Kristinuskon ja tieteen ristiriitaisuus on myytti

Monet sekulaarit (itseään uskonnottomina pitävät) sanovat että kristinusko ja tiede ovat sodassa keskenään. Mistä tällainen väite kumpuaa? Se kumpuaa todistusaineiston virheellisestä tulkinnasta ja käsitteiden sekoituksesta. Seuraavassa tarkastelen sitä mikä on uskoakseni suurimpia syitä siihen virheelliseen käsitykseen että kristinusko taistelisi tiedettä vastaan.

Kirjoitus on kokonaisuudessaan linkissä - "Kristinuskon ja tieteen välinen taistelu on myytti" - http://mikaeltorppa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214417-kristinuskon-ja-tieteen-valinen-taistelu-on-myytti

42

306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinä ole kertonut vastustavasi mm. sellaisia tieteen suuria perusteorioita kuin painovoimateoriaa eli yleistä suhteellisuusteoriaa, kvanttiteoriaa, alkuräjähdysteoriaa, Heisenbergin epätarkkuusperiaatetta, evoluutioteoriaa, radioaktiivisen hajoamisen vakioisuutta eli atomiteoriaa, termodynamiikan toista pääsääntöä ja muita tieteen haaroja, kuten dendrokronologiaa, teoriaa tähtien ja planeettakuntien synnystä, kvanttifluktuaatiota, mallia multiversumista, emergenssiä, niin myös suoria havaintoja esim. tähtien synnyistä. Ennestään tiedän, että nuoren Maan kreationismisi on ristiriidassa mm. geologian ja astronomian ja mm. valonnopeuden vakioisuuden kanssa ym.

Voidaan siis sanoa, että vaikka kristinusko ja tiede eivät olisi vihollisia, niin nuoren Maan kreationismi ja tiede ovat. Kreationismisi on ristiriidassa lähes kaiken tieteen saavutusten kanssa. Ja tieteen saavutukset ovat tietoa ja ymmärrystä maailmasta. Sinä levität pimeyttä.

• mietipä.uudelleen

Rakkauden sanoma ei ole pimeyttä, uskonnottomuus on!

• Pimeyden levittämistä on tieteen tulosten ja sen antaman ymmärryksen vastaisen valheen levittäminen. Sitä t-torppa harrastaa.

• mietippä.ite
        mietipä.uudelleen kirjoitti:

Rakkauden sanoma ei ole pimeyttä, uskonnottomuus on!

Vaan kun sinä ja Torppa ette levitäkään rakkauden sanomaa vaan härskejä ja moraalittomia valheita. Ja Torppa levittää valheitaan rahastusbisneksensä vuoksi.

• igiygi

Evoluutioteoria ei ole kuvaus siitä mitä havaintojen pohjalta on päätelty menneisyydessä tapahtuneen! Teoria kuvaa evoluution mekanismeja! Hakkaat torppa olkiukkoa!

• Pilkku_ON_välimerkki

Torppa on ainakin sodassa pilkkusääntöjä vastaan!

• pilkkuuuu

Älä pilkuta ;)

• utti

Meinaakos torppa tällä kertaa keskustella aloittamastaan aiheesta vai oliko tämäkin vain blogin mainos?

Edelliseen aloitukseen ei tainnut tulla torpalta viestejä? Jos ei tule tähänkään, niin tuskin muidenkaan kannattaa haaskata aikaansa.

• Eisuajaksalukee

Pysykkin poissa tästä ketjusta!

• olet.idiootti

Mitä vittua lässytät ja puskista möliset jeesuksenhoro? Yritä nyt idiootti keskittyä siihen amiksen suorittamiseen ja ammatin hankkimiseen, ettei meidän muiden tarvitse elättää tuollaisia turhanpäiväisiä pellejä.

• Oppiaikikaikki
        olet.idiootti kirjoitti:

Mitä vittua lässytät ja puskista möliset jeesuksenhoro? Yritä nyt idiootti keskittyä siihen amiksen suorittamiseen ja ammatin hankkimiseen, ettei meidän muiden tarvitse elättää tuollaisia turhanpäiväisiä pellejä.

Amis on jo käyty ja ammatti saatu :) Mites sulla? Käytöstavat on tainut ainakin jäädä oppimatta.

• Oppiaeiainakaansinulla
        Oppiaikikaikki kirjoitti:

Amis on jo käyty ja ammatti saatu :) Mites sulla? Käytöstavat on tainut ainakin jäädä oppimatta.

Opettele jeesuksenhoro itse ensin käytöstavat niin ehkä sinuakin kohdellaan hyviä käytöstapoja noudattaen.

