Olenko mielestänne helluntailainen? Olen uskossa ja kuulun helluntaiseurakuntaan. Tekeekö se minusta helluntailaisen? Kerron hieman lisää omista ajatuksistani.
1. Uskon ihmisen saavan Pyhän Hengen kasteen uskoontulon hetkellä, eikä niin että se olisi uskoontulon jälkeinen siitä erillinen tapahtuma, niin kuin klassinen helluntailainen oppi sen määrittelee.
2. Hyväksyn myös lapsikasteen kristillisenä kasteena uskovien kasteen rinnalla. Mielestäni kasteen muoto ei ole merkittävä, vaan se uskooko ihminen Jeesukseen. Lapsikasteessakin ihminen kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, aivan samoin kuin uskovien kasteessa.
3. En puhu kielillä. Aiemmin puhuin, mutta sitten minua alkoi häiritä niiden saama ylikorostunut asema helluntailaisuudessa. Kielilläpuhuminen alkoi tuntua itsetarkoitukselta; kielilläpuhumiseni riitti siihen, että olin muiden silmissä hengellinen ja tosi uskova. Uskon kyllä edelleen Jumalan toimivan armolahjojenkin kautta meidänkin aikanamme.
4. Ehtoollisesta ajattelen, että siinä ovat läsnä Kristuksen ruumis ja veri, eli leipä on Kristuksen ruumis ja viini on Kristuksen veri (=reaali preesens). Kristus tarjoaa ehtoollisessa syntien anteeksiantamusta. Helluntaiseurakunnissa ehtoollinen on enemmänkin Kristuksen kärsimisen muistojuhla.
Olenko edelleen mielestänne helluntailainen vai jotakin muuta? Hieman laajennettuna sama kysymys: Mikä tekee uskovasta helluntailaisen? Mitä opinkappaleita pitää uskoa (esim. Pyhästä Hengestä, ehtoollisesta jne.), että uskova olisi helluntailainen?
Tämä ei sitten ole mikään provo, eikä tällä ole tarkoitus aloittaa uutta kastekeskustelua eikä mitään muutakaan kiistelyä luterilaisten ja helluntailaisten välillä. Kysymys on siitä, mikä tekee uskovasta helluntailaisen?
Olenko helluntailainen?
20
1307
Vastaukset
- xxxxxxx
...ei kukaan muu voi sitä määrittää, yksin ja sillei isokirjakin sanoo vapaasti lainattuna
- The-Tempus-Jeesuksen-oma
Mikä sinua kielillä puhumisessa häiritsee. Eivät helluntalaiset ole hihhuleita, jos kuulet seurakuntaan ja tunnustat uskot Jeesukseen sillä ei ole mitään väliä minkälaiset kosmeettiset kannat asioihin on. Mutta minulla itse kannatan rekisteröitymistä kirkkokunnaksi, mutta jos seurakunnan paimen ottaa sen puheeksi siitä tulee valtaisa taistelu vanhuksien ja nuorten välillä joten pastori ei ota kantaa kysymykseen pitääkö rekisteröityä vai ei.
- Ritari009
"olenko helluntailainen", kuka tahansa, myös luterilainen voi olla h-lainen, samoin kuka hyvänsä, joka on Raamatun mukaan uudestisyntynyt elävään uskoon,Sanan ja Pyhän Hengen peson kautta,jonka Jeesus vaikuttaa,
Pelkästään helluntaiseurakuntaan kuuluminen ei vielä tee OIKEAA helluntailaista.
Niinkuin ei lihaan tehty ympärileikkaus ei tee oikeaa juutalaista ,vaan sydämen ympäri leikkaus, eli, uudestisyntymä.
Ei mikään kaste tee ihmisestä uskovaista, eikä myöskään helluntailaista.
1. Väärä päätelmä, Pyhän Hengen kasteen voi saada uskoon tullessa ja yhtälailla sen jälkeen koska tahansa ja voi myös saada Hengen uudestaan ja uudestaan, se ei ole rajoitettua.
2. Väärä päätelmä, lapsikaste ei ole raamatullinen, eikä siis myöskään mikään kaste.
3. Taas väärin, halveksit Pyhää Henkeä sitä arvostelemalla.
4. Melkein oikein, syntejä ei syödä eikä juoda anteeksi, ne saadaan anteeksi uskon kautta Jeesukseen Kristukseen,. Ehtoollinen on Kristuksen kuoleman muisto juhla ateria.
