Wanha lieksalainen ja helppo kysymys

Olin 1960-luvulla eräällä paikkakunnalla 105 päivän kurssilla. Lähistöllä oli silloin sellaisia suosittuja kohteita kuin Kompassi, Vallin Sarvi, Messi ja Kasematti. Mistähän paikkakunnasta lienee kyse?

106

1146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjmmnhgfdsa

Hamina?

• Lieksan.panomies

No ei vittu kiinnosta ketään missä olit 105 päivää kurssilla, varmaan jossain homobaarissa, ziisus!

• Vastauksesi oli valitettavasti väärä.

• kutkuuu

Hamina ja RUK,kurssi.

• Paikkakunta on Hamina ja koulu on RUK. Kaksi tiesi oikean vastauksen ja kahden vastaus oli valitettavasti väärin.

• muistelua

Herra upseeri, saako res. alikersantti M puhutella? Mikä on nykyinen sotilasarvonne?Minä ylenin reservissä sattumakorpsta alikersantiksi.

• rotestimkinpoika

RUK 153 kesti muistaakseni myös 105 päivää.
      Lelun risteys ja Homeperseensuo tuli tutuksi.

• Olin Haminassa sissikomppaniassa ja hyvin usein tehtävät olivat idästä tulevan vihollisen tarkkailua maastossa Vaalimaantien varrella Homeperseensuolla.

• Olitteko harjoittelemassa kumpikaan kertaakaan Hagelin alueella, jossa oli paljon peltoa ja metsää.
        Hamina tuli ympäristöineen aikoinaan hyvin tuttavaksi.

Siellä on myös katu jota pidempää ei ole maailmassa.

Kerran olin vähällä hukkua eräässä "operaatiossa" meren rannalla, lähellä rajaa.

• rotestimökinpoika
        kamuttaja kirjoitti:

Olitteko harjoittelemassa kumpikaan kertaakaan Hagelin alueella, jossa oli paljon peltoa ja metsää.
        Hamina tuli ympäristöineen aikoinaan hyvin tuttavaksi.

Siellä on myös katu jota pidempää ei ole maailmassa.

Kerran olin vähällä hukkua eräässä "operaatiossa" meren rannalla, lähellä rajaa.

Eikös niitä ole kaksi, Iso ja Pikkuympyrä?

• rotestimökinpoika kirjoitti:

Eikös niitä ole kaksi, Iso ja Pikkuympyrä?

No olihan siellä, en muistanutkaan.
        Siellä on siis kaksi maailman päättymätöntä katua

• Sotilasarvoni on reservin luutnantti. En ole osallistunut koskaan kertausharjoituksiin, koska olin varattu siviilitehtäväni takia poikkeusolojen tehtäviin. Olisin kriisiaikana työskennellyt muualla kuin kenttäharmeijassa. Eli olin VAP -mies. Yhden ylennyksen sain 6.12.1997 osallistumisestani vuosikymmenien ajan vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön Suomen Reserviupseeriliitossa.

• rotestimökipoika

Kurssikaverini ylennettiin myös luutnantiksi vaikka ei ollut kerrannut päivääkään.
        Syynä oi vuosikausia toimiminen väestösuojelutehtävissä.
        Itse pysyn vänrikkinä, reservissä tämän vuoden loppuun. (60v).

• muistelua

Sotahistoriaa hieman tuntevana voisin ajatella, että upseerikursin pituus 105 päivää ei ole sattumaa. Upseerikurssin käyneet varmaan tietävät, onko tällä yhteys kansakuntamme kohtalon päiviin. Tiedän, että tämä ärsytää sivareita ja pullamössöpoikia, mutta viis siitä.

• Talvisodan 30.11.1939 - 13.3.1940 kesto oli 105 päivää. Ei ole todellakaan sattumaa, että kurssienkin kesto on ollut 105 päivää. Nykyään lienevät kurssien kestot eri mittaisia, vai ovatko?

• Minä viivyin niissä Haminan ympyröissä reilusti yli vuoden.
      "Haminan käyneet" voi aavistaa, mutta se minun "ihailijani" onkirjoit.... muut salanimet sai hieman päänvaivaa, mikä oli syy.

Tarkemmin en kerro, ettei henkilöllisyyteni selvittäminen kävisi liian helpoksi tuolla "salapoliisille" joka ei jaksa elää ilman minua.

• myös.Haminan.käynyt

Olit siis töissä siellä eli olet entinen aktiiviupseeri. Oletko majuri vai korkeampi.

• lähti.timitrasta
        myös.Haminan.käynyt kirjoitti:

Olit siis töissä siellä eli olet entinen aktiiviupseeri. Oletko majuri vai korkeampi.

Siirtyi siviiliin everstinä asuu Espoossa tai Kauniaisissa

• Oliko sinunkin ja Rotestimökin pojan aikoihin itä naapurilla tapana valonheittäjillä tutkia taivasta joka yö.
      Mentiin joskus seuraamaan läheltä, kuitenkin omalta maalta.
      Heillä oli voimakkaat lamput, sillä niiden valossa näki yöllä kulkea, jos pilvet olivat sopivat, ja heijastivat valon takaisin maahan.

• Sisseinä harhailimme milloin missäkin, mutta Hagelin aluetta en muista.

Useimmiten tiedustelutehtävämme sijoittuivat Vaalimaantien molemminpuolisille alueille.

Kurssin raskain koetus oli Kirkkojärven marssi, jossa karsittiin ”jyvät akanoista”. Pikamarssi oli kilpailu kymmenhenkisin joukkuein varusteiden kanssa reilun 20 kilometrin matkalla. Mukavin tapahtuma oli kurssijuhla, jossa daamit voiavat olla mukana. Nykyään sissikomppanian nimi on tiedustelukomppania. Minusta leivottiin tiedustelujoukkueen johtaja. Varmaankin puolet kurssista oli kuivahkoja luentoja luokissa.

