Mitä jäi...

kiItti_mies

mieleesi 80-luvusta? :)

46

124

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hupsukkaolet

      Sinähän sen tiedät, kun olit asiassa mukana itseasiassa. Miksi höpötät koko ajan?

    • kasarirunoilija

      Muutto, muutto, muutto, muutto, muutto, muutto. Siis kuusi muuttoa.
      Katkonaisia suhteita ja pari katkoa ilman asuntoa (harmi, ettei keksinyt ostaa asuntoautoa).
      Kaksi ammattiakin tuli opisketua
      Musiikista Pääkköset, Huutajat, D. Bowie - Let's dans, Skorppari - Still love you.

    • Ujopiimätuote

      Juu juu yritetään pitää jum... mielessä. Hymy auttaa jne.

    • voijukolauta

      Ööö öö.. öö... en muista enää

    • hullu_ukko

      En muista paljoakaan koska olin pikkupenska 80-luvulla. Jostain syystä pressanvaalit ovat jääneet mieleen.

      Olin 9-vuotias ja olin tietysti täysin tietämätön politiikasta mutta kannatin ensin kivenkovaan Harri Holkeria uudeksi pressaksi kunnes isäni haukkui Holkerin ja kertoi kannatavansa Koivistoa toiselle kaudelle.

      Muistan sitten kun vein kaupan ilmoitustaululle itse piirtämäni flyerin jolla kehotin ihmisiä äänestämään Koivistoa uudelle kaudelle. Muistaakseni piirsin siihen Koiviston ehdokasnumeron ja kirjoitin, että Manusta presidentti.

      Jotenkin on jäänyt lapsuudesta mieleen sekin kun Bush vanhempi pääsi Yhdysvaltojen presidentiksi.

      Tietysti Kasarihevi jäi ikimuistoisena mieleen.

    • Neiti-Näpsä

      Olkatoppaukset, käkkäräpermikset ja disconjumputusmusa.

    • Mielipuoli

      Suomen nousu maailman parhaaksi jäi mieleen. Mieleen jäi myös moni muu asia ;)

    • kfhthfkdk

      Ensimmäinen autoni: keltainen Lada 1200 ällä.

    • Monenlaista angstisesta yläasteajasta itsensä löytämiseen lukiossa (yhden viisaan opettajan ansiosta) ja opiskeluajan alkamista. Ensimmäinen 8 kk:n seurustelusuhde 16 vuotiaana, hyvin kaunista ja viatonta. Ja toinen poikaystävä löytyi joskus kirjoitusten aikaan, se jatkui ysikymmen luvun alkupuolelle, vaikkakin osin etänä, kun muutin opiskelupaikkakunnalle.

      Tätä biisiä muistan kuunnelleeni uudestaan ja uudestaan yo-kirjoituksiin lukiessa, ajattelin vain että äkkiä, äkkiä pois täältä :)

      https://www.youtube.com/watch?v=SAO9gG_qBpA

      • Kauko_Röyhkää---



      • sxth kirjoitti:

        Noh.. Tämä oli ajatus ja kuunneltu :)
        https://youtu.be/HJG6D55NXzA

        "TänääN Ei MItääN TAPahDu!!!!@!$#" on vaan enää unohtunut toteamus, ettei tänäänkään ei mitään enää tapahdu.


      • sxth kirjoitti:

        "TänääN Ei MItääN TAPahDu!!!!@!$#" on vaan enää unohtunut toteamus, ettei tänäänkään ei mitään enää tapahdu.

        Hyvä että on kuitenkin Valo Yössä :)



      • runontaja kirjoitti:

        Röyhkästä puheenollen, tuossa hyvä leikkaus ihmiselon pimeistä puolista
        https://www.youtube.com/watch?v=aLUsDyBSFT0
        Röyhkä - Paha maa

        Tuo on aika uskomaton novellimainen biisi, lisänä mustaakin mustempaa huumoria: "kun heräät pilkottuna pihakaivosta, niin mietit: pois kaikki saasta mun päästä.."
        Samalla (mini)albumilla tuo kuin "pois valoista" muistaakseni.

        Tässä toinen maa-aiheinen, näin kevään ja kasvun kunniaksi:

        https://www.youtube.com/watch?v=nealO0-k_aY


      • sxth kirjoitti:

        Noh.. Tämä oli ajatus ja kuunneltu :)
        https://youtu.be/HJG6D55NXzA

        Mä mielsin aina, että tuo liittyy Turkuun, kun Röyhkä asui biisin julkaisuhetkellä siellä, mutta taitaa olla Oulusta kumminkin :)

        Tämä Röyhkän kappale on merkinnyt mulle monia juttuja vuosien varrella, (16vuotiaasta alkaen) milloin talo on ollut paikka tai saavutus mihin haluan, milloin ihminen. Onneksi se ovi ei aina ole ollut kiinni, kuitenkaan.


