Sähköauton valmistus on korin, jarrujen yms osalta samaa kuin fossiilisten autojenkin.
Sähkötekniikka ja elektroniikka on kiinalaisten halpatehtaiden ansiosta superhalpaa.
Mikä siitä autosta tekee niin mahdottoman kalliin. Pelkät akutko?
Teollisuudessa regeneratiivisia säädettyjä käyttöjä on käytetty vuosikymmeniä.
Ne ovat tekniikaltaan samoja kuin autotekniikkaan sovellettavatkin.
Tosin autotekniikassa niistä voidaan riisua sellaisia ominaisuuksia jota yleiskäyttöisissä on turhaan.
Kehitystyökin on melko siis mitätön ja enemmän kysymys on muotoilu ja markkinajutuista.
Tekniikkahan meilla on ollut vuosikymmeniä. Jo mummo ankka ajoi sähköautolla
En jaksa uskoa että moottoritekniikan korvaaminen voi maksaa kymmeniä tuhansia.
Jos pikkuauto maksaa 13 000€ ja sähköauto 30 000...40 000€ jotain mätää täytyy olla.
Hybridi on vain petrokemian kuolonkorahdus ja vetyauto on niin naurettava idea ettei kenenkään täysjärkisen sitä kannata edes ajatella.
Miksi sähköauto on niin kallis?
42
1638
Vastaukset
- 45732
Juurikin näin, joku tai jotkut jarruttelee sähköautojen markkinoilletuloa, tekniikka kehittyy akut halpenevat, mutta se ei näy sähköpelien hinnoissa. Miksi? Tesla 3 sähköautoa varattiin 5pv aikana yli 300 000kpl ja jo suomestakin yli 100kpl. Vaikka autoa ei ole edes vielä olemassa. Eikö tämä jos mikä todista, että sähköautoja halutaan mutta niiden valmistusta pantataan ja hidastetaan suurten voittojen toivossa. Sähköautot halutaan vaieta kuoliaiksi, ei ole koeajoja lehdissä, ei tekniikoiden vertailua, ei kestotestejä jne...
- Patteri-Paavo
Kuka tai ketkä tämän vaikenemissalaliiton takana mahtavat olla? Miten he estävät lehtiä koejoja tekemästä tai muuta vastaavaa? Ja kuten itse kirjoitit, Teslaa varattiin yli 300 000 autoa näkemättä kovalla julkisuudella. Ei se oikein kuoliaaksi vaikenemiselta vaikuta.
Mene ja osta sinäkin sähköauto tai useampi, ja ole onnellinen.
- Ruiseri
Jos halutaan edes kohtuullisen käyttökelpoinen toimintasäde, niin akut niissä maksaa ihan perhanasti. Teslan akkusatsi maksaa 50000€ noin esimerkin vuoksi. Muuten sähkötekniikka on halpaa. Ongelma on myös akkujen paino, tulee kuolemankierre kun tarvitaan tukevanpi runko, enemmän tehoa, isommat akut jne jne...
- 5632
Vanhaa tietoa akkujen hinnoista, 18650 kenno (joita Tesla käyttää) maksaa kuluttajalle n. 1.1e/kpl (2800mA), ostettuna läppärin akkuina 10.8V 8800mAh 12kpl sarjoissa. Satojatuhansia pelkkiä kennoja ostettaessa kerralla hinta todennäköisesti puolittuu, Tesla on laittanut oman akkutehtaan pystyyn kokoonpanohallien viereen, jolloin hinta tästä vieläkin putoaa arvio n. 0.30c per kenno. Tesla-S autossa on n.32 000kpl näitä kennoja (riippuen tietty akuston koosta), tällöin akuston hinnaksi tulee 9 600e. Normi polttomoottoriauton moottori maksaa 4000-5000e (bensa), apulaitteet hiukan enemmän 6000-8000e riippuen varustustasosta eli 10 000-13 000e. Akkujen hinnoista johtuva perustelu sähköauton kalliimpaan hintaan ei enään pohjaa faktoinin vaan muihin syihin. Sähköautoja ei haluta valmistaa, kun on investoitu kalliisiin koneisiin, joilla nykyinen moottori valmistetaan, öljyvaltiot lobbaavat sähköautoilua vastaan ja pudottavat bensan hintaa. Vedotaan myös lyhyeeseen ajomatkaan sähköautoilla latauksen hitauteen yms. Teknisesti asia voitaisiin hoitaa standardi vaihto akulla, kuten kosan-kaasupullo, vaihdetaan tyhjä täyteen...aikaa kuluu 2-3min ja robotti hoitaa homman. Leaf käyttää green energy- asemilla tätä tapaa Japanissa. Miksi EU ei vaadi samanlaisia tuotteita meidän markkina-alueellemme?
- StatussymboliMaksaa
Suunnittelu ja ohjelmistot maksaa. Puhtaalta pöydältä aloittaminen vaatii isot investoinnit, jotka pitää saada kuoletettua myös. Ja jos ostajia riittää kalliille autolle, niin miksi myydä sitä yhtään halvemmalla? Hullu ei ole se joka pyytää.
- Elcar
Autojen suunnittelua EI aloiteta puhtaaltä pöydältä oli käyttötekniikka mikä hyvänsä.
Eikä aloiteta valmistustakaan.
Intialainen softainssi vääntää millaisen aliohjelma koodin hyväsä 75 000 rupialla mihin hyvänsä vehkeeseen.
Tosiasiassa autotehtaat eivät yksinkertaisesti halua uutta ajattelua koska lobbareina ovat jättimäiset petrodollarivuoret.
Jos ameriikan autoteliisuus väännettiin 40-luvulla hetkessä tuottamaan sotakoneita ja sama sodan jälkeen toisinpain, ei voi olla sen suurempi ponnistus aloittaa sähköautojen massavalmistusta.
Kun pieni ryhmä kehitti GM Volt autoa se saatiin toimivaksi mutta lakaistiin saman tien maton alle. Kaikki autotkin lunastettiin takaisin ja hävitettiin, yhtään ei jäänyt edes museoon.
- 2212444
Fiatin pomo juuri totesi, että jos Tesla onnistuu tekemään sähköautoja kannattavasti, he rupeavat kopioimaan. Hän vain epäilee, ettei pysty. Teslahan tekee aivan jumalatonta persnettoa.
Eli kyllä kysymys on kustannuksista.
GM on panostanut sähköautoihin jo kauan, mutta ei sekään pysty tarjoamaan 60 kWh:n tänä vuonna myyntiin tulevaa Boltia kuin vajaalla 40 000 eurolla.
http://insideevs.com/fiat-ceo-we-can-make-a-better-tesla-model-3-rival-in-12-months-but-we-dont-want-to/
Tuossa vähän Boltin sisuskaluista kuvia.
http://insideevs.com/deep-dive-chevrolet-bolt-battery-pack-motor-and-more/- 98765B
Teslan osake on noussut New Yorkin pörssissä vuodesta 2011 vain 1000%, joten mihin perustat väitteesi persnetosta? Pelkästään uuden mallin Tesla 3:n ennakkomaksuista ensimmäisen viikon ajalta Tesla keräsi 12 000 000 000 USD.
- Ruiseri
Persnetto takoittaa firman kärsimiä tappioita liiketoiminnassaan. Osakkeitten arvolla ei tämän asian kanssa ole suoranaista tekemistä. Osakkeitten arvonnousu ei sada firman liikevaihtolaariin ollenkaan.
Tesla tekee koko ajan pahaa tappiota, eli edes hirveät hinnat ja etumaksut eivät kata valmistuskuluja.
- aasiihaat
Suunnittelu on maksanut maltaita ja joku saa luvan maksaa, sen!
- näinsennäin
Siksi, että myyjä ottaa tavarastaan niin korkean hinnan kuin vain saa. Se niin sanottu kysynnän ja tarjonnan laki. Mutta ei hätää, kyllä melko pian muutama isompi tekijä laittaa kunnon tehtaan suoltamaan sähköautoja ja sitten aletaan myydä enempi hinnoilla ja sitten on tavallisemmillakin sukankuluttajilla varaa käydä ostoksilla. Toistaiseksi muutamat ovat vain valmistavinaan sähköautoja ja vanhoolliset kuluttajat keskittyvät autojen negatiivisiin seikkoihin.
- jkn2
Teslan tuotanto on kasvanut 50% vuodessa jo useamman vuoden. Silti vasta nyt ovat päässet n. 0,1 % osuuteen maailman automarkkinoista. Suuri osa auton hinnasta johtuu tehtaan pienuudesta. Tesla aloitti aikalailla tyhjästä. Akut Panasonicilta perussähkötekniikka https://en.wikipedia.org/wiki/AC_Propulsion_tzero
Teslan pomon oman arvion mukaan saavat hinnan puoleen valmistusmäärän kymmenkertaistuessa.
Tesla teki hieman voittoa viime neljänneksellä. Voittoa on vaikea tuottaa, kun samalla investoi 50% vuosikasvuun ja kehittää uusia malleja. Pienelle tehtaalle uuden mallin kehittäminen on todella suuri kustannus.
Se hävitetty sähköauto ei ollut Volt vaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1
Kyllä niitä museossa on. Tosin muistaakseni ajokelvottomaksi tehtynä. Siitä on hyvä dokumenttivideo.
Nyt ehkä suuret valmistajat haluaisivat tehdä sähköautoja. Ei vain ole niin helppoa ostaa suurta määrää akkuja. Jonkun täytyy tehdä se akkutehdas ja avata uusia kaivoksia... Tähän menee aikaa vuosia.
Niitä kennoja on Teslan akussa. 8000 kpl.
- Tesla3
Tesla 3 maksaa 32 000USD varauksia voi jo tehdä, valmistus alkaa 2017-2018. Ensimmäisen 5 päivän aikana maksettiin 1 000 USD varausmaksuja 300 000 kpl 100kpl Suomestakin. Suomen hinnaksi on arvioitu veroineen 41 000e. Suomessa tätä ei juurikaan uutisoitu, maailmalla se oli sensaatio...
- Ruiseri
Kun kyseesä on auto, jolla ei talvella edes pääse Helsingistä Turkuun ja takaisin yöpymättä Salossa autoa lataillen, niin ei ihme, että täällä eivät sampanjapullot poksahdelleet.
