Sairaudesta kertominen

Jiffer

Minulla on aika harvinainen ja huonosti tunnettu sairaus. Se ei suoranaisesti vaikuta työkykyyni, mutta se kuitenkin pitää ottaa huomioon työtä haettaessa. Tilannetta on vaikea selittää (ja ilmeisesti myös ymmärtää, olen huomannut), mutta kuvio on samanhenkinen kuin vaikkapa kala-allergikko, joka ei voi olla töissä kalatiskillä, mutta muutenhan sairaus ei vaikuta työkykyyn tai alaraajoistaan halvaantunut, joka kuitenkin voi tehdä ajatus- tai toimistotöitä ihan normaalisti.

Valitettavasti sairauteni vain on sellainen, että siihen liittyy ennakkoluuloja (esim. mt-ongelmista, mikä ei ole totta) ja muutenkin käytännössä työnantajan on oltava tietoinen siitä. Mutta missä vaiheessa ja miten kertoa siitä? Heti hakemuksessa, jolloin on vaarana, että potentiaalinen työnantaja säikähtää ja alkaa epäröidä minun palkkaamistani vai vasta työhaastattelussa, jossa saattaisi olla paremmat mahdollisuudet selittää tilannetta? Mainitsenko koko asiaa hakemuksessa, vaikka mitä todennäköisemmin sairaus on otettava huomioon työtehtävissä? Kerronko suoraan, että on diagnosoitu tällainen sairaus vai yritänkö jotenkin pehmentää asiaa?

Kokemuksia?

7

1717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eitarvikertoa

      Vasta haastattelussa kasvotusten jasilloinkin ihan loppumetreillä jossai sopivassa kohtaa missä puhe kääntyy jotenkin siihen suuntaan jos sittenkään.

    • MarKantonio

      Älä kerro. Se on yksityisasia ja sairauden takua ei saa syrjiä..

    • Jiffer

      Kiitos vastauksista!

      Tällä hetkellä olen itse sen kannalla, että kerron asiasta varovasti, mutta vasta työhaastattelussa (jos ikinä edes sinne saakka pääsisin...). Tämä on reiluin keksimäni ratkaisu sekä minulle itselleni että varmasti työnantajallekin. Toki jos työ on luonteeltaan sellaista, ettei sairaus sen hoitamiseen vaikuta pätkääkään, niin en sitä myöskään mainitse.

      Valitettavasti vain en pääse testaamaan tätä tai muitakaan metodeja, koska en pääse edes haastatteluun saakka!

    • ei_missään

      Sinä itse tiedät, millaista työtä voit sairautesi puitteissa hakea. Tuskin siis haet tehtäviin, joihin et sen sairauden vuoksi pystyisi, vai mitä.

      Sairaudesta ei tarvitse kertoa, olettamus on juuri se, että jos tehtävä edellyttää vaikkapa täydellistä värinäköä, niin henkilö joka tietää tässä olevan puutteita omalla kohdallaan, ei tehtävään hae (joo, värinäköongelmat eivät ole sairaus, mutta laitoin nyt sen tähän esimerkiksi). Sitten yleensä jos pestataan pitempään sijaisuuteen tai vakituiseen tehtävään, siis toistaiseksi voimassa olevaan pestiin, niin yleensä työnantaja järjestää työterveyshuollon puitteissa työhöntulotarkastuksen, ja jos katsot aiheelliseksi kertoa sairaudestasi niin oikea paikka kertoa on tuo paikka! Terveyshuolto.

      Jos kirjoitat hakemukseesi sairaudestasi, olettaen että siis et hae tehtävään johon et sen sairauden takia pysty, niin sinua ei takuulla kutsuta haastatteluun tai jos kerran haastattelussa niin sama juttu, sinua ei taatusti valita, sillä aina löytyy sellainen hakija, jolla sitä sairautta ei ole.

      Tietysti voi olla nykypäivänä että sairaudesta on etuakin, ajattele nyt vaikkapa nivelsairausyhdistyksiä, mikäs sen parempi jos työntekijällä on mahdollisuus antaa vertaistukea yhdistyksen jäsenille.... Tosin tuskin ne aivan pahimmista artriiteista kärsiviä pestaavat tuonnekaan!

    • Jiffer

      Kiitos vastauksestasi, nimimerkki ei_missään!

      En luonnollisestikaan hae työtä, jota en pystyisi hoitamaan. Ongelmana on, että sairaus kuitenkin rajoittaa jonkin verran. Ennemmin tai myöhemmin (hakemuksessa, haastattelussa, jo työn saaneena) minä saatan joutua kertomaan työnantajalle, etten voi tehdä jotain asiaa. Täytyykö minun silloin perustella kieltäytymiseni? Pelkään, että jos en perustele, niin kieltäytymiseni tulkitaan nirsoiluna tai motivaation puutteena, mutta jos taas perustelen, niin on vaarana, että työnantaja säikähtää tai väärin ymmärtää sairauden laadun.

      Esimerkiksi jos minulla olisi lukihäiriö, niin eihän se vaikuttaisi fyysiseen työkykyyni, mutten kuitenkaan olisi oikea työntekijä tarkkuutta vaativiin tehtäviin tekstin parissa. Lukihäiriön haitatessa myös oppimista olisi pelkoni, että työnantaja pitää häiriötä älyllisenä rajoitteena tai palkkaa helpomman, ei rajoitteellisen työntekijän. Koska onko missään olemassa työtä, jossa ei oltaisi jollain tapaa tekemisissä tekstin tai numeroiden kanssa? Siivoojakin saattaa joutua raportoimaan työstään.

      Eli ydinkysymys tässä on, että saako työnantajalta pimittää tällaista tietoa rajoitteesta? Se sotii ainakin omaa moraaliani vastaan ja itsellenikin olisi helpompaa, jos löytyisi työnantaja, joka olisi tietoinen tilanteesta mutta antaisi silti mahdollisuuden. Toisaalta olen pattitilanteessa, kun töitä ei tunnu muuten saavan.

      • gfhfgfh

        Etkö sitten voi mainita hakukirjeessä, että sinulla on työn tekemisen kannalta merkityksellinen sairaus, mikä pitää ottaa huomioon vaikka ei vaikuta työstä suoriutumiseen muutoin kuin xxx-tilanteissa ja että olet halukas kertomaan tästä lisää työhaastattelussa.


      • Jiffer

        Juuri tämän suuntaisesti olen toiminut, paitsi etten ole kuitenkaan kertonut suoraan sairaudesta. Pitäisiköhän?

        Haastattelussa, jos asia on noussut esille, olen kertonut varsin avoimesti sairaudesta, sen syistä ja sen tuomista rajoituksista, mutta koetan samalla koko ajan painottaa, että kun rajoitukset otetaan huomioon, niin sen jälkeen sairaus ei millään tavoin vaikuta työkykyyni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe