Portugal slopar skattefrihet för finländska

slutmedlyxliv

pensioner.Finland har förhandlat sig till ett nytt skatteavtal med Portugal meddelar Finansministeriet.
Enligt uppgifter som FNB fått kan Finland börja beskatta i Portugal bosatta finländares pensioner från den privata sektorn.
Ministeriet redogör för innehållet i avtalet först efter att det har undertecknats.

12

113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkkfhlv

Litet klirr blir det säkert i Finlands pengkista.

• besviken

Jag som planerade flytt till Portugal,när det snart blir pension.

• kmliou8
        besviken kirjoitti:

Jag som planerade flytt till Portugal,när det snart blir pension.

Det går inte alltid som man planerar,bara att svälja besvikelsen.

• kmliou8 kirjoitti:

Det går inte alltid som man planerar,bara att svälja besvikelsen.

Planera, och framför allt, agera i tid.

Vem som helst som kan använda en kalkylator och har något hum om finsk nationalekonomi ser lätt, att det enda som återstår för under 50 åringar i Finland är att ombesörja de äldre. De som roffade åt sig och lämnade notan åt de andra för betalning. Vad om vi inte betalar? Vad om ni får plocka upp er nota själva? Tänk på det medan utflyttningen från Finland tilltar bland utbildade.

Först rånade ni våra föräldrar (brutet index) och nu försöker ni råna oss (3 dubbel pensionsavgift och 1/2 pension jämfört med er). Sedan vill ni utöka vår börda med att avlägsna det brutna indexet från er själva, trots att det var er uppfinning.

Vad säger ni, när vi ger er mittfingret från utlandet ? Betala själva för en gångs skull här i livet.

• Utmärkt. Den alltid opålitliga sista Sovjetstaten (källa: The Economist) på jorden fortsätter med att koncentrera sig på viktiga saker.

Nu borde alla unga som klarar av att försörja sig själv förstå att lämna landet genast. Det finns ingen framtid i Finland för människor under 40 år (annat än att betala andras oförtjänta pensioner och understöd). För äldre är det kanske sent?

Att man börjar en klappjakt på pensionärer i avundsjukans ilska, då 3 st. höginkomsttagare flyttade till Portugal, säger allt om Finland - ett besynnerligt och obeboeligt rövhål.

• manklararsig

Regeringen visar att allt som de lovat inte är bara tomma löften.Det här lyckades.Jag tror bara att glädjen blir ganska kortvarig.
        Jag är pensionär med så pass liten pension är det nu är alldeles detsamma var jag bor,varmare vore det förstås i sydligare länder.

• jippiiiiiiiiiiiiiii
        manklararsig kirjoitti:

Regeringen visar att allt som de lovat inte är bara tomma löften.Det här lyckades.Jag tror bara att glädjen blir ganska kortvarig.
        Jag är pensionär med så pass liten pension är det nu är alldeles detsamma var jag bor,varmare vore det förstås i sydligare länder.

Nu kommer det money till statskassan.

• manklararsig kirjoitti:

Loose, loose är Finlands melodi. Landet där man har residens beskattar först och i fråga om normala länder, endast (ca. 200 st. på jorden).
        I praktiken blir det ganska få som från Spanien och Portugal kommer att betala skatt till Finland. De flesta p.g.a. små pensioner.

Frankrike är ett jubelexempel på finsk förmyndaridioti. Frankrike beskattar nästan lika mycket som Finland, så vilka är det i Frankrike som betalar extra skatt till Finland? Jo, pensionerade par där den ena parten har väldigt höga inkomster och den andra inga.
        Ett typiskt sådant par är t.ex. en pensionerad finsk industriledare som har en fru som har stått för representation och dyl. Nu skall de bestraffas.

I kulturländer är en familj en enhet som beskattas. I världens sista Sovjetstat beskattas alla separat, oberoende börda. Gud vad skönt, att man inte själv är beroende av världens sista Sovjetstat på något sätt, utom fastighets- och några andra skatter. Den äcklar mig igen, efter en lång paus, och dessa nyheter understryker igen en gång, att emigration är det enda rätta. Finland är för loosers.

Som pricken på i får inte den finska staten just något av de tre som de är ute efter i Portugal. De kan inte ha varit så korkade, att de skulle ha sina pensioner inbetalda till finska pensionsbolag? Utländska bolag kan inte Finland beskatta. Fan vad rätt åt de avundsjuka svinen som har slösat skattemedel på detta.

Orsaken till denna onödiga fars är klar. Offentligt anställdas pensioner beskattas i Finland. Nu tog avundsjukan över - igen en gång. Det syns och det får följder.

• 6709187

Räddning för Finlands ekonomi ?

• Tror det, för allt annat torpederas ju genast av SAK/SDP.

Detta kommer att förbli Stubbs största gärning som finansminister. Med den bragden i fickan kan de vara att saml. behöver nya röstmagneter - om inte förstås beundrande PerSun med tindrande ögon byter sida.

• lillafågeln
        Peppu-Reino kirjoitti:

Tror det, för allt annat torpederas ju genast av SAK/SDP.

Detta kommer att förbli Stubbs största gärning som finansminister. Med den bragden i fickan kan de vara att saml. behöver nya röstmagneter - om inte förstås beundrande PerSun med tindrande ögon byter sida.

Åtminstone EN vinst kommer Stubb att ha på sin meritlista ,det lever han länge på.

• lillafågeln kirjoitti:

Åtminstone EN vinst kommer Stubb att ha på sin meritlista ,det lever han länge på.

Må vara, men jag tror att partiets ambitioner är något större. Ben har troligtvis något att komma med?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      88
      3284
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      329
      2894
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1576
    4. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1334
    5. Voi kulta rakas

Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1282
    6. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1041
    7. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1010
    8. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      1007
    9. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      970
    10. Sano nyt mitä

Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      934
    Aihe