Helluntailainen on henkilö, joka on saanut syntinsä anteeksi Jeesuksen sovinto veressä uskon kautta,kirjoitusten mukaan. (lue Apostolien teot) Kastettu uskovien kasteella upottamalla, kirjoitusten mukaan.
On helluntailainen vaikka ei olisikaan saanut Pyhän Hengen kastetta, eikä ole seurakuntajärjestyksen mukaan pisaraakaan alempiarvoinen, kuin henkilö, joka on saanut Hengen täyteyden. Tasavertaisia Jeesuksen edessä, joka on seurakunnan Pää. Hengen kaste ei ole myöskään mikään hengellisyyden mitta.
Se on lahja, josta tulee kittää Jeesusta, ja antaa Hänelle kunnia, ja kiitos tuosta sanomattomasta lahjasta, joka sisältyy aina Jeesukseen Kristukseen.- joutuneen uskonnon
uhriksi. Kaikki kielenkäyttösi ja sananvalintasi
osoittaa sen selvästi.
Olet joutunut ansaan josta on vaikea päästä irti.
Jos käyt jatkuvasti samanlaisten seurassa hulluutesi
vain lisääntyy. Joudut syöksykierteeseen uskosi
kanssa.
Kumpa sinunkin silmäsi avautuvat ennenkuin on
myöhäistä.
Ei terve ihminen kaipaa tuollaisia teennäisiä
elämäntapoja.
Normaalit elämäntavat riittävät varsin hyvin. - Kaikkea sitä...
joutuneen uskonnon kirjoitti:
uhriksi. Kaikki kielenkäyttösi ja sananvalintasi
osoittaa sen selvästi.
Olet joutunut ansaan josta on vaikea päästä irti.
Jos käyt jatkuvasti samanlaisten seurassa hulluutesi
vain lisääntyy. Joudut syöksykierteeseen uskosi
kanssa.
Kumpa sinunkin silmäsi avautuvat ennenkuin on
myöhäistä.
Ei terve ihminen kaipaa tuollaisia teennäisiä
elämäntapoja.
Normaalit elämäntavat riittävät varsin hyvin.Nythän sinä vallan hulluja horiset! Ei Ritari ole uskonnon uhri.
- milkyway-cowboy
"3. En puhu kielillä. Aiemmin puhuin, mutta sitten minua alkoi häiritä niiden saama ylikorostunut asema helluntailaisuudessa. Kielilläpuhuminen alkoi tuntua itsetarkoitukselta; kielilläpuhumiseni riitti siihen, että olin muiden silmissä hengellinen ja tosi uskova. Uskon kyllä edelleen Jumalan toimivan armolahjojenkin kautta meidänkin aikanamme."
"3. Taas väärin, halveksit Pyhää Henkeä sitä arvostelemalla."
Tarkentaisitko hieman. Miten kysyjä arvosteli Pyhää Henkeä? Mielestäni hän arvosteli toisia uskovia ja heidän suhtautumistaan kielillä puhumiseen tai kenties jopa/myös ns kielillä puhumiseen, jota ikävä kyllä esiintyy paljon. Tarkoitan tällä suusta päästettyä siansaksaa, jolla halutaan muiden uskovien hyväksyntä.
Kaikkihan eivät puhu kielillä vaikka osa helluntailaisista tuntuu ajattelevan kielillä puhumattoman olevan ilman Pyhää Henkeä. Armolahjojahan on muitakin ja esimerkiksi Paavali korotti profetian kielillä puhumista tärkeämmäksi armolahjaksi. - Ritari009
milkyway-cowboy kirjoitti:
"3. En puhu kielillä. Aiemmin puhuin, mutta sitten minua alkoi häiritä niiden saama ylikorostunut asema helluntailaisuudessa. Kielilläpuhuminen alkoi tuntua itsetarkoitukselta; kielilläpuhumiseni riitti siihen, että olin muiden silmissä hengellinen ja tosi uskova. Uskon kyllä edelleen Jumalan toimivan armolahjojenkin kautta meidänkin aikanamme."
"3. Taas väärin, halveksit Pyhää Henkeä sitä arvostelemalla."
