Olen katolinen ja kiellän paavin autoriteetin

OlenKatolinen

Arvoisat seurakuntaveljet ja -sisaret. Olen katolinen. Haluan kysyä, miten suhtaudutte minuun, joka en usko kaikkea, mitä kirkossamme opetetaan.

Olen katolisen kirkon jäsen, mutta en ole koskaan hyväksynyt paavin tekemisiä enkä sanomisia. Sen takia kiellän paavin auktoriteetin enkä tottele häntä. Pidän nykyistä paavia hyvin syntisenä johtajana.

En hyväksy neitsyt Marian rukoilemista. En usko, että joku kuollut ihminen voisi kuulla mitään rukouksia. En myöskään pidä Mariaa minään jumalolentona, jolla olisi mitään kykyä tehdä yliluonnollisia tekoja.

Minä rukoilen vain Jumalaa. Minulle riittää Jeesus Kristus omaksi Jumalakseni. Olen itse lukenut Raamattua ja tullut siihen johtopäätökseen, että Marialta esirukousten pyytäminen on epäjumalanpalvelusta, josta menettää pelastuksensa. Sen takia en ole koskaan rukoillut terve Maria rukousta (ave Maria).

Haluaisin käydä täällä nyt asiallisen keskustelun siitä, miten näette minut seurakuntanne jäsenenä.

19

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PaavaliJohannes

      Minäpä luulen että olet protestantti joka haluat tuoda esille omaa kantaasi katolisille. Tosin ihan Raamatun mukaisesti.

      • OlenKatolinen

        Kuulun katoliseen kirkkoon, mutta en vain löydä Raamatusta niitä asioita, joita he opettavat. Esim. Jeesus kielsi pappeja kutsumasta isäksi ja katolisessa kirkossa tehdään niin koko ajan. En voi kutsua sen takia yhtään pappia isäksi, koska Jeesus on kieltänyt sellaisen arvonimen käytön.

        Samoin ihmettelen sitä, että eräissä kirkoissamme jaetaan ehtoollinen pelkän leivän kanssa. Siihen on sitten pitkät sepustukset kaikenlaisesta sellaisesta, jota ei löydy Raamatusta.ehtollisella juomaan viinin ja syömään leivän, niin silloinhan tulee niin tehdä. Juudas Iskariot otti vain leivän, joten en halua seurata Juudas Iskariottia.

        Se näyttää olevat ihan puutaheinää, ettei saa itse lukea Raamattua. Jos ei saa lukea, niin silloinhan kaikenlaiset eksyttäjät voivat väittää ihan mitä tahansa.


      • OlenKatolinen
        OlenKatolinen kirjoitti:

        Kuulun katoliseen kirkkoon, mutta en vain löydä Raamatusta niitä asioita, joita he opettavat. Esim. Jeesus kielsi pappeja kutsumasta isäksi ja katolisessa kirkossa tehdään niin koko ajan. En voi kutsua sen takia yhtään pappia isäksi, koska Jeesus on kieltänyt sellaisen arvonimen käytön.

        Samoin ihmettelen sitä, että eräissä kirkoissamme jaetaan ehtoollinen pelkän leivän kanssa. Siihen on sitten pitkät sepustukset kaikenlaisesta sellaisesta, jota ei löydy Raamatusta.ehtollisella juomaan viinin ja syömään leivän, niin silloinhan tulee niin tehdä. Juudas Iskariot otti vain leivän, joten en halua seurata Juudas Iskariottia.

        Se näyttää olevat ihan puutaheinää, ettei saa itse lukea Raamattua. Jos ei saa lukea, niin silloinhan kaikenlaiset eksyttäjät voivat väittää ihan mitä tahansa.

        Piti sanoa, että Jeesus käski ehtollisella juoda viiniä ja syödä leipää, niin silloinhan tulee niin tehdä. Juudas Iskariot otti vain leivän, joten en halua seurata Juudas Iskariottia.


      • omastapäästä
        OlenKatolinen kirjoitti:

        Kuulun katoliseen kirkkoon, mutta en vain löydä Raamatusta niitä asioita, joita he opettavat. Esim. Jeesus kielsi pappeja kutsumasta isäksi ja katolisessa kirkossa tehdään niin koko ajan. En voi kutsua sen takia yhtään pappia isäksi, koska Jeesus on kieltänyt sellaisen arvonimen käytön.

        Samoin ihmettelen sitä, että eräissä kirkoissamme jaetaan ehtoollinen pelkän leivän kanssa. Siihen on sitten pitkät sepustukset kaikenlaisesta sellaisesta, jota ei löydy Raamatusta.ehtollisella juomaan viinin ja syömään leivän, niin silloinhan tulee niin tehdä. Juudas Iskariot otti vain leivän, joten en halua seurata Juudas Iskariottia.

        Se näyttää olevat ihan puutaheinää, ettei saa itse lukea Raamattua. Jos ei saa lukea, niin silloinhan kaikenlaiset eksyttäjät voivat väittää ihan mitä tahansa.

        "Se näyttää olevat ihan puutaheinää, ettei saa itse lukea Raamattua. Jos ei saa lukea, niin silloinhan kaikenlaiset eksyttäjät voivat väittää ihan mitä tahansa."

        Ei katolisella kirkolla ole tuollaista oppia. Katolilainen lukee sekä Raamattua (kirkossa ja kotona) että apostolista oppia selittäviä kirjoja. Jos et ota vastaan apostolista oppia, olet omillasi.


      • OlenKatolinen
        omastapäästä kirjoitti:

        "Se näyttää olevat ihan puutaheinää, ettei saa itse lukea Raamattua. Jos ei saa lukea, niin silloinhan kaikenlaiset eksyttäjät voivat väittää ihan mitä tahansa."

        Ei katolisella kirkolla ole tuollaista oppia. Katolilainen lukee sekä Raamattua (kirkossa ja kotona) että apostolista oppia selittäviä kirjoja. Jos et ota vastaan apostolista oppia, olet omillasi.

        Olen ollut sellaisessa seurassa, jossa oli pappikin paikalla, että sanoivat, ettei maallikon pidä lukea Raamattua, kun ei kuulemma mitään siitä ymmärrä. Eräät historiateokset kertovat katolilaisuudesta samaa.

        Mutta ei tuo Raamatun lukemisen kieltäminen näy erityisen panavasti seurakunnassani. Sen verran kuitenkin, ettei pappi oikein suostunut lukemaan Raamttua kanssamme, vaan ainostaan katekismusta.


      • klih
        OlenKatolinen kirjoitti:

        Piti sanoa, että Jeesus käski ehtollisella juoda viiniä ja syödä leipää, niin silloinhan tulee niin tehdä. Juudas Iskariot otti vain leivän, joten en halua seurata Juudas Iskariottia.

        Mitä mitä? Juudas otti vain leivän? Missä niin sanotaan? Minä ainakaan en evankeliumeista sellaista tietoa löytänyt. Onko se jossain?


      • omastapäästä
        OlenKatolinen kirjoitti:

        Olen ollut sellaisessa seurassa, jossa oli pappikin paikalla, että sanoivat, ettei maallikon pidä lukea Raamattua, kun ei kuulemma mitään siitä ymmärrä. Eräät historiateokset kertovat katolilaisuudesta samaa.

        Mutta ei tuo Raamatun lukemisen kieltäminen näy erityisen panavasti seurakunnassani. Sen verran kuitenkin, ettei pappi oikein suostunut lukemaan Raamttua kanssamme, vaan ainostaan katekismusta.

        "Olen ollut sellaisessa seurassa, jossa oli pappikin paikalla, että sanoivat, ettei maallikon pidä lukea Raamattua, kun ei kuulemma mitään siitä ymmärrä."

        Mielestäni tuo on papin henkilökohtainen mielipide. Kirkko ei tuota opeta, joten Raamattu vain käteen ja lukemaan. Sen sijaan Raamattua tulee tulkita, kuten apostolit opettivat. Sen oikean tulkinnan löydät katolisen kirkon perinteisestä opista ja katekismuksesta.

        Koska näytät olevan taipuvainen tulkitsemaan Raamattua protestanttien mukaan, suosittelen sinua hankkimaan esimerkiksi entisten protestanttien kirjoja. Esimerkiksi Scott Hahn osaa oivallisesti perustella, miksi katolinen eikä protestanttinen oppi on oikea ja kuinka juuri Raamatusta löytyy katolinen opetus.

        On utopistista uskoa, että Jumala olisi ilmoittanut oikean opin vasta 1500-luvulla.


      • TässäSeOn
        klih kirjoitti:

        Mitä mitä? Juudas otti vain leivän? Missä niin sanotaan? Minä ainakaan en evankeliumeista sellaista tietoa löytänyt. Onko se jossain?

        Joh 13: 30 Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos. Oli yö.


      • HistorianHavinaa
        omastapäästä kirjoitti:

        "Olen ollut sellaisessa seurassa, jossa oli pappikin paikalla, että sanoivat, ettei maallikon pidä lukea Raamattua, kun ei kuulemma mitään siitä ymmärrä."

        Mielestäni tuo on papin henkilökohtainen mielipide. Kirkko ei tuota opeta, joten Raamattu vain käteen ja lukemaan. Sen sijaan Raamattua tulee tulkita, kuten apostolit opettivat. Sen oikean tulkinnan löydät katolisen kirkon perinteisestä opista ja katekismuksesta.

        Koska näytät olevan taipuvainen tulkitsemaan Raamattua protestanttien mukaan, suosittelen sinua hankkimaan esimerkiksi entisten protestanttien kirjoja. Esimerkiksi Scott Hahn osaa oivallisesti perustella, miksi katolinen eikä protestanttinen oppi on oikea ja kuinka juuri Raamatusta löytyy katolinen opetus.

        On utopistista uskoa, että Jumala olisi ilmoittanut oikean opin vasta 1500-luvulla.

        > On utopistista uskoa, että Jumala olisi ilmoittanut oikean opin vasta 1500-luvulla.

        Uskonpuhdistus oli irtiotto katolisuuden sisäpuolella. Sen lisäksi katolisen kirkon ulkopuolella on aina alusta asti ollut (vainottuja) kristittyjä.


      • näin.on
        omastapäästä kirjoitti:

        "Olen ollut sellaisessa seurassa, jossa oli pappikin paikalla, että sanoivat, ettei maallikon pidä lukea Raamattua, kun ei kuulemma mitään siitä ymmärrä."

        Mielestäni tuo on papin henkilökohtainen mielipide. Kirkko ei tuota opeta, joten Raamattu vain käteen ja lukemaan. Sen sijaan Raamattua tulee tulkita, kuten apostolit opettivat. Sen oikean tulkinnan löydät katolisen kirkon perinteisestä opista ja katekismuksesta.

        Koska näytät olevan taipuvainen tulkitsemaan Raamattua protestanttien mukaan, suosittelen sinua hankkimaan esimerkiksi entisten protestanttien kirjoja. Esimerkiksi Scott Hahn osaa oivallisesti perustella, miksi katolinen eikä protestanttinen oppi on oikea ja kuinka juuri Raamatusta löytyy katolinen opetus.

        On utopistista uskoa, että Jumala olisi ilmoittanut oikean opin vasta 1500-luvulla.

        Sanoit: "Sen sijaan Raamattua tulee tulkita, kuten apostolit opettivat. Sen oikean tulkinnan löydät katolisen kirkon perinteisestä opista ja katekismuksesta."

        Tuon mukaisesti Vanha testamentti on voimassa ja Uuden liiton aikana kristittyjen tulee noudattaa sitä. Katolinen kirkko on katekismuksessa kumonnut paljon Vanhan testamentin käskyjä ja säätänyt niiden tilalle roomalaisten pakanauskontojen tapoja sekä oppeja. Paavali kertoi näin:

        Ap.t. 25:7 Paavalin saavuttua kerääntyivät Jerusalemista tulleet juutalaiset hänen ympärilleen ja ahdistivat häntä monin raskain syytöksin. He eivät kuitenkaan kyenneet näyttämään syytöksiään toteen. 8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

        Niin Paavali noudatti kaikkia Vanhan testamentin käskyjä ja rikkoi lähes kaikkia katolisen kirkon oppeja vastaan. Paavalissa oli Pyhä Henki ja toimi oikein. Katolinen kirkko toimii ja opettaa eri tavalla kuin apostolit.

        Ap.t. 28:17 Kolmen päivän kuluttua Paavali kutsui juutalaisten johtomiehet luokseen. Kun nämä olivat saapuneet, hän sanoi: "Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole millään tavoin rikkonut kansaamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on tuotu vangittuna tänne. 18 Roomalaiset kyllä olisivat kuulustelun jälkeen päästäneet minut vapaaksi, koska en ollut tehnyt mitään, mistä olisin ansainnut kuolemanrangaistuksen,


    • Micael73

      Miksi et liity johonkin protestanttiporukkaan joita on satoja maailmassa jos Katolisen kirkon oppi häiritsee? Ihmisellä vapaa tahto ja vastuu

      • Åppöloijk

        Ei se mikään katolilainen ole!
        Adventistiprovo se on, esiintyy katolilaisena.
        Yrittää hämätä huonosti uskonsa osaavia katolilaisia.
        Se on Saatanasta, valheen isästä.