- jaaniinköhän
Ruiseri kirjoitti:
Kun kyseesä on auto, jolla ei talvella edes pääse Helsingistä Turkuun ja takaisin yöpymättä Salossa autoa lataillen, niin ei ihme, että täällä eivät sampanjapullot poksahdelleet.
Lataus paimiossa Supercharger-latausasemalla 20min. samalla juo kahvit. Kesällä ei tarvitse edes ladata.
Ota asioista selvää ennen kuin kuin suollat aivopierujasi. - 213456743217
Vakio versiossa Tesla 3 akustolla ajaa 385km, se voi hyödyntää supercharger asemia kuten Tesla S, joita on suomessa kokonaista 3 kpl ! Sivistysmaissa Ruotsissa ja Tanskassa useita kymmeniä, ÖLJYMAA Norjassa satoja. Suomen erittäin nuiva suhtautuminen sähköllä kulkeviin laitteisiin pitää uusimman kehityksen varmasti poissa meidän markkinoiltamme. Kun muu maailma ajaa sähköllä, köyhä suomalainen hakee edelleen kulkupelinsä saksasta, ajaa fossiilisilla polttoaineilla ja valittaa kun vienti ei vedä...
- kallistako
No on noita Tesla S.iä suomessa enempi kuin 3 kpl. Jos tarkoitit että superchargereita on 3 kpl. meni sekin väärin, niitä on jo 5 kpl.
Toki pikalatureita tarvitaan lisää, eiköhän niitä tule suhteessa Tesla-autojen myyntiin.
Esim. norjassa ei ole mitään verotusta sähköautoille, suomessa itse autovero on päästöpohjainen joten se ei ole sähköautossa kovin korkea, mutta ALV on 24%. Olen ymmärtänyt että EU sanelee jotenkin ALV.tä, eli sitä ei suomi voi kulutushyödykkeissä pienentää. - Patteri-Paavo
jaaniinköhän kirjoitti:
Lataus paimiossa Supercharger-latausasemalla 20min. samalla juo kahvit. Kesällä ei tarvitse edes ladata.
Ota asioista selvää ennen kuin kuin suollat aivopierujasi.Entäs jos ei juo kahvia? Kyllä Helsingistä pitää päästä Turkuun ilman että välillä pitää pysähtyä puoleksi tunniksi kävelemään ympyrää.
- jaaninköhän
Patteri-Paavo kirjoitti:
Entäs jos ei juo kahvia? Kyllä Helsingistä pitää päästä Turkuun ilman että välillä pitää pysähtyä puoleksi tunniksi kävelemään ympyrää.
No teslalla kyllä ajelee helposti muun liikenteen mukaan edestakaisin turkuun.
Ja sitä paitsi jokaisella joka ajaa helsingistä turkuun, on sinne turkuun jotain asiaa joka täytyy hoitaa, siksi aikaa auto lataukseen yleisille latauspaikalle joita turussa on useita, ja taas on auto tankattu.
On nykyihmisillä kiire! 20min tuntuu olevan täysin ylivoimainen tauko! Ei juo kahvia...no just...Ihan vaan tiedoksi: Sähköauton lataaminen vaadi ympyrää kävelemistä. - Patteri-Paavo
jaaninköhän kirjoitti:
No teslalla kyllä ajelee helposti muun liikenteen mukaan edestakaisin turkuun.
Ja sitä paitsi jokaisella joka ajaa helsingistä turkuun, on sinne turkuun jotain asiaa joka täytyy hoitaa, siksi aikaa auto lataukseen yleisille latauspaikalle joita turussa on useita, ja taas on auto tankattu.
On nykyihmisillä kiire! 20min tuntuu olevan täysin ylivoimainen tauko! Ei juo kahvia...no just...Ihan vaan tiedoksi: Sähköauton lataaminen vaadi ympyrää kävelemistä.Silloin kuin olen käynyt esimerkiksi Turussa, ei määränpäässä ole mitään yleisiä latauspaikkoja. Ajan kotipihastani suoraan määränpäähäni Turkuun, jossa on yleinen sorakenttäparkkipaikka. Ei siinä mitään sähköautoja ladata, enkä lähde etsimään ajopelille jostain ostoskeskuksesta latauspaikkoja päivän ajaksi ja jatkamaan taksilla perille. Sitten kun koittaa paluun aika, ajan takaisin suoraan kotiin. Huonosti tuohon sopisi sähköauto, joka alkaa vilkutella punaista kojelaudassa kesken reissun.
Tokihan matka sähköautollakin onnistuu, siinä kuin vaikka häkäpönttöautolla, mutta se vaatii tarkkaa etukäteissuunnittelua ja suunnitelmassa pysymistä sekä mahdollisesti kolmanneksen pitemmän matka-ajan puolen tunnin lataus-/kahvi-/kävely-/peukalonpyörittelytaukoineen. Ei se siis mukavalta eikä tarkoituksenmukaiselta tuntuisi. - VaikeaNähdäLäpilyöntiä
jaaniinköhän kirjoitti:
Lataus paimiossa Supercharger-latausasemalla 20min. samalla juo kahvit. Kesällä ei tarvitse edes ladata.
