen uskovat sielut saavat myös "uudet taivaat ja uuden maan" sillä kaikki entinen on mennyt ! (Ilm:21:1)
Kuolema ("ero jostakin") ja Tuonela ("kuolleitten sielujen valtakunta) poistetaan "limnēn puros" eli "Tuliseen järveen" eli "roskiin" eli "gehennaan" ja näitä ei tulevassa maailmassa ikuisuudessa enää tarvita ! (Ilm 20:14)
http://biblehub.com/greek/3857.htm
Luuk 23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: TÄNÄ PÄIVÄNÄ pitää sinun oleman MINUN KANSSANI PARATIISISSA."
2 Kor 12:4 TEMMATTIIN PARATIISIIN ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua
Ilm 2:7 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, JOKA VOITTAA, minä annan syödä elämän puusta, joka on JUMALAN PARATIISISSA.
Vrt. http://fi.wikipedia.org/wiki/Eedenin_puutarha
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paratiisi
VT:ssa Sana “paratiisi”= “Pardes”mainitaan 3x
1) Laul 4:12 "Suljettu yrttitarha on siskoni, morsiameni, suljettu kaivo, lukittu lähde.
4:13 Sinä versot kuin PARATIISI (“Pardes”), jossa on granaattiomenia ynnä kalliita hedelmiä, koofer-kukkia ja narduksia,"
Tässä paratiisin merkitys on selvästi vertauskuvallinen ja kuvailee morsiamen ihanuutta ! Paratiisi voi siis olla nainenkin... ;D
2) Neh 2:7 Ja minä sanoin kuninkaalle: "Jos kuningas hyväksi näkee, niin annettakoon minun mukaani kirjeet Eufrat-virran tuonpuoleisen maan käskynhaltijoille, että he sallivat minun kulkea sen kautta perille Juudaan asti,
2:8 samoin kirje Aasafille, kuninkaan puiston (“Pardes”)vartijalle, että hän antaa minulle hirsiä temppelilinnan porttien kattamista varten sekä kaupungin muuria ja sitä taloa varten, johon menen asumaan". Ja kuningas myönsi minulle sen, koska minun Jumalani hyvä käsi oli minun päälläni.
Tässä Paratiisi on selvästi vain Park = puisto !
3 ) Saar 2:5 Minä laitoin itselleni puutarhoja (“Pardes”)ja puistoja ja istutin niihin kaikkinaisia hedelmäpuita.
Ja tässä paratiisi on taas vain puutarha
http://biblehub.com/hebrew/6508.htm
_________
Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/Niin tuosta tuonela-asiasta on hieman variaatiota näkemyksissä myös kristikunnan sisällä.. Usein ajatellaan, että Jeesuksen kuoleman jälkeen tuonela tavallaan jakaantui kahteen osaan. Toisessa osassa elävät jumalattomat ja toisessa osassa eli Abrahamin helmassa/ paratiisissa elävät vanhurskaat. Kummatkin ryhmät ovat tässä vaiheessa vielä jokatapauksessa ilman ylösnousemusruumista. Tuonela on tämän näkemyksen mukaan kaksiosainen.
Verratkaa myös artikkelini Taivas ja Taivaat !
http://otakoppi.webnode.fi/news/taivaat-ja-sen-tuho/HiemanVariaatioita kirjoitti:
Niin tuosta tuonela-asiasta on hieman variaatiota näkemyksissä myös kristikunnan sisällä.. Usein ajatellaan, että Jeesuksen kuoleman jälkeen tuonela tavallaan jakaantui kahteen osaan. Toisessa osassa elävät jumalattomat ja toisessa osassa eli Abrahamin helmassa/ paratiisissa elävät vanhurskaat. Kummatkin ryhmät ovat tässä vaiheessa vielä jokatapauksessa ilman ylösnousemusruumista. Tuonela on tämän näkemyksen mukaan kaksiosainen.
Joo, mutta kyllä ns. "Aabrahamin helma" on ollut alusta asti ja siihen tämä "paratiisin" omaisen tilan nimikin viittaa... Eli Uskon Isään "Aabrahamiin" !
- Jaahastajaaps
Kopittelija007 kirjoitti:
Joo, mutta kyllä ns. "Aabrahamin helma" on ollut alusta asti ja siihen tämä "paratiisin" omaisen tilan nimikin viittaa... Eli Uskon Isään "Aabrahamiin" !
Hmmm, täytyypä pohtia vielä asiaa.
