Olen kiinnostunut helluntailaisuudesta mutta tahtoisian tietää enemmän: Eli mitkä ovat lyhyesti helluntailaiset säännöt? Sallitaanko ehkäisy? Entä alkoholin käyttäminen? Saako luottaa myös evoluutioon ja tieteeseen? Onko tilaisuuksissa pakko käydä ja kuinka usein niitä on? Täytyykö seurakuntaa avustaa rahallisesti?
Helluntailaisuuden säännöt
24
3849
Vastaukset
- mooseksenlakikymmenykset
Tässä helluntailainen Youtube Jukka Tolonen . Tässä toinen Youtube Taivas vai helvetti markku veilo. Tässä babtisti Youtube jumalan hullut. Tässä lisää; Youtube sain kutsun käydä kulkemaan
- Näistä_ei_saa_puhua
Kanattaa tutustua James Hirvisaaren kokemuksiin Helluntailaisuudesta, antaa aika hyvän kuhan koko jutusta. Olen itsekkin ollut mukana yli 20 vuotta.
http://www.james.pp.fi/helluntaikritiikki.html
- SIINAINVUORELLA
Ne ei uhraa eläimiä mutta kymmenyksiä ja koiria sekä huonekaluja...
"Saako luottaa evoluutioon ja tieteeseen?"
Kaikki muut olisivat kreationisteja. Haluatko sellaiseen seuraan?- woewoe
Ei se nyt ihan noin mene. Monet hellarit uskovat, että Jumala loi maailman mutta ajattelevat, että tieteen avulla saadaan tietoa tästä maailmasta. Tiede ei ole uskon vihollinen.
Hellareilla ei ole mitään sääntökirjaa. Raamattua pidetään ohjenuorana hyvään elämään. Jotku hellarit juovat viinilasillisen, toiset eivät koske alkoholiin. Raamattu ei kiellä viinin juontia, mutta tuomitsee juopumisen ja sen lieveilmiöt. Ehkäisy on henkilökohtainen asia. Ihmiset käyvät tilaisuuksissa sen mukaan kuin haluavat ja jaksavat.
Monet ajattelevat em. tavalla, mutta joukossa saattaa olla ahtaamminkin ajattelevia. Seurakunta ei kuitenkaan määrää miten pitää ajatella. Kuten muutenkin yhteiskunnassa, niin hellarienkin ajatukset riippuvat hiukan heidän taustastaan.
Jos kiinnostaa, niin voi käydä katsomassa mitä mieltä itse touhusta on. Eihän sinne ole mikään pakko jäädä, jos ei tunnu omalta. - woewoe
Ja seurakunnan rahallinen tukeminen on täysin vapaaehtoista. Kukaan ei kysy annoitko ja paljonko annoit.
woewoe kirjoitti:
Ei se nyt ihan noin mene. Monet hellarit uskovat, että Jumala loi maailman mutta ajattelevat, että tieteen avulla saadaan tietoa tästä maailmasta. Tiede ei ole uskon vihollinen.
Hellareilla ei ole mitään sääntökirjaa. Raamattua pidetään ohjenuorana hyvään elämään. Jotku hellarit juovat viinilasillisen, toiset eivät koske alkoholiin. Raamattu ei kiellä viinin juontia, mutta tuomitsee juopumisen ja sen lieveilmiöt. Ehkäisy on henkilökohtainen asia. Ihmiset käyvät tilaisuuksissa sen mukaan kuin haluavat ja jaksavat.
Monet ajattelevat em. tavalla, mutta joukossa saattaa olla ahtaamminkin ajattelevia. Seurakunta ei kuitenkaan määrää miten pitää ajatella. Kuten muutenkin yhteiskunnassa, niin hellarienkin ajatukset riippuvat hiukan heidän taustastaan.
Jos kiinnostaa, niin voi käydä katsomassa mitä mieltä itse touhusta on. Eihän sinne ole mikään pakko jäädä, jos ei tunnu omalta."Monet uskovat, että Jumala loi maailman, mutta ajattelevat, että tieteen avulla saadaan tietoa tästä maailmasta."
