Minkalaisia säästövinkkejä tiedät, että liika kulutus jää pois? Itsellä on tämä, että kahvikupilla mitataan vedet keittimen säiliöosaan, että montako kuppia juo. Jos juo yhden kupin, niin mittaa yhden kupin ja käyttää samaa kerran käytettyä kahvijauhoa. Jos laittaa kaksi kuppia, kerran käytettyjen jauhojen päälle 1 lusikallinen poroja. Aamukahvit juon aina lanttaamattomana. Tämä vaatii kyllä laatukahvin ja -keittimen, joka varmasti kuumentaa veden Braun, Moccamaster jne. Monethan laittaa täyden pannun ja muutama kuppi juodaan, sitten loput lavuaariin. Kun tiskaa, niin jättää huuhteluveden lavuaariin ja käyttää pesuvetenä, kun laittaa tarvittavaa pesuainetta. Pyykkipulveri esim. on hyvää paikkojen (pintojen) puhtaana pitoon. . Säästyy vettä näin ja turha lontaaminen jää pois. Ei tarvitse erikseen siivota niin usein, kun pikkuisen kerrallaan ja ei tarvitse ottaa WC:stä pesuvettä. Käy saunassa saunavuorolla, tai punttisalilla suihkussa. Kuitenkin sähkö, vesi on kuluja ja tympäisee kun niitä laskuja sitten tupsahtelee. Opa kerroskattilalla tekee ruokaa, niin saa samalla kertaa tehtyä yhdellä levyllä usampia vaiheita. Näitä kattiloita on 3l 2l ja pieni 1.7l. Perunat alaosan ja kasvikset yläosaan, säästyy sähköä. Myöskin Opa:n siivilä yläosa käy makaronien siivilointiin vedestä. Monessa taloyhtiössä on jo ilmainen netti, joka riittää laskujen maksuun ja jopa youtubeenkin. Sammuttelee turhia valoja, olohuoneeseen jättää, tai valttämättömiin paikkoihin. Polttaa halpoja kynttilöitä, tulee tunnelmaakin. Tässä oli tällaisia esimerkkejä.
Onko jollakin niksejä ja ehdotelmia, mistä tulee säästöä ihan käytännön kotitaloustöistä ja elämisestä. sähköPatteri kainalossa!
Säästövinkkejä
63
4109
Vastaukset
- ulkolainenkannattaa
Ostamalla ulkolaisia tuotteita niin säästää hirmuisesti jopa viikossa jo. Ulkoilaist aruokaa saat lähes 3 kpl samalla hintaa kuin suomalaista, ja ihan kaikessa. Missä suomalainen omena kilo maksaa 3,45 saat ulkolaisia omenoita 0.45 s/kg. Tai suomalainen pusero 125 e saat hm puseron samnlaisen ja kauniimman 8 eurolla. Hyödynnä myös kirpparit. Käy kaupassa kerran viikossa.
Ei kannata maksaa suomalaisista tuotteita ylihintaa kun se kostautuu vaan sulle itsellesi.
Ostin viimeviikolla hedelmiä ulkolaisia, sain 3 kg erilaisia hedelmiä 3,50 e yhteensä jos olisin ostanut suomalaisia olisin maksanut tuplasti varmaan 15 e yhteens'.- 88991
mitäs suomalaisia hedelmiä tähän aikaan vuodesta löydät....untako näät. Hedelmät on tähän aikaan ulkolaisia mutta lihet leivät kotimaisia. AINA.
- omenakauppaa
88991 kirjoitti:
mitäs suomalaisia hedelmiä tähän aikaan vuodesta löydät....untako näät. Hedelmät on tähän aikaan ulkolaisia mutta lihet leivät kotimaisia. AINA.
Kyllä meidän lähikaupassa on kotimaisia omenia ollut koko talven myynnissä, hinta ollut kyllä sen mukainen. Mistä sen omenassa pystyy tarkistamaan, onko kotimaista vai esim puolalaista. Hinnoiteltu vaan kalliisti.
- Anonyymi
Lidlistä saa paljon jo 10€,mutta menepä samalla rahalla kokeilee k kauppoihin...
- Anonyymi
88991 kirjoitti:
Kotimaisia omenoita saa.
- säästöä_syntyy
Ruokaa kannattaa tehdä kerralla iso määrä. Itse teen esim. viiden litran kattilallisen hernekeittoa, jota syödään n. viikko. Keitto pysyy hyvänä jääkaapissa, kun jokainen lämmittää mikrossa oman annoksensa. Viikon ruoalle tulee näin hintaa n. kolme euroa. Pakastaminen on ihan turhaa, kun ainakin itsellä on käynyt niin, että annoksia tahtoo vaan unohtua pakastimen pohjalle, mistä ne sitten heitetään roskiin. Jääkaapissa todella ruoka säilyy niin kauan kuin sitä riittää. Meillä ei koskaan mene ruokaa roskiin tällä systeemillä.
Lihan määrää voi huoletta vähentää. Jos teen ruokaa esim. jonkun ohjeen mukaan, niin käytän lihaa vain noin kolmasosan ohjeen määrästä. Loput voi korvata vaikka soijarouheella.
Yksi hyvä keino säästää on käydä kaupassa pyörällä tai kävellen. Silloin säästyy bensarahat ja tulee myös ostettua vähemmän.
Itse olen nyt muutaman kuukauden kokeillut sellaista säästökeinoa, että olen nostanut kuukauden alussa käteisenä koko kuukauden talousrahat. Siitä on sitten riitettävä ruokaan, hygieniaan ja tyttären taskurahaksi. Aika hyvin on riittänyt ja säästöä tullut.
Ja shoppailuhimot tyydytän kirppiksellä. Sieltä löytyy lähes kaikki pukeutumiseen ja vapaa-aikaan. Itselleni en osta uutena muuta kuin sukat ja alusvaatteet. Tytärkin on onneksi innostunut kierrättämisestä ja kevättakinkin hän halusi ostaa nimenomaan käytettynä. Löytyikin kaksi kivaa takkia 2 €/kpl.- Heinääsyämme
Itsellä on 1/3 osa uusia vaatteita ja näitä kun miksaa vanhoihin, niin näyttää että kaikki on uusia. Kannattaa ostaa esim. uuden ja hyvän repun uudet kengät, niin näyttää kaikki vaatteet uusilta. Ilme muuttuu pienillä asioilla. Vanhimmat takit 1995 luvulta, parraimmat enää jäljellä.
- Nunneli
"Säästöä_syntyy",hyvä vihje tuo hernekeittopata. Lisään nokareen paksua 10% youghurttia soppiin ja kastikkeisiin ja salaatteihn mitä kerään luonnosta.
Itsekin olen siirtynyt lihasta palkokasvehin.Kaalikeitto lämmittää ja maistuu myös.
Jää hormonihoidot ja antibiotikat pos, joilla sairaat eläimet kasvatetaan syötäväksi.
Soijajauhosta sienien kanssa keitän proteiinirikkaan kastikkeen perunien höysteeksi. Kananmuna vielä juhlistamaan niin pysyy tien päällä.
Ripaus rypsiöljyä niin tulee maku esille ja täyttävämpää.
Second-hand kaupoista löytää hyvää laatua olevaa tavaraa ja personallisempaa kuin kalliista kaupoista. Minä pidän tärkeämpänä omaa tyyliä ja hyvin hoidettua vaatetta kuin että se on uusi.
Tämän palstan nimi tulisi olla "Kekseliäisyys" - Anonyymi
Eipä kovin terveellistä viikkoa syädä pelkkää hernaria. Kukin tyylillään...
- loiopåäöl
Epämielyttävä ajatus kun lausessa lukee säästäminen, säästä, säästö syistä, pitää säästää Epämielyttävä ajatuskin,
- Päivänsanaa
Kaikki säästää, tai Sipilä sanoo että nyt säästetään, Stubb komppaa! Aloitetaan sinusta! Iltasanomissakin jaettiin jo säästövinkkejä tänään.
- elämäntapa_nuukailija
Itse olen pienituloinen. Miehellä on hyvät tulot, mutta tällä hetkellä hyvin epävarma työtilanne. Minulla pääasiallinen motiivi säästämiseen on turvata tyttären opinnot. Vituttaa melko paljon tämä nykyinen politiikka ja erityisesti tuo, miten hyväosaiset yrittävät turvata oman jälkikasvunsa opintien tekemällä köyhien opiskelusta mahdotonta. Tietty on ihan loogista, että nyt vallassa oleva oikeisto pyrkii järkkäämään asiat niin, että heidän vähän tyhmemmätkin jälkeläisensä valtaavat pikkuhiljaa korkeakoulut, kun köyhä, mutta kenties älykkäämpi ei ole kilpailemassa opiskelupaikoista, kun opiskeluun ei kerta kaikkiaan ole varaa. Tavoitteena on, että tytär voi ilman lainoja opiskella niin pitkälle kuin haluja riittää.
- köyhäilyä
Yleensä ajatus että täytyy olla sitä ja tätä. Sähkö lienee melko pieni kuluerä, havaitsin ystävästäni joka pesi pyykkiä ehkä vain kerran kk, itse ainakin kerran viikossa, silti hänen laskunsa oli isompi.
Alusta asti, nuorena opittu rahankäyttö, ei osaa kaivatakaan mitään ihmeitä.
Ostokset järkeviä, t-paitojen sijasta pikeepaitoja, ne ovat parempia, melkein kauniinpiakin kuin heti kulahtavat t-paidat.
Pihistäminen onkin epämiellyttävää, kun vain laskee kaiken, priorisoi, pärjää.
- onnelinenköyhä
Onhan täällä moneen kertaan esitetty näitä säästövinkkejä, mutta kerrataan nyt vielä:
-Kaikki mahdollinen on kilpailutettu, siis laajakaista, puhelimet, sähkö, vakuutukset ym. Laajakaista on rajaton ja wlan wifi koko taloudessa, johon voi kytkeä 14 laitetta maksaa meille 13,90€/kk, puhelin n. 10€/3kk, sähkö pörssisähköä halvimillaan 1,9cnt/kWh, vakuutukset keskitetty yhteen yhtiöön suurella omavastuulla ja kaikki mahdolliset alennukset. Osa vakuutuksista ryhmävakuutuksia, jotka tarjoavat hyvän vakuutusturvan pienellä jäsenmaksulla.
-Ruokaa ostetaan -50-70% tarjouksista, sekä suurtalouspakkauksina tm. että yksikköhinta on mahdollisimman halpa. Ruokaa tehdään itse!
-Vaatteet tarjouksista, kierrätyksistä ja armeijan ylijäämää. Juhlavaatteita ostetaan ulkomailta.
-Auto on käytetty kohtuu kuntoinen halpiainen ja vain pakollinen liikennevakuutus ja halvin mahdollinen vakuutus. Suositaan samaa merkkiä ja turhat tunteilut sikseen, riittää, kun auto liikkuu luotettavasti paikasta A paikkaan B ja tarvittaessa takaisin paikkaan A. Auto katsastetaan halvimmassa paikassa, pienet korjaukset tehdään itse, varaosat nettikaupoista tai Biltema, Motonet ym. halpiskaupat. Merkkiliikkeestä haetaan vain ilmainen lippis ja ilmaiset risteilyliput Tallinnaan, kun uusia autoja koeajetaan.
-Huonekalut käytettyinä esim. tori.fi ja pakkaskäsittely/tuholaisruiskutus varmuudeksi.
-Ulkomaanmatkat halpislennoilla omatoimisesti ja ilmaiset matkat käytetään tarkkaan, jos niitä tarjolla.
-Kalastetaan paljon halvoilla katiskoilla ja mato-ongella.
-On hankittu kaikki mahdolliset alennuskortit, joilla saa alennuksia tai saa muita etuja.
-Polkupyöräillään paljon
-WC- ja talouspaperit hankitaan kimpassa suoraan tehtaalta.
-Pesuaineet hankitaan suuressa erässä halvalla, jos tarjolla kimppa, suositaan kimppahankintaa.
-Sähköä säästetään energiansäästö- ja LED-lampuilla, ei polteta kalliita kynttilöitä (älyttömän kallista valaistusta kynttilöillä!!), yhden kynttilän hinnalla voi polttaa led-lamppua tuhansia tunteja!!
-Lämmitetään puulla vanhaa taloamme ja pesuvettä.
Tässä nyt muutamia vinkkejä!- Anonyymi
Lisäksi wc ssä pese pylly vedellä käytä paperia vaan kuivaa m iseen jos mahdollista tai käytä siskon veljoen jonkun muu pyyhettä.
Laske huneen lämpötilaa pukeudu lämpimästi sisällä.vietä aikaasi kahviloissa kerjäyen.
Käytä vaatteet loppuun enen kuin ostat uusia.
Käy sivomassa ja syömässä vanhoilla sukulaisllasi antavt jotain almuja ja saat rulåkaa.
Jos antavt jotain vanhaa ruokaa niin sen voit kierrättää ota kuitenkin kaikki kiitollisena vas t aan.
Pelastusarmeija
Hursyin b
Vaateapu ja jne
Keksit kylä kaikke. Ettet ole nirppis.
Jos on tiukkaa niin katso nämä Susanna Kosken säästövinkit!
- Laita joka kuukausi 500 euroa säästöön.
- Myy ylimääräiset osakkeet ja tsekkaa muitten sijoitusten tilanne.
- Kotonakin voi silloin tällöin tehdä ruokaa, ei aina tartte mennä ravintolaan syömään.
- Matkaillakin voi edullisesti. Esim. Thaimaa on jo huomattavasti edullisempi kuin Dubai.
- Laita toinen asuntosi vuokralle.
- Jotkut halvemmatkin shampanjat ovat ihan juotavia.
- tarkkaharkka
OSTAMALLA PELKÄSTÄÄN ULKOLAISIA TUOTTEITA, SÄÄSTÄÄ SELVÄÄ RAHAA. Mu se on totta. ostamalla ulkolaisia tuotteita saat kolme samaan hintaan kuin suomalaista. Suomi on hinnoitellut itsensä ulos, ahne kun on.
Ei tulisi mieleenkään ostaa mitään kotimaista.
Ruokalasku meillä putosi viikossa lähes 50 e.
Ennen se oli 90 e viikko nyt 40 e ja joskus vähemmänkin. Markkoina 240 mk, se on paljon sekin.
Ajatelkaa, markka aikana sait 150 mk viikon ruuat, euro aikana et tuolla summalla saa yhtään mitään. - erft24t
Ajamalla kesällä mopolla ja antamalla auton levätä säästää bensakuluissa ihan mukavasti.
- Pahapäivä
Säästä säästä! mutta mihin te säästätte. Pitäähän jokin kohde olla?
Eläkkeeseen, ja siihen täytyykin säästää aika tavalla. Olen alle 40v. Kimmo Kiljunen on julistanut eläkesodan meitä vastaan koska haluaa itselleen isomman eläkkeen kun on tottunut valtion piikkiin matkustelemaan muutenkin. Meidän vielä 20-30 vuotta työelämässäolevien tulee säästää nyt, koska mitään ei tule olemaan eläkekassan pohjalla nykyisten isojen ikäluokkien jäljiltä.
- Anonyymi
Ajatelkaas vaikka muuttamista, rahaa kuluu ainakin 5 tuhatta euroa, sekin kai edullista.
2000 e laina, suunnitelman mukaan lyhennys 70 e / kk, yhteensä 3100 euroa!
Onneksi sain maksettua toisen puolen yhdellä kertaa.
Köyhältä ei kannata kysyä rahanreikiä.
- pyhäsylvi
Jaa missä on ilmanen netti kyllä se on vuokrassa otettu maksu takas ,paitsi ettei siitä tuu laskua .asukkaalle .muttei se kyllä ilmanen oo.Ilmasia lounaitakaan ei enää ole.
- säästäjä
Kaikki huoneet pidetään pimeinä, paitsi se, jossa kulloinkin oleskellaan.
Talo ja käyttövesi, sekä sauna lämpiää puilla, jotka omasta metsästä.
Kaupassa käydään kahdesti viikossa ja ostetaan kerralla suunnilleen neljän päivän tarpeet ja vain ne ostetaan, jotka on kotona kirjoitettu lapulle ruokalistaa suunnitellessa.
Ruokalista suunnitellaan pitkälti tarjousten mukaan.
Tehdään aina isompi satsi ruokaa kerralla, jota sitten seuraavina päivinä lämmitetään, loput mies vie evääkseen työpaikalle.
Tarpeettomat tavarat ja vaatteet myydään nettikirppiksellä ja sieltä myös ostetaan paljon itsekin.- Mb_76
Itse kanssa pyrin siihen, ettei mitään tarpeetonta tavaraa pyöri nurkissa. Vielä kerran pitää käydä kaikki läpi ja karsia osa pois. Mitään myytävää ei kuitenkaan enää ole. Näin voi panostaa myös hiukan laatuunkin, kun tavaraa on vähän. Hyviä vähän mieluummin, kuin romua paljon. Sisustajathan laskee tavaroiden määrän, näin kokonaisuus on siistin näköinen ja myös pystyy pitämään siistinä asunnon. Suhdelukua en muista mikä se on huoneissa. Minulla on liikaa huonekaluja näinä pieneen asuntoon, mutta kukin tyylillään. Onneksi nämä on edes kompakteja, eikä mitään jättisohvia. Kuitenkin liiat pitää tavarat pitää karsia pois, tai nostaa edes kaappitiloihin piiloon.
- nuukuuskunniaan
Luovu epäterveellisistä turhakkeista: auto, alkoholi, tupakka, kahvi ja kahvipullat, limsat, karkit, keksit, valmisruoat, hajusteet, hiusvärit.
Huolehdi vaatteistasi pesemällä ne ohjeiden mukaan, poistamalla tahrat välittömästi, silittämällä oikealla lämmöllä. Puhdista, kuivata ja kiillota kenkäsi.
Valmista ruokasi itse edullisista raaka-aineista. Hyödynnä kirjastoa. Pidä huolta terveydestäsi. - dhdhdkd
Syö vaan joka toinen päivä. Nykyisin ei ole edes varaakaan syödä joka päivä muilla kun ministereillä.
Suomen kansa kuolee kohta nälkään, ruokaa on kaupat pullollaan, mutta ei ole enää varaa ostaa.
Itse en käy isoissa kaupoissa kun tulee paha mieli kun ei ole varaa ostaa ruokaa.
Yleensä ostan huonoja hedelmiä niitä saa alennuksella tai punaisilla leimoilla varustettuja. 89 sentin lenkkiä ostan joka viikko jota sitten paistan tai syön kylmilätään. Makkaraa on ainoo mitä syön. Vanhoja banaaneita ostan niitä saa 60 senttiä kilo, ja vehnäjauhoista teen vesivelliä. siinä mun ruuat.- SyönHyvin
Mihin sun rahat oikein kuluu kun tuollaisia ruokia syöt? Jokaiselle kuuluu se 480€/kk asumis- ja lääkekulujen jälkeen. Ettei vaan tupakkiin alkoon ym turhakkeisiin?
- dyykjkarijopitkään
SyönHyvin kirjoitti:
Mihin sun rahat oikein kuluu kun tuollaisia ruokia syöt? Jokaiselle kuuluu se 480€/kk asumis- ja lääkekulujen jälkeen. Ettei vaan tupakkiin alkoon ym turhakkeisiin?
Ei rahat riitä viinaan eikä tupakkaan, en ole koskaan niitä käyttänyt hyi kauhee edes ajatellakkaan että sortuisin paheisiin.
Mun rahat menee vuokraan 560 e kk ja saan vaan työttömyyskrovausta josta käteen jää 504 e kk. - SyönHyvin
dyykjkarijopitkään kirjoitti:
Ei rahat riitä viinaan eikä tupakkaan, en ole koskaan niitä käyttänyt hyi kauhee edes ajatellakkaan että sortuisin paheisiin.
Mun rahat menee vuokraan 560 e kk ja saan vaan työttömyyskrovausta josta käteen jää 504 e kk.Miksi et ole hakenut asumistukea? Saisit varmaan myös vähän toimeentulotukeakin!
- taidattuhlatarahasi
dyykjkarijopitkään kirjoitti:
Mun rahat menee vuokraan 560 e kk ja saan vaan työttömyyskrovausta josta käteen jää 504 e kk.Mihin ihmeeseen hävität siis tuon 504€/kk!!!!! Ruokaan menee 200€/hlö vuodessa vaatimattomilla safkoilla, eikä tarvii edes vielä dyykata roskiksia, vaan voi ostaa KAIKEN ihan kaupasta.
Minulla ansiotulot 703€/kk (vaimoni tulot samaa luokkaa) ja elämme hyvin perheeni kanssa omassa vanhassa talossa. Voimme jopa matkustakin kaukomaille. - fgdgdgdfh
220 € / 365 = 0,5479452054794521
Kerrohan meille muillekin miten tuolla summalla tulet toimeen? Viljelet itse jotain, kalastat, marjastat, pidät kanoja ja kaneja? - onhantäälläollutesillä
fgdgdgdfh kirjoitti:
Kerrohan meille muillekin miten tuolla summalla tulet toimeen? Viljelet itse jotain, kalastat, marjastat, pidät kanoja ja kaneja?Tää on täällä jo niin moneen kertaan laskelmilla osoitettu toteen, että en enään viitsi alkaa vääntämään esimerkkiä. Kaikki kuitenkin ostetaan ihan kaupasta tuolla 200€ ja sillä pärjää! Ei tarvii viljellä mitään tai kasvattaa kaneja.
googleta, niin löytyy! Tossa yksi viestiketju, jossa on joku esimerkkilaskelmakin http://keskustelu.suomi24.fi/t/13767128/vuoden-ruoat-2600-euroa - eitee-edestiukkaa
fgdgdgdfh kirjoitti:
Kerrohan meille muillekin miten tuolla summalla tulet toimeen? Viljelet itse jotain, kalastat, marjastat, pidät kanoja ja kaneja?Eihän tuo ole mikään juttu ostaa vuoden safkat 200€/hlö. Ihan peruselintarvikkeita ostaen onnistuu hyvin. Eikä tartte olla edes erityinen ruuanlaittaja, kun onnistuu. Perusruoka ei maksa mahdottomia. Tietty on aina eduksi, jos vielä kalastaa ja marjastaa, niin aina vaan selviää halvemmalla ruokalaskusta. Joskus katselin jostain lehdestä, jossa oli Pentti Linkolan kauppalasku, niin sillä jätkällä ei mennyt ruokaa juuri mitään rahaa, taisi ostaa vaan enimmäkseen maitoa kaupasta.
Jos ei viitsi kalastaa ja ostaa kaiken kaupasta tuolla 200€ saa kyllä yhdelle henkilölle koko vuoden safkat.
- wgw4g
Tekemällä nettiostokset Kiinasta tai Euroopasta säästää yleensä vähintään 50 % verrattuna Suomen hintoihin. Esimerkiksi Aliexpress.... ja visa electron käy siellä.
- KaiserLand
Kun ei sitä Kiina-krääsää kukaan loputtomasti tarvitse, että turha sitä hehkuttaa.
Sama nykyään esim. Saksa: nyt nostettu toimituskulujen hintaa niin paljon, ettei enää esim. kannata juurikaan elintarvikkeita Saksasta tilata. Vai olisiko jollain hyviä vinkkejä?
- oikeaasäästämistä
Onko muuten sellaista missään laskettu, että miten paljon sähköä kuluu noin niinkuin valtakunnallisesti, kun jokainen kokkaa omassa kodissaan. Jos ostettaisiin vain valmisruokia, ne on tehty isoissa erissä ja samoilla lämpimillä menee 100000 annosta. Kotona kun jotain hauduttaa pari tuntia, ja samalla hellalla jotain keittää, kyllä siihen sähköä kuluu. Jokaisen pitäisi asua kerrostalossa, jossa olisi yhteisauna, asuntokohtainen saunakin vie melkoisen paljon sähköä.
- keskittämälläetuja
Neuvostoliitossahan sitä käytännössä kokeiltiin monenlaista, oli jopa useammalla perheellä yhteinen keittiökin, monenlaista hoidettiin keskitetysti. Jopa työvoimaakin oli erilaisilla leireillä keskitetysti...
- twytt4v
Risukeitin käyttöön niin sähköä säästyy :)
- löytöjä
Sellainen tulee näin äkkiseltään mieleen, että kirpputoreilta tekee usein ihan mielettömiä löytöjä, eli siellä voi olla pilkkahintaan myynnissä ihan uusia merkkivaatteita, kun vaikka esim. joku rikas on kyllästyny niihin muutaman kerran käyttämisen jälkeen ja antanut pois. Moni saattaa vieroksua ajatusta käytettyjen vaatteiden ostosta, mutta sieltä löytyy siis välistä ihan uusia/ uuden veroisiakin. Itse ostin juuri tuliterät naisten Nokian kumpparit kirpparilta hintaan 4 euroa.
- kirppuliisa
Tällaiset löydöt on just parhaita. Itse olen pitkään haaveillut sellaisesta mekko-mallisesta uikkarista, mutta ovat olleet turhan kalliita omalle budjetilleni. Jokin aika sitten löysin haaveilemani uimapuvun ihan uutena kirppikseltä vitosella. Nyt oikein odotan kesän uimareissuja :) . Muutenkin on parasta kirppiksellä, kun löytää jotain oikeaan tarpeeseen.
- vdnrnvnrnfnvr
Ruokakuluissaan säästää ainakin periaatteessa 20 prosenttia, kun syö 20 prosenttia pienempiä annoksia kuin ennen.
- Anonyymi
Ei mene ihan noin.
Joku luulee syövänsä vähän kun popsii voileipiä.
Totuus on kaikki närppiminen maksaa enemmän, kuin jos söisi tuhdin oikean aterian kerran päivässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mene ihan noin.
Joku luulee syövänsä vähän kun popsii voileipiä.
Totuus on kaikki närppiminen maksaa enemmän, kuin jos söisi tuhdin oikean aterian kerran päivässä.Kyllä ja ateriassa saa ollakin rasvaa, että kylläisyyden tunne säilyy pitempään, eli ei siis kannata ostaa vähärasvaisia tuotteita.
- eimullamuuta
Säästä n sähkössä. tälleen illalla mulla on vain tää kone ja tv päällä eikä muita valoja esim kittiössä enkä vessassa käytä valoa. Säästän myös siinä että kuljen polkupyörällä, ruussa säästän ja että ostan tavaraa kirppikseltä.
- Nunneli
Valoista puheen ollen. Minä hamstraan jouluaikaan koristelamppuja ja sellaista pientä led-lamppua, jolla saan tunnelmavaloa huoneisiin.
Yksi lukulamppu on. Kynttilät ovat todettu terveydelle vaarallisiksi.
Ajattelin ostaa kesäksi retkikeittimet ja katsoa, mitä sillä saa aikaan.
Veden kiehautan sähkökeittimellä paloitettujen perunien päälle.
Siten haudutan pari kertaa herneitäkin, niin kypsyvät nopeasti ja
pakasteeseen annoksittain niin saa soppaan ja lisukkeeksi salaatteihin.
Kun on kauniit astiat arkisin, niin se juhlistaa ja maku paranee.
- Kirpputorikirppu
Ite kanssa kannatan kirpputoreilla käymistä. Siinäkin pitää olla aktiivinen. huomaa helposti että jos ei käy pitkään aikaa ei tule niitä löytöjäkään. kun jaksaa koluta kerran pari viikossa niin ns. silmä harjaantuu. Vaatteiden huoltaminen on myös auttanut tosi paljon säästämään vaatekuluissa. Kun tietää kaikki kikat ja niksit niin ei tarvii olla esim. uusia kenkiä ostamassa kolmen kuukauden välein. Nahka kantaa aika pitkälle. Tuolta selailisin alkuun myös muita hyviä perus vinkkejä www.credigo.fi/uutisia/2016/101-saastovinkkia/
- tyytyväinenköyhä
Todella hyvät neuvot! Olen noudattanut näitä jo vuosien ajan perheemme kanssa ja uskomattoman vähällä rahalla selviää perheen arjen pyörittämisestä.
- jokaksikymmentävuotta
En saa enkä hae mistää avustuksia. Asuminen = yhtiövastike ruoka ja ihan peruskulut ovat yhdellä hengellä 580€/kk. Toki jos lääkärikululuja tai vaateita hankin niihin menee lisää.
- Anonyymi
Hyviä vinkkejä.... https://www.talous24.fi/oma-talous/saastovinkit/saastovinkit-kierrattajalle-top-6-vinkkia-naisille/
ei itse tulis mieleenkään esim pesupallot - ostan aina vaan sitä samaa litkua vuodesta toiseen - Anonyymi
Osta pesuaineet isoissa pakkauksissa, koko perheen pesuaineet maksaa n. 20€ vuodessa.
Ruokaa voi ostaa tarjouksista ja isoissa erissä. Minimissään yhden henkilön ruokamenot 200€ vuodessa tällä konstilla.
Puhelin, sähkö, vakuutukset ym. voi kilpailuttaa, säästöä helposti paljonkin.
Muutenkin kannattaa katsoa aina yksikköhinnat ostoksissa.- Anonyymi
Ruokamenoja ei voi vähentää 200 euroon vuodessa, jos syö ravitsemussuositusten mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruokamenoja ei voi vähentää 200 euroon vuodessa, jos syö ravitsemussuositusten mukaan.
Tuo 200€ vuodessa ruokaan kuluttava henkilö voi syödä ennemin ravitsemussuositusten mukaisesti, kuin ne jotka käyttävät paljon rahaa ruokaan. Usein epäterveellisesti syövät kallista ruokaa.
200€ saa kaupasta ostettua yllättävän paljon ihan terveellistä ruokaa! - Anonyymi
Jollain mennyt kuukausi ja vuosi sekaisin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jollain mennyt kuukausi ja vuosi sekaisin
Kyllä 200€ saa ostettua yhdelle henkilölle vuoden ruuat. Ei tosin mitään herkkuja, mutta ihan kelvollista ja jopa terveellistä ruokaa. Peruselintarvikkeet on yllättävän edullisia ja kun katsoo ostaessaan yksikköhinnat, niin ei ole mikään mahdoton toteuttaa.
Esim. kuivatut herneet maksaa 30kg säkissä alle 15€, siitä keittelee yhdelle henkilölle monet hernekeitot. Ja esim. kaurahiutaleet maksaa yhdelle henkilölle vuoden kaurapuuroihin alle 10€ ja on joka aamu syödä lautasellinen kaurapuuroa!
Kalaa voi ostaa suoraan kalastajilta todella edullisesti, on hyvä proteiinin lähde. Marketeissa myydään isoissa säkeissä porkkanaa tosi edullisesti. Kaali maksaa syksyllä niin vähän, että kannattaa tehdä hapankaalia koko vuodeksi, maksaa muutaman euron sekin satsi. Kyllä 200€ saa tosi paljon ostettua ihan oikeaa ruokaa!
- Anonyymi
Eu menoissa voi säästää paljon.
Ja yhteiskunnan rakentamisessa voi säästää paljon.
Vanhentuneita poliittisia sloganeita ovat; yhteisöllisyys, tiivis asuminen, kehittyvät kaupunkikeskukset, kasvukeskukset, globaali rahanjako, turha-matkailu, metro, joukkoliikenne, monikulttuuri-turvattomuus-terrori malli, jne
Nämä nyt vanhentuneet vihreä vas. kokoomus ideat lisäävät tautivaaraa, korona saastumista.
Unohdetaan nyt tuo vihreä- ja markkinatalous valheet ja rakennetaan suomea hajautetusti, turvallisesti, itsenäsiyyteen. Omaan vaurauteen ja vakauteen.- Anonyymi
Johan taas saatiin repsukin tänne trollaamaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan taas saatiin repsukin tänne trollaamaan...
Tää keittää kahvit termariin,koko päiväksi.Kahvinkeitin on nääs virtasyöppö.Turhia valoja ei pala,ei sisäl ei ulkona.Tarjouksista ruokaa pakkaseen.Älä turhaan juokse kaupoissa, osta vaan mitä tarvitset.Tää on säästänyt pitkän pennin.En käy kirppiksil enkä osta muutenkaan neteist tai ilmotuksista.Oma komero monipuolinen silti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tää keittää kahvit termariin,koko päiväksi.Kahvinkeitin on nääs virtasyöppö.Turhia valoja ei pala,ei sisäl ei ulkona.Tarjouksista ruokaa pakkaseen.Älä turhaan juokse kaupoissa, osta vaan mitä tarvitset.Tää on säästänyt pitkän pennin.En käy kirppiksil enkä osta muutenkaan neteist tai ilmotuksista.Oma komero monipuolinen silti.
Kahvinjuonti on ihan turhaa. Säästää paljon enemmän, kun ei keitä eikä osta keitintä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kahvinjuonti on ihan turhaa. Säästää paljon enemmän, kun ei keitä eikä osta keitintä.
Tämä tosi, en ole juonnut kahvia 35 vuoteen. On säästynyt paljon rahaa siinäkin. Teetä ostin aikoinaan ison erän kaverin kaupasta, siitä on riittänyt yli 30 vuotta liotella teepusseja. Kaakaota ostin M-kaupan loppuun myynnistä kaikki mitä hyllyissä oli toooosi edullisesti.
- Anonyymi
Kesä-syksy.Olen kerännyt talteen noin 350 tölkkiä/pulloa.
- Anonyymi
Jos omakotitalo, sulut kiinni. Autoilussa aja yksin, vaimo tai mies pihalle, ei ylimääräistä painoa.
Hengitä vain puoliteholla, näkkileipään vain sileällepuolelle, rosoinen puoli vie enemmän. Käännä kalsarit säästyy vettä, älä myös pese hampaita. Putoo ne muutenkin.
Suomi nyt - Anonyymi
Keittää teevettä ja juo sen veden ilman teetä. Halvemmaksi tietysti tulisi, jos ei keittäisi vaan joisi veden kylmänä.
- Anonyymi
Jos hakisi juomaveden vaikka yöllä taloyhtiön saunasta kanisterilla, niin ei pyörisi oma vesimittarikaan ja lopulla vedellä voisi huuhdella vaikka vessan.
- Anonyymi
kynttilät jättäisin pois. ihan turvallisuussyistä. Tulipalo on ksllid koko talolle. Jos kynttilän haluaa, niin sitten LED KYNTTILÄ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1433191EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403002- 1101443
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1451187Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621087Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661057- 601007
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373979- 41817
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23813