Kurssini ajoittui kesäaikaan, joten valonheittimiä ei naapuri puolella ilmeisesti käytetty.

• wanha_lieksalainen kirjoitti:

Sisseinä harhailimme milloin missäkin, mutta Hagelin aluetta en muista.

Useimmiten tiedustelutehtävämme sijoittuivat Vaalimaantien molemminpuolisille alueille.

Kurssin raskain koetus oli Kirkkojärven marssi, jossa karsittiin ”jyvät akanoista”. Pikamarssi oli kilpailu kymmenhenkisin joukkuein varusteiden kanssa reilun 20 kilometrin matkalla. Mukavin tapahtuma oli kurssijuhla, jossa daamit voiavat olla mukana. Nykyään sissikomppanian nimi on tiedustelukomppania. Minusta leivottiin tiedustelujoukkueen johtaja. Varmaankin puolet kurssista oli kuivahkoja luentoja luokissa.

Kurssini ajoittui kesäaikaan, joten valonheittimiä ei naapuri puolella ilmeisesti käytetty.

Ne valonheittäjät syttyi vasta kun illat pimeni, ja olivat ilmavalvontaa varten.

Voi olla, että sinun aikana oli jo Hageli poistettu kun siellä oli paljon peltoja.
        Se oli Virolahden kunnassa, noin 10 km tiestä mantereelle päin pienen sivutien päässä.

Se tie rajalle oli todella mutkainen ja mäkinen.
        Aina kun mentiin autolla niin oksennus ei ollut kaukana.
        Kerran yksi oppilas kuormurin lavalla istui minun edessä ammuslaatikon päällä ja kellahti siitä mutkassa selälleen minun jalan päälle.
        Lonkkani meni osittain sijoiltaan ja olin 10 pv Kouvolan sotilassairaalassa.

Kerran menin traktorilla ja kuormaa oli 5 tonnia ja traktori ei ollut kovin iso.
        Kyllä pelotti niin nousuissa kuin myötämäissä.
        Meitä oli kaksi jotka osasi ajaa traktoria, ja niin meitä oli sitten kaksi traktoria, ja veimme useita kuormia aivan rajan pintaan, ja sitten myöhemmin takaisin.

• olitko.kapu
        kamuttaja kirjoitti:

Ne valonheittäjät syttyi vasta kun illat pimeni, ja olivat ilmavalvontaa varten.

Voi olla, että sinun aikana oli jo Hageli poistettu kun siellä oli paljon peltoja.
        Se oli Virolahden kunnassa, noin 10 km tiestä mantereelle päin pienen sivutien päässä.

Se tie rajalle oli todella mutkainen ja mäkinen.
        Aina kun mentiin autolla niin oksennus ei ollut kaukana.
        Kerran yksi oppilas kuormurin lavalla istui minun edessä ammuslaatikon päällä ja kellahti siitä mutkassa selälleen minun jalan päälle.
        Lonkkani meni osittain sijoiltaan ja olin 10 pv Kouvolan sotilassairaalassa.

Kerran menin traktorilla ja kuormaa oli 5 tonnia ja traktori ei ollut kovin iso.
        Kyllä pelotti niin nousuissa kuin myötämäissä.
        Meitä oli kaksi jotka osasi ajaa traktoria, ja niin meitä oli sitten kaksi traktoria, ja veimme useita kuormia aivan rajan pintaan, ja sitten myöhemmin takaisin.

Olit näemmä RUK. Kouluttaja kadettikoulun jälkeen

Sisseinä harhailimme milloin missäkin, mutta Hagelin aluetta en muista.

Kirkkis ei meillä ollut kovin Haminan keikka. Rankimmat olivat viikon mittaiset sotaharjoitukset, joissa sai nukkua muutaman tunnin koko viikon aikana. Siinä tietoisesti testattiin psyykeen kestoa. Nukahdin kesken aseen puhdistuksen loppuvaiheessa. Tupakaveri nukahti polkupyörämarssilla. Kypärä tippui asfalttiin kolahtaen ja kaveri kaatui ojaan.

• rotestimökinpoika

En minäkään muista noita valonheittäjiä , Kirkkojärven marssin kylläkin.
      Samalla kurssilla oli mm. elokuvaohjaaja Lauri Törhönen sekä toimittaja Veli-Matti Hautala. Sekä eräs henkilö joka katseli isänsä näyttelemistä Tuntemattomassa Sotilaassa joka esitettiin varusmiehille.
      Itse soitin kurssijuhlan orkesterissa.

• Minä olin armeijassa varmaan edellisten komentajien aikana.
        Jouduin kahdelle hyvin pitkälle marssille jotka jäivät erityisesti mieleen.

Ensimmäinen oli sellainen, kun tulimme sieltä polkupyörillä Pahkajärvelle ampumaan, ja heti ammuntojen päätyttyä lähdettiin takaisin.
        Koko matka kesti edestakaisin kesti yli 3 vrk.
        Vain yksi lepohetki puolitoista tuntia oli koko reissulla, ja vain silloin saimme syödä kenttäkeittiöstä.
        Muutoin söimme rautaisannoksia, ja vanikkaa, joita annettiin ennen lähtöä.
        Vain yksi kolmasosa kesti koko matkan.

Toinen oli jossa menimme yhtä kyytiä, kaksi vuorokautta.
        Koko aikana oli vain yksi puolen tunnin tauko, lisäksi osalla kuten minullakin oli ylimääräinen 25 kg painava esine täyspakkauksen lisäksi.
        Senkin kesti loppuun asti vain osa, minä kestin.

Olin siinnä iässä niin hullu, että nautin noista pitkistä ja kovista jotoksista.

• muroplasa

Tämän ketjun kirjoittajalta lienee aiheellista kysyä, millainen oli vaimosi reaktio, kun tapasi sinut kotoa miesten kanssa makuuhuoneessa homostelemassa.
      Ja vaihtoehdot.
      A Pakkasi tavarat ja lähti
      B Lähti, eikä sen koommin ole näkynyt
      C Lähti ja haki tavarat myöhemmin
      D Ja oma reaktiosi oli jäädä kirjoittelemaan s24:n eri nimimerkeillä.

• eksynyttä-laitetaan

Pahasti olet nyt eksyksissä muropoika. Tämä on Lieksan palsta. Koetapas hakeutua takaisin oman aihealueesi palstan pariin. Siellä kaverisi jo odottavat vitsiniekkaansa. Täällä eivät ehkä kaikki ymmärrä sinun huumoriasi tai saattavat ymmärtää se aivan väärin.

• muroplasa
        eksynyttä-laitetaan kirjoitti:

Pahasti olet nyt eksyksissä muropoika. Tämä on Lieksan palsta. Koetapas hakeutua takaisin oman aihealueesi palstan pariin. Siellä kaverisi jo odottavat vitsiniekkaansa. Täällä eivät ehkä kaikki ymmärrä sinun huumoriasi tai saattavat ymmärtää se aivan väärin.

Kipasehan taasen välillä sinne harrastuksiesi pariin retostelemaan. Eli keskustemaan noiden eri persoonoittesi kanssa ja suorita samalla itsetutkiskelua vaikkapa siellä peittosi alla.

• muropoika-hoitoon
        muroplasa kirjoitti:

Kipasehan taasen välillä sinne harrastuksiesi pariin retostelemaan. Eli keskustemaan noiden eri persoonoittesi kanssa ja suorita samalla itsetutkiskelua vaikkapa siellä peittosi alla.

Mielenterveyshoito olisi sinun kohdallasi paras vaihtoehto. Ota se kuitenkin tosissasi, niin saatat vielä parantua. Viestiesi taso kertoo sairautesi vakavuudesta. Lääkityksesi ei vaikuta olevan kohdallaan. Pyydä samalla siihenkin korjausta.

• muroplasa
        muropoika-hoitoon kirjoitti:

Mielenterveyshoito olisi sinun kohdallasi paras vaihtoehto. Ota se kuitenkin tosissasi, niin saatat vielä parantua. Viestiesi taso kertoo sairautesi vakavuudesta. Lääkityksesi ei vaikuta olevan kohdallaan. Pyydä samalla siihenkin korjausta.

Jospa huolehtisit vaan omastasi keskenjääneestä hoidostasi. Kattos, kun jo kertaalleen aloitettua hoitoa, et voi korvata ottamalla jortikkaa poskeesi.

• Kuten Haminan ympyröissä pyörineinä muistamme, Reserviupseerikoulun lisäksi varusmiespalvelusta suoritettiin paikkakunnalla myös jääkäri- ja kuljetuskomppanioissa. Varusmiehiä oli kaupungissa todella paljon, minun aikanani varmaankin yli kaksi tuhatta.

Haminan ravintoloissa olivat voimassa varusmieskiintiöt ja ovimiehet näyttivät tylysti meille tylysti kämmentä kun sallittu varusmiesmäärä oli saavutettu. Iltalomilla ja viikonloppuvapailla piipahdimme muutaman kerran Karhulassa ja Kotkassa. Kairon ravintolaankin tuli joskus kavuttua. Vaikka alkoholi ei ole sisältynyt elämäntapoihini, pitihän paikallisiin kuuluisiin nähtävyyksiin käydä tutustumassa. Kairossa en ole noiden aikojen jälkeen vieraillutkaan. Puoli vuosisataa on jo ehtinyt vierähtää.

• Joo kyllä siellä oli ukkoa kun pipoa.
      Eikös siellä ollut KymJP jos oikein muistan.
      Jouduin heidän kanssaan tekemisiin eräässä suuressa sotaharjoituksessa.

Kairossa en käynyt koskaan sisällä, katselin vain ulkoa.
      Oli muistaakseni punainen rakennus.

En ollut varusmiesaikanani Haminassa kauan, vain pakollisen.
      Lisäopintojen jälkeen olin sitten kauemmin, melkein kaksi vuotta.

• Kymen Jääkäripataljoona lienee lakkautettu Haminasta ja siirretty Karjalan Prikaatin alaisuuteen Vekaranjärvelle.

Kymen Jääkäripataljoona lienee lakkautettu Haminasta ja siirretty Karjalan Prikaatin alaisuuteen Vekaranjärvelle.

Niin taitaa ole.
        En tosiaankaan ollut heidän kanssaan tekemisissä kuin yhdessä heidän loppusodassaan, silloinkin toisella puolella johdin porukkaa.

• muroplasa

Onko hauskaa jutella yksinään eri nikeillä kysyä ja vastata itse itselleen.

• nomikäänsheriffi

Hei taas sanon kaikille hyville kamuille ja oikein ymmärtäjillekin!

Vaikka paripäivää sitten tein päätöksen pitää taukoa tänne kirjoittelussani, niin enpä malta taas olla hieman sanailematta mielipiteitäni ja muistojani. Täällä kun näyttää olevan muitakin samanmielisiä.
      Ko. koulun kävin itsekin, kertausharjoituksia on kolme (37 pv.) takanapäin ja sotilaspassissa lukee arvon kohdalla yliluutnantti.

Toisin kuin jotkut tässä ketjussa kommentoineet "ketä kiinnostaa" tyyliin, niin minua kiinnostaa ja pidän aloitusta sitä paitsi ajankohtaisenakin. Paljon on noista minun RUK:n ajoista maailma muuttunut. Nyt on ajankohtaista muistella asioita ja keskustella nykyisestä maailmantilanteesta ja Suomen reservistä sekä sen yhtenäisyydestä poliittisen sekamelskan ja pommi-iskujen ohella. Kiitos aloittajalle.

Kuten silloinen (1970-luvulla) koulun johtaja totesi, että emme ehkä tunne vielä sisimmässämme sitä mitä yhdessä eletyt runsaan kolmen kuukauden hetkemme täällä ovat merkinneet, mutta tulisimme tuonnempana havaitsemaan sen yhä selvemmin. Tuo tunne on pitänyt minussa, ja silloin saaduissa ystävissä kokonaisuutena. Usean kurssikaverini kanssa olen edelleen yhteydessä ja vaihdamme mielipiteitämme.
      Siviilielämäänkin sain hyvää pohjaa Haminasta.

Nyt heitän kysymyksen johon en itse osaa täsmällisesti vastata. Kuinka monta reserviupseerikurssia on tähän päivään mennessä järjestetty? Kun minä kävin aikoinaan kurssin, niitä oli jo satakunta. Ja alkoiko toiminta Niinisalosta?

PS. Vähän kevyempi kysymys: Mikä oli sen Kotkassa kurssiaikaani olleen ravintolan nimi jonka seinät olivat luolamaiset ja kuin holvimaisen kalkkikiveksi maalatut ja muotoillut? Siellä joskus piipahdin iltalomilla ;)

• rotestimökinpoika

Wikin mukaan 247 kurssia tähän mennessä ja seuraava alkaa 18.4.2016.
        Itse kävin kurssin kansakoulupohjalta jota heimokunta ja sukumanni on
        ihmetellyt.

• nomikäänsheriffi

Kyllä muuten tuo muro murenee omien sanojensa ristiriitaan.

Mikä saa olemaan noin ajattelematon ja yhteen osaamaton. 1 1=2

Vertaa tyyliä jne. Kasva aikuiseksi, niin kasvat joskus vanhemmaksi.

• nomikäänsheriffi

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Pikku kevennykseksi väliin vitsi:

Blondi ja muroplasa kävelevät Lieksan kadulla muistellen wanhoja RaK aikoja ja kysyvät vastaan tulevalta kulkijalta: "Mitä kello on?" Kulkija vastaa 20:14. Johon muroplasa blondille: " Kummallista, joka kerta kun kysyn, niin saan eri vastauksen". ;)

• Limburg.won.Stirum

Meinasin tukehtua nauruun oli tosi hyvä.

• muroplasa
        Limburg.won.Stirum kirjoitti:

Niinkö tukehduit. Niinhän se vaimosikin sanoi, kun oli töistä tullut aiemmin kotiinsa, ja löytänyt kolme miestä makuuhuoneesta piehtaroimassa toistensa kanssa. Ja kyseessä ei ole ollut kotouuttaminen lieksalaiseen elämäntapaan vaan ihan kunnon homostelua simpanssien tapaan. Oletkos muuten ollut puhe yhteydessä siihen entiseen asuinkumppaniisi enää.
        Laitetaanko lisää vihjettä peliin, kenestä lieksalaisesta onkaan ollut kyse.

• Limburg.won.Stirum kirjoitti:

Mistä nappasit tuon nimimerkin.
        Tunsin joskus tuon nimisen.

• nomikäänsheriffi

Nauru ja lysti ovat kansalaisille suotavaa viihdettä ja osa elämää.

Mutta asiaan.

Historiantunneilla aikoinaan Lieksan lukiossa en saanut erään sodan nimen oikeaa nimikettä selvennetyksi itselleni. Siis kysymys on sodasta joka alkoi 27. 01. 1918. Olen miettinyt, lukenut ja pohdiskellut monelta kannalta asiaa. Itse pidän toukokuun 16. päivää hyvänä päivänä.

Mikä on paras nimi tälle "sisällis sodalle" ?

PS. Minä mielessäni mielelläni ymmärrän sen vapaussodaksi, mutta antakaa tulla muitakin mielipiteitä, ovathan nekin tarpeen. Ja kyllä kestän sen ;)

• Vanha kansa käytti yleisesti nimeä "kapina-aika" riippumatta poliittisesta kannasta.
        Toinen nimi joka mielestäni kävisi on sisällissota.

• nomikäänsheriffi

Ja jos olette ääressä ns. television ;) Katsokaa ykköstä nyt.

• nomikäänsheriffi

Todellinen sotilas ei hyväksyisi lapsen käyttöä mielipiteittensä esiintuomisessa. Väärin ottaa alaikäinen aikuisten lyömäaseeksi. Hävettää ihan aikuisten oikeasti, kun tuodaan noin ikuiseksi leimaksi. Siitä voi alkaa alaikäiselle ikuinen kiusa, vaikka Stupidkaan ei sitä ymmärrä askeleiltaan. Vaara on monessa. Huokaiskaa ja ajatelkaa....

Tällä tarkoitan sitä, että on väärin sotkea alaikaisiä median myllerrykseen. He voivat saada siitä suvaitsevaisuuden trauman.

Tämä M.Kyllönen on mielestäni blondi, vaikka tukanväri ei sitä kerro.

• Lastensuojelija_oikea

Just joo niin. Eikös tuo taannoinen aamutv herätä yhtään lastensuojeluviranomaisia?

Pressammekin järkyttyi?

• sivjuonne

Kehotettiin katsomaan. Kyllä. Kyllöselle, kuten muillekin : " Munarikasta pääsiäistä. Ja te kristilliset, olkaa vahvoja! Persausta puuhun edellä hinkatkoot ne jotka eivät tosiasioista mitään ymmärrä.

• muroplasa

Niinkö tukehduit. Niinhän se vaimosikin sanoi, kun oli töistä tullut aiemmin kotiinsa, ja löytänyt kolme miestä makuuhuoneesta piehtaroimassa toistensa kanssa. Ja kyseessä ei ole ollut kotouuttaminen lieksalaiseen elämäntapaan vaan ihan kunnon homostelua simpanssien tapaan. Oletkos muuten ollut puhe yhteydessä siihen entiseen asuinkumppaniisi enää.

Laitetaanko lisää vihjettä peliin, kenestä lieksalaisesta onkaan ollut kyse.

• nomikäänsheriffi

Lue seuraavaa "muroplasa":

Askeleesi ovat täysin oivallusta vailla. Limburg.won.Stirum on sinua hieman haittaava aave, jostakin menneisyydestä.

Olen hetero kristitty viisi lasta kasvattanut res.ups. Lieksassa asuva.
      Sinun mielipiteesi ovat toki pikku viihteessänikin huomion arvoisia.
      Unenikin ovat oikeammassa kuin kuvittelusi, konsanaan.

Yhtäkaikki.
      Onko olemassa oikeaa vastausta vaivaan.

Vaiva on elon jatkuvuus ja oikeudenmukaisuus.
      Kuuluvatko ajatuksen juoksuun upseerit ja herrasmiehet?
      Koulutus maansa ja mielipiteensä eduksi on aina nostetta kantava. Niin on historiassa todettu. (Pohjois - Korean nilkkijohtajat=PuuKimpaukkaat ym...tos) jne…

Nylonia eli nailonia harvalle kansalle ennen, tuskin vieläkään saavat edes puuvillaa saati silkkiä omasta takaa. Tuskan hikeä ja väärämieltä saavat.

Uskontonsa ja sotansa on historia todennut jo monta kertaa todeksi. Sodat ovat verta ja hurmetta vaativia.

En tohdi toivoa sivilisaation sivistystä. Mutta kuitenkin. Rukin käyneenä toivotan:
      Hyvää pääsiäisen seutua kaikille.

Teidän Herranne, olipa kuka tahansa. Armahtakoon Teitä. Armahtakoon Teitä. Armahtakoon Teitä.

PS. Vain yhdessä muinaisessa sessiossa vaimoni epäili minua rasistiksi. Hänelle totesin: "Suvaitsevaisuus ei ole rasismia oivalletumpaa" Tämän keskustelun jälkeen ymmärsimme toisiamme paremmin. Mutta vain rakastellen, ehkä vain muutenkin ;)

• muroplasa10-kamuttaja-0

Niimpä niin. Tuo oli varmaan se nykyinen eukkosi joka roikkuu siellä tietämättä vielä tuota sinun homoiluasi. Pitäskö sille punapäälle käydä kertomassa nuo sinun mieltymykset samaan sukupuoleen. Vai kerotko itse. Kuinkas kamuttaja voikaan olla rasisti, jos makuuhuoneessa on kamuttja ja kaksi somalia. Kullit suussa jasekä perseessäsekä myös kalut kourassa. Kotouttamista paraillaan.

• muroplasa

Mihinkäs kamuttaja sivupersoinoidensa kanssa katosi kommentoimaan. Saikkos kultaisen mikin kulkkuusi vai löysitkö jonkun kalun imettäksi. Kuten ex vaimosi kertoo.
      Muutes, kuin tietoinen nykyinen asuinkumppanisi on mieltymiksistäsi samaan sukupuoleeen.

• kirkonKepuli

Tätä ketjua kommentoiden mahtasi kamuttajan noiden sivupersoonoidensa kera olla paree painua sinne homopalstoille ihteäänsä kehumaan.
        Kuultuna voinen kertoa, että mahtanee tulla pääsiäisen jälkeen kehotuksia ottaa pääsiäismunat kauniseen käteen ja laittaa tosiasiat paperille Tai sitten toisinpäin ilman ehtoja.

• Limburg.won.Stirum
        kirkonKepuli kirjoitti:

Tätä ketjua kommentoiden mahtasi kamuttajan noiden sivupersoonoidensa kera olla paree painua sinne homopalstoille ihteäänsä kehumaan.
        Kuultuna voinen kertoa, että mahtanee tulla pääsiäisen jälkeen kehotuksia ottaa pääsiäismunat kauniseen käteen ja laittaa tosiasiat paperille Tai sitten toisinpäin ilman ehtoja.

Muropoika on henkisesti sairas luulee kaikkia kamuttajaksi.

• nomikäänsheriffi
    • nomikäänsheriffi

Ja onkos sulla talon henkeä?

Tairatkos eres ummata saati kallata mielesi renkiä? muroplasa.

Minkäsortin kasvatti olet? Osaatkos edes kohteliaasti vastata?

Oikea vai vasen, mistä otat jos saisit järkeä?

• nomikäänsheriffi
      • Punapää-Pelikoneellako

Senkoommin katsomatta noita yuotube leikkeitä kerrohan ihan suoraaa laitanko naamasi tälle palstalle yhden tallenteen kera tänne ja yuotubeen nimihakusi kera. Mikäli annat luvan niin, kaikkine höysteineen sen laitan. Loppuupahan tuo ainainen natina.

• nomikäänsheriffi

A. sano B.

Sinä visapää kopioija. Ole hyvä. Punapää-Pelikoneellako.

Muistutan. Kamuttaja ja Wanha lieksalainen en ole. Jos haluat, anna palaa.

Totuus ei pala lumessakaan.

aKKa katsoo kuiteskin, ennen kuin ratkaisee?

Jos tarve vaatii, katsotaan herrasmiesmäisesti kortit. Jos on anna palaa, mutta korostan. olen aivan eri kuin kamu. tai Wanha

Sinulle saattaa tulla suuri lasku, jota et pysty maksamaan, henkisestikään.

Minä sen kyllä kestän ;) Rahaa ja kanttia on, onko sinulla?

• nomikäänsheriffi
    • nomikäänsheriffi

Ja jos olet joku ihme Odin murorakas partiduurissasi,, voinko auttaa?

• tikapuu_juutalainen

Suomenkielen huolittelua: DD:N paikalle T. ;) Jumallauta. ;)

• nomikäänsheriffi

No minä tietenkin. suomen kielen huolestunut lautakunnan jäsenistöön tahtonut FM 51 jälkeen....kauheeta pörröö kauhomista kauhavalta pörröille.

• rissalansheriff

Tere Tulemast Kuopioon, ens kesänä.

• lautakunta

j tai kaks. ennen kahta oota.

• nettisuihko_sh

Punapää-Pelikoneellako.

Minä olen kalju.

Joku nyt pahasti sotkee, oikeaa ja väärää.

Olkaapas nyt siellä nettinne rakkaassa varovaisia. Ykköspaikalta F/A-18.sh

• nomikäänsheriffi

Sitäpaitsi.

Kenellä olisi tarvetta selvittää, jos ei ole muistissa kuin nakkikioskit maassamme Megahertsit. EFJO 109,50 VOR. Ulkomuististani muistan.

NDB on aivan eri juttu. Entäs Kittilän kettumaistet kanssa? Tuntureiksi heitä siellä kutsuin, Naisia ja hyviä:) Oli siellä joskus turistimaisia tonttujakin.

• nomikäänsheriffi
    • nomikäänsheriffi

Viisautta en osoita. Tyhmyyttä en tohdi arvostella, olen nyt hieman päissäni.

Minulla ei ole kummoista mahtia.

Vain oma ymmärrys.

Ymmärrykseni vaatii, jopa konjakkieni monen jälkeen, modernia oivallusta.

Moderni oivallus voisi olla esim. tässä.

https://www.youtube.com/watch?v=F5zg_af9b8c

Korjatkaa, tai poistukaa taakse!

Runko on, ja on oleva, siemenen myötä.

Asento!

Lepo!

Voi kun saisin komenta: Lakki päästä!

• nomikäänsheriffi

Saattaapi olla, että voisin suositteluohjesäännön vuoksi olla kypsä nukkumaan, tähän aikaan.

Minä kuitenkin vain mietin, asioita.

En vain malta, koska on aina joku, joka valvoo.

Onko se sotilaallinen, JUmalallinen vai Ihan itse Pirullinen pikku piereskelevä piru, joka kysyy hyvältä oikealta mieleltä jotakin, joka ei ole ymmärrettävissä? Häh?

Taaperra takaisin pikku pirullinen kyselijä! Oikeinkirjoituksestakin nyt tohdin paremmin haastella.

Siksi, että olen eri kaveri Jumalan kanssa.. Sinulta "onkirjoitukselta, tai mitä kohteliaan tahansa" taitaa kohta pikku pelossasi päästä epäymmärryksesi vuoksi, pikku pirullinen pieru, ja vain siksi, että kannattaa oivaltaa. Taaperra esiin hyvyyden sydäntä täynnä. Älä aloita minun kanssa.

Ja tälle arvailija kirkonKepulillle. Soitatko minulle kelloja jos tahdon ;)

• oduhfrduivghb

Suosittelen lobotomiaa nomikäänseriffille! Jatka vaan sitä youtuben latailua fcebookiin, sen sinä hallitset, ellet ajele vanhalla autonromullasi kylällä edestakaisin! Tai olet tainnut homokaverisi kanssa innostua lidlin keskarin juontiin!

• nomikäänsheriffi

En lataa. oduhfrduivghb. Tiibet on kanssani. Aivojen käsittelyssä nukleonihapposi ovat toivottavast, tasapainossa. Jos tohdit noin haastaa. Ole sitten suuri. Älä lyö itseäsi. Kerro tasapainosta minulle, jotain?

• nomikäänsheriffi

Siehän vast hassu kasperian tausta oot. Etkö oo elollesi kyllikses saanu vielä, tarkootan nyt haastelluu sikäli, et oisit noin, niin kuin immeiseks, sortin ajassa?

• nomikäänsheriffi

Tarkoituksella en nosta tätä kerjua.. Esiin ei kukaan halua. Aika on joskus oivallusta stratekiaa ja muuta , tärkeämpää. .

Kuitenkin. olen aidosti pahoillani kaikesta typeryydestä.

Kallioita ei ole. Wanha ja kamu ovat keskusteluissamme ihmisiä. Kuten tekin. Jatkakaa.

Ps Nautin hyvyyden ja oivalluksen perinpohjaisen ajattelun syvimmän tutkiskelun massamääräisistä ajatuksista. Kvaliidistakin, mutta se ei ole kulminaationi.

Laiskuus on joskus ihme? tAI MITEN LAISKA SOTILAS SAADAAN TEKEMÄÄN?

oHOH. aNTEEKSI. Minun vatun caps lock vain hieman kummittelee

Ohoh. Olen huutanut.. Sitilaallista pääsiäistä edelleen.

Ja jos joku tahtoo. Kysyä saa toki.

Vastaus on nyt 12 tuntia keskinkertainen. Sen jälkeen terävä, teille vellit housuun laittava. ;)

• Sinulla nomikäänsheriffi on tuo sanan käytännön kuvioinnin taito.
      Ihailen kykyäsi.

Minä en pysty tuollaiseen vaikka kuinka yrittäisin.

• Kyllä pystyt, ja olet jo pystynyt. Kohtelias vaatimattomuus imartelun lajina on vaimolleni niin tuttu laji, että kamu et uskokkaan mitä on elo rakkaiden, läheisten kanssa.

Okay. jos on läheisyys ainoastaan tässä? Ei se saa vaikuttaa sinuun eikä kehenkään toiseen.

Mutta, minusta tuntuu, että Kirkkojärven marssi, muisteloissani oli mahtava. Siksi, että sain sillon kantaa kaverin reppua. Tulimme toiseksi. Linnakko sanoi: " Hyvin tehty ja suoritettu". JNE

Ps. Tämä katuvankka on nomikäänsheriffi rekisteröityneenä. Paremmat niket oli silloin varattu ;)

Kun ryhdyin tyttöjä katselemaan aikoinaan, Nurmeksen ja Lieksan välillä, toki Mätäsvaaran lavallakin joitakin tassitin. Niin näin soi

https://www.youtube.com/watch?v=QxlIvN_HuY8

Saattoipa olla, että vaimoni, oli aika liki.

• Aivan ilman mitään kohteliaisuutta sanon, että sinulla on sellainen taito noiden sanojen kanssa, etten ole vielä tavannut kellään muulla.

Itse olen kirjoittanut ja ohjannutkin näytelmiä, ja kouluttanut sivuhommina mm. politikoille puhetaitoa, joten uskon tuntevani sanankäytön.
        Esimerkiksi Jotaarkka Pennasen ja Markus Kajon, sekä muutaman muun kanssa olen joskus tehnyt yhteistyötä, ja tavannut heidän ympärillään pyörineitä sanaseppoja.

Kyllä sinussa on mennyt kyky hukkaan, jos et ole päässyt käyttämään noita sanojen kuviointitaitojasi missään.

Minä itse olen kirjoittanut vain suorasanaista kerrontaa sekä runoja.

Älä ole vaatimaton, sinulla on äärimmäisen harvinainen taito.

• Muroplasa
        kamuttaja kirjoitti:

Aivan ilman mitään kohteliaisuutta sanon, että sinulla on sellainen taito noiden sanojen kanssa, etten ole vielä tavannut kellään muulla.

Itse olen kirjoittanut ja ohjannutkin näytelmiä, ja kouluttanut sivuhommina mm. politikoille puhetaitoa, joten uskon tuntevani sanankäytön.
        Esimerkiksi Jotaarkka Pennasen ja Markus Kajon, sekä muutaman muun kanssa olen joskus tehnyt yhteistyötä, ja tavannut heidän ympärillään pyörineitä sanaseppoja.

Kyllä sinussa on mennyt kyky hukkaan, jos et ole päässyt käyttämään noita sanojen kuviointitaitojasi missään.

Paljonko sait rahaa kun annoit noin runsaat aiheetomat kehut

• Muroplasa
        kamuttaja kirjoitti:

Aivan ilman mitään kohteliaisuutta sanon, että sinulla on sellainen taito noiden sanojen kanssa, etten ole vielä tavannut kellään muulla.

Sano jo mikä sinä olet ammatiltasi tai sano ikäsi ei ka kaikki ole salaista

• Muroplasa kirjoitti:

Sano jo mikä sinä olet ammatiltasi tai sano ikäsi ei ka kaikki ole salaista

Tässä elämänkertani lyhyesti.
        Olen laulanut tätä eräässä suuressa kansainvälisessä juhlassa Amerikassa.
        Asuna oli pohjalainen kansallispuku kaksine puukkoineen ja helavöineen.

https://www.youtube.com/watch?v=P59U0jFMxxo

• kahjopää
        kamuttaja kirjoitti:

Tässä elämänkertani lyhyesti.
        Olen laulanut tätä eräässä suuressa kansainvälisessä juhlassa Amerikassa.
        Asuna oli pohjalainen kansallispuku kaksine puukkoineen ja helavöineen.

https://www.youtube.com/watch?v=P59U0jFMxxo

Tuon saman kehu muuan paikallistrubaduuri aikoinaan.

• nomikäänsheriffi

Muistelen lukeneeni Hesarista pari kolme vuotta sitten artikkelin joka käsitteli uteliaisuutta. Siinä kehuskeltiin ihmiskuntaa uteliaisuutensa mukanaan tuomista saavutuksista jne. Vertailtiin sitä ominaisuutena jopa luovuuteen hyvää tuovana ominaisuutena ihmissukumme kehityksen kannalta.

Täällä Suomessa on useimmiten leipää, lihaa, vettä ja lämpöä, talvella myös huoneissamme, enemmänkin kuin tarpeeksi.

Siitä ylenpalttisen perustarpeen riittävyydestä varmaan johtuu, että joillekuille on kehittynyt kyltymätön tiedonjano (muroplazan kohdalla äännetään uteliaisuus), joka aiheuttaa osittain hallitsematonta lievähköä riippuvuutta.
      Keskustelupalsta, mikä tahansa, on mielestäni kyllä asioista utelemista. Täällä oleellisen pitäisi keskittyä mielenkiintoisten asioiden ja ilmiöiden, muistojen parissa pohdiskeluun. Ei tarkoitus ole selvittää täällä olevien henkilöllisyyttä. Halutessaan keskustelijalla on oikeus pitää tunnettu entiteettinsä toisilta piilossa.

Aivan hykertelin tuota kamuttajan vastausta utelevalle murolle.
      Alias Hiski Salomaata (Hiskias Möttö) olen kuunnellut. Tiskarin polkka on tullut varmaan useimman kerran kuunneltua hänen tuotannostaan, ja tietenkin rakkaan vaimoni kanssa yhdessä, tiskatessa;)

Suomen länsi, eli Pohjanmaa, on minulle hyvä ja tuttu asia. Vaasassa kävin viimeksi reserviläisten jotoksella. Muistopuukon kahvassa on Jääkäripataljoona 27 logo. Upeaa on pesäpallokin. Vimpelin joenrantakentällä ja Alajärven kentällä tuli pikkupenskana moni silloisen "supersarjan" ottelu seurattua.

Loppukevennys :
      Minipuolisen, sen monipuolisen lisäksi, kirjahyllyni aarteista löytyy Timo Mäkelän piirtämä sarjakuvakirja Häjyt. Se on murteella. Eräs pätkä siitä:

"Kaikkehen tottuu paitti puukkohon seliäs , ja siihenki tottuu jos makaa vattallansa".

• nomikäänsheriffi

Niin sehän unohtu sanoa että elämän hankalin tapaus oli ja on, kun vaimo yllätti makuuhuneesta kahden vierasmaalaisen kanssa panohommissa. Tai entinen vaimo, lähti niiltä sijoilta.

• nomikäänsheriffi

No, nyt naurattaa;)

Joku tahtoo lainata rekisteröimätöntä nimimerkkiäni. Ei tuo kovin heilauta. Odotinkin tätä kaunista päivää, tai paremmin yötä, sillä onhan täällä Lieksassa ainakin nyt komia ja tarkkailtavakelpoinen tähtitaivas.

Lentotähtiäkin elon varrella joskus huomaan. Olen toki hyvin otettu, että kelpasi tuo nimimerkkini lainattavaksi, itse olen melkein sen jo tahtonut hylkyyn laittaa. Mutta en laitakaan vielä, koska sillä nyt sirotellaan sitä ns. trollia, jonninjoutavaa.

