VHF maadoitus

maapalloilija

Miten olette maadoittaneet VHF:n ja radiolaitteet? Käsittääkseni sekä antennin suojakuori että vhf:n ground eli laitteen kuori tulee kytkeä veneen maahan. Jossakin neuvotaan kuitenkin, että maadoituspiiri tulisi olla eri radiolaitteille kuin muille maadotettaville metallisille jutuille kuten moottorille peräsimelle ym vedenalaisille metalliulokkeille. Eikö maadoituspiiri tule joka tapauksessa olla yhteydessä akun miinukseen, eli miten tuo maa on ikäänkuin eri piiri jos ovat tuota kautta yhdessä?

Nyt minulla on maadoituspiiri vedetty koneen maanavasta erikseen pontentiaalintasauslevyn kautta, tankkiin, vannasputkiin peräsimeen jne. Koneen napa on taas yhteydessä akun miinukseen samaan napaan starttiakun miinukselta tulevan mustan kaapelin kautta. Voiko tuohon samaan maadoituspiiriin kytkeä surutta myös VHF:n ilman merkittävää häiriöriskiä?

12

1689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kytkentöjä

      Veneen tasajännite piirissä (moottori, akku, vhf yms.) EI ole missään maadoitusta, vaan ja - navat joiden välillä on jännite. Maadoitus, eli suojamaa tarvitaan veneen maasähköjärjestelmässä. Purjeveneessä myös masto on maadoitettu kölin kautta. Tämä maadoitus toimii pääsääntöisesti ukkosenjohdattimena.
      Sitä vaan yritän tässä selostaa, että selvitä itsellesi ensin että mikä se maadoitus veneessä oikeastaan on. Ja sen jälkeen mietit kannattaako VHF antennin kaapelin vaippaa kytkeä akun - napaan.

      • Masto ei välttämättä maadoitu kölin kautta. Maadoitus (mereen) edellyttää, että masto seisoo kölin päällä tai vantit ovat yhteydessä köliin. Jos masto seisoo kannella, niin rakenne voi olla sellainen, ettei suoraa yhteyttä ole.


      • erimaata
        10-14 kirjoitti:

        Masto ei välttämättä maadoitu kölin kautta. Maadoitus (mereen) edellyttää, että masto seisoo kölin päällä tai vantit ovat yhteydessä köliin. Jos masto seisoo kannella, niin rakenne voi olla sellainen, ettei suoraa yhteyttä ole.

        Tässä pitää erottaa toisistaan kaksi eri maadoitusta, ukkossuojaus ja VHF:n kaipaama maataso. VHF-antennin kannalta on samantekevää, onko masto maadoitettu köliin. Antennikaapelin vaippaan kytketyvä masto on se tarvittava, joskaan ei mikään optimaalinen maataso. Optimaalinen maataso olisi reilun kokoinen pelti tai viiksihässäkkä antennin alla. Varsinkaan sitä peltiä ei kukaan halua maston toppiin laittaa. Häiriösuojaustakaan ei köli tai veneen miinus auta. Se suojaus tehdään antennikaapelin vaipalla ja virransyöttöjohtoon laitettavalla ferriitillä.

        Maston maadoittaminen köliin on vain ukkossuoja, luultavasti suositeltava sellainen. Salama purkautuu kokolailla satunnaisia reittejä, mutta hyvä sille on tehdä ainakin yksi helppo ja mahdollisimman vaaraton reitti.


    • maapalloilija
    • Laiska_radisti

      Mulla on ollut VHF useissa veneissä ilman maadoitusta. Tarvittavat puhelut ovat hoituneet ja DSC/AIS -funktiot ovat kutajoinkin pelanneet.

      Kovin runsasta käyttö ei ole ollut. Ennen piti rajanylityksiä ja sivuutusilmoituksia huudella muutaman kerran vuodessa, nyt tahti on rauhoittunut n. kertaan parissa vuodessa.

