Käskikö Jeesus opetuslapsiaan kastamaan näin? Ei!

MinäOlenOletkoSinäkin

Matteus 28
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

Jos käski niin mikseivät opetuslapset/apostolit sitten totelleet ja kastaneet "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"?
Apostolit kastoivat vain "Herran Jeesuksen" tai "Jeesuksen Kristuksen" nimeen mutta eivät kertaakaan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"!
Apostoleja ei voi tottelemattomuudesta syyttää sillä jos Jeesus todellakin olisi heille tämän käskyn antanut niin he olisivat ilman muuta sitä totelleet!
Kirjapaino otettiin käyttöön vasta 1000-luvulla ja sitä ennen Raamatut kopioitiin ja kirjoitettiin käsin!
Raamattuja käsin kopioineet ihmiset poistivat ja muuttivat Raamatun sisältöä mielensä mukaan, lisäten sinne omiaan, kuten tämänkin lähetyskäskyn, jota apostolit eivät sen vuoksi voineet totella eläessään, koska jokin munkki-poloinen keksi sen sinne omasta päästään, joskus ennen kirjapainon käyttöön ottoa!

Apostolien teot 2
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Apostolien teot 8
15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.

Apostolien teot 10
48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Apostolien teot 19
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

40

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ts.noin

" Matteus 28

19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen "

- katsos, kun tuo lause on katolilainen väärennös, siksi on esim. evlut täysin harhassa lapsikasteineen.

" menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia, kastakaa heitä (ts. siis opetuslapsia) Jeesuksen nimeen."

- noin se suunnilleen menee ulkomuistista otettuna.

• MinäOlenOletkoSinäkin

Tuon lisäyksensä Raamattuun tehnyt ihmis-poloinen on lukenut ja vetänyt johtopäätöksensä (Matt.28:19) Danielia ja Jesajaa lukiessaan mutta unohtanut mitä Psalmeissa sanotaan! Ei ole ymmärtänyt edes Danielia tai Luukasta!

Daniel 2
      44 Mutta niiden kuningasten päivinä on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka on kukistumaton iankaikkisesti ja jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta. Se on musertava kaikki ne muut valtakunnat ja tekevä niistä lopun, mutta se itse on pysyvä iankaikkisesti,

Daniel 7
      13 Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.
      14 Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.

Psalmit 45
      7 (45:8) Sinä rakastat vanhurskautta ja vihaat vääryyttä; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä enemmän kuin sinun osaveljiäsi.

Luukas 1
      32 Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen,
      33 ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman."

"-" Munkki-poloinen on Raamattua kopioidessaan ja väärentäessään, tuon alla olevan jakeen Raamattuun lisätessään ollut täysin pihalla!

Matteus 28
      18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

"-" Kaikki valta maan päällä, Daavidin huoneessa, mutta ei taivaassa! Jeesuksen Jumalalla on korkein valta, ei Jeesuksella Kristuksella!

• MinäOlenOletkoSinäkin

Matteus 28
      16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
      17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.

"-" Mitä Raamattuun omia lisäyksiään tehnyt munkkipoloinen tarkoitti noilla kahdella Raamattuun omasta päästään keksimällään jakeellaan ja tuolla että niistä yhdestätoista opetuslapsesta "muutamat epäilivät."? Eihän tuossa vaiheessa enään ainutkaan niistä yhdestätoista opetuslapsesta epäillyt enään yhtään mitään! Kukaan heistä ei epäillyt, kuten raamatunväärentäjä haluaa jostain syystä perusteettomasti väittää!
      "-" Halusiko hän sillä puolustaa sitä, etteivät nuo "muutamat epäilijät" kastaneetkaan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" , vaan vain "Herran Jeesuksen" ja "Jeesuksen Kristuksen nimeen"?

• "Isän, Pyhän Hengen Pojan, Jeesuksen nimeen."

Näissä kastesanoissa tulee käytettyä Matt 28.19 kastesanat ja apostolien tekojen kastesanat. Kastetaan siis Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, Jeesuksen, nimeen. Jeesus tuli Isän nimessä. Siksi mielestäni voidaan kastaa edellä esittämilläni sanoilla ja kastetaan raamatullisesti.

• MinäOlenOletkoSinäkin

Apostolit eivät käyttäneet Matt 28:19 kastesanoja! Siitä on nyt kyse! Ja miksi eivät niitä käyttäneet? Siksi etteivät olleet niistä ikinä kuulleetkaan! Jos Jeesus olisi heidän käskennyt niitä käyttää, niin he olisivat ilman muuta sen tehneet!
        Tuohon jakeeseen Matt. 28:17 et ottanut minkäänlaista kantaa?! Oletko sitä mieltä että muutamat (siis vähintäänkin kolme!) opetuslapset niistä yhdestätoista todellakin epäilivät Jeesusta? Löydätkö sinä tukea muualta Raamatusta tuon väitteen tueksi? Minä en! Sekin jae on Raamattuun jälkeenpäin lisätty!
        Kenen näistä yhdestätoista opetuslapsesta epäilet epäilleen (kuten Matt.28:17 väittää) Jeesusta: Simon, toiselta nimeltä Pietari; hänen veljensä Andreas; Jaakob Sebedeuksen poika; Johannes Sebedeuksen poika; Filippus; Bartolomeus; Tuomas; publikaani Matteus; Jaakob Alfeuksen poika; Taddeus; Simon Kananeus?
        Keitä heidän epäiltiin/epäillään, käymissäsi raamattukouluissa, olleen?
        Ja kuten jo sanoin, minä itse en usko yhdenkään noista yhdestätoista opetuslapsesta epäilleen Jeesusta!

Matteus 28
        17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
        - vaikka ei niistä yhdestätoista opetuslapsesta yksikään itse epäillyt, vaan heidän yksitoista epäuskoista naapuriaan epäilivät. -

• MinäOlenOletkoSinäkin

Matteus 28

17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat -- näin luultiin -- epäilivät.

• MinäOlenOletkoSinäkin

"-" Et Jaikal ole vieläkään kommentoinut siihen millään tavoin, etteivät apostolit käyttäneet Matt 28:19 kastesanoja "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" ?!

"-" Et Jaikal ole vieläkään kertonut että mitä mieltä olet tuosta jakeesta Matt.28:17, jonka mukaan vähintään kolme opetuslasta yhdestätoista epäili Jeesusta ?!

"-" Jos et osaa vastata, niin kerro se sitten rehellisesti, vai onko tapanasi aina tällaisissa tilanteissa luikkia pois keskusteluista kuin pieru Saharaan, jäädessäsi sanattomaksi, keksimättä enään mitään selityksiä, esille tulleisiin asioihin?
        Käy nyt toivottamassa vaikkapa hyvää kesää, jos et muuta keksi!

Matteus 28

• jaikalii91
        MinäOlenOletkoSinäkin kirjoitti:

Apostolit eivät käyttäneet Matt 28:19 kastesanoja! Siitä on nyt kyse! Ja miksi eivät niitä käyttäneet? Siksi etteivät olleet niistä ikinä kuulleetkaan! Jos Jeesus olisi heidän käskennyt niitä käyttää, niin he olisivat ilman muuta sen tehneet!
        Tuohon jakeeseen Matt. 28:17 et ottanut minkäänlaista kantaa?! Oletko sitä mieltä että muutamat (siis vähintäänkin kolme!) opetuslapset niistä yhdestätoista todellakin epäilivät Jeesusta? Löydätkö sinä tukea muualta Raamatusta tuon väitteen tueksi? Minä en! Sekin jae on Raamattuun jälkeenpäin lisätty!
        Kenen näistä yhdestätoista opetuslapsesta epäilet epäilleen (kuten Matt.28:17 väittää) Jeesusta: Simon, toiselta nimeltä Pietari; hänen veljensä Andreas; Jaakob Sebedeuksen poika; Johannes Sebedeuksen poika; Filippus; Bartolomeus; Tuomas; publikaani Matteus; Jaakob Alfeuksen poika; Taddeus; Simon Kananeus?
        Keitä heidän epäiltiin/epäillään, käymissäsi raamattukouluissa, olleen?
        Ja kuten jo sanoin, minä itse en usko yhdenkään noista yhdestätoista opetuslapsesta epäilleen Jeesusta!

