Olen 24-v. nainen, ja minulla on mm. seuraavia miehisiä "oireita": karvaisuus, aataminomena, rasva ei kerry lantiolle eikä rintoihin, vaikka olen viime vuosina lihonut kolmisenkymmentä kiloa, yleisestikin miehinen ulkonäkö. Eivät ole mitään uusia oireita, vaan näitä on ollut peruskoulusta lähtien. Äitilläni ja siskollani ei ole mitään vastaavaa, joten en usko miehisen ulkomuotoni olevan ainakaa pelkästään perinnöllistä.
Kävin vuosia sitten (joskus 2009–2011) lääkärillä ja pyysin testosteroniarvojen mittausta. Tulos oli, että normaalin rajoissa. Tiedä sitten, mitä se tarkoittaa. Ei kertonut tarkemmin, oliko siinä rajoilla vai esim. keskiverto.
Tämä asia on minulle niin arka, että oli vaikea mennä tuolloinkin lääkäriin. Itkin siellä melkein koko ajan. En saanut lähdetyksi uudestaan kysyäkseni myös estrogeeniarvojen mittausta, jota en ekalla kerralla älynnyt pyytää, kun olin niin keskittynyt siihen testosteroniin. Vaikka olen kärsinyt tästä miehisestä rumuudestani vuosia, asiaan liittyvän ahdistuksen takia on ollut vaikea ottaa asioista selvää, kohdata tämä. Tulee itkuinen olo, kun vain luen asiasta. Nyt sain kuitenkin tämän kirjoitetuksi.
Kun silloin viimeksi kävin lääkärissä tämän ongelman tiimoilta, ei vaikuttanut siltä, että voisin saada mitään "hormonihoitoja". Mieleen tulivatkin e-pillerit, joiden käyttämisen pääsyy olisi muualla. Vaikka en tarvitsekaan ehkäisyä (tällaisena sitä tuntee itsensä seksiin kelpaamattomaksi), niin e-pillerit voisivat ehkä auttaa ainakin huonoon ihoon. Mutta jos pyydän e-pillereitä esim. finneihin, rasvaiseen ihoon ja liialliseen karvoitukseen, rupeaako lääkäri ehdottamaan jotain muuta hoitoa? Vai pitäisikö valehdella, että harrastan seksiä? (En olisi varmaan kovin uskottava.)
Voivatko e-pillerit ylipäätään auttaa ongelmaani? Ne lisäävät ilmeisesti estrogeenia, mutta vähentävätkö ne testosteronin haittavaikutuksia? (Vai voiko syy ongelmiini olla joissain muualla kuin testosteronissa, esim. estrogeenin puutteessa?)
Pahoittelen, jos tästä tuli turhan pitkä viesti. On vähän vaikea yksinkertaistaa tätä, kun omassa päässäni tämä on niin iso asia ja vaikuttaa elämään ja itsetuntoon.
Auttavatko e-pillerit "miehisyyteen"?
9
1455
Vastaukset
- Tanja21
Luulisi että e-pillerit vahvistaisivat naisellisia piirteitä. Minulla ainakin rinnat ovat kasvaneet, pillerit turvottaa(lantiosta, rinnoista, reisistä, vatsasta).
Voisit kokeilla, ihan vaan siksi että saat itsellesi paremman olon.
Sinun täytyisi nostaa itsetuntoasi, en jotenkin usko että olet niin paha kuin annat ymmärtää. Sinussa on varmasti kauniita piirteitä joita voit korostaa, esimerkiksi ripset, huulet, hiukset.. ne tuovat naisellisuutta. Niin ja vaatteet tietenkin.
Aataminomenasta voisit kysyä lääkäriltä että onko se normaalia.
Kokeile pillereitä, sano että ne tulee kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin.
Olet varmasti kaunis, kun vaan opit katsomaan itseäsi eri tavalla :) ♡
T. Nainen 21v- Kehonsa_vanki
Kiitos vastauksestasi ja vinkistä. Kuukautiseni ovat kyllä joskus kivualiaat ja mielestäni runsaatkin, joten en ainakaan paljon valehtelisi siinä.
Selvitin, että jotkut e-pillerit sisältävät tavallaan testosteronin "vasta-ainetta", antiandrogeenia tms. Diane Nova ja sen rinnakkaisvalmiste Cypretyl oli ainakin tällaisia. Diane Novassa vaan oli jotain uhkatekijöitä, joiden vuoksi sitä ei ehkä suositeltaisi mulle. Sitten haittavaikutuksena on vielä painonnousu, joka on ollut ongelmanani muutenkin... Jos nuo on samanlaisia, niin samat haitat on sitten varmaan tuossa toisessakin merkissä? Toki olen valmis ottamaan riskit, jos ei ole parempia vaihtoehtoja. Ei tässä ole paljon menetettävää.
Jos joku kuitenkin tietää muita e-pillerimerkkejä, jotka estrogeenin lisäämisen lisäksi kumoaa testosteronin vaikutuksia, niin mielelläni tietäisin myös niistä.
Huolettaa, että jos se lääkäri ei taaskaan ota minua tosissaan tässä testosteroniasiassa ja määrääkin sitten vain jotain "tavallisia" tai esim. vain vähäestrogeenisia e-pillereitä, joissa ei ole sitä testosteronia "kumoavaa" ainetta lisäksi.
