Matteuksen evankeliumi

Huhti-kesäkuun aikana adventtikirkoissa ympäri maailman tutkitaan Raamattutunneilla (tai sapattikoulussa, kuten vanhempi väki sitä kutsuu) Matteuksen evankeliumia. Ensi sapattina on 2 ensimmäistä lukua käsiteltävänä.

Raamatun Sanoman johdannosta:

"Saamme lukea innoitetun version Jeesuksen tarinasta Matteuksen evankeliumista, joka on tämän vuosineljänneksen tutkistelun aiheena. Matteus, joka oli Jeesukseen uskova juutalainen ja yksi hänen kahdestatoista alkuperäisestä opetuslapsestaan, esittää kertomuksen Jeesuksesta omasta Pyhän Hengen innoittamasta näkökulmastaan. Jeesuksen lihaksi tuleminen, elämä, kuolema, ylösnousemus ja taivaaseen astuminen ovat teemoja, jotka Matteuksella ovat yhteisiä Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen kanssa, mutta näiden lisäksi Matteus keskittyy voimakkaasti siihen, että Jeesus on luvattu Messias. Hän halusi lukijoidensa tietävän, että Israelin pelastus voitiin löytää Jeesuksessa. Jeesus oli se, josta profeetat olivat puhuneet ja johon kaikki Vanhan testamentin esikuvat viittasivat."

Toivottavasti tulisi mielenkiintoisia Raamattutunteja Matteuksen evankeliumin ympärillä.

23

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Kuha vaa" ne tummatkin yms. ihmiset siellä jenkeistä ylhäältä ohjatuilla tunneillaan "ympäri maailman" saisivat käsiinsä omat raamatut omalla kielellään oikein käännettynä ja siitä sitten voisivat lukea itse ja ettei tarvitsisi näin oppia kaikkia niitä raamatun ulkopuolisia käsityksiä/tulkintoja/"profetioita", joita adventismi on pullollaan...

      Suomessa ei onneksi tällaista ongelmaa ole... :)


      • Sana.ensin

        Tuli mieleeni tämä kysymys kun he-ma alkoi puhua hahmosta.
        Mihin meidän tulisi Raamattua lukiessa keskittyä Sanaan tai hahmoon? Itse olen mieluimmin Sanan kannalla kuin hahmon ja niin oli Jeesuskin. Sana tuli lihaksi.

        Joh. 5:30
        "Omin neuvoin minä en voi tehdä mitään. Minä tuomitsen sen mukaan mitä kuulen, ja tuomioni on oikea, sillä minä en pyri toteuttamaan omaa tahtoani, vaan lähettäjäni tahdon.


      • he-ma kirjoitti:

        Pyrin tässä muistuttamaan pikkuisen todellisuudesta, jolla ei tietysti uskonharhaisen elämässä paljon sijaa ole.

        Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu n. vuonna 80.

        http://www02.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi1/sivu_1_5_3.html


        Edelleen muistuttaisin, että jeesushahmo ei ollut todellinen, vaan synteesi monenlaisista lammaspaimenten tarinoista.

        https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=ObFFFGy5sEE

        "Matteuksen evankeliumi ei mainitse kirjoittajaansa ja Matteukseen nimi liitettiin kirjaan toisella vuosisadalla. Tieto tuli kirkkoisä Eusebiokselta, joka lainasi pyhimys Papiaksen kirjoitusta. Lainauksen perusteella Matteuksen evankeliumia pidettiin silminnäkijän kertomuksena ja siten muita evankeliumeja vanhempana. Myöhempi tutkimus on paljastanut tämän uskomuksen virheelliseksi, sillä Matteuksen evankeliumin kirjoittaja on käyttänyt hyväkseen kirjallisia lähteitä kuten Markuksen evankeliumia."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Evankeliumi_Matteuksen_mukaan


      • he-ma kirjoitti:

        Pyrin tässä muistuttamaan pikkuisen todellisuudesta, jolla ei tietysti uskonharhaisen elämässä paljon sijaa ole.

        Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu n. vuonna 80.

        http://www02.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi1/sivu_1_5_3.html


        Edelleen muistuttaisin, että jeesushahmo ei ollut todellinen, vaan synteesi monenlaisista lammaspaimenten tarinoista.

        https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=ObFFFGy5sEE

        he-ma : "Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu n. vuonna 80."
        "Edelleen muistuttaisin, että jeesushahmo ei ollut todellinen"
        __________________________

        Vai "synteesi" :D

        Vrt. Johanneksen Evankeliumin kirjoittaja eli silminnäkijä ristin juurelta eli Opetuslapsi Johannes oli vielä tuolloin v.80 hengissä ja toimi Efeson piispana ! Kuoli noin 90-100 jkr !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        he-ma : "Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu n. vuonna 80."
        "Edelleen muistuttaisin, että jeesushahmo ei ollut todellinen"
        __________________________

        Vai "synteesi" :D

        Vrt. Johanneksen Evankeliumin kirjoittaja eli silminnäkijä ristin juurelta eli Opetuslapsi Johannes oli vielä tuolloin v.80 hengissä ja toimi Efeson piispana ! Kuoli noin 90-100 jkr !