Tarkentaisitko hieman. Miten kysyjä arvosteli Pyhää Henkeä? Mielestäni hän arvosteli toisia uskovia ja heidän suhtautumistaan kielillä puhumiseen tai kenties jopa/myös ns kielillä puhumiseen, jota ikävä kyllä esiintyy paljon. Tarkoitan tällä suusta päästettyä siansaksaa, jolla halutaan muiden uskovien hyväksyntä.
Kaikkihan eivät puhu kielillä vaikka osa helluntailaisista tuntuu ajattelevan kielillä puhumattoman olevan ilman Pyhää Henkeä. Armolahjojahan on muitakin ja esimerkiksi Paavali korotti profetian kielillä puhumista tärkeämmäksi armolahjaksi.kielilläpuhumisen arvosteluun,nimittämällä sitä "siansaksaksi",varo vaan, ette rienaa itseä Pyhää Henkeä!
Mikä sinä olet sanomaan mitää siansaksaksi, et voi millää osata kaikkia maailman kieliä, enkelten kielistä puhumattakaan.pinempää suuta siis,korjaa oma suus ensin saastasta. - milkyway-cowboy
Ritari009 kirjoitti:
kielilläpuhumisen arvosteluun,nimittämällä sitä "siansaksaksi",varo vaan, ette rienaa itseä Pyhää Henkeä!
Mikä sinä olet sanomaan mitää siansaksaksi, et voi millää osata kaikkia maailman kieliä, enkelten kielistä puhumattakaan.pinempää suuta siis,korjaa oma suus ensin saastasta.En todellakaan osaa kaikkia maailman kieliä, enkelten kielistä puhumattakaan. Enkä suinkaan arvostele Pyhää Henkeä!
Ihmisten kanssa keskustellessa on käynyt ilmi että siansaksan puhumista ilmenee yllättävän paljonkin, varsinkin ahdasmielisissa helluntaseurakunnissa. Näitäkin löytyy. Tällaisissa seurakunnissa ajatellaan usein ettei ihminen ole saanut Pyhää Henkeä jos hän ei puhu kielillä.
Onneksi eivät läheskään kaikki seurakunnat lukeudu näihin. Ollaan sentään ymmärretty että armolahjoja on muitakin ja kaikki eivät voi saada kaikkia armolahjoja.
Moni uskova on itse tunnustanut syyllistyneensä siansaksan puhumiseen saadakseen hyväksyntää. He ovat yksinkertaisesti vaan peloissaan matkineet toisia.
Pelätessään joutuvansa hyljeksityiksi muiden seurakuntalaisten taholta ovat nämä ilman kielillä puhumisen armolahjaa olevat ihmiset tietoisesti päästäneet rukoushetkissä opeteltuja, muilta kieliltä kuullostavia sanoja ja lauseita.
Ehkä minun olisi pitänyt selittää aiemmassa viestissä tarkemmin, mitä tarkoitin. Mutta toisaalta olisit, Ritari voinut kysyä minulta, mitä oikein väitteilläni tarkoitin sen sijaan että aloit heti tuomitsemaan. Tätä kutsutaan keskusteluksi. No ehkäpä opimme puolin ja toisin.
Ystävällisessä hengessä Sinua siunaten! -MC-
- P-Pesonen
Oletko koskaan miettinyt elämän tosiasioita kuten esim. miten ihminen syntyy tai mitä tapahtuu kun ihminen kuolee? Onko lapsi kohdussa Jumalan lahja vai onko se miehen ja naisen yhdynnän seuraus? Maatuuko ruumis kuollessaan vai lähteekö taivaaseen? Missä on ihmisen sielu? Aivoissa?!
Olen ollut tekemisissä helluntaiseurakuntaan kuuluvien ihmisten kanssa, lähinnä työni puolesta ja olen tullut siihen tulokseen, että suurin osa heistä (ja muista uskonlahkolaisista) on entisiä alkoholisteja tai muuten vaan henkisessä ahdingossa olevia ihmisiä tai heidän jälkeläisiään. Usko ja uskonto on opetettu heille. Jos kukaan ei olisi puhunut heille jumalasta tai Jeesuksesta niin olisivatko he uskossa? Jos ihminen on yksin ja peloissaan niin on luonnollista, että hän kaipaa turvaa. Mikä olisi sen kauheampaa kuin sanoa uskovaiselle ihmiselle, että jumalaa ei ole. Mutta meidän pitäisi opettaa kanssaihmisille, että oikeitakin turvapaikkoja on olemassa. Ihmisen pitäisi jo pikkuhiljaa pyrkiä ulos laumasta ja tehdä omia päätöksiä. Eikö sinusta ole ahdistavaa olla hyvä ihminen uskonnon nimissä? Tehdä tiliä Jumalalle? Eikö olisi vapauttavampaa tehdä hyvät teot täällä toisillemme ilman että Jumala meitä siihen käskee? Tai eikö olisi hyvä pyytää synnit anteeksi siltä, jota kohtaan olemme konkreettisesti sitä tehneet?