Seuraavaksi voitkin sitten yrittää löytää töitä, ettei meidän muiden tarvitse elättää tuollaisia turhanpäiväisiä pellejä.

• terveisiitöist
        Oppiaeiainakaansinulla kirjoitti:

Opettele jeesuksenhoro itse ensin käytöstavat niin ehkä sinuakin kohdellaan hyviä käytöstapoja noudattaen.

Seuraavaksi voitkin sitten yrittää löytää töitä, ettei meidän muiden tarvitse elättää tuollaisia turhanpäiväisiä pellejä.

Olen parhaillaan töissä. Mites sinä?

• kijlijj
        terveisiitöist kirjoitti:

Olen parhaillaan töissä. Mites sinä?

Urpo.

• tieteenharrastaja
        Oppiaeiainakaansinulla kirjoitti:

Tuossahan annoitkin mainion esimerkin käytöstavoista, joita suosittelet.

• Oppiaikikaikki
        tieteenharrastaja kirjoitti:

Tuossahan annoitkin mainion esimerkin käytöstavoista, joita suosittelet.

No en tietenkään antanut esimerkkiä niistä käytöstavoista, joita suosittelen vaan ainoastaan kohtelin kyseistä kreationistia tavalla, jolla hän kohteli nimimerkkiä 'utti'.

Pahoittelen ja pyydän nöyrimmästi anteeksi sinulta ja muilta hyvin käyttäytyviltä keskustelijoilta sitä tapaa, jolla kohtelen niitä kreationisteja, jotka eivät noudata hyvän keskustelutavan periaatteita.

Arvostan kyllä herrasmiesmäistä tapaasi keskustella arvon tieteenharrastaja, mutta minua ei ole siunattu moisella hyveellisyydellä kommentoidessani länkyttävien ja epärehellisten kreationistien kommentteja.

Ystävällisesti,
        -- Oppiaikikaikki

• tieteenharrastaja
        Oppiaikikaikki kirjoitti:

No en tietenkään antanut esimerkkiä niistä käytöstavoista, joita suosittelen vaan ainoastaan kohtelin kyseistä kreationistia tavalla, jolla hän kohteli nimimerkkiä 'utti'.

Pahoittelen ja pyydän nöyrimmästi anteeksi sinulta ja muilta hyvin käyttäytyviltä keskustelijoilta sitä tapaa, jolla kohtelen niitä kreationisteja, jotka eivät noudata hyvän keskustelutavan periaatteita.

Arvostan kyllä herrasmiesmäistä tapaasi keskustella arvon tieteenharrastaja, mutta minua ei ole siunattu moisella hyveellisyydellä kommentoidessani länkyttävien ja epärehellisten kreationistien kommentteja.

Ystävällisesti,
        -- Oppiaikikaikki

Rehellinen näytät ainakin olevan, sillä saa paljon anteeksi.

• Jobinpostia

Raamatun ristiriitoja. Matt.22:30. Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa. 1Joh.3:2. Tässä Raamatun kohdassa. Me tiedämme lulevamme hänen kaltaisikseen.

• >>Kristinuskon ja tieteen ristiriitaisuus on myytti<<
      Niin, eihän näillä kahdellla asialla ole sen enempää tekemistä keskenään kuin spiritismillä ja jääkiekolla.
      Kristittyjen tulisi siis asia ymmärtää ja jättää tiede rauhaan.

• NäinMeillä

Näillä palstoilla unohtuu usein se että suuret kristilliset kirkot hyväksyivät esim. evoluutioteorian hyvin nopeasti sen julkaisemisen jälkeen eikä sitä ole nähty ongelmaksi. Ongelma tieteen ja uskonnon välillä koskee suuressa mittakaavassa lähinnä vain erilaisia "lahkoja" ja fundamentalistisia piirejä. Äänekkäitä nekin ovat lähinnä USA:ssa.

• Agmont

On aivan totta, että kristinusko ja tiede eivät ole ristiriidassa keskenään. Tätä mieltä on valtaosa kirkkokunnistakin. Ongelma tulee siinä, kun jotkut pitävät Raamattua erehtymättömänä, eivätkä myönnä että se on tullut erehtyväisten ihmisten välityksellä. Jo vanhat kirkkoisät varoittivat sellaisesta raamatunpalvonnasta, joka sotii jokapäiväisiä havaintoja vastaan, suosittelen esim. tutustumista siihen, mitä Augustinus aikoinaan kirjoitti. Esitieteellisiin myytteihin pidättäytyminen voi vain tuhota esittäjältään uskottavuuden muissakin opinkappaleissa.

