Johanneksen evankeliumin alun mukaan alussa oli olemassa Sana, joka oli Jumalan luona ja Sana oli Jumala. Alussa on siis täytynyt olla myös Jumala, jotta Sana voisi olla Jumalan luona. Siispä alussa oli sekä Jumala, että Sana, joka oli siinä vaiheessa Jumalan luona. Ajattelen, että kyseessä oli yhtenäinen kokonaisuus. Sana oli ikäänkuin Jumalan ajatus, jota ei vielä oltu tuotu julki.
Sitten alkoi luomistyö, jolloin Jumala sanoi Sanan ja Sana syntyi näin erilliseksi. Sana on siis syntynyt Jumalasta, toisin kuin kaikki luodut, jotka ovat luotuja Sanan välityksellä. Tämä tekee Sanasta erityisen verrattuna kaikkiin luotuihin henkiolentoihin.
Jakeesta 14 eteenpäin Johannes kertoo Sanan olevan Jeesus Kristus:
"Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: "Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä. Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle. Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta."
Näin ollen Jeesus on Jumalasta syntynyt, ei luotu, ainoa oikea Jumalan Poika. Tämä kumoaa sen ajatuksen, että Jeesus voisi olla luotu enkeli. Kaikki on luotu Sanan välityksellä. Vain Sana on Jumalasta syntynyt.
Kuka on Sana?
26
305
Vastaukset
- SanaOnVertauskuva
Minä ymmärrän Johanneksen evankeliumin alun runollisena kuvauksena siitä, kuinka Jumala ilmoitti itsensä Jeesuksen välityksellä. "Sana tuli lihaksi" on vertauskuva, joka tarkoittaa sitä, että Jeesus kertoi Jumalan tahdon ja heijasti hänen ominaisuuksiaan.
Sana ei siis tämän tulkinnan mukaan ole kirjaimellisesti yhtä kuin Jeesus (ja tuollainen tulkinta luo omat ongelmansa) vaan Sana rinnastuu Sananlaskuissa mainittuun viisauteen, joka myös on tapana liittää Jeesukseen. Eihän viisauttakaan silti ajatella niin, että se olisi kirjaimellisesti yhtä kuin Jeesus.
Kolminaisuusopin ja Jeesuksen Jumaluuden (siis kaikkivaltiuden) kannattajat ymmärrettävästi tarttuvat lauseeseen "Sana oli Jumala" ja katselevat sitä oman tulkintansa läpi, koska Raamatusta on hakemallakaan vaikea löytää kovin paljon näitä asioita puoltavia kohtia. Joh. 1:18 mielestäni on avain Johanneksen evankeliumin alun ymmärtämiseen: "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut."- Paipai
" ..Vaan sana rinnastuu sananlaskuissa mainittuun viisauteen ,joka myös on ollut tapana rinnastaa jeesukseen , " ...
Tapa kuin tapa, mutta puuta heinää ; Sananlaskujen Sofia oli Juutalaisen tarun Viisaus,Jahven tytär , joka eksyi tähän maailmaan Seki'navalona ,
Toinen kysymys on Tämä " Khristos ;Voittaja , sana , sehän oli 100-luvun Syyrialaisen auringonjumalan Solin arvonimi , ; Minne se häipyi se " nasaretilainen ,? - Tui-tui
Milläs periaatteella se Paipai päättää, mikä on jumalansanaaa ja mikä on niiltä kirkkoiseiltä? Aikas taiteilulta näyttää.
- Jaa-
Jeesus todistaa itse näin:
"Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö" (Joh:16:28). - Paipai
Tui-tui kirjoitti:
Milläs periaatteella se Paipai päättää, mikä on jumalansanaaa ja mikä on niiltä kirkkoiseiltä? Aikas taiteilulta näyttää.