Ajattele esimerkiksi niitä rikollisia jotka vaikka vankilassa ollessaan ovat tulleet uskoon. Psykologisesti se on vain oman pahan olon peittämistä. Omien pahojen tekojen kieltämistä. Ajatellaanpa vaikka raiskaajaa joka rukoilee jumalalta syntejä anteeksi. Hän omissa kuvitelmissaan saa ne anteeksi, koska muuta vaihtoehtoa ei mielenterveyden kunnossa pitämiseksi ole. Ja näinpä hän, peittääkseen omaa huonoa omatuntoaan, on uskossa Jumalaan, joka hänet pelasti.
Tarkoituksenani ei ole pahoittaa mieltäsi. Halusin vain kertoa mielipiteeni. Siksihän täällä ollaan keskustelemassa. On hyvä, että tutkiskelet itseäsi ja mietit mikä olet. Neuvoni olisi, että älä ole mitään muuta, kuin mitä todellisuudessa olet. - Janos
Tätä palstaa lukiessa tuli mieleeni 70-luvulta eräs tapaus...Kaksi pikkupoikaa oli melkein tukkanuottasilla...Erimielisyyden aihe oli:"Kumpi on uskovaisempi"...
VBointeja.tervjanos väliä sillä on, että mikä -lainen sitä on..?
- huom!
Alkuseurakunnan aikana perhekunnittain lapsineen ja palvelijoineen ja heidäm perheineen Jeesuksen nimeen kastettuja kristittyjä ei missään elämän vaiheessa kastettu epäraamatullisilla anabaptistisilla uusintakasteilla.
Helluntalaisuus syntyi Amerikassa 1800-luvun loppupuolella mustan väestön keskuudessa ja levisi Suomeen vasta 1900-luvun alussa T.B.Barrat -nimisen henkilön tuomana oppina.- Jaska Jokunen
Jossakin etelä-amerikassa.
- engelmama
Hei!
Tuli vain mieleen, että onko sillä merkitystä, mihin kirkkokuntaan kuuluu, jos Kristus asuu sydämessä? Ei ole olemassa eri Taivasta helluntailaisille, vapaakirkollisille, luterilaisille... vaan kaikki Hänen omansa ovat sitten joskus samassa paikassa.
Anne- tomu ja tuhka
Olet oikeassa siinä, ettei kirkkokunnalla ole iankaikkisuutta ajatellen mitään merkitystä, tärkeintä on usko Kristukseen.
Asialla on kuitenkin merkitystä tätä aikaa varten. Uskovalla on hyvä olla jokin hengellinen koti ja identiteetti. Raamattu ei tunne hengellistä irtolaisuutta vaan meidän tulee kuulua johonkin seurakuntaan. Seurakuntahan on Jumalan suunnitelma eikä mikään ihmiskeksintö.
Se miksi seurakuntia ja kirkkokuntia on niin paljon voidaan lukea kirkkohistoriasta. Ja tässä juuri tulee esiin ongelman ydin: kirkkokuntien erilaiset opit. Puhun tässä nyt vain niistä kirkkokunnista, joissa tunnustetaan Jeesuksen olevan Kristus. On siis olemassa kirkkokuntia ja seurakuntia, joissa tunnustetaan Raamattu Jumalan sanana ja ihmisen voivan pelastua vain uskon kautta Jeesukseen, mutta sitten on eroja joissakin sellaisissa asioissa, jotka eivät ole pelastuksen kannalta merkittäviä, kuten armolahjat, kasteen suoritustapa tai ymmärrys ehtoollisen merkityksestä.
Jos siis uskova omaksuu jonkin kirkkokunnan tai seurakunnan opit, voidaanko häntä silloin sen perusteella kutsua esim. luterilaiseksi, helluntailaiseksi, metodistiksi jne?