Minua esm.kalamos pitää ateistina, koska uskon myös tieteeseen ja sen mukaan tulkitsen "Jumalan Sanaa."
Vaikeaa se on.
Monet ottavat luomiskertomuksen kirjaimellisesti.
Minusta sen voi ottaa symbolisesti...se on minun "tulkintani", toiset ovat olleet tähän saakka eri mietlä. Sen takia en ihan pidä totuutena tuota, että "m o n e t uskovat"...miten tämä tämän päivän uusi tuttavuus nimmari woe woe sen ottaa?
Aloittajalle: kuuluin aikoinaan helluntaiseurakuntaan. Tiesin että kaikki muut maksavat kymmennyksiä. Eräänlainen sosiaalinen paine siitä syntyi.
Kuvaisin aikaa sanalla yhteisöllisyys. Se oli osa elämäni parasta aikaa.- woewoe
auroraboreallis kirjoitti:
"Monet uskovat, että Jumala loi maailman, mutta ajattelevat, että tieteen avulla saadaan tietoa tästä maailmasta."
Minua esm.kalamos pitää ateistina, koska uskon myös tieteeseen ja sen mukaan tulkitsen "Jumalan Sanaa."
Vaikeaa se on.
Monet ottavat luomiskertomuksen kirjaimellisesti.
Minusta sen voi ottaa symbolisesti...se on minun "tulkintani", toiset ovat olleet tähän saakka eri mietlä. Sen takia en ihan pidä totuutena tuota, että "m o n e t uskovat"...miten tämä tämän päivän uusi tuttavuus nimmari woe woe sen ottaa?
Aloittajalle: kuuluin aikoinaan helluntaiseurakuntaan. Tiesin että kaikki muut maksavat kymmennyksiä. Eräänlainen sosiaalinen paine siitä syntyi.
Kuvaisin aikaa sanalla yhteisöllisyys. Se oli osa elämäni parasta aikaa.Lähes kaikki minun tuttavapiiriini kuuluvat hellarit ovat tosiaankin sitä mieltä, että usko ja tiede eivät ole ristiriidassa keskenään. Tunnen varsin monia ympäri maailmaa, koska olen kasvanut hellareissa ja pyörinyt vuosikymmeniä myös niissä ympyröissä.
Toki olen tietoinen, että jotkut pyrkivät tulkitsemaan raamattua täysin kirjaimellisesti. Kenenkään sielun pelastus ei kuitenkaan riipu siitä uskooko luomiskertomuksen olevan enemmän symbolinen tai uskooko, että maailma luotiin 7 päivässä. Vai sanooko, ettei ole varma.
Fanaattisia kreationisteja ei ennen edes ollut. Eivätkä ihmiset pyrkineet hakemaan selitystä Raamatusta kaikkeen mahdolliseen. Ennen keskityttiin uskon ydinasioihin. Ja jätettiin biologia biologeille, lääketiede lääkäreille, jne. Minusta se olisi hyvä periaate edelleenkin. - woewoe
Tarkennuksena tuohon, että uskovat ovat tietenkin aina uskoneet, että Jumala loi maailman. Ja siinä mielessä he ovat kreationisteja. Mutta he eivät ole ennen väittäneet tietävänsä kuinka se tarkalleen tapahtui. Eli oltiin vähän nöyrempiä Jumalan suuruuden edessä.
Kirjaimellinen tulkinta voi olla joskus ongelmallista. Ihminen luulee tietävänsä kaiken, eikä Jumalan suuruudelle ja mysteerille jää tilaa. Pahimmillaan se voi johtaa raamatun tai kirjoitusten palvomiseen. Keskitytään kiistelemään sanamuodoista ja unohdetaan evankeliumin ydin ja miten uskoa pitäisi elää todeksi arkielämässä. - IsoDee
Jos hiusten kasvu ja perseen leviäminen lasketaan evoluutioon, niin saat uskoa siihen. Joo, ja kaljuuntuminen.
- freeway_
Ei ihmisen jumalusko tarvitse ihmisvetoisia uskonliikkeitä erilaisine ihmisvetoisine tulkintoineen, dogmeineen, säännöstöineen, ryhmäpaineen ja jopa henkisine väkivaltoineen.