Ota asioista selvää ennen kuin kuin suollat aivopierujasi.Toimii niin pitkään kun asemalla ei ole samaan aikaa enempää kuin yksi teslalataaja. Kahdella lataajalla aika on 40 minuuttia ja neljällä 80 minuuttia ja jos lataushalukkaita on ennemmän, niin sitten jonotetaan, sillä latauspaikkoja on neljä.
- tessukkaa
Unelma peli olis, öljylle käryävän toyotan tilalle?
- Elcar
On tämä idioottien palsta.
Turkuun pitäisi päästä ja samantien takaisin. Kaikkiin muihinkin hommiin on oma polttiskoneensa. Ruohonleikkuri, jyrsin, pilkekone, lumilinko, mönkijä, lumikelkka, vene, mopo, moottoripyörä.
Ei kukaan järki-ihminen kuvittele että mopolla tai ruohonleikkurilla ajettaisiin Turkuun ja takaisin.
Sähköautoajattelu on juuri tuollaista.
80...90 prosenttia ajoista voitaisiin hoitaa edullisesti ja saasteettomasti sähköautolla.
Mutta ei jos ei sillä kerran voi ajaa Turkuun ja takaisin yhtä soittoa.
Pääkaupunkiseudulla varsinkin sähköauto olisi oiva ratkaisu, mutta ei kun ei sillä voi käydä Turussa.- toinenidiootti
Tuohon sun höpinään ei voi todeta muuta kuin, että "on tämä idioottien palsta".
- näinsennäin
Voipa ollakin, mutta Elcar kirjoitti pelkkää asiaa. Suomessa ei vain voi sellainen asia olla hyvä johon ei itsellä ole varaa, tai ainakin sitä pitää vähätellä. No, tilanne onneksi korjautuu kun sähköautot halventuu ja toimintasäde kasvaa. Viimeistään sitten kun useimmilla naapureillakin on sähköauto on syytä keksiä uusia kommentteja.
- ElectricPhantom
No ei tietämättömyys ole välttämättä idiotismia. Jos et tunne tekniikkaa ja hyppäät erilaiseen autoon niin voi se olla pelottavaa. Itse otin selvää eri lähteistä sähköauton realismia noin seitsemän/kahdeksan vuotta sitten ja semmoinen tuli hommattua. Sittemmin pari autoa vaihtanut, kaksi sähköautoa perheessä joilla ajetaan yhteensä 35000km vuodessa. Ovat PSA:n pelejä vm -98 ja 2002. Viime vuonna tarvitsin neljä kertaa pärräautoa pitemmille matkoille kuin 250km. Pärräauto on pois liikenteestä koko muun ajan.
On vielä sanottava että en jaksa apostoloida sähkiksen puolesta, ajakoot ihmiset millä tykkäävät. Maailmalla kyllä olisi sähkiksiä jotka sopivat 99% ihmisistä mikäli mainitsemasi ajatusmaailma antaisi myöten. Esim 5 hengen keskikokoinen farmari: Vääntö 450Nm ja ajomatka 300km... ja halpa jos vaan saisi noita: http://www.bydeurope.com/vehicles/e6/index.php - ElectricPhantom
Täytyy vielä sanoa että akuston hinta riippuu sen koosta josta taas riippuu kilometrit; 100km:n matkaan tarvittava turvallinen LiFeP04 akusto maksaa tavalliselle kaduntallaajalle noin 3500e ja autotehtaille noin 1800-2000e eli 300km tarpeeseen noin 6000e BMS:ineen. Ei siis LiMn akusto joka pamahtelee ja syttyy tuleen esim Boeingin ohjaamoissa... tosi älykästä...
Sähkömoottoreita on tehty iät ja ajat ja ovat halpoja tehdä, samoin tehonohjauselektroniikka. Sähköauton valmistus autotehtaalle maksaa siis saman kuin pärräautonkin, ehkä jopa vähemmän koska lisälaitteita ei tarvita paljoakaan ja tarvittava suunnittelutyö on todella vähäistä.
Olen omassa pienessä päässäni tullut (t)ulokseen että sähköautosta on saatava kate autoa myydessä koska myöhemmin siitä ei tule rahaa valmistajalle juuri lainkaan, vrt Leafin huoltoohjelma 200000km saakka. Näin on käynyt myös 90- luvun ja 2000-luvun alun lukemattomien valmistettujen sähköautojen osalta... hmm... lukemattomien tarkoittaa tässä yhteydessä noin 30000 autoa. Ja tällä tarkoitetaan siis oikeita sähköautoja, ei Priuksia, Voltteja tms. pärräautoja. - Ruiseri
Se, että nykyisillä sähköautoilla, edes Teslalla, ei voi ajaa kuin ihanteellisissa olosuhteissa 400 km ja talvella 150 km, rajoittaa osatajakuntaa raskaalla kädellä. Ei pelkästää rivo hinta. Käytännössä se tarkoitaa sitä, että sellaisen voi ostaa vain kakkosautoksi, jolla voi ajella lukumääräisesti suurimman osan ajoistaan eli lähiajot, tämä totta. Mutta kyllä melkoinen osa ihmisistä ja perheistä haluaa lähteä myös mökille, mummolaan tai kesälomamatkalle Lappiin tarvitsematta stressata latausväleistä ja että meneekö reitti varmasti niitten 5 eteläsuomalaisen supercharger-aseman kautta. Tämä ikävä fakta pakkaa sähköintoilijoilta unohtumaan tykkänään.
Sähköauton ostaneet pärjäävät sähköllä, kun ajotapa ja -paikat sopivat sellaiselle. Siinä sitten intoiljalta unohtuu koko harvaan asuttu sisä-Suomi, jossa matkat ovat pitkät ja töpselit vähissä.
Edellä oleva esimerkki väliltä Helsinki-Turku osoittautui huonoksi, kun Paimiossa onkin lataamo, mutta otetaan sitten vaikkapa Ilomantsi - Kestilä. Missä siellä ladataan? "Jaaniinköhän" voi varmaan aivopieraista sen reitin varrelta kaikki Supercharger -asemat, niiin voinkin harkita Teslan ostamista. Pensa-asemia taitaa tuolle reitille osua vähintään 50 kpl. - jaaniinköhän
"ei voi ajaa kuin ihanteellisissa olosuhteissa 400 km ja talvella 150 km"
Taas latelet aivopieruja! Ota selvää asioista ennen kuin suollat mutujasi!
Hyvissä olosuhteissa teslalla on ajettu jopa yli 600km latauksella täysin muun liikenteen mukana, talvella jopa taksit ajelevat yli 300km.
Pitikö paljonkin miettiä missä ei ole supershargereita? Shademo latauspisteitä löytyy usealta st1-asemilta. On hieman hitaampi mutta n. 200km ajomatkan latailee tunnissa. Jos kerran vuodessa joutuisin tuollaiselle osuudelle ei tunti sinne/tänne merkitse mitään.
Sulla varmaan tarvetta ajella noita syrjäkyliä päivittäin...otan osaa. - ElectricPhantom
Ruiseri kirjoitti:
Se, että nykyisillä sähköautoilla, edes Teslalla, ei voi ajaa kuin ihanteellisissa olosuhteissa 400 km ja talvella 150 km, rajoittaa osatajakuntaa raskaalla kädellä. Ei pelkästää rivo hinta. Käytännössä se tarkoitaa sitä, että sellaisen voi ostaa vain kakkosautoksi, jolla voi ajella lukumääräisesti suurimman osan ajoistaan eli lähiajot, tämä totta. Mutta kyllä melkoinen osa ihmisistä ja perheistä haluaa lähteä myös mökille, mummolaan tai kesälomamatkalle Lappiin tarvitsematta stressata latausväleistä ja että meneekö reitti varmasti niitten 5 eteläsuomalaisen supercharger-aseman kautta. Tämä ikävä fakta pakkaa sähköintoilijoilta unohtumaan tykkänään.
Sähköauton ostaneet pärjäävät sähköllä, kun ajotapa ja -paikat sopivat sellaiselle. Siinä sitten intoiljalta unohtuu koko harvaan asuttu sisä-Suomi, jossa matkat ovat pitkät ja töpselit vähissä.
Edellä oleva esimerkki väliltä Helsinki-Turku osoittautui huonoksi, kun Paimiossa onkin lataamo, mutta otetaan sitten vaikkapa Ilomantsi - Kestilä. Missä siellä ladataan? "Jaaniinköhän" voi varmaan aivopieraista sen reitin varrelta kaikki Supercharger -asemat, niiin voinkin harkita Teslan ostamista. Pensa-asemia taitaa tuolle reitille osua vähintään 50 kpl.Valitettavasti sanomassasi on paljon totta, ei tosin ihan noin radikaalisti. Talvimatka riippuu siitä kuinka älykkäästi lämmitys on tehty. Vanhemmissa vehkeissä lämmitys ei vaikuta ajomatkaan, uudemmissa kyllä.
Amsterdamissa kundit rappasivat vanhaan sähkö-Berlingoon akustoa enemmän kyytiin ja ajelivat Pariisiin saakka latailematta, noin 1000km. Tosin ajelijat sanoivat ettei auto ollut mikään raketti painon takia. Ei siis ole mikään ongelma. Taas ongelma on miten saisi jonkun autonvalmistajan oikeasti tekemään tuollaisia pelejä.
Esim 34kWh:n litiumakusto painaa noin 350kg ja sillä ajaa noin 300km jos auto on muuten älykkäästi tehty. Elcatin lyijyakut painavat noin 500kg mutta sekin kulkee melko reippaasti 15kW moottorilla ja tuolla akustolla, olen kokeillut. Ja ajatella, peli on rakennettu Subaru Domingon pohjalle! Nykysähköautoissa on paljon ajattelemattomuuksia.