Lopuksi vielä pieni juttu. Palstan nimi on helluntailaisuus, joten tällä palstalla puhutaan helluntailaisuudesta. Mikä siis tekee uskovasta helluntailaisen? - atri.parkka
tomu ja tuhka kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, ettei kirkkokunnalla ole iankaikkisuutta ajatellen mitään merkitystä, tärkeintä on usko Kristukseen.
Asialla on kuitenkin merkitystä tätä aikaa varten. Uskovalla on hyvä olla jokin hengellinen koti ja identiteetti. Raamattu ei tunne hengellistä irtolaisuutta vaan meidän tulee kuulua johonkin seurakuntaan. Seurakuntahan on Jumalan suunnitelma eikä mikään ihmiskeksintö.
Se miksi seurakuntia ja kirkkokuntia on niin paljon voidaan lukea kirkkohistoriasta. Ja tässä juuri tulee esiin ongelman ydin: kirkkokuntien erilaiset opit. Puhun tässä nyt vain niistä kirkkokunnista, joissa tunnustetaan Jeesuksen olevan Kristus. On siis olemassa kirkkokuntia ja seurakuntia, joissa tunnustetaan Raamattu Jumalan sanana ja ihmisen voivan pelastua vain uskon kautta Jeesukseen, mutta sitten on eroja joissakin sellaisissa asioissa, jotka eivät ole pelastuksen kannalta merkittäviä, kuten armolahjat, kasteen suoritustapa tai ymmärrys ehtoollisen merkityksestä.
Jos siis uskova omaksuu jonkin kirkkokunnan tai seurakunnan opit, voidaanko häntä silloin sen perusteella kutsua esim. luterilaiseksi, helluntailaiseksi, metodistiksi jne?
Lopuksi vielä pieni juttu. Palstan nimi on helluntailaisuus, joten tällä palstalla puhutaan helluntailaisuudesta. Mikä siis tekee uskovasta helluntailaisen?Näkemystesi puolesta olet melko puhdas luterilainen, ja asemasi puolesta helluntailainen.
Nykyän helluntailaisus määritellään laajemmin kuin viime vuosituhannella.
Liike on maailmanlaajuisena saanut eri kansallisuuksien parissa hyvinkin erilaisia painotuksia, mutta luulen sinun kysyvän suomalaista näkökulmaa?
Tämän hetkiseen helluntailaisuuteen kuuluu jo suuri osa toisinajattelijoita, jotka pitkin hampain hyväksytään joukkoon. Sinuakin varmaan "siedetään" seurakunnassasi, mutta jos pidät kovaa ääntä eriävistä näkemyksistäsi, joudut pulaan.
- sillä
Jos tunnustat selkeästi, että Jeesus tulee yhä tänä päivänä armovälineiden muodossa lihaksi eli materian maailmaan sekä kasteessa että ehtoollisessa, joka ON Kristuksen ruumis ja veri syntien anteeksisaamiseksi. Kasteessa syntien anteeksisaamiseksi veden, veren ja Hengen kautta sanan mukaan. (1.Joh.5:6-9, Apt.2:38-39)
"Tästä te tunnette Jumalan Hengen; jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta." (1.Joh.4:2) - olennainen
olet kuin oletkin tervepäinen, itseajatteleva. Melkein luulisi, että olet susi lammasten vaatteissa hellareitten keskuudessa. Niin perusluterilaiselta kuulostat. hyvä niin
- J & D
Jokaisen kohdalla on oma hommansa toi hengenkaste joku saa uskoontulon yhteydessä joku 2v myöhemmin. Kasteesta uskon että ihmisen pitäisi olla ensin uskossa että voi kastaa koska se pitäisi tehdä omasta halusta seurata Jeesusta. Kielilläpuhuminen on itsensä rakentamista eikä sitä tarvii jokapaikassa puhua sillä kielillä puhuva rakentaa itseääm. Ehtoollisesta Jeesus sanoo tehkää tämä minun muistokseni. Olet hellari siinä missä muutkin sillä meillä on erilaisia mielipiteitä asioista. Siunausta
- why?
miksi ei vaan uskovainen? en ymmärrä tota järjestöjen esilletuomista. Jehovan todistajatkin puhuvat aina järjestöstä.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 814492
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1224167Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀454142BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1723323Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome602633- 1792585
Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582577Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main352572Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?682459Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik432132