No Tuota se vaatiipi hiukan lukutaitoo, ja hiukan vaatii vanhojen kirjoitusten selaamista ,
Jos nyt vaikka tarvii tietää , kuka jonkun kolminaisuusopin värkkäsi , kannattaa lukea sen ajan kirjoittajia , muitakin kuin näitä kirkkoisejä , heidän omat säilyneet kirjoitelmansa puhuvat aika paljon , Esim , Tertullianukselta ei ole jäänyt mitään ns, henkilökohtaista jäämistöä , vaikka kirjoituksia on , tutkijat arvelevatkin ,että joku muu kirjoitti hänen nimellään , että oli hyvin yleistä , että nimettömät kirjoittajat ottivat jonkun kuuluisemman, tai keksityn nimen , ja käyttivät sitä surutta , esim , T; n aikaan kirjoittanut Pseudo-Areiopagita väitti 300 luvulla olevansa -100 luvulla elänyt Ateenan piispa ,
Raamatussa sanotaan , että _ihmiset kirjoittivat siitä , mitä he näkivät ja kuulivat , todistukseksi muille ,, kukin omana aikanaan , juutalaisilla oli omat tarunsa ja kertomuksensa , joista Paulus oppineena miehenä varoitti , Myös Luukkaan kertomana tekstiin on ilmestynyt esim, vanha joonialainen kertomus Joonian kuningattaresta , jonka madot mussuttivat , jumalten käskemänä; se juttu Herodes Antipaksesta , jota kertomuksessa enkeli löi , ja madot söivät hänet ,sama tarina eri paketissa ,
Tosi on kuitenkin , että kun neljännesruhtinas Antipas menetti duuninsa , ja joutui Keisarin epäsuosioon , Hän matkusti Nyk, ranskaan sen ajan Lugdulumiin , nyk, Lyoniin , ja eli Herodiaan kanssa elämänsä loppuun asti , se tiedetään Rooman historiasta ;
että niin , nykyään käytetään supertietokoneita tekstien tutkimiseen ; ja on päästy alle 30 vuoden ajan sisään , millloin teksti on kirjoitettu , oikeesti ,siinä verrataan esim, kielten kehitystä , ynnä paljon muuta , Mm, tää -Tuomas-kohta on kirjoitettu -600 luvulla ,
- Philo.of.Alexandria
Philo selittää tuolla mikä se sana oikein on:
"And even if there be not as yet any one who is worthy to be called a son of God, nevertheless let him labour earnestly to be adorned according to his first-born word, the eldest of his angels, as the great archangel of many names; for he is called, the authority, and the name of God, and the Word, and man according to God's image, and he who sees Israel. "
http://www.earlychristianwritings.com/yonge/book15.html
Eli jos olet sitä mieltä, että Johanneksen hyvienuutisten prologi puhuu Jeesuksesta, niin tämä selventää asian:
sana oli jumalan ensisyntyinen, vanhin hänen enkeleistään, arkkienkeli joka tunnetaan monilla nimillä....- Philo.of.Alexandria
Filon eli noin 20 eaa - 40 yaa. Hänen tekstinsä on siis VANHEMPAA kuin evankeliumien tekstit. Uuden testamentin vanhimmat kirjoitukset ovat Paavalin kirjeitä, noin vuosilta 50 yaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Filon_Aleksandrialainen - Ihmettelenpä
Miksi joku Raamatun ulkopuolinen kirjoitus olisi parempi todistus kuin Raamattu itse?
- Philo.of.Alexandria
Ihmettelenpä kirjoitti:
Miksi joku Raamatun ulkopuolinen kirjoitus olisi parempi todistus kuin Raamattu itse?
Koska raamattu on irrotettu monista sen ulkopuolisista kirjoituksista. Koska ei voi olla huomaamatta sitä tosiseikkaa, että Philo puhuu monta vuosikymmentä ennen samoista asioista, samoilla termeillä, kuin mitkä sitten tungettiin uuden testamentin kirjoituksiin, muunnettuna enemmän tai vähemmän. Paavalin kirjoitukset kyllä käyvät hyvinkin yhteen Philon näkemysten kanssa, mutta Paavali ei uskonutkaan kolmiyhteiseen jumalaan. Eikä muuten Jeesuskaan.
- soopaa
Philo ei ollut edes kristitty. Älä nyt viitsi sotkea jonkun filosofin ajatelmia alkukristittyjen teksteihin.