Matteus 28
        - vaikka ei niistä yhdestätoista opetuslapsesta yksikään itse epäillyt, vaan heidän yksitoista epäuskoista naapuriaan epäilivät. -

>>>>Apostolit eivät käyttäneet Matt 28:19 kastesanoja! Siitä on nyt kyse! Ja miksi eivät niitä käyttäneet? Siksi etteivät olleet niistä ikinä kuulleetkaan! Jos Jeesus olisi heidän käskennyt niitä käyttää, niin he olisivat ilman muuta sen tehneet!<<<

Tai sitten he tiesivät että Isän ja Pyhän Hengen nimi on Jeesus ja kastoivat siihen yhteen nimeen. Jeesus kun puhui yhdestä nimestä lä'hetyskäskyssä. Isällä ja Pyhällä Hengellä ei siis ole eri nimeä kuin Jeesuksella. Apostolit tiesivät että se yksi nimi on Jeesus.

Sitten se toinen kysymys: Jeesuksella oli enemmän opetuslapsia kuin ne yksitoista.

En ole avannut tätä keskustelua pitkään aikaan. En muistanut että olin kirjoittanut tähän ketjuun. Nyt avasin ja löysin minulle esitetyt kysymykset.

• Mitä.tarkoittaa.Kol.3.17

Totta on.
      Raamatussa ei ole yhtäkään esimerkkitapausta, että jonkun kasteessa olisi käytetty sanoja isäpoikajapyhäåhenki.
      Mitä tarkoittaa Kol. 3:17 ?

• MinäOlenOletkoSinäkin

Tarkoittaa että on hyvä jae!

Iankaikkinen elämä = Joh. 17:3 ; Ilm. 3:12 !

Ilm. 3:2 tarkoittaa sitä, että iankaikkisesta elämästä on kerrottava helluntailaisillekin!

• Pilkunviilaajat

Älkää kiistelkö oppiriidoista, sillä se on hyödytöntä!

• MinäOlenOletkoSinäkin

Kuka täällä on kiistellyt?

• Kun Jeesus sanoo kastekäskyssään kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, siinä ei ole mitään ongelmaa, koska meillä on kolmiyhteinen Jumala.

Kun sanotaan Jeesuksen nimeen, niin tämä on vain lyhennetysti sanottu, eikä tarkoita, ettei heitä olisi kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Näin on kastettu myös kirkon perimätiedossa.

• MinäOlenOletkoSinäkin

"Kun sanotaan Jeesuksen nimeen, niin tämä on vain lyhennetysti sanottu, eikä tarkoita, ettei heitä olisi kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

"-" Apostolit siis sinun tulkintasi mukaan (harvapuheisina miehinä?) halusivat säästää sanojaan?! Sanojaan säästääkseen kastoivat vain "Herran Jeesuksen" tai "Jeesuksen Kristuksen" nimeen, tarkoitaessaan kuitenkin, että "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"??? Sitäkö sinä weha-poloinen tarkoitat? Olipa huvittava selitys :-) ! Johan suomalaiset hämäläisetkin harvapuheisina jäävät noille Israelin "härmäläisille" toiseksi harvapuheisuudessaan!

"-" Kevät koittaa helluntailaisten raamatunselityksille! Niitä on kiva lukea! Lisää! Makeat naurut ennen nukkumaanmenoa antavat hyvät unet!

• Laihianmiehiähänne

Jo on nuukuus huipussaan kun pitää sanoissakin säästellä.

• Lähettiläs

Apostolit kyllä tiesivät minkä nimen Jumala on kirkastanut ja se meidänkin tulisi tietää. Jeesus nimi on kallein nimi. Jumalan Sana tuli lihaksi, eli ihmiseksi ja opetti ihmisen Pojan päivinä Itsensä, eli Jumalan tuntemisen. Se oli raskas ja rasittava ja pelottava työ Jumalan ainoalle Pojalle, kun Hän tähtemme joutui ihmisenä ristiin naulituksi. Hän oli riistuutunut alkuperästään ja oli ihminen, kuten mekin olemme. Jeesus nimi on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi meidän hyväksemme. Jeesus oli Pyhän Hengen täyteinen alusta asti ja siksi Hän voitti siinä Sanassa, jonka taivaasta luoksemme toi.
      Kyyhkynen tuli tuon Pyhän Hengen täyttämän miehen, eli Jeesusken päälle kasteen yhteydessä. Tuo kyyhkynen kuvaa ruumiillisessa muodossa Pyhän Hengen lahjaa, jonka jokainen kastettu saa. Kaikki eivät vain ota tuota lahjaa käyttöönsä ja siksi kaste ja kastelahja käy heille sellaiseksi kuin kävi ympärileikattujen ympärileikkaus niille, jotka eivät uskontietä ympärileikkauksestaan huolimatta kulkeneet.

Jumalan uutta niemeä me emme vielä tiedä, eikä meidän tarvitsekaan, sillä meille on kaikki Jeesuksen nimessä annettu.

Johannes 12
      23 Mutta Jeesus vastasi heille sanoen: "Hetki on tullut, että Ihmisen Poika kirkastetaan.
      24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.
      25 Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään.
      26 Jos joku minua palvelee, seuratkoon hän minua; ja missä minä olen, siellä on myös minun palvelijani oleva. Ja jos joku minua palvelee, niin Isä on kunnioittava häntä.
      27 Nyt minun sieluni on järkytetty; ja mitä pitäisi minun sanoman? Isä, pelasta minut tästä hetkestä. Kuitenkin: sitä varten minä olen tähän hetkeen tullut.
      28 Isä, kirkasta nimesi!" Niin taivaasta tuli ääni: "Minä olen sen kirkastanut, ja olen sen vielä kirkastava".
      29 Niin kansa, joka seisoi ja kuuli sen, sanoi ukkosen jylisseen. Toiset sanoivat: "Häntä puhutteli enkeli".
      30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Ei tämä ääni tullut minun tähteni, vaan teidän tähtenne.

• MinäOlenOletkoSinäkin

"Jumalan uutta niemeä me emme vielä tiedä"

"-" Tarkoitit varmaan että:
        Jeesuksen Kristuksen uutta nimeä me emme vielä tiedä, sillä Raamatussa ei kerrota missään, että Jumalan nimi vaihtuisi! Vain Jeesuksen nimi vaihtuu, ei Jumalan!

Johanneksen ilmestys 3
        12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi JUMALANI temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen JUMALANI nimen ja JUMALANI kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun JUMALANI tyköä, ja oman uuden nimeni.

minä kirjoitan häneen
        JUMALANI NIMEN
        ja Jumalani kaupungin nimen,
        sen uuden Jerusalemin,
        joka laskeutuu alas taivaasta
        minun Jumalani tyköä,
        JA
        OMAN UUDEN NIMENI.

