On moralismi. Moralismia Jeesus vastusti kaikkein eniten. Moralistin tuntee siitä että hän asettaa itsensä aina mittapuuksi muillekin. Hän kiittää jumalaa siitä ettei hän ole niin kuin tuo ja tämä, vaan on omasta mielestään parempi tosiuskovainen, uudestisyntynyt, raamattu-uskovainen, hetero ja jopa melkein synnitönkin muihin verrattuna.
Kristinuskon suurin harhaoppi?
47
460
Vastaukset
- piskuinenjoukko
Körtit ovat viis veisanneet mistään synnin harjoittamisista. Joka syntiä tekee on synnin orja! Vain parannuksen tehneillä ja kaitaa tietä vaeltavilla on kerran pääsy taivaankotiin. Miksi jättäisit ihmisraukkoja synnin uneen?
On niinkin, että Jeesus inhosi eniten omahyväsiä itseään parempina pitäviä, ei niinkään syntiä tehneitä. Piskuiselle 12 hengen porukalle riitti, että alkoivat seurata Jeesusta; synnittömyyttä Jeesus ei kysellyt.
- nbvcxnygty
torre12 kirjoitti:
On niinkin, että Jeesus inhosi eniten omahyväsiä itseään parempina pitäviä, ei niinkään syntiä tehneitä. Piskuiselle 12 hengen porukalle riitti, että alkoivat seurata Jeesusta; synnittömyyttä Jeesus ei kysellyt.
Juudas kavalsi Jeesuksen ja Pietari kielsi Jeesuksen kolme kertaa....
- loogista.vai.ei
nbvcxnygty kirjoitti:
Juudashan pitäisi kohottaa pyhimykseksi sillä hänen ansiostaanhan uskovat saavat taivaspaikan mikäli kirjoituksia on uskominen.
nbvcxnygty kirjoitti:
Niin, kaikki kävi vielä Jeesuksen seuraajankin; saat kieltää Jeesuksen ilman seuraamuksia. Ja Juudaskin saa hallita yhtä Israelin sukukuntaa muiden opetuslasten tavoin.
- EiJomaMiehen
Kylä, piskuinen on se lauma joka pelaatuu.
>> Hän.. on omasta mielestään.. <<
Hän on omasta mielestään jopa pätevä jakelemaan loppusijoituspäätöksiä ohi oman Jumalansa.- gcvrfdeaw
Suurin ja törkein rikollisuus maailmassa, lastenkin turmelijana fyysillisesti ja psyykkisesti.
saatanallisuutta omalla historiallaan sen todistaen... - eläkepappi
Otsikossa oli kysymysmerkki. Minusta sen voi heittää pois. Kyllä omahyväisyys on kaikkein suurin harhaoppi, vieläpä suurempi kuin muut harhaopit yhteensä.
- missähän.raja
Aika vaikea aihe ettei itse syyllistyisi omahyväisyyteen joka vaanii kaikkialla missä suunsa aukaisee.
- eläkepappi
missähän.raja kirjoitti:
Aika vaikea aihe ettei itse syyllistyisi omahyväisyyteen joka vaanii kaikkialla missä suunsa aukaisee.
Kaikki syyllistyvät omahyväisyyteen, mutta sitä ei pidä pitää tavoiteltavana. Siitä on tehtävä jatkuvasti totista parannusta.
- mnhbbmnbvc
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
Pappislupaus
Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
"Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."
HUOM!!!
Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa"
MUTTA
herra jumalan palvelu kelpaa....
herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
"Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."
Lainattua tekstiä:
"Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallaan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukomurhasta. " (IL)
uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
koskien myös pappislupauksen antaneita pappeja...
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
'Meillä ei ole ymmärrystä'
Ihmisyydestänne luopuminen:
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
=================
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!
Luopumalla Heistä "YHDESTÄ" loupuu "HEISTÄ"
Pilkkaamalla Heistä YHTÄ, pilkaa HEITÄ.
Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
3:28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
=================
ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
synti = rikos
syntinen = rikollinen - nhbgvrdxes
12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."
kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä:
Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.
Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppien järkeviä ja ymmärtäviä ihmisiä; seurakuntalaisia opetuslapsineen.
Ilm. 2:1-29
Näistä, Jeesuksen perustamista seurakunnista ei ole yhtään kristittyjen seurakuntia vaan ne ovat kristillisten seurakuntia:
Pergamos
Tyatira
Sardes
Smyrna
Filadelfia
Efeso
Laodikea - luterilainen
nhbgvrdxes kirjoitti:
12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."
kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä:
Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.
Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppien järkeviä ja ymmärtäviä ihmisiä; seurakuntalaisia opetuslapsineen.
Ilm. 2:1-29
Näistä, Jeesuksen perustamista seurakunnista ei ole yhtään kristittyjen seurakuntia vaan ne ovat kristillisten seurakuntia:
Pergamos
Tyatira
Sardes
Smyrna
Filadelfia
Efeso
LaodikeaKukaan ei viitsi lukea järjettömiä sepustuksiasi. Juttusi on yhtä sekava kuin nimimerkkisikin.
- xerxes
luterilainen kirjoitti:
Kukaan ei viitsi lukea järjettömiä sepustuksiasi. Juttusi on yhtä sekava kuin nimimerkkisikin.
Balttis ei vaan usko että nuo älyttömyydet tekee vain hallaa kaikille uskonasioille. Oliskohan se peräti tarkoituskin?
- nhbgfrdrd
luterilainen kirjoitti:
Kukaan ei viitsi lukea järjettömiä sepustuksiasi. Juttusi on yhtä sekava kuin nimimerkkisikin.
ei oo minun vika että olet uskontunnustuksen kaltainen ääliö
- jeesusfani
Kuinka niin Jeesus vastusti ns. moralismia?
Jeesushan totesi sanassaan, että ei Hän ole tullut lakia, eli Jumalan säätämää kymmentä käskyä kumoamaan, vaan täyttämään sen.
Mitä tulee ns. sekulaari-humanisti opin levittäjäyhdistykseen (IHEU), niin heidän oppinsa mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus ja velvollisuus antaa merkitys ja muoto omalle elämälleen, nimenomaan huomioimatta Jumalan ihmiskunnalle jo aikojen alussa säätämää hengellisiin lainalaisuuksiin pohjautuvaa syy-seurauslakia (mitä kylvät, sitä niität yksilönä, kansakuntana) kaikkine sen ulottuvaisuusseurauksineen.- luterilainen
"hengellisiin lainalaisuuksiin pohjautuvaa syy-seurauslakia (mitä kylvät, sitä niität yksilönä, kansakuntana) kaikkine sen ulottuvaisuusseurauksineen."
-Yrität ujuttaa buddhalais-hindulaista karman lakia kristinuskoon - vai.miten.lie
Moralismiin syyllistyy ne, jotka tuomitsevat toisia kodotukseen. Myös toisenlailla ajattelevien uskovien tuomitseminen lienee moralismia.
Missäs fundisporukat nyt ovat, onko aloitus liian kipeä paikka kommentoitavaksi?
Ehkäpä siksi, ettei Jeesuksen moraaliopetukset tunnu heille ihan omimmaksi alueeksi.- hyvä.aihe
Körtti-papilta aiheellinen hyvä aloitus ja olisi todella mielenkiintoista kuunnella palstan uskoviltakin useampiakin kommmentteja aiheesta.
torre12 kirjoitti:
Jeesus tuli "täyttämään" lait, mutta ei me muut.
Siitäkin asiasta uskovatkin ovat melkein kaikki jokainen omalla kannallaan, erimielisiä. Itse kyllä olen pikkupojasta lähtien ihmetellyt miksi uskovatkaan eivät välitä yleensä pätkääkään Jeesuksen moraaliopeista jotka kuitenkin ovat selväsanaisinta Raamattua.
sage8 kirjoitti:
Siitäkin asiasta uskovatkin ovat melkein kaikki jokainen omalla kannallaan, erimielisiä. Itse kyllä olen pikkupojasta lähtien ihmetellyt miksi uskovatkaan eivät välitä yleensä pätkääkään Jeesuksen moraaliopeista jotka kuitenkin ovat selväsanaisinta Raamattua.
Niin miksi eivät välitä? Syy on omahyväisyydessä.
torre12 kirjoitti:
Niin miksi eivät välitä? Syy on omahyväisyydessä.
Kun näistä moraaliopeista mainitsee niin se on määrätyille fundiksille kuin teflonisia sanoja ilman mitään merkityksiä, ne sivuutetaan hyvin usein ilman mitään kommenttia tai sitten kysytään että meinaatko töilläsi taivaaseen mennä vaikka kysymys on ollut aivan muusta.
sage8 kirjoitti:
Kun näistä moraaliopeista mainitsee niin se on määrätyille fundiksille kuin teflonisia sanoja ilman mitään merkityksiä, ne sivuutetaan hyvin usein ilman mitään kommenttia tai sitten kysytään että meinaatko töilläsi taivaaseen mennä vaikka kysymys on ollut aivan muusta.
Ja yleensä vastus on luokkaa: et ole ymmärtänyt Raamattua, sinulla ei ole Pyhää Henkeä, kuuntele Norvannon opetusta.
- jeesusfani
luterilainen kirjoitti:
"hengellisiin lainalaisuuksiin pohjautuvaa syy-seurauslakia (mitä kylvät, sitä niität yksilönä, kansakuntana) kaikkine sen ulottuvaisuusseurauksineen."
-Yrität ujuttaa buddhalais-hindulaista karman lakia kristinuskoon"-Yrität ujuttaa buddhalais-hindulaista karman lakia kristinuskoon"
Kuinka niin?
Kun Jumala totesi israelilaisille, että Minä kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, mutta teen laupeuden tuhansille jotka Minua rakastavat ja pitävät minun käskyni, niin eihän sillä ole buddhalaisuuden kanssa mitään tekemistä, koska tuolloin buddhalaisuutta ei ollut edes olemassa, eikä Raamatun mukaan Aabrahamin jälkeläisillä ollut minkäänlaista tekemistä hindulaisten kanssa. luterilainen kirjoitti:
-Yrität ujuttaa buddhalais-hindulaista karman lakia kristinuskoonKalvinin opeissa on oppi, joka on aika lailla fatalismia. Elämässä menestyminen katsotaan tekojen seurauksiksi mutta kukaan ei voi valita omaa osaansa, koska se on ennalta määrätty. Mielestäni tämä viittaa juuri kalvinismiin ”…ihmiskunnalle jo aikojen alussa säätämää hengellisiin lainalaisuuksiin…”
- luterilainen
Luuk. 18:
9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
Tekstin herättämiä ajatuksia
Kuulijakuntana olivat ne jotka ”luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita,”
Missä on tänään näitä, jotka luottavat itseensä, omiin uskonratkaisuihinsa ja uskovat olevansa uudestisyntyneitä, ainoassa oikeassa uskossa olevia uskovia ylenkatsoen heidän mielestään ns. liberaaleja ja nimikristittyjä, naispappeja, seksuaalisia vähemmistöjä, ateisteja, uskonnottomia, muiden uskontojen edustajia yms.?
”Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
Fariseus kiitti Jumalaa, mutta minulle ainakin tulee vaikutelma että hän kiittääkin näistä hyveistään pelkästään itseään. Vaikutelmaksi jäi samantapainen tunne kuin silloin kun olin erään ”vapaan” suunnan kokouksessa ja kuuntelin ns. todistuspuheenvuoroja. Samanlaista itsensä kehumista olen kuullut kirkonkin eräässä herätysliikkeessä.
Publikaanin rukous oli lyhyt, vain: ”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen” Näin Jeesus opetti myös Isä meidän -rukouksessa. Siinä pyydetään jokapäiväistä leipää ja jokapäiväistä syntien anteeksi saamista. Tämä on mielestäni luterilaista dogmatiikkaa parhaimmillaan.- luterilainen
Hyvä raamatunpaikka on myös Joh. 8 josta selviää moralismin ja kristinuskon ero. Jeesus ei tuominnut aviorikoksesta kiinni otettua naista vaikka hän ei tämän tekoa hyväksynytkään.
- Vivamolaiselle
luterilainen kirjoitti:
Hyvä raamatunpaikka on myös Joh. 8 josta selviää moralismin ja kristinuskon ero. Jeesus ei tuominnut aviorikoksesta kiinni otettua naista vaikka hän ei tämän tekoa hyväksynytkään.
Ei tuominnut mutta KÄSKI tehdä parannuksen ja jättää synninteko.
Vivamolaiselle kirjoitti:
SANOI myös sanan, joka antaa kokonaiskuvan: "Kaikki ihmisten synnit annetaan heille anteeksi". Eipä ole vastaankaan sanomista.
- luterilainen
Vivamolaiselle kirjoitti:
Mene ja tee sinäkin samoin!
Tuo on hyvä ohje!
Moralisti näkee vain muiden tekemät teot ja vahtii niitä. Näkee asian niin, kun itse on täysin hyvä ja rikkeetön, niin voi kiittää siitä, ettei ole kuin muut.
Moraalinen ihminen pyytää armoa koska tietää, ettei voi olla täydellinen.
- isänsäpoikaoli
Eipä ollut tuolla itselläkään moraali kohdillaan,ajoi toisen omistamat siat kalliolta mereen ja vei talosta aasin eikä palauttanut sitä.
- ei-moraalia
Taitavat olla kummatkin tarinat pelkkää legendaa.
- just-just
ei-moraalia kirjoitti:
Taitavat olla kummatkin tarinat pelkkää legendaa.
Aivan. Moraalittomia legendoja
Aivan. Ja kuka meistä jättäisi äitinsä oven ulkopuolelle, kuten Jeesus jätti äitinsä ulos värjöttelemään. Toivottavasti on vain legendaa.
- Jeesuksen-nimessä
Jumala, MINÄ kiitän sinua siitä, etten MINÄ ole sellainen kuin muut ihmiset, homot, mamut, liberaalit, luterilaiset, ateistit yms. enkä MINÄ ole niin kuin tämän palstan homo-atet. MINÄ olen One Way Mission johtaja Tapani Suonto. MINÄ olen uskossa, MINÄ olen uudestisyntynyt, MINÄ olen hetero ja MINÄ olen tehnyt ratkaisun. MINUSSA on Pyhä Henki. MINÄ pääsen taivaaseen. MINÄ en tee enää syntiä. MINULLA menee hyvin.
- huomio--
Narsistinen fundamentalisti näkee aina omat ideansa Jumalan sanana lukemalla Raamattua maagisesti. Hän ei ymmärrä ajattelun itsenäistä vapautta, vaan uskoo muidenkin olevan omaan uskoonsa tai uskonnottomuuteensa manipuloituja niin kuin hänkin on omaansa. Fundamentalisti asettaa itsensä aina muillekin mittapuuksi. Empatiakyvyttömyys tekee hänestä moralistin joka ei näe lähimmäistä itseltään. Nämä tyypit tuntee myös siitä etteivät he hyväksy mitään itseensä ja tekoihinsa kohdistuvaa arvostelua vaan ovat heti huutamassa kuinka paljon heitä oikein uskovia taas parjataan ja mustamaalataan. Tälläkin palstalla on näistä tyypeistä paljon esimerkkejä.
huomio-- kirjoitti:
Narsistinen fundamentalisti näkee aina omat ideansa Jumalan sanana lukemalla Raamattua maagisesti. Hän ei ymmärrä ajattelun itsenäistä vapautta, vaan uskoo muidenkin olevan omaan uskoonsa tai uskonnottomuuteensa manipuloituja niin kuin hänkin on omaansa. Fundamentalisti asettaa itsensä aina muillekin mittapuuksi. Empatiakyvyttömyys tekee hänestä moralistin joka ei näe lähimmäistä itseltään. Nämä tyypit tuntee myös siitä etteivät he hyväksy mitään itseensä ja tekoihinsa kohdistuvaa arvostelua vaan ovat heti huutamassa kuinka paljon heitä oikein uskovia taas parjataan ja mustamaalataan. Tälläkin palstalla on näistä tyypeistä paljon esimerkkejä.
"Empatiakyvyttömyys tekee hänestä moralistin joka ei näe lähimmäistä itseltään."
Aivan ja näin he tulevat rikkoneeksi kristinuskon tärkeintä käskyä?
- a-no
Jeesus oli suuri moralisti - kertoi toistuvasti ihmisille, että mikä on oikeaa ja mikä väärää käytöstä! Jeesus esimerkiksi piti moralistien käytöstä epämoraalisena ja tämä on itsessään mitä mitä suurinta moralismia.
No, meillä jokaisella on sisäinen, geeneihin kirjoitettu moraalimme ja ulkoapäin omaksuttu moraali - näistä se sisäinen moraali on Jumalasta. Jos tuon "moraali"- sanan tilalla käytetään sen synonyymiä eli "käyttäytymismalli"- sanaa, niin on tilanne selkeämmin ymmärrettävissä.
Hyvä aloitus ja yhdyn aloittajaan! - Anonyymi
Oikea oppi, oikea evankeliumi
https://jeesusonherraturku.wordpress.com/ - Anonyymi
Kuka sanoo mikä on oikea ja väärä. Ei ainakaan fundikset
- Anonyymi
Mikseivät voisi olla oikeassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v1942615Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki412510Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from612188- 1142185
Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276712065Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit
https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen402060Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)
Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la681474- 1381329
Poistettuun aloitukseen
Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei241157- 621066