Ajattelutavassa toivoisi muutosta. Meillä sähköautot on ykkösautoja ja vain välttämättömät ajetaan pärräautolla, siis kakkosautolla. Niinpä ajokustannuksia ei tarvitse ajatella. Olisikohan pärräautolle tullut 1000-1500km viime vuonna, sähkiksille noin 35000km yhteensä. - Patteri-Paavo
Turun lisäksi Tampereella, samoin monissa muissa kohteissa. Jos taas pelkästään pääkaupunkiseudun sisällä liikkuu, onnistuu se varsin hyvin ilman autoakin joukkoliikennettä ja polkupyörää käyttäen. Kovin kallis peli sähköauto pelkäksi kaupunkimopoksi olisi.
- Patteri-Paavo
ElectricPhantom kirjoitti:
Valitettavasti sanomassasi on paljon totta, ei tosin ihan noin radikaalisti. Talvimatka riippuu siitä kuinka älykkäästi lämmitys on tehty. Vanhemmissa vehkeissä lämmitys ei vaikuta ajomatkaan, uudemmissa kyllä.
Amsterdamissa kundit rappasivat vanhaan sähkö-Berlingoon akustoa enemmän kyytiin ja ajelivat Pariisiin saakka latailematta, noin 1000km. Tosin ajelijat sanoivat ettei auto ollut mikään raketti painon takia. Ei siis ole mikään ongelma. Taas ongelma on miten saisi jonkun autonvalmistajan oikeasti tekemään tuollaisia pelejä.
Esim 34kWh:n litiumakusto painaa noin 350kg ja sillä ajaa noin 300km jos auto on muuten älykkäästi tehty. Elcatin lyijyakut painavat noin 500kg mutta sekin kulkee melko reippaasti 15kW moottorilla ja tuolla akustolla, olen kokeillut. Ja ajatella, peli on rakennettu Subaru Domingon pohjalle! Nykysähköautoissa on paljon ajattelemattomuuksia.
Ajattelutavassa toivoisi muutosta. Meillä sähköautot on ykkösautoja ja vain välttämättömät ajetaan pärräautolla, siis kakkosautolla. Niinpä ajokustannuksia ei tarvitse ajatella. Olisikohan pärräautolle tullut 1000-1500km viime vuonna, sähkiksille noin 35000km yhteensä.Mahtoikohan tuo lisäakuilla kuormattu Berlingo olla vielä ihan tieliikennekunnossa? Sallitut painot tuolla lailla ylittyvät helposti. Ja usein pitemmälle matkalle tulee matkatavaraa / matkustajiakin enemmän mukaan, jolloin akkukuormaa voi olla entistä vähemmän.
Perusongelma on edelleen sähköakkujen vähäinen energiatiheys polttonesteisiin verrattuna. - Ruiseri
jaaniinköhän kirjoitti:
"ei voi ajaa kuin ihanteellisissa olosuhteissa 400 km ja talvella 150 km"
Taas latelet aivopieruja! Ota selvää asioista ennen kuin suollat mutujasi!
Hyvissä olosuhteissa teslalla on ajettu jopa yli 600km latauksella täysin muun liikenteen mukana, talvella jopa taksit ajelevat yli 300km.
Pitikö paljonkin miettiä missä ei ole supershargereita? Shademo latauspisteitä löytyy usealta st1-asemilta. On hieman hitaampi mutta n. 200km ajomatkan latailee tunnissa. Jos kerran vuodessa joutuisin tuollaiselle osuudelle ei tunti sinne/tänne merkitse mitään.
Sulla varmaan tarvetta ajella noita syrjäkyliä päivittäin...otan osaa.Siinähän sähkökiimassasi sitten siteeraat "jopa" lukemia, kun käytännössä sähkökuski joutuu vahtaamaan "vähintään" lukemia. Muuten sähköauto kyykähtää ikävästi Koskenkylään Kouvolasta tullessa. 200 km lataus vain tunnissa. Minä lorotan 80 litraa diisseliä 3 minuutissa, ja sillä ajaa taas sen 900km. Löytyy joka kylästä.
Jos pyörii vain pääkaupunkiseudulla, niin totta mooses sähköauto on varteenotettava vaihtoehto, tai on tulossa sellaiseksi. Sähkökiimaiset vain kuvittelvat kaikkien olevan samanlaisia kuin he itse. Emme me ole, ja sähköautojen myyntiluvut todistavat samaa: kevottomia ylivoimaisesti suurimmalle osalle suomalaisista autokäyttäjistä, ja käyttöarvoonsa nähden 2-3 kertaisesti ylihintaisia. Eipä näy sähköveneitäkään liikenteessä muutamaa enempää. Eikä sähkölentokoneita.
Tulevaisuus on siellä jossain...
- LapsellistaKyselläMitään
Eläpä kysele, vaan tee niinkuin käsketään ja pistä rahasi niiden kouraan joilla sitä eniten on.
- Koijataan_apinaa
Katsoin tuossa sähköautojen ja sekasikiöautojen hintoja.
Nissan Lef 42 000€ ja Prius 39 000€.
Joko polttomoottori on ilmainen ta sekasikiösähköajotekniikka on ilmainen.
Koska hybridissä on yhtä paljon tehoelektroniikkaa kuin sähköautossa, vain akut ovat pienemmät, täytyy asiassa olla pahasti mätää.
Sponsoroiko öljyteollisuus polttomoottoriautojen myyntiä ja valmistusta kuten aikojen alussa Standard Oil Co.