• MinäOlenOletkoSinäkin

- "minä kirjoitan häneen Jumalani (nykyisen) nimen"

"-" Jumalan nimi pysyy samana, entisenä, ei tule vaihtumaan!

- "minä kirjoitan häneen oman uuden (vaihtuu nykyisestä uudeksi) nimeni"

"-" Jeesuksen nimi tulee vaihtumaan, uudeksi, jota emme vielä tiedä!

• Lähettiläs

"Jumalan uutta niemeä me emme vielä tiedä"

"-" Tarkoitit varmaan että:
        Jeesuksen Kristuksen uutta nimeä me emme vielä tiedä, sillä Raamatussa ei kerrota missään, että Jumalan nimi vaihtuisi! Vain Jeesuksen nimi vaihtuu, ei Jumalan!

Johanneksen ilmestys 3
        12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi JUMALANI temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen JUMALANI nimen ja JUMALANI kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun JUMALANI tyköä, ja oman uuden nimeni.

minä kirjoitan häneen
        JUMALANI NIMEN
        ja Jumalani kaupungin nimen,
        sen uuden Jerusalemin,
        joka laskeutuu alas taivaasta
        minun Jumalani tyköä,
        JA
        OMAN UUDEN NIMENI.

Jeesus on Jumala, vaikkakin Hän oli ihminen 33 vuotta.
        Johannes 1
        1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
        5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
        6 Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes.
        7 Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
        8 Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.
        9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
        10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
        14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

• MinäOlenOletkoSinäkin
        Lähettiläs kirjoitti:

Jeesus on Jumala, vaikkakin Hän oli ihminen 33 vuotta.
        Johannes 1
        1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
        5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
        6 Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes.
        7 Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
        8 Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.
        9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
        10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
        14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

"6 Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes.
        7 Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa."

Matteus 11
        2 Mutta kun Johannes vankilassa ollessaan kuuli Kristuksen teot, lähetti hän opetuslapsiansa
        3 sanomaan hänelle: "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?"

"-" Johannes JO VANKILASSA OLLESSAAN, KYSELI TÄLLAISIA, "Jeesuksen kastetilaisuudessa/ Johanneksen Jeesuksesta opetuslapsekseen (joku väitti tällä tällä palstalla kiven kovaa näin että Johannes kastoi Jeesuksesta opetuslapsen itselleen!) tekemisen yhteydessä kyyhkysen laskeutumisen ja taivaasta kuulunkuulunut ääni, EI VAKUUTTANUT JOHANNESTA!
        Joku tietysti keksii väittää nyt että Johannes olisi muka ollut kuuro ja sokea, kun ei kuullut ääntä taivaasta eikä nähnyt mitään kyyhkystä, kastaessaan Jeesusta parannuksen kasteella!?

2 Mutta kun Johannes vankilassa ollessaan kuuli Kristuksen teot, lähetti hän opetuslapsiansa
        3 sanomaan hänelle: "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?"

• Lähettiläs

7 Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa."

Matteus 11

"-" Johannes JO VANKILASSA OLLESSAAN, KYSELI TÄLLAISIA, "Jeesuksen kastetilaisuudessa/ Johanneksen Jeesuksesta opetuslapsekseen (joku väitti tällä tällä palstalla kiven kovaa näin että Johannes kastoi Jeesuksesta opetuslapsen itselleen!) tekemisen yhteydessä kyyhkysen laskeutumisen ja taivaasta kuulunkuulunut ääni, EI VAKUUTTANUT JOHANNESTA!
        Joku tietysti keksii väittää nyt että Johannes olisi muka ollut kuuro ja sokea, kun ei kuullut ääntä taivaasta eikä nähnyt mitään kyyhkystä, kastaessaan Jeesusta parannuksen kasteella!?

Ei Johannes Jeesusta opetuslapsekseen kastanut, vaan Jeesuksen mukaan sen takia, että kaikki vanhurskaus tulisi täytetyksi. Johannes esteli Jeesuksen kastamispyyntöä sanoen, että hänen kuuluisi saada Jeesukselta kaste.

Jeesus kastettiin ja kyyhkynen, eli Pyhä Henki tuli ruumiillisessa muodossa Jeesuksen päälle ja Jumala ilmoitti Jeesuksen olevan Hänen rakas Poikansa. Kyyhkynen tuli meidän takiamme, ei Jeesuksen Itsensä takia, sillä kyyhkysellä näytettiin meille, miten Pyhä Henki tulee kasteessa päällemme.

Monien on vaikea tunnustaa Jumalan Sanan, Jumalan tuleen lihaksi, eli ihmiseksi olleen kuin kuka tahansa ihminen 33 vuotta. Jeesus itki, rukoili, pelkäsi hikoillen veripisaroita, sillä niin täysin ihminen Hän oli nuo vuodet ihmisen Poikana.

Uskon keskeisin ja tärkein osa on tunnustaa Jeesuksen tuleen taivaasta lihaksi, eli ihmiseksi. Jeesus tuli esikuvaksi meille ja näytti meille, että uskon kautta ihminen kulkee kasteen haudan kautta elämään. Kasteen hautaan johtaa Pyhä Henki Jumalan Sanan kirkastuksen kautta, eli ihminen joutuu kuolemaan synnille kasteesta alkavan opetuksen perustalla, eli seuraamalla Jeesusta.
        Ei Jeesus Itsensä takia joutunut ristiin naulituksi, sillä Hän oli synnitön. Niin suuri oli Jumalan Pojan usko ihmisen Poikana, että Hän pysyi kaikessa kuuliaisena Lähettäjälle. Jeesus teki ihmeet ja tunnusteot Jumalan voimalla ja sillä uskolla, joka Hänessä vaikutti ihmisen Pojan päivinä.
        Ei kukaan ottanut Jeesuksen henkeä, vaan Hän antoi sen ja siinä Hän jälleen osoitti alkuperänsä, eli sen, että oli Luoja, Sana, jonka kautta kaikki on luotu ja pysyy pystyssä.

• MinäOlenOletkoSinäkin
        Lähettiläs kirjoitti:

Ei Johannes Jeesusta opetuslapsekseen kastanut, vaan Jeesuksen mukaan sen takia, että kaikki vanhurskaus tulisi täytetyksi. Johannes esteli Jeesuksen kastamispyyntöä sanoen, että hänen kuuluisi saada Jeesukselta kaste.

Jeesus kastettiin ja kyyhkynen, eli Pyhä Henki tuli ruumiillisessa muodossa Jeesuksen päälle ja Jumala ilmoitti Jeesuksen olevan Hänen rakas Poikansa. Kyyhkynen tuli meidän takiamme, ei Jeesuksen Itsensä takia, sillä kyyhkysellä näytettiin meille, miten Pyhä Henki tulee kasteessa päällemme.

Monien on vaikea tunnustaa Jumalan Sanan, Jumalan tuleen lihaksi, eli ihmiseksi olleen kuin kuka tahansa ihminen 33 vuotta. Jeesus itki, rukoili, pelkäsi hikoillen veripisaroita, sillä niin täysin ihminen Hän oli nuo vuodet ihmisen Poikana.