#
"Helluntaiherätys eli helluntailaisuus on suurin kristinuskon protestanttisista suunnista maailmassa. Helluntaiherätys sai alkunsa 1900-luvun alkuvuosina Yhdysvalloissa Kansasissa ja Los Angelesissa. Helluntaiherätyksen syntymiseen ja sen omaksumiin opillisiin näkemyksiin vaikuttivat merkittävästi metodistit ja pyhitysliike."
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntalaisuus
#
"Tule sellaisena kuin olet - mutta sen jälkeen et enää kelpaa sellaisena kuin olet."
"On hyvä muistaa, että helluntailaisille Jumala on aina tärkeämpi kuin sinä. Mielihyvin saat palvella heidän kanssaan Jumalaa, laulaa reippaita lauluja ja tehdä evankelioimistyötä, mutta jos et mukaudu normistoon, välittäminen loppuu siihen."
"Kärjistetysti voidaan sanoa, että helluntailaiset eivät rakasta ihmistä vaan omaa helluntailaisuuttaan. Etsitään Jumalaa niin kiihkeästi, että lähimmäinen unohtuu, vaikka Jumala löytyisi juuri tuosta lähimmästä ihmisestä."
- http://www.james.pp.fi/helluntaikritiikki.html
#
"Paha tyttö lankesi ajatteluun"
"Sinussa on paha voima! Tämä kauhistuttava ajatus iskostettiin Katriina Järvisen mieleen lapsuudessa. Se soi yhä psykoterapeutin ja kirjailijan mielessä."
"Oman ajattelun demonisointiin kuuluu, että ihminen pumpataan täyteen toisten ajatuksia."
- http://www.valomerkki.fi/kirkko-ja-kaupunki/kirkko-ja-kaupunki-arkisto/paha-tytto-lankesi-ajatteluun
#
Muuan ex-helluntalainen piti helluntalaisuuskriittistä blogia, mutta joutui lopulta sulkemaan sen toistuvista terveyteensä ja henkeensä kohdituneita uhkauksista johtuen.Nämä sinänsä hyvin ikävät kokemukset ovat kuitenkin vain yksittäisiä esimerkkitapauksia. Uskoisin, että lähes jokaisessa seurakunnassa (muissakin kuin helluntai) on valitettavasti niitä "äärifundamentalisteja", joiden uskomelämän päähuomio tuntuu keskittyvän muiden uskovien syntien kaiveluun, joskus mitä ikävimmin sanakääntein. Väittäisin, että yhtä tällaisen asenteen omaavaa henkilöä kohti on kuitenkin huomattavan paljon suurempi joukko mitä rakkaudellisempia ja lämpimämpiä ihmisiä. Mutta tottahan se on, että jos saa 49 positiivista kommenttia ja yhden ilkeän, niin se yksi ilkeä jää päällimmäisenä mieleen kaivelemaan.
- freeway_
Tipale kirjoitti:
Nämä sinänsä hyvin ikävät kokemukset ovat kuitenkin vain yksittäisiä esimerkkitapauksia. Uskoisin, että lähes jokaisessa seurakunnassa (muissakin kuin helluntai) on valitettavasti niitä "äärifundamentalisteja", joiden uskomelämän päähuomio tuntuu keskittyvän muiden uskovien syntien kaiveluun, joskus mitä ikävimmin sanakääntein. Väittäisin, että yhtä tällaisen asenteen omaavaa henkilöä kohti on kuitenkin huomattavan paljon suurempi joukko mitä rakkaudellisempia ja lämpimämpiä ihmisiä. Mutta tottahan se on, että jos saa 49 positiivista kommenttia ja yhden ilkeän, niin se yksi ilkeä jää päällimmäisenä mieleen kaivelemaan.
Todellisuudessa kyse on helluntalaisuudesta dogmeineen, s. aatanoineen, h.helvetteineen ja menettelytapoineen ja sen muottiin painamisen metodeineen, jotka tuottavat vahinkoa.
Itse kuplassa sisällä elävä ei sitä näe tai on psykologisestikin jäävi sen tunnistamaan.