    • Redillä

      Minkä takia haluat maadoittaa, ukkosen? Ukonilmalla irroitan mastoantennin AIS:sista, jolloin mastoyhteys katkeaa myös VHF:stä ja radiosta. Lisäksi irrotan johdot plotterista ja siirryn IPAD-karttaan.

      • maapalloilija

        Venehän on aina "maadoitettu" veteen joka tapauksessa. Maadoituksen ideahan on vain taata herkkien sähkölaitteiden toimivuus, estää sähköpaloa sekä saada galvaaninen korroosioriski hallintaan.


      • Redillä
        maapalloilija kirjoitti:

        Venehän on aina "maadoitettu" veteen joka tapauksessa. Maadoituksen ideahan on vain taata herkkien sähkölaitteiden toimivuus, estää sähköpaloa sekä saada galvaaninen korroosioriski hallintaan.

        Minun veneessäni on Volvon s-vetolaite, joka on eristetty moottorista. Veneeni 12 voltin sähköpiirit eivät ole maadoitettu veteen. Maasähkön maadoitus on yhteydessä vain maihin, ei veteen eikä 12 voltin miinukseen. Galvaanisen korroosion varalta vetolaitteessa on sinkit. Masto on yhdistetty sähköjohdolla köliin. En näe mitään järkeä lähteä yhdistelemään näitä erillisiä osia toisiinsa. Vhf toimii hyvin ilman maadoitusta.


      • näin.meilläkin
        Redillä kirjoitti:

        Minun veneessäni on Volvon s-vetolaite, joka on eristetty moottorista. Veneeni 12 voltin sähköpiirit eivät ole maadoitettu veteen. Maasähkön maadoitus on yhteydessä vain maihin, ei veteen eikä 12 voltin miinukseen. Galvaanisen korroosion varalta vetolaitteessa on sinkit. Masto on yhdistetty sähköjohdolla köliin. En näe mitään järkeä lähteä yhdistelemään näitä erillisiä osia toisiinsa. Vhf toimii hyvin ilman maadoitusta.

        Kun ei ole vetolaitetta, ei ole eristyskään sellaiseen. Muutoin omat maadoitukset menevät täsmälleen samoin kuin edellä ja mielestäni se on perustellusti oikea ratkaisu. Erityisesti maasähkön haluan pitää erillään veneen 12 V järjestelmästä, sehän on juuri todennäköisin galvaanista korroosiota aiheuttaviin potentiaalieroihin.


      • Pieni_lisäys

        Pitää muistaa vielä lämminvesivaraajan maasähkö. Lämmitysvesivaraajan vaippa on maadoitettu maasähkön PE-johtimeen ja moottorin jäähdytysveden kautta on yhteydessä moottoriin ja mahdollisesti vetolaitteiseen. Tämän takia suositellaan aina irrotettavaksi lämminvesivaraajan pistotulppa, kun ei lämmitetä vettä maasähköllä.
        Jos halutaan olla varma, ettei synny potentiaalieroista johtuvia vuotovirtoja niin pitää asentaa suojaerotusmuuntaja, niin kuin esim. viranomaisten veneissä on.


    • Raidalliseenjohtoon

      Käytännössä kaikki vähänkin isompi ja erityisesti kaikki veden kanssa kosketuksesa oleva metalli on liitetty toisiinsa ja -napoihin. Samaan tulee myös maasähkön maadoituskaapeli ja verkkovirralla toimivien laitteiden maadoituskaapeli, kuten generaattorin. Näin ei synny potentiaalieroa laiturin ja veneen välille ja voi koskettaa laiturin tolppaa ja venettä ilman jännitystä.

      • johto.katki

        Tuosta se potentiaaliero juuri tulee. Laiturilta tuleva suojamaa lähtee sähkökeskuksesta jossain kaukana veneestä ja voi olla aivan eri potentiaalissa kuin meri veneen alla. Muutama voltti on pieni jännite, mutta merkittävä syöpymisen aiheuttaja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      271
      9047
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      15
      2826
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      56
      2076
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      356
      1847
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1798
    6. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1789
    7. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      39
      1749
    8. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1744
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      160
      1704
    10. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1701
    Aihe