Uskon keskeisin ja tärkein osa on tunnustaa Jeesuksen tuleen taivaasta lihaksi, eli ihmiseksi. Jeesus tuli esikuvaksi meille ja näytti meille, että uskon kautta ihminen kulkee kasteen haudan kautta elämään. Kasteen hautaan johtaa Pyhä Henki Jumalan Sanan kirkastuksen kautta, eli ihminen joutuu kuolemaan synnille kasteesta alkavan opetuksen perustalla, eli seuraamalla Jeesusta.
        Ei Jeesus Itsensä takia joutunut ristiin naulituksi, sillä Hän oli synnitön. Niin suuri oli Jumalan Pojan usko ihmisen Poikana, että Hän pysyi kaikessa kuuliaisena Lähettäjälle. Jeesus teki ihmeet ja tunnusteot Jumalan voimalla ja sillä uskolla, joka Hänessä vaikutti ihmisen Pojan päivinä.
        Ei kukaan ottanut Jeesuksen henkeä, vaan Hän antoi sen ja siinä Hän jälleen osoitti alkuperänsä, eli sen, että oli Luoja, Sana, jonka kautta kaikki on luotu ja pysyy pystyssä.

Nimimerkki/nimimerkit "aiheest" / "tekiopetusl" tuolla toisessa aloituksessa sellaista minulle jahkaili ja todisteli, hänen sellaista tietenkään pohjimmiltaan tarkoittamatta: " Johanneksen Jeesuksesta opetuslapsekseen (joku väitti tällä tällä palstalla kiven kovaa näin että Johannes kastoi Jeesuksesta opetuslapsen itselleen!) tekemisen yhteydessä ". Otin sen vain leikilläni eilen esille! Usko tai älä!
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14218129/jeesus-kastoi-vedella-ihmisia!
        Kerroinkin hänestä tuossa eilisessä kommentissani: "(joku väitti tällä tällä palstalla kiven kovaa näin että Johannes kastoi Jeesuksesta opetuslapsen itselleen!)"

"Ei kukaan ottanut Jeesuksen henkeä, vaan Hän antoi sen"

"-" Samaa mieltä olen minäkin!

Luukas 13
        33 Kuitenkin minun pitää vaeltaman tänään ja huomenna ja ylihuomenna, sillä ei sovi, että profeetta saa surmansa muualla kuin Jerusalemissa.

"-" Jeesus suunnitteli henkensä antamisen tarkoin, vetäen siihen uskollisen Juudas-raukankin mukaan! "Minkä teet, se tee pian" Ja Juudas teki, mitä Jeesus käski!

Johannes 13
        30 Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos. Oli yö.
        31 Kun Juudas oli mennyt, Jeesus sanoi: "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastunut hänessä.

Luuk.22:21 <--> Ps.41:9 Tämäkin kirjoitus piti toteuttaa!

Johannes 19
        28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".
        29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.
        30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.

Psalmit 69
        21 (69:22) Koiruohoa he antoivat minun syödäkseni ja juottivat minulle janooni hapanviiniä.

"että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano"."

• Lähettiläs

Nimimerkki/nimimerkit "aiheest" / "tekiopetusl" tuolla toisessa aloituksessa sellaista minulle jahkaili ja todisteli, hänen sellaista tietenkään pohjimmiltaan tarkoittamatta: " Johanneksen Jeesuksesta opetuslapsekseen (joku väitti tällä tällä palstalla kiven kovaa näin että Johannes kastoi Jeesuksesta opetuslapsen itselleen!) tekemisen yhteydessä ". Otin sen vain leikilläni eilen esille! Usko tai älä!
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14218129/jeesus-kastoi-vedella-ihmisia!
        Kerroinkin hänestä tuossa eilisessä kommentissani: "(joku väitti tällä tällä palstalla kiven kovaa näin että Johannes kastoi Jeesuksesta opetuslapsen itselleen!)"

"Ei kukaan ottanut Jeesuksen henkeä, vaan Hän antoi sen"

"-" Samaa mieltä olen minäkin!

Luukas 13
        33 Kuitenkin minun pitää vaeltaman tänään ja huomenna ja ylihuomenna, sillä ei sovi, että profeetta saa surmansa muualla kuin Jerusalemissa.

"-" Jeesus suunnitteli henkensä antamisen tarkoin, vetäen siihen uskollisen Juudas-raukankin mukaan! "Minkä teet, se tee pian" Ja Juudas teki, mitä Jeesus käski!

Johannes 13
        30 Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos. Oli yö.
        31 Kun Juudas oli mennyt, Jeesus sanoi: "Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastunut hänessä.

Luuk.22:21 <--> Ps.41:9 Tämäkin kirjoitus piti toteuttaa!

Johannes 19
        28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".
        29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.
        30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.

Psalmit 69
        21 (69:22) Koiruohoa he antoivat minun syödäkseni ja juottivat minulle janooni hapanviiniä.

"että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano"."

Juudas sopi hyvin tuohon kavalluksen tekemiseen. Vaikka hän oli vaeltanut Jeesuksen kanssa kolme vuotta, ei hän ollut niin kuin muut opetuslapset.
        Vaikka Juudas sai nähdä samat tunnusteot ja ihmeet, ei hän siltikään uskonut toisten opetuslasten tavoin. Hän ei ollut kelvollinen uskomaan, koska hän kuului siihen joukkoon johon Sana ei sulaudu.
        Juudas tavallaan kulki opetuslasten mukana tavan vuoksi, ei sen takia, että olisi uskonut Jeesuksen jumaluuteen ja kunnioittanut Häntä. Vaikka Juudas kuuntelikin, hän ei silti oppinut. Sitä osoittaa tuo ahneus, joka hänellä kaikesta Jeesuksen opetuksesta huolimatta oli päällimäisenä. Rahan takia hän kavalsi Jeesuksen, vaikkakin kauhistui tekoaan. Liian myöhään.
        Raha oli Juudakselle kalliimpi kuin ystävyys ja rakkaus lähimmäiseen, eli Juudaksen jumala oli mammona.

Johannes 12
        Kuusi päivää ennen pääsiäistä Jeesus saapui Betaniaan, jossa Lasarus asui, hän, jonka Jeesus oli herättänyt kuolleista.
        2 Siellä valmistettiin hänelle ateria, ja Martta palveli, mutta Lasarus oli yksi niistä, jotka olivat aterialla hänen kanssaan.
        3 Niin Maria otti naulan oikeata, kallisarvoista nardusvoidetta ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan; ja huone tuli täyteen voiteen tuoksua.
        4 Silloin sanoi yksi hänen opetuslapsistaan, Juudas Iskariot, joka oli hänet kavaltava:
        5 "Miksi ei tätä voidetta myyty kolmeensataan denariin ja niitä annettu köyhille?"
        6 Mutta tätä hän ei sanonut sentähden, että olisi pitänyt huolta köyhistä, vaan sentähden, että hän oli varas ja että hän rahakukkaron hoitajana otti itselleen, mitä siihen oli pantu.

• Lähettiläs
        Lähettiläs kirjoitti:

Juudas sopi hyvin tuohon kavalluksen tekemiseen. Vaikka hän oli vaeltanut Jeesuksen kanssa kolme vuotta, ei hän ollut niin kuin muut opetuslapset.
        Vaikka Juudas sai nähdä samat tunnusteot ja ihmeet, ei hän siltikään uskonut toisten opetuslasten tavoin. Hän ei ollut kelvollinen uskomaan, koska hän kuului siihen joukkoon johon Sana ei sulaudu.
        Juudas tavallaan kulki opetuslasten mukana tavan vuoksi, ei sen takia, että olisi uskonut Jeesuksen jumaluuteen ja kunnioittanut Häntä. Vaikka Juudas kuuntelikin, hän ei silti oppinut. Sitä osoittaa tuo ahneus, joka hänellä kaikesta Jeesuksen opetuksesta huolimatta oli päällimäisenä. Rahan takia hän kavalsi Jeesuksen, vaikkakin kauhistui tekoaan. Liian myöhään.
        Raha oli Juudakselle kalliimpi kuin ystävyys ja rakkaus lähimmäiseen, eli Juudaksen jumala oli mammona.

Johannes 12
        Kuusi päivää ennen pääsiäistä Jeesus saapui Betaniaan, jossa Lasarus asui, hän, jonka Jeesus oli herättänyt kuolleista.
        2 Siellä valmistettiin hänelle ateria, ja Martta palveli, mutta Lasarus oli yksi niistä, jotka olivat aterialla hänen kanssaan.
        3 Niin Maria otti naulan oikeata, kallisarvoista nardusvoidetta ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan; ja huone tuli täyteen voiteen tuoksua.
        4 Silloin sanoi yksi hänen opetuslapsistaan, Juudas Iskariot, joka oli hänet kavaltava:
        5 "Miksi ei tätä voidetta myyty kolmeensataan denariin ja niitä annettu köyhille?"
        6 Mutta tätä hän ei sanonut sentähden, että olisi pitänyt huolta köyhistä, vaan sentähden, että hän oli varas ja että hän rahakukkaron hoitajana otti itselleen, mitä siihen oli pantu.

Juudas on hyvä esimerkki siitä, miten luste saa kasvaa venhän joukossa. Juudas ei koskaan kyennyt todelliseen uskoon, eikä ottamaan vastaan taivaasta tulleen ihmisen Pojan kautta opetusta. Sen takia synti tuli hänessä täydeksi ja tuotti kuoleman.
        Luste kasvaa niin kauan vehnän seassa, että Jumala lähettää enkelinsä puhdistamaan viljapeltonsa. Enkelit tietävät mitä tekevät ja siksi ei ole vaaraa, että he lustetta kootessaan vahingossa nyhtäisivät vehnää sekaan. Ihmiset puhdistavat mitä puhdistavatkin ja aina oman oppinsa, tai ajatusmaailman perustalla ja siksi he yrittävät nyhtää vehnää lusteen joukkoon, mutta eivät onnistu. Kovan työn he kyllä tekevät yrittäessään kertoa vehnän olevan lustetta, mutta siitä työstä he saavat lihan palkan, eli synti täyttyy heissä.

• JatällekalliolleVOIvoi
        Lähettiläs kirjoitti:

Juudas on hyvä esimerkki siitä, miten luste saa kasvaa venhän joukossa. Juudas ei koskaan kyennyt todelliseen uskoon, eikä ottamaan vastaan taivaasta tulleen ihmisen Pojan kautta opetusta. Sen takia synti tuli hänessä täydeksi ja tuotti kuoleman.
        Luste kasvaa niin kauan vehnän seassa, että Jumala lähettää enkelinsä puhdistamaan viljapeltonsa. Enkelit tietävät mitä tekevät ja siksi ei ole vaaraa, että he lustetta kootessaan vahingossa nyhtäisivät vehnää sekaan. Ihmiset puhdistavat mitä puhdistavatkin ja aina oman oppinsa, tai ajatusmaailman perustalla ja siksi he yrittävät nyhtää vehnää lusteen joukkoon, mutta eivät onnistu. Kovan työn he kyllä tekevät yrittäessään kertoa vehnän olevan lustetta, mutta siitä työstä he saavat lihan palkan, eli synti täyttyy heissä.

Tuon vehnän joukosta Jeesus löysi saatanan.
        Matteus 16
        23 Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

• MinäOlenOletkoSinäkin
        Lähettiläs kirjoitti:

Apostoli Juudas, joka oli parantanut sairaita ja jonka kautta Isä Jumalan Henki oli puhunut, totteli vain Jeesuksen käskyä! Ilman apostoli Juudaksen tottelevaisuutta, ei Jeesus olisi pystynyt toteuttamaan tuohon "kavallukseen" liittyviä vanhoja kirjoituksia! Jos apostoli Juudas ei olisi totellut Jeesusta niin kaikki olisi mennyt mönkään, kaikkien vanhojen kirjoitusten täydellisessä täyttämisessä ja läpiviennissä!
        Muut apostolit tiesivät kyllä aivan varmasti, että mikä tarkoitus sillä leipäpalan vastaanottamisella olisi ollut ja Pietarihan suorastaan jyrkästi kieltäytyi sitä leipalaa vastaanottamasta, samalla tottelemattomasti kieltäytyen tottelemasta Jeesusta! Jos Pietari olisi suostunut tottelemaan Jeesusta tuossa vahojen kirjoitusten toteuttamisessa ja juuri tässä kavallusjutussa, niin häntä kirottaisiin nyt Juudaksen sijasta Jeesuksen kavaltajana ja joku muu apostoli olisi saanut tehtäväkseen kieltää kolmasti Jeesus!
        Apostoli Juudas oli viimeiseen saakka Jeesukselle uskollinen ja tottelevainen!
        Ja jos runoilija ja novellikirjailija Johanneksen mukaan apostoli Juudas olisi jatkuvasti varastanut ja pitänyt porukan yhteiset rahat itsellään niin kyllähän hänet siinä tapauksessa olisi potkittu rahakukkaron hoitajan hommasta pois mutta sitähän ei ikinä tapahtunut! Jos apostoli Juudas olisi varastanut huostaansa uskotut rahat niin millä sitten olisi maksettu aasivuokraamon lasku vuokra-aasista? Millä olisi maksettu tilattu ja jo valmiiksi katettu pääsiäisateripöytä, viineineen, kokkeineen, tarjoilijoineen ja tiskareineen? Eikä se niin tuhmaa ole ajatella kerjäläistenkään tyhjänä kurisevaa vatsaa!

• MinäOlenOletkoSinäkin

Apostoli Juudas Jeesusta totellessaan toteutti ainakin kaksi vanhaa kirjoitusta Jeesukselle!

Sakarja 11
        12 Sitten minä sanoin heille: "Jos teille hyväksi näkyy, niin antakaa minulle palkkani; jollei, niin olkaa antamatta". Niin he punnitsivat minun
        palkakseni kolmekymmentä hopearahaa.
        13 Ja Herra sanoi minulle: "Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet". Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa ja viskasin ne Herran huoneeseen savenvalajalle.

Psalmit 41
        9 (41:10) Ystävänikin, johon minä luotin, joka minun leipääni söi, nostaa kantapäänsä minua vastaan.

"-" Apostoli Juudas onnistui tehtävässään hyvin mutta Jeesus itse taisi epäonnistua yhdessä, itse toteutettavassaan vanhan kirjoituksen toteutuksessa!
        Mitä päättää ja sanoo asiasta tuomaristo? Puhaltaako pilliin?

Jesaja 53
        7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.

Matteus 26
        63 Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika".
        64 Jeesus sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä."

"-" Jeesus oli ensin hetken aikaa (n.15 sekunttia ± 5 sekuntta) hiljaa, muttei sitten onnistunutkaan luonteeltaan ahkerana ja innokkaana puhujana enään olemaan hetkeäkään hiljaa vaan vastasi puhuen ja sillä hetkellä sen yhden vanhan kirjoituksen toteuttaminen meni täysin mönkään mutta mänköön ajatteli Jeesus sitten myöhemmin itsekseen! Oli se sen arvosta katsella sen ylipapin hyppivän kovasti karjuen tasajalkaa, samalla repien partansa ja tukkansa vek niin että siitä tuli ihan kalju ja parraton ukko koko loppuiäkseen!

• Meingott

Myöhempi lisäys? Mistähän tuokin myytti on peräisin? En ole mistään löytänyt asialle mitään kirjallista vahvistusta. En yhtään mistään.

Kastaminen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen oli käytössä jo alkuseurakunnan aikana. Sen todistaa selvästi Matteuksen evankeliumin kastekäsky, kuin myös Kahdentoista apostolin opetus.

• MinäOlenOletkoSinäkin

"Kastaminen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen oli käytössä jo alkuseurakunnan aikana."
        Löydätkö "asialle mitään kirjallista vahvistusta"?
        Muuta kuin tuon "Matteuksen evankeliumin kastekäsky"n?
        Raamatusta et löydä väitteellesi tukea hakemallakaan!
        Mistä olet löytänyt kaikkien noiden "Kahdentoista apostolin opetu"kset?
        Raamatusta et ole niitä kaikkia löytänyt, joten pistäppäs linkit sivuille, joista ne kaikki löytyy!
        Odotan malttamattomalla jännityksellä niitä (olemattia!) linkkejäsi :-) !
        Tyhjästä on paha nyhjästä!

"-" Taidanpa tehdä jotain hyödyllisempää huomenna, kuin tulla tänne tuhlaamaan kallista aikaani tyhjäpäisille papukaijakuorolaisille joista on papukaijakouluissa aivopesty pelkkiä aivottomia sanelukoneita! Kaija haluu keksin! Krääh! Aku Ankallakin on järkevämpiä juttuja kuin tusinalla Kaijoja yhteensä! Taidankin huomenna lainata Aku Ankan luettavakseni!

Parrot-Recorder Recording: "Jesus is God"
        Parrot-Recorder Playing: "Jesus is God"
        GOD: "Thou shalt have no other gods before me."
        GOD: "I am the LORD: that is my name: and my glory will I not give to another, neither my praise to graven images."

Yksinkertainen (Kaija-sanelukone) uskoo (Kaija-koulussa) joka sanan, mutta mielevä ottaa askeleistansa vaarin.

Anteeksi nuo sanani, mutta herätimpähän teissä ainakin joitain tunteita esille, rikastuttaen siten köyhää tunne-elämäänne! En kaipaa kiitoksianne, hyvä kun kelpasi! Ei kestä kiitellä! Mutta olkaatpas nyt hyvät vaan!

Ja nyt kaikki Kaijat nukkumaan!
        Nähkää ystävät kalliit kauniita unia!

• Meingott

Se, että maininta kastamisesta I P PH on Matteuksella, niin aika hyvin se kertoo asian. Matteuksen seurakunnassa käytössä oli tuo kastemuoto.

'Kahdentoista apostolin opetus' on 'Apostilisissa isissä'. Tässäpä sitaatti:
        "Mitä kasteeseen tulee, kastakaa seuraavasti: Kun olette lausuneet kaiken edellä olevan, kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevaa vetttä käyttäen... Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, valele päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (7:1, 3)

Mutta, en ole löytänyt mitään vahvistusta aloituksessa mainittuun myyttiin. En yhtäkään. Mistä sekin myytti on peräisin? - Vastaus jäi edelleen uupumaan.

• MinäOlenOletkoSinäkin
        Meingott kirjoitti:

Se, että maininta kastamisesta I P PH on Matteuksella, niin aika hyvin se kertoo asian. Matteuksen seurakunnassa käytössä oli tuo kastemuoto.

'Kahdentoista apostolin opetus' on 'Apostilisissa isissä'. Tässäpä sitaatti:
        "Mitä kasteeseen tulee, kastakaa seuraavasti: Kun olette lausuneet kaiken edellä olevan, kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevaa vetttä käyttäen... Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, valele päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (7:1, 3)

Mutta, en ole löytänyt mitään vahvistusta aloituksessa mainittuun myyttiin. En yhtäkään. Mistä sekin myytti on peräisin? - Vastaus jäi edelleen uupumaan.

Kieltämättä tuo on varteen otettava lähde!
        Samoin myös Filippuksen evankeliumi, jonka mukaan Jeesus suuteli useasti Maria Magdalenaa suoraan suulle!
        https://www.netikka.net/mpeltonen/gnostapokryf.htm

Didakhe
        Luku 7.
        4. Mutta ennen kastetta, paastotkoon kastaja ja kastettava, ja muut, jotka kykenevät. Ja käskekää kastettavaa paastoamaan yksi tai kaksi päivää aikaisemmin.

"-" Tapahtuuko paastoamista? Paastositko itse?

• Meingott

Apostoliset isät ovat varhaisessa kristillisyydessä esiintyvää kirjallisuutta, ajallisesti apostolien oppilaiden ajan tekstejä.

Ja juuri 'Kahdentoista apostolin opetus', Didakhe, on jotain muuta kuin gnostilaiset evankeliumit, sillä se kuuluu kirkon omaan traditioon. Gnostilaiset evankeliumit, kuten mainitsemasi Filippuksen evankeliumi, eivät siihen taasen kuuluu. Ne ovat harhaopetusta.

Olen itse kuvannut kaksi kirkon käyttämää lähdettä kolminaisuuden nimeen kastamisesta, mitkä ovat vieläpä saatavilla ja suomeksikin. Mutta, edelleen haluan tietää, että mihin pohjustat aloituksessa esittämäsi väitteet. Ainakin historiallisesti siitä on havaittavissa selviä virheitä, mm. kirjapainannan osalta ja lisäyksien suhteen. Mihin väitteesi perustuvat?

'Apostoliset isät' on kirjana saatavilla ja hyvässä lykyssä voi löytää kirjastoistakin. Se sisältää mainitsemani 'Kahdentoista apostolin opetuksen', jota on pidettävä vanhinpama kirkkojärjestyksenä. Se on hyvää opetusta, jonka joitain osia mm. luterilainen kirkkokin käyttää mm. ehtoollisrukouksissa.

• MinäOlenOletkoSinäkin
        Meingott kirjoitti:

Apostoliset isät ovat varhaisessa kristillisyydessä esiintyvää kirjallisuutta, ajallisesti apostolien oppilaiden ajan tekstejä.

Ja juuri 'Kahdentoista apostolin opetus', Didakhe, on jotain muuta kuin gnostilaiset evankeliumit, sillä se kuuluu kirkon omaan traditioon. Gnostilaiset evankeliumit, kuten mainitsemasi Filippuksen evankeliumi, eivät siihen taasen kuuluu. Ne ovat harhaopetusta.

Olen itse kuvannut kaksi kirkon käyttämää lähdettä kolminaisuuden nimeen kastamisesta, mitkä ovat vieläpä saatavilla ja suomeksikin. Mutta, edelleen haluan tietää, että mihin pohjustat aloituksessa esittämäsi väitteet. Ainakin historiallisesti siitä on havaittavissa selviä virheitä, mm. kirjapainannan osalta ja lisäyksien suhteen. Mihin väitteesi perustuvat?

'Apostoliset isät' on kirjana saatavilla ja hyvässä lykyssä voi löytää kirjastoistakin. Se sisältää mainitsemani 'Kahdentoista apostolin opetuksen', jota on pidettävä vanhinpama kirkkojärjestyksenä. Se on hyvää opetusta, jonka joitain osia mm. luterilainen kirkkokin käyttää mm. ehtoollisrukouksissa.

"se kuuluu kirkon omaan traditioon."

"-" Minkä kirkon? Katolilaisen?