- Philo.of.Alexandria
soopaa kirjoitti:
Philo ei ollut edes kristitty. Älä nyt viitsi sotkea jonkun filosofin ajatelmia alkukristittyjen teksteihin.
Jeesus ei ollut kristitty.
- Paipai
soopaa kirjoitti:
Philo ei ollut edes kristitty. Älä nyt viitsi sotkea jonkun filosofin ajatelmia alkukristittyjen teksteihin.
älähän nyt , Philon A, oli se , joka kokosi Mooseksen laista ne !0= käskyä , ja hän oli varmasti esim, Pauluksen oppi-isiä , Hän oli niitä Juudan oppineita _ennen alkuseurakuntaa , ja ainoa henkilö sieltä , joka tunnetaan myös Muusta historiasta , hän kävi Rooman keisari Galigulan luona , Kristityt tulivat hänen jälkeensä ,
- Philo.of.Alexandria
soopaa kirjoitti:
Philo ei ollut edes kristitty. Älä nyt viitsi sotkea jonkun filosofin ajatelmia alkukristittyjen teksteihin.
Lisätään nyt vielä, että alkukristillisyys tykkäsi kovastikin Filonin näkemyksistä, minkä vuoksi niitä onkin sitten omittu kristinuskoon. Joidenkin mukaan tosin sekä kristinusko, että Filon käytttivät aiempaa lähdettä, se ei kuitenkaan muuta sitä että ajatukset ovat peräisin ajalta ennen niin sanottua Jeesusta.
Toinen kysymys on se, kuinka paljon kristinuskoon on omittu ajatuksia enokilaisesta (Hanok) juutalaisuudesta. Ainakin titteli ja näkemys taivaallisesta, pre-eksistentistä messiaasta, ihmisen pojasta, näyttäisi olevan peräisin näistä raamatun ulkopuolisista teoksista.
Raamattuun on siis kopioitu ja tuunattu tarinoita muista lähteistä ja sitten lähteet on ilmoitettu henkeyttämättömiksi. Tämä puolestaan vahvistaa ajatusta tarkoitushakuisesta uskonnollisten tekstien kirjoittamisesta, joiden ei ole tarkoitustakaan olla luotettavia ja kritiikkiä kestäviä, perustuuhan (aabrahamilainen) uskonto kritiikin torjumiseen jopa hengen uhalla. - tuotteessa.vikaa
Philo.of.Alexandria kirjoitti:
Lisätään nyt vielä, että alkukristillisyys tykkäsi kovastikin Filonin näkemyksistä, minkä vuoksi niitä onkin sitten omittu kristinuskoon. Joidenkin mukaan tosin sekä kristinusko, että Filon käytttivät aiempaa lähdettä, se ei kuitenkaan muuta sitä että ajatukset ovat peräisin ajalta ennen niin sanottua Jeesusta.
Toinen kysymys on se, kuinka paljon kristinuskoon on omittu ajatuksia enokilaisesta (Hanok) juutalaisuudesta. Ainakin titteli ja näkemys taivaallisesta, pre-eksistentistä messiaasta, ihmisen pojasta, näyttäisi olevan peräisin näistä raamatun ulkopuolisista teoksista.
Raamattuun on siis kopioitu ja tuunattu tarinoita muista lähteistä ja sitten lähteet on ilmoitettu henkeyttämättömiksi. Tämä puolestaan vahvistaa ajatusta tarkoitushakuisesta uskonnollisten tekstien kirjoittamisesta, joiden ei ole tarkoitustakaan olla luotettavia ja kritiikkiä kestäviä, perustuuhan (aabrahamilainen) uskonto kritiikin torjumiseen jopa hengen uhalla."joiden ei ole tarkoitustakaan olla luotettavia ja kritiikkiä kestäviä, perustuuhan (aabrahamilainen) uskonto kritiikin torjumiseen jopa hengen uhalla."
Jos tuote olisi kunnossa, se myisi itse itsensä eikä sitä tarvitsisi pakkosyöttää väkivallan ja pelottelun avulla. - Philo.of.Alexandria
tuotteessa.vikaa kirjoitti:
"joiden ei ole tarkoitustakaan olla luotettavia ja kritiikkiä kestäviä, perustuuhan (aabrahamilainen) uskonto kritiikin torjumiseen jopa hengen uhalla."