- alkuperäisessä
On rankkaa nekin ajaa ylinopeutta. YouTube petri kosonen ilonnsulta sain. Käännöslauluja suomentanut . On paljon erilaisia uuslahkoja uususkontoja uus newagea . Torstaisin voit käydä ystäväillassa saalemilla kahvilla tutustumassa . Manna apu jakaa ruokakasseja Espoossa . Irrtv.ru on hellareiden tv.jos oot kristitty pysy siinä missä oot .
- pasilassa
Eläväsana seurakunta esy.fi
- Luetarkkaan
Otapa ja lue mitä on kirjoitettu Helluntaiseurakunnan jäsenestä Hihhuli ja kaikki otsikot mitä löydät sillä mihin se lempinimi viittaa niin saat todellisuuden tunnetta kyseisestä seurakunnasta on kyse tai ainakin hänen toiminnastaan ja hän vielä saarnaa alttarilla että mietipä sitten kuin olet käynnyt kaikki otsikot läpi.
- hihhulinsekoilut
Lue kaikki mitä Hihhulin toiloilusta on kirjoitettu ja mieti / päätä sitten.
- Jeesuskylläpelastaa
Oletko jo uskossa ja haluat helluntaiseurakunnan kotiseurakunnaksi vai etkö ole vielä uskossa ja kaipaat pelastua.Raamatusta käy ilmi Jumalan tahto ja kun luet Raamattua näet sieltä miten tulee toimia missäkin asiassa ja tilanteessa.
- Mirka25
En tiedä. Minä epäilen myös. En oikein tykkää, että minulta aletaan kyselemään henkilökohtaisia asioita. Näiden täytyisi olla jokaisen omalla tunnollaan kannettavia juttuja. Joku sanoikin tuolla jotain hihhuleista. Jos helluntailaisuus on jotain hihhulointia, niin sellaiseen en lähde. Taisin sekoittaa tämän körttiläisyyteen...
- omalehmä
Mirka25 kirjoitti:
En tiedä. Minä epäilen myös. En oikein tykkää, että minulta aletaan kyselemään henkilökohtaisia asioita. Näiden täytyisi olla jokaisen omalla tunnollaan kannettavia juttuja. Joku sanoikin tuolla jotain hihhuleista. Jos helluntailaisuus on jotain hihhulointia, niin sellaiseen en lähde. Taisin sekoittaa tämän körttiläisyyteen...
Körttiläiset eivät hihhuloi. Helluntalaiset hihhuloivat, kaatavat ja kaatuilevat, solkkaavat kielillä ja vaikuttavat joskus vähän omituisilta.
- Onnellinenuskonnossaan
Lapsena jouduin käymään vanhempieni mukana helluntai-seurakunnan kokouksissa ja olin hyvin vakuuttunut siitä, että helluntailaisuus oli paras uskonnoista. Tosin en tietenkään tuntenut muita uskontoja, joita maailma oli tuolloinkin täynnänsä. Saarnaajat saivat minutkin käännytettyä uskontoonsa ja tunsinkin uskomattoman suurta onnellisuutta siitä, että minä pieni ihminen olin "pelastettu", koska jos vaikka kuolisin, niin minulla olisi kuolemani jälkeen iankaikkinen elämä, enkä joutuisi "kadotukseen".
Aikuistuttuani lopulta ymmärsin tämän uskontojen idean. Niiden tarkoitus onkin luoda ihmisille edellä mainituin perustein onnellisuuden tila, jotta ihmiset voisivat elää elämänsä onnellisina.
Itse en enää ole uskonnollinen. Mielestäni Raamatun kymmenen käskyä ovat kuitenkin oikeasti parhaat ihmiselämän ohjeet. Niitä noudattaen ihmisen elämä voi olla onnellista.
Kuka nämä käskyt aikoinaan laati, niin hän on ollut viisas ja ehkä "jumalallinen". - voisurkeutta
No et sinä paljoa ole tajunnut asioista vaikka jo aikuisuuteen olet päässyt !
helluntai ei ole koskaan ollut uskonto, siitä voit aloittaa itsesi päivittämisen. - Paavoruotsalainen
Miten voi sekoittaa körttiläisyyden ja helluntaihihhulit, ei paljo kauempana voisi olla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965