• On olemassa ns. Raamatun aukkoteoria: http://www.kolumbus.fi/~w462389/evoluutio/aukot.htm
      Jotkut julistavat sitä, minä en uskalla tehdä siitä oppia, koska sellainen ei ole selvästi Sanaan kirjoitettu.
      Pohdiskelu ja miettiminen ei ole kielletty. Tämä teoria selittää, miksi löytyy mm. ikivanhoja saurusten ja suurten liskojen luita. Teorian mukaan on ollut 1.Moos.1 - 2 välillä aika, josta siinä ei puhuta. Jae kaksi kuuluu teorian mukaan "maa tuli autioksi ja tyhjäksi" kun se meillä on käännetty: "maa oli autio ja tyhjä".
      Ajalta "Alussa" on teorian mukaan peräisin laajalti suojaavaisen kerubin, Luciferin eli Paholaisen hallinta-aika, mutta se ylpistyi ja heitettiin maan päälle. Sen enkelit vaikuttavat nykymaailmassa johdattaen ihmisiä harhaan ja pois Jumalan yhteydestä. Tämä näin lyhyesti, koska en ole aiheen saarnaaja.
      Ikivanhat löydökset saisivat näin selityksensä. Jotkut tosin uskovat, kuten minäkin (ehkä) että ne luut ovat peräisin ajalta ennen vedenpaisumusta.
      Mitä vanhemmaksi tulee, sen enemmän saa haudata omia näkemyksiään ja purkaa muitakin myyttejä, vaikka miten olisi uskossakin. Hyvä vain että pitää välillä mennä polvilleen.

• NäinMeillä

Raamatun käsitys ihmiskunnan ja maailman kehityksestä ei valitettavasti sovi yhteen tieteen kanssa vaikka Raamatuun tekisi kuinka monta aukkoa tahansa. Ainoa tapa sovittaa nämä yhteen on pitää Raamattua hyvin vertauskuvallisena teoksena joka ei edes pyri kuvaamaan asioita tarkasti tai naturalistisesti.

• NäinMeillä

Lisäisin vielä että Raamattuhan on kirjoitettu ihmisille jotka elivät 2000 vuotta sitten. Se sisältää vain sellaista tietoa joka sopii sen ajan ihmisen maailmankuvaan joka oli tyystin erilainen kuin meidän maailmankuvamme. On siksi kummallista että niin moni haluaa edelleen lukea sitä kirjaimellisesti vaikka on selvää että se ei ole riittävä tai tarkka kuvaus siitä mitä on tapahtunut vaan myyttinen kertomus. Se on kuin hyvä satu jossa on tärkeä opetus eikä se itse sadun sisältö ole niinkään tärkeä.

• NäinMeillä kirjoitti:

Lisäisin vielä että Raamattuhan on kirjoitettu ihmisille jotka elivät 2000 vuotta sitten. Se sisältää vain sellaista tietoa joka sopii sen ajan ihmisen maailmankuvaan joka oli tyystin erilainen kuin meidän maailmankuvamme. On siksi kummallista että niin moni haluaa edelleen lukea sitä kirjaimellisesti vaikka on selvää että se ei ole riittävä tai tarkka kuvaus siitä mitä on tapahtunut vaan myyttinen kertomus. Se on kuin hyvä satu jossa on tärkeä opetus eikä se itse sadun sisältö ole niinkään tärkeä.

Kyllä se on riittävä ja tarkoitettu ihmisille aikojen loppuun asti, tarkempi kuin tämän päivän hesari. Kaikki profetiat ovat toteutuneet ja loput odottavat toteutumistaan.

• utti
        Briljantti kirjoitti:

Kyllä se on riittävä ja tarkoitettu ihmisille aikojen loppuun asti, tarkempi kuin tämän päivän hesari. Kaikki profetiat ovat toteutuneet ja loput odottavat toteutumistaan.

Mikä profetia muka on toteutunut? Se kaikkein oleellisinkin meni täysin metsään eli Jeesus ei palannutkaan silloin eläneen sukupolven aikana ja osoitti siten itsensä vääräksi profeetaksi.

• utti kirjoitti:

Mikä profetia muka on toteutunut? Se kaikkein oleellisinkin meni täysin metsään eli Jeesus ei palannutkaan silloin eläneen sukupolven aikana ja osoitti siten itsensä vääräksi profeetaksi.

Tässä yksi hyvä:
        http://www.laverdaduniversal.org/profetialista.html
        Löytyy googlaamalla vaikka miten paljon sivustoja hakusanoilla raamatun toteutuneet profetiat.

• utti kirjoitti:

Mt.24: 2 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. 33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. 34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat. 35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
        "Tämä sukupolvi" tarkoittaa sitä polvea, joka on elossa vuonna 1948, jolloin Israelin valtio jälleen perustettiin. Lue asiayhteys.