Jos tuote olisi kunnossa, se myisi itse itsensä eikä sitä tarvitsisi pakkosyöttää väkivallan ja pelottelun avulla.Juuri näin. Sen sijaan nyt tarvitaan lakeja turvaamaan "jumalan kunniaa".
- Turvaa.uskonnonvapautta
Philo.of.Alexandria kirjoitti:
Juuri näin. Sen sijaan nyt tarvitaan lakeja turvaamaan "jumalan kunniaa".
Jos viittaat Rikoslain 10 §:ssä kiellettyyn Jumalan pilkkaamiseen, niin kyse ei ole Jumalan kunniasta, vaan toisten ihmisten uskon kunnioittamisesta. Rikoslain 10 §:ssä esitetyt kiellot ja niistä seuraavat rangaistukset ovat edellytys sille, että uskonnonvapauslaki (267/1922) toteutuu.
Teksti on päässyt vuosien kuluessa hieman muuttumaan. Aivan alkualkualkuraamatussa Tyrnävältä on oikea teksti. Se menee näin:
Alussa oli olemassa pyllynreikä, joka oli pyllynreiän luona ja pyllynreikä oli pyllynreikä.
Ja vinkuintiaksi petuiinihintun murteella sama:
ՃՋՔՓկթ ﬔֆփդգեՒՊ ՋՌՃ ՎՖՔԲԳ ﬔֆփդգեՒՊ ՋՌՃ ﬔֆփդգեՒՊ ՋՌՃ ՎՖՔԲԳ- raamattu
"”Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
"Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen. Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.”
Matteus 15:11, 18-19 raamattu kirjoitti:
"”Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
"Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen. Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.”
Matteus 15:11, 18-19"”Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan se jt-huttu, mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
"Mutta jt-saaste mikä käy pyllynreikästä ulos, se tulee suolesta, ja se henkästyttää ihmisen. Sillä anuksesta lähtevät jt rahan keräämiset pryyklyniin, haureudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.”
- Jobinpostia
Ilm.19:13. Ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana. Ps.33:6. Herran sanalla ovat taivaat tehdyt......
- Sanasanallaomamerkitys
Huomaa että luomiskertomuksessa ensimmäisen kerran Jumala puhuu monikossa tässä vaiheessa.
"Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu."
Kysymys kuuluukin että oliko sana tällöin Jumalan luona kelle puhuu?Huomaa että luomiskertomuksessa ensimmäisen kerran pylly puhuu peräilman välityksellä monikossa tässä vaiheessa.
" pylly sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet pylly kaltaiseksi kakkakoneeksi, ja hallitkoon hän peräilmallaan meren valaskaloja, taivaan lentäviä pelejä, kondoomikotkia, pöllöjä ja paviaaneja, maata ja kaikkia pikkueläimiä, mm. rokodiili ja rutsi, joita maan päällä aikansa kuluksi toikkaroi."
Kysymys kuuluukin, että oliko pylly tällöin pyllyn luona ja kelle pylly puhuu? Ruts! Ruts!
- äläsotkevertauksia
Markuksen4: mukaan
Kylväjä kuvauksessa
"Kuulkaa! Mies lähti kylvämään. 4 Ja kun hän kylvi, kävi niin, että osa siemenistä putosi tien oheen.....
Selityksessä
"Sitten Jeesus sanoi: "Jos te ette käsitä tätä vertausta, niin onko teistä ymmärtämään muitakaan vertauksia? 14 Kylvömies kylvää sanan".....
Mitä sana kuvaa ja kuka on sana?
Mitä kyväjäkuvaa ja kuka on kylväjä?- Missähänse
Niin, ei siitä vartiotornia löydä
- mustanäyttäätältä
Taisi kääntyä keskustelu epätoivottuun suuntaan.
- tsiktsikheee
Hiljaista on ollut Filonin tekstin jälkeen. Taisi osua kipeään kohtaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894120
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353201Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032313Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312168Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell861954Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281857- 311830
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271577Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91537- 281511