- Paipai
Kannattaisko lukee vielä jobin kirja vaikka parisataa kertaa uudestaan , Jobiinhan s, tartutti kamalan ihotaudin , koko iho täynnä paiseita , -Iho mustui ja irtoili , - pahankuriset poikalaumat , ( samanl, kuin näkee nyt lähi-idässä kiviä mättämässä , ei enää poikia vaan nuoria miehiä ,) hillittömässä kiusanteossa , Ns, Jobin ystävät ympärillään ensimmäisenä järjestäytyneenä Uskontona saivartelemassa jostain opillisista hiirenloukuista, jotta Job vapauttaisi S,aatanan epäilyistä ja tunnustaisi olevansa kaikkeen syyllinen, lapsensa ja omaisuutensa menettäneen jobin .
Ei Job sanonut olevansa # Jossain oikean kuolemansa jälkeen ; vaan " Vaan viimeisenä on minun lunastajani seisova minun multieni päällä ;
Job luotti samaan lupaukseen , ennalta , kuin Room 4 ; 17 --
Siihen , että ihmiset kutsutaan takaisin Olemattomuudesta Korkeimman käskyllä ,
Kuolleita ei enää ole, vain KOrkein voi heidät palauttaa, ja Job sen jo tiesi- opetustäää
No saihan Job mikä TÄRKEINTÄ niin uudet tyttäret jotka olivat maan KAUNEIMPIA niin tässähän oli opetuksena jälleen se, että tytön on oltava kaunein, naisellahan ei ole muuta merkitystä.
- NäinSeMeneepi
Jumala voi palauttaa tuonelasta ylösnousemuksen kautta ikuiseen elämään ylösnousemusruumiin kera. Tuonelassa ihmisillä ei ole ruumista.
Lue tuo kirjoitus, jossa kerrotaan Raamatulla perustellen, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu:
http://lindell.netmission.fi/sielu.htm - Paipai
NäinSeMeneepi kirjoitti:
Jumala voi palauttaa tuonelasta ylösnousemuksen kautta ikuiseen elämään ylösnousemusruumiin kera. Tuonelassa ihmisillä ei ole ruumista.
Lue tuo kirjoitus, jossa kerrotaan Raamatulla perustellen, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu:
http://lindell.netmission.fi/sielu.htmTäytyy tuohon linkkiin nähden taas sanoa , että sana "henki " tuli ns, alkukirkon teksteihin vasta vuonna -350 j.aa, , Idän kirkon piispa Basileios "Suuren " kirjoittamana , Se liittyi Armeniassa harrastettuun esi-isien henkien palvontaan , joka on se kaikkein alkeellisin uskomus , Tuonela taas on, edelleen , osa kreikkalaisten pakanamyyttejä , Jeshua ei ollut kreikkalainen eikä Roomalainen ,
- LiisaIhmeittenMaassa
Paipai kirjoitti:
Täytyy tuohon linkkiin nähden taas sanoa , että sana "henki " tuli ns, alkukirkon teksteihin vasta vuonna -350 j.aa, , Idän kirkon piispa Basileios "Suuren " kirjoittamana , Se liittyi Armeniassa harrastettuun esi-isien henkien palvontaan , joka on se kaikkein alkeellisin uskomus , Tuonela taas on, edelleen , osa kreikkalaisten pakanamyyttejä , Jeshua ei ollut kreikkalainen eikä Roomalainen ,
Ootkos Paipai ateisti, agnostikko vai, kuten väitetää, Jt-lahkon ovela mainosvaltuutettu, joka yrittää hämmentää keskusteluja?
Itse veikkaisin jonkin sortin agnostikkoa tai lähes ateistia. - Paipai
LiisaIhmeittenMaassa kirjoitti:
Ootkos Paipai ateisti, agnostikko vai, kuten väitetää, Jt-lahkon ovela mainosvaltuutettu, joka yrittää hämmentää keskusteluja?
Itse veikkaisin jonkin sortin agnostikkoa tai lähes ateistia.En ole mainosvaltuutettu , eikös Liisa ihmeitten maasta tunne, minähän olen Lissun Irwikissa , mnjaauu,
- LiisaIhmeittenMaassa
Paipai kirjoitti:
En ole mainosvaltuutettu , eikös Liisa ihmeitten maasta tunne, minähän olen Lissun Irwikissa , mnjaauu,
Oi, sehän oli ihanasti sanottu Irwikissa! Olet kuitenkin minusta myös aikamoinen kameliontti, mutta mitäs siitä. Kaipa se luontoosi kuuluu. :)
Mutta sitä minä ihmettelen olemmeko samassa ihmeitten maassa vai missä sinä oikein mennä viiperrät ja mau'ut... - Paipai
LiisaIhmeittenMaassa kirjoitti:
Oi, sehän oli ihanasti sanottu Irwikissa! Olet kuitenkin minusta myös aikamoinen kameliontti, mutta mitäs siitä. Kaipa se luontoosi kuuluu. :)
Mutta sitä minä ihmettelen olemmeko samassa ihmeitten maassa vai missä sinä oikein mennä viiperrät ja mau'ut...Viiperrät ja mau'ut "
Irwikissan duuni ihmemaassa on , niinkuin lissuna tiedät, ilmestyä istumaan milloin millekin hyllylle, ja hymyillä kaikille asioille, Sitten haihtua , ja jättää vain tuo -Mnjauu , Mirrikän hymy siihen ,
on minulla uudempikin kolttu päällä , olen nykyään , muodikkaasti Kvanttifysiikan kattihiukkanen , joka juoksee hymynsä kanssa rinnakkain siellä hiukkaspolulla ,
kaikkihan on tää niin heleppoo ja vähintään kaksinkert...