• utti
        Briljantti kirjoitti:

Tässä yksi hyvä:
        http://www.laverdaduniversal.org/profetialista.html
        Löytyy googlaamalla vaikka miten paljon sivustoja hakusanoilla raamatun toteutuneet profetiat.

Onhan tuo lista vitsi?

Kait nyt tajuat että tuolla linkitetään vain yhteen saman mytologian tarinoita joille ei ole mitään todisteita?

Edelleen hakusessa on edes yksi ainoa oikeasti toteutunut profetia jolle on edes jotain todisteita.

• utti
        Briljantti kirjoitti:

Mt.24: 2 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. 33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. 34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat. 35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
        "Tämä sukupolvi" tarkoittaa sitä polvea, joka on elossa vuonna 1948, jolloin Israelin valtio jälleen perustettiin. Lue asiayhteys.

""Tämä sukupolvi" tarkoittaa sitä polvea, joka on elossa vuonna 1948, jolloin Israelin valtio jälleen perustettiin. Lue asiayhteys."

Luettu on ja sillä ei ole mitään tekemistä tuollaisten uskovaiskuvitelmien kanssa.

• Briljantti kirjoitti:

Eli jos on syntynyt 1948, on tänä vuonna 68-vuotias. Ihminen saattaa elää max. 102-vuotiaaksi, eli ei ole paljon enää aikaa jäljellä.

• Kas-tässä
        utti kirjoitti:

Onhan tuo lista vitsi?

Kait nyt tajuat että tuolla linkitetään vain yhteen saman mytologian tarinoita joille ei ole mitään todisteita?

Edelleen hakusessa on edes yksi ainoa oikeasti toteutunut profetia jolle on edes jotain todisteita.

"Edelleen hakusessa on edes yksi ainoa oikeasti toteutunut profetia jolle on edes jotain todisteita."
        Habakuk:
        2:5 "...Urho on röyhkeä; mutta hän ei ole pysyväinen," Suorasanainen toteutunut ennustus Kekkosesta.

• utti kirjoitti:

Onhan tuo lista vitsi?

Tässä lisää, jos et itse osaa hakea googlesta:
        http://ennustuksia.com/2013/05/10/40-lopun-ajan-merkkia/

• Kas-tässä kirjoitti:

"Edelleen hakusessa on edes yksi ainoa oikeasti toteutunut profetia jolle on edes jotain todisteita."
        Habakuk:
        2:5 "...Urho on röyhkeä; mutta hän ei ole pysyväinen," Suorasanainen toteutunut ennustus Kekkosesta.

Hohhoijaa, onpa hauskaa (¨_¨)

• utti

• Briljantti kirjoitti:

""Tämä sukupolvi" tarkoittaa sitä polvea, joka on elossa vuonna 1948, jolloin Israelin valtio jälleen perustettiin. Lue asiayhteys."

Ja missä kohtaa Raamattua todetaan noin?

• utti kirjoitti:

Anna ennemmin yksi ainoa järjellinen esimerkki kuin merkityksettömiä listauksia.

Oletko vähän yksinkertainen?

• Briljantti kirjoitti:

Neiti on hyvä vaan ja auttaa lähimmäistään niinkuin Jeesuskin aikoinaan kehoitti. Miksipä et täytä Uttin pyyntöä esittää hänen pyytämänsä esimerkki? Jos vaikka onnistuisit sillä pelastamaan lähimmäisesi sielun!

Vai onko sittenkin kysymys siitä, että ainoatakaan järjellistä esimerkkiä ei löydy?

• Anti-briljantti

• rohoveetta
        Briljantti kirjoitti:

Ei vaan se tarkoittaa sitä sukupolvea, joka on elossa silloin kun palestiinalaisongelma, Gazan tilanne ja muut ratkeavat vuonna 2084. Silloin vasta toteutuu tämä: "kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä." Lehtien puhkeaminen symboloi palestiinalaiskysymyksen ratkeamista lopultakin. Kesä on lähellä, eli rauha lähi-itään.

• utti
        Briljantti kirjoitti:

Eipä näemmä ole sitä yhtä esimerkkiä kuulunut eli taisit esitellä uskismaisen määrä korvaa kaiken laadun -kuvitelman.

Esittelit listaa jossa selitykset ovat tyyliä "pimeys" ja "Jeesus" ja sinä kyselet minulta olenko yksinkertainen. Niinpä niin. Sitä se on tuo uskovaisen argumentointi.

• Tulee mieleen raaka ja inhottava kohta Raamatusta: "Profetoi, kuka se on, joka sinua löi!"
      Ei kande vastata noille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1831
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1738
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      53
      1122
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      956
    5. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      927
    6. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      74
      910
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      45
      790
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      781
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      762
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      18
      752
    Aihe