        Aijaijaijaijai!

        Asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Evankeliumi_Johanneksen_mukaan

        Kannattaisi pikkuisen kaivella, ennenkuin silminnäkijäksi väittää ja valehtelee olemattoman jumalansa puolesta.


      • Sana.ensin kirjoitti:

        Tuli mieleeni tämä kysymys kun he-ma alkoi puhua hahmosta.
        Mihin meidän tulisi Raamattua lukiessa keskittyä Sanaan tai hahmoon? Itse olen mieluimmin Sanan kannalla kuin hahmon ja niin oli Jeesuskin. Sana tuli lihaksi.

        Joh. 5:30
        "Omin neuvoin minä en voi tehdä mitään. Minä tuomitsen sen mukaan mitä kuulen, ja tuomioni on oikea, sillä minä en pyri toteuttamaan omaa tahtoani, vaan lähettäjäni tahdon.

        Yritän tietoisesti loukata uskonharhaisia käyttäessäni termiä jeesushahmo!

        Hänhän on fiktiivinen, kuten Harry Potter, hammaskeiju tai joulupukki.

        Johanneksesta lisää tuossa alempana.


      • valehtelijalle

        Puhut kopittelija taas täyttä paskaa.



      • he-ma kirjoitti:

        Aijaijaijaijai!

        Asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Evankeliumi_Johanneksen_mukaan

        Kannattaisi pikkuisen kaivella, ennenkuin silminnäkijäksi väittää ja valehtelee olemattoman jumalansa puolesta.

        Joh 19:26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"

        19:27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.

        19:28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".

        19:29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.

        19:30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Joh 19:26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"

        19:27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.

        19:28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".

        19:29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.

        19:30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.

        Joh 21:24 Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämä kirjoittanut; ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on tosi.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        he-ma : "Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu n. vuonna 80."
        "Edelleen muistuttaisin, että jeesushahmo ei ollut todellinen"
        __________________________

        Vai "synteesi" :D

        Vrt. Johanneksen Evankeliumin kirjoittaja eli silminnäkijä ristin juurelta eli Opetuslapsi Johannes oli vielä tuolloin v.80 hengissä ja toimi Efeson piispana ! Kuoli noin 90-100 jkr !

        Jos pidät evankelista Johannesta kerrottujen tapahtumien silminnäkijänä ja osallisena, silloin varmaankin pidät Johanneksen evankeliumia aivan erityisen luotettavana kuvauksena Jeesuksen elämästä.

        Johanneksen evankeliumi poikkeaa monilla tavoilla muiden evankelistojen kertomuksesta. On siis tarpeenkin valita, mitä näistä pitää luotettavana.


      • OliooliO
        v.aari kirjoitti:

        Jos pidät evankelista Johannesta kerrottujen tapahtumien silminnäkijänä ja osallisena, silloin varmaankin pidät Johanneksen evankeliumia aivan erityisen luotettavana kuvauksena Jeesuksen elämästä.

        Johanneksen evankeliumi poikkeaa monilla tavoilla muiden evankelistojen kertomuksesta. On siis tarpeenkin valita, mitä näistä pitää luotettavana.

        Jos evankeliumit olisi kerrottu täysin yhdenmukaisesti. Sekään ei mielyttäisi ( ateisteja), vaan silloin sanottaisiin kirjoittajien sopineen asioitten kulun ja todistus olisi epäpätevä. Aina löytyy pointti mille asialle tahansa. Tässä evankeliumien tapauksessa eri tavalla kerrotut asiat puoltaa sitä että tämän suuntaista todellakin tapahtunut. Poliisi kuulusteluissakin yleensä todistajien näkemys tapahtuneesta poikkeaa aina hieman. Tästäkään v.vaari ei ole tietämätön, mutta "agendan" vuoksi kaikki keinot on hyvin käytössä saadakseen uskovaiset huonoon valoon.


      • OliooliO kirjoitti:

        Jos evankeliumit olisi kerrottu täysin yhdenmukaisesti. Sekään ei mielyttäisi ( ateisteja), vaan silloin sanottaisiin kirjoittajien sopineen asioitten kulun ja todistus olisi epäpätevä. Aina löytyy pointti mille asialle tahansa. Tässä evankeliumien tapauksessa eri tavalla kerrotut asiat puoltaa sitä että tämän suuntaista todellakin tapahtunut. Poliisi kuulusteluissakin yleensä todistajien näkemys tapahtuneesta poikkeaa aina hieman. Tästäkään v.vaari ei ole tietämätön, mutta "agendan" vuoksi kaikki keinot on hyvin käytössä saadakseen uskovaiset huonoon valoon.

        Huolehdipa vain omista agendoistasi ja lakkaa tekemästä vääriä arvauksia muiden motiiveista.

        Kysymys ei ole tässä minun omista mielipiteistäni tai miellyttämisistäni, vaan ihan puolueettomasta historian tutkimuksesta.

        Jos jostakin tapahtumasta on useampia kuvauksia, on olemassa keinot tunnistaa keskinäinen kopiointi, kuten Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumeissa sekä myös oma luova kirjoittaminen, kuten Johanneksen evankeliumi suhteessa noihin muihin.

        Ensin mainituissa on yhteisiä pätkiä sanasta sanaan, mutta kuitenkin toisissa paikoissa on ristiriitaisuuksia. Ne ovat aivan ilmeisesti kehittyneet eri kopiointilinjoja pitkin alkaen samasta lähteestä, jota sanotaan Q-evankeliumiksi.

        Johanneksen versio on taas tyylillisesti niin erilainen, että se sen puoleen sopisi vahvistavaksi kertomukseksi. Tapahtumien yksityiskohdissa on kuitenkin niin paljon selviä ristiriitoja muiden kanssa, että ainakin huomattavaa osaa tekstistä on pidettävä fiktiivisenä. Ainakin tiukka sanainspiraatio on oppina toivoton puolustettava.

        Tähän ei tarvita ollenkaan sitä, että tavoitteena olisi saada uskovaiset tai Raamattu huonoon valoon. Kysymys on yksinkertaisesti rehellisestä todennäköisimmän historian etsimisestä, ilman valmiita ennakkokäsityksiä.


    • Juutalaisista eräät odottivat malttamattomasti messiasta, joka vapauttaisi heidät Rooman ikeen alta. Kun mitään messiasehdokasta ei kuulunut, päätti eräs juutalaisuudesta omaksi ryhmäkseen eronnut ja petetyksi tullut ryhmä kehittää tarinan, jossa kuolemaan tuomitusta tehtiin pyhimys ja syyllisiksi viattomaksi alkukristittyjen keskuudessa luonnehditun Jeesus-nimisen miehen murhaan nimettiin ne juutalaiset, jotka nuoleskelivat Rooman keisaria. Kristityt halusivat tehdä selvän pesäeron Rooman valtaan ja sen johtajiin ja siksi syntyi tarina pian takaisin tulevasta Jeesuksesta, joka kukistaisi Rooman vallan ja perustaisi oman valtakuntansa Palestiinan alueelle.

      • Sana.ensin

        Israelissa oli messiasehdokkaita siihen aikaan aivan samalla tavalla kuin tänään meillä on näitä lahkoja, mutta kun se Oikea viimein tuli, he eivät tunteneet häntä ja vain harvat ottivat hänet vastaan ja näin se on tänäänkin.

        "Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?"


      • taivastukku

        ilmi.antajalla on oma mielipide asiasta, eikä kaikki ajattele samalla tavalla.
        UT todistaa jotain niin merkittävää tapahtuneen joten sen aikaiset ihmiset koki sen tapeelliseksi välittää tuleville polville. Yksinkertaista ilosanomaa Jumalan tahdosta ilmaista itseään Jeesuksen kautta. Miljoonia ihmisiä tänäkin päivänä näitä evankeliumeja lukiessa kokee sen Jumalallisen hengellisen läsnäolon sisimmässään. Ja sitten tehdään uskon ratkaisu, joka voi tulla ilmi.antajankin osaksi. Vannoutunut ateistikin voi hurahtaa uskoon. Hengellinen kosketus omassa elämässä ei ole kuvittelua. Turhaa mitätöidä ja aliarvioida ihmisten oikeita kokemuksia asiasta.


    • iloinen_naurajaa

      Jaaha, siis joukko aivopestyjä typeryksiä kokoontuu pohtimaan miten satukirjan satuja kuuluu "ymmärtää" HAHAHAHHAAHA!!! :-):-):-)

      • Hehheh... hyvä mutta vähän harhaanjohtava nimimerkki sinulla... :D


      • tarinoita.on.monia

        Olen itsekin usein pohtinut, että miksi sillä lumikilla piti olla kavereina 7 miespuolista karvaista kääpiötä? Vastauksen löysin S-marketin hyllystä, kun etsin alkoholitonta saunajuomaa. Silmiini osui pullo, jonka kyljessä luki 7up. Nyt ymmärrän, mitä 7 kääpiölle ja heidän julmetun isoille elimilleen tapahtui, kun näkivät Lumikin alasti saunan lauteilla.
        Raamatun tarinoissa on aikalailla samankaltainen tarina, kuin mitä Lumikki ja 7 kääpiötä edustaa. Jeesuksella Raamatun tarinoissa oli messissä vain 12 älykääpiötä ja yksi huora, joka jakeli alttiisti ja soimaamatta.


      • Taivastukku
        tarinoita.on.monia kirjoitti:

        Olen itsekin usein pohtinut, että miksi sillä lumikilla piti olla kavereina 7 miespuolista karvaista kääpiötä? Vastauksen löysin S-marketin hyllystä, kun etsin alkoholitonta saunajuomaa. Silmiini osui pullo, jonka kyljessä luki 7up. Nyt ymmärrän, mitä 7 kääpiölle ja heidän julmetun isoille elimilleen tapahtui, kun näkivät Lumikin alasti saunan lauteilla.
        Raamatun tarinoissa on aikalailla samankaltainen tarina, kuin mitä Lumikki ja 7 kääpiötä edustaa. Jeesuksella Raamatun tarinoissa oli messissä vain 12 älykääpiötä ja yksi huora, joka jakeli alttiisti ja soimaamatta.

        Voihan sitä kuvitella ties mitä tapahtuneen. Mutta Raamattu ei tue näkemystäsi miltään osin. Jos se nyt vain on pätevää, että Jeesus oli Jumalan lähettiläs ja monelle kompastuskiveksi. Tänä päivänäkin on pelastuksen päivä ja kutsu kuuluu taivaan Isältä. Olemme täällä telluksella valinnan kannalta ja meidän tekemisiämme seurataan, kaikella on seurauksensa. Tutki sydäntäsi! Niin ohi kiitävä on tää elämä.


      • tarinoita.on.monia kirjoitti:

        Olen itsekin usein pohtinut, että miksi sillä lumikilla piti olla kavereina 7 miespuolista karvaista kääpiötä? Vastauksen löysin S-marketin hyllystä, kun etsin alkoholitonta saunajuomaa. Silmiini osui pullo, jonka kyljessä luki 7up. Nyt ymmärrän, mitä 7 kääpiölle ja heidän julmetun isoille elimilleen tapahtui, kun näkivät Lumikin alasti saunan lauteilla.
        Raamatun tarinoissa on aikalailla samankaltainen tarina, kuin mitä Lumikki ja 7 kääpiötä edustaa. Jeesuksella Raamatun tarinoissa oli messissä vain 12 älykääpiötä ja yksi huora, joka jakeli alttiisti ja soimaamatta.

        Raamatun tarinoissa on aikalailla samankaltainen tarina, kuin mitä Lumikki ja 7 kääpiötä edustaa. Jeesuksella Raamatun tarinoissa oli messissä vain 12 älykääpiötä ja yksi huora, joka jakeli alttiisti ja soimaamatta.
        ____________________

        Näytätkö minulle tällaisen kirjan niin minäkin luen...

        Sinulle sillä aikaa suosittelen vaikka opettavaista kirjaa C.S. Lewis / Velho ja Leijona :D
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Velho_ja_leijona
        https://fi.wikipedia.org/wiki/C._S._Lewis


      • säälittävää
        tarinoita.on.monia kirjoitti:

        Olen itsekin usein pohtinut, että miksi sillä lumikilla piti olla kavereina 7 miespuolista karvaista kääpiötä? Vastauksen löysin S-marketin hyllystä, kun etsin alkoholitonta saunajuomaa. Silmiini osui pullo, jonka kyljessä luki 7up. Nyt ymmärrän, mitä 7 kääpiölle ja heidän julmetun isoille elimilleen tapahtui, kun näkivät Lumikin alasti saunan lauteilla.
        Raamatun tarinoissa on aikalailla samankaltainen tarina, kuin mitä Lumikki ja 7 kääpiötä edustaa. Jeesuksella Raamatun tarinoissa oli messissä vain 12 älykääpiötä ja yksi huora, joka jakeli alttiisti ja soimaamatta.

        Sinulla ei ole elämää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      177
      10224
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3445
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3203
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2845
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2199
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2173
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2003
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1618
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1396
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1366
    Aihe