Nykyaikanen polttomoottori on mekaanisestikin erittäin monimutkainen valmistaa, siten kallis.- moottorit_halpoja
Apinan löydät peilistä
Sarjatuotannon ideana on kustannusten laskeminen. Hlöauton suunnittelu, naputtelu kasaan täysin käsityönä kaikki tarvittavat kolaritestit yms. viranomaishyväksynnät = kappalehinta olisi varmaan useamman miljoonan. Saattaisihan siinä hommaa harjoitellessa tulla useampi ns. harjoituskappale.
Sattuneesta syystä autoja ei tälläviisiin rakenneta.
Mutta seuraavat 9 syntyisi jo vähemmällä ihmettelyllä, kun voitaisiin osia valmistaa & sovittaa olemassaolevien mallien avulla. Auton kappalehinta puolittuisi. Autoilun aamunkoitossa autoja naputeltin kasaan tähän tapaan ja vielä on joitakin valmistajia, jotka toimivat tähän tapaan. Mutta nämä autot ovat sitten jotain puoli miljoonaa €/kpl maksavia urheiluautoja, joita ostelee vain miljonäärit. No, autoilun aamunkoiton aikaan autot oli vain rikkaiden hupi.
Kunnes liukuhihnatuotanto muutti kaiken. Tehdään 100 -> hinta puolittuu taas. Tehdään 1000 -> nyt varmaan jo automatisoidaan tuotantoa osittain, ulkoistetaan töitä alihankkijoille jne. Ostetaan materiaaleja rekkakuorma kerrallaan = saadaan paljon halvemmalla hinnalla.
Tehdään 1 000 000 -> tavaraa ostetaan sellaiset määrät, että voidaan kilpailuttaa alihankkijat verille.
Autojen tekoa on harjoiteltu ja optimoitu 100 vuotta ja tulosta on syntynyt. Tavisauton valmistus kustantaa 3000 € ja moottorin osuus on noin 500 €. Siis suorat kulut. Toki auton suunnittelu, prototyypit, kolaritestit, viranomaishyväksynnät, automatisoidun tuotantolinjan rakentaminen on maksanut miljoonia ja miljoonia ja nämäkin pitää saada tehdashintaan upotettua. Tähän sitten päälle kuljetuskulut, maahantuojan ja myynnin katteet, huolto-organisaation rakentaminen ja verot -> myyntihinta on 10x valmistuskustannus. Sama juttu kaikessa massatuotannossa, myös viihde-elektroniikassa.
Ihmistyö maksaa ja siksi varaosat, mitä pitää yksittäiskappaleina liikutella ja käsitellä, ovat niin kalliita. Siksi ei autoon saa vaihtomoottoria ostettua kaupasta hintaan 500 €, vaan marmorilla pyydetäänkin 7000 € työt päälle.
Auton moottoreita tehdään miljoonia, käytetäänhän samaa moottoria yleensä useassa eri mallissa ja jopa eri merkeissä. Siksi sen hinta on monimutkaisuudesta huolimatta painettu näin alas. Vrt. sähkömoottoreita tehdään pienempiä sarjoja. ISOT sähkömoottorit ovat pitkälti käsityötä yhä edelleen...
Hlöauton moottorit tarjoavatkin eniten kilowatteja suhteessa hintaan. Sähkömoottorit ovat kalliimpia, akut ovat kalliimpia, koska niitä tehdään vähemmän & niiden tekemistä ei ole hiottu yhtä pitkään.
Tesla myy autojaan tappiolla ja ilmeisesti luottaa siihen, että valmistusmäärien kasvaessa saadaan tuotantokuluja laskettua ja touhu muuttuu kannattavaksi. Tästä huolimatta auton hinta on suolainen.
Eikä nuo hypetysautot sen kummempia ole. Niitä on myyty normaalia pienemmällä katteella tai jopa tappiolla. Merkin imagon rakentamista se lähinnä on ollut. Tappiolla myynti ei haittaa, jos/kun valtaosa myynnistä on tavallisia autoja, joissa on katteet kunnossa. - siirrysähköön
Meillä on ladattava sähköauto (Citroen zero). Voimme ladata sen omassa autotallissa, joten se on hyvin edullinen. Se on tullut tosi edulliseksi. Laskimme, että 4 vuodessa se maksaa itsensä takaisin, verrattuna siihen, että ajaisi saman määrän bensa-autolla. Ei ole väliä, mikä vaihtoarvo sillä on, emme luopuisi siitä missään nimessä. Talvella on vähän kylmä, kun emme juuri käytä lämmitystä, mutta siihenkin on ratkaisu olemassa. Auto oli ostettaessa käytetty ja aika edullinen, akkujen takuu on 10 vuotta. Me emme pysty ajamaan niin paljon, että akut kuluisivat. Pysäköinnin edullisuutta (puolella hintaa) emme ole edes ottaneet laskuissa huomioon. Auto on hiljainen, joustava ajaa, nopea kiihtymään ja täydellinen kaupunkiliikenteessä. Me ajamme sillä myös mökille, koska voimme siellä ladata sen tunnissa. Hiljainen käyntiääni ei ole aiheuttanut vaaratilanteita vuoden ajon aikana. Huoltoa ei juuri tarvita. Katsastus olisi aivan turhaa, mutta..Kyllä oli onnenkantamoinen, kun mieheni huomasi myynti-ilmoituksen!
Kuinka upeaa olisi, jos kaikki meluisat ja haisevat rekat ja bussit sekä kaahaavat mopedit henkilöautojen lisäksi siirtyisivät sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin. Sukulaispoika muutti vanhan mopedin sähkökäyttöiseksi kiinalaisella pakettisysteemillä, nyt ei mene rahoja bensaan. Ottakaapa opiksi mopopojat!
Tuntuu vain tyhmältä nuo mm. HS- mediassa olevat jutut, jotka kyseenalaistavat sähköauton käyttökelpoisuuden (taitaa olla bensa-autojen maahantuojien etu). Ovat muka huolissaan sähkön riittävyydestä. Ei voi olla totta! Meidän sähkölaskumme on noussut vain noin 25 % vuodessa, vaikka ajamme lähes yksinomaa sähköautolla ja lataamme sitä päivittäin (mukavampaa ja helpompaa kuin bensa-asemalla käynti).
Esimerkiksi Saksassa maksetaan joulun aikana sähkön käytöstä, koska siellä on niin paljon tuulivoimaa, että on ylikapasiteettia. Siellä on myös paljon sähköautoja.
- Elcar
Mutta miksi auton perustekniikka joka on samaa sekä sähkö- että sekasikiöautossa maksaa mansikoita. Sekasikiön sähkökäyttö on ilmainen jostakin syystä.
Muuttuvanopeuksisia käyttöratkaisuja vuosikymmeniä toteuttaneena (käsityönä yksittäiskappaleina) tiedän sähkötekniikan hintaluokan.
Kaiken lisäksi pienet autot ovat yksinkertaisia yksimoottori / taajuusmuuttajatekniikalla toteutettuja joissa kaikki muu perustekniikka on sitä samaa hyllytavaraa.
Jotain hinnanlisää tulee monimoottori/taajuusmuuttaja ratkaisuista kuten Teslassa.
Sähkömoottori on äärmmäisen yksinkertainen komponetti verrattuna polttomoottoriin.
Elektroniikkateollisuuden tuotantomenetelmät ovat viimeiseen asti hiottuja samoin komponentti logistiikka. Minkä hyvänsä elektroniikkalaitteen valmistus polkaistaan käyntiin muutamassa viikossa.
On silkkaa typeryyttä väittää tuotantokustannuksia syyksi kalleudelle. - 423423
Nissan ilmoitti että seuraavan sukupolven Leaf maksaa saman kuin Nissan Pulsar eli 35ke->25ke.
- Prolematic
Minua kiinnostaa eniten akkujen kestävyys, koska tavallisena persaukisena duunarina minulla ei uuteen autoon koskaan tule olemaan varaa. Nytkin ajan vm -95 bensa-autolla, joka iästään huolimatta pelaa hyvin ja toimintasäde tankillisella on suunnilleen sama kuin uutena. Ostin sen alle viidellä sadalla ja katsastuksestakin meni vielä läpi. Onnistuukohan sama sitten aikanaan parinkymmenen vuoden päästä tämän vuoden mallisella sähköautolla? "Loppuun ajetulla" polttisautolla pärjää niin kauan kuin se pysyy koossa, ja rikkoutuvia ja kuluvia moottorin osia voi itsekin vaihtaa, ei ne niin kalliita ole, mutta kun sähköauton akut on loppu, niin matkan pää on siinä. Akusto on niin kallis ettei sitä köyhä pysty kerralla vaihtamaan. Käyköhän niin, että tulevaisuudessa vain varakkaat autoilevat, ja pienituloisempien liikkuminen loppuu tyystin jos polttomoottoriautot kielletään? Aika huolestuttava tulevaisuudenkuva. Vaikka tuskin silloin enää on edes töitäkään, missä tarvitsisi autolla käydä. Itsekin kyllä jo 20v. päästä olen eläkkeellä joten ei se minua niin pahasti koske, ajattelinpahan vain.
- Laturix
Akuista todetaan yleisesti että ne on "lopou" kun 30% maksimivarauksesta on kadonnut. Tähän menee 2000-3000 lataussykliä (about 10 vuotta).
Sitä ei yleensä mainita, että tuo loppu 70% kestää sitten hamaan maailman tappiin saakka, tai no, jonnekin 20000-30000 lataussykliin (noin 100 vuotta).
Jos mekaanista vikaa ei tule (kolari), niin noilla voi ajella vaikka kuinka pitkään. Kuluvia perusosia joutunee vaihtelemaan ajoittain.
- AkustoPainaa
Porukka unohtaa täysin akuston painon, ehkä tarkoitushakuisesti. Teslan akusto painaa 950kg. Verailukohtana kerrottakoon että transportterikokoluokan pakettiauton kantavuus on tonnin luokkaa. Henkilöautossa ylimääräinen tonni akustossa asettaa aika paljon vaatimuksia auton rakenteelle, eikä se ole ilmaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812