"-" Tuo vuonna 1883 "uudelleen löytynyt" Didakhe todistaa vain Paavalin olleen oikeassa kun sanoi: "laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa". Se Didakhe on arvioitu peräisin vuodelta 100 tai peräti vuosien 40-60 väliseltä ajalta, joten silloinhan Paavalin olisi pitänyt olla sen olemassaolosta tietoinen ja tiesi varoittaa siitä! Tuo oli tärkeä tieto sinulta! Kiitos! Tuo todistaa Paavalin varoitelleen kolmiyhtenäisyydestä "väkevänä eksytyksenä"!

2. Tessalonikalaiskirje 2
        3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
        4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
        5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
        6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
        7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,
        8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
        9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
        10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
        11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

"-" Paavali tunnusti olleensa (olevansa kirjoitushetkelläkin sitä myös) koko ikänsä fariseus ja "opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia", joka ei hyväksynyt kolminaista Jumalaa! Paavalille Didakhe`en on pitänyt olla kauhistus ja antikristuksen kirjoittamaa väkevää eksytystä! "Phyi Baabelin lohikäärmettä", sylki varmaan suusta Paavalikin, Didakhe`eta edes ajatellessaan!

Filippiläiskirje 3
        5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,

Apostolien teot 26
        5 He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena.

1. kirje Timoteukselle 1
        8 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään

Roomalaiskirje 7
        12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.

"-" varmasti Paavali tuomitsi Didakhe`en "väkevänä eksytyksenä", lisäten siihen sitten että:

1. Korinttolaiskirje 9
        8 Puhunko tätä vain ihmisten tavalla? Eikö myös laki sano samaa?

"-" Sanoo! Sanoo ihan varmasti!

2. Korinttolaiskirje 11
        31 Herran Jeesuksen Jumala ja Isä, joka on ylistetty iankaikkisesti, tietää, etten valhettele.

"-" Nimimerkki "Meingott"! Olet mielistynyt valheeseen :-< !

• Meingott

Siis minkä tradition? Kristillisen kirkon, Jumalan seurakunnan, Jeesuksen Kristuksen ruumiin, pyhien yhteisön, Pyhän Hengen temppelien, Jeesuksen uskovien tradition. Siinä olet oikeassa kysyessäsi katolisuudesta. Vastaan siihen Kyllä! Ja siinä mielessä, mitä sana 'katolinen' tarkoittaa: yhteinen, yleinen. (Ei roomalaiskatolisuutta tässä kohtaa.)

Ja kissan viikset Paavali on mitään Didakheesta tuominnut. Teos on samassa jatkumossa Paavalin kirjeiden kanssa, samaa traditiota.

Luukkaan kirjoittama Apostolien teot ja Matteuksen evankeliumi kertoo seurakunnan historiasta sen, että samanaikaisesti on ollut vallalla kastaa sekä Kolminaisuuden nimeen kuin myös Jeesuksen Kristuksen nimeen. Molemmat ovat olleet oikeaa traditiota, mutta jossa ajan kanssa toinen on saanut paremman jalansijan ja tullut vallitsevaksi. Kolminaisuuden nimeen kastaminen on laajempi ja täydempi kuin kastaminen Jeesuksen Kristuksen nimeen.

Ystävä hyvä, en ole mielistynyt valheeseen, vaan totuuteen. Olen mielistynyt Kristukseen ja hänen Sanaansa. Olen mielistynyt hänen selväsanaiseen käskyyn tehdä opetuslapsia kaikista kansoista kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä noudamaan mitä Kristus on omiaan käskynyt.

Jeesuksesta annan saman tunnustuksen kuin Pietari: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika." Ja saman tunnustuksen Tuomas: "Herrani ja Jumalani."

Jos tämä on valhe, niin sitten Raamatun todistuksen Jeesuksesta täytyy olla valhetta.

• MinäOlenOletkoSinäkin
        Meingott kirjoitti:

Siis minkä tradition? Kristillisen kirkon, Jumalan seurakunnan, Jeesuksen Kristuksen ruumiin, pyhien yhteisön, Pyhän Hengen temppelien, Jeesuksen uskovien tradition. Siinä olet oikeassa kysyessäsi katolisuudesta. Vastaan siihen Kyllä! Ja siinä mielessä, mitä sana 'katolinen' tarkoittaa: yhteinen, yleinen. (Ei roomalaiskatolisuutta tässä kohtaa.)

Ja kissan viikset Paavali on mitään Didakheesta tuominnut. Teos on samassa jatkumossa Paavalin kirjeiden kanssa, samaa traditiota.

Luukkaan kirjoittama Apostolien teot ja Matteuksen evankeliumi kertoo seurakunnan historiasta sen, että samanaikaisesti on ollut vallalla kastaa sekä Kolminaisuuden nimeen kuin myös Jeesuksen Kristuksen nimeen. Molemmat ovat olleet oikeaa traditiota, mutta jossa ajan kanssa toinen on saanut paremman jalansijan ja tullut vallitsevaksi. Kolminaisuuden nimeen kastaminen on laajempi ja täydempi kuin kastaminen Jeesuksen Kristuksen nimeen.

Ystävä hyvä, en ole mielistynyt valheeseen, vaan totuuteen. Olen mielistynyt Kristukseen ja hänen Sanaansa. Olen mielistynyt hänen selväsanaiseen käskyyn tehdä opetuslapsia kaikista kansoista kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä noudamaan mitä Kristus on omiaan käskynyt.

Jeesuksesta annan saman tunnustuksen kuin Pietari: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika." Ja saman tunnustuksen Tuomas: "Herrani ja Jumalani."

Jos tämä on valhe, niin sitten Raamatun todistuksen Jeesuksesta täytyy olla valhetta.

"Kastaminen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen oli käytössä -- näin luullaan -- jo alkuseurakunnan aikana. Sen todistaa selvästi -- näin luullaan --Matteuksen evankeliumin kastekäsky, kuin myös -- näin luullaan -- Kahdentoista apostolin opetus."

"-" Johan tuo alkoi tuntumaan paljon ymmärrettävämmältä!

"Olen mielistynyt Kristukseen ja hänen Sanaansa."

"-" Kuten (Jeesus Kristus sanoo:) Ilm. 3:12 ja (Jeesus sanoo:) Joh.17:3 ?
        "-" Ymmärrätkö vai luuletko sinä vain katolilaisena ymmärtäväsi, mitä Jeesus tarkoittaa iankaikkisella elämällä? Mitäpä se minulle kuuluu, kunhan vain ajattelin eräitä Paavalin sanoja joistain valituista ja joo ..., se sitten siitä!
        Hitto kun kallista aikaa on vierähtänyt täällä vaikka olisi paljon muutakin tärkeämpää tekemistä! Poistun! Hyvää päivänjatkoa sinulle Tuoma`s Meingott!

• Meingott

Ymmärrettävämmältä itsellesi, tosin asiallisesti ja historiallisesti epäymmärrettävältä ja epätodelta.

Kiitos, tuo oli oiva tunnustus minua kohtaan Ilm. 3:12, minuun on Herrani nimensä kirjoittanut. I am one the chosen ones! - siitä Paavalikin kirjoittaa.

Kyllä minä ymmärrän, mitä Jeesus ikuisella elämällä tarkoittaa jo nyt. Minä elän ikuistä elämää jo nyt, ja olen kuolematon.

Jumalan kauneimmat nimet on laaja joukko. Hän on Pelastaja, Isä, Luoja, Iankaikkinen, Ikiaikojen Jumala, Pyhä... Hänen nimensä on kirjoitettu Jeesuksen nimeen, joka tarkoittaa 'Jumala pelastaa'. On mahtavaa, että Herran Jeesuksen nimessä on JHWH kirjoitettuna.