Nämä ovat juuri sellaisia tapauksia joista syistä monella on rekisteröity nimimerkki. Taisin mainita ja kerran kirjoittaakin, mikä se on.
      Ja vaikka on myöhä, kirjoittelen vaikka kahteen. Viiteenkin jaksan, koska pohjakunto ja terveys on aika kovassa kantimessa.

Identiteettioliolle oikaisu: Olen ollut saman naisen kanssa aviossa kohta neljäkymmentä vuotta. Mutta ei se mitään jos epäilet heterountani tai kumppanuutta, eloani vaimoni kanssa. Se on niin kunnossa kuin olla voi.

Mutta sinä perkele elä luule makuuhuonettani "makuuhuneekseni", siellä on sentään siitetty parempiakin vekaroita maailmaan kuin sinä. Disipliinistä ja arvostuksesta jotain kannattasi ottaa selvää.

Loppukevennys virtuaalisheriffille näin pääsiäisen loppusuoralla:

https://www.youtube.com/watch?v=CIjTseb14Fk

• nomikäänsheriffi

Helskutti, kun ei oikein pärjää enää noiden sivupersoonoiden kanssa.

• nomikäänsheriffi

Mahtoi johtua siitä, kun meni jauhot sekaisin.

• nomikäänsheriffi
        nomikäänsheriffi kirjoitti:

Mahtoi johtua siitä, kun meni jauhot sekaisin.

Mikä päivä tänään on

• nomikäänsheriffi

Pääsiäinen on ihan kiva ajankohta, mutta älkää syökö tulppaaneja pöydästä. Ja ei ainakaan naapurin pöydästä, kuten minä itse tein.

• KamuttajanMummo

Ja olikos pakko vielä yöllä tulla silmät kiiluen lurittelemaan niitä lemmenloitsuja omalle äiteelleen.

• Pielisjärvellä oli aikoinaan sanonta, että piä on sekasi kun Haminan kaapunki.

• naapurisHäpeeJo

Totta vie, mutt silloin ei syöty tulppaaneja, luriteltu omalle äitilleen ja lampaat oli pöydässä eikä kuten sulla, sängyssä.

• nomikäänsheriffi

Olehan nyt vaiti, väärä sheriffi.

En katso edes asiakseni oikoa väliin tunkevan "officerbobbyn" heikohkoa, provokatiivista yritystä sanailla oman mielensä huvittavuuteen rinnastettavia käsityksiä.

Kamuttaja ei ole aikojen alustakaan tahtonut kuin sävyisästi, kohteliaasti, runsaasti keskustella ja olla läsnä mielipiteittemme vaihdossa.

Wanha_lieksalainen on tuonut rikastavia ajatuksia ja aloituksia palstalle. Muut oli navetassa meillä päin aikoinaan. Nyt niitä täällä sekaisin heiluu. Päivätkin näyttäisivät joillakuilla väärillä olevan toisistaan sekaisin.

Nauran, en kuutamoon, vain harmaaseen partaani, jota kirput ei kutita. Turhuudet eivät häiritse.

Haminan tytöt olivat aikoinaan hämillään, kun heitä riiasin. Sekaisin en ympyräkaupunkia saanut; en Haminan tyttäriäkään, saati kantapeikkoja;) Kirkkojärven marssillakin vain tanssin mielessäni, kantaen toisten reppuja.

En vielä. En vielä kirjoittele rekisteröityneenä, koska en tunne siihen varsinaista tarvetta. Voi olla, että se aika koittaa, pian tai ei. Jos, sen luonto sallii. Hymyilkää toisillenne terveen tavoin. Älkää olko pahalla päällä.

Loppukevennys:

https://www.youtube.com/watch?v=iqxrijbzRjg

• nomikäänsheriffi
    • KamuttajanMummo

No onhan se sääli kertoa mutta tämä reppana oli putkassa pidätettynä moisesta touhuilusta. Pääsiäis pyhät. Onhan se kuitenkin törkeää että meinataan raiskata oma äitinsä ja varastaa lampaanpaistit kaapista. Sellainen kamuttaja tämä sekopää on, kaikkine nikeineen sanoi tutkinnan tehnyt poliisimies.

• nomikäänsheriffi

Oo nyt hiljaa vanha horisko. Meet nyt paljastamaan kaikki käyttämäni niket, kas kun et maininnut tulitikkutyttöä ja sinkomiestä samaan lystiin.

• olet.sinä

hyi kamuttaja wanhalieksalaine rotestimökinpoika pienipellavapää muistelu raateri

• wanhalieksalaisenMummo

Hei kuulkaas. Ne nysitte laski ton meirään poijaaan eilen vapahaksi sieltta putkasta, tämän joka täällä kirjotteeli nikell nomikäänsheriffi, ja olhan sil niit nikei kaikke muutakin. Se nyssitte jatkaa taalla kiljottomistaan nikell wanha_lieksalainen-
      Sellaasta maa pyytasin et elkää sille lammastiukua kilkasko, kus se nousee siitta iha kauhiaa kiimaa. Ei mua persse kestä sen kauhiaa köyrimistä enää yhtaan.

• PEllinPoke

Öröm jouvukko putkaan.

• wanha_lieksalaine

Hupsista

• pahinjaska_mielessänne

Kiinnostavaa nähdä

Vellihousuja, jotka eivät edes vähää hyvää ymmärrä.
      kulman kundit soikoon.

Toki ojensin siitä, mikä on ja asento oikein..

Olkoon. Siksi soitan.

https://www.youtube.com/watch?v=K5_EBAzIPJM

• Uppaaja

Okei

• nkjhyu

Kova koulu

• Uppaaja

Helppo kysymys, en olisi osannut vastata

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4926
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      214
      2649
    3. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      34
      1715
    4. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1697
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      28
      1634
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1528
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      150
      1143
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1134
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    Aihe