        https://www.youtube.com/watch?v=V2GlmMC1iGU


      • katurunoilija
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Mä mielsin aina, että tuo liittyy Turkuun, kun Röyhkä asui biisin julkaisuhetkellä siellä, mutta taitaa olla Oulusta kumminkin :)

        Tämä Röyhkän kappale on merkinnyt mulle monia juttuja vuosien varrella, (16vuotiaasta alkaen) milloin talo on ollut paikka tai saavutus mihin haluan, milloin ihminen. Onneksi se ovi ei aina ole ollut kiinni, kuitenkaan.


        https://www.youtube.com/watch?v=V2GlmMC1iGU

        Löytyi tuollainen selitys
        Kauko Röyhkä: – Talo meren rannalla -teksti syntyi 15 minuutissa. Joskus hyvä sanoitus tulee nopeasti, joskus siihen menee viikkoja. Kun tein sen, minulla ei ollut mitään aavistusta siitä mitä ajoin takaa. Jälkeenpäin olen löytänyt siitä paljon sellaisia asioita, jotka ovat minun elämässäni hirveän tärkeitä. Omasta mielestäni biisi on yksi hienoimpia aikaansaannoksiamme, ja onnistunut myös levytyksenä.

        Lähteet

        Kauko Röyhkä - Timo Vikkula: Nuottikirja (Like 2004)
        Roo Ketvel: Sanoista (Zappa 1989)

        Itse asiassa tuttu tunne, joskus kirjoitin runon Rotan elämää, myöhemmin ymmärsin, mistä olin kirjoittanut. Menee suurinpiirtein

        "Roistomaisen hitaasti
        käännyn akselillani
        enkä totellut
        yksillöllisyyskieltoa
        Sinänsä merkissä siinä
        ei ollut mitään erikoista
        tylsää oli myös
        rotan elämä..."

        Vieläkin muistaan, ashaa elämys tuli Pohjoisen rautatiekadun ja Runeberginkadun punaisissa valoissa


      • katurunoilija kirjoitti:

        Löytyi tuollainen selitys
        Kauko Röyhkä: – Talo meren rannalla -teksti syntyi 15 minuutissa. Joskus hyvä sanoitus tulee nopeasti, joskus siihen menee viikkoja. Kun tein sen, minulla ei ollut mitään aavistusta siitä mitä ajoin takaa. Jälkeenpäin olen löytänyt siitä paljon sellaisia asioita, jotka ovat minun elämässäni hirveän tärkeitä. Omasta mielestäni biisi on yksi hienoimpia aikaansaannoksiamme, ja onnistunut myös levytyksenä.

        Lähteet

        Kauko Röyhkä - Timo Vikkula: Nuottikirja (Like 2004)
        Roo Ketvel: Sanoista (Zappa 1989)

        Itse asiassa tuttu tunne, joskus kirjoitin runon Rotan elämää, myöhemmin ymmärsin, mistä olin kirjoittanut. Menee suurinpiirtein

        "Roistomaisen hitaasti
        käännyn akselillani
        enkä totellut
        yksillöllisyyskieltoa
        Sinänsä merkissä siinä
        ei ollut mitään erikoista
        tylsää oli myös
        rotan elämä..."

        Vieläkin muistaan, ashaa elämys tuli Pohjoisen rautatiekadun ja Runeberginkadun punaisissa valoissa

        Tuohan oli hieno, tuo runo :)

        Niin se varmaan on, että parhaimmat biisit, runot, elokuvat jne. on monimerkityksellisiä. Eikä tekijä aina tekohetkellä itsekään tiedä, mistä se sanat oikein tulevat. Sama biisi voi merkitä eri asioita eri ihmisille eikä mikään selitys ole "väärin". Joskus merkitykset vielä vaihtelee samalla ihmiselle, eri elämän vaiheissa.


      • katurunoilija
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Tuohan oli hieno, tuo runo :)

        Niin se varmaan on, että parhaimmat biisit, runot, elokuvat jne. on monimerkityksellisiä. Eikä tekijä aina tekohetkellä itsekään tiedä, mistä se sanat oikein tulevat. Sama biisi voi merkitä eri asioita eri ihmisille eikä mikään selitys ole "väärin". Joskus merkitykset vielä vaihtelee samalla ihmiselle, eri elämän vaiheissa.

        Toinen säe menee

        Toistetuissa yötapahtumissa
        tongittuen kaatopaikkojen hajuihin
        pursui taskuista valkoisia valheita
        Lopputulos:
        ei uutta uutissivustoille,
        käytettyjä juoruja ystävästäni
        kujan viidennestä lyhdystä
        sensaationälkäiselle kansalle
        leipää ja sirkushuveja


      • katurunoilija kirjoitti:

        Toinen säe menee

        Toistetuissa yötapahtumissa
        tongittuen kaatopaikkojen hajuihin
        pursui taskuista valkoisia valheita
        Lopputulos:
        ei uutta uutissivustoille,
        käytettyjä juoruja ystävästäni
        kujan viidennestä lyhdystä
        sensaationälkäiselle kansalle
        leipää ja sirkushuveja

        hieno, tykkäsin erityisesti tuosta "pursui taskuista valkoisia valheita"


      • Punk_is_dead

    • Ööööhhhmmm----

      .