    • 00stupido

      Minkä ihmeen takia olet katolinen tai ylipäätään uskot johonkin muuhun kuin itseesi?

    • PasiToivonen

      >>Tuon mukaisesti Vanha testamentti on voimassa ja Uuden liiton aikana kristittyjen tulee noudattaa sitä. Katolinen kirkko on katekismuksessa kumonnut paljon Vanhan testamentin käskyjä ja säätänyt niiden tilalle roomalaisten pakanauskontojen tapoja sekä oppeja. >>

      Jääkaappiin täytyy hankkia Israelista laite joka estää valon syttymisen jos jääkaappin avaa sapattina.

      Hissin nappulaa ei saa painaa sapattina.

      • m..o.t

        Mainitsemasi säännöt ovat talmudin perinnäissääntökokoelmasta, jota ei ole Raamatussa. Jeesus arvosteli fariseuksia perinnäissäännöistä, joilla kumotaan Raamattua. Katolisella kirkossa on myös perinnäissääntöjä, joita ei ole Raamatussa ja joilla kumotaan Jumalan Sanaa. Vanhan testamentin säännöt ovat kuitenkin voimassa ja niitä tulee noudattaa Uuden liiton aikana.

        Jeesus kertoi, että jos ei halua joutua helvettiin, niin on tulee noudattaa Moosesta ja profeettoja. Tämän takia Paavalikin noudatti kaikkia Vanhan testamenti käskyjä (Ap.t. 25:8 ja 28). Tässä on ankara varoitus Jeesukselta. Noudattakaa lakia ja profeettoja ja käsky on voimassa niin kauan kuin taivas ja maa ovat olemassa.

        Luuk 16:19 "Oli rikas mies. Hänen vaatteensa olivat purppuraa ja hienointa pellavaa, ja päivästä päivään hänen elämänsä oli pelkkää ylellisyyttä ja juhlaa. 20 Mutta hänen porttinsa pielessä virui köyhä Lasarus, täynnä paiseita. 21 Köyhä olisi nälkäänsä halunnut syödä niitä ruokapaloja, joita rikkaan pöydältä putoili. Koiratkin tulivat siihen ja nuolivat hänen paiseitaan.

        22 "Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan. Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. 23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten. 24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' 25 Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. 26 Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' 27 Rikas mies sanoi: 'Isä, minä pyydän, lähetä hänet sitten vanhempieni taloon. 28 Minulla on viisi veljeä -- hänen pitäisi varoittaa heitä, etteivät hekin joutuisi tähän kärsimyksen paikkaan.' 29 Abraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat. Kuulkoot heitä.' 30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"


    • PiispaHenrik

      Surkeaa trollausta.

      • m..o.t

        Tunnen katolisia, jotka ovat tajunneet harhaopit ja hylänneet katolisen kirkon opit. Kyllä näitä on. Tätä ilmiötä ei voi luokitella suoraan protestanttiseksi herätykseksi, koska nämä henkilöt eivät hyväksy luterilaisten pappien harhaoppeja.


    • varpaanvälijuusto

      Jokainen katolilainen tietää esim. että Ehtoollisessa Kristuksen ruumis sisältää myös veren, joten on mahdollista, että ehtoollinen jossain seurakunnissa jaetaan vain leivän muodossa. Samvaa mieltä piispa Henrikin kanssa: surkea trollausta. Motiivia on vain vaikea ymmärtää.

      • m..o.t

        En ole koskaan huomannut, että leipä olisi muuttunut lihaksi, joka tihkuu verta. Leivässä ei ole verta. Mutta Juudas Iskariotin tapa oli syödä vain leipä. Jeesus ja muut apostolit nauttivat leivän ja viinin.

        Jos katolinen pappi sanoo sulle, että hyppää kaivoon, koska siellä on ihana kiirastuli, niin uskotko pappia? Uskotko, että leipä muuttuu lihaksi, jos ei maistu lihalta eikä näytä lihalta? Älä ole typerys, vaan lue Raamatusta, että kyse on leivän ja viinin nauttimisesta Golgatan sovitustyön muistoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2042
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      153
      1521
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1338
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      129
      1019
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      993
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      828
    Aihe