Aasian tuhon tappavimmaksi voimaksi saattaa loppujen lopuksi osoittautua pula puhtaasta vedestä. Suomi on maailman valtioista onnellisimmassa asemassa veden suhteen. Makeaa vettä riittää joista ja järvistä. Pohjavesistä puhumattakaan. Suurin vettä myyvistä yhteisesti omistamistamme Vesilaitoksista on Helsingin Vesi Oy. Helsingin Veden toimitusjohtaja kertoi Helsingin Sanomien mielipidesivulla 31.12, että Helsingin Vesi on lähettänyt kriisialueelle 16 tuhatta tonnia juomavettä.
Määrä pääsee oikeaan mittakaavaan, jos katson ympärilleni. Istun huoneessani, joka on neljä metriä leveä ja viisi metriä pitkä. Jos tätä vesimäärää ei olisikaan lähetetty Aasiaan, vaan kipattu työhuoneeseeni, joutuisin kahlaamaan 80 senttimetriä syvässä vedessä. Aasiassa on viisi miljoonaa ihmistä kuolemassa janoon.
Kommentoikaa Helsingin Veden lahjoitusta. Lahjoituksen arvo on muuten kolmenkymmenen euron luokkaa Helsingin hinnoilla.
Vettä katastrofialueelle
9
548
Vastaukset
- ihmetys
Laskitkohan nyt ihan oikein... siis sinne lähetettiin 16 TUHATTA tonnia eli 16000 kuutiota? Eikös kuvaamasi määrä työhuoneessasi ole vasta 16 kuutiota??? Siispä sinne on lähetetty tuhat kertaisesti tuo kuvaamasi määrä.
- Vesi-insinööri
Sorry!
Oikeinkirjoitusvirhe. Lahjoitusmäärä oli 16 tonnia vettä.
- minun
puolesta lähettää vähän lisääkin kun täällä on satanutkin niin saatanasti viime aikoina. Kuivuisi paikat edes pikkuisen.
- Vesi-insinööri
Helsingin Veden lahjoitusmäärä on todella 16 kuutiota vettä. EI 16 TUHATTA. Eli vesi loiskuu todella vain 80:n senttimetrin korkeudella pikku huoneessani.
- siis....
helvetin vähän. Niitä meillä kerättyjä rahoja voisi ihan hyvin käyttää juomaveteen koska sitä nyt tuntuu meillä piisaavan.
- yli omankin tarpeen
Turhuutta rahdata sinne juomavettä. Parempi on lähettää laitteita, joilla voidaan tehdä merivedestä juomavettä.
Tulee paljon halvemmaksi ja käytännöllisemmäksi paikallisille asukkaille. - Janoinen
Tuo vesilahjoitus on hauska juttu. Firmahan on ollut konkurssin partaalla, eikä sellainen firma saisi käyttää rahojaan edes lahjoittamiseen.
Toisaalta heillä on hirmuinen määrä vettä pulloissa, kun sitä ei kukaan ole ostanut. Vesi vanhenee, joten lahjoitus taisi olla arvoton. Valtio varmaan maksoi rahdin.
Koko ajatus Päijänteen veden myymisestä arabeille on ollut sairas. Jos saudit nyt ostavat yhtiön, voivat he rahdata vettä arabeille käytännössä ilmaiseksi vaikka koko Päijänteen tyhjäksi. Mitä helvetin järkeä tässä on alunperinkään ollut. Vaihdettaisiin edes öljyyn, sillä ei ne meille alennusta bensasta anna. - - --- --
ja pidetään mielessä että kyseessä on JUOMAVESI:
- 16 tonnia on 16 kuutiometriä, eli 16 miljoonaa litraa
- kulutukseksi henkilöä kohti voisi laskea esim 10 litraa
- satatuhatta henkeä kuluttaa siis vuorokaudessa miljoona litraa
Elikkäs sadalletuhannelle hengelle pariksi viikoksi puhdasta juomavettä - miljoonalle hengelle pariksi päiväksi.
Siitäpä voi sitten itse kukin arvioida avun merkitystä - kaikki on suhteellista.- 45g4ww543
"16 tonnia on 16 kuutiometriä, eli 16 miljoonaa litraa"
Mahtavia matematiikkaneroja tällä palstalla.
Yksi tonni on tuhat kiloa. Yksi litra vettä painaa yhden kilon. Joten 16 tonnia = 16 tuhatta kiloa = 16 kuutiometriä = 16 tuhatta litraa.
Ja jos ihmettelette lahjoitetun määrän "vähyyttä", niin miettikää vähän millä se vesi on viety sinne. Niin, lentokoneella. Ei olisi mikään ongelma Suomelle lahjoittaa vaikka tuhat kertaa isompi määrä vettä, mutta sen kuljettaminen lentokoneella on vaan niin helvetin kallista. Ja olisi millä tahansa muullakin tavalla. Keskiverto-matkustajalentokoneen kantavuus on tuota luokkaa ja vesi vietiin todennäköisesti yhdellä tai kahdella sinne päin tyhjänä lentäneellä evakuointilennolla. Tuhatkertaisen vesimäärän kuljettaminen vaatisi satoja tai tuhansia lentoja, lastina pelkkää vettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685