Samoin, hyvää päivänjatkoa myös sinulle. Isämme Jumalan, Herramme Jeesuksen ja Pyhän Hengen siunausta myös sinulle!

Kristus nousi kuolleista!

• MinäOlenOletkoSinäkin

"-" Johanneksen kirjan on voinut kirjoittaa kuka tahansa, eikä siitä kirjoittajasta tiedetä yhtään mitään, kuin vain luullaan kaikenlaista! Jos sellaisen kirjoittaman muutaman lauseen perusteella tehdään jostain ihmisestä Jumala, niin jo on heikot perustat pakanoiden epäjumalalle!

"-" Matteus, Markus, Luukas, Johannes, Paavali, Pietari ynnä muut, minä ja Jeesus Kristus uskomme yhteen ainoaan JUMALAAN!

"-" JUMALA ei tunne jumalanpelkoa, eikä pelkää varjoaankaan!

"Ja lihansa päivinä hän (=Jeesus) väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille (=Jumalalle), joka (=Jumala) voi hänet (=Jeesus) kuolemasta pelastaa; ja hänen (=Jeesus) rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden."

"Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,"

"Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette."

"Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit."

PAAVALI:
      "Tämän tähden, te pyhät veljet, te, jotka olette saaneet taivaasta kutsun, kiinnittäkää katseenne Jeesukseen, joka on tunnustuksemme apostoli ja ylipappi."

- "kiinnittäkää katseenne Jeesukseen, joka on TUNNUSTUKSEMME APOSTOLI JA YLIPAPPI."

PAAVALI:
      "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,"
      "Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,"

PIETARI:
      "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,"

JUMALA:
      "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani."
      "Älkää tehkö jumalia minun rinnalleni; hopeaisia tai kultaisia jumalia älkää tehkö itsellenne.
      " Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani. Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan; eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni."

JEESUS:
      "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin."

• Kaikissa kansainvälisissä käännöksissä, joita katsoin oli Matteuksen lähetyskäsky käännetty Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Näin myös alkukirkko, kirkon perimätieto, Luther ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat. Kaikki muu on siis höpötystä, sillä todistus on mittava:)

• MinäOlenOletkoSinäkin

En minä sitä ole kieltänyt, etteikö Matteuksen lähetyskäskyä niin olisi käännetty kaikissa kansainvälisissä käännöksissä!
        Missä minä sen olen kieltänyt?
        En koskaan enkä missään!
        Väitän vain että Raamatun mukaan apostolit eivät ikinä käyttäneet Matt 28:19 kastesanoja!
        Olenko väitteessäni väärässä?

- "Luther ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjat. Kaikki muu on siis höpötystä"

"-" Kato koiraa kun helluntailaiset huutavat hätäpäissään jo Lutheriakin avukseen :-) !

"-" Todista Raamatulla, vain raamatunjakeisiin tukeutumalla, että apostolit olisivat kastaneet "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"!

"-" Lutherin kyhäämällä Katekismuksella sinä helluntailainen et Raamatun sanomaa tästä asiasta pysty kumoamaan! Ettäs tiijät :-) !

• MinäOlenOletkoSinäkin

Kävin aamulla heti herättyäni tutkimassa todellisten ammattimaisten, akateemisten raamatunasiantuntijoiden selityksiä Matt.28:17sta ja hekin ovat aivan yhtä ulalla tuon jakeen suhteen kuin me muutkin pulliaiset!
      Löytyi mitä erillaisimpia selityksiä! Useat heistä vetivät jakeen 1. Kor. 15:6 tähän mukaan ja selittelivät että ne epäuskoiset olisivatkin löytyneet siitä porukassa, eivätkä niiden kahdentoista opetuslapsen joukosta! Tuohan on nyt täysin tuulesta temmattu hätäselitys! Ei kelpaa! Matt.28:17 ei kerro että ketään muuta kuin ne yksitoista opetuslasta olisi ollut paikan päällä!

http://biblehub.com/commentaries/matthew/28-17.htm

Barnes' Notes on the Bible:
      "they were therefore slow to believe."

"-" Että opetuslapset olisivat olleet liian hitaita uskomaan, kumoutuu sillä, että olivat jo tavanneet Jeesuksen kahdesti, vaikkakin Tuomas heistä vain kerran, joten olivat jo ehtineet totutella ajatukseen kuolleista ylösnousseeseen Jeesukseen!

Verse-by-Verse Bible Commentary
      Matthew 28:17
      https://www.studylight.org/commentary/matthew/28-17.html

Matthew Poole's English Annotations on the Holy Bible:
      worshipped him; but some doubted: Thomas we know did so, so might others: but some think that it had been better translated, ‘some had doubted’;

I understand no sufficient reason for it, for it is not certain that this was after his other appearances mentioned by the other evangelists.

"Thomas we know did so, so might others"
      "but some think that it had been better translated, ‘some had doubted’"
      "I understand no sufficient reason for it"

"-" Tuon selityksen mukaan kääntäjä sekoitti aikamuodot keskenään! Selitysyritys sekin! Selittäjä on kuitenkin kaikista rehellisin kaikista näistä selittäjistä, myöntäessään rehellisesti, ettei ymmärrä syytä opetuslasten epäilyyn!

Internet Moments with God's Word
      http://moments.nbseminary.com/archives/62-worshipping-but-uncertain-matthew-2817/

"It is possible that the last part of v. 17 (“they doubted”) should be linked with v. 18 rather than v. 17."

"-" Tuohon olisin itsekin taipuvainen uskomaan! Se todellakin selittäisi tuon opetuslasten epäuskoisuuden, koska opetuslapset olivat juutalaisia, uskoen Jumalaan! Myös Jeesus itse uskoi Jumalaan (Joh.17:3), joten se kumoaisi sen mitä Jeesus siinä jakeessa Matt.28:18 sanoi, jonka perään ei sitten enään se pois kumottuna voisikaan jaetta Matt.28:17 enään sovittaa! Mutta jos Jeesus todellakin olisi niin sanonut, niin se selittäisi hyvin opetuslasten epäuskon ja jae 17 pitäisi siirtää heti jakeen 18 perään!

"Can they be doubting that it is really Jesus? Possibly."

"-" Tuokin on hyvin todennäköistä! Ehkäpä peräti todennäköisintä!

http://www.etsjets.org/files/JETS-PDFs/18/18-3/18-3-pp173-180_JETS.pdf

"Presumably they doubted that it was Jesus. Why? Were they not sure that there was anyone there at all? Or did they see the form of a man but not

recognize that it was Jesus? Or did they simply mistrust their eyes?"
      .... a.s.o. .... j.n.e. ....

"-" Todella todennäköisintä! Paras selitys, kaikista löytämistäni selityksistä!

"This is too good to be true"

"-" "Liian hyvää ollakseen totta" :-) ! Selitys se on sekin, opetuslasten epäilyihin" Selittäjä kertoi ajatellessaan noin hääyönään ja samalla tavoin minäkin ajattelin, ollessani ensimmäistä kertaa ja monta kertaa myöhemminkin, samassa tilanteessa, vaikkakin vain poikamiehenä!

Anteeksi kun kerjäsin teiltä selitystä asiaan, johon akateemiset ammattiselittäjätkään eivät osaa vastata muuten kuin vain arvailemalla sitä sun tätä, niinkuin maallikotkin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      65
      5350
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      2668
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      270
      2484
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2389
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1834
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      231
      1561
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      54
      1171
    8. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1095
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1093
    10. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90
      1086
    Aihe