mnjauuu
Miksi muuten pimitetään sitä tosiasiaa, että Jobin etunimi oli Blow? Siitähän on aivan ylitsepursuavat todisteet Mesobotamian montusta löytyneissä esinahkaisissa savitauluissa. Nuolenpääkirjoituksen on vielä tulkinnut henkistynyt jt-proffesoori S. U. Ihinotto.
- mainosvaltuutettu
Job uskoo ylösnousemukseen`;
luku 14
Kunpa kätkisit minut tuonelaan,
piilottaisit sinne, kunnes vihasi on asettunut,
panisit määräajan ja muistaisit sitten minut!
14 Mutta voiko ihminen herätä eloon, kun hän on
kuollut?
Niin kauan kuin työvuoroni jatkuu,
minä kuitenkin odotan, että raadanta päättyy.
15 Silloin sinä kutsuisit minua, ja minä vastaisin,
sinä kaipaisit jälleen
sitä, minkä oma kätesi on luonut.
16 Sinä tarkkaisit kyllä askeleitani
mutta et pitäisi kirjaa synneistäni.
17 Pahat tekoni olisivat kukkarossasi sinetillä suljettuina, sinä peittäisit ne näkymättömiin.
Kuin myös kadotukseen,;
luku10
Muista, että olet itse minut tehnyt maan savesta!
Nytkö teet minut maan tomuksi jälleen?
10 Sinä vuodatit minut kuin maidon astiaan,
sinä kiinteytit minut muotooni kuin juuston,
11 olet pukenut minut lihaan ja nahkaan,
liittänyt luilla ja jänteillä minut kokoon.
12 Sinä annoit minulle elämän, olit uskollinen,
sinun huolenpitosi oli suojanani.
13 Mutta tämä, mikä on minua kohdannut,
oli jo valmiina sinun mielessäsi.
Nyt minä tiedän, mitä sinä sydämessäsi haudoit.
14 Jos minä tein väärin, aina sinä olit siinä
etkä koskaan jättänyt rankaisematta.
15 Ja nyt, jos olen syyllistynyt pahaan, voi minua!
Mutta vaikka olisin elänyt kuinka nuhteettomasti,
en silti voisi nostaa päätäni,
sillä olisin yleinen pilkan kohde
ja näkisin vain kurjuuteni.
16 Jos pidän pääni pystyssä, sinä metsästät minua
kuin leijona,
minä saan jälleen kokea tuon ihmeteltävän voimasi.
17 Yhä uusia todistajia sinä tuot eteeni, sinun vihasi kasvaa kasvamistaan, yhä uusia joukkoja sinä lähetät kimppuuni.
Miksi minun piti syntyä?
18 Miksi vedit minut ulos äidinkohdusta?
Kunpa olisin menehtynyt alkuuni
eikä yksikään silmä olisi minua nähnyt!
19 Kunpa minua ei olisi koskaan ollut!
Minut olisi viety suoraan kohdusta hautaan.
20 Ovathan päiväni vähät ja ne päättyvät pian.
Päästä jo irti! Anna minun iloita hetki,
21 ennen kuin menen pimeyden ja kuoleman varjon
maahan,
menen, enkä enää palaa,
22 kuoleman varjon ja sekasorron maahan, synkkään maahan, maahan, jossa valokin on pimeyttä. - osalihassataivaisiin
Jovin puheet ovat hiukan ristiriitaisia, jos pitäydytään naatin tulkinnoissa, sillä sanoohan Job jakeessa 27:
Hänet olen minä näkevä apunani; minun silmäni saavat nähdä hänet-eikä vieraana. Munaskuuni hiukeavat sisimmässäni.
Miten aloittaja mahtaa yhdistää tämän lihan repimisen ja kuitenkin silmät näkevät ja munuaiset . . . hiukeavat hänen sisimmässään? Ilmeisesti tämän on tarkoitus merkitä kaipausta tms. Munaskuiden merkitiys muinaisuudessa kun oli jotain muuta kuin tänä päivänä.
Epäilemättä apuun otetaan suhteellinen tulkinta, vai mitä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763571
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t292314Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä842023Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191570- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271413Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71364Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671327Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531085