      "Modellin ja kumiankka alveen viiskymppiset *big partyy*!!!!!!!!!!!"

      har1!

      .


      • Uusivuosi, Savilahdensilta, kuoharia pakkasessa, ystävät, joulukuusen ryöstö ja maailman paras poikakaveri.




    • Entinenpoikamies

      Työtö,nukkumista,työtä,työtä ja kahta työtä,Nyt vaivaisena eläkeläisenä yritän ottaa takas menetettyä elämää,mutta kaduttaa,kun elin vaan työlle ja paras ikä jäi elämättä.Tähän kyllä sisältyy 70 ja 90 luvutkin.Löytyi onneksi vielä kiva nainen vanhuuden kaveriksi,mutta enää ei voi muuta,kun pitää hellästi rakasta ja kättä pimpsan päällä,ettei sinne roskia mee.Olen nyt onnellinen,mutta olisin voinut olla kauemminkin.

      • sxth_off

        Aivan niin modelli, aivan niin.


    • Keikarit

      Keikat jäi mieleen. Keikkaa pukkaa edelleen.

    • Matkalaukkusylissä

      Kevät Oulussa silloin oli tapahtumarikas ;)

    • jgjggj

      Paras aikakausi Suomessa ja siksi myös jää. Me ollaan menetetty tää maa!

      • Elimme_hyvää_aikaa

        Silloin ei ryöstelyä ja raiskailua kutsuttu kulttuuriteoksi josta vaietaan valtamediassa


    • Rautatienpenkereellä

      Niin oli maa neitseellinen silloin. Junatkin tyhjinä kolisivat rauhallisesti ja harvoin.

      • LOKOMO_on_rautaa

        .

        "Minä pidän junista # HYVIN PALJON !!!11!!11!!11!!!!1!! #"

        har!1

        .


    • best.decade.ever

      Olin 80-luvulla 5 - 15v, eli suunnilleen peruskouluikäinen, osui kyllä huippuhyvä sauma olla lapsi - teini kasarilla :) 80-luvulla Suomi oli kaikkien aikojen parhaimmillaan, olimmehan Pohjolan Japani :)
      Kaikki muuttui kohisten koko ajan paremmaksi, mentiin eteenpäin, yhteiskunta kehittyi kohti parempaa, rakennettiin paljon uutta, liikenteessä oli paljon uusia autoja, selvästi näki että ihmisillä meni koko ajan paremmin, vaurastuivat, töitä oli kaikille halukkaille, omakotitaloja rakennettiin, ostettiin viihde-elektroniikkaa, televisioita, stereoita, kotitietokoneita mikä oli 80-luvun uutuus 70-lukuun verrattuna, Commodore 64 sai jopa Tasavallan Tietokoneen arvonimen :)

      Musiikki, tv-sarjat, elokuvat, jne. oli hienoja, silloin tehtiin legendaarisia tuotoksia jotka tunnetaan tänäkin päivänä, esim. Paluu Tulevaisuuteen elokuva, Miami Vice tv-sarja, jne.
      70-lukuun verrattuna 80-luku tuntui selvästi erilaiselta, paremmalta, modernimmalta, esim. musiikissa 80-luvun soundi oli elektroninen, syntetisaattoripoppi oli listamusiikkia ja valtavirtaa, autot vaihtoivat lähes järjestään etuvetoon 70-80-luvun taitteessa ja olivat selvästi erinäköisiä kuin 70-luvun kotterot,.

      Leipäjonoja ei näkynyt ja koko termi kuului silloin jonnekin häpeälliselle 30-luvun pula-ajalle eikä nykyaikaan, jokunen satunnainen puliukko näkyi silloin tällöin mutta ei sellaista juoppojen ja muiden retaleiden armeijaa mitä 90-luvulla ja tänäkin päivänä joutuu näkemään.

      80-luvulla kuvitteli että kaikki menee koko ajan kohti parempaa, maagisesta vuodesta 2000 oli huikeita visioita ja odotuksia mutta jo 90-luku osoittautui täysin päinvastaiseksi, lyönniltä vasten kasvoja, 90-luku tappoi Suomesta kaiken sen optimistisuuden, hyvän fiiliksen ja luottamuksen tulevaisuuteen mikä oli yleinen ilmapiiri silloin kultaisella 80-luvulla. Tätä 80-luvun "hyvää pöhinää" ei olla saavutettu takaisin enää koskaan.

    • eeturunoilija

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe