katsastettua auto.Paljonko on katasastus kustannukset ja vakuutukset?Mitä autolta vaaditaan?
kuinka vaikeata on saada museoautoksi
15
547
Vastaukset
- Helppohomma
Nyt kun laitat sen erikoismallin naftaliiniin voit palata 30 vuoden kuluttua asiaan.
- tekisinmuseoauton
Auto on saab 9001986.
- Nettimotossa
lukaae nuo ja jos veilä sen jälkeen on aihetta, niin näytä autoasi museoajoneuvokatsastajalle, niin hän kertoo mitä projekti vaatii.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Museoajoneuvo
http://www.sahk.fi/15 - NoitaTuhansiaVielä
Tuohon on helppo vastata!
Auton on näytettävä hyvin alkuperäiseltä eikä siinä saa olla näkyvää ruostetta,rähjäisyyttä tai kovin huonoa maalipintaa sekä sisustus oltava joko alkuperäinen tai uusittu sen ajan tyyliin oikein kankain tai tuon ajan istuinpäällisetkin tyyliltään käy.
Peräkontti oltava tiptop kuin moottoritilakin eli ei öljyisiä rättejä kanistereita ym rojua vaan siisti orkkiskuosisaan oleva peräkontti työkalut vararengas,moottori näytettävä samalta kuin silloin joskus ulkoilmeeltään.
Kaikki mitä saa piiloon ja pois silmistä/naamioitua on ok jos muutoksia teet,tyyliin abikoliittimet,vääränvärisiä johtoja-liittimiä,klemmareita ym.
Akku toki voi olla nykyajan tarvikekamaa.
Vanteet oltava joko siihen malliin kuuluvat tai sen ajan tarvikevanteet kumit tietty oikeaa kokoa näköä noin suurinpiirtein edes mitä löytyy.
Tarkoittaa että kun hommaat tuon auton myyntiesitteen,lehtien koeajoja/esittelyjä tms ja tutkit niitä kuvineen on autosi näytettävä vähän kuluneelta mutta ehjältä semmoiselta!
Kun näyttää semmoiselta niin otat yhteyttä alueesi museoajoneuvotarkastajaan,löytyy netistä tai kysy/liity paikkakuntasi harrasteajoneuvokerhoon,myös katsatusasemilta löytyy yhteystiedot MR tarkastajista ja vaatimuksista.
Mitä yleisempi ja tavallisempi aikansa auto Suomessa,sen vaikeampi sitä luonnollisesti on saada MR kilpiin koska osia löytyy ja tarjontaa on eli juuri tälläisiä autoja kuin tämä on ne joita yritetään vain museokilpiin vero&vakuutushelpotusten takia käyttöautojen korvikkeeksi.
Mikäli kyseessä on oikeasti harvinainen ja vaivalla entisöity tai hienosti säilynyt harvinaisuus tai erikoismalli tms on luonnollista että ne menevät oikeasti harrastekäyttöön,saavat ehkä vähän helpomman kohtelun tai anteeksi puutteita kun osia ehkä vaikea löytää ym eivätkä käyttöauton korvikkeeksi menossa tai nettiautoon MR statuksella korkeampaan hintaan jolloin ainut ajatus oli tehdä sillä tiliä... - MikäIdea
Ja kulut,niin,riippuu kuulutko SAHK jäsenkerhoon vai et mutta jotain 150-200e luokkaa taitaa nykyään olla ja selviää toki kun kysyt tai netistäkin.
Ne esitteet,lehtien jutut kuvineen,ohjekirja,autokirjoja tms on hyvä olla mukana tarkastuksessa koska sinun täytyy todistaa ja näyttää toteen että auto kuuluu olla näin jos tarkastajaa epäilyttää ja tulee sana sanaa vastaan.
Tarkastaja luottaa vain faktaan eikä mutu tuntumaan tai omistajien juttuihin!
PS myös hylätystä tarkastuksesta laskutetaan ja auton kuntoa seurataan katsastuksissa km lukemineen kuin kuntopuoltakin ettei mene halvaksi veronkiertokaaraksi.
Valitettavasti tuo autosi,kun ei ole avo,turbo,EMS,Finlandia tms erikoismalli vaan tavallinen kansanmalli ei oikein vakuuta noin harrasteajoneuvona ja vieläpä MR tarkistettuna koska noita näkyy vielä halpoina käyttöautoina joka päivä. - Tekisinmuseoauton
Saab 900i 5d combicuobe .automaatti.vuosimalli 1986.siitä on kysymys ,mallia ei ole tullut montaa vastaan,enkä löytänyt netistä yhtään myynissä.voi olla hankala ja turha homma museo katasataa.k.Toinen on amrikan malli 3d 900i automaatti viimeinen 8 ventiilinen malli ilman kattia.sisusta plyyssiä ja takapengissä niskatuet ja keskikyynärnoja.avattavat takaikkunat ja keskuslukot vm 1989. ostin sen diblomaatilta.1986 on myös entinen edustusauto siinä on myös keskuslukot.1986 on harraste auto vakuutuksessa ja siinä on täyskasko on hyväksytty harrasteautoksi .mutta täytynee pitää se harrasteautona. Uudempi on jatkuvassa käytössä ja sillä vedetään asuntovaunua .kesäretkillä.saabeista löytyy kaikki paperit ja täydelliset huoltokirjat ja todisteet kone ,vaihteisto ja alustan vaihdetuista osista.molempiin vaihdoimme kaikki alustan nivelet,eteen ja taakse,myös uudet takanavat ym.rakenellaan niitä ajan kulumsi ja entisöidään,niin eiköhän jonsin vuonna ne päädy museokilpiin.
- Eiköhäntääolluttässä
Just joo.
- IkäviäFaktojaRahasta
Tuota,ei millään pahalla ja makunsa kullakin,mutta 900i ja 5ovisena ei ole milläänmuotoa harvinainen,kiinnostava museoautona(makuasia toki)eikä tule ikinä olemaankaan 900 mallistossa kiinnostava keräilymielessä.
900i automaatti ja 3 ovisena on kiinnostavampi,mutta vaikka olisi kenenkä diplomaatin tai julkimon ex niin ei se sen arvoa tai kiinnostavuutta yksilönä mitenkään valitettavasti nosta,ihan tavallinen vientimallin eikä mitenkään harvinainen.
Kuten tuossa aiemmin tuli niin MR kilpiin saadaksesi se on oltava alkuperäinen,entisöity moiseksi tai omata oman aikansa tarvike&lisävarusteita ja tosiaan esitteet,kuvat,artikkelit,mainokset ym ovat oiva tapa tutkia ja toteuttaa sekä esittää MR tarkastajalle.
900 Saab sarjan kiinnostavimmat museo harrastemielessä ovat ehdottomasti vanhat alkupään yksilöt,erikoisversiot erikoisvarustein,avot,tehokkaimmat mallit,turbot ja minimaalisesti ajetut yksilöt tietysti.
2oviset sedan mallit eri versioineen siinä ja siinä,3 oviset parempi huomattavasti."paljon kirjaimia"takaluukussa ihan hyvä sääntö näissä harrastehommissa ja rahojen säilymisen kannalta se ehkä paras investointi pitkällä tähtäimellä vaikkakin Saab 900sta ei himoittavaksi keräilykohteeksi hintoineen ole jos niinkuin tienesteille meinaa päästä.
Tuppaa vaan olemaan että nälkä kasvaa syödessä ja se perusmalli ei kauaa enää tyydytäkkään vaan se joko myydään tai yritetään muuttaa toiseksi "paremmaksi"malliksi omin käsin mikä tietty ei siitä ihan virallisesti semmoista ikinä tee.
"Huonoimmat" noin harrastemielessä(jos niin voi sanoa)on 4-5 oviset perhemallit,paljon ajetut ja yleensä enempi työtä vaativat yksilöt(arvo ei nouse teit mitä teit ja hyviä yksilöitä löytyy yhä edullisesti=ei maksa vaivaa)
Minkään näiden Saabien arvo tai kiinnostavuus ei nouse(jopa päinvastoin) olipa uusi moottori,laatikko,verhoiltu tai puolet pelleistäkin uutta saati että nivelet tai pakoputki ovat vaihdettu,näinhän ne vanhoissa ja paljon ajetuissa autoissa tapaa olla....
Niissä erittäin hyvin säilyneissä ja vähän ajetuissa ei moisia ole pahemmin tarvinnut uusia eli ovat hyvin alkuperäisiä ja vain välttämättömät kulutusosat tarvinnut uusia.
Tietysti jos joku autoyksilö omaa itselle tärkeän historian jota ei voi rahassa mitata tai ei muuten välitä mennä "muiden mukana"näissä ovi ja malliasioissa niin mikäs siinä,kukin taaplaa tyylillään ja omilla rahoillaan=) - Autoharrastajat
saa 99 ja96 mallit saa helposti musekatsatettua.yksi harvinainen saab 99 wagonback amerikan malli .oli hieno oli plyyssinahka verhoilu ja ,automaatti.ruikukone ja ohjaustehostin.avattavat takaikkunat ja kaikki lasit polaroitu ja neljä etulamppua on musekatsastettu ruotsissa vuosimalli 1975 .toinen jällellä oleva on suomessa ja ei ole tietoa onko niitä enempää säilynyt niitä tehtiin pieni määrä vain amerikkaan.väri oli gamelontti,eli vaihtaa väriä valon mikaan..yritin ostaa sen ruotsista ,mutta pyynti oli tosi kova.valitettavasti 900 mallit on huono maineisia ja saa huonosti osia.ei kannata mr katsastaa.
- Nettimotossa
Kyllä se tavisautokin kannattaa museorekisteröidä, jos siihen kunnostukseen ei tarvitse upottaa tuhansia euroja ja satoja tunteja työaikaa.
Iso osa museoautoista on jotain erikoismalleja yms. mutta 30 vuoden päästä sitä tavissaabia arvostetaan ihan eri tavalla.
Välttämättä se arvonousu ei ole suuri, mutta eihän kaikki autoja pidäkkään tuleva arvonnousu mielessä.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos museoinnissa joku mietityttää, niin ennen projektin aloittamista käy "piireissä" näyttämässä autoa tai pyytää museotarkastajan tallille juttusille.
Sillä tavalla saa aika hyvän tiedon siitä mitä projrkti tulee vaatimaan ja paljon se kustantaa.
Toki voi hypätä altaaseen ja todeta puolessa välissä, että ei tule mitään.- museoon
Olen samaa mieltä, kyllä noita ihan normaaleja käyttöpelejäkin on syytä taltioida jälkipolville ihmeteltäväksi.
- ajattelintehdämuseoauton
Tuota noin musetarkastaja kävi ja ainoa mitä pitää tehdä on kattoverhoilun ja takakulmapalojen verhoilu.Maalipinan pitää olla yhtenäinen.Joutuu maalaamaan oven ja alahelmapellit.saabin tyyppi on 900i combicoube gls automaatti. Pystylamppuinen Vm1985 ensimäinen sivuvilkkumalli.
- MilläValuutallaLaskee
Joopa joo,30vuotta on niin pitkä aika että et voi tietää oltko itse enää hengissä,onko kukaan muukaan,mitä autoilun rajoituksia on ja onko näille museo tai harrasteautoille millaisia määräyksiä,saako bensaa ym eli tuollaisia on ihan turha huhuilla ja haaveilla täällä,eletään nykypäivää ja edes pikkasen lyhempiä hyppäysiä kuin 30vuotta kun 10vuottakin piisaa kovasti kristallipallon kera arvaillen.
Kannattaa?
Niin,mikä kannattaa ja mikä ei ja millä sitä mitataan?
Tottahan vanha ja hyväkuntoinen tavallinen kansanauto kannattaa aina talteen ottaa,ei heti romuttaa,joku voi saada siitä harrasteen tai osia.
Maksaa siitä ei satasia enempää kannata mielestäni.
Jos "rahallisesti"on sitä että moinen 900 on jo valmiiksi itsellä,on hyväkuntoinen ja ei vaadi isoa askartelua MR niin mikä ettei.
Mutta jos "rahallisesti" meinaa arvon-nousua tulevaisuudessa niin kate on surkea kun autosta on myös kuluja ja sitä pitää huoltaa-hoivata ja sillä oltava myös talli.
Vielä surkeampi "rahallisesti"on jos se on ensin ostettava,laitettava rahaa osiin ja korjaamiseen vaikka tuhatkin euroa niin ei lyö ikinä "rahallisesti"leiville,ei tule tavallinen 900 arvoltaan nousemaan meidän aikanamme paljonkaan,kas kun niitä on paljon ja jopa vielä enemmänkin!
Käyttöautoina pohjoismaissa rutkasti yhä ja eriasteisina projekteina-raatoina tuhansittain!
Jos tiliä meinaa edes teoriassa tehdä on versio malli oltava malliston huipulta!
Ihminen joka kiinnostunut ja harkitsee näitä MR juttuja ei voi olla "ihan kuutamolla" vanhoista autoista,lainsäädännöstä,pykälistä,vaatimuksista ja miten hommat toimii,kas kun netti on keksitty ja varmaan harrastelehtiä luettu,katsastusasemia tullut käytettyä joista saa infoa puhelimella&sähköpostilla saa MR tarkastajia tai muita vanhojen autojen harrastajia kiinni ja voi kysyä mikä mieltä painaa.
Alkuperäisyys ja kuin myyntiesitettä katselisi tuon ajan tarvikeluetteloiden lisävarustein on se ainut mitä tarvii tietää.
Jos kaikki on alkuperäistä,ajanmukaista ja muutokset(esim uusi maalaus,verhoilut,lisävaruste/tarvikevanteet,renkaat..) tehty alkuperäisyyttä kunnioittaen niin hyvin kuin pystyy on auto MR kelpoinen.
Tyhmintä on hypätä altaaseen ja hukkua keskellä allasta kun koko homma käy liikaa voimille kukkarolle mikä tarkoitaa liian huonoa kuntoa uimarilla ja projektilla arvoon nähden jos valmiin olisi saanut halvemmalla.- ajattelintehdämuseoauton
mitä mieltä olet kun näin amerikassa saab99 sse.vm 1971. siinä oli ilmastointi.automaattivaihteet.ohjaustehosti.ruiskumoottori.pilleri vanteet ja nahkakatto ja avattavat takalasit.väri oli marmorin valkoinen ja musta nahkakatto.oikea nimi lienet takrakatto.on minulla yksi 1933 mallin hoppa ja vähän muitakin.
- Trumatikki
Ei onistu ilman trumatikkiä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446