Voiko vaan pyytää tiettyä merkkiä, jos etukäteen selvitän, mikä minulle olisi sopivin?
Jos saan mentyä sinne lääkäriin, niin mitä kaikkea siellä mahdetaan kysellä? Ja mitkään gynekologiset tutkimukset ei kai ole pakollisia?
- Nainen50plus
Mun mielestä paras olisi mennä gynekologille ja kertoa ihan suoraan, mihin toivoo pillereiden vaikuttavan tai onko jotain tehokkaampaa tapaa hoitaa asia.
E-pillerit ainakin vähentäisivät kuukautiskipuja ja vuodon määrää. Lisäksi monet saavat apua finniongelmaan.
Sinulla kuitenkin on kuukautiset, joten ei se hormonitoiminta voi ihan pielessä olla.
Toinen paikka, jossa voisit lisäksi asiaa puida, on psykologin luona. Tuollainen itkuisuus haittaa elämää, samoin itsetunnon vähäisyys. - Kehonsa_vanki
Kun yritin saada aikaa terveyskeskuksen lääkärille, sanottiin että e-pilleriasiat hoidetaan neuvolassa. Sain sitten ajan neuvolaan terveydenhoitajalle.
Eihän terveydenhoitaja voi kirjoittaa reseptiä...? Joten meniköhän tämä nyt ihan oikein? - pienimutka
Joissain terveyskeskuksissa on erikseen ehkäisy- tai perhesuunnitteluneuvola ja siellä hoidetaan ehkäisyasiat. Yleensä terveydenhoitaja ottaa vastaan ja kyselee perustiedot kuukautisistasi ja kertoo pillereiden käytöstä yms.
Hänellä voi olla e-pilleriresepti kolmen kuukauden kokeilua varten, josta on ennakkoon sovittu lääkärin kanssa tai hän voi ohjata sinut lääkärintutkimukseen. Lääkäri sitten tekee sisätutkimuksen, jos katsoo tarpeelliseksi.
Tässä on niin erilaisia käytäntöjä eri terveyskeskusten kesken. Jos sinä sanoit haluavasi e-pillerit, niin asiaasi alettiin hoitaa siltä pohjalta. Jos sinä olisit valittanut liiallisesta karvankasvusta ja finneistä, olisit voinut päästä suoraan lääkärille. - hjkhklhjälnä
Jos olet lihonut n. 30 kg, olet ilmeisesti ylipainoinen? Ehkäisyneuvolassa puuttuvat oletettavasti siihen. Ylipaino sotkee munasarjojen toimintaa ennestään. Ja vatsaontelorasva on riski sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksille. Eli voi olla, että pillereiden käyttö ei edes olisi turvallista. Joka tapauksessa on ihan hyvä vaihtoehto mennä ehkäisyneuvolaan. Tarvittaessa ohjaavat sinut muualle. Mielestäni pelkkä nais- ja mieshormonien selvitys ei riitä, vaan pitää katsoa yleisterveys kokonaisuutena.
Perinnöllisyys on aika monimutkainen juttu. Uusia mutaatioita voi tapahtua milloin vain. Sekä elämänaikaiset että geneettiset tekijät vaikuttavat terveyteen ja ulkonäköön. Jo hedelmöityksessä jokainen saa täysin ainutlaatuisen kokoonpanon geenejä, joiden yhteistoimintaa ei ole etukäteen koskaan testattu. Liian paljoa ei voi verrata itseään sukulaisiinsa.- Kehonsa_vanki
Painoindeksini on n. 28 eli ainakin yhden sivun mukaan se olisi "lievä ylipaino"...?
Kohta menen sinne neuvolaan, jännittää ja pelottaa. Pelkään pahinta enkä uskalla toivoakaan parasta.
Löysin netistä Euroclinix-nimisen "verkkoklinikan", josta voi tilata mm. e-pillereitä, ja sieltä saisi reseptinkin niihin. Kaikkia merkkejä, esim. Diane Novaa, ei kuitenkaan ole saatavilla. Jos neuvolareissu menee pieleen, en enää suostu heti vaan luovuttamaan vaan yritän saada niitä pillereitä netistä, oli hinta mikä tahansa. Oon kärsiny jo ihan tarpeeks eikä tähän oo auttanu mitkään puhumiset eikä mielialalääkkeet.
Mielialalääkkeiden käytöstä (tai niiden aiheuttamasta ruoanhimosta?) tuo lihominenkin varmaan johtui. Joten kyllä ärsyttää ja paljon, jos saamani väärän "hoidon" seuraukset estää minua saamasta nyt oikeaa apua varsinaiseen ongelmaan. - Kehonsa_vanki
Lisäys (jos ketään kiinnostaa), että en saanut vielä mitään e-pillereitä vaan ajan lääkärille myöhemmäksi, gynekologille tarkkaan ottaen. Toivottavasti se ei kuitenkaan rupea tutkimaan mun alapäätä. Kauhistuttava ajatus. Ei siis riittänyt vain vastailla terveydenhoitajan kysymyksiin ja kertoa kaikista ongelmista, vaan jännittynyt odotus ja epävarmuus senkun jatkuvat...
- oikeapaikka
Sinun ongelmasi ei ollut ehkäisy. Siksi on ihan luonnollista, että menet lääkärille. Gynekologi tuntee parhaiten asioita, joita tarvitaan miehisyyden torjunnassa. Hyvä, että pääset sinne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3026907Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151297- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541076Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982