Liittyminen katoliseen kirkkoon

Kompletorio

Voisiko joku joka on liittynyt muualta,esm ev.lut. tai vapaan suunnan kirkoista, kertoa mielipiteen. Kaduttaako? Oliko hyvä srk.vaihdos? Millä perusteella. Jne.
Ja katolilaisten näkemyksiä yleensäkkin. Minkälaista on seurakunnassa? Rukouspiireissä? Jne.

18

1184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PaavaliJohannes

      Kirjastosta katolisuudesta kysyä kirjoja.

    • hbipg

      Ei kaduta.

      Mutta sanoisin, että jos aiot asua Suomessa, niin mieti tosissasi myös Ortodokseja, agnostismia ja kirkon ulkopuolle jättäytymistä. Katolinen kirkko on Suomessa marginaalinen yhteisö, mutta se tarjoaa kaikkialla maailmassa samat palvelut, vaikka kirkkoon mennessä ei koskaan tiedä mitä messussa tapahtuu: onko kyriet ja credot latinaksi vai tuleeko jotain kitarapoppia.

      Oli hyvä. Katolisuus on kokonaisvaltaisempaa kuin luterilaisuus: jos niin voi sanoa, niin katolisuus on elämäntapa, tai siis uskonto joka koskettaa kaikkia elämänalueita.
      Katolilaisuus vaikuttaa sitä tuntmattomalle usein tekopyhyydeltä, mutta se on kaikkea muuta kuin tekopyhyyttä.

      Kannattaa mennä messuun ja kirkonmenojen jälkeen keskustella rohkeasti ihmisten kanssa. Kannattaa myös keskustella papin knanssa asioista.

      Monet jutut katolisissa seurakunnissa, myös ulkomailla, on sisäpirin juttuja. Perus-seurakuntapapit tuskin ennättävät Raamattupiirejä vetämään. Jos sellaista tahtoo pitää jo raaputtaa pintaa syvemmältä. Valitettavasti noissa sisäpiirien hommissa jutut on usein sisäänpäin lämpiäviä, mutta jos sellaista sietää, niin sitten he varmaan ottavat sinut mielellän piireihinsä.

      • Kompletorio

        Suurkiitos. Lisää kokemuksia/vastauksia mielellään, kiitos!


    • kohta.eroan

      Itse liityin aikanaan katoliseen kirkkoon, koska en hyväksynyt luterilaisen kirkon nykyistä syntistä menoa. Kun tutustuin katolilaisuuteen tarkemmin, niin alkoi paljastua aikamoisia syntejä.

      Katoliset oikeasti rukoilevat neitsyt Mariaa ja muita pyhimyksiä. Tämä on epäjumalanpalvelusta, josta on selvät varoituksen Raamatussa. Sen lisäksi eräissä seurakunnissa otetaan ehtoollinen pelkällä leivällä samalla tavalla, miten Juudas Iskariot otti ehtoollisen viimeisellä aterialla.

      Itse en ole koskaa rukoillut neitsyt Mariaa enkä ota ehtoollista, jos näen sen jaettavan pelkällä leivällä.

      Sen verran varoita, että katoliset papit ovat mieltyneet valheeseen ja aivopestyjä.

      Suosittelen kotikokouksia, joissa noudatetaan paremmin Raamattua.

    • ota.huomioon

      Kannattaa otta huomoon myös se, että itse paavi on paholaisen asianajaja. Minulle on valjennut tämä karmea totuus. Vaikka olen katolinen, niin en tunnusta paavia johtajakseni:

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14130665/paavi-kehotti-hyvaksymaan-toiset-uskonnot

      • aikalaajayhteisö

        Ei tuo ole katolilaisittain mitään ihmeellistä, jo JP II rukoili yhdessä kaikkien uskontojen kanssa ja joukossa oli jopa shamaaniuskontoisia.

        Tavallaan siis dialogi, mitä käydään muiden uskontojen kanssa, voi olla tosiaan aika oudon näköistä protestantin mielestä.

        En tiedä mihin sillä pyritään, onko tarkoitus saada vain suhteet pidettyä, vai onko niin, että ajatuksena on, että saataisiin ripaus kristinuskoa ujutettua noihin muihin uskontoihin.

        Mutta väärän kuvan siitä ilman muuta saa, ja voihan joku katolilainenkin sitten ajatella, että jaaha, on ihan sama mihin uskoo, jos kerran sama Jumala on kaikilla.

        Pitää ottaa huomioon, että katolilaisuus on syntynyt toisenlaisessa kulttuurissa kuin protestanttien suorasukainen, jossa toiselle protestantillekin tehdään selväksi, jos ollaan harhateillä.

        Toki katolinen kirkko on hyvin laaja, ja sen katon alla on vaikka mitä. On esim. niitä, jotka pitivät jo JP II:sta liberaalina, vaikka tämä protestanttimaailmassa oli ilman muuta äärikonservatiivi. Ilmeisesti katolilaisilla äärikonservatiivi on sellainen, joka haluaa pitää pelkän tridentiinisen messun, ja kieltää kaikki Vatikaani II:n päätökset, jotka ovat hänen mielestään liian liberaaleja. Toki katolisessakin kirkossa on liberaalinsa, ihan meidän protestanttien malliin, mutta eivät vain ole vielä vallankahvassa.


      • lisäisinvielä

        Ja jos olet kääntynyt protestanttisesta uskosta aikoinaan, tietenkin mielikuva on se, mikä protestanttisessa maailmassa, jossa mitä liberaalimpi, sitä enemmän kehuu muista uskontoja ja suorastaan halveksuu kristinuskoa. Tässä on vain siis se ero, ettei paavi omassa kirkossaan halveksu kristinuskoa kaikesta huolimatta.

        (Ja tietysti senkin vuoksi näyttää oudolta, että yleensäkin kristinuskosta vieraantunut maailma on tulossa siihen tulokseen, ettei näillä ole mitään eroa ja kaikki tiet johtavat tasaveroisesti maailmankaikkeuden Jumalan kotiin, eli siis eräänlainen maailmanuskonto on syntymässä. )


      • Nimimerkkinikki

        Katolilaisuutesi ja kaikki muutkin puhumasi asiat ovat pelkästään mielikuvituksessasi vailla mitään todelllisuudenpohjaa. Mikä on sama asia kuin valehtelu. Valehtelu ei ole Jumalasta.


    • Panis_Angelicus

      "Katoliset oikeasti rukoilevat neitsyt Mariaa ja muita pyhimyksiä. Tämä on epäjumalanpalvelusta, josta on selvät varoituksen Raamatussa".

      No, miten selität seuraavan raamatun kohdan?. Rikas mies selvästi rukoilee Abrahamia avukseen, mutta minkäänlaista varoitusta tai tuomintaa tästä toiminnasta ei teksti anna.

      Evankeliumi Luukkaan mukaan luku 16

      Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' 25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. 26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' 27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. 28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.' 29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"

      • IsäAabraham

        "Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua!"

        Ja rikas mies kutsuu Aabrahamia vielä "isäksi"!

        Ja vielä Paavalikin kutsui itseään "isäksi"!


    • oikeatie

      Tämä palsta on turhauttava. Sen sijaan, että saisit vastauksen kysymykseesi, saat vastaukseksi kaiken maailman asiattomuuksia.

      Katoliseksi kannattaa kääntyä, koska itse Jeesus perusti katolisen kirkon helluntaina ja katolinen kirkko on säilyttänyt tämän alkuperäisen apostolisen uskon.

      Se taas kannattaako sinun liittyä katoliseen kirkkoon riippuu Suomessa sellaisesta käytännön seikasta, onko katolinen kirkko maantietieteellisesti sinun ulottuvillasi.

      Minulle katolinen kirkko on Jeesus-kysymys ja samalla vastaus. Siellä on kaikki, mitä hengelliseen elämään tarvitsen.

      • seurasetä

        Kyllä on todella vaikea saada asiallisiin kysymyksiin vastauksia.Minäkään en saanut katoliselta kirkolta Jeesus-kysymykseeni vastausta,joten ratkaisin asian ja siirryin sellaiseen seurakuntaan,joka ratkoo kysymykset ja antaa vastaukset kaikkeen,mitä hengellinen elämä tarvitsee,nimittäin siirryin islamistiksi ja nyt Imaami hoitaa minun hengellisen puoleni ja ajatukseni.Ei enään huolta huomisesta.


    • Jonskuna

      Ei kannata kumartaa ihmistä ja nostaa heitä pyhimyksiksi.

    • Irkku1969

      Itsekin pohdin katolisuuteen käääntymistä, ja haluaisin tutustua ihmisiin, jotka jo kuuluvat ko. kirkkoon - heiltä kuulisi millaista on elää katolilaisena Suomessa

    • Anonyymi

      Ulkopuolisena minua kiinnostaisi tietää, onko katolilaisilla rukouspiirejä. Minulla on käsitys, että rukouspiirit ovat enemmän protestanttikontekstiin kuuluva ilmiö. Katolilaiset tietääkseni rukoilevat itse kukin messuissa tai yksinään, esimerkiksi rukousnauhan kanssa, ja katolilaisten tärkein rukous on varmaankin Pater Noster, eikö vain? Kommentoikaa!

    • Anonyymi

      Ulkopuolisena sivustaseuraajana minulla on käsitys, että rukouspiirit ovat enemmän protestanttipuolen ilmiöitä. Katolilaiset rukoilevat tietääkseni messuissa ja kukin yksinään tai yhdessä perheensä kanssa. Tämä on vain oma yksityinen käsitykseni, voin olla täysin väärässä. Katolilaiset, korjatkaa jos mielikuvani on väärä. Katolilaiset käyttävät myös aika paljon rukousnauhaa, jota minäkin kotonani toisinaan käytän, vaikka olen vielä luterilainen. Olen kuitenkin harkitsemassa liittymistä katoliseen kirkkoon. Uskon jo nyt transsubstantiaatio-oppiin, ja paavin aseman ymmärrän ja hyväksyn. Esteeksi saattaa tulla se, että olen pyörätuolipotilas, ja kotikunnassani oleva katolinen kirkkorakennus ei ole esteetön.

    • Anonyymi

      Olen pyörätuolipotilas elämäni loppuun asti. Onko minusta katolilaiseksi? Kuulun toistaiseksi luterilaiseen kirkkoon. Kuitenkin ymmärrän täysin transsubstantiaatio-opin ja paavin aseman, koska Kristus itse sanoi: tu es Petrus et super hanc petram edificabo ecclesiam meam. Invaliditeettini kuitenkin saa minut epäilemään, olisiko minusta katolilaiseksi informaatiokurssin jälkeen. Ainakaan kotikaupunkini kirkkorakennus ei ole esteetön. Asiantuntijat, eritoten papisto, kommentoikaa!

      • Anonyymi

        Ei varmaan kannata kysyä tuollaisia asioita täältä. Tai ainakaan olettaa, että saa täältä paikkaansapitäviä vastauksia. Ota yhteyttä oman seurakuntasi pappiin niin voitte miettiä yhdessä tilannettasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe